Donderdag, 17 Januari 1889. 33ste Jaargang. Mo. 2264. UitgeverJ. WINKEL. Hureaia: iCHAGülï, Laan, D, 5. Gemeente Schagen Bekendmakingen. Hati <?ji a I e i i t i e. Ei in n en landsch W ieuws. SCHAGER Alleman! Dit blad verschijnt tweemaal per week: oensdag- Zater dagavond. Eij inzending tot 's middags 12 ure, worden ADVEB- TENTIËN in het eerstuitkomend nummer geplaatst. INGEZONDEN" STOKKEN èén dag vroeger. COURANT. ie- k Lanlliiiaj Prijs per jaar f3.Franco per post f3.00. Afzonderlijke nummers 5 Cents. ADVERTENTIËN van 1 tot 5 regels f0.75; iedere regel meer f 0.15 Groote letters -worden naar plaatsruimte berekend. Burgemeester en Wethouders der gemeente Schagen Brengen, ter voldoening aan de derde alinea van Art. 26 der Wet op de Nationale Militie van den 19den Augustus 1861 (Staats blad No. 72), ter kennisse van do belanghebbenden, dat het overeen komstig Art. 25 dier Wet afgesloten Inscbrijvings-Register van 1888, voor de lichting 1889, met de daaruit opgemaakte alpha- betiscbe naamlijst, op heden ter Secretarie der Gemeente voor een ieder ter lezing is nedergeiegd tot en met den 19en dezer maand, van des morgens 9 tot des namidnags 4 ure. Schagen, den llen Januari 1889. Burgemeester en Wethouders voornoemd, G. LANGENBERG, de Secretaris, DENIJS. Plaatsgebrek verplicht ons, ditmaal geen feuilleton te plaatsen. In het volgend num mer zullen wij aanvangen met de vertaling van den nieuwen, zeer boeienden roman: „Een Leugen," van de hand der Duitsche schrijfster, Ida B o y - E d. Schagen, 16 Januari 1888. Zeer talrijk was de opkomst, jongstleden Zondagavond in de kolfbaan van den hr. C. Kos Pz., alhier, van hen, die, uitge lokt door des sprekers naam en het door Z Ed. gekozen onder werp, zich geschaard hadden onder het gehoor van Mr. H. Goeman Borgesius, die zich ten doel had gesteld, te spre ken over^Maatschappelijke beteeken is van zeden, vormen en maniere n." Onvrijheid is het wezen van elke maatschappij. Wij zijn niet vrij, al meenen wij ons ook al vrij, in gewoonten, zeden, zelfs niet in de voldoening aan de dringendste levensbehoeften, als: eten en drinken bijv. De reden dier onvrijheid, meende Spr., vloeit voort uit de maatschappelijke orde, waaronder wij leven. Onze maatschappij is geen veelvoud van individuën, evenmin als een hoop steen en hout een huis vormen; maar steen en hout in orde verbouwd, vormen een huis, en zoo is ook de maatschappij eene vereeniging door het gemeenschappe lijke doel, in nauwe oiganische verbinding, met eigen doel, eigen leven, waarvan een deel niet ziek kan zijn, zonder dat de andern deelen daaronder lijden. Er moet dus orde zijn, en daaruit vloeien voort de regelen, om die orde te bewerk stelligen. Zulks gaat evenwel niet zonder dwang om tot op- volging te dwingen, waartoe weder de wetten dienen. De wet of liever het recht omvat niet alles wat tot den staat behoort. Het recht vertegenwoordigt alleen de rechtsorde; maar er bestaan ook zedelijke wetten. Dwang moet er ook zijn buiten de wet en zulk een dwang heet zedelijke dwang, welke zich openbaart door de publieke opinie of openbare meening. Alleen de staats— en de moreele wetten te zamen verzekeren de orde. De staatsdwang op zich zeiven is een onvolkomen heid, die is te onbeholpen, te zwaar op de hand. De staats dwang kan bijv. van een vrouw geen moeder maken, kan een slechte moeder niet de liefde voor hare kinderen opdwingen. De psychologische dwang daarentegen kan overal optreden in huis en zelfs tot voor den troon. Doch staatsdwang