Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. DONDEEMG Ao 1877. 21stc Jaargang. IVo. 1055, Ht'lieridmakiiigeii. \ATIOY\LE MILITIE. I)e godsdienst van J. J. Kousscau. De Oorlog, snuEt Dit blad verschijnt op Woensdagavonddoch wordt met een bijvoegselbevattende het jongste Schager martktberigt den volgenden avond verronden aan hen die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster. abonnementen op dit blad worden door alle 1 iF'ïJliX-, Naar volksheil ronder deugd te Is arbeitl aan een rots te biên. Prijs per jaar f 3.Franco per poat f 3.60. Afzonderlijke nummers f 0.07^. ADVERTESTiës van een tot vijf regels f 0.75 iedere regel meer f 0.15. Groote letters naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren asugenomen. dingen 13 Oproeping tot de inschrijving voor het jnr 878, volgens de Wet vun 19 Augus tus 1861 (Staatsblad No. 72). Burgemeester en Wethouders der gemeente Sehayen, Gelet hebbende op het bepaalde bij artikel 19 der Wet op de Nationale Militie van 19 Augustus 1861 (Staatsblad No. 72), herinneren bjj deie de belanghebbende ingezetenon, aan hunne verpligting. tot het doen van aangifte voor de dienst bij de Na tionale Militie, met verwijzing naar het bepaalde bjj <1« artikelen 15 en 20, alsmede 16, 17 en 18 der wet, luidende: Art. 16 Jaarlijks worden voor de Militie ingeschreven alle mannelijke ingezetenen, die op den eersten Jannarij van het jaar hun 19de jaar waren ingetreden. Voor ingezeten wordt gebonden: lo Hij wiens vader, of, is deze overleden, wiens moeder of, zijn beiden overleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet van 28 July 1860 [Staatsblad no. 44], 2o. Hij, die goene onders of voogil hebbende, gedurende de laatste achttien maanden voorafgaande aan den lsten January van bet jaar der inschrijving in Nederland verbljjf hield. 3. Iiy van wiens ouders de langstlevende ingezeten, was, al R zijn voogd geen ingezeten, mits hg binnen het ryk verblijf houdt. Voor ingezetenen wordt niet gebonden de vreemdeling, behoo- het mrnschriom, hij was de j>crsomf catie van Rous- seaus stelsel, gen leerling, profeet en Itoogc priester van Geneves godsdienststichter. Godsdienst stichter noem ik Rousseau. oor wien vertrouwd is inet zijn geschriften zal deze bensminniet vreemd voorkomen. Toen Rous seau optrad vond hij het christendom, althans bij de hoogerr standenoverwonnen en zi'ltoogend liggen aan de «oeten van het zeg-vierend ongeloof. De engelsche deïsten Bolingbroke en Toland, de fransche atheïsten Holbach, Helvetius en Diderot hadilen den geheimzinntgen reus, die vau uit Eu ropa zijn handen nsar alle werebldeelen uitstrekte, met venijnige pijlen doorboord, Voltaire hief over den verslagen rens een rpotlied aan en Frederik de Groote zette Item zijn krijgsmanslaarzen op de borst. Roussenti zag de worsteling aan, hij koos wel geen partij voor den verdagene maar toch ook met voor He aanvallen, hij erkende het goede en edele dni het christendom had voortgehragt, hij dweepte met den stichter, biet zijn evangelies, roem de zijn sterven als goddelijk en noemde het rende tot reuen Staat, waar de Nederlander niet aan de verpligto .verdichten Van een lijden* geschiedenis, ZOO als die lrriiivgilianat ia r nnsrwnrnen rif wner ton snnninn dó. dionelnli». krijgsdienst is r nderworpen, of waar ten aanzien der dienstplig- tigheid het beginsel van wederkeerigheid is aangenomen. Art. 20. Hg die eerst na het intreden van zyn 19de jaar, doeh vóór het volbrengen van zijn 20ste ingezeten wordt, is ver plicht zich, zoodr* dit plaats heeft, ter inschryving aan te geven bij Burgemeester en Wethouders der Gemeente, waar de inschrij ving, volgens art. 16, moet geschieden. Art 16. He inschrüving geschiedt: 'huwde in de gemeente, waar de vader, of, is deze overleden, de moeder, of, zyn beiden overleden, de voogd lo. Van een ongel woont 2o. Van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeente waar hij woont 3o. Van hem, die geen vader, moesier of voogd heeft, of door dezen is, in 4o. lander, die ter zake van 's lands dienst in een vreemd land woont in de gemeente, waar lijn vader of voogd het laatst in Nederland gewoond