1
1
1
1
Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad.
■■■ififtBiBMiijiiÉi
4 SKPTI
Ao. IS79.
23ste Jaargang.
No. 1219
liekiTdlmakiiig.
POLITIE.
Nog iets over clericalen.
Gemengde berichten.
»-
Dit blad verschijnt twet maal |>er week: ff oens
dag en Zaturdag avond. Bij inzending tot 's mid
dags 12 ure worden advertentiën in het eersttiilkoiucnd
No. geplaatst, ingezonden stukken een dag \roeger.
Abonnementen op dit blad worden door alle
Naar volksheil tonder deugd te dingen
Is arbeid aan ee:i rots te biên.
Prijs por jaar 3.Franco per post f 3.Co.
Afzonderlijke nummers J 0.07
Advertentie 11 van een tot vijf regels J 073; ieder
regel meer /o.i5. Groote Ltlers naar plaatsruimte.
Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen.
Ter secretarie van Schagenzijn inlichtingen
te bekomen omtrent een JONG GEITJE,
onbeheerd in die gemeente achtergelaten.
Onlangs kwam in een zeker gezelschap Int
ontslag van den duitschen minister Valk ter
sprake, zie daar dan zeide een, uit het gezel
schap het begin van Bismarcks togl naar Canossa,
zeker zal hij uiel als de duitsche' keizer der
middeleeuwen er barrevoets in de sneeuw
naar toe gaan, neen men zal hein met zijn
karrewats in de hand en zijn getrouwen dog
naast zichzien vertrekkenmaar toch zal
hij er heen gaan, niet met een deinoedigen
tekst uit den Yulgato, maar met een pikanten
regel uit Shakesperre of Schiller op de lippen
zal hij er genaken, maar toch het einde zal
het zelfde zijn, ouderwerpiug aan den puuselijken
stoel, dat is, aan den middeleeuwen geest der
christelijI e kerk. Gij l-.ebt in zeker opzigt gelijk
antwoordde hum een liberaal, maar daaruit
is dat dan eene inrigting welke of met huma
niteit of met beschaving of met verlichting in
strijd is? zij zullen u toegeven dat de bescha
ving, die zij willen van een ander gehalte is
dan de uwe. maar zij is er in alle gevalle eene.
Gij spreekt van de kerk verder als van eene
magt hinten de hedeudaagscke maatschappij
staande, maar hoe zou dat mogelijk zijn welke
menschlijke inrigting heeft ooit zich kunnen
onttrekken aan den invloed barer eeuw? De
K. C. kerk is geen oasten-regeering. integendeel
steunt zij op een zuiver democratischen grondslag,
de minste priester draagt wel niet feitelijk maar
toch regtens den pauselijkeu herderstaf in zijn
zak uit alle standen neemt zij hare priesters
en als het ware bij voorkeur uit de lagete volks
klasse, hoe is het dan mogelijk dat zij den adem
der moderne maatschappij ook niet in haar horst
zoude voelen.
T Is waar de knapen komen reeds vroegtijdig
onder hare hoede, maar tocli hewege zij zich
in de maatschappij, zij liebhcu verkeer met
huiiiie fauiiije leden ook zij lezen dagbladen
en tijdschriften, al zij liet dan inet behoed/.aam -
beid, zoo hermetisch kan de nriiur niet geslo.en
zijn of iets van de buitenlucht moet toch iu
winnen Voelen werkelijk de liberalen dat aan
hen de toekomst behoort, dan zullen zij niet
tegen die kerk toornen, zij zullen handelen als
de onderwijzer ten aanzien vtln.de kweekelingen,
zij zullen haar leeren liefkrijgen met al hare
gebreken, en vol van het geloof zijn, dat een
mindere geest op den duur aan een hoogere
geest zich onderwerpt. Het is juist het ongeloof
aan de magt van den modernen geest, dat de
Mei wetten in 't leven roept en hij ons de dagbladen
tegen het spook van liet clericalismus doet te
velde trekken. De telkens herhaalde kreet: Heer
wij vergaan, is uiting des ongeloofs, niet des
geloofs.
