Jo. 642. Ao. 1870. Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. 13 Veertiende Jaargang. Afschaffing der doodstraf. SCHAGER COURANT. Dit blad verschijnt op Woensdagavond; doch wordt, met een bijvoegselbevattende het jongste Schager— marktberigtden volgenden avond verzondenaan hen die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. Abonnementen op dit blad worden door alle Paus per jaar f 3,Franco per post f 3,60. Afzonderlijke nummers f 0,07$. ADVEETENTiëh" van een tot vijf regels f 0,75; iedere regel meerder 0,15. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. Boekhandelaren eD Postdirecteuren aangenomen. GEMEE\TE-AFIiO\UIGI.\GE>i. KENNISGEVING. De Burgemeestsr der gemeente Schagen, brengt bij deze ter kennis van de belanghebbenden, dat het inschrijvingsregister voor de nationale militie, ligting 1870, en de daaruit opgemaakte alphabe- tische naamlijst, ter inzage zijn nedergelegd op de Secretarie der gemeente en aldaar zullen verblijven tot den 22 Januarij a. s. Tegen register en lijst kan op de wijze bepaald in artikel 99 der wet van 19 Augustus 1861, (Staatsblad No. 72) en binnen omschreven tijd van nederlegging, bezwaar worden ingebragt bij den Commissaris des Konings in deze provincie. Schagen den 12 Januarij 1870. De Burgemeester voornd. Van Döroberg Heiden. Reeds voor eenige jaren hebben wij in dit blad de afschaffing' der doodstraf verdedigd en de door de tegenwoordige regering gedane voordragt noo- digt ons uit deze belangrijke kwestie nog met een enkel woord te bespreken. Nieuw licht kannen wij over het onderwerp wel niet verspreiden, daar het van alle zijden besproken is, maar welligt kunnen wij nog iets bijdragen tot het meer popu lariseren van de meening dat de doodstraf een onregt is en hoe eer hoe beter uit onze strafwet geving moet worden geschrapt. Hetgeen de afschaffing der doodstraf welligt bij ons kan tegenhouden, althans haar in andere lan den verijdeld heeft is juist het populaire van de meening dat er in de uitoefening van de dood straf iets al is het dan ook maar weinig iets regtmatigs ligt. Wy zullen ons verheugen zoo schrijft do Tijd zoodra het berigt door ons ontvangen wordt dat de bijl der guillotine het hoofd van Traupman heeft afgesneden en daardoor de bloedschuld is verzoend. Het is dit argument hier in zijn meest plompen vorm voorgedra gen hetgeen het volk gewoon is te bezigen, wanneer het geregtigheid wil zien in den moord op een misdadiger. De schuld moet verzoend worden. Dit is het referein van de meeste lof redenaars op de doodstraf, hetzij de woorden van hun lofzang ontleend zijn aan den bijbel, aan de volksbegrippen of aan de wetenschap. Bloed eischt bloed en daarmee uit. Maar in gemoede is er dierlijker, den mensch meer onteerende logica denkbaar? Wat wordt er verzoend door die nieuwe misdaad In wiens t'sng toch wordt zij gepleegd De misdadiger zeker heeft van dit standpunt geene regten; het slagtoffer der misdaad kan goed noch kwaad meer ontvangen nit 's menschen hand en de maatschappij zelve heeft geen regt op eene dergelijke vergoeding, daar haar een dergelijk on regt niet is aangedaan. Het argument der ver gelding (een anti-christelijk begrip) zou alleen op gaan, indien het mogelijk ware dat A door B werd vermoord, nadat B door A vermoord was. Deze onmogelijkheid wijst naar ons inzien voldoende het onregt der doodstraf aan. Anderen redeneren niet uit het begrip van ver gelding maar spreken van straf. De misdaad moet gestraft worden. Wie wat verdient moet wat heb ben. In zekeren zin is dit ook waar. Maar voor eerst is als straf de doodstraf zeker de meest on zinnige uitvinding, die men kan bedenken. Om iemand iets, een straf, te doen ondergaan, ver nietigt men hem. Denkt men hierbijdan zou men toch moeten vragen, wat nu eigentlijk de straf isof de moord het middel is om tot de straf te komen, zsodat de straf ua den dood volgt, of wel de moord zelf de straf is, een straf in eenige minuten doorstaan. Maar ten anderehet is onjuist dat straf de beweegreden zou zijn, die de maatschappij han delend doet optreden. Zij moet iu haar eigen be lang den misdadiger onschadelijk maken zij moet door bedreiging en uitoefening van straf