iLGinii mrnwi
ZONDAG
USD BOUWBLAD.
30 OCTOBER.
Wie? Wie?
Ao. 1881.
25ste Jaargang.
No. 1450.
Bekendmakingen.
J. F. J. Rodenrijs,
SC1I4GER COURANT
Dit blad verschijnt drie maal per week - maandag-
Woensdag- en Zaterdagavond. Bij inzending lot
's middags 12 itre worden Adverlentiën in het
ecrstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden
stukke» een dag vroeger.
Prijs per jaar f 3.Franco per post ƒ3.60
Afzonderlijke nummers f 0.05.
Adterfenfiën van een tot vijf regels f 0.75
iedere regel meer f 0.15. Groote let'ers worden
naar plaatsruimte berekend.
BEVOLKING
vroeger wonende te Bergh (Gelderl;) thans te
Schagen, wordt in zijn belang aangemaand,
zich zoo spoedig mogelijk te vervoegen ter
Secretarie der gemeente Schagen.
POLITIE.
GEVONDEN:
te SCHAGEN,
ie in het begin der maand October j.1.
een GOUDEN RING.
ae in den nacht van Ding-dag IIop Woens
dag 12 October dezes jaars:
een GOUDEN BROCHE;
Inlichtingen omtrent genoemde voorwerpen
zijn te hekomen ter Secretarie der gemeente
Schagen.
VERMIST:
op de markt te Schagen van 20 October j. 1:
een SCHAAP;
met een roode verwstip achter op het reg
terb'i.
Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven,
worden verzocht zich daartoe aan te melden ter
secretarie der gemeente Schagen.
VERMIST
op de markt te Schagen van 27 October j.1.
een VET SCHAAP;
met een teermetk achter op het regterbil.
Zijd ie hieromtrent inlichtingen kunnen geven,
worden verzocht, zich daartoe aan te melden
ter gemeente secretarie sldaar.
VERMIST,
uil eene weide gelegen aan 't Zeugebuurtje, ondei
de gemeente Schagen.
een VET SCHAAP (weer)
met afgesneden staart en eene blaauwe verf-
slreep over het schoft
Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven
worden verzocht zich daartoe aan te melden
ter gemeente secretarie aldaar.
Burgemeester en Wethouders van Schagen;
Overwegende, dal met den len November
a. j., inwerking treedt, de wet van 28 Junij
(Staatsblad no. 97) tol regeling van den klein
handel in sterken dranken tot beteugeling van
openbare dronkenschap.
Brengen ter algemeene kennis:
1. dal volgens art: i3 der genoemde wet, in
elke localiteit, waar sterken drank in het klein
wordt verkocht, een duidelijk leesbaar gedrukt
exemplaar dier wet moet zijn opgehangen.
2. dat ingevolge hetzelfde artikel, wanneer de
vereischte vergunning is verleend, een door den
secretaris der gemeente gewaarmerkt afschrift
dier \ergunr.ing, mede op eene voor ieder zigt-
bare plaats in het locaal, moet aanwezig zijn,
en tevens boven of ter zijde van de buitendeur,
die tor de localiteit toegang geeft met duidelijke
letters moet zijn vermelda, den naam van
hem aan wien de vergunning is verleend; b.
het woord vergunningc. (wanneer zulks het
geval is) dat iugenoemde localiteit geen sterken-
«irank wordt verkocht van af Zaterdagavond
6 tot Maandag morgen 6 ure.
3- dat de formulieren voor de aanvragen
vergunning, ingevolge artI der wet, welke
ajmvragen op een zegel van i5 cents moeten
borden geschreven en ingezouden aan Burge*
meester en Wethouders vóór I Januarij e. k.,
ter gemeente secretarie verkrijgbaar zullen zijn
van af den ten November a. s.
4- dat de ambtenaren heiast met het opspo
ren van de overtredingen der genoemde wet,
krachtens art: 26 daarvan, ten allen tijde vrijen
toegang hebben tot de localitciten waar sterken
drank in het klein wordt verkocht.
Schagen, den 28 October 1881.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
G. LANGEN HEIIG,
de t*ecreta"W,
DENIJS
Verplaatst U, geachte lezermet mij in
September 1877 in Schotland. Daar zien wij
een ijzeren sjxxinvegbrug nmken over de Taij,
die ten doel heeft het Zuiden met het Noorden
van Schotland te vereenigen. Een reuzenge-
vaarte zullen wij zien verrijzenzij is de langste
brug der wereld; want hare lengte bedraagt
3175 en hare hoogte 27 meters, liet bouwwerk
bestaat uit 85 ijzeren draagwerkwaarvan de
13 middelste eene lengte hebben van 75 me
ters. De moeijelijkheden van de fundering
en do bouw der pijlers waren zeer groot; 't
werk werd herhaaldelijk door stormen afge
broken en beschadigd en vele menschenlevens
gingen er bij verloren Sedert vele jaren
was de bouw der brug een vronte wensch der
Schotten geweest; de zwarigheden en de
daaraan verbonden kosten schrikten er echter
van af, tot eindelijk in 1871 eene maatschappij
op aaudeelcn een kapitaal van 350 duizend
pond sterling bij elkaar bragt en de Ingenieur
de Bergue met het ontwerp en de uitvoering
van het plan werd belast.
Ziedaar de brug in 1877 en een jaar later?
