iLGinii mrnwi ZONDAG USD BOUWBLAD. 30 OCTOBER. Wie? Wie? Ao. 1881. 25ste Jaargang. No. 1450. Bekendmakingen. J. F. J. Rodenrijs, SC1I4GER COURANT Dit blad verschijnt drie maal per week - maandag- Woensdag- en Zaterdagavond. Bij inzending lot 's middags 12 itre worden Adverlentiën in het ecrstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden stukke» een dag vroeger. Prijs per jaar f 3.Franco per post ƒ3.60 Afzonderlijke nummers f 0.05. Adterfenfiën van een tot vijf regels f 0.75 iedere regel meer f 0.15. Groote let'ers worden naar plaatsruimte berekend. BEVOLKING vroeger wonende te Bergh (Gelderl;) thans te Schagen, wordt in zijn belang aangemaand, zich zoo spoedig mogelijk te vervoegen ter Secretarie der gemeente Schagen. POLITIE. GEVONDEN: te SCHAGEN, ie in het begin der maand October j.1. een GOUDEN RING. ae in den nacht van Ding-dag IIop Woens dag 12 October dezes jaars: een GOUDEN BROCHE; Inlichtingen omtrent genoemde voorwerpen zijn te hekomen ter Secretarie der gemeente Schagen. VERMIST: op de markt te Schagen van 20 October j. 1: een SCHAAP; met een roode verwstip achter op het reg terb'i. Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden verzocht zich daartoe aan te melden ter secretarie der gemeente Schagen. VERMIST op de markt te Schagen van 27 October j.1. een VET SCHAAP; met een teermetk achter op het regterbil. Zijd ie hieromtrent inlichtingen kunnen geven, worden verzocht, zich daartoe aan te melden ter gemeente secretarie sldaar. VERMIST, uil eene weide gelegen aan 't Zeugebuurtje, ondei de gemeente Schagen. een VET SCHAAP (weer) met afgesneden staart en eene blaauwe verf- slreep over het schoft Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven worden verzocht zich daartoe aan te melden ter gemeente secretarie aldaar. Burgemeester en Wethouders van Schagen; Overwegende, dal met den len November a. j., inwerking treedt, de wet van 28 Junij (Staatsblad no. 97) tol regeling van den klein handel in sterken dranken tot beteugeling van openbare dronkenschap. Brengen ter algemeene kennis: 1. dal volgens art: i3 der genoemde wet, in elke localiteit, waar sterken drank in het klein wordt verkocht, een duidelijk leesbaar gedrukt exemplaar dier wet moet zijn opgehangen. 2. dat ingevolge hetzelfde artikel, wanneer de vereischte vergunning is verleend, een door den secretaris der gemeente gewaarmerkt afschrift dier \ergunr.ing, mede op eene voor ieder zigt- bare plaats in het locaal, moet aanwezig zijn, en tevens boven of ter zijde van de buitendeur, die tor de localiteit toegang geeft met duidelijke letters moet zijn vermelda, den naam van hem aan wien de vergunning is verleend; b. het woord vergunningc. (wanneer zulks het geval is) dat iugenoemde localiteit geen sterken- «irank wordt verkocht van af Zaterdagavond 6 tot Maandag morgen 6 ure. 3- dat de formulieren voor de aanvragen vergunning, ingevolge artI der wet, welke ajmvragen op een zegel van i5 cents moeten borden geschreven en ingezouden aan Burge* meester en Wethouders vóór I Januarij e. k., ter gemeente secretarie verkrijgbaar zullen zijn van af den ten November a. s. 4- dat de ambtenaren heiast met het opspo ren van de overtredingen der genoemde wet, krachtens art: 26 daarvan, ten allen tijde vrijen toegang hebben tot de localitciten waar sterken drank in het klein wordt verkocht. Schagen, den 28 October 1881. Burgemeester en Wethouders voornoemd G. LANGEN HEIIG, de t*ecreta"W, DENIJS Verplaatst U, geachte lezermet mij in September 1877 in Schotland. Daar zien wij een ijzeren sjxxinvegbrug nmken over de Taij, die ten doel heeft het Zuiden met het Noorden van Schotland te vereenigen. Een reuzenge- vaarte zullen wij zien verrijzenzij is de langste brug der wereld; want hare lengte bedraagt 3175 en hare hoogte 27 meters, liet bouwwerk bestaat uit 85 ijzeren draagwerkwaarvan de 13 middelste eene lengte hebben van 75 me ters. De moeijelijkheden van de fundering en do bouw der pijlers waren zeer groot; 't werk werd herhaaldelijk door stormen afge broken en beschadigd en vele menschenlevens gingen er bij verloren Sedert vele jaren was de bouw der brug een vronte wensch der Schotten geweest; de zwarigheden en de daaraan verbonden kosten schrikten er echter van af, tot eindelijk in 1871 eene maatschappij op aaudeelcn een kapitaal van 350 duizend pond sterling bij elkaar bragt en de Ingenieur de Bergue met het ontwerp en de uitvoering van het plan werd belast. Ziedaar de brug in 1877 en een jaar later? Daar ziet men dit trotsche werk door stormen vernielenjuist toen er in den don keren avond een trein over ging. Gij herinnert 't u nog wel Bij de 100 menscheu vonden hun dood in de golven of werden verpletterd. 