li 1BEK. Jtê 416. Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Negende Jaargang. Do eed over liet graf. V 9r,-l ARMOEDE. SCHAGER COURANT. lx.1 vj. ABONNEMENTSPRIJS VOOR DRIE MAANDEN Voor Schagen 1,00. Franco per post door het gehccle Rijk 1,15. Afzonderlijke Couranten 0,10. Verschijnt iedcren Donderdagmorgen. Abonnementen op dit bbd worden door alle Die timmert aan den wegh prijs der advektentlën: Van een tot vijf regels0,T5. Iedere regel meerder#0,15. De 35 cents zcgelrcgt niet mede gerekend. Groote letten naar de ruimte die zij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. Verwacht gezegh, (Cats.) TTITOEVER F. J~. Gh DIDEEIOH. BRIEVEN FRANOO. #De armen hebt-gij altijd bij U.« Deze uitspraak van den stichter des Cristcndoms is tot nu volle waarheid gebleven en wij zouden ons aan hersenschimmen te goed doenwan neer wij meenden dat die armoede zoo ge makkelijk verdwijnen zal. Toch is het de pligtder regering en vooral der burgers haar niet te beschouwen als eene noodzake lijkheid maar als een gebrekdat bij ver- waarlouziug toeneemtdoch bij zorgvuldige behandeling afneemt. Onze aarde is voor ons allen rijk genoeg en de maatschappelijke in- rigtiug moge in haren hnidigen toestand nu «n dan het verwijt op zich laden van eene oorzaak der armoede te zijn het is onloo chenbaar dat de eigenlijke oorzaak veel meer in het individu dan in de maatschappij moet gezocht worden. Het «help u zeiven# moet het wachtwoord blijven waarmede het pau perisme bestreden wordtniet met het denkbeeld om zich van den arme af te ma ken maar uit de gevestigde overtuigingdat alleen eigen krachtsinspanning den mensch kan opheffen uit deu staat van armoede. De zucht om te sparen en de wil om vooruit te komen Eijn de probate geneesmiddelen voor den arme. Staat»- of diaconie bedeeling schetsen itt een dagboek. VIL Welnudit heb ik reeds gezegdcn dat verstaat zich van zelfdat hij danwan neer hij niet buiten de grenzen der mogelijk heid ligt, gehouden moet worden. Gij hoort het nu waarde Ëwaldviel Leithold in, wanneer hij niet buiten de grenzen der mogelijk is. Doch dit is het juisten ik wil ik moet zekerheid hebben! Hij moet den eed houden, of hij bestaat niet meer hij is nietsriep Ëwald driftig. Doch stBat «nij toe nog eene vraag te doen. Is de eed geestelijk of Kgcbamelijk verbindende Ik geloof beidenantwoordde ikwant geestelijk in het algemeen omdat het ligchaam zonder den geest onmogelijk eene bekrachti ging eene wilsuitvoering hebben kan, en danomdat men in den eed den hoogsten den reinstenheiligen Geestals getuige aan roept ligchamelijk echterdewijl men hem ligchamelijk volbrengtook bij eene valsche eedzweringomdat het ligchaam alsdan in handen van bet geregt vervalt. Wanneer de eed dus geestelijk is, moet zijne kracht ook na den dood voort duren Achmijn waarde Ëwaldhernam ik lachend met den dood houdt alk verbindtenis op! annengestichten of bcdelaarskoloniên kunnen bestaande armoede lenigen maar grondig be schouwd bestendigen zij juist wat gckccTd moet worden. Er is over armoede zoo veel geschre ven, dat er weinig nieuws van te zeggen valt, maar er valt op dit gebied nog zooveel te doendat eene nieuwe behandeling van het oude thema nog altijd niet overbodig mag liueten. Het is de pligt van den meer gegoede de leermeester te zijn van den lager staande en gelijk een goed leermeester zich in persoonlijke betrekking moet stellen met zijnen leerlingzoo moet de echte phflan- troop den arme door woord cn daad leeren dat spaarzaamheid en eerzucht de bruggen zijndie tot welvaart voeren. Het is moeijelijk ora den grens te bepalen binnen welke de weldadigheid zich bewegen moet. Duidelijk is hetdat er uitersten te vermijden zijn en dat zoo wel eene zorge- looze tegemoetkoming in wat vaak door eigen schuld ontbreekt als eene stoïcijnsche terug houding bij armoede vaak zonder schuldof te keuren valt. Maar iedere inrigting 't zij gemeente of armbestuur heeft als pligt vooral te vermijden het te veel; bij persoon tegen over