i 8 MEDAEM. Algemeen Nieuws-, Advertentie- Landbouwblad. Ao, 1877. 21ste Jaargang. I\'o. 1008 Ilckcnflmaking. Gemocdsbcz waren. AGEtt liÖLRAAT. Dit blad verschijnt op Woensdagavond; doch wor1' met een bijvoegsel bevattende het jongste Schager marktberigtden volgenden avond verzonden aan hen die znlks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster Abonnementen op dit blad worden door alle Paus per jaar 8.—. Franco per post f 8.60, Afzonderlijke nummers f 0.07$ ADVgRTBjrnëx van een tot vijf regels f 0,75; iedere regel meerder ƒ0,15. Groote letters naar plaatsruimte. Burgemeester eu Wethouders van Schagen; noodigen hij dezen belanghebbenden uit, die over den jaren 1876 van de gemeente iets te vorderen heb ben hunne rekening vóór of op den 1ste Februari] a. s. ter plaatselijlijke Secretarie in te leveren. Schagen den 2de Januarij 1877. Burgemeester en Wethouders voornoemd. G. J. MULLER, De Secretaris, DENIJS. De Standaard is onvoldaan over het nieuwe ontwerp tot regeling van het lager onderwijs. Wij ook. Als altijd heeft hij gemoedsbezwaren. Wij ook. Wij zullen de onzen naast de zijne zetteji. Is de wet, vraagt hij, gesteld ze werd aangenomen, zoo sis ze daar ligt, voor ons aannemelijk, zonder verloochening van beginselen? Wij antwoorden daarop onvoorwaardelijk neen' Neen al worden we voor onverzoenlijken en stokebranden gescholden Neen al erkennen wij de poging om ons goed recht althans eenigerinate te eerbiedigen. Neen I al weten wij, dat de strijd, die ons nacht nog heviger zal ontbranden dan voorheen, Want boven de vriendschap der menschen, boven mini steriele beleefdheid, boven de ellende van den strijd, gaat bij ons de heiligheid vau het beginsel. Naar onze innigste overtuiging ziju onderwijs en christelijke opvoeding onafscheidelijk. Men moge met recht, beweren, dat het spreken over christelijl e beginselen niet bij eene les over de rekenkunde bijv. te pas komt, wij meenen, dat er geen enkel oogenblik van den dag tnag zijn, waarop, het een christelijk volk verboden is op God en Christus ie wijzen. Wij beweren dat zonder godskennis alle kennis ijdel is en op den duur verderfelijk blijft. Indien er nu met de mannen van den Stand aard te spreken virl, zouden wij wel eens willen vragen: wat verstaat gij door podskennis Is dit kennis van God, kennis over God, in dien zin dat hij binnen de bevatting valt van een begrip, dat hij door u gekend wordt in zijr.e beteekenis, gebruik, geschiedenis, betrekking? Dan verklaren wij geene woorden te hebben voor de verwatenheid waarmede hier God wordt onttroond. Dan waarlijk! zal alle kennis wel ijdel moeten zijn en verderfelijk, want trat is de godskennis van ons menscben, ook van u Standaard mannenI ingesloten? Hoort het gij, die beweert dat God voor u geen geheimen heeft Nooit uit te spreken, noch te spreken, Vergeef liet ons, God scheld ons kwijt, Dat gren verbeelding, tong uoch teekcu U melden kanl Gij waart, gij zijt Gij blijft dezelfde. Alle Engelen kennis En uitspiaak, zwak en onbekwaam Is maar ontheiliging en schennis, Want ieder draagt zijn eigen naam Behalve Gij. Wie kan u noemen Bij uwen naam Wie wordt gewijd Tot uw orakel wie durft riemen Gij zijt alleen dan, die gij zijt, U zelf bekend en niemand nader. Indien deze heerlijke lierzang van Vondel op onze scholen wordt van buiten geleerd (en er is geene wel die dit verbiedt,) indien men er zich op toe legt dit Hollandsch tot zijn recht te brengen door eene voordracht, als die waarmede mevrouw Kleine ons in den hemel overvoert, dan zal deze verklaring van onmacht om llern te kennen, die der zonnen zon is, de geest en het leven van alles wat men kan bevroên of nimmer meer bevroeden, toch zoo vol van zucht naar God, voor u wel geen godskennis mogen heeten, maar Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rota te bièu. