ïi iPML 9 Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. No. 1073 i Ao. 1$7S.. 22ste Jaargang. Bekendmaking. Nummering van huizen. Gemeenteraden. Gemengde Berichten. Dit blad verschijnt twee maal per week: Woens dag- en Zaturdaq avond. Bij inzending tot 's mid dags ia ure worden advertentiën in bet eerstuitko- mcnd No. geplaatstingezonden stukken een dag vroeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.6o. Afzonderlijke nnmmers 0.07}. Advertentiën van een tot vijf regels f o 75; iedere regel meer f o.i5. Groote letters naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen. Is arbeid aan een rots te Lién. - tijdperk van koogeren bloei, gezonden ontwik keling en blijvenden welvaart merkbaar? over het algemeen, ongetwijfeld. In de laatste 3o ja ren zijn alle gemeenten vooruitgegaan en wel door de toepassing van de uiteengezette begin selen. De eene meer, de andere minder. Dat dit niet gelijkmatig geschieden kon, behoeft niemand Burgemeester en Wethouders van Schagen, lettende op de nalatigheid van vele eigenaars van huizen in de nummering daarvan, brengen ter algemeene kennis dat veertien dagen na dagteekening dezer deswege een onderzoek zat worden ingesteld, en waarschuwen belang heb- c verwonderen. Voor alle stonden niet de kan- /l/l M W /1/1I /in iia/i/ a mmm benden tegen de nadeelen welke uit de niet nakoming dezer verpligting voor hen kunnen voortvloeijen. Sciiagen 2 April 1878, Burgemeester en Wethouders voornoemd Cs. DE PATER Weth. DENIJS, Secretaris. De gemeente vindt als zedelijk ligchaam hare belangen bestuurd door eenen raad, gekozen door de ingezetenen. Dat bestuur beperkt zich i gevestigd te hebben. Wij laten het opiner- scn gelijk. Een goed gelegene, gezochte, rijke gemeente had beter uitzichten en grooter hulp middelen dan eene minder bedeelde zuster. Dik wijls stond de bloei van de eene die der ande re in den weg. Maar toch is op elk gebied van het gemeenteleven groote verbetering merkbaar. In bizondorheden zou dit gemakkelijk zijnaan- tetoonen maar dan ook slechts voor hizondcre gemeenten en w ij willen den schijn niet hebben in dit artikel op eene bepaalde gemeente het tot hetgeen de publieke zedelijke persoonlijkheid der gemeente betreft, maar strekt zich op dat gebied ruim uit. De gemeenteraad is de wetge ver der gemeente. Waar hij in het belang dei- openbare orde, zedelijkheid, of gezondheid of op eenig ander gebied, de huishouding der ge meente betreffende, verordeningen noodig acht, maakt hij die. Spreekt het van zelf, dat die verordeningen, voor zoover zij met de wetten of het algemeen belang strijden, geschorst of vernietigd kunnen worden, het spreekt van zelf dat de verordeningen der gemeenteraden daardoor niet ophouden de groote waarborg te zijn voor de welvaart en den bloei der gemeente. Is eene verordening noodig of wenscbelijk en blijft zij door bet verzuim van het gemeentebestuur ach ter: de gemeenteraad draagt daarvan de verant woordelijkheid. De gemeenteraad beheert de eigendommen der gemeente. Hij beveelt het aanleggen of verbeteren van gemeentewegen, waterleidingen, straten, pleinen, grachten, gehouwen en inrichtingen, llij regelt, behoudens het toezieht dat de wet bepaalt, de financiëele belangen der gemeente maakt zijne begrooting en bedenkt zijn middelen van inkomst, alles naar de regelen der organieke gemeente wet. Eene ruime werkkring is dus aan het gemeentebestuur gelaten. In beperkten zin rusten in zijne banden de hoogste belangen der gemeentenaren. Indien toch een publiek belang door den raad wordt verwaarloosd, kunnen de ingezetenen niet tusschenbeiden komen, omdat het bestuur der gemeente niet hun, maar uit sluitend hem is opgedragen. Deze regeling is door den wetgever ont worpen met het oog op de geschiedenis. In ons vaderland hebben de steden steeds eene groote mate van zelfregeering bezeten en dat wat zij zijn geworden zijn zij grootendeels uit die oor zaak geworden. Niet de willekeurige gewesten van een centrale macht hebben bij ons de gemeenten in het le ven geroepen, zelfstandig leven was en is de eerste eisch voor de welvaart van elke stad. Is er vooral sindts 1848 of liever sints de gemeentewet van i85i, waarin het recht der gemeente op zelfstandigheid wordt erkend, een ken dier verbeteringen in de onze, dan ook over aan onze lezers, maar willen twee oorzaken met ben bespreken, die in vele gemeenten wij hebben ook al weer niet d. onze bizonder op het oog de gunstige bedoelingen der wet die aan het hoofd staat van onze gemeente, maar spreeken in het algemeen en dan is het waar dat de werkeloosheid van menig gemeen tebestuur in de onderlinge bestrijding der leden van den raad ligt. Een andere reden die de werkeloosheid, waar zij aanwezig is, verklaart, moet gezocht worden