It I E IV \j A A
Schagen, 24 December 1862.
Amsterdam, 21 Dec. Heden in den vroegen morgen is
een manspersoon op de Texelsche Kade in het water gewaaid,
doch dadelijk gered.
G oningen 17 Dec. Te Aurich stonden dezer dagen
twee personen teregtvaderen zoon de een wegens het ma
ken de ander wegens het in omloop brengen van valsche
rijksdaalders. De "vader werd tot 1, de zoon tot 4 jaren
tuchthuisstraf veroordeeld. Hierbij deed zich liet geval op
dat de vader vervolgens in allen ernst aan de regters voor
stelde, hem de vier jaren van zijn zoon er bij te geven en
dan dezen vrij te laten hetwelk natuurlijk werd geweigerd.
's Gravenhage, 20 Dec. Heden nacht en ook geduren
de deu dag heelt op onze kusten een hevige noord-westen
storm gewoed, waardoor aan de visschersvloot, ter reede van
Scheveningen, aanmerkelijke schade is toegebragt. Een ge
deelte der duinen in de rigting van het gemeente-badhuis is
door de hooge zee, die zelfs tot aan de hoofdstraat van liet
dorp stond, weggeslagen. Den oudsten visschers heugt het niet
de zee op eene dergelijke hoogte gezien te hebben. Gelukkig
waren slechts weinige pinken ter vischvaart uitgevaren
waaromtrent men in ongerustheid verkeert.
Rotterdam, 20 Dec. De tweede hooge vloed, die een
groot gedeelte onzer stad inundeerde, steeg heden in den vroe
gen morgen tot ruim 3 el 20 duim boven R. P. Ofschoon de
passage te ongeveer 8 ure weder grootendeels hersteld was,
zakte het water toch masr weinig weg en bleef het bij vol
komen eb nog hoogerdan wat men gewoon is een hoogen
vloed te noemen. De vervolgens opgekomen vloed zette dan
ook te ongeveer 2 ure de buiteustad weder geheel onder
waterdat daarna blijkens officiëele opgaaf steeg tot 3 el
26 duim boven R. P. hetgeen slechts 29 duim is beneden
den hoogst bekenden vloed van 1825, toen het water 3 el
55 duim stond en dus nog 9 duim beneden dien van 1775
bleef, op welk tijdstip het 3 el 35 daim aan de peilschaal
bereikte. Gelukkig verkeerden de sluizen dijken en andere
waterkeeringen in hethoogheemraadschap van Schieland in
voortreffelijken staat. (AT. R. Ct.)
Alkmaar 20 Dec. Door den hevigen N. W. storm zijn
te Egmond aan Zee drie schepen gestrand.|In den'gepasseer-
den nacht te 1 ure: De Noordsche sloep Matkilda CAristina,
kapt. C. Berg. komende van Gottpnberg bestemd uaar Lon
den beladen met haverde equipagebestaande uit vijf
man is met uitzondering van den stnurman gered heden
ochtend te 6 J nre het Deensche jagt Claudia kapt. Duthol
komende van Aalboorgbestemd naar Londenbeladen
met gerstvan de equipage bestaande uit vier man is een
verdronken te 11 ure voor den middag: de Schoener Gal
joot Gerlina kapt. J. A. de W aal komende van Riganaar
Schiedam om ordr beladen met gerstvan de equipage be
INGEZONDEN STUKKEN.
De doorgraving van Holland op zijn smalts.
In de eerste dagen der vorige week des avonds had
den te 's Oravenhage betreurenswaardige angeregeldheden en
volksoploopen plaats; daar deze schenen nit te gaan van de
bezoekers der tecken academie heeft het stedelijk bestnuT deze
inrigting tijdelijk doen sluiten en bij publicatie de bevolking
vermaand aan deze optogtcn en oploopen geen deel te ne-
men.
In den avond van den lSden werd de hooftlwaclit door
een detachement kavalerie betrokken en trokken talrijke
patrouilles door de stad, de menigte was echter weder en
nog talrijker op de been, zoodat de kavalerie haar met ge
weld moest uit een drijven, waarbij menigeen letsel of klei
ne wonden bekwam, dat ook onschuldigen, nieuwsgierige
toeschouwers, hierin deelden was niet te vermijden, zoo
zegt men zelfs dat een lid van den rasd door een policie-
agent werd geslagen en een naar den spoorweg gaand vreem
deling werd verwond.
De krachtige houding der politie en militaire overheid in
den avond van den 18den had echter het gunstige gevolg,
dat zich den volgenden dag die onrustige tooncelen niet
hernieuwden doch alles rustig bleef.