heeft. Art 17. Voor de Militie wordt niet ingeschreven: lo. He in een vreemd ryk achtergebleven zoon van een inge zeten, die geen Nederlander is. 2o. De in een vreemd ryk verblijf hondende ouderlooze zoon van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten. Art 18. Elk die volgens art 15 behoort te worden ingeschre ven, is verplicht ziek daartoe bij Burgemeester en Wethouders aan te geven tusschen den lsten en den 31sten Janoarij. Bij ongesteldheid, afwezigheid of unstentenis is zijn vader, of, is deze overleden, zijne moeder, of, zijn heiden overleden, zyn voogd tot het doen van die aangifte verpligt Burgemeester en Wethouders voornoemd, brengen tevens ter kennis.se van de bel&ngi ebbendendat tot de inschryving gele genheid zal bestaan van den lsten tot den Sisten Jannary aan staande, ter secretarie dezer gemeente, dagelijks, uitgezonderd des .Zondags, van des voormiddags 9 tot des middags ten 12 ure. Sehagen 11 December 1877. Burgemeester en W eth vaders voornoemd, G. J. MIJLLEB, He Secretaris, DEN 118. in de evangelie* wordt voorgesteld een oneindig grooter wonder dan Jezus lijden, dood en opstan ding jon geweest zijn en met dit al verwijt hij het christendom dat het ge#n vrije, edele burgers, of fiere soldaten, maar alleen vuige slaven kan kweeken. Van waar die tegenspraak met r.irh «el ven Gedeeltelijk kram gij voort uit de ook vele loove en Gods goede-tierendheid liefde en regtvaardigheid. liet Christendom heeft van ouds her het mensthelijke harie van nature voor bedorven verklaard en wie zal het hierin ongelijk durven geven Wie zal durven brweeren dat de mensch aan ïieh zalven overgelaten een edel weten zal worden, dat een Ca«pert Hausen een ideaal der menschheid zoude zijn? Volgens Rousseau is daarentegen de menschelijke uatuur uit haar aard onbedorven. Zij wordt eerst bedorven door de maatschappij; in zijn Emile ontwikkelt hij dan ook het beginsel, geef die natuur hare volle regten en alles zal ten goede uitkomen. Daar onze wijsgeer in alle Bodsdiensten en alle wijsgeerige richtingen iets te berispen vond moest natuurlijk het denkbeeld bij hem rijpen om ook een godsdienst te stichten. Men weet dst Uoussent alles behalve een bewonderaar van Vol- taire was, tnaar toch was hij vol verrukking toen bij eenmaal de voorstelling van het door den dichter vervaardigde treurspel Mahomed bijwoonde, geen wonder in den arnhischen godsdienststichter, zag hij een beeld van zich zeiven, en toen hij uit Mahomeds moud de woorden boorde II fuut nu nouveau culte, il faut de nouveaux fers, II faut un nouveau Dieu, pour 1'aveogle tt»i« vers, moest hij beschouwen als uit eigen hart gegiepen. De Burgemeester van Schagen, herinnert de iugrzetfi.fii aan arrikel 160 van het politie regle ment voor deze gemeente, luidende als volgt w l)e schoorsteenen, voor zooverre die des zomers gestookt worden, moeten ten minste twet maal 's jaars, in Maart en December worden geveegd en schoon gemaakt, op de straffen, bij sitikel 471, numero l van bet wetboek vat. strafregt bedreigd, Schagen 11 December 1877. De Burgemeester voornoemd, G. J. MULLER. In onze voor eenige maanden in deze courant £pplsatste studie over Robespierte hebben wij ge - rht delen raadselachrigen man te verklaren, wij ebben tot n naar w j hopen, aangetoond dat hi bij s ,n verkeerdheden in gcene deelen het bloed do-stige monster was, waarvoor de wereld hem een iij Ilang geh-'Uden heeft, hij was een beklagenswaar dige dweeper die liet wel meende met zij n volk en andere tnenschen eigene neiging om niemand ter wereld geheel gelijk te geven, gedeeltelijk uit zijn PimiPi (WHW^BHMHH^B^BWiefhrbberij voor voor het grootste ia achtergelaten, of wiens voogd buiten s lands gevestigd I -, de gemeente waar hfl woont; F gedeelte uH zijn zncht een nieuwen alle andere Tan den bniten 's lands wonenden zoon van oen Neder- godsdiensten in reinheid te boven gaande godsdienst te stichten. Het fondament van Roussenus godsdienst lag alleen in het gevoel, eiken anderen godsdienst achtte hij alleen in eoo verre als dat gevoel er in werd aangekweekt. Van de deïsten nam hij de drie eenheid, Gods deugd en