Hl SEP78553&R Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Achttiende Jaargang. M SS5. An. IS74. Prijs per jaar f 3,Franco per post f 3,fl0. Afzonderlijke nummers f b,07J. Bij deze Couraut behoort een Bijvoegsel. I>ckcn:lmakingcn. G- J. Muller. G. J. Muller. De zelfmoord in Frankrijk. Gemengde berichten. Dit blad verrschijnt op Woensdag avonddoch wordt e een bijvoegsel bevattende het jongste Schager- marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. Abonnementen op dit blad worden door alle ADVRRTKNTiëM van een tot vijf regels f 0,75; iedere regel meerder ƒ0,15. Groote letters naar de ruimte die zij beslaan. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biën. Boekhandelaren en Postdirecteuren aangenomen. v Burgemeester en Wethouders der gemeente Scha* 6en Brengen naar aanleiding van art. 203, alinea 3 der wet van 29 Junij 1851, (Staatsblad no. 35) dit onderwerp bestaat, ter openbare kennis, dat de begrooting der plaat selijke inkomsten en uitgaven voor het dienstjaar 1875, zooals zij aan den Baad der gemeente i< aangeboden, op de secretarte der gemeente voor een ieder ter lezing is nedergelegd en dat een ieder daarvan tegen betaling der kosten een afschrift zal kunnen bekomen. Schagen den 31 Augustus 1874. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, van Bevervoorden. Burgemeester en Wethouders van Schagen; Gelet op art. 11 en 12 van het Politie Regle ment betreffende de aangifte vau verhuizingen binnen de gemeente; Brengen voor zooveel noodig, in herinnering vau de ingezetenen de navolgende jbepalingen Ant. 11. Ingeval van verhuiziug binnen de gemeente, zal daarvan, binnen acht dagen, behooren te worden kennis gegeven ter secretarie der gemeente, op den voet als hierna is bepaald te weten: Voor een geheel gezin, inwonende dienst— en werkboden daaronder begrepen, door het hoofd van dat gezin; Voor afzonderlijk levende personen, door hen- zelven. Art. 12. Overtreding van het vorig artikel wordt gestraft met eene boete van één gulden. Schagen 31 Augustus 1874. Burgemeester en Wethouders voornoemd De Secretaris, van Bevervoorden. Gelijk men weet, zij" de zelfmoorden in Fran krijk in de laatste jaren zeer toegenomen, de Duit- sche bladen ontlceiiën nit deze omstandigheid eene stoffe tot zelfverheerlijking en tot verguizing van het frgnsohe volk, en onze nederlandsche couranten ba» a wet) hare duitache zusters veelal na, zoo las men onlangs in rhet Vaderlands een stuk, waarin de opsteller daaruit aanleiding vindt om de gezegende gevolgen der overwinningen van 1870 hoog op te vijzelen en tevens om deze zelfmoorden als voortgevloeid uit het diepe leedgevoel over Fraukrijks getaanden roem als sprekende bewijzen van bet diepe verval des franschen volks aantevoeren. De schrijver vergeet in zijn heiligen ijvei dat zijn voorstelling juist tot een tegenovergesteld besluit had moeten leiden. Een volk, dat zoo treurt over zijn verval, dat dit uit de neiging voor zelfmoord kan voortspruiten is nog geen ontaarde natie. Integendeel werd het leedwezen over de rampen des vaderlands door de vele schrijvers, die hunne gedachten hebben ontwikkeld over dat onderwerp, als een der weinige aanleidingen beschouwd, die den zelfmoord konden wettigen. Uit deze bron vloeide de zelfmoord van' Cato en Bruius voort, en wie, al keurt hij de daad af, zal in hun beslaan het bewijs eener ontaarding van liet rnmeinsclie karakter zien Had de schrijver van het bewuste stuk zich een weinig vertrouwd gemaakt met de rijke litteratuur die over hij zoude zeker tot een geheel andere gevolgtrekking zijn gekomen. In het midden der 18e eeuw vooral was de kwestie over het al of niet geoorloofde van den zelfmoord aan de orde van den dag. In Engeland was toen de zelfmoord in de mode. Hetzelfde wat men nu in Frankrijk waarneemt had toen in het destijds toch met roem bekroonde Brittanie plaats; men maakte zich oin de nietigste redenen vau kant. Ken jonge graaf Paterborough verveelde zich en o<n de verveling te ontgaan schoot hij zich dood, een ziel, had hij te kennen gegeven, die geen zin meer heeft in haar huis moet naar een ander om «ten. Ken letterkundige genaamd Creccii had aanteelceningen' geschreven op het bekende gedicht bij zulk eene beschouwing kan er voor den zelf moord geen plaats zijn. Volgens de stoiijnsche denkwijze moet «le inenech er naar streven oiu ook zonder God, honing ovr» zich zeiven in de natuur le zijn, hij in zich veiveu God, of zoo men een meer pantheïstische beschou wing volgt, dan is al lts wat gebeurt niet alleen goed voor hen, die Gods wil volbrengen, maar voor allen zonder onderscheid. Me ergste misdaden als gedetermineerd kunnen «lns G<»d welgevallig zijn. In ieder geval is het zoodra het lot ons wat al le lastig maakt, verstandig zich aan (Lat lot to onttrekken. Vau oudsher is dan ook du zelf moord, door