Het Westfriesche Kanaal.
UIT DE PERS.
tan kinderen en van ouderen, maar alle dragen
het kenmerk, dat ze met zorg afgewerkt zijn.
Langedijk kan roemen op zijne ijverige meisjes
en vrouwen 1 Als een teeken hoe in vroegere
jaren het kunstig voorwerpen-knippen in papier
in die streek beoefend werd, vindt men op de
tentoonstelling nog een drietal zeer fijn uitge
knipte plaatjes, waarin vogeltjes, enz., ingezonden
door eene vrouw van 79 jaar, die dat werk
nog zonder bril kan doen. Slechts in zeer alge-
meene trekken is hier boven genoemd wat er
al zoo te zien is. Wie lust gevoelt er meer van
te weten, reize er heen. Hij zal zichdien kleinen
uitgang volstrekt niet beklagen, lot a. s.
Maandag is de tentoonstelling geopend.
Men schrijft uit Wieringen:
Er beginnen op ons eiland zich teekenen van
leven op te doen. In den gemeenteraad is be
sloten dat er twee leden van deu raad naar
den minister van waterstaat zullen gaan om de
belangen van den haven te bepleiten. Het is
werkelijk hoog noodig, want de toestand is
thans zoo ellendig als hij ooit is geweest. Er
wordt niets meer gedaan aan het zoo noodige
onderhoud en de verbetering van trap, wierdijk
enz. enz.alles wacht op de haven nu schijnt
het dat de afgevaardigden den minister bepaald
zullen verzoeken de haven op de begrooting te
brengen, en als dat niet kan, dan zal men met
eigen Wieringer krachten maar doen wat men
kan om de zaken wat in orde te brengen. Het
zou werkelijk treurig zijn als wij nu weer geen
haven kregen.
De kleine visschersvloot breidt zich hoe langer
hoe meer uit en de communicatie met den
vasten wal neemt toe, en nergens is er onder
de eilanden een waar het zoo moeielijk valt
aan wal te komen.
Overigens gaan op Wieringen de zaken goed.
De lammeren zijn verbazend duur, en het rund
vee haalt goede prijzen, en op die twee zaken
komt het voor onze boertjes het meest aan. Die
beginnen zich dus aardig wat van de kwade
jaren te herstellen.
Ook den visschers gaat het goed, vooral de
kleine visschers. Door den zachten winter konden
ze bijna altijd uittrekken om aliekruiken te
vangen, en dat heeft nogal heel wat opgeleverd.
Nu is die visscherij zoo wat gedaan en bereidt
men zich voor— op de geepvangst..
De garnalen-visscherij daarentegen heeft dit
voorjaar slechts weinig opgebracht.
Overigens gaat alles hier zijn kal men gang.
Strijd van kerkelijken of politieken aard bestaat
hier weinig. Het kiesbewustzijn is hier ook nog
weinig ontwikkeld. Wel bestaat hier eene liberale
kiesvereeniging, doch zij laat weinig van zich
hooren. Zij heeft dan ook weinig te doen, daar
zij in beginsel heeft aangenomen zich met de
verkiezingen voor den gemeenteraad niet te be
moeien.
De Vereetiiging „Het Nederlandsch
Rundvee-Stamboek", zal hare eerstkomende
Algemeene Vergadering houden op Maandag
19 Mei 1890, des namiddags ten 1 uur, in
het Hotel „Krasnapolsky te Amsterdam.
Uit de beschrijvingsbrief blijkt dat de rekening
over het jaar 1889 bedroeg in ontvang f 6992.805
en in uitgaaf f 5392.306, sluitende alzoo met
een voordeelig slot van f 1597.41.
De „Concept" Begrooting voor den jare 1890,
bedraagt in ontvang en uitgaaf f 5297..41.
Op 14 dezer wordt te Hensbroek een
Rijkstelegraafkantoor, ingericht met telephoon
dienst, voor het algemeen verkeer geopend.
De diensturen zijn geregeld als volgt: op
werkdagen, van 8 tot 10 uren voor- en van
12 tot 1 en van 4 tot 7 uren namiddags; op
Zon- en feestdagen van 8 tot 9 uren voor- en
van 1 tot 2 uren namiddags.
De tramonnibusdienst Alkmaar Bergen
-Egmond a/z. zal den4nMeia.s. worden geo
pend.
