5 Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. J\o 580. Twaalfde Jaargang. A. 1808. TIJDSBESCHOUWINGEN. SCHAGER COURANT. ABONNEMENTSPRIJS VOOR DRIE MAANDEN J Voor Schagen f 1,00. Franco per post door het geilede Rijk 1,15. Afzonderlijke Couranten«0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle PRIJS DER ADVIRTKNTIeN Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder«0,15. De 35 cents zegelregt niet mede gerekend; Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. 1 1 r<vH| Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. TJITOEEPSTER VTTIEID. IP. J. GK DIDERICH. BRIEVEN FK^AHnTOO Verdraagzaamheid jegens de R. C. kerk. De houding welke -liet dagblad de Tijd in een zijner laatste artikelen aanneemtdoet hem eeuigzints gelijken op een kw'&joligeiidie naar eene zuster met een steen gooijendeen bespeuren de dat de zuster zich omkeerde ten einde hem met de karwats de welverdiende straf toe te die nen uitriep genade ach zustertjeik wilde toch met mijn gooijen niet u maar alleen uw paard treden. Op een hartroerende wijze maant het gemelde blad alle geloovige protestanten aan om toch de haat tegen de R. C. kerk te laten varen en den afkeer voortaan alleen tegen de on- geloovigen te keerenwant volgens zijne ziens wijze hebben de geloovigen niets met deze laat ste maar veel met de moederkerk gemeen. Ziesinds jaren heeft de Tijdvol eigenwaan beweerd dat hij het zuivere en onvervalschte or gaan der R. C. kerk wassinds jaren hebben dat blad en zijne geestveruanten de protestantsclie kerk op allerlei wijze gehoond. Volgens hunne taal was de groote hervormer Luther een revolu tionair en Willem de Zwijger een rebelliet pro- testantismus was de opene en vlakke weg tot het atheïsmus maar thans eischt de trouwe woordvoer der van het catholicismusbeducht dat ook de or thodoxen zich legen hem zullen keerendat de geloovige protestanten dat alles maar voor zoete koek zullen opnemen. Het is als wilde hij zeggen toen ik op Luther schold heb ik alleen het liberale element in de protestansche kerk willen hekelenen toen ik Wil lem I en zijne strijdgenonten aan de kaak stelde heb ik alleen mijn afkeer van het vrijheidsbegin sel willen lucht gevendoch daar men zonder Lu ther of Willem I geen nederlandsche protest antsche kerk kan denken zoo kan men deze groote man nen niet verguizen zonder alle protestanten van welke rigting ook, te kwetsen. Volgens de Tijd bestaat er een naauwer geestver wantschap tusschen Groen en de R. C. kerk, dan tusschen de eerste en Pierson. Dit moge waar zijn als wij ons de R. C. kerk denken zoodanigals zij is in het oog der opgeklaarde Roomschenmaar niet als men er onder verstaatdat wanschapene ligehaara dat enkele ijveraars der ultra-montaan- sche partij er in willen zien. Volgens de eersten is de R. C. kerk eene goddelijke instellingmaar is zijgelijk geen zaak op aardegeheel zuiver van menschelijke zwakheid gebleven. Onderworpen aan den geest der tijden heeft zij, gedreven door het kwade en dien geestmeniger lei kwaad gestichtwaarover al de welgeaarde kin deren der kerk moeten leed hebben echter moeten wij bedenkendat al dat kwade meer aan den tijdgeest dan aan de kerk moet worden geweten. Ala zoodauig moet de catholiek betreurenswaardige gebeurtenissen beschouwen zoo als het woeden der inquisitie in Spanjede St. buriholomeus nachtde moord van Hendrik IV en VV illem I. Het moge te betreuren zijn dat de kerk zich door den tijdgeest zoo zeer liet drijven dat zij zulke dingen kon goedkeuren ja kon aanmoedigen, zij blootgesteld aan menschelijke invloedeu moest immers in alle tijdendit kenmerk van mensche lijke zwakheid met zich omdragen waarachtig lig- chaam van den verrezen Heilanddroeg zij altijd met zich oin, de wouden door de zonde haar toe- gebragten die het teeken harer