Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. GESCHIEDENIS. De eed over het graf. M 410. Negende Jaargang. A». 1865. SCHAGER COURANT. ,jt> abonnementsprijs voor drie maanden Voor Schagenf 1,00. Franco per post door het geheele Rijk 1,15. Afzonderlijke Couranten«0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle Die timmert aan den wegh, Verwacht gezegh. (Cats.) UlTGrEVER JP. O". Gh DIDERICH. prijs DER ADTERTENTlëN Van een tot rijf regelsf 0,75. Iedere regel meerder*0,15. De 35 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die rij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. ZBIRIEVElSr FBANOO. Er is zeker geene studiedie dieper in grijpt bij de vorming van het nationaal ka rakter dan die der geschiedenis. Immers eene juiste kennis van het verleden van ons vaderland brengt dat denkbèeld van vaderland nader tot ons. Bij het ontdekken van den schakel die ons aan het verleden verbindt krijgen wij dat verleden lief als de oorzaak van het tegenwoordige. De groote gebeurte nissen waarin ons voorgeslacht een rol heeft gespei-ld de noodendie ons vaderland iu vroeger tijd heeft doorstaan de groote man nen die in ons midden hebben geleefd en op wie Europa het oog vestigde als in eene schilderij zien wij alles op nieuw voor onsom er door opgewekt te worden tot liefde voor ons vaderland. En toch is geschiedkundige kennis vaak het zwaardwaarmede oudelang vergeten veten, na listig weder te zijn opgerakeld, op nieuw verdedigd en bestreden worden. Iedere partij zoekt een geschiedkundig feit te plaatsen in een voor haar gunstig lichten iudien men daarin geslaagd iszoekt men met schetsen uit een dagboek. Bestaat er een voortlevenaan gene zijde des grafs Zullen wij elkander wederzien Of zijt gij voor mij voor eeuwig verloren Zal het graf dan alles van u verslinden O, hoort en ziet gij niets meer van mijne smart Is elke band tusschen ons ver scheurd Dit zijn vragendie zich aan de met smart gevulde borst, aan het donkere graf, dat het dierbaarste bevatontwringen en doen uiten in de wijde donkere leegtedie zich over den grafheuvel uitbreidt. Achdie vragen blijven onbeantwoord uw eigen hartuw zielen-leven kan daar op geen antwoord geven Is het graf iets andersdan de klove die bet ligchaam van de ziel scheidt Is er aan gene zijde dan een bijzonder ge bouw eene met een eerbiedwaardig slot ge sloten vergaderplaats of is het niet mis schien overal Behoeft dan de geest eene bepaalde afgemeten plaats Onze eigene ligchamen die aan mate riele vormen gebondene zinswerktuigen deze zijn alleen de greudelsdie ons voor de geestenwereld aan gene zijde des grafs af sluiten. Neen neen al die schooneheilige ban- dmdie weren san wezen kluisteren kunnen den stilstaanden polslag niet plotselings ver- nietigen t deksel der doodkistdie het verstijfdedierbare gelaat verbergtkan niet de slagboom des geestes zijn groote scherpzinnigheid en geleerdheid in de geschiedboeken naar feiten, die ons punt van uitgang schijnen waar te maken. De groote leswelke ons de geschiedenis voorhoudt blijft onopgemerkt. Te leeren van de dwaling zoowel als van de waarheidwaaruit iedere geschiedkundige gebeurtenis bestaat, blijft eene onmogelijkheidwanneer de geschiede nis enkel beoefend wordt met het doel ora een gezigtspunt te kunnen verdedigenwaar uit men eene gebeurtenis beschouwt. Wij willen enkele voorbeelden nemen. De opstand tegen Spanje in de 16e eeuw is voor twee zeer afwijkende beschouwingen vatbaarwanneer men onderzoek doet naar zijn eigenlijke oorzaak, zijne, beteekenis, zijne helden en martelaren. De een zal die oor zaak zoeken in gewetensdwang en zal spreken van een heiligen strijd tegen godsdienstige onderdrukking. De ander zal in de kuiperij en van sommige grooten, die een behendig gebruik wisten te maken van den revolutie geest een vrucht der menschelijke wispel turigheid de oorzaak van dien opstand aanwijzen. Indien dit geschiedkundig vraagstuk nu in Er is eene eeuwigheider is een geesten rijk san