Door den heer Henry Tindal is aan de
Tweede Kamer der Staten - Generaal, een
krachtig adres gezonden, waarin hij o. m. mede
deelt, dat de volgende autoriteiten hem gemach
tigd hebben te verklaren „dat wanneer onder
de tegenwoordige omstandigheden den Haag
in tijd van oorlog gebombardeerd werd, dit
bombardement volgens hun gevoelen niet in
strijd zou zijn met het volkenrecht": Von
Moltke, De Brialmont, de Eransche professoren
Demangeat, Lyon-Caen en Renault, de Bel
gische professoren Nys, Rivier en Rolin-Jacque-
myns, de Engelsche professoren Westlake en
Hali, Ch. Calvo, Ed. Engelhardt, L. Gessner,
prof. L. Goldschmidt, E. de Parieu. De heer
Tindal vraagt de Tweede Kamer er op aan te
dringen bij de Regeering om onverwijld die
maatregelen te nemen, waardoor het bombar
dement van Den Haag, bij den aanvang van
een eventueelen oorlog, ophoude een gerechte
oorlogshandeling te zijn.
Hoofden, onderwijzers en onderwijzeressen
der openbare lagere scholen te Enkhuizen hebben
van het dagelijksch bestuur dier gemeente eene
kennisgeving ontvangen, dat zij hebben te zorgen
vóór 1 Januari 1893 in het bezit te zijn eener
akte voor gymnastiek of van eene aanteekening
voor de vrije en ordeoefeningen, die bij de jongste
wijziging der onderwijswet zijn ingesteld.
Vrijdag is te Steenbergen een kindje van
3 jaren, doo" onachtzaamheid der ouders, in het
vuur gevallen. Het heeft zóó hevige brandwonden
bekomen, dat men voor zijn leven vreest.
Zaterdag avond geraakten te Zierikzee van
eene 85-jarige vrouw door het omvallen eener
petroleumlamp de kleederen in brand, waardoor
zij zulke ernstige brandwonden ontving, dat zij
na een smartelijk lijden van eeuige uren overleed.
Twee kinderen van een baanwachter te
Osch werden Zondag door hun moeder uitgezon
den om centen, die ze, een boodschap doende,
verloren hadden, weer te vinden. Woensdagavond
waren de kleinen nog niet teruggekeerd. Alle
nasporingen van de politic, gesteund door talrijke
burgers, bleven vruchteloos. Men vreest, dat
de kleinen, 5 en 6 jaren oud, niet thuis durven
komen uit angst voor straf.
Het doeltreffende van het gebruik van melk
bij het ontstaan van brand in petroleum is
Zaterdag avond wederom te Leeuwarden gebleken.
Bij een winkelier aan de Voorstreek ontstond
door het omvallen van de petroleumlamp een vrij
hevig begin van brand, welke door het aanwenden
van melk bijna onmiddellijk werd gebluscht. De
winkelier had toevallig juist melk genomen en
bezat de tegenwoordigheid van geest om degeheele
hoeveelheid melk in de vlam te werpen.
Wegens poging tot moord in den nacht
van 13 op 14 April jl. te Tzummarum op zijn
aldaar wonend meisje, is zekere B. uit het dorp
Boer gevankelijk naar Leeuwarden gebracht.
De Tweede kamer is thans bijeengeroepen
tegen Dinsdag 22 April aanstaande.
Bij Eesrum (Er.) geraakte een kind van
den schipper P. over boord. Niemand bemerkte
dit, uitgezonderd het kleine hondje, dat natuurlijk
naar den schipper liepen onophoudelijk blafte,
terwijl het nu en dan naar de plaats liep, waar
het kind overboord gevallen was. De schipper
werd daardoor op het gebeurde opmerkzaam
hij sprong gekleed in het water en redde zijn kind.
In Leiden deed zich het zeldzame geval
voor, dat een kiezer verzocht zijn naam op de
kiezerslijsten te schrappen, omdat hij meent, dat
die daarop niet behoort voor te komen. Hij
wenschte uit dien hoofde „van den noodeloozen
last, aan de uitoefening van den kiezersplicht
verbonden, ontheven te worden." Burgemeester
en wethouders stelden den raad voor op dat
verzoek afwijzend te adviseeren, op grond dat
des adressants naam terecht op die lijsten is
gebrachten alzoo besloot de raad. De man,
die van aanstellerij niet vrij te pleiten is
blijft dus tegen wil en dank kiezer.
