Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
DONDEEMG
Ao 1877.
21stc Jaargang.
IVo. 1055,
Ht'lieridmakiiigeii.
\ATIOY\LE MILITIE.
I)e godsdienst van
J. J. Kousscau.
De Oorlog,
snuEt
Dit blad verschijnt op Woensdagavonddoch wordt
met een bijvoegselbevattende het jongste Schager
martktberigt den volgenden avond verronden aan hen
die zulks verlangen. Brieven franco aan de uitgeefster.
abonnementen op dit blad worden door alle
1 iF'ïJliX-,
Naar volksheil ronder deugd te
Is arbeitl aan een rots te biên.
Prijs per jaar f 3.Franco per poat f 3.60.
Afzonderlijke nummers f 0.07^.
ADVERTESTiës van een tot vijf regels f 0.75 iedere
regel meer f 0.15. Groote letters naar plaatsruimte.
Postdirecteuren en Boekhandelaren asugenomen.
dingen 13
Oproeping tot de inschrijving voor het
jnr 878, volgens de Wet vun 19 Augus
tus 1861 (Staatsblad No. 72).
Burgemeester en Wethouders der gemeente Sehayen,
Gelet hebbende op het bepaalde bij artikel 19 der Wet op de
Nationale Militie van 19 Augustus 1861 (Staatsblad No. 72),
herinneren bjj deie de belanghebbende ingezetenon, aan hunne
verpligting. tot het doen van aangifte voor de dienst bij de Na
tionale Militie, met verwijzing naar het bepaalde bjj <1« artikelen
15 en 20, alsmede 16, 17 en 18 der wet, luidende:
Art. 16 Jaarlijks worden voor de Militie ingeschreven alle
mannelijke ingezetenen, die op den eersten Jannarij van het jaar
hun 19de jaar waren ingetreden.
Voor ingezeten wordt gebonden:
lo Hij wiens vader, of, is deze overleden, wiens moeder of,
zijn beiden overleden, wiens voogd ingezeten is volgens de wet
van 28 July 1860 [Staatsblad no. 44],
2o. Hij, die goene onders of voogil hebbende, gedurende de
laatste achttien maanden voorafgaande aan den lsten January van
bet jaar der inschrijving in Nederland verbljjf hield.
3. Iiy van wiens ouders de langstlevende ingezeten, was,
al R zijn voogd geen ingezeten, mits hg binnen het ryk verblijf
houdt.
Voor ingezetenen wordt niet gebonden de vreemdeling, behoo-
het mrnschriom, hij was de j>crsomf catie van Rous-
seaus stelsel, gen leerling, profeet en Itoogc priester
van Geneves godsdienststichter.
Godsdienst stichter noem ik Rousseau.
oor wien vertrouwd is inet zijn geschriften zal
deze bensminniet vreemd voorkomen. Toen Rous
seau optrad vond hij het christendom, althans bij de
hoogerr standenoverwonnen en zi'ltoogend liggen
aan de «oeten van het zeg-vierend ongeloof. De
engelsche deïsten Bolingbroke en Toland, de
fransche atheïsten Holbach, Helvetius en Diderot
hadilen den geheimzinntgen reus, die vau uit Eu
ropa zijn handen nsar alle werebldeelen uitstrekte,
met venijnige pijlen doorboord, Voltaire hief over
den verslagen rens een rpotlied aan en Frederik
de Groote zette Item zijn krijgsmanslaarzen op de
borst. Roussenti zag de worsteling aan, hij koos
wel geen partij voor den verdagene maar toch ook
met voor He aanvallen, hij erkende het goede en
edele dni het christendom had voortgehragt, hij
dweepte met den stichter, biet zijn evangelies, roem
de zijn sterven als goddelijk en noemde het
rende tot reuen Staat, waar de Nederlander niet aan de verpligto .verdichten Van een lijden* geschiedenis, ZOO als die
lrriiivgilianat ia r nnsrwnrnen rif wner ton snnninn dó. dionelnli».
krijgsdienst is r nderworpen, of waar ten aanzien der dienstplig-
tigheid het beginsel van wederkeerigheid is aangenomen.
Art. 20. Hg die eerst na het intreden van zyn 19de jaar,
doeh vóór het volbrengen van zijn 20ste ingezeten wordt, is ver
plicht zich, zoodr* dit plaats heeft, ter inschryving aan te geven
bij Burgemeester en Wethouders der Gemeente, waar de inschrij
ving, volgens art. 16, moet geschieden.
Art 16. He inschrüving geschiedt:
'huwde in de gemeente, waar de vader, of,
is deze overleden, de moeder, of, zyn beiden overleden, de voogd
lo. Van een ongel
woont
2o. Van een gehuwde en van een weduwnaar in de gemeente
waar hij woont
3o. Van hem, die geen vader, moesier of voogd heeft, of door
dezen
is, in
4o.
lander, die ter zake van 's lands dienst in een vreemd land woont
in de gemeente, waar lijn vader of voogd het laatst in Nederland
gewoond heeft.