du liridensohe wijsbegeerte inin of meer aangemoedigd. Ptido wilde uit zijn republiek alleen den zelfmoord, die liet gevolg was van zwak heid, niet die gepleegd werd o n schande te ontgaan, verbannen hebben. Zeiio, «Ie vader der stoicjuen bragt zich zelvcu o ii het leven omdat hij dc af zetting vau een ziek liccliaainsJeel niet wilde uitstaan. Over het algeinC' it behoorden de beroemd ste zelfmoord' naars tot «le siniojii|HI« Eli deze ■triicyiwhe gezindheid heeft het heidendom over leeft, zelfs in den boezem der christalijko kerk vau Lucretius over de natuur der Goden, w jirin heeft zij onder verschillende benamingen en vormwil hij den Zelfmoord bad verdedigd, oin iiu niet in geh'-erscht. liet leersluk der Iterusling op grond tegenspraak met «lie nanteekeningen te komen hitig J van de praedrstiuatie «I van het deiermiuismos hij, toen hij ze af had, zich zelven op. Itezuc'il draagt onder een christelijken uaatn een heidenscll om zich zelven van 't leven te berooven werd dn* J karakter, te berusten omdat het voorbeschikt is ook, (laar inen Kngeland als haar vaderland be- of dat het zoo wezen moet, te berusten, omdat schouwde, inet den naam van angloinouie bestempeld.'j nieu daardoor Z'cli zelven verheerlijkt is het niet Het was uit ingenomenheid roet de eugelsche J in werkelijkheid heidenscll De zelfmoord die in denkwijze dat Moutesquien in zijn Persiaansche onze dagen do ir denkende ineiischeii wordt ge- brieven eenige zijner welsprekendste bladzijden pleegd, geschiedt inrestyd als mi d«a<t van berusting wijdde aan de verdediging van den vrijwilligen dood; in een hatelijk fait accompli of bui z(ch to ont- bekend zijn Voltaires regelstrekken aan eene valsche positie. Quand on s tout perdu et qu'on n'a plus d'espoir Men doet let io elk geral op gronden aan de La vie est un opprobre, la mort est un devoir. j heidensche wijsltegeerle ontleend. Omstreeks 1740 schreef een Zweedsch schrijver 7 Vermeerdert dus het getal der zelfmoorden dan Robaak een werk over den zelfmoord en na dat is dit een bewijs dat het christelijk clement vistr hij de uitgave daarvan bezorgd had, kocht hij een hrt heidensche moet onderdoen. Dit is zeker een ligte boot, waarin hij alleen ging zitten, om in bewijs van kwijniug van het gtvs'clijk leven in dén volle zee zich door wind en golven te laten drijven, boezein vau een volk, maar toeft zeker niet in den niet lang daarna spoelde zijn lijk aan den oever. Op het laatste der 18e eeuw werd tengevolge van Gothes roman Weither de neiging om zich ter wille van ingebeelde of ware ongelukkige liefde om het leven te brengen, in Duitschlaud eene aanstekende ziekte. - - Ook in ons vaderland heeft het niet aan be roemde zelfmoordenaars ontbroken. Cornelis Musch en Willeut van Harem maakten zich van kant om zich aan lastige, staatkundige en Gnaucieete verwik kelingen te onttrekkeu. Ook van Casper Barleus vermoedt men dat hij zich om 't leven heeft ge- bragt. De zelfmoord is dus een verschijnsel dat zich onder allerlei verschillende omstandigheden vertoont, hij was mode in Engeland toen het zijn aanzien en magt dagelijks zag stijaen, mode in Duitschland toen zijn letterkundigen roep de hoogste trap had bereikt, hij is nu mode in Fraukrijk terwijl en letterkundige en militaire roem is ge taand. De zelfmoord beeft dan met den uitwen- digen bloei of verval eener natie weinig te maken, hij raakt alleen in of buiten zwang naar mate bet christelijk of stoicjnsch beidensch element in de denkwijze eens volks de overhand krjjgt. Bij eene christelijke theistische werejd-b^sc}iQuwing is een denkend èn gevoelig God de oorzaak én het einde der schepping, volgens haar is voor die genen, die Gods wil doen, alles wat gebeurt, goed in van een volk, zin waarin zulks door vliet Vaderlands wordt bedoeld en die kwijning is meesttijds de voorbode, vau een ontwaken voo» een hooger leven. Het stoicjnsch gevoelen bekleedt toch na het christelijke op het gebied der zedelijkheid de eerste plaats. Zelfmoord uit onvoldaanheid met hét aaidsche is zeker af te keuren, maar hij is' in' «He geval beter dan het leven voor genot en ook het leven om te leven. Als zoodanig beschouwd~»noet men het toenemend aantal van zelfmoorden in Fraukrijk als een gunstig verschijnsel beschouwen, even als in hel Engeland de/ vorige eeuw zal hot een bode van een hooger leven zijn. De laatste Spoortrein van Amsterdam naar den Helder, die Maandag 7dezer ten 8 ure 's a- vonds uit eerstgemelde plaats «ras vertrokken, ge raakte bij het station le Alkmaar, door het breken van den wissel waar hij langs moest, uit het spoor- met een van den Helder ontboden hulp trein, waar in de reizigers overgingen, werd de reis voortgezet., ten 2 ure «'nachts kwam hij te Schagen aau. Van ongelukken vernamen wij niets.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1874 | | pagina 1