onsterfelijkheid, over, van het christendom zijn evangelische zedeleer, en zijn eerbied voor Jezus, maar overigens was hij vijandig tegen beiden gestemd. Terwijl de encijclo podisteu en volgelingen vau Voltaire de weten schap, de verlichting e:t beschaving niet hoog ge noeg konden roemen, zag hij in al die heerlijkheid eigcntlijk niets anders dan een verbastering des racnschdoms, wilden de menschen gelukkig ziju dan morsten zij terug keeren tot den natuurstaat en afstand doen van alle wetenschap en kunst. Na tuurlijk ligt er in deze stelling eene groote over drijving, maar toch was het goed dat in de vorige eeuw eene stem zich verhief tegen de afgoderij die met wetenschap en kunst werd begaan, geen Augnstiuus, geen Pascal had de ijdelheid dier menschelijke beschaving zoo in het licht durven stellen als Rousseau in zijn beroemde verhandeling deed. Tegen het Alheisroe kantte de genecfsche wijs. geer zich met alle kracht, in het laatste hoofdstuk vau zijn contract social eischt hij dat de onver, hiddelijke doodstraf aan eiken athtisl worde vol. trokken, niet ter wille van zijn ongeloof, maar omdat een welgeordende slaat geen Godloogenaar mag dulden. Maar toch droeg hij met dit al ook het Christendom geen goed hart toe menschen die alles vsn God en niets van zich zeiven moesten wachten, die alleen op den Hemel en mets van de aarde mochten hopen, zulke schepsels vond hij te laf om er zelfs deernis mede te hebben, 't Is waar ook hij hoopte op een volgend leven, aan Mevrouw Fortuin, na weken lang bij de Russen vertoefd te hebben, waar zij zich boe langer hoe meer op haar gemak schoen te gevoelen, is plot seling heen geteisd, om haas verblijf t« kiezen bij de Turken. Capricicus als HEd. is, is dece veran dering van woonplaats, vooral door 't zeer onver wachte van haar vertrek, wel 't grilligste wat men zich denken kan. Men mocht, uit alles wat men hoorde, opmaken, dat zij zich ter gekozener plaatse tout h 1'aise gevoelde. liet verblijf werd haar al leraangenaamst gemaakt: men fêteerde Haar zeer en met zooveel welgevallen accepteerde zij de grootere en kleinere oplettendheden, waarmede men haar omringde, dat men gerustetijk gelooven mocht dat baar verblijf van langen duur zou zijn. En nu dat plotselinge vertrek O, een geringe mate van coquetterie staat allerliefst, maar het moet een dames—'oilet artikel blijven, niets meer; haar zoo tot 't uiterste op te voeren, foei Mevrouw, 't is schande. Daar staan zij nu, die goeden Russen, als echte pauvres sires, uit den zoeten zwijmel opgeschrikt. Het waren Suleimans donders, die hen wakker schudden. Wat deze den 27ste November beproefde, was slechts een voorspel geweest; een kleine ver rassing, die hij aan de grootere surprise, die hij voor Sl. Nicolaas bewaard had, vooraf liet gaan. •Vat scheelde 'l hem, of die eerste in 't water viel, zoo slechts de tweede haar doel bereikte. En zij bereikte haar doel. Bij al den last, die 't gure winterweder alreeds in 't hoofdkwartier te Bogot veroorzaakt, had de tijding van de overwinning bij Mahren en Elena, door Tuad Pacha, op de Russen bevochten, toch nog de uitwerking, alsof den Heeren aldaar een emmer koud water over den rug werd uitgegoten. En geen wonder. Want terwijl in 't hoofdkwartier aller oogen met welgevallen op 't zuidwesten zijn gericht, krijgt eenklaps 't lucht rijde van het graf zoude den brave vergolden worden kasteel, dat men bezig is te bouwen, een geduchte wat hij hier had geleden en gemist, aan gene knak van die zijde, waarvan men die thans niet zijde zoude de booswicht zijn straf niet ontgaan, i verwachtte. In dat uitzigt op de eruwigheid sprak bij Rous-1 De verrassing over de Turksche overwinning bij «eau menschelijke hartstogt, haat tegen zijn tegen- Mahren trouwens is algemeen. Ook wij schreven in standers, liefde jegens zich zeiven en zijne vrienden, ons vorig overzicht n3ar aanleiding van Suleimans hoe verre was zulk een geloof in eene vergel. mislukte aanval op den 27ste: vToch is 't misluk- dende eeuwigheid verwijderd van des Christus ge- ken van deu aanval op zich zelf voor de Russen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1877 | | pagina 1