i I Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Ao. 1879. 23stc Jaargang, No, 1183. sz Bekendmakingen. l)c liberalen tegen over het calvanismus. Gemengde berichten. SCHA Dit blad verschijnt twee maal per week: Woens dag en Zaturdag avond. Bij inzending tot 's mid dags 12 ure worden advertenti'ên in het eerstiiilkomend No. geplaatst, ingezonden stukken een dag roeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3 6o» Afzonderlijke nummers J o.og\. Adverlentiën van een tot vijf regels fa 75; iedere regel ineer f O.I5. Groote Lttiis naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te bién. vinisten met hun trage preeken en eentoonig psalmgezang. De stedelijke regenten hadden in den regel een afkeer van de schare, dieeigent- lijk alleen in de predikanten hare ware geleiders KERMIS. Burgemeester en Wethouders van Sc ha gen brengen ter algemeene kennis, dat de Baad heeft] erkenden. In de reinonstrantsche predikanten besloten dat de kermis in deze gemeente zal j vonden zij echter op het onverwachts hondge- plaats hebben en invallen op Zont ag 2. .Juni/ n0oten<> (]ezon dweepten evenlilszy met de clas.si*— a. s. des namiddags ten 4 "re, om te eindigen r J op Zondag den o.yn daaraanvolgende. Schagen den 25 April 1879. Burgemeester en Wethouders voorn., G. LANGENBERG. De Secretaris DENIJS. Aangifte van verhuizing. Burgemeester en Wethouders van Schagen. brengen, voor zooveel noodig, met het oog op het verzuim betrekkelijk het doen van aangifte ter Secretarie, hij verhuizing binnen de gemeente, IjI.Ir als de ingezetenen ke oudheid, dezen zagen even als zij in Erasmus hun heiligen even als de meestcn die op uiterlijke beschaving gesteld waren bogen deze ook gaarne voor het gezag der groote heeren. De val van Oldenbarneveld ontnam hun dat bondgenootschap, en de onderlinge worsteling tusschen consistorie en regeering (of gelijk men het gewoonlijk in die dagen plag te noemen tusschen Mozes en Aaron) ving niet nieuwe hevigheid aan. Die kampstrijd duurde zoo lang republiek bestond. Declassiek beschaafden der ingezetenen in herinnering, de volgende ar- tikelen van het politie reglement dezer gemeente,'kozen natuurlijk de partij van Erasinus volge- als: 1 lingen, en daar wij onze vaderlandsche geschie- denis hebben geleerd uit de werken van clagsieken Ingeval van verhuizing binnen de gemeente, zal daarvan binnen acht dagen behooren te wordenOroot- Hooft. Rra,,<lt Wagenaer was het kennis gegeven, ter secretarie dezer gemeentei geen wonder dat het beschaafde gedeelte van op den voet als hierna is bepaald, te weten j nederlandsche volk bijna altijd heeft partij Voor een geheel gezin, inwonende dienst en werkboden daaronder begrepen, door het hoofd 11 lL regenten. van dat gezin Voor afzonderlijk levende personen door hen zeiven. Art. 12 Overtreding van het vorig artikel wordt ge straft met eene boete van I gulden. Schagen 2.5 Apnl 1879. Burgemeester en Wethouders voornoemd, G. LANGENBERG. De Secretaris, DENIJS. Toen de kerkhervorming zich in ile 1 Ge eeuw in de Nederlanden een weg baande vond zij hare eerste aanhangers gedeeltelijk bij de waarlijk vrome geloovigen, die onderwezen waren gewor den door de broeders des gemeenen levensge deeltelijk bij de beschaafde volgelingen van Erasmus. Terwijl het warme godsdienstige gevoel genen naar de nieuwe leer dreef, was het voor- namentlijk monniken-en priester haat, die dezen tot den afval van de kerk bragt. De godsdienstige schare bragt, de vereerisg, die zij steeds voor de oude kerk en hare priesters had gekoesterd, ook na den overgang over, op de nieuwe kerk en hare predikanten, de beschaafde volgelingen van Erasmus, daarentegen, bleven ook als pro testanten in hun hart vijandig gezind tegen de godsdienst en zijn bedienaars. De Rotterdamsche geleerde was voor den geleerden stand niet alleen de eenige ware hervormer, maar ook de eenige heilige. Ware de Spaansche dwinglandij niet tusschen beidegekomen waarschijnlijk zouden de alleer met de classieke oudheid dweepende volgelingen van Erasmus even als hun meester spoedig van zeiven zijn teruggekeerd tot den schoot der R. C. kerk, want in den grond moest de uiterlijke beschaving der R. C. priesterschap een grootere aantrekkelijkheid voor hen hebben dan het bleeke gezigt der Puriteinen en Cal- gekozen voor tle rege In de 18e eeuw vond de haat tegen het priesterschap een nieuw voedsel in de geschriften der engelsche en fransche wijsgeeren. De werken van Montesquien, Voltairc, Marmontel, Baijnal en Iitiine vonden nergens vuriger aanbidders dan hij ons. Achter een uiterlijken schijn van christendom aanbaden de hooogere standen in hun