24 DECEMBER.
Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad.
BERIGT.
CONCURRENTIE.
Jtè. 587. Twaalfde Jaargang.
SCHAGER COURANT.
ABONNEMENTSPRIJS VOOR DUIK MAANDEN:
Voor Schager» f 1.00.
Franco per post door het gehele Rijk 1,15.
Afzonderlijke Courantenv 0,10.
Verschijnt iederen Donderdagmorgen.
Abonnementen op dit blad worden door alle
PRIJS DER ADVERTKNTlëN
Van een tot vijf regels0,75.
Iedere regel meerder*0,15.
De 85 cents zegelregt niet mede gerekend.
Groote letters naar de ruimte die zij beslaan.
Naar volksheil zondei deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te biên.
UITQ-EEPSTEB WED. 3?. CT. Gr. DIDERIOH.
-
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
BÜIEVEN
z=
=1
Tc beginnen met lo Januarij e k.
zal ons weekblad in een vergroot for
maat verschijnen en zulks zonder ver
hooging van den abonnementsprijst
tf'ij blijven daarbij rekenen op de on
dersteuning onzer plaatsgenooten en
op de sympathiedie ons blad ook in
wijderen kring ondervinden mogt Een
paar kleine wijzigingen in de uitgave
waaronder eene verandering in den
dag der uitgaafzoodat de jongste
murktberigten zullen zijn opgenomen
doen ons de hoop voedendat ons blud
nog meer dan vroegerzich in de be
langstelling der lezers zal mogen ver
heugen.
Terwijl wij in dadelijke bruikbaar
heid hierdoor hopen te winnen zal de
groot ere beschikbare ruimte aan opstel
len blijven gewijddie de verspreiding
in de hand kunnen werken van die
beginselen van staatkundige eerlijk
heidwaaraan de redactie zich gewijd
heeft.
vLeve de concurrentiezoo riep Dick Ave
nel in den meest bekenden roman van Bulwer,
doch de T o r y schrijver liet wel degelijk eene
concurrentie tegen Ave nel opkomen, dezen wat
te sterk. Om ons kunnen wij dagelijks hetzelfde
hooren. Zoo lang er voordeel wordt getrokken
uit de concurrentie heeft men er vrede mede
maar zoodra schijnbaar dit voordeel zich verplaatst
naar anderen, heeft zij haar regt verloren.
Dit verschijnsel is erg menschelijkwant het
spreekwoord dat ieder een dief isin zijn eigen
neringis dikwijls waar. Dfich bestaat er in
werkelijkheid grondvoor de meening van den
Engelschen schrijver door hem zoo maar ter
loops geuit maar inderdaad eene stelling^lie
geheel in de leer van het behoud past dat de
concurrentie zich ten slotte keert tegen den ar
beid en dat zij duswel verre van den grondslag
uit te maken, waarop onze maatschappelijke wel
vaart rastde groote oorzaak is van maatschap
pelijk lijden Zelfs voor ons is deze vraag nog
wel een onderzoek waard. voorstellen in Londen 1 op de 10 maar
Hoezeer de weldadige vruchten van vrije mede-is het niet een wonder, dat bij eene dusdanige
dinging voor onze oogen liggen en wij er ieder kolossale opeenhooping van inenschen het meeren-
oogenblik de voordeden van trekken hoort men deel er van geen gebrek lijdt
nog te vaak in ons midden Dick A venei's,) In werkelijkheid moet dit ook aanvankelijk de
die van eene te magtige concurrentie spreken. toestand geweest zijn veibetering is hierin ge-
De concurrentie vernielt haar eigen werk zegt bragtdoor dat alle menschelijke krachten daartoe
men. Zoo heeft men hier eerst straatwegen aan- hebben mogen wedijveren en hoewel ellende en
gelegd ten einde te gemoct te komen aan de armoede onzen aardbol nooit zullen verlaten daar
behoefte tot verkeer, maar daar sommigen hieraan zij blijvende oorzaken vinden in het gebrekkige
niet genoeg hadden, maakten deze vaarten eneiiwvan den mensch gaande weg, zal bet, dank
delijk lei men spoorwegen aan die thans grooteu- zij de concurrentievoor ieder gemakkelijker wor-
