Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. O Tij dsbescliouwingeii. abonnementsprijs voor drie maanden t Voor Schrgen 1,00. Franco per post door het geheele Rijk u 1,15. Afzonderlijke Courantenu 0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle Die timmert aan den wegh, Verwacht gezegh. (Cats.) UITG-EEFSTER WED. JP. J". O DIDEEIOH. PRIJS DER ADVER'fEXTlëN Van een tot vijf regel0,75. Iedere regel meerder0,15. De 85 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters naar de ruimte die zij bss!oa\ Boekhandelaren en Postdirecteuren a.ui«enomen. BzaiEviEisr iFiRAisrao. Duitsche Staatkunde en poëzij. Ieder bijbellezer weetdat de schrijvers des evangelies, voornamentlijk Matheuser een behagen in schie pen omin de gezegden der oude Ilebreeuwsche zangers en profeten voorspellingen van en zin spelingen op het levenlijden en sterven van den verlosser te ontdekken. In latere tijden ging men daarin nog verder. In de altaar-geheimenissen en de heiligheid der kerk van Vondelb. v. worden alle gezegden en daden van oud-Israëlitsche personen beschouwd als voorleggingen en voorafspiegelingen van de gebeurte nissen onder het nieuwe verbond. Zulk eene ziens wijze is thans geheel buiten zwang geraakt. Maar toch kannaar wij geloovenniemand zich ver diepen in de letterkunde van eenig volk zonder van tijd tot tijd getroffen te worden door èn gezegden èn lessen van andere dichters en schrij vers als het ware uitdrukkelijke vermaningen voor den nieuworm tijd te vinden. Waren de Duit- schers uit den tegenwoordigen tijd grondiger be kend met hunne letterkundedan bij velen hun ner het geval isdan zouden wij hun raden om thans met dubbele opmerkzaamheid drie bladzijden uit de «eiken hunner drie grootste dichtersGöthe Schiller en Klopstockte lezen. Welligt dat de geest die uit deze bladzijden spreekthet diep gezonken nakroost tot nadenken zoude dwkgen. Was het in ons vermogen, wij zouden zoo gaarne de opmerkzaamheid van het duitsche volk thans in verdubbelde mate doen vallen op een der laatste tooneelen van het eerste bedrijf uit Göthes Faust, wij zouden von Bismarck, Schillers ring van Polycrates en den koning van Prui sen, Klopstock dood van Adam voor oogen houden. In het eerst bedoelde tooneel wordt ons geschetst hoe door de duivelsche kunstenarijen van oen Mephistopheles argelooze jongelingen in een roes van waanzinnigheid er toe worden gebragt om elkander op het bloedigst te verwonden en verminkenen hoe zij als de gruwzame verleider, met een glimlach om zijne lippenis heen gegaan, te laat bemerken dat wie de booze tot speelmak ker kiest, door hem op het jammerlijkst wordt bedrogen. ZnlleD de Duitschers als de betoovering van den nieuwen Mephitopheles heeft opgehouden in de bedrogen jongelingen niet de beeldtenissen van zich zeiven zien Aan von Bismarck zouden wij toeroepen, gelijk Polycrates ia Schillers ge dicht loopt u alles mede. Gelijk hij, ziet gij allen, die eens u gelijken waren voor u buigengelijk hijziet gijals vriend en vijand uw ondergang verwachtden bode naderendie het bloedige hoofd van uwen vijand u aanbiedt. Gelijk hij, ziet gij" overal uw tegenstanders vlugten. Maar bedenk het o overmoedigein de dagen van uwen blindeu voorspoed wat de vriend tot Polycrates sprakhc t leven van niemandop wiens hoofd, de Goden met volle handen het ge luk uitstrooiden, is ooi; gelukkig geëindigd. Be denk het, o overmoedige, dat toen nog een drop pel in dien vollen beke;' van meer dan menschelijk geluk vloeide de wijze vriend de woning van den al te gelukkige y 'ietterwijl hij uitriep ik kan niet langer uw "vriend zijnuw meer dan menschelijke voorspoed zeggen mij dat de Goden uwen val hebben gezworen ik verlaat uwe woning opdat