Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
BERIGT.
TI JDSBESCHO U W1NGEN.
J
Jtè 520.
Elfde Jaargang.
Doordien de Couranten vóór des
namiddags 2,30 uur aan het postkan
toor behooren bezorgd te zijn, wordt men
verzocht de te plaatsen advertentiënui
terlijk des Woensdags morgens ten 9 ure,
aan het bureau van dit blad in te zenden.
Ingezonden stukken worden niet opge
nomen tenzij ingeleverd des Dingsdags
vóór 12 ure 's middags.
SCHAGER COURA
ABONNEMENTSPRIJS VOOR DRIE MAANDEN:
Voor Schagen 1,00.
Franco per post door het geheele Rijk n 1,15.
Afzonderlijke Courantenn 0,10.
Verschijnt iederen Donderdagmorgen.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Die timmert aan den wegh,
Verwacht gezegh. (Cats.)
UITG-BEFSTER V77"EID. IP. O". O DIDBRICH.
PRIJS DER ADVERTENTlëN
Van een tot vijf regels f 0,73.
Iedere regel meerder«0,15,
De 35 cents zegelregt niet mede gerekend.
Groote letters naar de ruimte die zij beslaan.
Roekhaudelaren en Postdirecteuren aangenomen.
0 Agy
BRIEVEN
Opening der Staten Generaal. De ge
wone vergadering der Staten Generaal wordt ge
opend op den derden Maandag in September. Die
opening is dus weder aanstaande. Zal de vergadering
die het geheele Nederlandsche volk vertegenwoordigt
door ernstige opvatting harer taak hare hooge plig-
ten waardig vervullen Zal de regering blijvend in
het oog houden dat zij in de meerderheid der Ka
mers den wil van het Nederlandsche volk te eer-
biedi gen heeft 't Zijn vragendie wel mogen
gedaau worden.
Naar somuiiger oordeel hebben de Staten Gene
raal geen hoogeren pligt dan de bestaande regering
te steunen en zijn zij niet meer dan een schijn
bare magtwaarachter zich eene onbepaalde magt
verbergt. Zoo guut bet Volksblad, in zijn
nummer van 5 September 11. aan de Kamers wel
het regt om vrijmoedig wenschen en gevoelens uit
te spreken en te beproeven of die wenschen door
de bestaande ministers opgevolgd zullen worden
maar het acht de constitutionele werkkring der
Staten Generaal geheel ten onderste boven gekeerd,
wanneer de Kamers door stemming een minister doen
vallen.
Indien wij ons echter niet geheel bedriegen legt
onze grondwettoegelicht door onze geschiedenis
in onze Staten Generaal ten opzigte van bepaald
aangewezen punten de hoogste raagt van den Staat.
De verandering in den regeringsvormwaardoor
uit de oude republiek een constitutioneel koningschap
geboren is achten wij meer eene vergemakkelijking
van den vorm dan eene wijziging van het wezen
der zaak. De eenheid van den Staat berust bij eene
vergadering wier leden het gansche Nederlandsche
volk vertegenwoordigen en deze vergadering is daar
in slechts onderscheiden van die der vroegere al-
gemeene Statendat elk afgevaardigde niet zijn
bijzonderen lastgever beeftmaar ieder het gansche
Nederlandsche volk vertegenwoordigt.
Aan die vergadering is echter veel grootere magt
toevertrouwd dan aan de vroegere algemeene Staten
en wel omdat de provinciale souvereiniteit heeft
plaats gemaakt voor de eene souvereiniteit des Ne-
derlandscheu volks.
Van daar beschikt zij niet alleen over de oude
gemeenschappelijke puntenreligiefinancien en
defensiegelijk onder de werking der Unie van
Utrechtmaar ook over wetgeving en andere bij
de grondwet onjschrevene punten.
De vorm waardoor de regering in uitvoering
gebragt wordtis echter gemakkelijker gemaakt.