ennnoreele dwang, ieder heeft zijp. eigen politie. De staatsdwang straft de schending zijner wetten, de moreele dwang straft en voorkomt zoo mogelijk schending zijner wetten en wel door de publ. opinie, in verband met de volkszeden, -vormen en -ma nieren. Evenwel bestaat er verschil tusschen" volkszeden en volksge bruiken. Een volkszede of volksgewoonte wijst op h&t feit dat bij zeker volk de gewoonte is zus of zoo te handelen. Volks- ge rui en krijgen eerst dan het karakter van volkszeden, wan neer de maatschappelijke omstandigheden ze vormen. Bijv. ge woonte is, dat in een land waar veel venen zijn, men veel turf stookt, in een boschrijkland wordt veel hout gestookt, in een land rijk aan steenkolen stookt men veel steenkool. In het eene land houdt men het middagmaal te 12 ure, in een ander te 1, weer een ander te 3 uur enz. En die verschijnselen hoe nietig oogenschijnlijk, zijn geen bloot toeval, maar hangen af van de belangen, die er mede gemoeid zijn. Zoo zijn er gewoonten, waarbij belangen van derden betrokken zijn waarvan men niet kan afwijken donder nadeel voor die "li die dit doet, wordt door de publ. opinie veroor deeld. Dat een gebruik allengs een volkszede wordt, bewijst o. a. het looienstelsel. Dat ook het omgekeerde plaats heeft en wat vroeger volkszede was, door den tijd een gebruik wordt, bewijst het toedrinken aan tafel, hetwelk in vroegere tijden eene bijzondere sociale beteekenis had, doch nu slechts een beleefd heidsvorm is geworden. Tal van voorbeelden zijn er zoo, om aan te toonen, dat in het maatschappelijk leven het terrein zeer groot is, hetwelk wordt beheerscht door de volkszeden en waarvan men dage lijks den dwang gevoelt, en zeker is het, dat schending der sociale wetten nadeeh'ge gevolgen na zich sleept, waardoor be wezen wordt, dat de beschaafde zeden practische waarde hebben. Die sociale wetten, met betrekking tot het maatschappelijk verkeer, den omgang in huisgezin, familie en maatschappij vormen de veiligheidspolitie der zedelijkheid. Zonder die vormen, die wetten van zedelijkheid, eer en fat soen, is het maatschappelijk leven, de maatschappelijke omgang ondenkbaar, onmogelijk, en de kracht dier sociale of moreele wetten ligt vooral hierin, dat zij, daar, waar het den staats wetten ten eenen male onmogelijk is door te dringen, zich gebiedend doen gelden en afwijkingen en fouten tracht te voor komen, voorkomt of straft. In de vergadering der Liberale Kiesvereeniging //Schagen", jl* Maandagavond gehouden in het Noord—Hollandsch Koffiehuis, werden tot bestuursleden gekozen, de heeren Jb. Stammes en P. Buis Jz., en als zoodanig herkozen, de heer A. W. v. Kluyve, welke heeren hunne benoemingen aanvaardden. Uit de rekening en verantwoording bleek dat de ontvangsten beliepen f 65.en de uitgaven 63.44, terwijl volgens de ledenlijst het nieuwe vereenigingsjaar met 66 leden aanvangt. Naar aanleiding van eene mededeeling omtrent den ongun- stigen toestand der Bondskas, werd besloten behalve het ver plichte quotum nog f 10.over te storten aan de Bondskas, indien namelijk de beide overige vereenigingen Barsingerhorn en Dirkshorn zulks ook zouden doen. Nog werd medegedeeld dat op eene uitnoodigiug van den Bond, de heer Mr. W. V. d. Kaay, zich bereid heeft ver klaard, zelts zonder de minste vergoeding van reis of verblijf kosten, te Schagen tegen medio Pebruari eene lezing te houden. Ten slotte werd nog besloten, dat vanwege de Kiesvereeniging Schagen, aanstaanden Dinsdag, 22 Januari, eene lezing zal worden