1 1 1 1 Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. ■■■ififtBiBMiijiiÉi 4 SKPTI Ao. IS79. 23ste Jaargang. No. 1219 liekiTdlmakiiig. POLITIE. Nog iets over clericalen. Gemengde berichten. »- Dit blad verschijnt twet maal |>er week: ff oens dag en Zaturdag avond. Bij inzending tot 's mid dags 12 ure worden advertentiën in het eersttiilkoiucnd No. geplaatst, ingezonden stukken een dag \roeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Naar volksheil tonder deugd te dingen Is arbeid aan ee:i rots te biên. Prijs por jaar 3.Franco per post f 3.Co. Afzonderlijke nummers J 0.07 Advertentie 11 van een tot vijf regels J 073; ieder regel meer /o.i5. Groote Ltlers naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Ter secretarie van Schagenzijn inlichtingen te bekomen omtrent een JONG GEITJE, onbeheerd in die gemeente achtergelaten. Onlangs kwam in een zeker gezelschap Int ontslag van den duitschen minister Valk ter sprake, zie daar dan zeide een, uit het gezel schap het begin van Bismarcks togl naar Canossa, zeker zal hij uiel als de duitsche' keizer der middeleeuwen er barrevoets in de sneeuw naar toe gaan, neen men zal hein met zijn karrewats in de hand en zijn getrouwen dog naast zichzien vertrekkenmaar toch zal hij er heen gaan, niet met een deinoedigen tekst uit den Yulgato, maar met een pikanten regel uit Shakesperre of Schiller op de lippen zal hij er genaken, maar toch het einde zal het zelfde zijn, ouderwerpiug aan den puuselijken stoel, dat is, aan den middeleeuwen geest der christelijI e kerk. Gij l-.ebt in zeker opzigt gelijk antwoordde hum een liberaal, maar daaruit is dat dan eene inrigting welke of met huma niteit of met beschaving of met verlichting in strijd is? zij zullen u toegeven dat de bescha ving, die zij willen van een ander gehalte is dan de uwe. maar zij is er in alle gevalle eene. Gij spreekt van de kerk verder als van eene magt hinten de hedeudaagscke maatschappij staande, maar hoe zou dat mogelijk zijn welke menschlijke inrigting heeft ooit zich kunnen onttrekken aan den invloed barer eeuw? De K. C. kerk is geen oasten-regeering. integendeel steunt zij op een zuiver democratischen grondslag, de minste priester draagt wel niet feitelijk maar toch regtens den pauselijkeu herderstaf in zijn zak uit alle standen neemt zij hare priesters en als het ware bij voorkeur uit de lagete volks klasse, hoe is het dan mogelijk dat zij den adem der moderne maatschappij ook niet in haar horst zoude voelen. T Is waar de knapen komen reeds vroegtijdig onder hare hoede, maar tocli hewege zij zich in de maatschappij, zij liebhcu verkeer met huiiiie fauiiije leden ook zij lezen dagbladen en tijdschriften, al zij liet dan inet behoed/.aam - beid, zoo hermetisch kan de nriiur niet geslo.en zijn of iets van de buitenlucht moet toch iu winnen Voelen werkelijk de liberalen dat aan hen de toekomst behoort, dan zullen zij niet tegen die kerk toornen, zij zullen handelen als de onderwijzer ten aanzien vtln.de kweekelingen, zij zullen haar leeren liefkrijgen met al hare gebreken, en vol van het geloof zijn, dat een mindere geest op den duur aan een hoogere geest zich onderwerpt. Het is juist het ongeloof aan de magt van den modernen geest, dat de Mei wetten in 't leven roept en hij ons de dagbladen tegen het spook van liet clericalismus doet te velde trekken. De telkens herhaalde kreet: Heer wij vergaan, is uiting des ongeloofs, niet des geloofs. kunt gij levens zien, over welk een magt die|hun heiligdom binnen dringen. Met uwe stelling kerk nog k>h beschikken, en hoezeer het voor maakt gij van de B. G. Kerk een waarlijk won- eiken modernen Staat tol een heiligen plicht wordt oin zich op alle mogelijke wijzen tegen die magt te wapenen. Zoo de europesche staten niet waken dun heerscht binnen vijftig jaren de macht der middeleeuwen o\er Europa, elk die humaniteit, verlichting eu beschaving lief heeft kan tegen de geheimzinnige magt der kerk niet te zeer op zijn hoede zijn. Toen de andere hein dit niet zoo dadelijk toegaf werden hem allerlei staaltjes van de magt en sluwheid der geestelijk heid, van haren invloed op de menigte, de kunsten die zij aanwendt om proselieten te maken enz. ü|igedischt, hel had den schijn alsof wij waarlijk als visschen in een groot vangnet waren verdwaaldhet behoefde slechts toegetrokken te wordeu en het was inet aller vrijheid uit. Ein delijk nam iemand, die tot heden het zwijgen had bewaard het woord: van welke geheim zinnige magt spreekt gij toch uiijnheereu. Gij noemt haar geheimzin- g, maar gij handelt als Schiller in zijn gees'- i-ziender die eerst als iets bovennatuurlijks beschrijft, wat per slot van rekening niets anders dan een kunstgreep der Jezuiten blijft. De R. C. kerk heeft niets jheiuizinnigs, wij kennen hare geschiedenis, hare slatuteu zij heeft een taal vol geheimzinnige sijinboleu, maar na een studie vau eeuige maanden kent men de beteekenis van al