Art 17. Voor de Militie wordt niet ingeschreven:
lo. He in een vreemd ryk achtergebleven zoon van een inge
zeten, die geen Nederlander is.
2o. De in een vreemd ryk verblijf hondende ouderlooze zoon
van een vreemdeling, al is zijn voogd ingezeten.
Art 18. Elk die volgens art 15 behoort te worden ingeschre
ven, is verplicht ziek daartoe bij Burgemeester en Wethouders
aan te geven tusschen den lsten en den 31sten Janoarij.
Bij ongesteldheid, afwezigheid of unstentenis is zijn vader, of,
is deze overleden, zijne moeder, of, zijn heiden overleden, zyn
voogd tot het doen van die aangifte verpligt
Burgemeester en Wethouders voornoemd, brengen tevens ter
kennis.se van de bel&ngi ebbendendat tot de inschryving gele
genheid zal bestaan van den lsten tot den Sisten Jannary aan
staande, ter secretarie dezer gemeente, dagelijks, uitgezonderd des
.Zondags, van des voormiddags 9 tot des middags ten 12 ure.
Sehagen 11 December 1877.
Burgemeester en W eth vaders voornoemd,
G. J. MIJLLEB,
He Secretaris,
DEN 118.
in de evangelie* wordt voorgesteld een oneindig
grooter wonder dan Jezus lijden, dood en opstan
ding jon geweest zijn en met dit al verwijt hij
het christendom dat het ge#n vrije, edele burgers,
of fiere soldaten, maar alleen vuige slaven kan
kweeken. Van waar die tegenspraak met r.irh «el
ven Gedeeltelijk kram gij voort uit de ook vele
loove en Gods goede-tierendheid liefde en
regtvaardigheid. liet Christendom heeft van ouds
her het mensthelijke harie van nature voor
bedorven verklaard en wie zal het hierin ongelijk
durven geven
Wie zal durven brweeren dat de mensch aan
ïieh zalven overgelaten een edel weten zal worden,
dat een Ca«pert Hausen een ideaal der menschheid
zoude zijn? Volgens Rousseau is daarentegen de
menschelijke uatuur uit haar aard onbedorven. Zij
wordt eerst bedorven door de maatschappij; in zijn
Emile ontwikkelt hij dan ook het beginsel, geef
die natuur hare volle regten en alles zal ten goede
uitkomen. Daar onze wijsgeer in alle Bodsdiensten
en alle wijsgeerige richtingen iets te berispen vond
moest natuurlijk het denkbeeld bij hem rijpen om
ook een godsdienst te stichten. Men weet dst
Uoussent alles behalve een bewonderaar van Vol-
taire was, tnaar toch was hij vol verrukking toen
bij eenmaal de voorstelling van het door den
dichter vervaardigde treurspel Mahomed bijwoonde,
geen wonder in den arnhischen godsdienststichter,
zag hij een beeld van zich zeiven, en toen hij uit
Mahomeds moud de woorden boorde
II fuut nu nouveau culte, il faut de nouveaux
fers,
II faut un nouveau Dieu, pour 1'aveogle tt»i«
vers,
moest hij beschouwen als uit eigen hart gegiepen.
De Burgemeester van Schagen, herinnert de
iugrzetfi.fii aan arrikel 160 van het politie regle
ment voor deze gemeente, luidende als volgt
w l)e schoorsteenen, voor zooverre die des
zomers gestookt worden, moeten ten minste twet
maal 's jaars, in Maart en December worden
geveegd en schoon gemaakt, op de straffen, bij
sitikel 471, numero l van bet wetboek vat.
strafregt bedreigd,
Schagen 11 December 1877.
