Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
DONDEHDA.Cc
Ao. 1S7S.
22stc Jaargang.
No. 110 7.
Ecne discussie over eenc
discussie.
Gemengde Berichten.
iSCRAGER COURANT.
Dit blad verschijnt twee maal per week: IVoens-
dag- en Zaturdaq avond. Bij inzending tot 's mid
dags 12 ure worden advertentiën in het eerstnitko-
inend No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.6oJ
Afzonderlijke nummers f 0.07J.
Advertentiën van een tot vijf regels f oqi; iedere
regel meer ƒ0.15. Groote letters naar plaatsruimte.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen.
Naar volksheil zonder deugd te dingen, O
Is arbeid aan eeu rots te biêu.
Een onder den titel «discussiën over de school
net,. in dit blad door mij geschreven hoofd
rtikul, gaf de heer Th. N. Crousaz te Noordwijk
in Zee, aanleiding mij in een volgend nummer
jne noodzakelijke terechtwijzing toe te dienen.
1 zou volgens hem alle voorstanders der vrije
f der christelijke bizondere school smaadheid
ebben aangedaan toen ik de petitionenients
«weging bejegende niet de woorden Zij die
iet de groote woorden godsdienst en christendom
L'berinen, zijn niet de ware godsdienstigen, noch
e ware christenen. Mijn aanvaller heeft te veel
chter die woorden gezocht. Door zulk een al-
;meen gezegde kan eene waarheid alleen in het
Igemeen aangeduid worden; het kan geene be
lediging zijn van eeu bepaald persoon. Schoon
et veelvuldig gebruik en het te pas of te onpas
inhalen van de woorden christendom en gods-
ienst naar mijn oordeel niet. geschiedt door de
rare godsdienstigen of ware christenen, ïal toch
iker de uitzondering bestaan. Die uitzonderingen
venwel doen den regel niet te niet, een regel, die
oortvloeit uit het wezen van den godsdienst. Wij
jopen niet te koop inet wat ons boven alles dier-
iaar is; het had een innig godsdienstigen grond dat
e Jood den naam van God niet mocht uitspreken,
iaar mij voorkomt is er geen sterker uitkomende
igenaardigheid 111 Jezus dan zijn afkeer van
He uiterlijk gebaar in het godsdienstige; zijn
vecrzin 0111 geloof te erkennen bij hen die met
roote woorden daarop aanspraak maaktenzijn
lerleiden van den godsdienst uit de vormen
onder de bescherming der Staatswet overal vol
doend onderwijs zal kunnen verkrijgen. Ik heb
altijd geloofd dat bij eerlijke toepassing onzer
wet de vruchten van ons onderwijs ook ten bate
zouden komen van het godsdienstig leven van
ons volk. Maar anderen hebben anders geloofd.
In plaats van hunne krachten aan het nationale
onderwijs te wijden, hebben zij dit bestreden;
geroepen 0111 ter wille van de verdraagzaamheid
godsdienstige geschilpunten te laten rusten, heb
ben zij die geschilpunten op den voorgrond
gezet, en alle onderwijs veroordeeld dat niet
gegrond was op die geschilpunten; zij hebben
eindelijk aller medewerking zelfs gevraagd tot op
richting van scholen in den dieust vanhun kerk
geloof. E11 niet bij woorden heeft men het gelaten!
De llooiiische geestelijkheid met hare jiensionaten
heeft in Noord Braband de Staatsschool verdrong
gen.De orthodoxe protestanten zijn met opoffering
van schatten gelds er in geslaagd hier en daar de
Staatsschool te schaden. Beide geloofsrichtingen
hebben de sclyool tot haren vijand verklaard
en het tegenwoordige ministerie, de beschermer
en ontwikkelaar der schoolwet wordt bedreigd
door het beruchte petitioneuient. En deze be
weging moet nu heeten in het godsdienstig
belang des volks te zijn, eene beweging waarvan
hel succes op den duur alleen kan komen ten
voordeele van het gezag der Il.C. geestelijkheid.
