EAR5TBERI3TEN. zal bestaan uit een krois op welks vier armen zal staan Fins papa IX en in het midden de pauselijke kroon en de sleutels met het omschrift Eidei et vertuti de keerzijde zal een liggend kruis vertoonen van den 11. Petrus met het om schrift Resurget fulgentair. Voor een paar dagen ontmoette de onbe zoldigde rijks-veldwachter K.nit Hoogkeppel, een persoon die om zijne buitengewone dikte zijne aandacht trok. Bij iugesteld onderzoek bleek het dat die persoonniet minder dan 83 paar- dendarmenmet jenever gevuld en 18 kan be vattende om het ligchaam had gewonden. In Engeland is het houden van volksvergaderingen bij duizendtallen weer aan de orde van den dag. Op de Great Western-Spoorweg is een goe deren trein in botsing gekomen met een passa giers trein, zoodanig dat 10 personen werden gekwetst waaronder 2 gevaarlijk. Niet alle daden der pauselijke zouaven waren heldendaden o. a. heb ben zij een reeds zwaar gekwetste Gsribaldist op het slagveld van Monto Rotondo gevonden en dezen weerlooze met 32 bajonetsteken omgebragt. In Venetië brengt meu de vestingwerken in orde en de kruidfabrieken zijn dag en nacht be zig om amunitie te maken. Jeddo de hoofdstad van Japan telt vijf millioen inwoners en anderhalf millioeti huizen. Zaturdag II. werden te Londen 3 Fenians opgehangenniettegenstaande de talrijke en her haalde remonstraties ten hunnen gunste. Sedert eenige dagen is de Vcsnvius weder in werking lava stroomt uit zijne kraters waaruit vlammen opstijgen. Eenige kraters zijn ingestort. Ii1GEZ0\DE\ STlkkEX. De redactie vemenigl ziq/k niet alljd met de ge voelen* der inzenders van geplaatste stukken. Antwoord aan de Redactie der Sclia?er-Couraiit op hare htoordeeling mijner brochure over de Nederlandsche Staats-Godsdicnst in dato 31 October jl. Met belangstelling nam ik boveubcdoeldmij door U toegezoudeu exemplaarter haud en zeg dank voor (Ie beoorleeling. Eenige regelen aan uwe lezers als antwoorden tot opheldering van een en ander van het door U verkeerd opgrvatte als anderzints zullen welligt welkom zijn en verzoek ik dus plaatsing voor het ouderstaande. U zegtvdat ik tegemoet kom aan een meer malen door u uitgesproken wensch dat onder de beschaafJe en denkende klasse van jongelieden de last zich ineer ontwik keien mogt oin vragen vnn staatsbelangschriltelijk in liet openbaar te be handelen. Dat het voor de toekomst van ons land wenschelijk is dat jeugdige krachten zich beijve ren om door kennismaking van hetgeen op staat kundig gebied in ons vaderland gebeurt en voor bereid wordteenmaal wanneer het oogenblik van handelen is gekomen eene overtuiging ten dienste van het vaderland aan te brengen." Oud en jong, is wel zeer betrekkelijk, doch of ik gehuwd zijnde en weldra eene halve eenw achter den mg hebbendenog als tot de jongelieden behoorendemag gerekeud worden komt mij meer dan twijfelachtig voor. Hebben zich echter jeugiige krachten in mijne brochure doen kennen dan zijn het wel deze die u geleid beubeu tot het zeggen of veronderstellen dat ik tot de klasse van jongelieden behoor. En zeker, zeer jeugdige krachten kunnen daarin schui len want het is nog slechts ruim 12 jaren ge leden dat mijn geweten mij nit de windselen nam van kerkelijke leerstnkkenen nri beslaiten deed mijn ontslag te nemen als lidmaat van het Ne- derdnitsch Hervormd kerkgenootschap, deu bur gemeester mijner toenmalige woonplaats tevens ver zoeken de om m:' op het bevolkingsregister aan te duiden als n Hervormd doch zonder tot eenige aecte te behooren." Dat hieriu aanleiding kon liggen voor mijne welligt later te doene aangifte als lidmaat der Nederlandsche Staats-godsdienstbevroedde ik toen nog niet. Ik wacht daarmede en tot dat bet mij blijkt dat de beteekenis onzer Staats godsdienst zoo als ik die in m'joe brochure en in deze heb aaogedoidook door anderen goed begrepen isen ik das mag verwachten dat bij zulk^ eene nadere aangifte geene voor dat geval speciale uiteenzetting mijner overtuiging meer noc- dig zal wezen en ook tot inij daartoe eene meer dadelijke aanleiding zal gegeven worden. Welligt vernemen belangstellende