hare sijinboleu. Nog minder dan in de vrijmetselarij zijn hier geheimen. Gij noemt die kerk eene vijandige magt tegen ovei de humaniteit, de beschaving en verlichting onzer dagen maar zoo als gij spreekt inet de ijverige voorstanders der kerk, dan zullen zij wijzen op hare broeders en zusters van barmhartigheid op hunne outelbare schoolinrigtingen, op hunne heerlijke kerken, met al die schatten van beeld houwkunsten schilderkunst en zij zullen u vragen; derwerkeen gewrocht van eene hovenaardsche magt en laat dan alle strijd varen, want waai de meitsch tegen zulke krachten strijdt, daar moet hij altijd onderdoen en kan hij naar Schillers dichtregel niets anders doen dan de magt die hein ten val heeft gebracht bewonderen. Het is juist de wijze van strijd voering die tegen de kerk wordt gebezigd welke hein dit won derdadig karakter geeft. Zag de voorvechter voor hedendaagsche humaniteit, beschaving en ver lichting in de kerk eene bondgenoote, het zij dan ook gebrekkige en zwakke, naar een zelfde- doel hij zoude geheel anders handelen- Hij zoude bedenken die kerk, met haar schatten, met haren omvang, met hare heilige geschiedenis, met haar vast gclooveu is onze beste bondgenoote. Wee ons zoo die kerk onze vijandinne wordt geen onzer wapenen is tegen de hare bestand. SCHAGEN, 2 September 1879. Iu de op lieden gehouden vergadering, van den r;.ad dezer gemeente, werden na de opening daarvan, geïnstalleerd do herbenoemde li den, de heeren G. Smit en Jh. Stammes, en het nieuwbenoemde lid J. Noë Sr, welke heeren na aflegging der gevorderde eden, zitting naaien. Daarna werd tot wethouder herbenoemd, de heer G. Smit, terwijl vervolgens tot Ambtenaar van den Burgerlijken Stand, in plaats van wijlen den heer Jb. Denijs Wz. werd benoemd, de heer Jn. Govers. Hierna deelde de Voorzitter mede, dat de Commissie van \s Rijkswege belast met het onderzoek der terreinen aangeboden voor den houw daarop eener Kantonnale griffie, de voor keur had gegeven aan de Bozenweidc op de Laan, en dus dit terrein was aangewezen Aan de orde was, alsnu, de nadere behande ling van het adres der Commissie voor de Departementale Bewaarschool alhier, om eene tweede subsidie ten hehoevs dier inrichting, waarover in de vorige vergadering de stemmen slaakten, eu 't welk mitsdien was aangehouden. Voor de stemming werd gelezen, een nader schrijven der Commissie, waarbij door deze werd beweerd, dat de door haar, in strijd met hare bevoegdheid, gedaue uitgaven, niet gelijk in de vorige vergadering was gezegd, ongeveer f 200.maar slechts ruim f 100.bedragen. Daarna werd met algemeene stemmen besloten 1. dat eene subsidie zal worden verleend; 2 dat die zal bedragen f 200.zullende der Commissie tevens het uitdrukkelijk verlangen des raads worden kenbaar gemaakt, dat zij zich Alleen de geest waarvan wij uitgaan is hooger heeft te onthouden, van uitgaven, welke wat en edeler. Wij waarachtige kindoren onzer eeuw aangaat de herstellingen enz: aan de Bewaar- 1 11 1 school, uitsluitend tol de competentie der eigena- wenscben eene gemeenscliap van alle uienschen. 1 0 u 1 resse, de gemeenten behooren- gebouwd op aller vrijheid, en met aller geluk Komt in hehandeliug een adres der afdeeling voor oogen. Ons ideaal ligt in de toekomst, niet Schagen van de Maatschappij ter bevordering in het verleden. Wij streven niet naar eene der Bouwkunst houdende het verzoek om, ten I behoeve der Bouwkundige teekeuschool, gedu- eenzijdige, maar naar eene zich naar alle zijden rende den cursus ,879180 vau gemeentewege eene ontwikkelende beschaving. Wij wenschen zeker subsidie te mogen genieten groot f 5o.Toe- geene middeleeuwsche beschaving terug maar ach- gestaan met algemeene stemmen. ten haar toch, hoe gebrekkig ook, beter dan eene Voorlezing geschiedt daarna van een adres van P. Gaans, betrenende de verdunning tot wildheid, als de Nihilisten en Materialisten willen maken van twee hoofden in de vaart achter aanbrengen. Door vasttehoudeu aan ons ideaal zijne woning, om aldaar des gevorderd, een losse zullen wij de kerk leeren ons te eerbiedigen, brug te kunnen leggen in het beiaug van zijn 1 1 l li 1 bedrijf, welk adres tei behandeling werd geren- Slechts door ons ideaal haar voor te houden zal j L rs i--i l i> voijeeid aan het Dagelijksch Bestuur: 2 eene zij haar strevcu beter hegrijpen. Geen dwazer dankbetuiging van den gemeenteveldwachter J pogen dan de kerk te willen vernietigen, maar Oudshooru, voor de gunstige beschikking van ook geen dwazer bestaan dau haar te ignoreeren. den raad °P zUu adlef 0,n verhooging zijner 11 1 jaarwedde, welk schrijven werd aangenomen Neenzij is eene magt waar mee men in alle zaken Jyoor kennisgeving. moet rekening houden. Men moet zoeken de Bij de nu volgende rondvraag zegt de heer kerk voor de gtoote zaak der tnenschbeid te Govers, dat z. i. nu nog definitief door den raad

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1879 | | pagina 1