M I58. Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Tiende Jaargang. EEREDIEN STEN". GEWONE BEIUGTEN SCHAGER abonnementsprijs voor orir vaanoen Voor Schagenf 1,00. Franco per post door liet geheele Rijk v 1,15. Afzonderlijke Couranten0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle Die timmert aan den wegh, Verwacht gezegh. (Cats.) TTITOEEPSTEE WED. 3?. 0". O. IDID 3RICH. trus DER ADVKRTENTlëN Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder0,15. De 85 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die rij beslaan. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. 5HHBHHI BEIEVEN IFZEt^ZtTaO. maar niet, naar ons oordeel, een nationale bede dag, juist door de wijze, waarop de regering hier gehandeld heeft, onmogelijk was geworden. Wij keuren af dat door de regering zelf de twijfel is geopperd of het voorschrijven van een' nationalen biddag in strjjd is met de scheiding Door de ministersbelast met de zaken der verschillende eerediensten is eene circulaire uit gevaardigd w aarbij aan de betrokken kerkelijke personen en besturen het wenschelijke wordt be toogd om, op het voetspoor onzer vaderen, in ons van kerk en staa'- vaderland een algemeenen bededag te doen plaats 'lai^z0°dra zich deze gedachte aan haar hebben waarbij van het Opperwezen gevraagd zou °pdeedf z'ch geheel onthouden moeten van worden afwending der rampen die Nederland thans eene aaI'beveling o f de scheiding van kerk en teisteren of bedreigen. Over het meerder of min- j s'-aat niet moeten erkennen en den biddagop het der doelmatige van zoodanige» bededag wordt veel v°etspoor onzer vaderen, moeten voorschrijven. Thans getwist. Het ligt buiten het terrein van staat- j nu Z'J een middenweg heeft genomen pleit de kundige beschouwing of door het gebed regt- vorm harer aanbeveling haar niet vrij van magts- streeks of middellijk leniging in eenige ramp kan overtredingwanneer het denkbeeld van scheiding worden te weeg gebrngt. tusschen kerk en staathet voorschrijven van een Dè uitTögên van het godsdienstig bewustzijn "itiowaien biddag veFÜiedt, terwijl indien nationa- zijn boven kritiek verheven. Er ligt in ieder le be(,edagen ook bij scheiding van kerk en slaat oordeel daarover gewoonlijk eene groote mate van ,nogelijk zijn, hare handeling van zwakheid g- ongodsdienstigheid. De volmaakte godsdienst moge 'on gelijk het Volksblad zich uitdruktin alles, zoo-1 1)e m>n»'ers kunnen onmogelijk den genomen wel in ziekte als oorlogGods waarheid zoeken op maatregel verdedigen nu zij zich zelf hebben te sporenmaar de begoocheling dat men in het blootgegeven. Is naar hunne meening gemeen- bezit eener volmaakte godsdienst is, duurt ge- schappelijk gevaar niet voelbaar voor elke geziud- woonlijk niet veel langer dan onze voorspoed 'ezÜn ZÜ van oordeel dat voor koning cf duurt. Het lijden van den mensch valt niet weg vaderland niet gebeden mag worden in onze ker- te goochelen door het beroep op Gods liefde en kenonatlat de staat en de kerk gescheiden zijn volmaaktheid en het menschelijk hart ontvlngt in t'an vormen zij zich wel een zeer verkeerd denk- dagen van rouw en smart de kinderachtige stelsels 1 beeld van de scheiding die men wiltusschen die dogmatiek en wijsbegeerte hebben geschapen kerk en s'aa*maar zÜn z'j bun eigen systeem om te toeven bij zijn geheimzinnigen formeerden schu! lig aau niiskenning van de regten der kerk uit wièn en in wièn alle dingen zijn. °°k van de regten des staats. Het verzoekeven- Er li gt iets grootsch in een nationalen biddag. zecr a's bet bevelis dan eene inmenging in Wanneer een gansch volk zich buigt voor den kerkelijke zaken. Eenigedie het. als magthebbende erkent laten Het gevolg der aanschrijving zal hare weinige wij den twijfelaar zijnen twijfel