derls het vervoer centraliseren. Zoo vernielt het den om althans geen gebrek te lijden,
kanaal den straatweg en de locomotief, het schip. De concurientie, die bij sommigen in zoo'n
Wij willen deze stelling onbetwist laten. Het kwaden naam staat omdat zij telkens eene brood-
ligt anders voor de bind, dat wegen hun nut winning vernietigt en geen rust laat aan de
houden al komen er beteren. Doch wij vragen menschelijke werkzaamheid, kan zich bovendien
zou het nu doelmatiger zijn wanneer die kanalen veilig beroepen voor haar regt van bestaan, op de
niet gegraven en die spoorwegen niet aangelegd waarheid dat ieder klager van haar voordeel trekt,
waren Is het zelfs denkbaardat die kanalen Want ieder mensch is zoo wel kooper als verkoo-
en spoorwegen niet gekomen zouden zijn op hun per, en indien hij als verkooper gedwongen wordt
tijd, tenzij uien verboden had betere uigen te beter en goedkooper waar te leveren erlangt hij
makenen is het aanleggen van den eersten straat- door dezelfde oorzaak als kooper beter en goed-
weg, van den oudsten landweg, van de oorspron- kooper waar.
kelijkste vergemakkelijking van het vetkeer, niet i De wcikzauie hand vernielt dus haar eigen wel-
evenzeer als de laatste, een inbreuk op vroegere vaart niet. Maar gelijk Thiers zeer teregt'opmerkt
toestanden, bij welker bestendiging sommigen be- in zijn werk over den eigendom, de toestand
lang hadden. door concurrentie geboren is niet alleen niet slech-
Wanneer men dus mededinging verbiedtsuijdt teromdat men gedwongen ora goedkooper te
men de mogelijkheid af voor alle verbetering van j verkoopen ook goedkooper koopt, hij wordt bc-
toestand en niet alleen dit, maar men gaat even ter door de concurrentie. Want tusschen wien
hard achteruitals nu vooruit. Want uien zul bestaat de concurrentie eigentlijk. Tusschen de
genoodzaakt zijn, om als uiterste krachtsinspan-voortbrengers van werk, zoodat de arbeid minder
ning het minimum van kracht te nemen anders wordt betaald
ontstaat er weder dadelijk concurrentie ten nadeele Neen de weldaad der mededinging spreidt
van den minst ontwikkelde. En indien men nu l zich naar alle kanten uit. De kooper koopt goed-
dit stelsel aanueemtzal het dan zooveel beter
zijn in de wereld Zalwanneer luiheid en traag
heid alleen een octrooi hebbende mensch gehol-
kooperde werkman krijgt hooger loon en de
verkooper wint meer niet in eens, maar door
grooteren omzet. Waar werkman en verkooper
pen zijn Om op het punt der wegen te blij- één persoon is springt dit niet zoo duidelijk in
ven Onder de grootste weldaden die aan het het oogmaar toch bestaat het feit. Waar ech-
menschelijk geslacht kunnen worden bewezenter arbeid en verkoop gescheiden isligt deze
behoort de vergemakkelijking van het vervoer uitkomst voor de hand, Thiers geeft daarvan
en de daaruit voortvloeiende vermindering der drie voorbeelden. Hij noemt katoen, ijzer en
transportkosten. (steenkolen.
Hierdoor toch komt de geheele rijkdom dezer Iu 1814, zegt hij, verbruikte Frankrijk 12
aarde wij hebhen hier alleen bet oog op le- millioen pond katoen. Hiermede werd de bevol-
vensbehoeften binnen het bereik van den be- king gekleed. Men betaalde 7 frank per pond,
hoeftige en iedere versnelling van verkeer is dus en 33 frank koste ieder pond na de fabricatie,
eene verbetering van diens toestand. Men noemt (Iu 1845 gebruikte Frankrijk 65 millioen pond,
verschrikkelijke cijfers, die het getal der armen (dus 5 maal meer dan in 1814, waaruit volgt dat