kunt gij levens zien, over welk een magt die|hun heiligdom binnen dringen. Met uwe stelling
kerk nog k>h beschikken, en hoezeer het voor maakt gij van de B. G. Kerk een waarlijk won-
eiken modernen Staat tol een heiligen plicht
wordt oin zich op alle mogelijke wijzen tegen
die magt te wapenen. Zoo de europesche staten
niet waken dun heerscht binnen vijftig jaren de
macht der middeleeuwen o\er Europa, elk die
humaniteit, verlichting eu beschaving lief heeft
kan tegen de geheimzinnige magt der kerk niet
te zeer op zijn hoede zijn. Toen de andere hein
dit niet zoo dadelijk toegaf werden hem allerlei
staaltjes van de magt en sluwheid der geestelijk
heid, van haren invloed op de menigte, de
kunsten die zij aanwendt om proselieten te maken
enz. ü|igedischt, hel had den schijn alsof wij
waarlijk als visschen in een groot vangnet waren
verdwaaldhet behoefde slechts toegetrokken te
wordeu en het was inet aller vrijheid uit. Ein
delijk nam iemand, die tot heden het zwijgen
had bewaard het woord: van welke geheim
zinnige magt spreekt gij toch uiijnheereu. Gij
noemt haar geheimzin- g, maar gij handelt als
Schiller in zijn gees'- i-ziender die eerst als iets
bovennatuurlijks beschrijft, wat per slot van
rekening niets anders dan een kunstgreep der
Jezuiten blijft.
De R. C. kerk heeft niets jheiuizinnigs, wij
kennen hare geschiedenis, hare slatuteu zij heeft
een taal vol geheimzinnige sijinboleu, maar na
een studie vau eeuige maanden kent men de
beteekenis van al hare sijinboleu. Nog minder
dan in de vrijmetselarij zijn hier geheimen. Gij
noemt die kerk eene vijandige magt tegen ovei
de humaniteit, de beschaving en verlichting
onzer dagen maar zoo als gij spreekt inet de
ijverige voorstanders der kerk, dan zullen zij wijzen
op hare broeders en zusters van barmhartigheid
op hunne outelbare schoolinrigtingen, op hunne
heerlijke kerken, met al die schatten van beeld
houwkunsten schilderkunst en zij zullen u vragen;
derwerkeen gewrocht van eene hovenaardsche
magt en laat dan alle strijd varen, want waai
de meitsch tegen zulke krachten strijdt, daar
moet hij altijd onderdoen en kan hij naar Schillers
dichtregel niets anders doen dan de magt
die hein ten val heeft gebracht bewonderen.
Het is juist de wijze van strijd voering die tegen
de kerk wordt gebezigd welke hein dit won
derdadig karakter geeft. Zag de voorvechter voor
hedendaagsche humaniteit, beschaving en ver
lichting in de kerk eene bondgenoote, het zij
dan ook gebrekkige en zwakke, naar een zelfde-
doel hij zoude geheel anders handelen- Hij zoude
bedenken die kerk, met haar schatten, met
haren omvang, met hare heilige geschiedenis,
met haar vast gclooveu is onze beste bondgenoote.
Wee ons zoo die kerk onze vijandinne wordt
geen onzer wapenen is tegen de hare bestand.
SCHAGEN, 2 September 1879.
Iu de op lieden gehouden vergadering,
van den r;.ad dezer gemeente, werden na de
opening daarvan, geïnstalleerd do herbenoemde
li den, de heeren G. Smit en Jh. Stammes, en
het nieuwbenoemde lid J. Noë Sr, welke heeren
na aflegging der gevorderde eden, zitting naaien.