ik niet met u onder het puin worde be graven. En bedenk heto overmoedige dat de wijze vriend waarheid sprakwant weldra moest de bovenmatig gelukkige Polycrates als eenlage roover zijn leven aan het kruis zien eindigen. Den koning van Pruissen zoude ik wijzen op de hartroerende schilderijdie Klopstock ons geeft van den doodsangst, uitgestaan door den stamvader van het menschelijk geslacht. Hij ziet in dat verschrikkelijk oogenblik, alle ellenden die het door hem bedreven kwaad zal uitstorten over zijn nageslacht, hij hoort de zuchten en vervloekingen zijner nakomelingen, hij aan schouwt hoe duizenden hem aanklagen voor den troon van God. En te midden van al die ellenden roept zijn geweten hem toe Waart gij te vreden geweest met uw deel, al die jammer zoude niet over de aarde zijn gekomen. Duitsche liberaliteit. De duitsche libe ralen zoeken de tegenwoordige door hen verleende ondersteuning aan von Bismarcks staatkunde te regtvaardigen door de magtspreukde staatsman gaat voorbijmaar de natie blijft bestaan. Wij kunnen den zin van deze spreuk niet goed vat ten, als theoretische stelling is zij te algemeen om waar te zijn, reeds da Costa heeft uitgeroe pen O zoek bij 't gapen van de graven Als u de mensch, o mensch! begeeft, Uw drieste zelfheid niet te staven Door 't denkbeelddat de menschheid leeft, Die menschheid zelf, wat is haar leven, Een wijder kring een str c.er sneven Een wcderkeeren tot het stof? Met rlles wat haar gëostrrrc' 1 ve !;tc Met alles dat haar hoogmoed ste.kte, Met al haar schande en al h ar \f? Als praktisch denkbeeld is z:j in strijd m alle zedelijkheid en r?gt, zij wil dn nie'? rndes zeggencm Duitr.c.Jands eenheid te verkrijgen, moeten wij von Bsmarck z>jn gang laten rum, wij moeten genoegen nemen met het on eg- e.i geweld, mt het bloedvergieten en pmsdere v. n steden*, waaraan hij 'iek - ft schuldig emaa t, opdat wij liberalen, (nie ue natie, w;:\t om aar denkt niemand) er ee.is d vruchtc-. v;.n plukken. Als zoodanig opgevat de ma^if eu'c c?ht Je zuïtisch. Ook verg: Jj die zveur ige .tar.tHaade ia praktijk wili i ibr 0 "lat .-twiw.d is dat luidt: wie me p; om wc 1. ev m Ie besmeerd, eu eer rnder: de !..e' erge - daa de steler. Als men bij e uc rui 0 I.ulp zoekt om eene regtvaard:go zt k te rt ..end u wordt die zaak daardoor mLder ach.eazrdiir inliet oog der weluenkc.idcn u'.D lange. ku:.n~a deze dan onverdeeld hopen op zr cl. Wat zoude men zeggen van een t 'en d.c 1. ïïiat d.t zijn advocaat de regtvarröigsie zaak dtr wereld door middel van valscha grscLJi.cn w'ide verde digen. Zoude hij ziju zari hoe r. ,;v„e.dig ook, daardoor niet benaileelen in h_. oog v.n :Jla weldenkendcn En zal, als eens do bedwelming der overwinning over is, de libe al zaA bij h;i welgezinde gedeelte der natie riet onaiadij; bena deeld zijn door den steun, welke" zij heeft bij eenen misdadiger en door de af>cauvtlijke middelen welke men cm haar te bevordci«ii, heeft goedgekeurd De redevosri:g van den Heev Keuche- nius. Yoor esnige jaren sehre-i een onzer no vellisten in een almanakeene novelle die de ge schiedenis van den ongelcik gen jo. gen de Graaf in 1672 ten onde.r.erp - en ren titel voer de: van God v.- l.ten. Tegen.ci opschrift kwam a! wat vroom en gca-dien ig "nee le op, zulk een titel was profaneren. De Heer Kouchenius zeide in zijne bekende rede.oering: Een land ;aat een staatsman als de Heer Groen vau Prinsieren l.effc en werkt, is nog niet van God verlaten. Dit gezegde schijnt tl..ns aan de room er reen aanstoot te geven; dit me en met twee maten her innert aan een oostersch verhaalEen sultan had gedroomddat hij in éénen u§cht al zijne tanden

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1866 | | pagina 1