Echter niet dan nadat tusschen de twee kerke
lijke gezindheden een strijd op leven en dood
zal zijn gevoerd, die niet onwaarschijnlijk ten
voordeele van de B C. Kerk zal eindigen. Strijd
tegen zoodanige beweging wordt verkeerdelijk
beschouwd als strijd tegen den godsdienst; wij
vallen nieinands godsdienst aan maar wij willen
de openbare lagere school bewaren als eene
volksinstelling en begeeren haar niet tot het
an het farizeisine tot eene stille daad des harten,
k zal den bedienaar des heiligen woords zoo werktuig te maken van godsdienstige eerzucht.
Is mijn tegenstander zich onderteekeut de
ele woorden van Jezus niet in herinnering
«hoeven te brengen, die staven dat de door
uij gebruikte woorden, woorden zijn iu Jezus
eest.
Ind'e.t de heer Crousaz mijn naam wil ken
nen: de uitgeefster van dit blad, heeft wat mij
betreft alle vrijheid dien inede te deeleu, ofschoon
hij dan weinig meer van mij zal weten dan ik
nu weet van hem. Ik kan bovendien niet inzien
Niet uit strijdlust, maar om den wille des dat onze discussie over de discussie daardoor in
'olks, dat niet verkeerdelijk ingelicht mag wor- belangrijkheid winnen zal. Maar op één ding
en vatte de heer Crousaz de pen op. Dezelfde stel ik prijs. Ik herhaal dat ik niet betwist
icginselen hebben mijne pen bestuurd. Ik heb dat er goede bedoelingen bij enkelepelitiouaris-
n de neutiale school de zaak des volks leeren i sen aanwezig kunnen zijn en ik wil inijn tegen-
iefhebben en zoo heeft mijn tegenstrever die stauder gaarne gelooven als hij die bedoeliugeu Een boerenknaapje zag het geval on hoopte van
Te HaringhuLen, gemeente Barsingerhorn»
had Maandag j.l. een zeer treurig ongeval plaats.
Op bet land van den landmau \V. Francis, was
men bezig met eene handdorschmachme het
laatste karweizaad te dorschen, nog een kwar-
tiertijds en het werk kon afgedaan zijn, het
werkvolk was getracteerd; misschien te veel,
toen de linkerhand van den werkman Jacob
Plevier, tusschen het raderwerk geraakte met
bet noodlottig gevolg dat hem vier vingers wer
den afgedraaid.
De uitdrukking van ,het zwakke geslacht",
toegepast op een z»ker gedeelte van het menschdom,
is dikwerf maar e «n ijdele klank; z ;krr is zij niet gemaakt
voor vrouwen als miss Léona Dare. Deze Amtri-
kaansche acrobate, goochelt met het sterke g slacht
op eene, werkelijk vernederende wijze voor de schep
ping. Hare kracht is voornamelijk in haar gebit ge
legen en z j oefent met dat natuurlijk werktuig won
doren uit. om Hercules jalocrsch te maken. Zij heeft
de verachtelijke gewoonte om iomand mot de tanden
op te nemen en hem in de gelegenheid te stellen, eeni-
gon tijd naar de plaats te zoeken waar hij gestaan
heeft. Het is wezenlijk te verwonderen dat nog geen
Ainotikaausche dentisto op het denkdeeld is gekomen
om een ui ihwngbord te laten maken met haar verleide-
lijken naam er op. In den laatsten tijd is zij geënga-
goord in het Hyaodrómo van Blondin, op de place d'
Eylau te Panjs.