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. door ons wordt het honger geschat dau uwe fe- melarij. Wij zouden willen vragen, altijd indien er met hen kon gesproken worden zijn er twee onder u van 46n gevoelen Waarlijk I tnen kan u geen grooter ondienst doen dan door te zeggen welnu 1 regelt het ouderwijs, gij hebt volmacht, gaat uwen gang; geen toezicht ineer op u: laat liet onderwijs het uwe zijn 1 Hoo zou het onderwijs vergeten worden bij de wederkerige verkettering die volgen zou Want w»t voor godsdienst wilt gij toch brengen op de school r Zijt gij zoo on bekend, niet met de geschiedenis, maar met den mensch, dat gij niet «eet, hoezeer elke voorstelling van God, die de ziel zich tracht te ronken, ver andert en z:ch wijzigt in elk gemoed, javoor elk gemoed in elk oogenblik Wat wilt gij zeggen aan uwe kinderen op de school Er is een God waarlijk 1 er zijn krachtiger stemmen in elk kinder gemoed die daarvan spreken, dau die van u of van uwen onderwijzer 1 Wij zouden u gevraagd willen hebben, wat het kind op school komt doen, of het daar kennis komt zoeken, kennis van de wereld, roenschelijke weienschap, bruikbaar in de maatschappij, het lronfd verhelderend, den blik vernieuwend, dn macht vergroeiend, dan of gij daar uwe cathechizatie verlangt Wij vragen of het toppunt van verwarring niet bereikt zou worden, zoo het verstand, kennis en godsdienst niet onderscheiden mocht en of hij die van godsdienst spreekt waar kennis aan de orde is beider wetten van ontwikkeling niet uit het oog verliest. Maar wij zullen dit alles niet vragen maar één ding U zeggen. Ook «ij hebben een gemoedsbe zwaar tegen deze wet. Wij zien genoeg gebrek aan godsdienst om en in ons om niet met u dit gebrek te betreuren, maar wij vinden daar tus«chen en tusschen het onderwijs geen verband. Wij vinden weinig godsdienst, zoo wel bij d« mannen op b'°- zondere nis bij die op de algemeene scholen on derwezen. Wij betreuren liet dat door de indiening van dit ontwerp de regeering den schijn heeft aangenomen als of in ons openhaar onderwijs eene ongodsdienstge strekking lag. Verzet, bestrijding dier stelling is aller noodzakelijkst, willen «ij niet, bet geneesmiddel verkeerd zoekende, de kwaal verergeren. Ons gebrek aan godsdienst is niet aan ons school onderwijs te wijten, bestaat ondanks ons school onderwijs. Geen beter middel dan een ont wikkeld hoofd waar men God wil vinden. Doch uwe godsdiens' kennis zal de maatschappij niet genezen; de oorzaak harer krankte ligt elders. Onze g?moedsbez«aren xegen deze wet zijn dat zij, hoe zijdelings ook het bestaan uwer grieven schijnt te erkennen en dit, niet uit overtuiging, maar uit een beginsel, dat gij genoemd hebt, ministerieele beleefd heid. Wij kunnen hiermede geen vrede hebben en verzetten ons tegen elke poging om met u in overleg te komen. Vrede met u is vernieling van het onderwijs, is de poort open zetten voor ver deeldheid en burgertwist. Wij, die van u ver: anen, dat het bier te lande aan een christelijk volx verboden is elk oogenblik van den dag op God en op Christus te wijzen, en dit, omdat onze wetteu verbieden, dat het jeugdige kind, waar de Staat bet onderwijs regelt, ontfutseld wordt aan zich zelf, wij verlangen niet naar den dageraad rener vrijheid, die na de school onderworpen te hebben ook ons in bet juk zou willen slaan, door bij eiken eiscb van ona hoofd eu ons hart door u gewezen te worden op uwen God eu op uwen Christus Regelt die zeer intieme zaken met n zeiven maar blijft af van ons openbaar onderwijs! Het geen u verboden is, en wat gij als on recht beklaagt, is wat wij u en ons zehen, steeds willen