ïi iPML
9
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
No. 1073 i
Ao. 1$7S..
22ste Jaargang.
Bekendmaking.
Nummering van huizen.
Gemeenteraden.
Gemengde Berichten.
Dit blad verschijnt twee maal per week: Woens
dag- en Zaturdaq avond. Bij inzending tot 's mid
dags ia ure worden advertentiën in bet eerstuitko-
mcnd No. geplaatstingezonden stukken een dag vroeger.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.6o.
Afzonderlijke nnmmers 0.07}.
Advertentiën van een tot vijf regels f o 75; iedere
regel meer f o.i5. Groote letters naar plaatsruimte.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen.
Naar volksheil zonder deugd te dingen.
Is arbeid aan een rots te Lién.
-
tijdperk van koogeren bloei, gezonden ontwik
keling en blijvenden welvaart merkbaar? over
het algemeen, ongetwijfeld. In de laatste 3o ja
ren zijn alle gemeenten vooruitgegaan en wel
door de toepassing van de uiteengezette begin
selen. De eene meer, de andere minder. Dat dit
niet gelijkmatig geschieden kon, behoeft niemand
Burgemeester en Wethouders van Schagen,
lettende op de nalatigheid van vele eigenaars
van huizen in de nummering daarvan, brengen
ter algemeene kennis dat veertien dagen na
dagteekening dezer deswege een onderzoek zat
worden ingesteld, en waarschuwen belang heb- c verwonderen. Voor alle stonden niet de kan-
/l/l M W /1/1I /in iia/i/ a mmm
benden tegen de nadeelen welke uit de niet
nakoming dezer verpligting voor hen kunnen
voortvloeijen.
Sciiagen 2 April 1878,
Burgemeester en Wethouders voornoemd
Cs. DE PATER Weth.
DENIJS, Secretaris.
De gemeente vindt als zedelijk ligchaam hare
belangen bestuurd door eenen raad, gekozen
door de ingezetenen. Dat bestuur beperkt zich i gevestigd te hebben. Wij laten het opiner-
scn gelijk. Een goed gelegene, gezochte, rijke
gemeente had beter uitzichten en grooter hulp
middelen dan eene minder bedeelde zuster. Dik
wijls stond de bloei van de eene die der ande
re in den weg. Maar toch is op elk gebied van
het gemeenteleven groote verbetering merkbaar.
In bizondorheden zou dit gemakkelijk zijnaan-
tetoonen maar dan ook slechts voor hizondcre
gemeenten en w ij willen den schijn niet hebben
in dit artikel op eene bepaalde gemeente het
tot hetgeen de publieke zedelijke persoonlijkheid
der gemeente betreft, maar strekt zich op dat
gebied ruim uit. De gemeenteraad is de wetge
ver der gemeente. Waar hij in het belang dei-
openbare orde, zedelijkheid, of gezondheid of
op eenig ander gebied, de huishouding der ge
meente betreffende, verordeningen noodig acht,
maakt hij die. Spreekt het van zelf, dat die
verordeningen, voor zoover zij met de wetten
of het algemeen belang strijden, geschorst of
vernietigd kunnen worden, het spreekt van zelf
dat de verordeningen der gemeenteraden daardoor
niet ophouden de groote waarborg te zijn voor de
welvaart en den bloei der gemeente. Is eene
verordening noodig of wenscbelijk en blijft zij
door bet verzuim van het gemeentebestuur ach
ter: de gemeenteraad draagt daarvan de verant
woordelijkheid.
De gemeenteraad beheert de eigendommen der
gemeente. Hij beveelt het aanleggen of verbeteren
van gemeentewegen, waterleidingen, straten,
pleinen, grachten, gehouwen en inrichtingen,
llij regelt, behoudens het toezieht dat de wet
bepaalt, de financiëele belangen der gemeente
maakt zijne begrooting en bedenkt zijn middelen
van inkomst, alles naar de regelen der organieke
gemeente wet. Eene ruime werkkring is dus aan
het gemeentebestuur gelaten. In beperkten zin
rusten in zijne banden de hoogste belangen der
gemeentenaren. Indien toch een publiek belang
door den raad wordt verwaarloosd, kunnen de
ingezetenen niet tusschenbeiden komen, omdat
het bestuur der gemeente niet hun, maar uit
sluitend hem is opgedragen.
Deze regeling is door den wetgever ont
worpen met het oog op de geschiedenis. In ons
vaderland hebben de steden steeds eene groote
mate van zelfregeering bezeten en dat wat zij
zijn geworden zijn zij grootendeels uit die oor
zaak geworden.
Niet de willekeurige gewesten van een centrale
macht hebben bij ons de gemeenten in het le
ven geroepen, zelfstandig leven was en is de
eerste eisch voor de welvaart van elke stad.
Is er vooral sindts 1848 of liever sints de
gemeentewet van i85i, waarin het recht der
gemeente op zelfstandigheid wordt erkend, een
ken dier verbeteringen in de onze, dan ook over
aan onze lezers, maar willen twee oorzaken met
ben bespreken, die in vele gemeenten wij
hebben ook al weer niet d. onze bizonder op
het oog de gunstige bedoelingen der wet
die aan het hoofd staat van onze gemeente,
maar spreeken in het algemeen en dan is het
waar dat de werkeloosheid van menig gemeen
tebestuur in de onderlinge bestrijding der leden
van den raad ligt. Een andere reden die de
werkeloosheid, waar zij aanwezig is, verklaart,
moet gezocht worden in de beperkte middelen
der gemeente, en in de vrees om door een duur
bestuur populariteit te verliezen. En hierdoor
komen wij op de tweede oorzaak, welke de
strekking der gemeentewet tegenhoudt. Deze ligt
in de onverschilligheid en vaak in de belang
zucht der gemeentenaren.
