Blijkens de in vorig jaar gehouden volks stelling, heeft Schagen thans 8110 inwo ners: 1488 mannen en 1622 vrouwen. Voor belangstellenden geven wij nog de ge tallen van eenige in den omtrek liggende ge- Anna Paulowna 1479 1317 2796 Barsingerhorn 1138 1181 2319 Bergen 736 710 1446 Broek op Langedijk 663 690 1358 Callantsoog 350 325 675 Harenkarspel 1085 973 2058 Heer Hngowaard 1412 1332 2744 Heiloo 807 818 1625 Hensbroek 465 433 898 Hoogwoud 1104 1051 2155 Koedijk 587 538 1075 Limmen 571 562 1133 Sint Maarten 492 517 1009 Nieuwe Niedorp 786 781 1567 Noord-Scharwoude 500 496 996 Obdam 476 461 937 Oterleek 358 397 755 Oude Niedorp 606 558 1164 Oudkarspel 737 726 1463 Oudorp 366 356 722 Sint Pankras 279 246 525 Petten 194 162 356 Rijp 865 905 1770 Schoorl 697 685 1382 Spanbroek 748 735 1483 Uitgeest 1332 1327 2659 Ursem 586 645 1231 Warmenhuizen 698 656 1354 Wieringerwaard 620 668 1288 Winkel 924 913 1837 Zuid- N.-Schermer 597 568 1165 Zuid'-Scharwoude 680 685 1365 Zijpe 2282 2205 4487 Dinsdagavond te half negen uur ongeveer brak te Amsterdam een ernstge uit slaande brand uit in perceel 226, Spuistraat bij de Schoorsteenvegersteeg, tegen over de Wijde Steeg. Het vermelde perceel werd door verscheidene gezinnen bewoond. In het benedenshuis was de werkplaats gevestigd van de firma Leo Herz, die in de Kalverstraat 44 haar meubel magazijn heeft. De eerste verdieping werd bewooud door den heer Verburg, kellner. Deze bevond zich op dat oogenblik alleen tehuis, daar zijne vrouw te Arnhem vertoefde. Volgens verhaal der buren, is in zijne woon kamer de brand ontstaan. De bovenburen zouden namelijk een geweld van belang gehoord hebben en toen zij naar de oorzaak daarvan gingen vernemen, kwam hun Verburg tegemoet, roepende: „Red u, red u, de boel staat in brand Eene petroleumlanp was omgevallen en hoe weet men niet had plotseling al het beddegoed in vlam gezet. In allerijl spoedden nu de bureu zich op straat met achterlating van alle have en goed. Zelfs hadden zij geen tijd om een hoed of mantel mede te nemen en dus in hunne hnis- kleeding moesten zij in de barre koude de straat op. Vreeselijk was de koude, die de dappere brandweermannen hadden te verduren. Het water, dat uit de slangen werd gespoten, viel als ijskogeltjes neder op den grond en hunne kleederen werden als het ware harnassen van ijs. Het verkeer in de Spuistraat werd natuurlijk zeer belemmerd en aan beide zijden van het door de politie afgezette terrein stonden tal van tramwagens, die niet door konden rijden, omdat de slangen der brandweer over de rails lagen. Het tramverkeer was dus geruimen tijd gestremd. De brand was te half elf zoo goed als gebluscht. Een stoomspuit bleef toen nog alleen van uit de Spuitstraat water geven. Daar de slangen alle aan de straat vastvro ren, werden zij gedurig met zand bestrooid. Den geheelen nacht wierp een stoomspuit nog water in de smeulende massa. De verbrande perceelen, die kwistig met ijsfranje behangen zijn, bieden thans een zeld zaam en schoon schouwspel aan. De Staatsspoorwe»maatschappij heeft be kend gemaakt, dat zij tijdelijk deu aanvoer van steenkolen uit Dnitschland heeft gestaakt. Deze mededeeling heeft velen verontrust. Naar thans gemeld wordt, geldt deze maatregel niet de steenkolen alleen, maar ook aHe andere goederen. De opeenhooping aan de stations heeft er toe genoopt het goederenvervoer naar de hoofdstations hier te lande tijdelijk te staken. Binupn weinige dagen zal het vervoer weder worden hervat, en zullen er dus ook kolen worden aangebracht. De Staatsspoorweg—maatschappij maakt verder bekend, dat de buitengewone toestanden haar noodzaken den leveringstijd van goederen over hare lijnen vervoerd, te verlengen en vast te stellen op driemaal den gewonen tijd. De treinenloop is ook nog niet heel geregeld. Een goederentrein van den Staatsspoorweg, die Dinsdagavond te 10 uur uit Utrecht te 's Hage moest aankomen is eerst nachts te 3 uur bin- nengeloopen, tot welk uur een groot gedeelte