gehouden door den Heer Brunner9 en dat tot die lezing de leden der kiesvereeniging vrijen toegang zullen hebben, terwijl de entree voor niet-ledeu is gesteld op 25 Cents per persoon. Die lezing zal gehouden worden in de Kolfbaan van den heer C. Kos en precies aanvangen des avonds ten 7 ure. Ook in onze gemeente worden pogingen in het werk gesteld tot de oprichting eener vereeniging tot wering der bedelarij. Wij twijfelen er geenszins aan of deze pogingen zullen bij de burgerij die instemming en medewerking vinden, waarop zij recht hebben. Immers in de gemeenten Barsingerhorn en Benningbroek werkt een dergelijke vereeniging reeds met succes. Verslag der lezingdoor den heer lYIr*. "W. van der* K a a y lid van de Tweede Kamer gehouden in de Vrijzinnige Kiesvereeniging te Wie ring er w aarop Dinsdag15 Januari 89. Tot onderwerp had spreker gekozen: Wenschen en verwach tingen op het punt van belastingen. Wat er te wenschen viel? Zeer veel. Wat te verwachten? Vooreerst bitter weinig en daaronder niet veel goeds. Spr. had reeds in het begin van '88, toeu hij bij gelegenheid der ver kiezingen te Alkmaar en Zuid—Scharwoude lezingen had gehouden, zijn gevoelen te kennen gegeven over den toen maligen toestand en o.m. ook gezegd, dat, als de liberale partij de nederlaag leed, er van de vurig gewenschte belastinghervor mingen zeer weinig zou komen. Alleen in de onderwijskwestie zou men kunnea rekenen op eene verandering, doch daarover zou men zich niet hebben te verheugen. Helaas die profetie is, droevig genoeg, vervuld! Profetie? Men behoefde geen profeet te zijn, om dat te voorspellen. Leed de lib. partij de nederlaag dan siond het vast, dat er twee partijen aan het roer van staat zouden komen, die, ofschoon onderling op zeer verschillend standpunt staande, zich bij deze gelegenheid zouden vereenigen en het is te voorzien, dat die twee partijen nog wel een heele poos in harmonie met elkander zullen voortgaan. Daar er in elke partij evenwel een rechter en een linker zijde is, kan men wel begrijpen, dat er weinig tot stand kan komen, want dan moet er oneindig veel overlegd worden. Maar waarover men het bij die 2 partijen uiet eens is met elkander, daar wordt een zoogenaamde staatscommissie be noemd. Hoe staat het nu met onze belastingen Voor de verkiezing hadden we van anti—re vol. zij de een progr. van actie, waarop voorkwam 1. vermindering van accijns, 2. gelijkmatige belastingdruk naar verschillende bestanddeelen van het nationaal-vermogen, 3. herziening der tarieven van in-, uit- en doorvoer, ook in verband met de tarieven van andere mogendheden. (Dus protectie.) Daar naast stond een Katholieke gedragslijn verzekerende dat alle rijksinkomsten-belasting is af te keuren. Die verzeke ring staat dus lijnrecht tegenover den wenscli der anti-revo- lutionaireu. Van vermindering van den druk der accijnzen wordt in het geheel niet uitgesproken. Maar wel van een sterk ge prononceerd protectiestelsel. Waar nu twee partijen van dezelfde kracht zijn, die in de hoofdpunten zoozeer van elkander ver schillen, wat kan er dan nu voor Nederland verwacht en ge hoopt worden Bitter weinig en dan nog niet veel goeds 1 Nu heeft men niet meer te vragen naar het programma van actie, Thans bestaat dit ministerie en dat heeft 2—maal de gelegenheid gehad (bij de opening in Mei en in Sept. en later nog bij de behandeling der Staatsbegrooting,) om voor den dag te komen. Bij de eerste openingsrede in 1 Mei, gaf dit ministerie, een zeer merkwaardige verklaring. Vóór