Een dure begrooting is het schrikbeeld der
belastingschuldigen en het nut van elke hitgave
wordt door ieder beoordeeld juit het eigen stand
punt. Terwyl dus de gemeente oneenig is of
aarzeld, zit het gemeentebestuur stil, ofschoon
naar onze meening het verzuim van den eenen
kant, dat van den anderen kant begaan, niet
vergoelijkt. Blijkt van de wenschen der burgerij
aan den raad door petitie? Blijkt van goed of
afkeuring bij verkiezingen? Hoe vaak zal de
raad veroordeeld worden over fouten, die de
raad aan de gemeente verwijt.
Gaarne geven wij »dcn lezer der Sehager
Courant» in liet vorig nummer, de verzekering
dat wij een uittreksel van het behandelde in
de raadsvergaderingen onzer gemeente voor het
vervolg in ons blad zullen opnemen. Veel be
langrijks zal dit echter niet kunnen zijn. Wat
wij opnemen zal zich moeten bepalen tot wat
besloten wordt. De discussiën in een ^gemeente
raad zijn meestal en behcoren dit ook te zijn
van zeer fainieliaren aard.
Er wordt geraadpleegd maar niet geredeneerd.
Wordt er dus na veel gepraat besloten tot niets
dan kunnen wij met den besten wil ook niets
hebben tegengehouden. Vooreerst, de traagheid
der gemeentebesturen.
Niet altijd en overal hebben deze begrepen,
dat het niet enkel hun taak was voor het be
heer der huishouding te zorgen, maar dat zij
geroepen worden in dezen tijd van wedijver,
onverdroten en naar een vast plan een nieuwe
toekomst voor de gemeente te openen. Vaak
rekenden zij hun taak afgedaan, wanneer zon
der moeijelijkheden weer een jaar van beheer
was verstreken, maar zelden deden zij zich de
vraag, wat is dit jaar door ons voor de ge
meente gedaan. Van regeerende maakten zij zich
tot administratieve machten en verloren daar
door het verhevenst gedeelte hunner roeping uit opnemen; mochten wij zoo gelukkig zijn ons
het oog. Indien niet door rijkswetten telkens raadsverslag steeds rijker van inhoud te vin-
meer en meer nieuwe plichten gelegd werden den.
op de gemeentebesturen, zouden, vreezen wij
de nadeelen van het zelfbestuur der gemeenten
nog meer in het oog springen. Indien bijv. geen I
schoolwet en geen armenwet, geen begrafenis Als een bijzonderheid wordt medegedeeld
wet en zoo menige andere voorschreef wat de <lat,de ?erslC Westlandsche druiven reeds nu
j verkrijgbaar zijn bij J. Lelieman te Naaldwijk,
gemeentebesturen hebben te doen. zou door ben iv J
u" "uul utn Nog nooit was men er zoo vroeg mee.
ook op dit gebied weinig zijn in het leven ge- i n
,7 1 l)e Figaro schat liet beorac van de ïuwee-
roepen. oorzt <1 zij.! e. gunstige uitzonderingen len van Koningin Isabella, die eerlang ten ver-
er zijn gemeenten, die voor de publieke gezond- koop zullen worden aangeboden, op 8 a 9 mil
hein veel hebben gedaan, die voorde bruikbaar- ''ot'n trs- ^et ZÜ" deels geschenken van Ferdinand
l„;j i-,i j VII, Francois d'Assise en Maria Christina; de
neid en venifrheid der weeen en straten met
hebben
jVII, F rancois ei
veiligheid der wegen en straten met «r i
0 Koningin houdt nog voor ongeveer
opgezien tegen vernieuwing op groote
schaal, tegen de kosten van verlichting, maar
er zijn er ook die tot nu niets hieraan deden,
omdat het niet bevolen werd door eene wet,
schoon bet toch aan hare zorg was aanbevolen.
Die traagheid beeft echter dikw ijls verontschul
digende oorzaken. De voornaamste daarvan is
de weinige eenswillendbeid tusschen de raads
leden. Niet zelden wordt de eene helft van den
raad machteloos gemaakt door de andere helft
en zijn persoonlijke kibbelarijen, familie anti
pathieën en onverholen eigen belang de stok
paardjes, die in den raad bereden worden. Wij
hebben hier al weder niet den raad op het oog, mogen hebben en deze gaf het jak aan de oude
Francois d'Assise en Maria
3 millioen
aan verschillende sieraden over, zij heeft boven
dien een verzameling van schilderijen die min
stens 2 millioen waard is en een prachtige
collectie kanten. Van de Spaansche regeering
krijgt de Koningin een jaargeld van 730,000
francs.
Te Marseille woonden in de »rue Lerrin
Soliers» twee zusters van gevordenden leeftijd,
die zich belast hadden met twee kinderen van
een onlangs gestorven familielid.
Dezer dagen stierf een der zusters, en de
overblijvende wilde aan een oude kleêrkooper
een aantal oude kleedingstukken der overledene
verkoopen. Terwijl de kooper de kleeren uitkoos,
bemerkten de kinderen een ond jak met rood
borduursel. Zij vroegen aan den kooper dit te