Uit Zulfen wordt gemeld
De dienstbode van den heer mr. P. alhier
wilde Maandag ochtend haren heer en mevrouw
wekken, doch kreeg geen gehoor. Toen herhaald
kloppen op de deur vruchteloos bleek, werd de
deur opengemaakt, waarna men de echtelieden
te bed vond, mevrouw reeds overleden, en mijnheer
zieltogende. Het bleek dat vergeten was de gas
kraan te sluiten, en er zoodoende verstikking
had plaats gehad.
De heer en mevrouw P. waren eerst sedert
eenige weken gehuwd.
Volgens de lezing van de Zvtph. Ct. was er
s nachts in de beuedensalon een gasornament
gezakt, tengevolge waarvan een groote hoeveelheid
gas kon ontsnappen en door het plafond in de
slaapkamer moet zijn geraakt, hetgeen wel een
oogenblik gemerkt moet zijn, zonder dat men,
natuurlijk reeds half in slaap zijnde, den omvang
van het gevaar bevroedde.
De heer P.gaf, zoodra hij naar een ander vertrek
was overgebracht, teekenen van leven. Thans is
hij geheel tot bewustzijn terruggekeerd en bekend
gemaakt met de ontzettende ramp, die hem
getroffen heeft.
Men schrijft ons
Eene voor Noord hollands Noorderkwartier ge
wichtige vergadering werd den 12den dezer&te
Hoorn in het Park gehouden. Zij was belegd
door het bestuur der Naamlooze Vennootschap
„Paardctram Hoorn Enkhuizen" en werd bij
afwezigheid van den President dier Vennootschap,
gepresideerd door den heer A. Egmond, commis
saris—secretaris. Zij werd bijgewoond door do
heeren C. Donker, Lid van de Eerste Kamer der
Staten Generaal en Dijkgraaf van de Vier Noorder
Koggen, Mr. W. K. Baron van Deden, Lid van
de lweede Kamer der Staten—Generaal en Burge
meester van Hoorn, benevens de volgende heeren
K. A. Commandeur, Burgemeester van Wognum,
11. J. K. v. d. Steen, Burgemeester van Spanbroek
en Opmeer, J, Schilder, voorzitter der baune
Söanbroek, C Pijper, Burgemeester van Hoogwoud
eu voorzitter der banne, J. Kieftenbur^voorzitter
der banne Wognum en Wadway, 1 •Won'
Burgemeester van Oude Niedorp en D, v. d. S.oK,
Burgemeester van Nieuwe Niedorp en voorzitter
der banne. Van andere heeren was bericht ingeko
men, dat zij tot hun leedwezen verhinderd waren
de vergadering bij te wonen. Na opening der
vergadering gaf de Voorzitter het woord aan den
Directeur der Vennootschap, den Heer Arkes, die
met behulp van aanwezige kaarten de richting
aanwees van een door hem geprojecteerde stoom-
tramverbinding tusschen Hoorn en Schagen,
de gemeenten Zwaag, Wognum, Spanbroek, Op
meer, Hoogwoud, Oude Niedorp,Nieuwe Niedorp,
Winkel en Barsingerhorn. Nadat de heer Arkes
zijne plannen nader had toegelicht, en eene
begrooting van kosten had medegedeeld werd er
golegenheid tot debat gegeven. De heer C. Donker
hierin krachtig bijgestaan door den heer Van
Dedem wees op de groote noodzakelijkheid
dezer verbinding. Dat zij dit was bleek, volgens
spreker uit de pogingen, die aangewend zullen
worden tot verkrijging van een kanaal van Scha-
gen naar Enkhuizeu. Aangezien zulk een kanaal
echter, wegens de niet of moeielijk te overkomen
bezwaren, wel in plannen zou blij ven bestaan,
ried spreker deze stoomtramverbinding ten sterk
ste aan. Hij riep gemeente - en waterschapsbestu
ren,alsmede de Provincie op tot finantieëlen steun
en beloofde zijne krachtige medewerking. Ook de
heer Van Dedem uitte zich in gelijken geest.
Nu ontspon zich eene discussie, die aantoonde,
dat allen de zaak als een gewichtige beschouwden.