Tengevolge van den jongsten strom en den daardoor
veroorzaakten aandrang van het water, isden Buiksloter Ham
heden ochtend te 7 ore bezweken en op vijf verschillende
plaatsen doorgebroken. Gelukkigerwijze had men nog tijd
om menschen en vee te redden; eeoe partij erwten en hooi
is verloren. De Spaarndamrche dijk verkcerdehedeniii7.org-
wekkenden toestand; de waterlandsche dijken zijn met in
spanning door het aanwenden van zeilen, steenen, rijswerk
enz. beveiligd gebleven. Bewesten den Westerdoksdijk is er
gat in het muurwerk van den dijk geslagen; gelukkiglijk
is het door de hier aanwezige poldergasten en stads werkvolk
kunnen gestopt worden. Ook bij Nieuweudam was de toestand
gespannen.
staande uit vijf man zijn allen gered. Het nieuwe vuurpijl-
toestel, waardoor de schipbreukelingen zijn gered heeft bij
deze gelegenheid wederom ten volle aan de verwachting be
antwoord terwijl de meermalen geroemde directie der
N. en Z. Jlollandsehe redding maatschappij onder harea
waardigen directeur T. Plaatijetwederom blijken heeft ge
geven daar, waar het menschenlevens geldt, hare roeping:
te kennen.K
M. de Redacteur
onderstaande stuk lees ik in het Weekblad Jen
vindt het belangrijk genoeg u te verzoeken, dit in uw
blad over te nemen.
Uwe T)w. Dienaar
X.
Het vereeuigd wets ontwerp tot doorgraving van Holland
op zijn smalst en de verbetering van den waterweg naar
Rotterdam is door de 2de Kamer aangenomen en zoowel te
Amsterdam als te Rotterdam werd bet berigt daarvan met
belangstelling en vreugde ontvangen.
Onze goede Amsterdammers vooral, zijn boven de wolken
van vreugde, de vlaggen wapperen uit menige woning, men
droomt zich een toekomst van enkel voorspoed, en 't is
inderdaad of de aanneming van dit wets-ontwerp in een
oogwenk de droeve en donkere toekomst, welke de hoofdstad
te gemoet ging, in een helderen morgen heeft doen veran
deren.
Allen juichenmaar A. juicht niet.
A. deelt geenzins in de geestdrift, die het gevolg is
van de aanneming van het wets-ontwerpomdat hij vreest
en op goede gronden vreest dat de dolle vreugde van den
dag al zeer spoedig door eene bittere teleurstelling zal wor
den gevolgd. A. juicht niet, gelijk alle vrome Amsterdam
mers, dewijl hij overtuigd is en zulks doet hem in
zekeren zin genoegen, dat Rotterdam eerlang een verbe
terden waterweg zal bezitten maar van den anderen kant
dat aan de verwezenlijking van het Ainsterdamsch ideaal, de
doorgraving van Holland, in de eerste twintig jaren niet te
denken valt, althans bij de tegenwoordige orde van zaken.
A. die in beginsel en de verbetering der waterwegen van
Rotterdam en de doorgraving van Holland, vurig wenscht
betreurt de aanneming dezer wetsvoordragt, omdat hij inet
eenige leden der Kamer overtuigd is, dat langs den weg van
Concessie nooit die doorgraving tot stand zal komen.
A. acht zich overtuigd, dat de lir. Jager, noch de
maatschappij waaraan hij zijne concessie zal overdragen,
nimmer dien arbeid kan voltooijenen dat zij, die hoog
lijk met de doorgraving zelve zijn ingenomen; maar al te
zeer uit het oog verloren dat, al heschen de aauvragers om
concessie ook de vlag van 't algemeen belang nog zoo boog
in de lucht, bij hen slechts privaat belang op den voorgrond
staat.
\Y aarum meent men dat de hr. Jüger en zij die achter de
schermen naast hem staan, zoo zeer ijverden om de concessie
te bekomen P
In het belang van Amsterdam
God beware mij In het belang hunner beurs
Zoodra de concessie hun eigendom is, dragen zij die, zoo
mogelijk, aan eene maatschappij van kapitalisten over, ont
vangen eenige tonnen gouds als koopsom voor hunne be-
moeijingen, en daatmee raakt hun de geheele historie der
concessie evenmin als n of mijten ware zij no» boven die
tonnen gonds eenige voordeelen of enkele vette baantjes bij
de nieuwe maatschappij bedoDgenwaarvan zij de vruchten
natuurlijk geregeld zullen ontvangen.
Maar het werk, de doorgraving? Wat raakt znlks die
plannenmakers en speculanten, en aan hen toch wordt de
zaak na overgeleverd
Eene maatschappij zal gevestigd worden op de gegevens
der Engelsche ingenieurs, die belang hebben bij het tot stand
komen der ouderneming, en bij welke gegevens men nooit
moet vergeten, dat de Engelsche ingenieurs, in den regel
elke onderneming mintens 25 a 30 pCt. te laag ramen. Die
maatschappij zal het werk misschien ondernemen maar
zeker niet voltooijen.
Of de Engelsche kapitalisten zullen beter nil hunne oogen
zien, de vereischte gelden niet verschaffen en den hr. Jager
met zijn concessie laten zitten en dan ligt de geheele wet
met betrekking tot de doorgraviug in .bet water, dan be
komt Rotterdam zijne verbeterde communicatie en Amster
dam bekomt niets.
Amsterdam zal volgens A. de dnpe der historie zijn.
Rotterdam wiens waterweg door den staat wordt verbe
terd, kan zeier zijn te bekomen wat de staat aannam te