Hl SEP78553&R
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
Achttiende Jaargang.
M SS5.
An. IS74.
Prijs per jaar f 3,Franco per post f 3,fl0.
Afzonderlijke nummers f b,07J.
Bij deze Couraut behoort een Bijvoegsel.
I>ckcn:lmakingcn.
G- J. Muller.
G. J. Muller.
De zelfmoord in Frankrijk.
Gemengde berichten.
Dit blad verrschijnt op Woensdag avonddoch wordt
e een bijvoegsel bevattende het jongste Schager-
marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen
die zulks verlangen.
Brieven franco aan de uitgeefster.
Abonnementen op dit blad worden door alle
ADVRRTKNTiëM van een tot vijf regels f 0,75; iedere
regel meerder ƒ0,15. Groote letters naar de ruimte die
zij beslaan.
Naar volksheil zonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te biën.
Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen.
v
Burgemeester en Wethouders der gemeente Scha*
6en
Brengen naar aanleiding van art. 203, alinea
3 der wet van 29 Junij 1851, (Staatsblad no. 35) dit onderwerp bestaat,
ter openbare kennis, dat de begrooting der plaat
selijke inkomsten en uitgaven voor het dienstjaar
1875, zooals zij aan den Baad der gemeente i<
aangeboden, op de secretarte der gemeente voor
een ieder ter lezing is nedergelegd en dat een
ieder daarvan tegen betaling der kosten een afschrift
zal kunnen bekomen.
Schagen den 31 Augustus 1874.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris,
van Bevervoorden.
Burgemeester en Wethouders van Schagen;
Gelet op art. 11 en 12 van het Politie Regle
ment betreffende de aangifte vau verhuizingen
binnen de gemeente;
Brengen voor zooveel noodig, in herinnering vau
de ingezetenen de navolgende jbepalingen
Ant. 11.
Ingeval van verhuiziug binnen de gemeente, zal
daarvan, binnen acht dagen, behooren te worden
kennis gegeven ter secretarie der gemeente, op den
voet als hierna is bepaald te weten:
Voor een geheel gezin, inwonende dienst— en
werkboden daaronder begrepen, door het hoofd
van dat gezin;
Voor afzonderlijk levende personen, door hen-
zelven.
Art. 12.
Overtreding van het vorig artikel wordt gestraft
met eene boete van één gulden.
Schagen 31 Augustus 1874.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
De Secretaris,
van Bevervoorden.
Gelijk men weet, zij" de zelfmoorden in Fran
krijk in de laatste jaren zeer toegenomen, de Duit-
sche bladen ontlceiiën nit deze omstandigheid eene
stoffe tot zelfverheerlijking en tot verguizing van
het frgnsohe volk, en onze nederlandsche couranten
ba» a wet) hare duitache zusters veelal na, zoo las
men onlangs in rhet Vaderlands een stuk, waarin de
opsteller daaruit aanleiding vindt om de gezegende
gevolgen der overwinningen van 1870 hoog op
te vijzelen en tevens om deze zelfmoorden als
voortgevloeid uit het diepe leedgevoel over Fraukrijks
getaanden roem als sprekende bewijzen van bet
diepe verval des franschen volks aantevoeren. De
schrijver vergeet in zijn heiligen ijvei dat zijn
voorstelling juist tot een tegenovergesteld besluit
had moeten leiden.
Een volk, dat zoo treurt over zijn verval, dat
dit uit de neiging voor zelfmoord kan voortspruiten
is nog geen ontaarde natie. Integendeel werd
het leedwezen over de rampen des vaderlands door
de vele schrijvers, die hunne gedachten hebben
ontwikkeld over dat onderwerp, als een der weinige
aanleidingen beschouwd, die den zelfmoord konden
wettigen. Uit deze bron vloeide de zelfmoord
van' Cato en Bruius voort, en wie, al keurt hij
de daad af, zal in hun beslaan het bewijs eener
ontaarding van liet rnmeinsclie karakter zien Had
de schrijver van het bewuste stuk zich een weinig
vertrouwd gemaakt met de rijke litteratuur die over
hij zoude zeker tot een
geheel andere gevolgtrekking zijn gekomen.
In het midden der 18e eeuw vooral was de
kwestie over het al of niet geoorloofde van den
zelfmoord aan de orde van den dag. In Engeland
was toen de zelfmoord in de mode.
Hetzelfde wat men nu in Frankrijk waarneemt
had toen in het destijds toch met roem bekroonde
Brittanie plaats; men maakte zich oin de nietigste
redenen vau kant.
Ken jonge graaf Paterborough verveelde zich en
o<n de verveling te ontgaan schoot hij zich dood,
een ziel, had hij te kennen gegeven, die geen zin
meer heeft in haar huis moet naar een ander om
«ten. Ken letterkundige genaamd Creccii had
aanteelceningen' geschreven op het bekende gedicht
bij zulk eene beschouwing kan er voor den zelf
moord geen plaats zijn.
Volgens de stoiijnsche denkwijze moet «le inenech
er naar streven oiu ook zonder God, honing ovr»
zich zeiven in de natuur le zijn, hij in zich veiveu
God, of zoo men een meer pantheïstische beschou
wing volgt, dan is al lts wat gebeurt niet alleen goed
voor hen, die Gods wil volbrengen, maar voor
allen zonder onderscheid. Me ergste misdaden als
gedetermineerd kunnen «lns G<»d welgevallig zijn.