hart, eigentlijk niets anders dan een Deïsmus, dat de wijsgeeren hadden gelaten, de groote taak der theologie scheen dat Deïsmus zoo veel mo gelijk te verzoenen met het christendom. Men deed zijn be»t 0111 de lieflijke denkbeelden van het oude evangelie als b. v. van Gods voorzie nigheid, onstei felijkheid en de leer der algemeene meiischenliefde zooveel mogelijk te vereenigen inet de nieuwe wijsbegeerte; dat mengelmoes werd met den naam van christendom gedoopt Beschermd door de regeering van Willem I, werd het bijna van alle protestantsche kansels gepredikt. Ook dit christendom dweepte met de classieke beschaafdheid en de humaniteit. De kansel wel sprekendheid die in de 17e en 18e eeuw der nederlandsche kerk geheel vreemd was gebleven vond op het onverwachts hare tolken in Hulshof Borger, van der Palm en van der Hoeven. Geen kerkvader, geen Luther, geen CaIviju, maar een humanen Massillon nam men tot model. Al wat in onze taal deftig en statig klonk werd op den voorgrond gesteld en men moet ter eere van onze taal erkennen, dat een stijl werd geboren die in classieke netheid en afgerondheid de stijl der fransche schrijvers in de 17e achterliet het natuurlijke werd echter daardoor aan de statigheid opgeofferd. Natuurlijk kon zich echter ook dat nette christendom niet verdragen met de vmle en woelige schare die naar krachtiger spijze verlangt dan naar welluidend klinkende zinsneden. De preeken van van der Palm en van der Hoeven waren juist geschikt om de ooren der beschaafden te streelen, hun hart godsdienstig te stemmen en hun geweten voor te lichten maar onder het volk waren duizenden, die meer vroegen. En naast die duizenden uit het volk stonden ook uit de hoogcre standen tien tallen die geen vrede konden vinden in den wapen-stilstand, die de ongeloovigc wijsbegeerte met het christ endoin scheen te hebben gesloten. Het humane christendom dat zich uitgaf voor de eenige ware godsdienst voldeed hun evenmin als de schare. Voorloopig had het regerings christendom minder te vreezen van de zijde der ongeloovigen dan van den kant der rechtgeloovige scheurmakers. Borger, b.v. die zich een tijdlang ijverig bezig had gehouden met de ongeloovige dnitsche wijsbegeerte, verklaarde hun den oorlog in zijn voorrede voor zijn verhandeling van het mijsticismus. Maar bedenkelijker was de storm die van de andere zijde opstak, een voorbode van dien storm was:DaCosta bekend geschrift over de bezwaren tegen den geest dezer eeuw maar de partij van het regerings gezinde chris tendom was te goed georganiseerd, dan dat zij voor zulk een storm zonde bezwijken. In 1820 overwon zij de tegen partij door een stelsel van smaad en Ostracismus en in 1836 door dragonders en bajonetten. Het calvinismus scheen voor goed overwonnen, maar zie daar vond het onverwachts een bondgenoot in die nieuwere rigting. De school van Bilderdijk had een geheel nieuw licht voor de geschiedenis doen opgaan, men begon de legende van Brandt en Wagenaer te mistrouwen, en het waren juist de liberaalsten onder de liberalen, die het schipperen met do waarheid moede werden. De warme liberalen der 19e eeuw begonnen in te zien dat zij toch evenzeer hun geestes vaderen haddeu in de krachtige volgelingen van Calvijn, als in de wijsgeeren der 18e eeuw. In den Gids wezen Potgieter, Bakhuizen, van den Brink en Bosboom Teussant op de kracht der vaderen en als bron dier kracht wezen zij het starre en onbuigzaam calvinismus aan. Wordt vervolgd. De afdoeling Schagen en Omstreken van «Ie maatschappij tot bevordering der bouwkunst zal weder vergaderen op Zondag 11 Mei, des namiddags ten 2 ure, in de kolfbaan van den Heer A. Knikker te Schagen. Bij die gelegenheid zullen de teekeningen ten toon gesteld zijn, van de leerlingen der teekenscholen te Schagen en aan 't Zand. welke* dien dag, des namiddags ten twee ure, voor ieder belanghebbende kosteloos te bezichtigen zullen zijn, tevens zullen prijzen worden uitgereikt aan die leerlingen, welke zich in dat vak gunstig hebben onderscheiden, een ieder die daarin eenig belang stelt raden wij aan deze gelegenheid niet ongebruikt te laten voorbijgaan. Den 25 dezer overleed te Landsmeer Jonkh. Pb. A. van Bevervoorden tot Oldemeule, Bur gemeester en Secretaris dier gemeente. Te Renkum is een kind van ongeveer ij jaar, dat door de moeder die uit werken ging bij eene buurvrouw ter bewaring was gebracht, Vrijdag jl. achterover van een stoof, waarop het was geklommen, in een pot met kokend water gevallen. Tengevolge van de bekomen brandwonden, is het kind na een smartelijk lijden overleden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1879 | | pagina 9