Daarna werd tot wethouder herbenoemd, de
heer G. Smit, terwijl vervolgens tot Ambtenaar
van den Burgerlijken Stand, in plaats van wijlen
den heer Jb. Denijs Wz. werd benoemd, de
heer Jn. Govers.
Hierna deelde de Voorzitter mede, dat de
Commissie van \s Rijkswege belast met het
onderzoek der terreinen aangeboden voor den
houw daarop eener Kantonnale griffie, de voor
keur had gegeven aan de Bozenweidc op de
Laan, en dus dit terrein was aangewezen
Aan de orde was, alsnu, de nadere behande
ling van het adres der Commissie voor de
Departementale Bewaarschool alhier, om eene
tweede subsidie ten hehoevs dier inrichting,
waarover in de vorige vergadering de stemmen
slaakten, eu 't welk mitsdien was aangehouden.
Voor de stemming werd gelezen, een nader
schrijven der Commissie, waarbij door deze
werd beweerd, dat de door haar, in strijd met
hare bevoegdheid, gedaue uitgaven, niet gelijk
in de vorige vergadering was gezegd, ongeveer
f 200.maar slechts ruim f 100.bedragen.
Daarna werd met algemeene stemmen besloten
1. dat eene subsidie zal worden verleend; 2
dat die zal bedragen f 200.zullende der
Commissie tevens het uitdrukkelijk verlangen
des raads worden kenbaar gemaakt, dat zij zich
Alleen de geest waarvan wij uitgaan is hooger heeft te onthouden, van uitgaven, welke wat
en edeler. Wij waarachtige kindoren onzer eeuw aangaat de herstellingen enz: aan de Bewaar-
1 11 1 school, uitsluitend tol de competentie der eigena-
wenscben eene gemeenscliap van alle uienschen. 1 0
u 1 resse, de gemeenten behooren-
gebouwd op aller vrijheid, en met aller geluk Komt in hehandeliug een adres der afdeeling
voor oogen. Ons ideaal ligt in de toekomst, niet Schagen van de Maatschappij ter bevordering
in het verleden. Wij streven niet naar eene der Bouwkunst houdende het verzoek om, ten
I behoeve der Bouwkundige teekeuschool, gedu-
eenzijdige, maar naar eene zich naar alle zijden rende den cursus ,879180 vau gemeentewege eene
ontwikkelende beschaving. Wij wenschen zeker subsidie te mogen genieten groot f 5o.Toe-
geene middeleeuwsche beschaving terug maar ach- gestaan met algemeene stemmen.
ten haar toch, hoe gebrekkig ook, beter dan eene Voorlezing geschiedt daarna van een adres
van P. Gaans, betrenende de verdunning tot
wildheid, als de Nihilisten en Materialisten willen maken van twee hoofden in de vaart achter
aanbrengen. Door vasttehoudeu aan ons ideaal zijne woning, om aldaar des gevorderd, een losse
zullen wij de kerk leeren ons te eerbiedigen, brug te kunnen leggen in het beiaug van zijn
1 1 l li 1 bedrijf, welk adres tei behandeling werd geren-
Slechts door ons ideaal haar voor te houden zal j L rs i--i l i>
voijeeid aan het Dagelijksch Bestuur: 2 eene
zij haar strevcu beter hegrijpen. Geen dwazer dankbetuiging van den gemeenteveldwachter J
pogen dan de kerk te willen vernietigen, maar Oudshooru, voor de gunstige beschikking van
ook geen dwazer bestaan dau haar te ignoreeren. den raad °P zUu adlef 0,n verhooging zijner
11 1 jaarwedde, welk schrijven werd aangenomen
Neenzij is eene magt waar mee men in alle zaken Jyoor kennisgeving.
moet rekening houden. Men moet zoeken de Bij de nu volgende rondvraag zegt de heer
kerk voor de gtoote zaak der tnenschbeid te Govers, dat z. i. nu nog definitief door den raad