Nadat velen hunne medewerking toegezegd en de
heer Arkes de mededeeling gedaan had, dat van
gemeentebesturen en waterschappen een bijdrage
noodig was ad f 150,000, zal ds zaak slagen, werd
met algemeene stemmen de volgende motie aange
nomen
„De vergadering, van oordeel, dat een verbin
ding tusschen Hoorn en Schagen zeer wenschelijk
is is van meening, dat het plan voor den
aanleg van een stoomtram, uitgaande van de
Naamlooze Vennootschap „Paardetram Hoorn
Enkhuizen" finantiëelen en zedelijken steun ver
dient van de betrokken gemeente-en waterschaps
besturen, alsook van de zijde der Provincie."
Nadat de heer Donker nog aangespoord had
tot een spoedig en goed besluit, werd de volgende
vergadering bepaald op 26 dezer en de vergade
ring gesloten.
Waar mannen als de heeren Donker en Van
Dedem zoo overtuigd zijn van 't groote belang
eener zaak, kan welslagen niet uitblijven.
Naar aanleiding van onze, te Schagen ge
houden vergadering, waarin besloten werd' tot
onderzoek van een kanaalplnn Schagen-Enk-
huizen, lazen wij in de Knkhuizer Ct. van Zon
dag 1.1. het volgendeonder het opschrift
Land- en WaterwegenZij, die over de laatste
vijftig jaren mee kunnen praten, zullen kunnen
vertellen van de vele verbeteringen, die de
landwegen in Noordholland hebben ondergaan.
Ons heugt het nog, dat wij in het platte land
geen andere straatwegen kenden, dan dien door
de Streek, dien door de Langendijken, in
het dorp Schermerhorn, benevens den Rijks
weg tusschen Alkmaar en Haarlem. Verder was
er grintweg van Alkmaar naar het Nieuwediep
en van Hoorn naar het Tolhuis aan het Y en,
om er niet te vergeten, de Medemblikker Tol
weg naar Hoogcarspel en de Straatweg door
W ervershoof.
Overigens waren de wegen in onze streken
gewone klei- of modderwegen, om dezen tijd
van t jaar nog het meest gelijkende op een
versch geploegden akker.
En kijk me nu eens in onze provincie rond
dan vindt men nergens een rijweg, die niet in
zeer voldoenden staat van vastheid en berijd
baarheid is gebracht. Men kan naar alle kanten
zomer en winter, rijden waar men wil. Geen'
mensch van jongeren leeftijd begrijpt, hoe wij
een halve eeuw geleden moesten sukkelen, als
wij ons op eenigen afstand hadden te ver
plaatsen. De marktplaatsen werden in den win
ter meest alleen bezocht door vrachtschippers
terwijl men hier en daar gelegenheid vond om
per schuit, en per barge of jaagschuit zich
naar de middelpunten van verkeer te begeven.
Het lag in de richting van den volgendeg
tijd, dat de Materwegen binnen 's lands wel
wat werden verwaarloosd of heelemaal gestopt
in plaats dat die mede profiteerden van den
vooruitgang.
'VIs al lan8 geleden, dat men in die
richting begon te sturen, 't Heugt mij no*
hoe ik op een goeden morgen K. Vijn, te dim
tijd beurtschipper tusschen Medemblik en Alk
maar hoorde uitvaren: //nog een jaar of wat,
dan is t met het varen in Noordholland heele
maal uitalles wordt aan de rijwegen besteed
en voor de vaarwaters doet men niets! Maar
men zal er berouw van hebben Dat was in
°'°brrk3 1840',toelu hiJ hielde om dooi
Abbekerk en over de banken in de Veeken te
varen, terwijl het bestuur van het water
schap de 4 Noorder Koggen voor het eerst een
duizend gulden had bestemd, om den rijweg
langs den Zeedijk met ypen buomen te be
planten.
Het aanbrengen van die beplanting heeft men
weinige jareu later opgegeven, evenwel niet.omdat
men °voor verbetering van de vaarwaters hel
aeld o-ing besteden, maar wijl de boomen slecht
aansloegen en slechts een kommerlijk leven
leefden.
Inderdaad hebben onze binnenlandsche vaar
ten niet genoten van den vooruitgang, dien de
toepassing van stoom en van werktuigkunde
op het vervoer te laude maakte en yerkeeren
wij in Hollands Noorderkwartier, in dit opzicht
in een achterlijken toestand. Tengevolge van de
algemeene peil verlaging, wenschelijk en noodig
voor de verhooging in voortbrengend vermogeu
der landerijen, zijn tal van vaarwaters des zomers
moeielijk bruikbaar.
