31 IMS T. Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. Gezag en vrijheid. Jiï 653. Veertiende Jaargang. Ao. 1870. EMEMn ï)lh bki;igtk\. SCHAGER COURAKT. Dit blad verschijnt op Woensdag avonddoch wordt met een bijvoegselbevattende het jongste Schager- marktberigtden volgenden avond verzondenaan hen die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar 3,Franco per post f 3,60. Afzonderlijke nummers f 0,07$. ADVERTENTië.v van een tot vijf regels f 0,75; iedere regel meerder f 0,15. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. Hoe is het toch mogelijk dat men zoo dwaas zij, vzoo liet zich onlangs een regterlijk ambte naar tegenover ons uit, om de onfeilbaarheid van een mensch ernstig ter sprake te brengen Maar hoe dan te verdedigenantwoordde ik, het regtersauibt en inderdaad kwam mij en komt het mij voor, dat waar aan een feilbaar mensch de uitspraak over schuldig of niet schuldig wordt toevertrouwd, aan dien persoon feitelijk de onfeil baarheid wordt toegekend. Een regterdie uit spraak doet over dood of leven, die beslist wat regt zij in al de twistvragen die zich in het bur gerlijk leven kunnen voordoen, kan niet anders dan :ds onfeilbaar worden gedacht. Zijne oi-feil - baarheid is eene p re s u in ti o jutis wierp ineu mij tegen, maar het dunkt ons een magere troost war:r wij een regtsvennoeden, al is het ook in weyoilijkheid eene dwaling als waarheid zien loe- grjasl. De kwestie der onfeilbaarheid van een mcusch, thans zoozeer aan de ordevindt hare verklaring even als die van den regter in de noodzakelijk heid dat een hoogste uitspraak eene zaak beëiu- dige. Ook de vurigste verdediger van het inen- schelijk regt op vrijheid zal moeten toegeveu dat er toch een voor allen bindend gezag uoodig is. Doch hij zal met ons een kenmerkend onderscheid maken in de onderwerpen omtrent welke hij eene hoogste uitspraak verlangt. Het is noodig dat onze zekerheid een waarborg hebbe en daarom moet een hoogste gezag ous regt kunuen bepalen. Nadat eene wet als bindend is vastgesteld moet hare opvolging plaats hebben en of overtreding al dan niet heeft plaats gehad, moet uit eene voor onfeilbaar gehouden uitspraak blijken. Wijl het nu onmogelijk is om mijae denkbeelden te beperken binnen den kring door een ander ge trokken, zoo spreekt het van zelf dat het eene onzinnigheid is, om op het gebied der meeuin- gen een gezag vast te stellen. Indien er verder geene schadelijke of schande lijke middelen gevorderd worden om die denk beelden in toepassing te brengen, mag ook die toepassing niet onderworpen worden aan de uit spraak van een gezag. Het gezag bindt das niet ouze meeningen en mag niet verder gaan dan noodzakelijk is. Vao daar dat een regterlijk ge wijsde ons niet de verpligting oplegt om het te gelooven, maar alleen otn het te eerbiedigen. Van daar dat het gezag zich nimmer behoort op te werpen als eene volstrekte waarheidsbronmaar alleen als de verkondiger van wat in het algemeen belang aannemelijk behoort geacht te worden. In- tusscben is het niets nieuws dat het gezag verder wil gaan. Twee geheel verschillende stelsels ver langen uithreiding. Er zijn er en dit zijn zij die men de antieken zou kunnen noetneu, welke eischen dat het gezag als eene absolute waarheid de mcnschen binde en daar het in die onder stelling noodzakelijk wordt dat die absolute waar heid ergens voorhanden zij, schrijven zij zich zei- vên vrij naïf daarvan het bezit toe. Anderen wan trouwen de vrijheid en willen haar leiding en wet gevin om haar zelfs wil, niet om haar willekeurig den breidel op te leggen van een vermeende vol strekte waarheid in wier bezit zij zich zouden rneenen te verheugen, maar om langs systemati sche:! weg hare ontwikkeling te bevorderen, even als een hoveuier zijne planten in een broeibak. Wij kunnen niet zeggen, wat ons meer tegen staat. Zij die de eerste meeuing zijn toegedaan, komen ons althans eerlijk voor. Zij koinen bo vendien aan eene menschelijke bclioefie te gemoet, welke bij gevoel van onraagt eu bij erkenning van den drang naar volmaaktheid eene toezegging welkom maakt, waarbij een ander zich voor ons verbindt. Hieraan danken zij hun grootcn invloed. Op staatkundig en kerkelijk gebied tredeu zij op met de verzekering dat zij voor alles zullen instaan en men kan nagaan hoe welluidend deze lokstem is voor het grootste gedeelte van de inenschen die van niets zoo zeer als van verantwoordelijk heid een afschrik hebben. Van daar ook dat zoo velen smachtend uitzien naar een onfeilbaar paus, op