MÏMTMTIS-
ZONDAG
12 J I\ IJ
Ao. 1881.
25ste jaargang.
No. 1406.
Bekendmakingen.
Biiitenlaiulscli Nieuws.
A\T
Dit blad verschijnt twee maal per week:
Woensdag- en Zaterdagavond. Bij inzending tot
*8 middags 12 ure worden Adverlentiën in het
eerstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden
stukken een dag vroeger.
Prijs per jaar f 3.Franco per post 3.60
Afzonderlijke nnnmiers f 0.05.
Advertetdiën van een tot vijf regels 0.75
iedere regel meer f 0.15. Groote letters worden
Haar plaatsruimte berekend.
ZIJ die zich met I Julij n%. op dit blad wen-
geben te abonneren ontvangen de nog ver
schijnende nummers gratis en franco.
De Uitgever.
BEVOLKING.
HESTER KEIJZER:
Vroeger wonende te Nieuwe Niedorp, thans te Schagenwordt
in haar belang aangemaandsieh zoo spoedig mogelijk te vervoegen
ter Seeretarie der gemeente Schagen.
VERLOREN
te Schagen, op Donderdag '2 Junij 1881
etn liindbouwiilmanak
inhoudende 2 BANKBILLETTEN, ieder van f 60 benevens
een Landbouwdiploma.
Zij, die hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden verzocht
ïich te vervoegen ter gemeente secretarie aldaar.
VERMIST:
te Schagen op de markt vau 2 Juuij jl; een MELKSCHAAP;
gemerkt met rood op de rug, eu eeu bonk voor het jaar
Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden ver-
Kocht zich te vervoegen ter gemeente secretarie aldaar.
POLITIK
Ter Secretarie der gemeente Schagen, zijn inlichtingen te
bekomen, omtrentTWEE ZWANEN, iu die gemeente verblij
vende.
GEVONDEN
een HÉMD,
waarschijnlijk door een verlofganger bij de te Schagen, gehouden
inspectie verloren.
Inlichtingen hieromtrent zijn te bekomen ter gemeente secretarie
aldaar
Burgemeester en Wethouders der gemeente Schagen, brengen
tiaar aanleiding van art. 228, alinea '2 derwetvauden 29en Juuij
1851, (Staatsblad No 85), aan belanghebbenden in herrinnering, dat
alle vorderingen, ten laste der gemeente, zullen motten ingediend
zijn bin nen zes maanden, volgende op het jaar waarover
dezelve loopeu, en <1 »t, bij gebreke daarvan, die vorderingen zul
len verjaard eu vernietigd zijn.
1\ ordende dus allen, die nog eenige vordering ten laste dezer
gemeente urogten hebben, over den jare 1880, uitgenoodigd die
vóór den 30eu Junij a. s., in te leveren, ten einde zich daardoor
voor de nietigheid en veijaring er vau te vrijwaren.
Schagen, den 7 Junij 1881.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
G- I.ANGENBERG.
De Secretaris,
DENIJS
De Burgemeester, Hoofd van Politie der
gemeente Schagenbrengt ter openbare kennis
dat gedurende de aanstaande kermis in deze
gemeenteniet zullen worden toegelaten
WaarzeggersLiedjeszangersOrgeldraaiers,
Vertooningen in strijd niet de goede zeden
alles ter beoordeeling van den Burgemeester
voornoemd."
Schagen, 11 Junij 1881.
Be BurgemeesterHoofd van Politie,
G. LANGENBERG.
Om vergelijkingen te maken tusschen onzen
godsdienstigenzedelijken en inaatschappel ij
ken toestand en dien van vroeger, eeuwen
geleden raadplege men de geschiedenis der
Grieken. Men zal dan onzen tijd waardeeren
en het standpunt, flat onze hedendaagselie
Maatschappij inneemt, in alle opzigten roemeu,
bij dat van vroeger.
Beschouwen we de Grieken in hun familie- j
leven. Hoe behandelden zij het jxisgeboren
kind? Van eenigen pligt jegens 't zelve,
wist men niets. Mismaakte kinderen wachtte
de dood, hetzij de moeder met tranen in de
oogen zich daartegen verzette, hetzij ze het
goedkeurde. Dat het laatste voorkwam mag
Uieu aannemen; immers de moeder Hera wierp
haar zoon, omdat hij leelijk en kreupel was,
in zee, en zelfs verlichte mannen als Plato
beweerden, dat men een misvormd kind niet
moest opvoeden. Oordeelden oudersdat ze de
kosten der opvoeding niet zouden kunnen
betalen, dan spaarden ze zelfs de gezonde
kinderen niet. Men doodde hen of lei ze op
de openbare straat neder, zoo deze arme
wezens door anderen werden opgenomenwerd
de slavernij hun lot en 't moet gezegd worden,
dat de hooggeroemde humaniteit der Grieken
zich niet in de behandeling van pasgeborenen
openbaarde. -Ook de Romeinsche vader
had de onbeperkte magt over zijn kind; hij
kon het dooden of verkoopennaar goedvinden.
Is 't bij zulke gruwelijke feiten nog noodig
deu vinger te leggen op 't verschil tusschen
de vroegere en hedendaagsclie wereldbeschou
wing? Waren de kinderen wettig erkend,
dan werden ze verschillend behandeldal naar
dat het jongens of meisjes waren. De opvoeding
der meisjes werd verwaarloosd en aan die der
jongens streng de hand gehouden.