gene zijde des grafsdie misschien in een onbekendnaauw verband met dit leven staan die in duizend stemmenin duizend droomen in voorgevoelin hoop in twijfelvrolijker en droeviger stemming als zoovele waarschuwingen, zich doen kennen. Doch niemand wage het met onreine, ver metele misdadige hand den sluijer op te ligtenwaarmede bet eeuwigevoor het lig- chamelijke oog verborgen ishet mogt hem gaan, als den jongeling voor het gesluijerde beeld te Sais De gebeurtenis die mij aanleiding gaf tot zulke vragen en beschouwingenzal ik u in korte trekkendoor middel van dit blad mededeelen. Het was in den herfst tijdens de toen maals lange universiteits-vacantien. Jong, vol levenslust en schoone vooruilzigten als burger der universiteit te B. en wanende dat de wereld voor mij alleen geschapen was kwam de strijd der zon met den herfstnevel mij voor, slechts het verheugende beeld te zijn van den kamp des geestes met de ver doeming; het afvallen der verwelkte bla deren de van hun sieraad beroofde velden konden in den gloeijeudennog door geen harde slagen van het noodlot getroffen jeug digen overmoed geene weemoedige gedachten aan de vergankelijkheid van al het aardsche aan dood en grafopwekkendoch sche nen hem veeleer toede voorboden te zijn der vermaken die gedorende den winter in de grootste stadin de hereenigingen met de geliefdste volksvergaderingen, zoo ruim- dezen of genen zin wordt opgelostvergeet men de leering te trekkendie voor ons daarin ligt opgesloten. W ie aan godsdiensti ge onderdrukking den opstand tegen Spanje toeschrijft, verpooze nu niet met een soort van welgevallen bij die ontdekkingmaar leere er uit voor het tegenwoordige oogen- blikalle godsdienstige onverdraagzaamheid uit zijn hart te verbannen. Wanneer gods dienstige onderdrukking de oorzaak is van al den jammer dier tijdendan zij het ernst met onze erkentenis van godsdienstvrijheid. Daarentegen neemt men aandat de revolutie geest al die ellende heeft uitgebroeiddan hoede men zich voor het inblazen van dien geest door zich te bepalen tot het vernielen van dit groote stuk geschiedenis maar trekks er lessen uit voor het tegenwoordige door te waarschuwen tegen de revolutionaire invloeden rond om ons. Evenzoo wanneer de geschiedkundige zich eene ware voorstelling tracht te vormen van de helden en martelaren bij dien op stand. Zoo is naar onze overtuiging prins Willem I eene der eerwaardigste figuren uit de geschiedenisjawij kennen geen staats- schoots aangeboden werden. Na eene wandeling door de heerlijke berg achtige streken in Silezien bragt ik een be zoek aan mijne zuster en haren echtgenoot, die eerst onlangs in eene dier schoonste streken, in T. eene bezitting aangekocht had. De vroegere bezitter van het ruime hee renhuis had met zijne echtgenoot nog eenige kamers in gebruik gehoudenzij waren kinderloos om reden zij nog geen ander bun passend verblijf gevonden hadden. Deze omstandigheid was mij des te aangenamer daar ik in hem een nog jong en zeer levens lustig man leerde kennen wij achtten elkander spoedig zeer hoogterwijl bij zijner zijdsal het mogelijke zoo tot veraangenaming mijner conversatie als tot mijn vermaak aanwendde. Wij redenvaardenjaagdenwaarbij ik mij in weerwil van mijne vrijeonbekom merde gedachten niet verklaren kon dat zijne vrolijkheid niet uit onbedachteu overmoed, of mannelijke zielensterkte ontsproot, maar veel meer eene gedwongeneeene zekere verward heid van denkbeelden verried, en voorname lijk als hij in uitgelatenheidja in woest heid uitbarstteterwijl een spotachtige trek om zijnen mond speelde en zijne vrolijk klin kende woorden eene opgeruimdheid aan den dag legden die mij verschrikten en beang sten. Dit was hoofdzakelijk het gevalwanneer deze of gene openbare godsdienstige aange legenheid hem aanleiding tot het maken van dubbelzinnige aanmerkingen gaf, of het ge sprek over godsdienstige onderwerpen liep. (Wordt tervoipi.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1865 | | pagina 1