In plaats van de dijken en dammen, die de
verschillende waterschappen van elkander schei
den voor de bevaarbaarheid te openen, heeft
men zelfs de „Overtoomen" weggenomen,
waardoor de gemeenschap te water zoo goed als
geheel is afgesloten.
Tegenwoordig wordt er weer een strooraing
merkbaar in de lichting, om weder de bevaar-
heid van Hollands Noorderkwartier te be
vorderen.
Schagen heeft er zelfs al jaren aan gewerkt,
om aan het vaarwater te komen.
Zeker zal het de verwondering hebben gaande
gemaakt van dezen en genen, die in het ver
slag Schagen met Spanbroek en Enkhuizen in
één volzin genoemd zag, meenende, dat dit plan
wel hel miustuitvoerbare van alle zal zijn.
Maar bij nadere beschouwing zal de onder
neming niet zoo onmogelijk blijken als men
wel meent, en zou een belangrijk deel van
Hollands Noorderkwartier daarmede zeer ge
baat zijn.
Laat ons in korte trekken dit traject in
oogenschouw nemen. Van Enkhuizen tot Ooster
Zwaagdijk zou niet veel anders te doen zijn,
dan hier en daar het vaarwater wat te ver
ruimen en uit te diepen. Eene doorvaartsluis te
Zwaagdijk heeft al heel lang tot de meest
weuschelijke zaken behoord. Was die er, dan
kon men, altijd na wat verruiming en verdieping,
langs het Zijdwerk tot de Weel en van daar
door de Kromme Leek, de Keurslooten, de
Boksweid enz. het Oostwouderveld doorvaren
en vervolgens langs den Boerdijk tot aan het
station Abbekerk van den lokaal spoorweg.
Door het Zuideinde van Abbekerk tot aan de
Veeken vaart zouden de brugopeningen moeten
worden verwijd en ophaal- of draaibruggen
worden gemaakt, wat ook voor twee boerderijen
te Sijbecarspel en voor den weg door de Weere
en naar de Gouw noodig zou zijn. Met nog
ééne brugwijziging aan de Wijzend nabij Span
broek en Opmeer was men tot laatstgenoemde
dorpen genaderd, waar een grooter stuk werk
voor de hand lag. In den regel is de waterstand
in het nu volgend gedeelte van het traject
hooger dan in dat wat wij tot nu toe behan
delen. Om in den zomer de Koggen voor water
gebrek te bewaren, is daar een duiker of door
laat, waardoor het water uit de Ringsloot in de
Koggen wordt gelaten. De vroegere overtoom
is ook daar voor een twintig jaren weggeruimd
en te dier zelfder tijd de vaart vernauwd, om
er den rijweg te verbreeden, maar dat's gebeurd
over een afstand van slechts 2 h 300 meter.
Is men die nauwte voorbij, dan heeft men tot
bij den Langendijk met de ringslooten van de
Berkmeer en de Heer Hugowaard te doen, welke
laatste u brengt tot het noordelijk uiteinde van
den Langedijk. Verder kunnen wij voor 't
oogenblik geen uitleg er van geven, omdat wij
daar minder bekend zijn, maar tusschen het
noordeinde van Oudkarspel en Dirkshorn liggen
nog enkele drooggemaakte meertjes en voorbij
Dirkshorn heeft men de Schagerwaard, welks
ringsloot men misschien kan benuttigen, zoodat
van eigenlijke kanalisatie volgens deze voor
stelling slechts over kleine afstanden sprake
behoeft te zijn, om 47 gemeenten met elkander
in watergemeenschap te brengen. E.
1)6 aaP komt reeds uit
cle mouw. In de Nieuwe Noord-Hol
lander een voor dit gewest Katholiek blad
T lezen wiJ i» het num-
K»if r1 t, "f volgende omtrent de van
r Tn iZid/e- te Schaëen opgerichte neu
trale^ Kleine Courant
Oe Kleine Courant voor Schagen en omstre
ken, uitgevers Burgers en Co,, te Schagen.
voorwoord? UitgaV6 is V°lgeDS '4
uhHet doel hetwelk wij ons met deze uitgave
oors ellen, is, om een goedkoop Nieuwsblad
c ezorgen aan allen zonder onderscheiden
om tevens aan neringdoenden en allen, die iets
ter algemeene kennis wenschen te brengen,
daartoe tegen geringe uitgaven, eene geschikte