Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad.
M 700.
Vijftiende Jaargang;.
Ao. 1871
ADVERTENTIEN worden voor dit blad aangenomen voor Duitschland, Oostenrijk en Zwitserland door tusschenkomst van
de heereu HAASENSTEIN en VOGLER, die tot dat einde hunne kantoren gevestigd hebben te: Hamburg, Frankfort a/d Main
Berlijn, Leipzig, Dresden, Keulen, Stutgart, Weenen, Praag, Bazel, Zurich, St. Gallen, Geneve en Lausanne.
GEMEENTE AFKONDIGING.
Vrijwilligers voor de Nationale Militie.
Is ons hedendaagsch chris
tendom op den goeden weg?
SCHAGER
COURANT.
Dit blad verschijnt op Woensdag avonddoch wordt
inet een bijvoegselbevattende het jongste Schagcr-
marktberigtden volgenden avond verzondenaan hen
die zulks verlangen.
Brieven franco aan de uitgeefster.
Abonnementen op dit blad worden door alie
fi
Prijs per jaar f 3,Franco per post f 3,60.
Afzonderlijke nummers f 0,07 J.
Advertenticn van een tot vijf regels f 0,75; ieder»
regel meerder ƒ0,15. Groote letters naar de ruimte die
zij beslaan.
Naar volksheil zonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te biên.
ZZ
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
23Ü^SlW
In-etelenenw.lke genegen mogtcn lij» vrijwillig tc die-
oeu bij de .N»lion»le Milili., worde» bij dcie opgeroepen,
om xich in de maend Februari), op een werkdag, de» na
middag» van 1 lol 1 uur, le vervoegen ter Secretarie de
ler gemeente, vergeield van twee ter goeder naam cn faam
«taande meerderjarige ingeaetenen. die de verei»ehte ver
klaring kannen afleggen cu het op le maken getuigschrift
onderteekeoen.
De vrijwilliger» voor de militie moeten njoongehuwd
of kind rloo» weduwnaar en ingetetcnen, ligcliamelijk voor
de dienst ge»chiktten minste 1.56 el lang en op den le.
januari) van hel jaar der optreding als vrijwilliger het
ZOsle jaar ingetreden tijn en hot S5»le jaar niet hebben vol-
ZÏj worden, voor roover lij daartoe geschikt bevonden
tijn en er gelegenheid bestaat, ingelijfd lig het korps hun
oer kense.
Behalve hel bovenbedoelde getuigschrift lullen tij moe
ten overleggen
le. het bewijs, dat tij aan de pligten der militie, voor
toover die te vervullen waren, hebben voldaan;
Se. indien tij gediend hebben, een bewija van ontslag en
een getuigschrift van goed gedrag afgegeven _bij den
kommamdant vau het korps, waarbij tij laatstelijk heb
ben gediend. (Uit getuigtchrift kun bij dien kommau-
danl 'worden aangevraagd.)
3e. indien tij minderjarig tijn. een bewij» van toestemming
Tan hunnen vader of voogd
Die voor de militie ia ingeschreven wordt slechts nis
vrijwilliger toegelaten voor de gemeente, in welke hij in-
geschreven is, lentij hij gceue verpligtmgen ten aantien va» i
de militie meer te vervollen hebbe.
Schageu. den 17 lebruarij 1871.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Burgemeester Van Dörtiberg Heiden,
De SecretarisA. Th. Burgers.
ui.
Proselijkmakerij.
»Wee u, gij schriftgeleerden en pharizeërs, gij
geveinsden 1 Want gij omreist zee en land om
één jodengenoot te makenen als hij het gewor
den iszoo maakt gij hem een kind der helle
tweemaal meer dan gij zijl." Kau men zich een
sterker veroordeeling vau allen bekeeringsijver den
ken dan die in deze woorden door Christus is
uitgesproken. Zijn navolgers en leerlingen heb-
beu ei zich echter niet aangestoordzij hebben
als de pharizeërs laud en zee doorgereisd, om
menschen van allen godsdienst tot omhelzing van
het christendom te brengen. De zending van Je
zus had niet ten doel om alle andere godsdiens
ten ter aarde te vertreden en te verwoesten, maar
om ze met een nieuw leven te bezielen hij kwam
niet, het zijn immers zijn eigen woordenom de
wet en de profeten te ontbinden, maar te beves
tigen.
Doch voortgezweept door een blinden geloofs
ijver hebben zijn navolgers achtereenvolgens alle
godsdiensten der aarde verwoest. Achtereenvolgens
hebben zij in Palestina, Athene, Rome, Germanie
en Scandinavië, de altaren en heiligdommen van
Jehova, Zeus, Jupiter, Wodan en Thor verwoest.