Daar ziet men dit trotsche werk door
stormen vernielenjuist toen er in den don
keren avond een trein over ging.
Gij herinnert 't u nog wel
Bij de 100 menscheu vonden hun dood in
de golven of werden verpletterd. 't Was
verschrikkelijk. En wat bleek er bij het on
derzoek? Dat er geknoeid was. Dat er oud
ijzer aan de brug verwerkt was met wat verf,
of vernis bestreken, dut de kracht van wind
en zwaarte niet kon verduren en op een ge
geven oogenblik moest bezwijken, of dit nu
1 lag aan de opzigters ot aannemers dit doet
er niet toe't feit was begaan. Is 't niet
verschrikkelijkdat0111 een weinig voordeel,
't leven van duizende menschen wordt opge
offerd Is 't niet te betreuren dat er zoo wei
nig controlezoo weinig of zoo slecht opzigt be
staat over ietswaar de grootste zorg aau incest
besteed worden! Is 't niet, of men met het
leven der menschen speelt, als men niet be
langstellend op de kleinste kleiuigheden acht
geeft, op zoo'n zaak, waarbij het op zulke
groote kleinigheden aankomt! Waar zouden we
eindigen, wilden we al de spoorwegrampen
beschrijven, die er in de laatste 25 jaren
hebben plaats gehad! Gaan we naar Noord
Amerika in ditzelfde jaar. De exprestrein van
den Pacific werd door de sneeuw tegen gehou
den op den houten brugdie over den Ohio
ligt. Nu zou de voorzigtigheid hebben aan
de hand gedaan, om de locomotief alleen tegen
het sneeuwbeletsel at te zenden en den trein
te halenals 't was opgeruimdmaar de ma
chinist was niet voorzigtig en joeg, om geen
tijd te verliezen, met volle stoom tegen de
sneeuw indan deze wilde niet wijken't was
hart tegen hart en onder den geweldigen schok
van trein en sneeuwberg bezweek de brug en
stortte de trein in de diepte, 't Getal doodeu
en gekwetsten was hoogst aanzienlijk, slechts
een enkele bleef ongedeerd.
Honderd en meer voorvallen uit den vreemde;
maar keeren wij eens terug in ons eigen land
en zien wij hoe 't hier met. de spoorongeluk-
ken gelegen is. Bepalen wij ons slechts
tot de laatste maanden, dan zien wij te Woerden
een sneltrein in volle vaart op een verkeerd
sjioor loop en.
Er werd aan 't station gewerkt en de ar
beiders worden beschuldigd 't wissel, bij het
doorlaten van een wagen, niet weer goed ge
steld te hebben, waardoor de trein op een
dood spoor liep. Gelukkig, dat er op dat
spoor 2 wagens stonden, die de kracht bra
ken, anders waren de 100 passagiers mogelijk
allen kinderen des doods geweestnu bepaal
de zich 't ongeluk tot eenige gekvvesten,
't Geval, dat binnenkort te Rotterdam voor
viel, ligt nog te versch in 't geheugen, om
herinnerd te worden E:i nog breekt ons 't
harte, als wij lezen van 2 dooden en 8 zwaar
gekwetsten. 't Was vreeselijk, op zoo'n wijze
het leven te verliezen of 11a het doorstaan van
bittere pijnen zijn leven lang ongelukkig en
verminkt te zijn.
Eu waaraan 't ongeluk te danken?
Aan nalatigheid, onverschilligheid of onop
lettendheid der Wisselwachters. wIk weet
er alles van" riep één van hen, die een con
tra orde ontving, meenende, dat het een her
haling der eerste orde was, en de trein
reed op een goederentrein met bovenstaand
noodlottig gevolg. Is de klagt niet gegrond
die men voor jaren reeds geslaakt heeft, om
in plaats van één twee wachters bij brug en
wissels te hebben, ten einde meer zeker te
zijn, dat alles in orde isEn moest er aan
ieder station nog niet een opzigter of zoo ie
mand belast worden met het toezien, dat de-
hekken gesloten en de weg veilig was
Immers daardoor zou men verleden jaar voor
komen hebben, dat onder Utrecht geen 2 per
sonen met wagen en paard door een sneltrein
overreden en gedood werden, doordien dat
het hek niet gesloten was. Worden do
wachters wel goed bezoldigd, om met volle
toewijding en met ambitie de taak te vervul
len, die zij op zich namen; eene taak,
waarbij het leven van hondeiden gemoeid
is!
Veel geld maakt altijd geen goed volk
maar waarheid is 't ook, dat, waar broodzorg
nijpt, 't hart dikwijls bij vrouw en kinderen
is en de gedachten afgeleid zijn. Maar bo
vendien: wat een wissels zijn niet zelden aan
een man toevertrouwd!
Eu dm nog: zoo'n man kan niet wel wor
den hij kan door iets overvallen worden
enook buiten zijn toedoen kan zijn post on
beheerd zijn. Zulk een gewigtig ambt moest
ruimer bezoldigd worden en een dubbelstel
in dienst gesteld zijn, om zeker te wezen van
da goede bediening. Gaat met mij al de on
gelukken 11azij hebben niet onderwegmaar
aan wissel of brug plaats Eu zou men niet
bevreesd worden, om zijn leven in een trein
te wagen.
Wij huldigen daarom 't streven van den