13 JB&UL
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
.M 407.
- vi,
Belangstelling in Woonplaats
en Vaderland.
Iloe meii schulden invordert.
Negende Jaargang.
A°. 1S<$.
SCHAGER COURANT.
abonnementsprijs voor drie maanden:
Voor Schagen- L00.
Franco per post door het geheele Rijk #1,15.
Afzonderlijke Couranten0,10.
Verschijnt iederen Donderdagmorgen.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Die timmert aan den wegh
Verwacht gezegh. (Cats.)
TJITG-EVER F. J\ O. IDX3DEBXOIL.
prijs der advertentlën
Vnn een tot vijf regels0,75.
Iedere regel meerder#0,15.
De 35 cents zegelregt niet mede gerekend.
Groote letters naar de ruimte die zij beslaan.
boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
BEIEVEN FRANCO.
In den goeden ouden tijd der nuts-verhan-
delingen, dat wil zeggen voor omstreeks 40
of 50 jaarwas het betoogdat een goed
Christen ook steeds een goed burger en een
goed huisvader moet zijn een geliefkoosd thema
der heeren nuts—verhandelaars. Dat onderwerp is
zoo vaak behandelddat het als afgezaagd
aan weinige lezers zeker meer belang in kan
boezemen. Maar gelijk het veelal gaat ver
hindert het alledaagsche der stelling ons juist
om de treffende tegenstelling, die er in ligt
opgesloten, op te merken. Als Christen toch
voelt de mensch zich burger van een alge
meen rijk, dat geen nationaliteiten noch stan
den kentals burger en als huisvader behoort
men tot een staatdie juist gegrondvest is
op het denkbeeld der nationaliteit en tot
een huisgezin dat men moeijelijk afgeschei
den van rang en stand kan denken.
Het Christendom is bestemd om een we
reldrijk te vormendat alle grenzen zal
VI.
Vervolg en 4lol.
M eder waren veertien dagen verloopen
toen mr. Xeverpav hersteld het gasthuis ver
liet. Zijn eerste gang was natuurlijk naar zijn
advocaatden uitstekenden Slijfox.
Mr. Xeverpav was nog niet vlug ter been
en moest zich van de hulp eens wandelstoks
bedienen ook begunstigde de zon, die bran
dend in de straten scheen, hem geenszins den
verren weg. Inweerwil van dit alles was
hij in den besten luim der wereld. Hij ging
om zijne 8000 dollars in ontvang te nemen,
en verdiepte zich reeds over het genot dat
hij, in het bezit van die somma zelds, zou
hebben.
#11 eden ga ik voor den laatstcn keer te
voet# zeide hij met de uitdrukking van een
bjk man dadelijk zal ik mij morgen een
rijtuigpaarden en koetsen aanschaffeniu
tkort, alles wat tot een gentleman behoort,
mijn kelder voorzien van eenige soorten goe
den wijnook oude rhum vervolgens een
paar duizend stuks echte havana cigaren op
doen want de beste zijn slecht zoo zij niet
g®ed gedroogd zijn. Zoo doende zal voorèoo-
pig in het noodigste voorzien zijnmet de
test van het geld doe ik misschien eene reis
naar een badplaats of doch daar is reeds
bet buis van mijnen waarden Slijfox.#
Hij trad binnen; Slijfox was te huisdoch
zat ditmaal niet met zijne laarzen uit het
raam maar was met zijne twee klerken vlij
tig aan het werk want dank de renommee
die zijn cerrte proces hem verschaftebad bij
uitwisschenalle verschil van volken weg
nemenen juist dat Christendom geeft eerst
duurzaamheid aan het bestaan van een volk
stelt door de heilige regtvaardigheiddie het
prediktde grenzen van een land onder de
veilige hoede der godsdienst.
Het Christendom gebiedt aan alle zijne
vereerders om alle menschen zander onder
scheid lief te hebben voor allen te zorgen
voor allen alles veil te hebben maar door
den zachten geestwelken het aan zijn ver
eerders weet in te boezemenblaast het te
vens hun eene heilige eu onverdoofbare liefde
voor alle leden van het huisgezin in. Als
door een wonder heeft het Christendom de
tegenstrijdigste begeerten in de menschen
weten te heiligen en zamen te binden. Zelfs
de in vele opzigten ongeloovigc Montequieu
moest eens uitroepen#0 wonderbare zaak,
terwijl het Christendom de menschen alleen
schijnt te vormen tot burgers voor den He
mel maakt het hen juist geschikt om op
aarde eene gelukkige maatschappij uit te
maken.#
reeds veel te doen. Hij riep den binnen
tredende een hartelijk welkom toebood hem
een stoel en informeerde naar zijne gezond
heid.