In don loop van het jaar 1877 is het getal
der geplunderde huizen door dieven in geheel Japan
141.541 geweest; 472 personen zijn verwond ten
gevolge van pogingen tot diefstal, en daarvan zijn er
59 bezweken. Het bedrag der gestolene sommen is
12,822.646 yen geweest (de yen is f 2 50): daarenboven
hebben e- 9000 diefstallen van kleedingenstukkeu
plaats gehad; 900 personen zijn het slachtoffer ge
worden van diefstallen op den weg en gew (ponder
hand, en de zoo ontnomene sommen bedragen 339.400
yen.
Te Delft is oen geweermaker ernstig met eon
bijl verwond d >or een dronkaard, een buurman dien
hij tweemaal achtereen van de straat in huis gehol
pen had, wat onzen vriend slecht scheen to bevallen.
Do slag met den bijl werd onder het rochtereog
aangebracht. De getroffene viel bewusteloos achterover
en bekwam daardoor een zware wonde aan het ach
terhoofd. Tegen den da Ier is procevorbaal opgemaakt.
Eenigen tijd goloden, toen ook sommige streken
in Duitschland veel van het water te lijden hadden,
greep op hot riviertje do Werra, tusscheu Nounhof
en Wartha, een vermakelijk vooral plaats. Een haas
had een toevlucht op een lossen boomstam gezocht
en kwam de Werra afdrijven. Even voor Wartha
stiet dj stam tegen een schuin uit het water oprij-
zenden boom, waarop thans de haas zich door een
Hinken sprong redde.
langoor eens recht te smullen. Hij voer in een klein
bootje naar den boom, stak toen hij daar gekomen
was, een staak tegen het schuitje in den grond on
klom vervolgens tegen den boom op om zijn sidde
renden buit te vatten.
De haas echter, door den moed der wanhoop ge
dreven, deed een koenen sprong en kwam mdt kracht
in het bootje terecht, dat daardoor oenige schomme
lingen maakte en oindelyk langs dou staak wegdreef
chool leeren baten uit liefde voor het volk. teu zijnen behoeve reclameert. Ik ben verder
>Vie van ons beiden gelijk mag hebben? Ik heb bereid toe te geven dat onze wet iu haar epi-
;etracht aan bet volk te leeren dat de school, thetonchristelijke deugden zich zelve aau eeuige
vaar alle kinderen te santen koinen, alleen vvoordschermerij schuldig maakt maar zou met bet
dien godsdienst moet kennen, maar ook be- grootste gedeelte der liberale partij iu de Kamer
hoort te kennen, welke vereenigt, maar niet de handhaving van dat woord hebben voorge-
dien, welke verdeelt; ik heb geineend dat ^taan, omdat het voorstel tot wegueiuing van met den dopperen langoor er in
zal bet ons vaderland blijven goed gaan en het woord, de bedoeling had ons nationaal on- ^*u was '^e knaap °P zlJn beurt gevangen. Eerst
i na veel schecuwun kwamen eenige dorps^enooten hem
eendracht onze macht Dlij\en uitmaken, onze dcrwijs oni; kristel ijk te verklaren. Maar ik lilijt lachend inet eeu ander bootje uit zijn beuauwdeu too-
kinderen althans elkander moeten leeren verdra-beweeren dat indien men Jezus disci|ieleii gtand verlossen.
gen en dat het niet goed is godsdienstige ver- daaraan herkent of zij vrede hebben onder el- v0igens de Italië is do Paus zöo ziek, dat hij
deeldbeid door de school te bestendigen. Ik kander, wij die dien vrede willen en niet zij dadelijk naar Perugii vertrekt. De Diritto daarentegen
ben steeds van oordeel geweest dat bet lager die bet land beroering brengen op christelijk ^Xc^'iSh,8 vLI^heï g^LÏ&iP080**
onderwijs het best zou voldoen aan de hooge terrein staan. Ik blijf gelooven dat bel petiti-
eischen, die men het stellen moet, zoo dit in j onement, hetzij dwaling, hetzij misdaad, de dUSfS
handen was van den Staat, omdat men alleen noodlottigste gevolgen uittart. heeft kannen ontdekken: Dadelijk na de misdaad wer