persoonvermijde men meer het te weinig. Bijzondere liefdadig heid vindt hare wet in de liefde en waar Zoo ging Ëwald, met een sporten den lach voort, op die wijze werpt gij zelf een, met schoone snuitserijen opgesierd geloof omver; gij maakt u zelve tot een leugenaar, en alles is goochelarij en bedrog 1 Doch vergeef inij vervolgde hij meer bedaard terwijl hij ging zittengij hebt mij in allen gevalle verkeerd begrepenHet is hier de vraag niet of eene bezworen verbindtenis gedurende het leven gehouden kan worden maar hoofdzake- bjk over een verbond, dat eerst na den dood begint. Herinnert gij n ons onlangs gebonden gesprek Gij gelooft aan een leven aan gene zijde des grafsdat isaan een voort- en verderleven des geestes na dat het lig chaam dood isderhalve stemt gij toedat er voor de geesten eene bepaalde verblijfplaats is aangewezende geest moet bij gevolg ook gevoelen denken bandelen kannen. Wan neer ik nu met een plegtigen eed een ver bond met mijnen geest gesloten heb dat eerst na de afscheiding van het ligchaam aanvangtmoet mijn geest die verbindtenis dan niet nakomen wanneer hij in het alge meen nog bestaat? en moet God, zoo hij bestaatdaar hij de getuige en borg is, dien geest daartoe niet dwingen zelfs tegen zijnen wil! Antwoord nu Eerst begon ik te denken dat Ëwald soms dronken wasdoch daarvoor sprak hij mij te duidelijk en te helderrijn oog was vast, eijn gelaat zeer bleek. Ik stond opgreep een glasdaar ik het gesprek in scherts wilde doen overgaanen zeidemijne heerenwij men geeft zonder liefde boude men de gift liever terug. Want alleen de liefde cn niet de gift is hier de reddende engel. Doch de uitkcuring uit openbare of kerkelijke fondsen gedaan, moet bcscliouwd worden als de rente van het kapitaal aan die instellingen toever trouwd ter bestrijding der armoede. Daar worde de voorwaarde van besparing streng ge handhaafd bij de gift of men brenge haar terug tot het minimum. De roeping van dergelijke inrigtingen is niet om liet den armen gemakkelijk te maken, maar om toe te ziendat al het mogelijke wordt gedaan om armoede te boven te komen. Dit alleen heet armenverzorging - het audere is urmen bederving. In ons vaderland weet het de armu dat spaarzaamheidonvermoeide zorg aan de op bouwing van eigen welvaartslagen moet. En toch is er eene staatsinstelling die de luiheid beschermt en de verkrijging van for tuin openstelt langt een anderen weg dan arbeid en vlijt. Wij hcblten hier bepaald het oog op de tot schande van ons land nog steeds bestaande staatsloterij en betreuren het dat op eene algemeene vergadering van dc maatschappij tot uut van het algemeen eene zoo schadelijke instelling nog verdedi gers vinden kon. Al wat cr gezegd kan wor- zijn heden hier gekomenom te schieten te eten en te drinken te dansen en te juichenwaarom zullen wij ons nu ten minste ikdie philosooph, noch theoloog beD, met zulke philosophisch-theologische scherp zinnigheden inlaten Laat ons liever, daar wij dit nog kunnenop onze gezondheid drinken,post molta secula pocniz n u 11 aLaten de geestenaan gene zijde des grafs, voor zich zeiven zorgen! Gij hebt gelijkzeide Leitholdterwijl hij ook zijti glas ophief, genieten wij het levenen gunnen wij den afgestorvenen die rustdie ook wij".-ar ik vertrouw later zullen leeren kennen 1 Ëwald sprong van toorn gloeijend op en riep zich tot Leithold wendende HoeAlzoo kont gij den dag van he den kont gij nw plegtig afgelegden eed vergeten Ik heb hem Diet vergeten, en deze avond is mij even plegtigals h doch ik geloof, dat wij onzen geëerden gast de achting verschuldigd zijn om door onze ernst hem niet uit zijne vrolijke stemming te brengen In tegendeel ik ben verpb'gt verschooning te vragenzoo ik door mijne tegenwoordig heid en mijne ontijdige scherts misschien een ernstig onderhoud stoorde; ik neem gaarne aan ernstige gesprekken deel; doch zoo ik n stoorzal ik den heer Ëwald in de zaal afwachten. (IFordl venJfi.}

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1865 | | pagina 1