O ®0¥J£MBEBL
Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad.
Ao, 1876.
20ste Jaargang.
No. 99S
Bij deze Courant behoort een Bijvoegsel. I eemge bepaalde geformuleerde vragen bij het
Bekendmakingen.
DRIE SCHAREN",
TWEE SCHAREN,
Lijst van brieven 5*:.2rcssaerd
aac. c::hekenden.
Strijd over de geloofsbe-
lij deins.
Gemengde berichten.
SCÜAGER COÏRAKT
Dit blad verschijnt op Woensdag avond doch wordt
met een bijvoegsel bevattende het jongste Schager
marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen
die znlks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar 3.Franco per post f 8.60,
Afzonderlijke nummers f 0.07J
ADveRTBNnë!» van een tot vijf regels f 0,75; iedere
regel meerder Groote letters naar plaatsruimte.
Postdirecteuren en RoekhsnrMaren aangenomen.
Naar volksheil zonder deugd te dingen
Is arbeid aan een rots te biên.
I bevestigen der ledematen is voorgeschreven. Volgens
POLITIE.
VERMIST op Donderdag 26 Octb. 1876,
gemerkt met een roode stip bij den staart.
GEVONDEN op Donderdag 26 Octb. 1876,
zonder merk.
Inlichtingen omtrent dit vee worden verzocht
te geven en kunnen worden verkregen ter Secretarie
van Schagan.
GEVONDEN
EEN LEDEREN PORTE-MONNAIE,
waarin aan geld aanwezig was f 1 05.
Regthebbende kan zich ter terugbekoming ver
voegen ter Secretarie van Schagen.
Burgemeester en Wethouders der Gemeente
Schagen.
Gelet hebbende op art. 265 der Wet van 29
Junij 1851 (Staatsblad No. 85);
Breng3n ter openbare kennis, dat het door den
Raad vastgestelde suppletoire kohier van den Hoof-
delijken Omslag, alsmede dat voor de belasting op
de honden, voor het lcopende dienstjaar, geduren
de acht dagen, en wel van Woensdag den 8ste
November tot en met Woensdag den 15de Novem
ber aanstaande, ter Secretarie dezer Gemeente, voor
een ieder ter lezing zal nederliggen.
Eu is deze afgekondigd en aangeplakt, waar
zulks te doen gebruikelijk is.
Burgemeester en Wethouders voornoemd.
G. J. MULDER,
De Secretaris,
DENIJS.
Ie helft van October 1876.
Verzonden van Schagen:
M. ZEEMAN, beslemming niet vermeld.
Van Barsir.gerhoru
J. BOOGAARD te Amsterdam.
Naar het Euitenlanc! gedurende het 3e kwart. 1876.
Van Schagen:
Mej. M. da LAAT, rbiladelphia 2 stuks. LOU
LAI DUPülIT te Roubaix.
Van St. Maarten:
P. W. SY1T Nebrasca.
De directeur van bet Postkantoor
te Schagen,
HEIJLIGERS.
In den boezem der nederduitsche hervormde kerk
is onlangs een hooge strijd ontstaan, wel noemen
hem sommigen, en m. i. niet geheel ten onregte, een
storm in een glas water, maar toch is hij om
de gevolgen die velen er van duchten, onze aan
dacht ten volle wasrdig. De brochure van den
hoogleeraar Ronwenhoff is de naaste aanleiding
van deze beroering, deze heeft gewezen op het
gevaar dat de moderne predikanten boven het hoofd
hing, zijne waarschuwing had wel riets van het
wakker roepen eens slaapwandelaars, die in zijn
sluimering op een steile hoogte was geklommen.