van bet stationpersoneel in dienst moest worden gehouden. En tot overmaat van ramp komen er dan nog spoorwegongelukken bij. Op Oudejaarsavond is even voor het station Leiden trein 40 van de Holl. IJzeren Spoorweg maatschappij op een rangeertrein geloopen, waardoor drie wagens zijn verbrijzeld en het vervoer van post en passagiers groote ver traging ondervond. Persoonlijke ongelukken hebben niet plaats gehad. Te Naaldwijk is ten gevolge van de strenge koude een driejarig kind in zijn bedje doodgevroren. Toen de werklieden van de firma Kutten en Co. gisteren ochtend een waggon, inhoudende 100.000 kilo soda, wilden lossen aan het station van den Staatsspoor te 's—Hage, werd ontdekt dat die wagon abusievelijk naar elders vervoerd was. Waarheen, dat moet nog blijken. Tot groot ongerief ondervond dezelfde firma dezer dagen De bouwman K., aan den Rotterdam- schenweg te Delft, verleende meermalen aan onvermogeuden nachtverblijf op den hooizolder. Zoo gaf hij ook gisteren aan zekeren W. die in eenigzins beschonken toestand verkeerde, toe stemming om daar zijn leger op te slaan. Toen W. echter de ladder besteeg, gleed hij uit en viel, tengevolge waarvan hij den nek brak. D e dood volgde onmiddellijk. De burgemeester van Zutphen; Gelet op de heerschende felle vorst en de weinige gelegenheid voor honden om drinkwa ter te bekomen; waarschuwt, ter voorko ming van hondsdoldei d, de ingezete nen, om te zorgen dat hunne huis dieren drinkwater kunnen krijgen. dat men eenige vaten vergat te lossen en deze weder naar de plaats van afzending zijn terug gevoerd. Maar thans heeft men een waggon, met 10.000 K.G. geladen, voor gelost aaugezien. Volgens eene. kennisgeving van een expediteur te Utrecht aan zijne cliënten, wordt aan het Staatsspoor aldaar vracht— of ijlgoed naar Amsterdam en Rotterdam gewei gerd, om de opstopping op die plaatsen weg te nemen. Verzending als bestelgoed slaat dus nog open. Te Bergen-op—Zoom zijn bij eene militaire oefening van een sergeant de ooren bevroren. Hij is ter verpleging in het hospitaal opgeno men. Aan kader en manschappen worden, ter voor koming van dergelijks ongelukken, de verschijn selen medegedeeld, welke zich bij het bevriezen van neus en ooren voordoen, als mede de mid delen, welke toegepast moeten wordeu om dat te voorkomen. De machinisten van de stoomtram Oldambt— Pekela hebben het werk gestaakt. Er rijden dientengevolge op die lijn geen trams meer. Te Hoedekeiisketke zijn voor eenige dagen een aantal kerkgangers in de Oud-Gereformeerde kerk te nauwernood aan een groot onheil ontsnapt. Na drie kwartier, toen de godsdienstoefening nauwelijks half geëindigd was, verliet nu d§ een, dan de ander der toehoorders het kerkge bouw; eindelijk werden bijna allen ongesteld en meer dan 20 der kerkgangers werden bewusteloos, zoodat de voorganger genoodzaakt was zijn rede te staken en er geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. Wat was de oorzaak dier plotselinge ongesteld heid bij zoo velen De meeste vrouwen hadden stoven meegebracht, waarin briquetten gloeiden, zoodat de lucht allengs meer bedorven en voor de ademhaling ongeschikt werd. Gelukkig nog dat het ongeval geen ernstiger gevolgen heelt gehad. Vrijdag voormiddag is in de kerk afge kondigd, dat het voortaan verboden is stoven in de kerk te mee te brengen, die door briquetten worden verwarmd. In het Noord zeekanaal blijft de vaart gestremd; de doorgang is onmogelijk. De lading der in het kanaal liggende Amstelstroom is ver zegeld, daar het zich laat aanzien, dat dit vaartuig de eerste dagen hare bestemming niet zal bereiken. Het ijs tusschen het eiland Wieringen en het vasteland (Ewijksluis) beeft zich vast gezet, en reeds gaat men er met paard en ar- reslede over. Te Heerenveen is Donderdag het congres der sociaal-democraten in Nederland gehouden. De Peis werd niet toegelaten. Te 6 uur werd een openbare bijeenkomst gehou den. Daar voerde de heer Domela Nieuwenhuis het woord. De volgende staaltjes betreffende