MÏMTMTIS- ZONDAG 12 J I\ IJ Ao. 1881. 25ste jaargang. No. 1406. Bekendmakingen. Biiitenlaiulscli Nieuws. A\T Dit blad verschijnt twee maal per week: Woensdag- en Zaterdagavond. Bij inzending tot *8 middags 12 ure worden Adverlentiën in het eerstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden stukken een dag vroeger. Prijs per jaar f 3.Franco per post 3.60 Afzonderlijke nnnmiers f 0.05. Advertetdiën van een tot vijf regels 0.75 iedere regel meer f 0.15. Groote letters worden Haar plaatsruimte berekend. ZIJ die zich met I Julij n%. op dit blad wen- geben te abonneren ontvangen de nog ver schijnende nummers gratis en franco. De Uitgever. BEVOLKING. HESTER KEIJZER: Vroeger wonende te Nieuwe Niedorp, thans te Schagenwordt in haar belang aangemaandsieh zoo spoedig mogelijk te vervoegen ter Seeretarie der gemeente Schagen. VERLOREN te Schagen, op Donderdag '2 Junij 1881 etn liindbouwiilmanak inhoudende 2 BANKBILLETTEN, ieder van f 60 benevens een Landbouwdiploma. Zij, die hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden verzocht ïich te vervoegen ter gemeente secretarie aldaar. VERMIST: te Schagen op de markt vau 2 Juuij jl; een MELKSCHAAP; gemerkt met rood op de rug, eu eeu bonk voor het jaar Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden ver- Kocht zich te vervoegen ter gemeente secretarie aldaar. POLITIK Ter Secretarie der gemeente Schagen, zijn inlichtingen te bekomen, omtrentTWEE ZWANEN, iu die gemeente verblij vende. GEVONDEN een HÉMD, waarschijnlijk door een verlofganger bij de te Schagen, gehouden inspectie verloren. Inlichtingen hieromtrent zijn te bekomen ter gemeente secretarie aldaar Burgemeester en Wethouders der gemeente Schagen, brengen tiaar aanleiding van art. 228, alinea '2 derwetvauden 29en Juuij 1851, (Staatsblad No 85), aan belanghebbenden in herrinnering, dat alle vorderingen, ten laste der gemeente, zullen motten ingediend zijn bin nen zes maanden, volgende op het jaar waarover dezelve loopeu, en <1 »t, bij gebreke daarvan, die vorderingen zul len verjaard eu vernietigd zijn. 1\ ordende dus allen, die nog eenige vordering ten laste dezer gemeente urogten hebben, over den jare 1880, uitgenoodigd die vóór den 30eu Junij a. s., in te leveren, ten einde zich daardoor voor de nietigheid en veijaring er vau te vrijwaren. Schagen, den 7 Junij 1881. Burgemeester en Wethouders voornoemd G- I.ANGENBERG. De Secretaris, DENIJS De Burgemeester, Hoofd van Politie der gemeente Schagenbrengt ter openbare kennis dat gedurende de aanstaande kermis in deze gemeenteniet zullen worden toegelaten WaarzeggersLiedjeszangersOrgeldraaiers, Vertooningen in strijd niet de goede zeden alles ter beoordeeling van den Burgemeester voornoemd." Schagen, 11 Junij 1881. Be BurgemeesterHoofd van Politie, G. LANGENBERG. Om vergelijkingen te maken tusschen onzen godsdienstigenzedelijken en inaatschappel ij ken toestand en dien van vroeger, eeuwen geleden raadplege men de geschiedenis der Grieken. Men zal dan onzen tijd waardeeren en het standpunt, flat onze hedendaagselie Maatschappij inneemt, in alle opzigten roemeu, bij dat van vroeger. Beschouwen we de Grieken in hun familie- j leven. Hoe behandelden zij het jxisgeboren kind? Van eenigen pligt jegens 't zelve, wist men niets. Mismaakte kinderen wachtte de dood, hetzij de moeder met tranen in de oogen zich daartegen verzette, hetzij ze het goedkeurde. Dat het laatste voorkwam mag Uieu aannemen; immers de moeder Hera wierp haar zoon, omdat hij leelijk en kreupel was, in zee, en zelfs verlichte mannen als Plato beweerden, dat men een misvormd kind niet moest opvoeden. Oordeelden oudersdat ze de kosten der opvoeding niet zouden kunnen betalen, dan spaarden ze zelfs de gezonde kinderen niet. Men doodde hen of lei ze op de openbare straat neder, zoo deze arme wezens door anderen werden opgenomenwerd de slavernij hun lot en 't moet gezegd worden, dat de hooggeroemde humaniteit der Grieken zich niet in de behandeling van pasgeborenen openbaarde. -Ook de Romeinsche vader had de onbeperkte magt over zijn kind; hij kon het dooden of verkoopennaar goedvinden. Is 't bij zulke gruwelijke feiten nog noodig deu vinger te leggen op 't verschil tusschen de vroegere en hedendaagsclie wereldbeschou wing? Waren de kinderen wettig erkend, dan werden ze verschillend behandeldal naar dat het jongens of meisjes waren. De opvoeding der meisjes werd verwaarloosd en aan die der jongens streng de hand gehouden. Te Sparta nam de staat haar over, in de overige steden was zij de taak der ouders, doch onder toezicht van den Staat. Gijm- nastiek en muziek, ziedaar het onderwijs; de eerste vornïtAe het ligchaam, de tweede den geest. Vrouwen en slaven waren hierin buiten gesloten. Bij de Grieken bekleedde