wien alle bekom mernissen kunnen geworpen wordenvandaar ook dat zoo vele anderen huiverig zijn om het gezag te verplaatsen en een deel op eigen schou ders te nemen, want, zeggen zewie het doet, moet het maar weten. Moeijelijk laat het zich verklaren hoe de priester kan gelooven in zijn ei gen eeredienst en hoe de wijding van den behouds- man als bezitter der waarheid de uitspraak kan zijn van eigen overtuiging. Zoo natuurlijk als ous de onderwerping voorkomt aan den eisch tot ge loof, zoo onnatuurlijk komt ons die eisch zelve voor. Wij zouden er voor zijn om de erkenning van zulk een gezag niet toe te schrijven aan het bestaan van zoodanig gezag, maar omgekeerd in het gezag een te gemoet komen erkennen aan de behoefte. Intusschen ook tegenover dit gezag heeft de vrijheid nimmer den strijd opgegeven. Terwijl het echter door de verbreiding der weten schap en door den klimmenden eerbied voor den mensch als autonoom wezen langzamerhand meer op den achtergrond geschoven scheen, schijnt het plotseling in deze dagen een laatsten aanval te beproeven. Vooral op godsdienstig gebied, waarop de minste ontwikkeling heeft plaats gehad, zet het gezag voornamelijk zich schrap en ter*ijl het op het terreiu van Staat en wetenschapzich van menig sterk pont heeft weten meester te maken en daar zich verschanst, daagt onverwacht uit de gelederen van zijne tegenstanders een niet te ver smaden hulp op. Terwijl zij als geroepenen met de waarheid gezalfd zijn, ontdekken zij dat in het vijandelijk kamp enkelen de waarheid meenen ge vonden te hebben en dat deze zich met hen ver binden om in het individu de persoonlijke vrijheid in het belang dier vrijheid te bekampen. Deze mannen hebben ontdekt dat het een vrij zinnig beginsel is, iemand onderwijs op te dringen; - dat de eenheid van den Staat versterkt wordt door de godsdienstloosheid van den mensch ja, sommigen gaan zelfs zoo ver, dat zij als slotsom hunner vrije studiën eene herorganisatie vorderen ven de maatschappij, waaraan zelfs het huisselijk leven niet onttrokken wordt. Ontrouw aan de vrijheid die zij liefhebben, hebben zij ge luisterd naar de lastertaal van Jago en verstikken uit jaloezie de scl.oone Desdemona. Biijve het gezag binnen zijne perken en dringe zelfs de vrijheid die perken meer en meer terug. Alleen in zelfstandige ontwikkeling ligt het behoud onzes vermogens: wij willen zoo weinig mogelijk gezag, zoo veel mogelijk, vrijheid! Te Finsterwolde raakten van school huis waarts keerende jongens aan het vechten. Na elkander met keisteenen gegooid te hebben, trok een 9 jarige bengel zijn zakmes en wondde er ren insgelijks 9 jarige knaap zoodanig mede iu het been dat hij in zeer gevaarlijken toestand naar huis gebragt werd en men voor zijn behoud vreest. Voor een paar dagen had de vronw van eeu arbeider te Znidbroek de onvoorzigtigheidom een waschketel met kokeud water in hare woonkamer op den vloer te zetten. Een harer kinderen een aanvallig knaapje van drie jaren dat in de na bijheid van dien ketel speelde, had het ongeluk er achterover in te vallen en zich zoo hevig te branden dat het korten tijd daarna is overlenen In Kenlen bevindt zich op het oogenblik eer natuurlijk verschijnsel dat ieder bezoeker verwonderd doet staan. Het is een 25jarige vrouwnit 01- denburg in Hongarije, zonder armen en handen. Echter kan zij met haar lippen met een bewon derenswaardige vlugheid veel handenarbeid verrigten, zooals naaijen stikken haken kralen rijnen stoppen enz. ook kan zij de fijnste figoren knipl pen, de fijnste naalden Insteken en kleêren maken. Deze kunst of liever het onvermoeid geduld waar mee zij verkregen is geworden lokt alnaar een tal rijk bezoek nit. De heer Schoorl te Alkmaar oud scheeps kapitein heeft bij testamentaire beschikking aan de vrijmetselaarsloge aldaar f 500.en aan hel R, C. Arm en weeshuis f 1000 vermaakt om van de rente aan eiken onden van dagen lOcent suDi'- geld en aan eiken wees 10 cent zakgelk per week te geven. Te Doornik heeft het volgends voorval pUv« gehad. Eenige werklieden waren bezig het dak van een huis in de Rue dn Harvis te berstelle Een der opperlieden, een jongen van naauwelijk» vijftien jaar. die op de nok werkzaam was, doet een verkeerden stapverliest het evenwjgtglijdt lanas de helling van het dak en wordt zoo voort gestuwd tot aan de kroonlijst. De gezellen zien zijn ligchaain daarover heen glijden ea meenen hem reeds verloren. Met een laatste krachtsinspanning

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1870 | | pagina 1