of en reden ligt in doeltreffendheid ook doen uitkomen. Voor als nog die daadom ons aan te sluiten aan bet alge- heeft zij slechts aardigheden uitgelokt over eene meene gebed tot den algemeenen Vader. Er ligt hoogst ernstige zaak en eene kritiek in het leven iets kinderlijksiets roerends in die smeekingen 5 geroepen over de houding der regering. De zaak om uitkomst, al zegt ook de rede, dat Hij tot f waarom het hier te doen was, was een biddag, wien men bidtbeter weet dan wijwat wij be- t niet om aardighedenniet om kritiek. Om te hoeven. Er ligt iets indrukwekkends in dat knie- j kunnen leiden tot dit doel was althans noodig leu onder de hand des Heerenwanneer een geweest dat een bepaalde dag genoemd was in de magtig sterk redelijk volk geen steun meer vindt aanschrijving. Hoogst waarschijnlijk zouden de in eigen krachtmaar dien zoekt in den oorsprong verschillende gezindten aan eene zoodanige uit- van alle kracht. Genoeg om den lezer te J noodiging hebben gevolg gegevenmaar thans nu overtuigen dat wij geene tegenstanders zijn van 5 de overeenstemmingniettegenstaande de ir.men- het denkbeeld om het woelende, vreezende, lij- ging der regering, het werk van de gezindten dende volk op éenen dag te doen opgaan in hunne zeiven moet zijn, zal waarschijnlijk zeer lang daarnaar tempels en dat wij den maatregel door de regering gewacht moeten worden. genomenten hoogste zouden toejuichenindien f Naar ons inzien moest een geheel andere weg zijn ingeslagen. De koning had zijne begeerte moeten te kennen geven dat een bepaalde dag door het Nederlandsche volkgodsdienstig zou worden gevierd, de wijze dier viering geheel aan het volk zelf overlatende. De thans genomen maatregel is een half-slachtigetot geen enkel resultaat leidende en daarom zoo hoogst treurige, wijl zij ten klaarste bewijst dat de regering geen duidelijk begrip heeft van wat er bedoeld wordt met de scheiding van kerk en staat. Daarin be staat de scheiding niet dat de een den ander igno reert als gewrochten van hetzelfde volk heeft het volk regt op de kracht cn troostdie beideu het kunnen aanbieden. De volkomen vrijheid zoowel van kerk als staat, bestaat in het regt, om ieder op zijne wijzenaar de hem eigen leef- wetten zich to ontwikkelen tot volkomen nit!?r*»k. kingen van den volkswil. Die vrijheidzoowel voor kerk als staat eene noodzakelijkheid wordt volstrekt niet aangerand, wanneer de eene steunt op den ander, wanneer de staat de dienst der kerk inroept. Wanneer Nederland, staatkundig een volken kerkelijkdeel van het Godsrijk op aarde, knielen wil in zijn tempels, mag het dan worden teruggewezen met het bescheiddat het volk geen tempel heeft De scheiding van kerk en staat laat ongedeerd de eischen die de staat als godsdienstig wezen heeft. Wanneer eens die scheiding historisch haar beslag heeft gekregen, znlleD de gezindten leeren dat zij den staat als wezen hebben lief te hebben en dat hare gebeden aan 's Hoogsten zorg aller eerst hebben op te dragen de belangen der groote menschelijke vereeniging, voor wie en door wie de kerk bestaat Vrij, niet gedwongen en niet aangezocht door het verzoek of bevel van een minister, zal de vrije kerk, een hooger doel ontdekken don het stijven in geloof vooroordeele en het brengen van schei ding, in de zonen van hetzelfde huis, door in eenig- heid des geestes bij het lijden van het gansche volk hare gebeden op te zenden tot Hem, in wien zij belijden te gelooven. Wij mogen niet nalaten de aandacht van het pabliek op achterstaande adiertentiën te vestigen de administratie der spoorweg maatschappij en die der stoombooten wedijveren, als het ware, om het den Noordhollanders in het reizen gemakkelijk en

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1866 | | pagina 1