Te Sparta nam de staat haar over, in de
overige steden was zij de taak der ouders,
doch onder toezicht van den Staat. Gijm-
nastiek en muziek, ziedaar het onderwijs; de
eerste vornïtAe het ligchaam, de tweede den
geest. Vrouwen en slaven waren hierin
buiten gesloten. Bij de Grieken bekleedde
de vorming van het ligchaam de eerste plaats
en nooit heeft eenig volk zooveel waarde ge
hecht aan kracht en schoonheid als bij hen.
Ligchaam eu geest moeten een goeden invloed
op elkander uitoefenen en geboorte geven
aan een harmonisch ontwikkeld meiisch, die
om zijne vaste en welgevormde persoonlijkheid
in dienst kon komen van den Staat en van
de menschheid.
De plaats der vrouw was verschillend.
Bij Homerus geniet zij hooger achting en wor
den haar enkele deugden toegekendmede
spreken en raadplegen mogt zij evenwel niet
en zelfs Telemachus snoert zijn eigen moeder
den mond en gelast haar te huis te blij
ven bij spinnerok en weefstoel. In meer
historisclien tijd wordt bij de meeste stammen
de vrouw tot dieper vernedering gedoemd.
Ze stond geheel en al buiten de beschaving,
welke alleen door de schouders der mannen
werd gedragert en zelfs in het hoogbeschaafde
Athene gold het als eene onbestreden waarheid
dat de natuur de vrouw zeer stiefmoederlijk,
met gaven had toegerust, dat zij naar het
booze neigde, niet voor staatszaken geschikt
was en een noodzakelijk kwaad des huizes
moest lieeten.
Wel wilden de wijsgeeren haar niet gelijk
stellen met den slaafmaar ze erkennen niet
temin, dat er een groote afstand is tusschen
de vrouw eu de manaan wien zij hooger
waarde toeschrijven. Fijn beschaifde of zelfs
geleerde vrouwen treffen we dan ook zeer
zelden iu de oudheid aan. Natuurlijk: ze kre
gen geen oudenvijs en hadden geen bescha-
veuden omgang met den man. AA aut maar
zeldenbij gelegenheid van een feesttocht
trad de jonkvrouw in 't openbaar leven op.
Gewoonlijk werd zij naar het bnis en t
vrouwen vertrek verwezen, waar ze streng af
gesloten van de wereld leefde. Het was dus
der antike vrouw onmogelijk oiu, op de ma
nier als bij ons geschiedt, met rijken zegen de
woningen der armoede te verkwikken en in
't openbaar de werken der liefde te verrichten
Bij zulk eene positie der vrouw kon 't hu
welijk geene waarde hebben en het zamenle-
ven geene innige verbinding zijn.
Men moet evenwel gewonnen geven, dat
er ook in de ruwste tijden voorbeelden van
huiselijke deugden, van kinderen en hu
welijks liefde bestaandoch in 't algemeen
staat het vast, dat de antieke echt geene zede
lijke wijding heeft, dat de vrouw onder 011-
waardigen druk leeft en tot den rang van
eigendom verlaagt is en dat de man de schuld
is van die onloochenbare wandaden vau 't
natuurlijke egöisme. Thans zijn de kete
nen der vrouw verbrokenze is vrijze ge
bruikt haar vrijheidze weet, dat ze de even
knie des mans is; ze staat op de hoogte der
beschaving en geniet al wat edel en schoor:
is. Dat is de zegen van 't Christendom.
Reeds Keizer Julianus, de vijand van 't evan
gelie en de hei-steller van 't antieke leven,
moest te Antiocliië de kreet van de lippen
gaan
AA7elke vrouwen hebben de Christenen
Voor 't geuiis van edele liefde tot het an
dere geslacht zocht de grieksche oudheid zich
door liefde en vriendschap onder mannen
schadeloos te stellen.
De vriendschap staat in lioogen bloei bij
de Grieken en de kunst om vrienden te be
houden neemt e?n belangrijk moment iu hnu
ontwikkeling in. De vrije Griek nam niet
het huismaar den Staat als 't natuurlijke
veld zijner werkzaamheid op. Om den Staat
is het individu, het private leven gaat in 't
openbare op. Daar men dezelfde vorming out
vangt is ook ieder voor hetzelfde ambt be
kwaam; ieder wordt dat, waartoe de keus of
't lot hem bestemt. Iu den dienst vau den
Staat plaatste het indvidu leven en goederen
roem en eervan den Staat moest ieder
zich alles, ook 't onrecht, laten welgevallen
de wetten van Staat gehoorzaamd was de
hoogste pligt, de belangen van den Staa
verwaarloozen 't hoogste vergrijp. Zoo bloei
de deugd van 't patriotisme schooner bij d
ouden dan bij ons; maar het moderne in
dividu Verheugt zich in grootere persoonlijke
vrijheid dan het antieke Een „wereldbur
ger" te zijn hield Socrates voor een eernaam
en hieruit zien we, dat van lieverlee de mo
derne geest ook bij de Grieken veld won.
Die geest is langzamerhand doorgedrongen en
bij de invoering van het christendom is de
toestand ook van het maatschappelijke leven
een ander tijdperk ingetreden; maar, wat
men ook over de oudheid moge roemen en
hoe begeerig men soms moge zijn, tot h
vroegere terug te keeren laat ons over de
meer gemoderniseerde wereld roemen en ons
verheugen, dat de tijd van ruw geweld eu
barbaarschheid plaats gemaakt heeft voor meer
dere zachtheid meer beschaviug en meer
toenemende zacht tot waaraehtigen vooruitgang
eu menschelijke volmaking!
De eeuige vorm van eed onder de Shos-
hmie indianen in West Amerika is De aarde
lioui i mij de zon hoort mij waarom zou ik
da li liegell.