lezers gaarne welke redenen mij onder andere geleid hebben om mijn kerkgenootschap te verlaten Mijn vader en ook reeds mijn grootvader waren gemoedelijke doch ijverige Protestantschc of hirr duidelijker gezegd Ned. Herv. predikanten. Dat het ontvangen godsdienstigdoch in deze zeer eenzijdig onderrigt later, en bijzonder ook in mijne voormalige betrekking van gemeente secreta ris mij dikwerf in een allermoeijelijksten ge moedstoestand plaatste, ook bij de ontwikkeling van eigen godsdienstige meeningen die toch bij ieder menschvroeger of laterin meerdere of mindere mateplaats vindtkan wel door velen begrepeu worden doch zeker het best door hen die van hunne vroege jeugd af, door een geacht vader en godsdiecstleeraar in éénen persoon ver- eenigd de Protestantsche godsdienst, overeen komstig de grondslagen van de Dordsche synode leerden kennen en daarbij geloofsbelijdenis doen en later in hnnne betrekking bij de toepassing onzer grondwet behulpzaam moeten wezen. 'Bij eene zelfs zeer oppervlakkige beschouwing toch der wereldorde zai men inzien dat, handelt men willens en wetens in eene gewigtige zaak inconsequentdie enkele inconsequentie ons tot meerdere kan voeren die ons hoe langer hoe ver- der van den regten weg zullen verwijderen. Ou- eerlijkheid in ons maatschappelijk bestaan of in i ons individuëel leven kan ieiden tot de treurigste gevolgen. Om in alles stipt eerlijk te kunnen i zijn zouden wij mcnschcn behooren te bezitten kunde en kennis van alle*deze hebben wij niet i en zullen die ook mogelijk wel nimmer verkrijgen, 1 doch dwalingen door dat gemis alléén ontstaan i zullen hoe langer hoe minder schaden. Zulks is 'echter niet het geval bij oneerlijkheid willens en wetensdit leidt steeds van kwaad tot erger 1 kwaad. Ligt er un ook geene groote oneerlijkheid in om lid te zijn van een der bestasnde kerkgenoot schappen welker levensbeginsel (en dit ligt in hunne leerstukken) lijnregt in strijd is met het levensbeginsel van audere kerkgenootschappen en levens lid te zijn van of .zijne diensten toewijdende aan ons staatsbestuurwaarbij men verpligt is het leerstuk te moeten naleven van geljke bescher ming te verleeueu aan alle kerkgenootschappen. Fanatisme is wel hel grootste onheil dat dveeperij met een of ander godsdienstig beginsel te voor- schijn kau roepeuook daar het vernedert wat men zonde verlangen geëerd te zien doch zonder in het minst fanatiek te wezen zal men toch wel het onontbeerlijke van consequentie inzien. De staat is beschermend o:u vrnchten der gods dienst te doen wassen waar anders slechts doorncu te vinden zoaden zijn, en is hij, zoodoende, niet bepaald godsdienstig Heeft hij niet bepaaldelijk in de grondwet nitgesproken godsdienstige leerstuk ken, al zijn iu zijue godsdienst niet al de leerstuk ken opgenomen van de bestaande kerkgenootschap den wat trouwens onmogelijk zijn zoude. Iedere secte van het Cristeudom en van andere godsdien sten heeft haar eigen godsdienstig leerstuk daf haar scheidtde eene van de anderedat haar kennelijk teekeu is. En hierdoor begrijp ik zeer 1 goed dat bij de onderscheidene godsdienstige secten of kerkgenootschappen betrekkelijk weinig personen 1 zullen gevonden worden die, bij de doorlezing mijner brochure, dadelijk nevens hun eigen, ook 1 het godsdienstig beginsel der grondwet hebben er- kend en voornemens zijn dit te hnlJigen1 Zou die stast godsdienstloos mogen heeten welke op zijnen bodem meer dan elke andere aarJsche pi:t de ontwikkeling der godsdiensten heeft beschermd Zullen nu de leden onzer wetgevende magt het zij heden morgen of na jaar eu dag niet inzien, dat zijgetrouwheid aan de grondwet gezworen of beloofd hebbende niet tevens leden kunnen we zen van verschillende kerkgenootschappen waarvan zij pligtmatig meerder of minder afhankelijk zija zonder regtmatig wantrouwen bij hanne kerkelijke of politieke tegenstanders te verwekken en hierdoor onrust en vijandige propaganda in het leveu te roepen of te behouden. Wel hoogst waarschijnlijk zullen er wezen, die zulk eene inconsequentie te pas komt doch zul- leu die niet verdwijnen als