19 lOTIlBIE m Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. TIJ DSBESCH0U WIN G EN. Twaalfde Jaargang. J\<> 582. COÜRAW ABONNEMENTSPRIJS VOOtt DRIB MAANDEN Voor Schagen 1,00. Franco per post door het gehe»le Rijk 1,15. Afzonderlijke Courantenn 0,10. Verschijnt iederen Donderdagmorgen. Abonnementen op dit blad worden door alle PRIJS DER ADVERTKNTlëN Van een tot vijf regels0,75. Iedere regel meerder0,15. De 35 cents zegelregt niet mede gerekend. Groote letters imar de ruimte die zij beslaan. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. IJITOEEFSTER WED. ZP. J". Gr. DIDERICH. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. BBIEVEN PEANCO De lagere volksklasse in Nederland. De oproerige bewegingen te Rotterdam en Leiden hebben in den laatsten tijd weder meer bepaalde lijk de aandacht doen vestigen op de geaardheid onzer lagere volksklasse. Na de treurige tooneelen waarvan de twee zoo even gemelde steden de ge tuigen waren kon het niet anders of deze beschou wing, moet niet zeer gunstig zijn ten aanzien van die klassewelke als de voornaamste bewerkster van die onlusten werd beschouwd. In onderscheidene dagbladen en brochures van verschillende kleur zagen wij haar dan ook weder aangeduid met al die liefelijke benamingenwaarin onze taal zoo bijzonder rijk is, en die altezeer een getuigenis afleggen van onze onchristelijke gezind heid ten haren opzigte. Zoo als daar zijn kanalje, graanw, Jan Hagel, uitschot en schuim der natie. Al die benamingen bewijzen dat er nog al te weinig een christelijke zin naar gelijkheid bij ons volk bestaat. Inderdaad onze zoogenaamde aristocratie ziet met minachting neder op de burgerij en deze we der op het- gemeen zonder dat inen zich afvraagt met welk regt men dien minachtenden blik op de lagere standen werpt. Het bezigen van de zoo even genoemde woorden bevordert al te zeer bij onze hoogerc standen, dien phariseeschen hoog moed die ben doet uitroepen de schare die de wet niet kent, is vervloekt. Wij vragen, met welk regtbezigt men ten aanzien van onze lagere klasse die schimpnamen Vooreerst gelooven wij niet dat onze hoogere standen in werkelijkheid zooveel hooger in zede lijkheid staan dan het zoogenaamde gemeenmaar ten anderen zoo werkelijk de lagere volksklasse zoo diep gezonken is, dan mag niemand baar dat verwijtenwant die zedeloosheid zoude dan het gevolg zijn van de ellendige omstandigheden» waarin de personen uit dien stand worden gebo. ren en opgevoed. Die zedeloosheid zoude dan den grond tot eene bittere aanklagt tegen onze gehee- le natie opleveren daar deze zoo weinig christe lijk isdat zij zonder er zich over te bekomme ren een groot gedeelte van haar kinderen in het wilde laat opgroeijen. Is onze lagere volksklasse in werkelijkheid zoo diep gezonken dat men regt heeft om haar te bestempelen met de benaming van kanalje, uit bot en schuim der natie, dan hebben wij regt om uitteroepen wat nut geefto volk van Nederlandu uw Christendomwaarop gij zoo hoogvaardig zijtlaat gij niet even als de heiden- sche oudheid een groot gedeelte uwer kinderen ver smachten in duisternis en in schaduwen des doods, laat gij hen niet levenslang zwoegen als lastdieren en veelal hongeren zoo als een gierig en onbarm hartig heer zijn vee doeten tot overmaat van ramp bestempelt gij hen met verachtelijke namen? Maar gelukkig is, gelijk wij zeiden, de peil der zedelijkheid bij ons lagere volksklasse niet zooveel lager dan bij onze hoogere standen. De verhouding tusscben slechten en goeden is bij allen bijna dezelfde. Doch daarenboven worden de oproerige bewegingen ten onregte aan het ge- meen gewetendoorgaans zitten raddraaijers uit den hoogeren stand, in hel verborgen, achter het spel. £n onder het getal van hendie wegens geweldadighedeii worden gegrepen behooren door- gaans nog meer personen