verboden hebben. Wij willen niet 1 door u geregeerd zijn en nemen daarvan zelfs den schijn niet aan. Uit dit oogpunt hindert ons de wethebben wij er een gemoeds bezwaar tegen. Gemengde berichten. Door den gemeenteraad fe Zijpe zijn benoemd: 'ot lid dtr plaatselijke schoolcommissie de heer A. Zijp Sr. en tot regenten der algemeene armen de lieeren C. Spaans en Jb. Zeeman. Sinds eenige maanden bestaat in de gemeente Noord -Scliarwoude, op Langrdijk, een zuurkoolfabriek opgerigt door tien heer Stoll, van Frankfort aan de Main, firma H. Koclsch Nachfolger, waar de zuurkool bereidt wordt volgens de Duitsche metho de. Het prnduct dezer fabriek vindt uitmuntende aftrek. De knolbouw, die op den Lange >dijlc in de laatste jaren een verbnzende uitbreiding bekampn beef', zal hierdoor o getwijfeld nog aamuerkelijker toenemen. Voor eenige dagen kwam een geneesheer in de gemeente Herstal eene lijkschouwing houden hij een jong meisje, dat den vorigeu dag plotseling ongesteld geworden en een paar uren daarna over leden was. De doodkist was reeds besteld, de uitvaart geregeld,en de treurende bloedverwanten en vrienden lot de laatste plechtigheid uitgeuoodigd. Toen de dokter echter bij het lijk kwam, en het laken dat er over uitgespreid lag, opgelicht werd, stond het romsje plotsling uit den schijndood op, en alsof zij uit een gerusten slaap ontwaakte, was zij ge zond en vroolijk als te vorpn. Toen men haar het voorgevallene verhaalde, gevoelde zij zelfs lust zelve hare doodkist te gaan afbestellen. In de plaats van op eene treurige begrafenis, werden de vrienden co bloedverwanten op een vroolijken maaltijd ge- noodigd ter eere der zoo plotseling verrezene. Dezer dagen heeft te Paruwelz in het spoor wegstation een reiziger die van Borgen aankwam rijn eigen reiskoffer gestolen ziehier op welk, wijze: Het koffer werd door de spoorbeambten in bet stalionsgcbonw gebracht en de reiziger nam het behendig weg, droeg het in eene herberg en ging Jaarua zijne bagage terug vragen aan de stations- bedienden. Daar liet koffer verdwenen was, eischte de reiziger een schadeloosstelling van 100 fr. Toen de stationschef, alvorens de schadeloosstelling te betalen, hem vroeg wie hij was en waar hij naar toe reisde, bleef de reiziger in zijn antwoord ha peren; men hield hem aan en weldra werd het koffer teruggevonden in de herberg waar hij het had geplaatst. De gendarmerie sloot hem in de gevangenis op, doch hij maakte nog denzelfdeu avond een gat in den muur en ontsnapte. De Dames vereenigingen te 's Bosch en Kampen zijn door onze Majesteit de Kouingiu weder goed bedacht. Mgr. G. P. Wilmer, bisschop te Haarlem is in bijna 77 jarigen ouderdom over- Inden. Hij was eeu braaf, goed en teer beminnens waardig mensch. Het monument te Hei'igerlee ia in treurigen toestaud. Het fraaie standbeeld van de Ruijter, te Amsterdam is in 't oumannenbuis ge vallen eu verbrijzeld. Te Madrid stelen en breken de r.achtwachts en agenten van politie. De storm heeft aan het Noord-zeekanaal veel 'schade veroorzaakt. Men zegt voor f 1000,000, De Pans klaagt over de snoode staatkunde, waarvau het kwijlen van handel en nijverheid en de ellende der burgers het gevolg is geworden. Spoedig wordt eene uitbarsting van de Vesivius verwacht. Dr. A. Kuiper is erger geworden, men vreest dat zijne ziekte langdurig il ziju. De jonge Prins van Wied is ovp- eden. De slechte oogst van tabak te Wageoingen is voor velen zeer nadeelig. Het schoonste nieuwjaarsgeschenk dat te Pa rijs is verkocht, was een diamanten halssieraad van 950.000 fr, De kooper was de Hertog van Westminster, die het contant betaalde aan een juwelier in de rue de la Pais.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1877 | | pagina 1