menschelijke zwakheid waren. Neemt men deze dingen de R. C. kerk kwalijk, dan moet men de protestantsche kerk met dezelfde maat metenwaar het dingen geldt aU de dood van Servedede bekeeriug van Hendrik VIII, het woeden van Lumeij en Sonoij enz. Wanneer men de R. C. kerk uit dat oogpunt beschouwtwie zal dan niet verdraagzaam jegens haar zijnwie zal haar het verledeue nog willen verwijten Zij die dan nog afkeer tegen baar voeden om den wille der dingen die in vroeger eeuwen zijn ge schied handelen niet verstandiger dan de Chris tenen in de middeleeuwenwelke de Joden ver volgden, omdat hunne voorvaders den Heiland aau het kruis hadden geslagen. Doch ongelukkiger wijze beschouwen eeuige ul- tra-montanen bij ons de R. C. kerk nit een ge heel ander oogpant. Volgens hen is alles wat de kerk gedaan heeft absoluut goedwas de Bar tholomeus moord eene daad die den lof van het nageslacht verdienten moet men Balthasar Ge- rards als een martelaar des geloofs vereeren. In deze rampzalige tijden is de magt der keik verzwakt, maar zoo zij tot volle kracht terugkomt, dan moet zij de inquisitie herstellen en op nieuw de auta-da-fés ontsteken. Zulk een leer vindt bij ons gelukkiger wijze nog weinig aanhangers maar toch willen de Tijd en zijne geestverwanten zich zeiven gelijk biijveDdan moeten zij tot dit resul taat komen. Nu beweeren wijdat als men de R. C. kerk uit dat oogpunt beschouwtde regt geloovige protestant^ zich oneindig meer moet voelen aangetrokken door zijn modernen broederdan door een aanhanger van een in ketterbloed badend geloof. Indien wij kiezen moeten tusschen een gruw zaam bijgeloof eu ongeloof, dan kiezen wij de zij de van het laatste dan zeggen wij met den wijs geer Baijleik heb liever, dat iemand van mij zegt, dat ik niet besta dan dat hij zegtdat ik een schurk ben en zoo denk onze lieve Heer er ook overwant gewis heeft God nog een grooter gru wel van den dank dien de dweepzucht llem bij vergoten ketterbloed brengtdan van de bloot ontkennende taal des ongeloovigen. Indien men onder R. C. kerk de kerk verstaat zoo als zij in onze dagen is geworden een kerk die aan de zaligheid van millioeuen werkt en die, is het dan ook met langzame schreden, toch den weg der humaniteit en des vooruitgangs bewan delt dan roepen wij alle protestanten van welke rigting ook toelaat alle haat jegens 4ie kerk varen; rnaar wil mm der kerk, gelijk sommigen onder ons doen weder maken tot dat bloeddor stige wezen dat de zwakken martelt en de onge- loovigeu op den brandstapel werpt, dan zeggen wij tot allenwapent u tegen haarvalt met ver- eenigde krachten het monster aandat het werk der vaderen de godsdienstvrijheid wil vernietigen. En tot de organen der ultramontaansche partij zeggen wijtergttergt den protestantschen geest van het Nederlandsche volk niet altezeer. De leeuw sluimert nu, het is waar, maar hij zal door uw geschreeuw ontwaken en wee dan dengene die onder zijne klaauwen komt. De republiek in Spanje. Onze liberale bladen drijven den spot met den raad, dien Victor Hugo aan de Spanjaarden geeft om den repnbli- keinschen regeringsvorm te kiezen. Onze dagbla den schijnen in navolging van de voornaamste engelsehe en fransche bladen weinig op te heb ben met den naam van republiek. Daardoor le veren zij een bewijsdat zij de gezindheid der na tie in dezen niet volkomen uitdrukken. Want een groot gedeelte des volksgedachtig aan Neder lands roemrijk verleden als republiekkoestert groote ingenomenheid voor dien naam. En in ze ker opzigt is het dan ook te betreuren dat men in 1815 bij de souvereiniteit van Oranje, niet den naam van republiek heeft behoudeD. Doch hoe dit ook zijzeker is hetdat een koningschap dan alleen nnttig kan werken als de kroondrager

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1868 | | pagina 1