't Was verschrikkelijk. En wat bleek er bij het on derzoek? Dat er geknoeid was. Dat er oud ijzer aan de brug verwerkt was met wat verf, of vernis bestreken, dut de kracht van wind en zwaarte niet kon verduren en op een ge geven oogenblik moest bezwijken, of dit nu 1 lag aan de opzigters ot aannemers dit doet er niet toe't feit was begaan. Is 't niet verschrikkelijkdat0111 een weinig voordeel, 't leven van duizende menschen wordt opge offerd Is 't niet te betreuren dat er zoo wei nig controlezoo weinig of zoo slecht opzigt be staat over ietswaar de grootste zorg aau incest besteed worden! Is 't niet, of men met het leven der menschen speelt, als men niet be langstellend op de kleinste kleiuigheden acht geeft, op zoo'n zaak, waarbij het op zulke groote kleinigheden aankomt! Waar zouden we eindigen, wilden we al de spoorwegrampen beschrijven, die er in de laatste 25 jaren hebben plaats gehad! Gaan we naar Noord Amerika in ditzelfde jaar. De exprestrein van den Pacific werd door de sneeuw tegen gehou den op den houten brugdie over den Ohio ligt. Nu zou de voorzigtigheid hebben aan de hand gedaan, om de locomotief alleen tegen het sneeuwbeletsel at te zenden en den trein te halenals 't was opgeruimdmaar de ma chinist was niet voorzigtig en joeg, om geen tijd te verliezen, met volle stoom tegen de sneeuw indan deze wilde niet wijken't was hart tegen hart en onder den geweldigen schok van trein en sneeuwberg bezweek de brug en stortte de trein in de diepte, 't Getal doodeu en gekwetsten was hoogst aanzienlijk, slechts een enkele bleef ongedeerd. Honderd en meer voorvallen uit den vreemde; maar keeren wij eens terug in ons eigen land en zien wij hoe 't hier met. de spoorongeluk- ken gelegen is. Bepalen wij ons slechts tot de laatste maanden, dan zien wij te Woerden een sneltrein in volle vaart op een verkeerd sjioor loop en. Er werd aan 't station gewerkt en de ar beiders worden beschuldigd 't wissel, bij het doorlaten van een wagen, niet weer goed ge steld te hebben, waardoor de trein op een dood spoor liep. Gelukkig, dat er op dat spoor 2 wagens stonden, die de kracht bra ken, anders waren de 100 passagiers mogelijk allen kinderen des doods geweestnu bepaal de zich 't ongeluk tot eenige gekvvesten, 't Geval, dat binnenkort te Rotterdam voor viel, ligt nog te versch in 't geheugen, om herinnerd te worden E:i nog breekt ons 't harte, als wij lezen van 2 dooden en 8 zwaar gekwetsten. 't Was vreeselijk, op zoo'n wijze het leven te verliezen of 11a het doorstaan van bittere pijnen zijn leven lang ongelukkig en verminkt te zijn. Eu waaraan 't ongeluk te danken? Aan nalatigheid, onverschilligheid of onop lettendheid der Wisselwachters. wIk weet er alles van" riep één van hen, die een con tra orde ontving, meenende, dat het een her haling der eerste orde was, en de trein reed op een goederentrein met bovenstaand noodlottig gevolg. Is de klagt niet gegrond die men voor jaren reeds geslaakt heeft, om in plaats van één twee wachters bij brug en wissels te hebben, ten einde meer zeker te zijn, dat alles in orde isEn moest er aan ieder station nog niet een opzigter of zoo ie mand belast worden met het toezien, dat de- hekken gesloten en de weg veilig was Immers daardoor zou men verleden jaar voor komen hebben, dat onder Utrecht geen 2 per sonen met wagen en paard door een sneltrein overreden en gedood werden, doordien dat het hek niet gesloten was. Worden do wachters wel goed bezoldigd, om met volle toewijding en met ambitie de taak te vervul len, die zij op zich namen; eene taak, waarbij het leven van hondeiden gemoeid is! Veel geld maakt altijd geen goed volk maar waarheid is 't ook, dat, waar broodzorg nijpt, 't hart dikwijls bij vrouw en kinderen is en de gedachten afgeleid zijn. Maar bo vendien: wat een wissels zijn niet zelden aan een man toevertrouwd! Eu dm nog: zoo'n man kan niet wel wor den hij kan door iets overvallen worden enook buiten zijn toedoen kan zijn post on beheerd zijn. Zulk een gewigtig ambt moest ruimer bezoldigd worden en een dubbelstel in dienst gesteld zijn, om zeker te wezen van da goede bediening. Gaat met mij al de on gelukken 11azij hebben niet onderwegmaar aan wissel of brug plaats Eu zou men niet bevreesd worden, om zijn leven in een trein te wagen. Wij huldigen daarom 't streven van den

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1881 | | pagina 1