Het christendom liet in zijn altijd zegevierende
togten niets na dan pninhoopen van tempels en
het vertrapte omhulsel van eerediensten. Wij
willen nu niet eens de ontelbare menigte offers
van menschenlevens (die gelijk men weet door
Voltaire op circa 10 millioenen worden geschat)
in rekening brengen, maar wij vragen: is er in
de verwoesting van zooveel godsdiensten niet iets
treurigs en bedroevends Lag er dan in al die
godsdiensten hoegenaamd niets goeds? ging er
met den brand van zooveel tempels geen der
raenschheid heilige kleinodiën verloren, verdwenen
er niet voor altijd gevoelens, denkbeelden en ge
loofsbronnen, die noodig waren voor de ontwik
keling en het godsdienstig bewustzijn, misschien
van millioenen Was b.v. die klagt van Schil
ler in zijn Goden van Griekenland bij al hare
overdrijving, wel zoo geheel onwaar? Heeft ons
zoo eenvormig christendom niet menig ontluikend
lot, menig ontkiemende bloesem van den stam
der beschaving afgesneden Kau dit in de be
doeling van Hem hebben gelegen, die het gekrookte
riet niet zoude breken en de rookende vlaswiek
niet zoude uitblusschen
Rn is het ook niet allertreurigst dat het chris
tendom na zooveel verwoestingen te hebben aan-
gerigt en zich zelvën alleen op de pninhoopen van
ai die godsdiensten te hebben gevestigd moet
getnigennik ben onmagtig om een eiude tc ma
ken aan de razernij van twee volken, die elkander
als verwoede dieren verscheuren, ik moet magte-
loos toeziendat een luttel aantal staatkundige
misdadigers het werelddeel, dat ik den vrede be
loofde, te vuur en te zwaard verwoesten.
Zoo een onbekeerde Javaan of inwoner van
Britsch-Indic tot de zendelingen, die daar komen
om hem tot de christelijke gedsdiensl over te
halen, aldus sprak: gij wilt mij overhalen om de
godsdienst te belijden welke door het mee-
rendeel van de inwoners van uw werelddeel wordt
omhelsd, maar welke vruchten draagt die gods
dienst daar? naar ik hoor zijn daar houderd dui
zenden eu millioenen bezig om elkander te ver
minken te bestelen, te vermoorden, naar wij ho
ren worden daar die mannen het meest geprezen,
die het grootst getal kunnen vernielen, en acht
men die Staten het meest beschaafd, wier inwo
ners het meest op moorden en verdeljgen worden
afgerigt.
Een godsdienst, die dat toelaat kau niet goed
zijn. Wat zoude hiertegen in te brengen zijn
Indien het christendom op geen beter vruchten
dan die van de laatste jaren kan wijzen, dau late
men toch de geheele zendelingszaak varen, men
loopt anders gevaar van te vallen in de fout der
Pharizeërs, men maakt van de bekeerlingen dan
nog ellendiger schepsels dau de christenen van
heden. De ijver om volken af te trekken van
hunne voorvaderlijke godsdienst schijnt mij niet
alleen in lijnregte strijd met de bedoelingen van
Christus, maar ook een vergrijp tegen de hoogste
belangen der menscltheid. Jezus bragt eenc gods-
vereering op de wereld zonder uiterlijkheden, zon
der bepaalde voorschriften, zonder geloofsartikelen,
zij was bestemd om de ziel van alle godsdiensten
te worden, om het waarachtige wezen van alle
godsvereeringen uit te drukken, niet om alle an
dere godsdiensten te verwoesten. De ziel van Je
zus godsdienst had zicli kunnen vcreenigen met
de inzettingen van Mozesmet de godsdienst der
Grieken, met die der Germanen. De grond van
alle 'godsdiensten is toch waar, allen wijzen op
eenen Goddie boven allen heerscht en bijna
allen op een leven na dit leven. Een veredeld
veel-godendom had zich met Jezus leer kunueu
verdragen, deze zoude alleen aan de oude godsdienst
eene nieuwe ziel hebben ingeblazen. In iedere
godsdienst, die door het eene geslacht aan het
andere wordt overgeleverd, waarin de voorvaderen
zijn gestorven, waarin men hoopt dat de nakome
lingen zullen opgroeijen, ligt iets heiligs, ook bij
de sterkste verbastering ligt in zulk eene gods
dienst eene kracht, in staat om soms deu inensclt
uit het stof op te beuren.
Die godsdienst als uit de natuur zelve van het
volk voortgekomen is zijn ware godsdienst, alle
andere godsdienst is een kleed, dat haar met ge
weld kan worden aangetrokken, maar dat het nooit
geheel en al zal passen. Het is waarzulk een
godsdienst kan een gruwzaam misvormde gestalte
aannemen, maar de middelen om die telkens we
der te hervormen ontbreken geenzins, en in Jezus
godsdienst vindt men altijd een alles bezielend
element om de dorre beenderen uit hun doodslaap
op te wekken.
Het christendom heeft echter door het fanatis-
mus van zijne verkondigers een geheel andere rig-
ting genomen; als een stormwind heeft het ge
woed en overal in het ronde de heilige stammen,
in wier schaduw de volken en geslachten hunne
Goden aanbaden, omvergeworpen. Die verkondi
gers stelden tegenover eene bepaalde godsvereering
eene even bepaalde voor, en zoo kwam het tot
eene worsteling. Op de meeste plaatsen bleef het
overwinnaar, maar niet zonder in zijn eigen bin
nenste doodelijk gewond te zijn.