DONDERDAG
ymi
Jtl
15 DECEMBER.
im
ORANJE NEÊRLAND ÉEN,
R 0 Z E sr.
Ao. 1881.
No. 1470.
Y&
VEERTIG CENTS;
25ste Jaargang.
BERICHT.
opgedragen aan Z Mden Koning.
Bekendmakingen.
(IIIAGE
Dit blad verschijnt drie maal per weckmaandag-
Woensdag- en Zaturdagavond. Bij inzending lot
's middags 12 ure worden Adverlentièn in het
ecrstuitkomende nummer geplaatst. Ingezonden
«tukken een dag Vroeger.
Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.G0
Afzonderlijke nummers f 0.05.
Advertentie* van een tot vijf regels f 0.75
iedere regel meer f 0.15. Groote letters worden
naar plaatsruimte berekend.
3
Als premie op ons blad voor het jaar 1882
kunnen wij onze abonnees aanbieden, een
fraaien SCHEURKALENDER, getiteld:
Uitsluitend verkrijgbaar voor onze abonnees
tegen betaling van
terwijl hij in den handel Vijf en Zeventig Cent
kost.
Zijdie dezen Scheurkalendergeschreven
op zedelijk-maatschappelijk gebied, door een
zeer bekwame hand. wenschen te bezitten,
gelieve te teekenen op de Inteekenlijstdie
hen binnenkort zal worden aangeboden. Naar
buiten tegen overmaking van het bedrag per
postwissel, voor 15 Dec. a.s,
POLITIE.
GEVONDEN,
in de pemeente Schagen, tijdens de veulenmarkt
van den af en dezer.
een GOUDEN MEDAILLON.
Inlichtingen hieromtrent zijn te hekomen ter
gemeente secretarie aldaar.
VERLOREN:
waarschijnlijk op den Stationsweg cf
Hoep te Sc hagen
een REKENING COURANTBOEKJE,
voor den vinder van geene waarde.
Zij die hieromtrent inlichtingen kunnen geven,
worden verzocht zich te vervoegen ter gemeente
secretarie aldaar.
VERMIST:
op de markt te Schagenvan 8 December jl.
een SCHAAP, (O verhouder),
gemerkt met een zwarte streep boven den staart.
Zij d ie hieromtrent inlichlingen kunnen geven,
worden verzocht, zich te vervoegen ter gemeente
secretarie aldaar:
De Burgemeester van Schagen, herinnert, de
ingezetenen aan art: 160 van hel politiereglement
dezer gemeente, luidende als volgt:
„De schoorsteenen, voor zooverre die des zo"
In het Oosten bestaat het geloof nog, dat
de eerste roos is ontstaan uit een traan van
den profeet Mohamed; volkeren echter, die
eene minder vurige verbeeldingskracht hebben,
zullen toegeven, dat de oorsprong dezer bloem
in een veel meer duister verleden moet wor
den gezocht. In de vroegste tijden der geschie
denis werden reeds rozen geteld onder de meest
krachtige bestanddeelen tier liefdedranken. Zij
schijnen door de Romeinen te zijn ingevoerd
uit Egvpte, onder de regeering van Domitia-
nus. Antiochns sliep op een bed van rozen
bladeren. Marcus Antonius verzocht aan Cleo-
patra, dat zij zijn graf met rozenstruiken zou
versieren en ffmea rosa" („mijne roos") was
een geliefkoosde uitdrukking van Romeinsche
minnaars. Homerus teekende het schild van
Achilles en den helm van Hector als met.
rozen versierd. Onder de Grieken was liet de
gewoonte, om testamentaire beschikkingen te
maken, dat boven het graf van den erflater
I voortdurend een perk met rozen moest worden
onderhouden en te Torello bij Venetie bestaat
nog een opschrift, waaruit men zien kan, dat
deze gewoonte ook in Italië werd aangenomen.
Op grafsteenen van jonge meisjes plagt men
eene roos te beitelen, waarop een vlinder ge
zeten was. In Turkije worden nog tegenwoor
dig dikwerf rozen gebeiteld op de grafzerken
van ongehuwde vrouwen.
Volgens de Indische mythe werd Pagodasiré.
de i eene der vrouwen van Wischnoe, in eene roos
gevonden. Van Zooaster wordt verhaald, dat
hij in tegenwoordigheid van Darius, toen deze
een wonder van hem begeerde, een rozen
struik uit den grond deed ontstaan en deze
knoppen en bloemen deed krijgen. In Babyion
werd bet leder voor schoenen zeer gewaar
deerd, wanneer het met rozengeur was door
trokken.
In een der boeken, welke aan Salomo wor
den toegeschreven, wordt de eeuwige wijsheid
vergeleken met de rozenperken van Jericho
De prinses Nurmahal, de bekoorlijkste schoon
heid in de harem van een Grooten Mogol,
had een kanaal laten vullen niet rozenwater
en roeide daarop met haren gemaal. De hitte
der zon deed de rozenolie drijven aan de opper-
I vlakte van het water en toen hunne majesteiten
mers gestookt worden, moeten ten minste twee-(jjj bespeurden, was de oostersche rozenolie
maal 's
jaars in Maart eo December worden qe i u-jgevon(jen goo althans vertelt nten in het
:n schoongemaakt op de straffen bij r»„„.
van
bij
straf-
veegd en schoongemaakt op
art: 47not, van bet wetboek
legt bedreigd."