voor de toekomst dergelijke misdaden minder waar schijnlijk maken maar over de zedelijke slecht heid der daad heeft zij geen oordeel uit te spreken. De misdaad is eene zaak buiten haarzij kan haar zoo min straffen als verzoenen. Bij de doodstraf is dit natuurlijk volkomen waar, want de straf heeft als straf geene beteekenis, maar ook in alle andere strafbepalingen is niet het straf fen van de misdaad, maar een voorzorgsmaatregi 1 het zich op den voorgrond stellende beginsel. Wanneer ik steel verval ik in boete of gevange nisstraf, maar wordt hierdoor een oordeel uitge sproken over de zedelijke waarde der daad Welke roeping heeft de regter mijne daden te beoordee- len en wat voor gewigt heeft dat oordeel bij God, de eenige regter mijner daden Maar de regter mag wel mijne daad toetsen aan de omschrijving, die de strafwet van een misdaad geeft en bij gelijkheid van daad en mis daad, daarop de straf toepassen. Hierdoor ech ter straft hij niet, maar past de wet toe. Die wet zelf kan onzedelijk zijn en ook bij de zwaarste misdaden zelfs kan een verschoonend licht over de ziel des misdadigers geworpen worden doch de wet en de regter hebben over zedelijke schuld of onschuld niet te sprekenzij passen de wet toezij laten aan de daad haar gevolg hebben maar zij stellen zich niet in God# plaats om ab soluut over zedelijk verderf te oordeelen. Het is intusschen eene moedige daad van dit ministerie om het voorstel tot afschaffing te doen. Het is de moed der overtuiging die uit de be langrijke toelichting der wetsvoordragt spreekt. Met minachting spreekt men van die zoogenaamde ziekelijke sympathie voor misdadigers. Wij heb ben met misdadigers geen sympathie, maar wij komen tegen de misdaad op. De moord, ja de bedreiging van moord, in onze strafwet, laf als zij is, is een misdaad, onteerend voor ons regts- bewustzijn en ons classificerend onder de wilde dieren. Wat baat het of die straf al niet wordt uitgevoerdeen van de tweetoepassen of afschaffen. Gratie behoort niet een slechte wet goed te maken. Het koninklijk regt van genade, dat zich niet bindt aan regt of wetdat het schoonste sieraad is der kroon en dat de koningen maakt tot goden op aarde, mag niet misbruikt worden. Het is billijk dat de wet den vorst ont- helfe van dezen gewetenslast. Er is geen misdaad zoo ongerijmd, die naar het regtsgevoel van een verstandig vorst zou moeten wor den verdaan door den dood. Intusschen de wet gebiedt den dood, moet de vorst nu de wet opheffen, of zullen wij niet liever de wet veranderen C.LMEV.Di; BKIUGTEN. STAAT van bevolking der gemeente Schagen. Mann. Vrouw. Bevolking op 31 Decemb. 1868, 1359 1389 Mann. Vrouw. In 1869 geboren 39 60 Van elders iugek. 147 169 186 229 1545 1618 In 1869 overleden 34 80 Naar elders vertrokk. 142 171 176 201 1369 1417 Bevolking op 31 December 1869. 2786. De indeeling der bevolking was voor de ver schillende gezindheden als volgt: Neaerd. herv. 1680; Evang. Luth. 26 Her stelde Luth. 2; Doopsgezinde 142; Remonstr. 9; Roomsch Cath. 891; Oud Roomschen 2; Nederd. Israël. 34. Naar wij van welonderrigte zijde vernemen zal er op Woensdag 19 Jan, a.s. te Schagerbrug in de Zijpe, een vocaal en instrumentaal Concert gegeven worden, waarop o. a. ten gehoore gebragt zullen worden de beide schoone zangstukken: 1. De Landelijke Avondstond, muziek van J. E. Schmitz, en 2. Griekeolands Worstelstrijd en Verlossing, muziek van L. van Beethoven. Een strandvonderij-ongeluk heeft op een klein eiland nabij de Iersche kust plaats gehad. Een buis was aangespoeld met een onbekend vocht dat eenige eilanders bezig waren onder elkaar te verdeelen toen het vocht opeens ontplofte, drie personen doodde en 12 anderen zwaar verwondde. Het vocht was nitro—glycerine. Doodstraf zonder vonnis. Een speklustige Pruis te Karzen, stal een varken dat 's morgens geslagt was, het beestje was nog niet afgehakt en droeg als naar gewoonte een hout tusschen de achterpooten. De vracht was zwaar en onderweg zette de dief zijn last tegen de leuning van een brug om uit te rusten, het varken kantelt, slaat over de leuning, de dief blijft met zijn nek tus-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1870 | | pagina 1