uit den kleinen burger- stand dan uit bet gemeen. Blijkens de geschiedenis zijn de oproerige be- wegingen in ons vaderlandoneindig meer uitge- gaan uit den boezem der burgerijdan uit dien van het zoogenaamde gemeen. Zoo althans was 'het in 1672, in 1747, in 1785 tot 1787. De moordenaars der de Witten behoorden allen tot den gegoeden burgerstand en het geschreeuw tegen de pachters der belastingen ging natnurlijk ook j uit den boezem der burgerij op. Daarenlegeu was in die bewegingen, welke ons vaderland werkelijk f zegen hebben aangebragt, zoo als te Vlissingen in 1572 en te Amsterdam in 1813 het gemeen doorgaans in het eerste gelid. Desniettemin is het schimpen op de lagere volksklasse onze natie altijd eigen geweestonze vrijzinnigste regenten eu staatslieden hebben zich daaraan schuldig gemaakt, zoo gewaagd onder au- derende met regt beroemde leider der patri- otiscbe beweging in 1785, de bekende Capelle van der Marschvan schuim en rebut der natie. J In het licht eener echt Christelijke w ereldbeschou t wing moet het gebruik van al die schimpnamen j ten sterkste veroordeeld worden. Allen moeten wij ons best doenom de bestaande diepe kloven tns- j schen de verschillende standen der maatschappij te ''dempen. Wij moeten den omgang en het verkeer tnsschen gegoeden en armen tussehen beschaafden en onbeschaafden gemakkelijk makenmaar wij1 maken de kloof dieper en dieper en den afstand 't tussehen de standen al grooter en grooterals wij het reeds zoo diep ter narde gebogen hoofd der lagere volksklasse, door het bezigen van schimpna men nog dieper nederdrukken. Laat ons in Gods naam toezien dat wij niet be hulpzaam zijn in het aankweeken eener klasse van parias in onze maatschappij. Want daardoor zouden wij aan die parias het regt geven om met hunne sterke handende zuilen WHarop de tempel onzer maatschappij rustomver te halen. Dat dom gehouden en beschimpte gerappn zal dan als de blinde Simsondien tempel eens op onze hoofden doen nederstorten. Een zinstorende drukfout in een vorig nnmmer. O letterzetter, welk een ge voel van spijt deedt gij bij d-n schrijver van het stuk in het voorlaatste nummer dezer courant ont staan toen hij dit onder de oogen kreeg. In dat nummer had hij de houJiug van de T ij d vergele ken met een kwAjongetidie met een steen ge gooid hebbende naar een ruiter, tot zijne ver ontschuldiging uitriep, «lat hij wel het paard, maar niet den ruiter bedoeld had. En nu liet gij hem in plaats van ruiter, znster zeggen, en daar mede viel die zoo fijn bedachte aardigheid geheel in het water. De bedoeling was namelijk om onze orthodoxe partij te vergelijken met den ruiter, en het paard waarop hij zitmet de protcstantsche kerk. Even als de ruiter uit zijn aard stil en ruslig moet blij ven zitten zoo is het ook met de orthodoxe par tij doch het paardwaarop hij zitis de pro- testantsche kerk en deze draagt hem ondanks al zijn rust met grooten spoed met zich voort. Als lid der protestantsche kerk wordt elke orthodoxe ondanks zijn wilvoortgedreven. Als wij het oog slaan op de houding der or thodoxen bij onsdan moet ieder bij hen een groote vooruitgang bespeuren. In 1824 liet de schrijver van de bezwaren tegen den geest dezer eeuw, Da Costa, zich ten sterkste uit, tegen de afschaffing der slavernij, bij zijn dood in 1860, was hij een der grootste voorstanders van die af schaffing. De Bilderdijkiaansche school schold in in de jaren 1H20 tot 1825 luide op den consti- tutionelen regeringsvorm en met welk eene welspre kendheid verdedigde in 1866 Groen van Prinsterer niet de bevoegdheid der Staten—Generaal om de regering voor elke regeringsdaad ter verantwoording te roepen Die vooruitgang moet worden dank geweten aan het protestantismus. Elk protestant is uit zijn -T-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1868 | | pagina 1