de sneeuw voor de zon wier stralen te meerder verwarmen naar mate zij de nevelen verwijdert Zal dan vervolgens de uitvoerende magt verant woordelijke ministers, van minder karakter, kunnen of willen stellen tegenover eene vertegenwoordi ging welke de onverantwoordelijkheid zoude inzien van een dobbelzinnigen eed en belofte? Spreekt de waarheid maar niet om te beleedi- gen zorgt dat de middelen liet doel in heiligheid doen toenemen. Stilstandlaat de tijd niet toe dit bevestigden reeds onze vooronders die ouder kunne uurwerken de woorden plaatsten. «Tempora mntantnr et nos mutamur in illes." Ik ga nu over tot het verder bespreken uwer beoordecliDg. UEd. geeft te kennen dat ik het historisch be grip van het woord staats-godsdienst w weggoo- chelen en vervangen door een willekeurig toege dichte beteekeuis daarvan. Ik verzeker n dat ik bepaald het tegendeel wensch en roep zoo mijne iuzigten als do ware bevonden worden zelfs uwe en anderer hulp in, om duidelijk aan te toon en ook ten nutte van een ons opvolgend geslacht dat er een hemelsbreed onderscheid is tusscheu de oude en alsdan nieuw historische beteekenis vau dit woord. «Eene staats-godsdienst" zegt u, «is voor alle dingen eene godsdienst." Ik heb dit dunkt mij aangetoond ook door te wijzen op haar leerstukken. De vrijheid welke art. 161 der grondwet ons schenkt, en de bepaling van het volgende art. 165 166 enz. geven tegelijk met het leerstuk, ook den waarborg voor de naleving er van, daar het de grondwet is, die spreekt, welke tevens de uitvoereudo magt dier wet heeft aangewezen, en deze, dien overeenkomstig, is daargesteld. Dat de tegenwoordige welligt algemeene opvat ting van het woord stnats-godsdienst mij bekend is als anders dan de mijne heb ik reeds op de eerste bladzijde mijner brochure gezegd doch te ven» de vraag gesteld of de algeineeue opvatting de ware is. U spreekt van eene «door u begeerde volstrekte scheiding van kerk en Staat." Eene volstrekte scheiding is niet mogelijk zoolang eene kerk zich binnen onze landpalen bevindt. Haar daaruit te verwijderen zal bniten de onmogelijkheidwel door u, evenmin als door mij, gewenscht fcnrden. Een pretentieus isoleren der staats-godsdieobt Teireu over andere godsdiensten eu omgekeerd zal wel onnoodig of nadeelig zijn voor den eerbieddie hier wederzijds behoort plaats te vinden. Dat ik geene kerkelijke-staatsmagt bij ons te lande verlang zal u toch wel gebleken zijn De nederlandsche staats—godsdienst wordt door geene kerk noch ook eene kerk door de staats-godsdienst overheerscht. Eerstgenoemde beschermtzooveel mogelijk, de in verschil zijnde secten voor toonee- len van verwarring of bloedvergieten welke de ge schiedenis belaas te dikwerf heeft moeten teekenen. De Staat laat het geweten bij ieder bij kerkge nootschappen of secten geheel vrij zi?h ontwikke len voor zoo ver zij in geene overtreding der straf wet vallen. Waar te lande vindt u eene betere scheiding Bijna overal ziet men cryptogamischa gewassen ontluiken bij een geconcentreerd kerk- en tevens staatslicht (Slot in een volgend nummer.) Behagen den 11 November 1867. Aangevoerd 4 Paarden f 20 n 100 2 Ossen f 20 a 40 1 Stier f70; 14 vette gelde Koeijen f180 a 240 24 Kalfkoeijen f 100 a 150; 12 Vaarzeu f 80 a 100; *6 Graskalveren f 14 a 40; 230 magere Schapen f8 a 14; 540 vette dito f 16 a 24 180 Lammeren f10 a 12; Bokken en Geiten f 1 a 1,75; 12 magere Varkens f6 a 10; 1 vet dito f30; 46 Biggen f 3 a 5 Ko nijnen 15 a 55 ets. Kippen 25 a 90 ets. Eenden 40 a 60 ets. Duiven 10 a 20 ets. Boter 85 ets. per kop of f 1,13 per N. ft. Kaas 30 a 50 ets. per N. ft. Kip-Eijeren f4,25 a 4,50 ptr 100. Purmerende26 Nov. Boter f 1,0b a 1,15; per N. ft. 30 vette Kalveren 60 a 80 ets. per N. ft. 34 nncht. dito f7 a 18 114 vette Varkens 41 a 50 ets. per N. ft. 7 magere dito f8 a 14, 224 Biggen f2,50 a 4,50, Kip-Eijeren f 5 Eend dito f3,50 per 100. Alkmaar. 22 Nov. Kleine kaas f 31,50 com missie dito f 34 middelbare dito f 34,50 laagste prijs f21, aangevoerd 434 stapelswegende 97283

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1867 | | pagina 3