Schagen, 3 December 1881
De Burgemeester voornoemd,
G. LANGENBERG.
Dc hoogepriester bij de IIcbrcën droeg bij
sommige offers een rozenkrans volgens de
Mozaische instellingen, en wellicht was het in
horinering aan dit feit, dat de Synode van Nis
mes, die in de derde eeuw werd gebonden
besloot, dat elke Jood verplicht zou zijn als
herkenningsteeken eene roos op de borst te
dragen. In vele landen vieren de Joden thans
nog het feest van de bloem van liet Oosten
bij welke gelegenheid zij lmnne lampen, kan
delaren en bedden met rozen versieren. Daar
door kwam het, dat de eerste Christenen do
rozen haatten en deze dikwerf in de geschrif
ten der kerkvaders werden veroordeeld; deze
toch verklaarden, niet te kunnen begrijpen,
hoe de menschcn kalm aau rooeen konden den
ken, wanneer zij zich de doornenkroon van den
Heiland herinnerden; later echter schijnt dat
vijandige gevoel te zijn uitgestorven.
Toen Maria Antoinctto Nancv passeerde,
terwijl zij op weg was, om met Lodewijk XVI
te gaan trouwen, hadden de dames vau Lot
haringen voor haar een bed, met rozen be
strooid, gereed. In de middeleeuwen werden
de rozen in Frankrijk zoo kostbaar geacht, dat
er een koninklijk verlof voor noodig was, orit
ze te kweeken. Karei de Groote lieval de cul
tuur van rozen aan De Persen sluiten hunne
wijnflesschen met rozenbladeren van Schiras,
in het idee, dat deze aait de wijn een aange-
namen geur mededoelen; en gedurende liet
feest Abripan, dat tijdens de dag— en nacht
evening invalt, werpen de Perzische dames,
die elkander bezoeken, elkander met rozen
Te Rome worden op een zondag, welken men
den rozendag noemt, rozen in dc kerken ge
zegend. De gewoonte om een gouden roos te
wijden, bestaat bij den paus sedert de 12o
eeuw. De wijding geschiedt met groote plech
tigheid op den vierden Zondag in de vasten
en de gewijde roos wordt, gelijk bekend, is.
gewoonlijk door den Paus aan kooge vorste
lijke personen geschonken.
Te Sant Jago in Chili ontvangt ieder vreem
deling, die als gast in een of ander aanzien
lijk huis binnentreedt, van elke van de dames
eene roos. Madame de Genlis heeft den naam
de eerste mosrozen naar Frankrijk te hebben
gebracht. De roos, welke de meeste doornen
heeft, is de Schotsche roos (Rosa Spinosiatima).
De rozen van lork en Lancaster, eene roode
en eene witte roos, herinneren ons aan den
'rootsten Engelsehen burgeroorlog. Er bestaat
Oosten.
8' - Cl"-«6-
ook een formeele adel onder de
rozen, en
De Romeinsche keizer Heliogabalus vulde belden en heldinnen der geschiedenis
PATENTEN.
De Burgemeester vau Schagen, maakt bekend
dat van af Woensdag den I fen tot en met Woens'
dag den aten dezer maand, des voormiddags
van 9 tol ia ure, ter Secretarie kunnen vvordeu
afgehaald:
De patenten, aangevraagd in de maanden
Augustus September eo Oclober, ae kwartaal,
dienst l88i|8a.
Wordende de patentplechtiging herinnerd, dat
de afbaling persoonlijk moet geschieden.
Schageo, i3 December 1881
De Burgemeester voornoemd,
C. LANGENBERG.
hebben hunne namen afgestaan, om er de
verschillende soorten van rozen mede te be
noemen.
Onder de Grieken, Romeinen en Galliërs
werden gerst, klimop, niyrthen en rozen be
schouwd als kostelijke mid leien voor eeu
drinker, die meer wijn gedronken had dan
hem paste. In Capua werden rozen gebezigd
als een middel om de maag op te wekken en
te versterken. Aan een afkooksel van rozen
schreet nten zeer sterk werkende adstringe-
rende kracht toe. Professor Hoffmann, de be
roemde uitvinder van de Hoffmann's druppels,
beval rozen aan bij ontsteken ingen van het
i) 't komt mij voor dat hier niet de gewone roos is bedoeld,borstvlies. Paracelous meende dat zn »emen<*d
oos van Jericho. een eievnaardiee riant. J' O O
een vischvijver met rozenwaterer wordt ech
ter nergens vermeld, hoe de visschen deze
handelwijze hebben opgenomen. Toen sultan
Saladin in 1188 Jeruzalem veroverde, wilde bij
j niet eer in den tempel binnen treden, voor de
t wanden met rozenwater waren afgewasschen
en er waren niet minder dan 500 kameelen
noodig, om de verlangde hoeveelheid aan te
voeren. Ook na de inneming van Constanti-
nopel door Mahmoed 11,1455. werd de kerk
van St. Sophia plechtig met rozenwater afge
wasschen, vóór zij in eene moskee werd ver
anderd.
maar Je zoogenaamde roos van Jericho, een eigenaardige plant,
die jaren lang verdroogd en in eengeachromifld kan bewaard
blijven en niet zoodra op water wordt gelegd, of zij ontplooit
zich op nieuw. Dit komt ook beter uit aiet de beeldspraak. Tebt.
1) Eenige analogie met het gebruikelijks werpen met bloemen
en confetti tijdens het carnaval, in Italië, dat omstreeks dea-
zelideu tijd iuvalt, is niet te loochenen. Yeut-