het slechte goederenvervoer op onze spoorwegen, zijn ontleend aan een dezer dagen door de Kamer van Koophandel van Rotter Jam, aan den minister verzonden adres. Den 15 December werd een waggon kaas van Gouda naar Hoorn verzonden 27 Decem ber was die nog niet aangekomen. Iemand te Gouda ontving de vorige week bericht, dat een wagon, voor hem bestemd, was aangekomen. Hij gaat onmiddellijk met volk naar het station om te ontvangen, doch daar gekomen, hoort hij dat de waggon inmiddels was vertrokken naar Den Haag. Hij werd van daar naar Emmerik gestuurd, en kwam eerst een week later weder ter bestemmingsplaats Gouda terug. Eeii te Rotterdam wenschte een waggon die zich bevond op het emplacement te Eeijenoord aldaar gerangeerd te hebben voor loods B. In plaats voor die loods te komen, vertrok de waggon naar Antwerpen, werd te Roosendaal gestopt en kwam eerst na 7 dagen voor loods B. Aan eene firma te Rotterdam wordt uit Am sterdam een waggon citroenen gezonden. Deze rijdt door naar Antwerpen en komt eerst na eenige dagen te Rotterdam aan, de citroenen be vroren en geheel bedorven. Eene firma teneinde raad, vraagt baar goed als koerierijlgoed verzonden te krijgen; '«mor gens wordt daarover naar Utrecht getelegrafeerd, 's avonds was er nog geen antwoord. Eene lading turfstrooisel van Helenaveen be stemd naar Rotterdam komt terecht in Esschen. Eenige waggons magarine blijven 5 dagen te Ysselmonde staan, met het gevolg dat de magarine bevroren te Rotterdam aankomt. Men zendt een afschrift van de navol gende aanteekfning in het jaar 1845 als curiositeit te boek gesteld en thans toevallig teruggevonden: Op den tweeden Kerstdag van '44 reed ik op schaatseu de Maas uit naar Dordt. De dooi viel in, en de rivier vertoonde blank water. Maar opnieuw kwam de vorst en voor de tweede maal in denzelfden winter raakte de Maas vast, den 20stcn Februari. Den 18en Maart vertoonde de thermometer 9°, en Hen des morgens te 8 ure, 6° Eahrenheit. Andermaal passeerde men geregeld de Maas, totdat men zich op 20 Maart, den eersten Paaschdag, de aardigheid veroorloofde eieren te laten koken en die op de rivier te gaan opeten. Daags daarna viel met regen en zuidwestenwind de dooi in, met zooveel kracht dat 's morgens te 10 ure voor Rotterdam de Maasgeheel blank water was. In een dijkhuisje onder het dorp Zurich bij Harlingen, i9 een kind in bed door de fel le koude gestorven. Eene verpleegde in het armenhuis te Ankel, bereikte de vorige week haar 108e le vensjaar. Het moedertje geniet nog eene goede gezondheid. In den nacht van 30 Dec. is tusschen Enschede en Hengelo, bij den tol te Hengelo, doodgevroren zekere Aart Udo, -bijgenaamd »Arie met de kiekkas t". Hij ging met zijne kijkkast het geheele land doorreizen. Het ijs op de Maas is zoo sterk, dat men te Reuver en Kessel met beladen kar en paard er over rijdt. In weerwil van het koude, gure weder had den 28 de uitgeschreven schoonrijderii, van vrouwen en meisjes, leeftijd minstens 16 jaar, te R ij p plaats. De prijs van f 15 werd be haald door mej. N. Rensen van Graft, de le premie van f 10 door mej. T. Siekerman-Ter- weij van de Zaan en de 2e premie van f 5 door mej. T. Keuken van Spijkerboor. In verschillende dorpen van den Hoek- sehewaard begint gebrek aan brandstof te komen. Turf is reeds verbruikt, terwijl de opkoopers reeds in Oud-Beieriand steenkolen komen koopeu tegen f 1 per mud. Als een bewijs dat het de vogels ook te erg wordt met de koude, diene, dat Maan dagavond te Heerenveen de torenkraaien dood ter aarde vielen. Kou van 't jaar veertig! Yan 't jaar zeventienhonderd veertig wel te verstaan. In dat jaar was de winter zoo streng, dat langer dan een eeuw de koude van dat jaar ons spreekwoordelijk is bijgebleven. In 't najaar 1739 zeiden de kenners al, dat het een winter zou worden van Jan Kalebas. Een-en—twintig September stond de wind in het Noord Oosten. De mieren hadden grooter wintervoorraad verzameld dan anders en het nest diep in den grond