De Burgemeester voornoemd,
G. J. MULLER.
In onze voor eenige maanden in deze courant
£pplsatste studie over Robespierte hebben wij ge
- rht delen raadselachrigen man te verklaren, wij
ebben tot n naar w j hopen, aangetoond dat hi
bij s ,n verkeerdheden in gcene deelen het bloed
do-stige monster was, waarvoor de wereld hem een
iij Ilang geh-'Uden heeft, hij was een beklagenswaar
dige dweeper die liet wel meende met zij n volk en
andere tnenschen eigene neiging om niemand ter
wereld geheel gelijk te geven, gedeeltelijk uit zijn
PimiPi (WHW^BHMHH^B^BWiefhrbberij voor voor het grootste
ia achtergelaten, of wiens voogd buiten s lands gevestigd I -,
de gemeente waar hfl woont; F gedeelte uH zijn zncht een nieuwen alle andere
Tan den bniten 's lands wonenden zoon van oen Neder- godsdiensten in reinheid te boven gaande godsdienst
te stichten. Het fondament van Roussenus godsdienst
lag alleen in het gevoel, eiken anderen godsdienst
achtte hij alleen in eoo verre als dat gevoel er in
werd aangekweekt. Van de deïsten nam hij de
drie eenheid, Gods deugd en onsterfelijkheid, over,
van het christendom zijn evangelische zedeleer, en
zijn eerbied voor Jezus, maar overigens was hij
vijandig tegen beiden gestemd. Terwijl de encijclo
podisteu en volgelingen vau Voltaire de weten
schap, de verlichting e:t beschaving niet hoog ge
noeg konden roemen, zag hij in al die heerlijkheid
eigcntlijk niets anders dan een verbastering des
racnschdoms, wilden de menschen gelukkig ziju dan
morsten zij terug keeren tot den natuurstaat en
afstand doen van alle wetenschap en kunst. Na
tuurlijk ligt er in deze stelling eene groote over
drijving, maar toch was het goed dat in de vorige
eeuw eene stem zich verhief tegen de afgoderij die
met wetenschap en kunst werd begaan, geen
Augnstiuus, geen Pascal had de ijdelheid dier
menschelijke beschaving zoo in het licht durven
stellen als Rousseau in zijn beroemde verhandeling
deed. Tegen het Alheisroe kantte de genecfsche wijs.
geer zich met alle kracht, in het laatste hoofdstuk
vau zijn contract social eischt hij dat de onver,
hiddelijke doodstraf aan eiken athtisl worde vol.
trokken, niet ter wille van zijn ongeloof, maar
omdat een welgeordende slaat geen Godloogenaar
mag dulden. Maar toch droeg hij met dit al ook het
Christendom geen goed hart toe menschen die alles
vsn God en niets van zich zeiven moesten wachten,
die alleen op den Hemel en mets van de aarde
mochten hopen, zulke schepsels vond hij te laf
om er zelfs deernis mede te hebben, 't Is waar
ook hij hoopte op een volgend leven, aan
Mevrouw Fortuin, na weken lang bij de Russen
vertoefd te hebben, waar zij zich boe langer hoe
meer op haar gemak schoen te gevoelen, is plot
seling heen geteisd, om haas verblijf t« kiezen bij
de Turken. Capricicus als HEd. is, is dece veran
dering van woonplaats, vooral door 't zeer onver
wachte van haar vertrek, wel 't grilligste wat men
zich denken kan. Men mocht, uit alles wat men
hoorde, opmaken, dat zij zich ter gekozener plaatse
tout h 1'aise gevoelde. liet verblijf werd haar al
leraangenaamst gemaakt: men fêteerde Haar zeer
en met zooveel welgevallen accepteerde zij de
grootere en kleinere oplettendheden, waarmede men
haar omringde, dat men gerustetijk gelooven mocht
dat baar verblijf van langen duur zou zijn. En nu
dat plotselinge vertrek O, een geringe mate van
coquetterie staat allerliefst, maar het moet een
dames—'oilet artikel blijven, niets meer; haar zoo
tot 't uiterste op te voeren, foei Mevrouw, 't is
schande.
Daar staan zij nu, die goeden Russen, als echte
pauvres sires, uit den zoeten zwijmel opgeschrikt.
Het waren Suleimans donders, die hen wakker
schudden. Wat deze den 27ste November beproefde,
was slechts een voorspel geweest; een kleine ver
rassing, die hij aan de grootere surprise, die hij
voor Sl. Nicolaas bewaard had, vooraf liet gaan.
•Vat scheelde 'l hem, of die eerste in 't water
viel, zoo slechts de tweede haar doel bereikte. En
zij bereikte haar doel. Bij al den last, die 't gure
winterweder alreeds in 't hoofdkwartier te Bogot
veroorzaakt, had de tijding van de overwinning bij
Mahren en Elena, door Tuad Pacha, op de Russen
bevochten, toch nog de uitwerking, alsof den Heeren
aldaar een emmer koud water over den rug werd
uitgegoten. En geen wonder. Want terwijl in 't
hoofdkwartier aller oogen met welgevallen op 't
zuidwesten zijn gericht, krijgt eenklaps 't lucht
rijde van het graf zoude den brave vergolden worden kasteel, dat men bezig is te bouwen, een geduchte
wat hij hier had geleden en gemist, aan gene knak van die zijde, waarvan men die thans niet
zijde zoude de booswicht zijn straf niet ontgaan, i verwachtte.
In dat uitzigt op de eruwigheid sprak bij Rous-1 De verrassing over de Turksche overwinning bij
«eau menschelijke hartstogt, haat tegen zijn tegen- Mahren trouwens is algemeen. Ook wij schreven in
standers, liefde jegens zich zeiven en zijne vrienden, ons vorig overzicht n3ar aanleiding van Suleimans
hoe verre was zulk een geloof in eene vergel. mislukte aanval op den 27ste: vToch is 't misluk-
dende eeuwigheid verwijderd van des Christus ge- ken van deu aanval op zich zelf voor de Russen