in de beperkte middelen der gemeente, en in de vrees om door een duur bestuur populariteit te verliezen. En hierdoor komen wij op de tweede oorzaak, welke de strekking der gemeentewet tegenhoudt. Deze ligt in de onverschilligheid en vaak in de belang zucht der gemeentenaren. Een dure begrooting is het schrikbeeld der belastingschuldigen en het nut van elke hitgave wordt door ieder beoordeeld juit het eigen stand punt. Terwyl dus de gemeente oneenig is of aarzeld, zit het gemeentebestuur stil, ofschoon naar onze meening het verzuim van den eenen kant, dat van den anderen kant begaan, niet vergoelijkt. Blijkt van de wenschen der burgerij aan den raad door petitie? Blijkt van goed of afkeuring bij verkiezingen? Hoe vaak zal de raad veroordeeld worden over fouten, die de raad aan de gemeente verwijt. Gaarne geven wij »dcn lezer der Sehager Courant» in liet vorig nummer, de verzekering dat wij een uittreksel van het behandelde in de raadsvergaderingen onzer gemeente voor het vervolg in ons blad zullen opnemen. Veel be langrijks zal dit echter niet kunnen zijn. Wat wij opnemen zal zich moeten bepalen tot wat besloten wordt. De discussiën in een ^gemeente raad zijn meestal en behcoren dit ook te zijn van zeer fainieliaren aard. Er wordt geraadpleegd maar niet geredeneerd. Wordt er dus na veel gepraat besloten tot niets dan kunnen wij met den besten wil ook niets hebben tegengehouden. Vooreerst, de traagheid der gemeentebesturen. Niet altijd en overal hebben deze begrepen, dat het niet enkel hun taak was voor het be heer der huishouding te zorgen, maar dat zij geroepen worden in dezen tijd van wedijver, onverdroten en naar een vast plan een nieuwe toekomst voor de gemeente te openen. Vaak rekenden zij hun taak afgedaan, wanneer zon der moeijelijkheden weer een jaar van beheer was verstreken, maar zelden deden zij zich de vraag, wat is dit jaar door ons voor de ge meente gedaan. Van regeerende maakten zij zich tot administratieve machten en verloren daar door het verhevenst gedeelte hunner roeping uit opnemen; mochten wij zoo gelukkig zijn ons het oog. Indien niet door rijkswetten telkens raadsverslag steeds rijker van inhoud te vin- meer en meer nieuwe plichten gelegd werden den. op de gemeentebesturen, zouden, vreezen wij de nadeelen van het zelfbestuur der gemeenten nog meer in het oog springen. Indien bijv. geen I schoolwet en geen armenwet, geen begrafenis Als een bijzonderheid wordt medegedeeld wet en zoo menige andere voorschreef wat de <lat,de ?erslC Westlandsche druiven reeds nu j verkrijgbaar zijn bij J. Lelieman te Naaldwijk, gemeentebesturen hebben te doen. zou door ben iv J u" "uul utn Nog nooit was men er zoo vroeg mee. ook op dit gebied weinig zijn in het leven ge- i n ,7 1 l)e Figaro schat liet beorac van de ïuwee- roepen. oorzt <1 zij.! e. gunstige uitzonderingen len van Koningin Isabella, die eerlang ten ver- er zijn gemeenten, die voor de publieke gezond- koop zullen worden aangeboden, op 8 a 9 mil hein veel hebben gedaan, die voorde bruikbaar- ''ot'n trs- ^et ZÜ" deels geschenken van Ferdinand l„;j i-,i j VII, Francois d'Assise en Maria Christina; de neid en venifrheid der weeen en straten met hebben jVII, F rancois ei veiligheid der wegen en straten met «r i 0 Koningin houdt nog voor ongeveer opgezien tegen vernieuwing op groote schaal, tegen de kosten van verlichting, maar er zijn er ook die tot nu niets hieraan deden, omdat het niet bevolen werd door eene wet, schoon bet toch aan hare zorg was aanbevolen. Die traagheid beeft echter dikw ijls verontschul digende oorzaken. De voornaamste daarvan is de weinige eenswillendbeid tusschen de raads leden. Niet zelden wordt de eene helft van den raad machteloos gemaakt door de andere helft en zijn persoonlijke kibbelarijen, familie anti pathieën en onverholen eigen belang de stok paardjes, die in den raad bereden worden. Wij hebben hier al weder niet den raad op het oog, mogen hebben en deze gaf het jak aan de oude Francois d'Assise en Maria 3 millioen aan verschillende sieraden over, zij heeft boven dien een verzameling van schilderijen die min stens 2 millioen waard is en een prachtige collectie kanten. Van de Spaansche regeering krijgt de Koningin een jaargeld van 730,000 francs. Te Marseille woonden in de »rue Lerrin Soliers» twee zusters van gevordenden leeftijd, die zich belast hadden met twee kinderen van een onlangs gestorven familielid. Dezer dagen stierf een der zusters, en de overblijvende wilde aan een oude kleêrkooper een aantal oude kleedingstukken der overledene verkoopen. Terwijl de kooper de kleeren uitkoos, bemerkten de kinderen een ond jak met rood borduursel. Zij vroegen aan den kooper dit te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1878 | | pagina 1