de vorming van het ligchaam de eerste plaats en nooit heeft eenig volk zooveel waarde ge hecht aan kracht en schoonheid als bij hen. Ligchaam eu geest moeten een goeden invloed op elkander uitoefenen en geboorte geven aan een harmonisch ontwikkeld meiisch, die om zijne vaste en welgevormde persoonlijkheid in dienst kon komen van den Staat en van de menschheid. De plaats der vrouw was verschillend. Bij Homerus geniet zij hooger achting en wor den haar enkele deugden toegekendmede spreken en raadplegen mogt zij evenwel niet en zelfs Telemachus snoert zijn eigen moeder den mond en gelast haar te huis te blij ven bij spinnerok en weefstoel. In meer historisclien tijd wordt bij de meeste stammen de vrouw tot dieper vernedering gedoemd. Ze stond geheel en al buiten de beschaving, welke alleen door de schouders der mannen werd gedragert en zelfs in het hoogbeschaafde Athene gold het als eene onbestreden waarheid dat de natuur de vrouw zeer stiefmoederlijk, met gaven had toegerust, dat zij naar het booze neigde, niet voor staatszaken geschikt was en een noodzakelijk kwaad des huizes moest lieeten. Wel wilden de wijsgeeren haar niet gelijk stellen met den slaafmaar ze erkennen niet temin, dat er een groote afstand is tusschen de vrouw eu de manaan wien zij hooger waarde toeschrijven. Fijn beschaifde of zelfs geleerde vrouwen treffen we dan ook zeer zelden iu de oudheid aan. Natuurlijk: ze kre gen geen oudenvijs en hadden geen bescha- veuden omgang met den man. AA aut maar zeldenbij gelegenheid van een feesttocht trad de jonkvrouw in 't openbaar leven op. Gewoonlijk werd zij naar het bnis en t vrouwen vertrek verwezen, waar ze streng af gesloten van de wereld leefde. Het was dus der antike vrouw onmogelijk oiu, op de ma nier als bij ons geschiedt, met rijken zegen de woningen der armoede te verkwikken en in 't openbaar de werken der liefde te verrichten Bij zulk eene positie der vrouw kon 't hu welijk geene waarde hebben en het zamenle- ven geene innige verbinding zijn. Men moet evenwel gewonnen geven, dat er ook in de ruwste tijden voorbeelden van huiselijke deugden, van kinderen en hu welijks liefde bestaandoch in 't algemeen staat het vast, dat de antieke echt geene zede lijke wijding heeft, dat de vrouw onder 011- waardigen druk leeft en tot den rang van eigendom verlaagt is en dat de man de schuld is van die onloochenbare wandaden vau 't natuurlijke egöisme. Thans zijn de kete nen der vrouw verbrokenze is vrijze ge bruikt haar vrijheidze weet, dat ze de even knie des mans is; ze staat op de hoogte der beschaving en geniet al wat edel en schoor: is. Dat is de zegen van 't Christendom. Reeds Keizer Julianus, de vijand van 't evan gelie en de hei-steller van 't antieke leven, moest te Antiocliië de kreet van de lippen gaan AA7elke vrouwen hebben de Christenen Voor 't geuiis van edele liefde tot het an dere geslacht zocht de grieksche oudheid zich door liefde en vriendschap onder mannen schadeloos te stellen. De vriendschap staat in lioogen bloei bij de Grieken en de kunst om vrienden te be houden neemt e?n belangrijk moment iu hnu ontwikkeling in. De vrije Griek nam niet het huismaar den Staat als 't natuurlijke veld zijner werkzaamheid op. Om den Staat is het individu, het private leven gaat in 't openbare op. Daar men dezelfde vorming out vangt is ook ieder voor hetzelfde ambt be kwaam; ieder wordt dat, waartoe de keus of 't lot hem bestemt. Iu den dienst vau den Staat plaatste het indvidu leven en goederen roem en eervan den Staat moest ieder zich alles, ook 't onrecht, laten welgevallen de wetten van Staat gehoorzaamd was de hoogste pligt, de belangen van den Staa verwaarloozen 't hoogste vergrijp. Zoo bloei de deugd van 't patriotisme schooner bij d ouden dan bij ons; maar het moderne in dividu Verheugt zich in grootere persoonlijke vrijheid dan het antieke Een „wereldbur ger" te zijn hield Socrates voor een eernaam en hieruit zien we, dat van lieverlee de mo derne geest ook bij de Grieken veld won. Die geest is langzamerhand doorgedrongen en bij de invoering van het christendom is de toestand ook van het maatschappelijke leven een ander tijdperk ingetreden; maar, wat men ook over de oudheid moge roemen en hoe begeerig men soms moge zijn, tot h vroegere terug te keeren laat ons over de meer gemoderniseerde wereld roemen en ons verheugen, dat de tijd van ruw geweld eu barbaarschheid plaats gemaakt heeft voor meer dere zachtheid meer beschaviug en meer toenemende zacht tot waaraehtigen vooruitgang eu menschelijke volmaking! De eeuige vorm van eed onder de Shos- hmie indianen in West Amerika is De aarde lioui i mij de zon hoort mij waarom zou ik da li liegell.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1881 | | pagina 1