Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. DONDEHDA.Cc Ao. 1S7S. 22stc Jaargang. No. 110 7. Ecne discussie over eenc discussie. Gemengde Berichten. iSCRAGER COURANT. Dit blad verschijnt twee maal per week: IVoens- dag- en Zaturdaq avond. Bij inzending tot 's mid dags 12 ure worden advertentiën in het eerstnitko- inend No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.6oJ Afzonderlijke nummers f 0.07J. Advertentiën van een tot vijf regels f oqi; iedere regel meer ƒ0.15. Groote letters naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen, O Is arbeid aan eeu rots te biêu. Een onder den titel «discussiën over de school net,. in dit blad door mij geschreven hoofd rtikul, gaf de heer Th. N. Crousaz te Noordwijk in Zee, aanleiding mij in een volgend nummer jne noodzakelijke terechtwijzing toe te dienen. 1 zou volgens hem alle voorstanders der vrije f der christelijke bizondere school smaadheid ebben aangedaan toen ik de petitionenients «weging bejegende niet de woorden Zij die iet de groote woorden godsdienst en christendom L'berinen, zijn niet de ware godsdienstigen, noch e ware christenen. Mijn aanvaller heeft te veel chter die woorden gezocht. Door zulk een al- ;meen gezegde kan eene waarheid alleen in het Igemeen aangeduid worden; het kan geene be lediging zijn van eeu bepaald persoon. Schoon et veelvuldig gebruik en het te pas of te onpas inhalen van de woorden christendom en gods- ienst naar mijn oordeel niet. geschiedt door de rare godsdienstigen of ware christenen, ïal toch iker de uitzondering bestaan. Die uitzonderingen venwel doen den regel niet te niet, een regel, die oortvloeit uit het wezen van den godsdienst. Wij jopen niet te koop inet wat ons boven alles dier- iaar is; het had een innig godsdienstigen grond dat e Jood den naam van God niet mocht uitspreken, iaar mij voorkomt is er geen sterker uitkomende igenaardigheid 111 Jezus dan zijn afkeer van He uiterlijk gebaar in het godsdienstige; zijn vecrzin 0111 geloof te erkennen bij hen die met roote woorden daarop aanspraak maaktenzijn lerleiden van den godsdienst uit de vormen onder de bescherming der Staatswet overal vol doend onderwijs zal kunnen verkrijgen. Ik heb altijd geloofd dat bij eerlijke toepassing onzer wet de vruchten van ons onderwijs ook ten bate zouden komen van het godsdienstig leven van ons volk. Maar anderen hebben anders geloofd. In plaats van hunne krachten aan het nationale onderwijs te wijden, hebben zij dit bestreden; geroepen 0111 ter wille van de verdraagzaamheid godsdienstige geschilpunten te laten rusten, heb ben zij die geschilpunten op den voorgrond gezet, en alle onderwijs veroordeeld dat niet gegrond was op die geschilpunten; zij hebben eindelijk aller medewerking zelfs gevraagd tot op richting van scholen in den dieust vanhun kerk geloof. E11 niet bij woorden heeft men het gelaten! De llooiiische geestelijkheid met hare jiensionaten heeft in Noord Braband de Staatsschool verdrong gen.De orthodoxe protestanten zijn met opoffering van schatten gelds er in geslaagd hier en daar de Staatsschool te schaden. Beide geloofsrichtingen hebben de sclyool tot haren vijand verklaard en het tegenwoordige ministerie, de beschermer en ontwikkelaar der schoolwet wordt bedreigd door het beruchte petitioneuient. En deze be weging moet nu heeten in het godsdienstig belang des volks te zijn, eene beweging waarvan hel succes op den duur alleen kan komen ten voordeele van het gezag der Il.C. geestelijkheid. Echter niet dan nadat tusschen de twee kerke lijke gezindheden een strijd op leven en dood zal zijn gevoerd, die niet onwaarschijnlijk ten voordeele van de B C. Kerk zal eindigen. Strijd tegen zoodanige beweging wordt verkeerdelijk beschouwd als strijd tegen den godsdienst; wij vallen nieinands godsdienst aan maar wij willen de openbare lagere school bewaren als eene volksinstelling en begeeren haar niet tot het an het farizeisine tot eene stille daad des harten, k zal den bedienaar des heiligen woords zoo werktuig te maken van godsdienstige eerzucht. Is mijn tegenstander zich onderteekeut de ele woorden van Jezus niet in herinnering «hoeven te brengen, die staven dat de door uij gebruikte woorden, woorden zijn iu Jezus eest. Ind'e.t de heer Crousaz mijn naam wil ken nen: de uitgeefster van dit blad, heeft wat mij betreft alle vrijheid dien inede te deeleu, ofschoon hij dan weinig meer van mij zal weten dan ik nu weet van hem. Ik kan bovendien niet inzien Niet uit strijdlust, maar om den wille des dat onze discussie over de discussie daardoor in 'olks, dat niet verkeerdelijk ingelicht mag wor- belangrijkheid winnen zal. Maar op één ding en vatte de heer Crousaz de pen op. Dezelfde stel ik prijs. Ik herhaal dat ik niet betwist icginselen hebben mijne pen bestuurd. Ik heb dat er goede bedoelingen bij enkelepelitiouaris- n de neutiale school de zaak des volks leeren i sen aanwezig kunnen zijn en ik wil inijn tegen- iefhebben en zoo heeft mijn tegenstrever die stauder gaarne gelooven als hij die bedoeliugeu Een boerenknaapje zag het geval