16 QGTQB1R Algemeen Nieuws-, Advertentie Landbouwblad. Ao. 1S79. 23ste Jaargang, \o, 1231 bekendmakingen. "Vermist; Humaniteit. Gemengde berichten. Dit blad verschijnt twet maal per week. Woens dag- en Zaturdag avond. Dij inzending tot 's mid dags 12 ure worden advertcntiën in het eerstiiitkomend No. geplaatst, ingezonden stukken een dag vroeger. Abonnementen op dit blad worden door alle Prijs per jaar 3.Franco per post f 3 Co. Afzonderlijke nummers J 0.07$. advertentien van een tot vijf regels o 7Üieder regel meer o. i5. Groote letters naar plaatsruimte. Postdirecteuren en Boekhandelaren aangenomen. Naar volksheil zonder deugd te dingen Is arbeid aan een rots te biên. op de Markt te Schagen, op Donderdag den 2 October 1879, een WIT LAM, met een rood merk op het schoft, /ij die hieromtrent inlich tingen kunnen geven, worden verzocht zich ter gemeente secretarie aldaar aan te melden F.cn woord, dat op veler lippen is, maar waarvan de meesten toch den waren zin niet kennen. Waarom bezigt men het vreemde woord, en vertolkt men het niet door een woord van nederlandschen oorsprong Is onze anders zoo rijke moedertaal in dat opzigt misschien te arm Waarom steekt men het zoo na aan humaniteit verwante begrip van philanlropliie in hetgrieksche gewaad en laat het denkbeeld van het rein menschel ij ke in den romeinsche toga rond wan delen? Is Terentius schoone dichtregel: humo sum et nihil humanum mihi alienum est hier van de oorzaak? Of heeft dat woord Cicero tot peetvader? Of moet men bij het woord humaniteit aau de humanisten der i5e of 16e eeuw denken? Is dit laatste waar, dan voegt zich bij de gedachte van reine menschelijkheid, het denkbeeld dat de humaniteit alleen door classieke studie wordt verkregen. Het woord humaniteit beteekent dan uitsluitend het ricn mcnschelijke, dat door cene wetenschappelijke opvoeding, voornamentlijk door kennis der oude talen wordt vevkregen. Het spraak gebruik wijdt echter hoe langer hoe meer van de laatste be paling af en begrijpt onder humaniteit alle zachte en schoone gevoelens, die den mensch veredelen. In hel midden der vorige eeuw mogen Dasedow en anderen het grieksche woord p/ii lantrophie gekozen hebben, als een strijdleuze tegen de in het schoolstof als verstikte opvolgers der humanistenin onze dagen verslaat rnen onder humaniteit nagenoeg juist datgene waar voor de met Rousseau dweepende philantrophen streden. Onder humaniteit verstaat men dan meer en meer alle reine gevoelens der mensche lijkheid, die den mensch eere aandoenwelwil lendheid jegens allen, weldadigheid, liefdevoor het schoone vriendschap liefde der ouders jegens hun kroost en wat niet al ineer, men kan dit alles onder het woord humaniteit zamen valleu. /onderlinge speling der spraak. Dij geen volk ter wereld kwam de humaniteitin dien zin zoo weinig tot haar recht als bij de Domeinen en het zijn juist dezen, die den naam geven aan een deugd, die zij niet kenden. Gelijk in de vorige eeuw het woord philantrophie een strijd leuze werd tegen de humanisten, werd in onze dagen het woord humaniteit een strijdleuze tegen de christelijke kerk. Geen hooger roepers voor den mensch, zegt men, dan mensch te zijn. Het rein menschelijke is dan ook het hoogste ideaal waar de mensch naar kan streven. Göthe en Multatuli ontmoeten elkander op dit punt. Al die bovenmenschelijke ofters, die het vader land, volgens het denkbeeld der Romeinen en de godsdienst, volgens de kerkleer, van ons kunnen vorderen vallen niet in de smaak onzer eeuw. Humaniteitzoo roept men, ziedaar onze eerste pligt, weg dan met een Brutus, die zijn zoon aan het vaderland offert, weg met een Jefta die zijn dochter aan Jehova wijdt men moest verder gaan en er bijvoegen, weg dan met Jezus, die van ons eischt dat wij ter zijner wille, ouders, broeders en kinderen zullen haten, ja' zelfs aan een die hem volgen wil verbiedt vooraf de heilige begrafenispligten aan bet lijk van zijn vader te volbiengen; het is zoo, men heeft de woorden van Jezus op allerlei mogelijke wijzen trachten te verzachten, maar daardoor verwaterde men alleen de krachtige taal des evangelies. Het gecastreerde christendom van menig mo derne heeft kracht noch heerlijkheid. Het evangelie ja! heeft zijn lievelijke bladen, maar toch ook zooveel dat den gevoeligen mensch tegen de borst stuit, alleen het lievelijke aantenemen en het harde te vei werpen is een zeer gevaarlijk spel. Gaat men uit van het denkbeeld dat er geene hoogere pligten zijn te vervullen dan die der humaniteit, men verwerpe het chiistendom maar men trachte niet de scherpe hoeken uit den