In ieder geval is het zoodra het lot ons wat al
le lastig maakt, verstandig zich aan (Lat lot to
onttrekken. Vau oudsher is dan ook du zelf
moord, door du liridensohe wijsbegeerte inin of
meer aangemoedigd. Ptido wilde uit zijn republiek
alleen den zelfmoord, die liet gevolg was van zwak
heid, niet die gepleegd werd o n schande te ontgaan,
verbannen hebben. Zeiio, «Ie vader der stoicjuen bragt
zich zelvcu o ii het leven omdat hij dc af
zetting vau een ziek liccliaainsJeel niet wilde
uitstaan. Over het algeinC' it behoorden de beroemd
ste zelfmoord' naars tot «le siniojii|HI« Eli deze
■triicyiwhe gezindheid heeft het heidendom over
leeft, zelfs in den boezem der christalijko kerk
vau Lucretius over de natuur der Goden, w jirin heeft zij onder verschillende benamingen en vormwil
hij den Zelfmoord bad verdedigd, oin iiu niet in geh'-erscht. liet leersluk der Iterusling op grond
tegenspraak met «lie nanteekeningen te komen hitig J van de praedrstiuatie «I van het deiermiuismos
hij, toen hij ze af had, zich zelven op. Itezuc'il draagt onder een christelijken uaatn een heidenscll
om zich zelven van 't leven te berooven werd dn* J karakter, te berusten omdat het voorbeschikt is
ook, (laar inen Kngeland als haar vaderland be- of dat het zoo wezen moet, te berusten, omdat
schouwde, inet den naam van angloinouie bestempeld.'j nieu daardoor Z'cli zelven verheerlijkt is het niet
Het was uit ingenomenheid roet de eugelsche J in werkelijkheid heidenscll De zelfmoord die in
denkwijze dat Moutesquien in zijn Persiaansche onze dagen do ir denkende ineiischeii wordt ge-
brieven eenige zijner welsprekendste bladzijden pleegd, geschiedt inrestyd als mi d«a<t van berusting
wijdde aan de verdediging van den vrijwilligen dood; in een hatelijk fait accompli of bui z(ch to ont-
bekend zijn Voltaires regelstrekken aan eene valsche positie.
Quand on s tout perdu et qu'on n'a plus d'espoir Men doet let io elk geral op gronden aan de
La vie est un opprobre, la mort est un devoir. j heidensche wijsltegeerle ontleend.
Omstreeks 1740 schreef een Zweedsch schrijver 7 Vermeerdert dus het getal der zelfmoorden dan
Robaak een werk over den zelfmoord en na dat is dit een bewijs dat het christelijk clement vistr
hij de uitgave daarvan bezorgd had, kocht hij een hrt heidensche moet onderdoen. Dit is zeker een
ligte boot, waarin hij alleen ging zitten, om in bewijs van kwijniug van het gtvs'clijk leven in dén
volle zee zich door wind en golven te laten drijven, boezein vau een volk, maar toeft zeker niet in den
niet lang daarna spoelde zijn lijk aan den oever.
Op het laatste der 18e eeuw werd tengevolge van
Gothes roman Weither de neiging om zich ter wille
van ingebeelde of ware ongelukkige liefde om het
leven te brengen, in Duitschlaud eene aanstekende
ziekte. - -
Ook in ons vaderland heeft het niet aan be
roemde zelfmoordenaars ontbroken. Cornelis Musch
en Willeut van Harem maakten zich van kant om
zich aan lastige, staatkundige en Gnaucieete verwik
kelingen te onttrekkeu. Ook van Casper Barleus
vermoedt men dat hij zich om 't leven heeft ge-
bragt. De zelfmoord is dus een verschijnsel dat
zich onder allerlei verschillende omstandigheden
vertoont, hij was mode in Engeland toen het zijn
aanzien en magt dagelijks zag stijaen, mode in
Duitschland toen zijn letterkundigen roep de hoogste
trap had bereikt, hij is nu mode in Fraukrijk
terwijl en letterkundige en militaire roem is ge
taand. De zelfmoord beeft dan met den uitwen-
digen bloei of verval eener natie weinig te maken,
hij raakt alleen in of buiten zwang naar mate bet
christelijk of stoicjnsch beidensch element in de
denkwijze eens volks de overhand krjjgt. Bij
eene christelijke theistische werejd-b^sc}iQuwing
is een denkend èn gevoelig God de oorzaak én
het einde der schepping, volgens haar is voor die
genen, die Gods wil doen, alles wat gebeurt, goed
in van een volk,
zin waarin zulks door vliet Vaderlands wordt bedoeld
en die kwijning is meesttijds de voorbode, vau een
ontwaken voo» een hooger leven.
Het stoicjnsch gevoelen bekleedt toch na het
christelijke op het gebied der zedelijkheid de eerste
plaats. Zelfmoord uit onvoldaanheid met hét
aaidsche is zeker af te keuren, maar hij is' in' «He
geval beter dan het leven voor genot en ook het
leven om te leven. Als zoodanig beschouwd~»noet
men het toenemend aantal van zelfmoorden in
Fraukrijk als een gunstig verschijnsel beschouwen,
even als in hel Engeland de/ vorige eeuw zal hot
een bode van een hooger leven zijn.
De laatste Spoortrein van Amsterdam naar
den Helder, die Maandag 7dezer ten 8 ure 's a-
vonds uit eerstgemelde plaats «ras vertrokken, ge
raakte bij het station le Alkmaar, door het breken
van den wissel waar hij langs moest, uit het spoor-
met een van den Helder ontboden hulp trein, waar
in de reizigers overgingen, werd de reis voortgezet.,
ten 2 ure «'nachts kwam hij te Schagen aau.
Van ongelukken vernamen wij niets.