Voor een verkiesbaar stadhouder is een erfelijk
koning in de plaats getreden onder welks regten
thans mede behoort de üét.oeming .van de hoofden
Daarom behoort eenerzijds bij de Kamers te be
staan eene opregte waardering der mannen die als
hoofden der ministeriele departementen waardig
hunne taak vervullen. Die taak is niet gemak
kelijk maar wordt eenvoudiger en te gelijk edeler
wanneer de Staten Generaal zonder bijoogmerken
hunne roeping vervullen en niets anders zich ten
doel stellen dan om bij hunne beraadslagingen het
belang van het Nederlandsche volk in het oog te
houdeu.
En anderzijds behoort iedere regering te begrij pen
dat haar ttii gee" wet behoeft te worden, llare
zelfstandigheid is niet onvereenigbaar met de uit
voering van wetten die niet geheel bare meening
uitdrukken. De ministeriele teergevoeligheid is
[den voor een groot gedeelte oorzaak der menigvuldige
der ministeriele departementen. Men heeft daar- wisselingen van ministerie. De Kamer blijft ver
door de onpartijdige uitvoering van de besluiten antwoordelijk voor hare wet en alleen dan wan-
der Kamer beter willen verzekeren en vooral hare neer de minister in de toepassing der wet een
eenzijdige] toepassing w illen voorkomen. gevaar ziet voor het land gebiedt zijn pligt tot het
Doch men heeft naar onze mecning volstrekt vragen van ontslag,
niet bedoeld om nevens de bevestigde inagt der1 Het afschaffen der kermissen tegen
Staten een magt in het leven te roepen, die de de cholera. Mij zijn onbrpaalde voorstanders
eerste weder vernietigen zon. Wij achten daarom van die afschaffing. Maatregelen als deze kunnen
J de meening inconstitutioneel volgens welke het niet met goed gevolg genomen worden dan alleen
regt des konings tot benoeming van ministers on- wanneer zij uitgaan van het centraal gezag,
beperkt zijn zou. De benoeming berust ongetwij- Met evenveel regt verwijt men thans aan den
feld bij den koning maar de keuze grootendeels minister Heemskerk wat ter zake veepest aan den
bij de Staten Generaal, welverre dat de geheele minister Ihorbecke verweten is. Maar aan die
constitutionele werkkring, gelijk het V o lk s b 1 a d wederzijdsche verwijten heeft men niets,
in zijn aangehaald nummer beweertteu onderste Naar onze meening behoort de regering eene
boven wordt gekeerd, wanneer eene uiiniste. wet voor te dragen, waarbij haar de bevoegdheid
riele portefeuille wordt aangeboden aan den leider verleend wordt bij het ontstaan van epidemische
eener overwinnende partij in de Kamer, zien wij ziekten de kermissen te verbieden. Mij ook
daarin de opvolging van strikt constitutionele re- dweepen niet met centralisatie van gezag. Waar
gelen. Onze staat wordt niet bestuurd naar het bet kanwenschen wij ieder voor zich zelf te
welbehagen des konings en de ministers hebben - laten zorgen. Maar niet te verdedigen is het
het regt niet te regeren als of er geeue vertegen, waar een centrale magt door de geschiedenis is
woordiging bestond en de Kamers verdienen geeue in bet leven geroepen haar ongebruikt te laten
afkeuring wanneer zij zich als magt in den Staat ten bate der burgers in tijden van dringend gevaar,
doen gelden. Zeker kan er verschil bestaan over de noodzakelijkheid
Daarom wordt echter geenzins door ons goedge- der inmenging van het centraal gezag en als regel
keurd het gekrakeel der leden ouderling en de l moet vastgesteld wordendat het zoo min moge-
in bedilzucht ontaardende kritiek op de regering, lijk gebeidend optrede, opdat bet beginsel van
Hoezeer deze laatste ook de uitvoerdster zij van zelfregering zich krachtiger ontwikkele. Doch in
den wil der Kamer- zij bezit zelfstandigheid en weinige gevallen springt het voordeel onzer tegen-
door de grondwet omschreven regten. De hand- woordige staatsinrigting boven die der oude re-
having dier regten is haar pligt en bovenal de e publiek meer in het oog dan in het onderhavige,
ongeschonden bewaring eener fiere zelfstandigheid omdat deze het nemen van een algemeenen maatregel
die haar de dienst doet opzeggen waar zij haar v veroorlooft en gene dit verbood,
vernederen zou. Volksgewoonten, die schadelijk zijn, wijken eerst