godsdienst weg te veilen, want zonder die scherpte en hardie is geen christendom bestaan baar. In de geschiedenis van de drie meest bekende volkeu der oudheid die der Grieken, Joden en Romeinen worstelt, het beginsel der humaniteit, met dat van hoogere beginsels. Bij de Grieken heeft het humaniteits beginsel de overhand behouden. De grieksche treurspel-dich ters vonden in de legende van Agamcmnon en de zijnen eene geschikte stoffe lot dramatisering van die woisteling. Agameinnon of wel zijne doch ter Ifigenia ter wille van het vaderland aan Diana opofferen, maar evenmin als Abraham behoefde de Grieksche vorst het bloedig offer te brengen een hinde verving even als een geest Isaiik hier Ifigenia Orestes, die ten wrake van zijns vaders moord en ter vervulling van het orakel zijn moeder doodt, wordt door vreeselijke wroegingen gestraft. In de Romeinsche geschiedenis, altans in de legende daarvan, zoo als men die het meest bij Livius vindt opgeteekend, zegeviert altijd het hooger beginsel, de liefde voor het vaderland, altijd wordt de bloedige dood volbragtnimmer komen de goedgunstige goden tusscheu beiden. Brutus irginius en Manlius Torquatus worden de helden des volks. Wat christus voor den godsdienst eischt, de ro meinsche zedeleer over het vaderland, ter wille van dat vaderland moest alle humaniteits pligten zwijgen. De romeinsche Censor zoude als het vaderland zijne kinderen ten strijde riep tot een ieder, die kwam met de bedelaat mij toe, dat ik eerst mijn vader begrave, maar als Christus geantwoord hebben, laat de dooden den doode begraven, met andere woorden uwe zwakkere jongere broeders of uwe zusters kunnen die pligt volbrengen, maar het vadei land heeft thans sterke armen noodig. En deze eisch is volkomen gjregtigd. Wij hebben hoogere pligten dan die van vader, echtgenoot en bloedverwant, hoogere pligten dan die van een beschaafd mensch. De ideele goederen van godsdienst en vaderland mocteu ons boven alles gaan. Het lationalismu* en de philantrophie hebben bij ons van Jezus godsdienst te veel een lieven, aangenamen en vertroostenden togtgenoot gemaakt. Bij de meesten kwam het niet op, dat zulk een gezellige togt genoot zulke harde eischen zoude doen, daarom hebben de liberalen altijd over Jezus aamtootelijke gezegden zooveel mogelijk een sluijer geworpen? Het romeinsche beginsel werd beter bij ons begrepen, het vaderland lag dan ook de meesten nader aan het hart dan de kerk. Zeer treffend komt dit uit hg onzen volks, dichter Tollens, hij berispt in een zijner ge dichten den predikant, die eene moeder, welke haar kind had verloren had gewezen op het voorbeeld van Abraham, geen woorden vond hij scherp genoeg om Jeftas gedrag aftekeuren maar hij begrijpt zeer goed dal het vaderland hoogere eischen dan het vaderhart heeft, 't is aandoenlijk hoe dat in het licht komt in een brief van een zijner kinderen hij was innig aan dien zoon gehecht, als vrijwilliger was deze tegen de Belgen uitgetrokken, en nu leest men in dien brief: gij kunt 11 niet begrijpen, hoe het vaderhart aan zijn kinderen hangt. Wat er ook gebeuren, laat u niet gevangen nemenscherp dat uwe makkers ook in. Is dit geen edele romeinsche raad, dien hij aan zijn zoon geeft? Dus ook Tollens, den dichter der humaniteit hij uitnemendheid, voelde het dat er nog iets hoogers is dan de humaniteit. Bezorgt het goedkoope vee op vele plaatsen (behalve te Schagen) minder duur rundvleesch, een slachter te Eindhoven verkoopt thans zijn rundvleesch tegen f 0.23 het halve KG. een prijs die bij de heerschende duurte der overige levensmiddelen zeker niet onwelkom is. Eenige slagers te Kampen hebben de prijzen van het vleesch andermaal verlaagd, thans met 5 ct. per KG. Ook te Maastricht zijn eenige slagers begonnen den prijs van het vleesch te vermin deren. Zij verkoopen thans het rundvleesch tegeu 80 a 85 cent per kilo. Te Klundert is door eenige landbouwers die veel vet vee nog onverkocht hadden, een eigen slachterij opgericht. Aanvankelijk werd best rundvleesch k 38 ct. per kilogram, en heden reeds tegen 32.J k 35 ct. per kilo verkrijgbaar gesteld. Eenige der voornaamste slagers te Venlo hebben ook hunne vleesch prijzen verminderd en hebben goede qualiteit rundvleesch a 76 cent per kilo verkrijgbaar gesteld en tweede qualiteit a 70 ct. De beroemde Italiaansche wedlooper Bargossi bijgenaamd »de man locomotief,* heeft in de vorige week weder een weddingschap om 1000 fr. gewonnen, en wel tegen twee paarden onder den man. De Place Magenta te Bordeaux moest

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1879 | | pagina 1