De waarschuwing heeft namentlijk voor hen het
gevaar vergroot. Wat toch was het geval? Door
sommige klassikale vergaderingen was sinds eeuige
jaren aangedrongen op eene weglating, althans op
eene verandering van art. 89 van het reglement
op het godsdienstig onderwijs, waarbij het doen
de vreeselijke omslagtige en langdradige behandeling
van zaken, welke in de Hervormde kerk wordt
gevolgd, wachtte deze zaak jaren achtereen op
eene eind.beslissing, de sijnode scheen er toe te
nijgen om, het doen der vragen bloot facultatief
te stellen, maar terwijl zij op dien weg de regt-
zinnigen, tegen zich in het harnas joeg, dacht zij
het verstandigst te handelen zon «ij de zaken liet
als zij waren, zij wees dus dat verzoek van de
hand. De sijnode was dus nog volstrekt niet re
actionair, zij was alleen behoudend, klaarh'ijkelijk
hoopte zij dat de strijd daarmede geëindigd zoude
zijn en de herinneringen aan den gevoerden kamp
el zouden blijven rusten, in het stof van hare
jaarboeken. De modernen dacht zij, zullen het
woord, eenig geboren, waarover de strijd
liep, of wel welen inteslikken of wel verstandig
wegmoffelen, zonder dat eenige gemeente er zich
aan zal ergeren. Door de brochure van den hoog
leeraar Rouwenhoff is deze vredelievende toeieg
mislukt. Zijn verslag van het verhandelde was als
het claroengeschal dat de moderuen ten strijde riep.
Daarbij kwam ook nog het vonnis dat over den
predikant Herdersche, te Nijmegen wegens het
niet doen der geloofsbelijdenis vropger werd geveld.
Dientengevolge zagen vele moderne predikanten
reeds schorsing en afzetting in het verschiet. Op
eene meting te Amsterdam verklaarden, als ik wel
heb, nagenoeg 400 moderne predikanten dat hun
geweten verbood de voorgeschreven belijdenis
vraag te doen. De houding dier predikanten is
voorzeker allezina edel en lofwaardig, maar van zeiven
draagt zich daarbij de vraag op zouden die predi
kanten met geruster geweten de vraag
kunnen doen als het ongelukkige woord eenig
geboren was weggeschrapt Gold de strijd
het doen der geloofsbelijdenis-vragen in het
algemeen, wij zouden met onverdeelden harte ons
scharen aan de zijde dergenen, die ze willen
hebben afgeschaft. Wat is er toch ongerijmder dan
om zulke vragen jongelieden, die op den drempel van
bei leven staan voorteleggenvragen bij wier
beantwoording aan iederen rijperen van dagen in
overtuiging de inwendige verzuchting opkomt
Heere, Heere, komt mijn ongeloovigheid te hulp.
Voorzeker de voorstanders van geformuleerde ge
loofsbelijdenissen hebben regt als zij beweeren dat
geen kerk bestaanbaar is zonder eene zekere een
heid des geloofs, maar dat geloof is toch meer
een zaak des gemoeds, dan des verstands, en daarom
laten de uitingen des geloofs zich in geen formu
lieren persen. Met de in het openbaar uitgesproken
geloofsbelijdenissen gaat het als met de ambtenaars
eeden, die een goed Christen en goed ambtenaar is,
zoude het evenzeer zijn zonder geloofsbelijdenis en
zonder eed.
\Yaarvoor is dan zulk een nuttelooze hande
ling dienstig? Daarenboven bewijst de geschiedenis
der christelijke kerk dat elke geloofsbelijdenis meer
twist dan vrede beeft gesticht, zulke geformuleerde
geloofsbelijdenissen zijn ook ten eene male in strijd
met het beginsel van bet protestantisrous. Ieder die
de geschiedenis van de Hervormde kerk eerigzins
heeft bestudeerd weet dan ook, dat de menigvul
dige geloofsbelijdenissen, die in haar boezem tot
stand zijn gekomen bijna uitsluitend aan den drang
der staatkundige omstandigheden haar bestaan had
deD te danken. De augsburger confessie werd
namens de proteslantscbe vorsten aan den rijksdag
als een schriftuur van regtvaardiging aangeboden
het concordeer formulier, ging uit van de regeering
in Noord Duitsch'.and om het coloinismus te weeren
en de Heidelbergscke cathechismus van de colo
inistische vorsten als een schild tegen de aanma
tigingen van het Lulherdom. Het doel van zulke
geloofsbelijdenissen was uitsluitend een staatkundig,
Maar du Staat en Kerk gescheiden zijn, vervalt
dat doel. Met deze scheiding is ook veel vervallen
wat in vroeger eeuwen den strijd zoo gevaarlijk
maakte, daarom hlijve men ook kaï n, men ver-
mijde al wat naar opwinding en groote woorden
zweemt. Men spreke niet van godsdienst en gewetens
vrijheid, want deze zijn, hoe de strijd ook uitliep,
Goddank door art. 164 en 165 onzer grondwet
genoeg beschermd. Niet de Staat maar de kerk
alleen heeft belang in de beslissing.