on hoopte van Te HaringhuLen, gemeente Barsingerhorn» had Maandag j.l. een zeer treurig ongeval plaats. Op bet land van den landmau \V. Francis, was men bezig met eene handdorschmachme het laatste karweizaad te dorschen, nog een kwar- tiertijds en het werk kon afgedaan zijn, het werkvolk was getracteerd; misschien te veel, toen de linkerhand van den werkman Jacob Plevier, tusschen het raderwerk geraakte met bet noodlottig gevolg dat hem vier vingers wer den afgedraaid. De uitdrukking van ,het zwakke geslacht", toegepast op een z»ker gedeelte van het menschdom, is dikwerf maar e «n ijdele klank; z ;krr is zij niet gemaakt voor vrouwen als miss Léona Dare. Deze Amtri- kaansche acrobate, goochelt met het sterke g slacht op eene, werkelijk vernederende wijze voor de schep ping. Hare kracht is voornamelijk in haar gebit ge legen en z j oefent met dat natuurlijk werktuig won doren uit. om Hercules jalocrsch te maken. Zij heeft de verachtelijke gewoonte om iomand mot de tanden op te nemen en hem in de gelegenheid te stellen, eeni- gon tijd naar de plaats te zoeken waar hij gestaan heeft. Het is wezenlijk te verwonderen dat nog geen Ainotikaausche dentisto op het denkdeeld is gekomen om een ui ihwngbord te laten maken met haar verleide- lijken naam er op. In den laatsten tijd is zij geënga- goord in het Hyaodrómo van Blondin, op de place d' Eylau te Panjs. In don loop van het jaar 1877 is het getal der geplunderde huizen door dieven in geheel Japan 141.541 geweest; 472 personen zijn verwond ten gevolge van pogingen tot diefstal, en daarvan zijn er 59 bezweken. Het bedrag der gestolene sommen is 12,822.646 yen geweest (de yen is f 2 50): daarenboven hebben e- 9000 diefstallen van kleedingenstukkeu plaats gehad; 900 personen zijn het slachtoffer ge worden van diefstallen op den weg en gew (ponder hand, en de zoo ontnomene sommen bedragen 339.400 yen. Te Delft is oen geweermaker ernstig met eon bijl verwond d >or een dronkaard, een buurman dien hij tweemaal achtereen van de straat in huis gehol pen had, wat onzen vriend slecht scheen to bevallen. Do slag met den bijl werd onder het rochtereog aangebracht. De getroffene viel bewusteloos achterover en bekwam daardoor een zware wonde aan het ach terhoofd. Tegen den da Ier is procevorbaal opgemaakt. Eenigen tijd goloden, toen ook sommige streken in Duitschland veel van het water te lijden hadden, greep op hot riviertje do Werra, tusscheu Nounhof en Wartha, een vermakelijk vooral plaats. Een haas had een toevlucht op een lossen boomstam gezocht en kwam de Werra afdrijven. Even voor Wartha stiet dj stam tegen een schuin uit het water oprij- zenden boom, waarop thans de haas zich door een Hinken sprong redde. langoor eens recht te smullen. Hij voer in een klein bootje naar den boom, stak toen hij daar gekomen was, een staak tegen het schuitje in den grond on klom vervolgens tegen den boom op om zijn sidde renden buit te vatten. De haas echter, door den moed der wanhoop ge dreven, deed een koenen sprong en kwam mdt kracht in het bootje terecht, dat daardoor oenige schomme lingen maakte en oindelyk langs dou staak wegdreef chool leeren baten uit liefde voor het volk. teu zijnen behoeve reclameert. Ik ben verder >Vie van ons beiden gelijk mag hebben? Ik heb bereid toe te geven dat onze wet iu haar epi- ;etracht aan bet volk te leeren dat de school, thetonchristelijke deugden zich zelve aau eeuige vaar alle kinderen te santen koinen, alleen vvoordschermerij schuldig maakt maar zou met bet dien godsdienst moet kennen, maar ook be- grootste gedeelte der liberale partij iu de Kamer hoort te kennen, welke vereenigt, maar niet de handhaving van dat woord hebben voorge- dien, welke verdeelt; ik heb geineend dat ^taan, omdat het voorstel tot wegueiuing van met den dopperen langoor er in zal bet ons vaderland blijven goed gaan en het woord, de bedoeling had ons nationaal on- ^*u was '^e knaap °P zlJn beurt gevangen. Eerst i na veel schecuwun kwamen eenige dorps^enooten hem eendracht onze macht Dlij\en uitmaken, onze dcrwijs oni; kristel ijk te verklaren. Maar ik lilijt lachend inet eeu ander bootje uit zijn beuauwdeu too- kinderen althans elkander moeten leeren verdra-beweeren dat indien men Jezus disci|ieleii gtand verlossen. gen en dat het niet goed is godsdienstige ver- daaraan herkent of zij vrede hebben onder el- v0igens de Italië is do Paus zöo ziek, dat hij deeldbeid door de school te bestendigen. Ik kander, wij die dien vrede willen en niet zij dadelijk naar Perugii vertrekt. De Diritto daarentegen ben steeds van oordeel geweest dat bet lager die bet land beroering brengen op christelijk ^Xc^'iSh,8 vLI^heï g^LÏ&iP080** onderwijs het best zou voldoen aan de hooge terrein staan. Ik blijf gelooven dat bel petiti- eischen, die men het stellen moet, zoo dit in j onement, hetzij dwaling, hetzij misdaad, de dUSfS handen was van den Staat, omdat men alleen noodlottigste gevolgen uittart. heeft kannen ontdekken: Dadelijk na de misdaad wer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1878 | | pagina 5