Reeds weer op de beenzoo ik zie dat
verheugd mij zeerwerkelijk ik ben er zeer
verblijd overop mijn woord ik was bezorgd
over n.»
Xeverpav geloofde hem gaarne. Hij nam
plaatsbeantwoordde bereidwillig al de har
telijke vragen des advocaat? eu wachtte of
Slijfox ook zelf over de reden van zijn bezoek
beginnen zou. Slijfox scheen heden zeer
praatzuchtig. Hij sprak over het weer over
politiekoorlogvredekortom over alle
mogelijke dingen slechts niet van Neverpa/s
8000 dollars. Eindelijk nam deze de vrij
heid daarover te beginnen en te zeggen dat
hij om zaken gekomen was.
#Aha hervatte de advocaat bereidwillig,
vgij wilt de rekeuiug zienik zal n dadelijk
helpen. Hier is zijmet de bewijzen. Ziet
gij, 8000 dollars Toor u ontvangen, daar
van 4000 dollars aan Stoneheart betaald
2000 die gij mij voor de incassering beloofd
hebt, 1000 dollare geregtskostenen 1000
dollars voor mijne bemneijingen in uwe zaak,
gij ziet ik ben zeer billijk en hoop daarom
op nwe verdere gunst,»
Het slot van deze uiteenzetting kon Xever
pav niet meer hooren. Hij was in oiunagt
gezonken en de edelmoedige Slijfox moest
hem, op zijne kosten, in een cab naar huis
laten brengen.
Xeverpav ontwaakte, wel is waar, nit zijne
onmagt, doch zijne levensgeesten keerden niet
meer als vroeger terug. Zijne kracht was ge
broken hg kon niets groots meer bedenken.
-
Het groote doelnaar het welk de ware
Christelijke kerk steeds heeft gestreefd om
den mensch tegelijker tijd liefde voor de ge
heele menschheid en liefde voor zijne naaste
omgevingals b. v. voor zijn volkzijn ge
slacht zijn huisgezin in tc boezemen moet
ook door eiken leeraardie het goed met
het volk meentbeoogd worden. Iedere leer
welke slechts één van deze bedoelingen in het
oog houdtbrengt nadeeligc vruchten voort.
Als men leert wees vóór alles philantroop
zorg eerst voor de volken die ver van u af
2iju en daarna voor uw eigen volkof uw
eigen huisgezindan geeft men een raad j
die niet alleen tegen het gezond verstand
strjjdt maar waardoor meu ook het hart van
de hoorders geweld aandoet. Ja! de oorzaak
kan zijn dat men het voor ware menschen-
liefde onvatbaar maaktwant als men het
menschdom iu massa wil beminnen, zonder
de individuendie wij er uit kenuen lief te
hebbendan dweept men alleen met een
hersenschimmen loopt dan zoo ligt gevaar
om aan een wezendat alleen in onze ge-
De geest tot uitvindingen van groote geldlee-
ningen was verdwenen hij wijdde zijn leven
voortaan slechts tot het leeneu van kleine
ellendige sommetjes. Zijne vriendschap voor
Slijfux had eveneens opgehouden tc bestaan
ja zelfs hut noemen van Sljjfox naam, was
genoeg om bera in woede te brengenslechts
wanneer Xeverpajr «en groote schurk wilde
aanduiden, pleegde hij te zeggen: »hij is
bijua een even slechte kerel als de advocaat
Slijfox!#
En Stoneheart vraagt de lezer misschien,
hoe ging het daarmede? Deze zal wel zeer
op Slijfox gesteld zijn geblevenwant hij
heeft toch zijn woord omtTent hem gehouden
om den kwaadwilligen Xeverpav tot betaling
te dwingen Stoneheart was daardoor wel
niet rijker geworden integendeel 8000 dol
lars armerdoch had van Xeverpav niets
meer te vorderenen was daarvoor den ad
vocaat zijnen dank verschuldigd.
O ondankbaar, hatelijk inenscheo—geslacht
tot uwe eeuwige schande moeten wij beken
nen dat het niet zoo was. In plaats wan
de behoorlijke dankbaarheidvoedde hij een
blinden, woedenden baat jegens zijn voorma-
ligen advocaat. Zelfs met Xeverpav kon bij
nog vrienden worden., en hem nog weder,
zonder betaling te verlangengeld geven
doch met Slijfox nimmer. De gemeenschap
pelijke haat van beiden tegen Slijfoxwerd
thans de oorzaak vau een nieuwen vriend
schapsband tusschen Stoneheart en Xeverpav
en toen zij na verloop van eenige jaren in
de courant lazendat Slijfox door een toeval
overleden was, kwamen zij bij elkander, om
deze gebeur ieo:» door een luisterijk foest te
vieren.