Te VVestbror-k hebben de mollen onlangs 3
gedenkpenningen nan het licht gebracht, een 4e
en 5e schonken ze eergis'er weder, en wel 2 stuks,
voor oudheidkundigen van zeer groote waarde.—
Terwijl men op die lieve diertjes jacht maakte, kwam
plotseling een zilveren stuk Ao 1738 Ilollandia boven,
met de 7 pijlen gpmerkt met S. SI. Daarna een
gouden penning, met het zinnebeeld van het gulden
lies. Aan de eene zijde vindt uirn het zeer spre.
kend gelijkend, prachtig borstbeeld van een door-
uchligen held uit het stamhuis van Oranje. W.
L. C. A. R. D. G. P. R. O. R. A. Aan
de andere zijde staat niet minder duidelijk een
flinke herder, met rok, waarvan 3 knoopen zicht
baar zijn, leunende tegen een eik, wiens welige
takken hem overschaduwen, en 2 schapen die tegen
het gebergte opstijgen en grazen.Het randschrift
is A. M. R. A. D. G. R. E. G. F. A. C. M. E.
D. U. C. en onderaan J. J. U. R. E. P, F. De
gekantelde rand is omgeven met 2 cirkels.Aan
belangstellenden zal P. van Ockeren aldaar gaarne
nadere inlichtingen geven.
Donlaga. Een jeudig kind is door een grooten
hond, waarmede het speelde, gruwelijk gebeten.
Het kind zal denkelijk aan de gevolgen sterven.
Dcsfan. Na een hevig lijden is alhier een
man overleden, die petroleum gebruikte, om eene
snede in de hand te genezen.-Petroleum is ook
zéér gevaarlijk bij kiespijn, wonden of andere kwalen.
Kaap de Goede Hoop. Dr. F. Lion Cachet
waarschuwt tegen de emigratie naar de Transvaal.
Hij zegt: Plicht gebiedt mij mijne landgenooten te
waarschuwen.
Amsterdam 't Schijnt dat Jantje Malcontent
alhier verblijf houdt. De politie doet goed zijne
vanhangers en volgelingen achter slot te brengen.
Het tweede Amsterdamsche wonder: de doorgraving
van Holland op zijn smalst, is verwezenlijkt.
Het Doetinchemsch Weekblad bericht: "Ad-
vertentiën betreffende muziekuitvoeringen op Zondag
worden in dit blad niet meer opgenomen."
De onlangs te Doetiochem gevallen hagelbui
werd van zekere zijde^ toegeschreven aan het hou
den van muziekuitvoeringen in den tuin der sociëteit
De Vriendschap.
Nabij een Belgisch dorpje op de grenzen
heeft een jager het ODgeluk gehad een anderen
jager, een van zijn beste vrienden, onmiddellijk dood
te schieteD.
De rechtbank te Arnhem heeft den jongeling,
die anooit door bijen gestoken werd,» en van die
omstandigheid gebruik had gemaakt om een aantal
korven leeg te snoepen veroordeeld tot drie maan
den celstraf.
Kardinaal Antonelli, de secretaris van Staat
van Z. H. den Paos, is in den afgeloopen nacht
na een langdurige en zeer smartelijke krankheid,
in den 70 jarigen ouderdom overleden.
De Gemeenteraad van Zaandam heeft ver
gunning verleend aan de HH. N. Judels en L.
Bouwmeester tot het plaatsen van een schou^bnrg-
tent op de Gedempte Gracht, om daar gedurende
dezen winter tooneelvoorstellingen te geven.
Een sigarenwinkelier te Berlijn, die nabij
het postkantoor woont, is op het denkbeeld gekomen
in zijn locaal een schrijflessenaar te plaatsen, waarvan
iedereen kosteloos gebruik kan maken. Men vindt