de verkiezing was er door de verbonden partijen veel gepraat over Liberaal Wanbestuur en dat we stonden voor een Staatsbankroet. En de eerste maal dat het nieuwe ministerie handelt, ver? klaart het //Ofschoon de financieele toestand van het Rijk niet ongunstig kan genoemd worden, rekent 's konings Regeering het zich ten plicht, door te trachten vermeerdering van uitgaven tegen te gaan en door te streven naar bezuiniging, zoo mogelijk ver- hooging van lasten te voorkomen. benige bepalingen van de wet op de personeele belasting vorderen herziening, mede in verband met het te regelen kies recht, terwijl met ernst zal worden overwogen in hoeverre van de invoerrechten als bron van inkomst voor de schatkist, meer partij getrokken en de druk van enkele accijnzen verminderd kan worden. z/Eene nadere regeling van de verhouding tusschen Rijks- en gemeente-fitiaiiciën is een dringende eisch des tijds. Uit breiding van het belastinggebied der gemeenten, zal deze in staat moeten stellen meer onafhankelijk te voorzien in hare eigene behoefien." Maar in de zitting van 18 Sept. verklaart de minister *De toestand van s' Lands geldmiddelen is niet onbevredi gend bij een spaarzaam beheer bestaat tot het doen van voor stellen tot versterking van s'Rijks—inkomsten geene aanleiding." Dus een bewijs van gued gedrag voor de liberalen 1 Maar al hebben we niet meer geld noodig, het blijft toch altijd de vraagHoe het er komt, en of de draagkracht van het volk daarbij tot basis geldt. De verklaring in de rede van 1 Mei, omtrent de nadere regeling van de verhouding tusschen Rijks- en gem.-belast, werd met vreugde begroet, maar intussehen werd het 18 Sept. en toen kreeg men een nieuwe rede met beloften, maar belangrijk waren ze niet. Men zeide alleen de internationale overeenkomst tot afschaffing der premiën bij den uitvoer van suiker, mede door s' Konings gevolmachtigden onderteekend, zal bij bekrachtiging door de wet, leiden tot het voorstellen eener wijziging der belasting op de suiker. Eindelijk werd de Staatsbegrooting behandeld en daarbij was de gelegenheid te vragen, wat de regeering wil en daaromtrent gehoord, was 's ministers antwoord „te zijner tijd." De Min. wenscht zoutaccijns te vernietigen, maar dat ver lies dan te vergoeden door tarief van inkomende rechten. De suikeraccijns kan niet voor 1889 in behandeling komen. Een voorstel tot invoer van een belasting op roerend goed, inko men, effecten, enz., daarvan was geen sprake. En dan de rege ling der rijks- en gemeente-belastingen Die moeten wachten op: 1. Herziening wet Lager Ouderwijs, en 2. uitslag der Herzienings—Commissie van schatting der ongebouwde en ge bouwde eigendommen. "Vooreerst is er dus niets te wachten. Zulks verbaast Spr. niet, met bet oog hierop, dat het mini sterie steunt op de 2 partijen. Toen in enkele bladen dier pai tijen geklaagd door het tegenwoordig ministerie niet genoeg erkende een dier hoofdbladen dat komt omdat wij tweeën het niet eens zijn en we moeten tocli in vrede met elkander leven. - Alleen die dingen, waarover we het eens zijn, brengen we tot stand en verder vereenigen wij ons vooral, om de liberale partij tegen te werken. Doch valt er niets te verwachten, wat is er dan te wenschen? Juist zoo heel veel op dit gebied. Ons ontbreekt een inkom- sten-belastiug en zoolang die er niet is, deugt ons belasting stelsel uiet, en in wat voor vorm die werd, dat er gedaan werd, inkomstenbelasting er

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1889 | | pagina 1