gebracht. Vier voet diep, terwijl anders een ordentelijke mier maar één voet onder den grond woont. De koeien bulkten gansch ongewoon en stonden zelfs in de zon te rillen. De kikvorscheo, die anders goed op de hoogte zijn van hun tijd, zaten al begin October in het riet verstopt, de zwaluwen en ooievaars waren al drie weken vroeger dan anders inet hun jongen er van door gegaan. Eerst begon het te regenen, toen te sneeuwen en men weet het„als de sneeuw valt in den dr dan geeft het vriezen geen enkel gebrek." Het duurde dan ook uiet lang, of er kwam vorst. Maar die trok weer af en men smulde van de Kerst gans bij dooiweer. Maar o je 1 Vijf Januari 1740 kwam een stevige Noord- Oosler aangieren, zoodat de drie koningen, die toen nog 's avonds door de straten liepen te zingen en bedelen, stonden te bibberen van de kou. Den volgende» dag reed men al op schaatsen, lederen daaropvolgenden dag woei de wind steeds «inniger en sneed den menschen neus en ooren haast af. Den lOen was het Zondag, maar geen meusch kwam in de kerk domine trok klappertandend met den koster weer naar huis. Maandag was 't nog kouder. Dinsdag vroor het 34 graden. De Am9terdamsche botermarkt had dien dag geen enkelen boer, de beurs geen en kelen koopman, ofschoon het er anders zoo vol placht te zijn, „dat men er zich nauwelijks om- keeren kon." De straten waren leeg, en er waren lui, die vast en zeker geloofden, dat de aarde een mankement in het draaien had, of dal Hol land vergleden was naar Nova—Zembla.'t Vroor zoo hard, dat de steeneu bruggen berstten, de regenbakken en kelders scheurden. In benarde omstandigheden zijn er gelukkig altijd lieden, die een woord van opbeuring spreken, die de zorgen voor de toekomst door een hoopvolle betuiging weten te lenigen. Zoo ook in 1740. Er waren, die niet moer of minder voorspelden dan dat de geheele dampkring in ijs zou ver anderen en de menscben plotseling gapend met een klomp ijs in den mond zouden stikken. Anderen beweerden, dat het zóó erg niet zou loopen, maar dat wel het bloed zou bevriezen, 't Waren echter broodetende profeten. Dinsdag sloeg de wind en Woensdag de vorst om. Donderdag echter was het weer van het oude laken een pak. Te Hoorn moesten twee schepen in de haven vluchten; men bood tevergeefs f 9500 om ze in veiligheid te brengen. Het ijs werd vijftien voet dik bevonden. Den 22sten Januari lag de Amstel zoo d k, dat een zware ijzeren ijsbreker, bespannen a et twintig paarden, er niet meer door kon. De bierbrouwers, die water noodig hadden, besteedden een geul in het ijs aau voor f 2828. Bij liet kijken naar den ijsbreker werd een def tig Amsterdammer, Hendrik De Veer, zoo door ve kou bevangen dat hij den volgenden dag stierf. Het volk zij, dat „zijne ingewanden waren dichtgevroren." Hendrik De Veer was de eenige niet, wiet dat lot overkwam. Reizigers kwamen in sleeë aan, stokstijf, met open oogen, en als men ze wilde uitlateD, bleken zij doodgevroren. Postil jons zaten schijnbaar even kranig op hunne paarden, maar waren ook dood. De schildwach ten moesten elk half uur worden afgelost, of men vond ze niet meer levend. De chirurgijns verdienden, zooals een tijdgenoot zegt, geld als water met het atzetten van bevroren ledematen. Op 't Fransche pad bleven een man en vroow in het bed dood. De Zuiderzee werd bereden met sleeën en karren, alsof het vasteland was, ja zelfs de Noordzee zat een half uur ver van het land vast. Voor Scheveningen, Katwijk y- Zandvoort wandelden de lui kalm over zee, Js over een straat. Den 26en Februari kwam e Amsterdam de postbode uit Zuid-Holland£.e laat aan, omdat het postpaard onderweg ^s doodgevroren. Ook was het gebrek aan w zoo groot, dat er voor een emmer drinkw „>r zeven stuivers werd betaald. Den lOen Maart kwam de dooi. Maar rn 13en reed men nog met zware wagens ove le Zuiderzee. Den 18en was de Haarlemmer ->>g bij Amsterdam vol kijkers; een ijsbreker 4?t acht paarden scheurde het ijs open, en kil;I1 volgenden dag voer, onder groot gejuich, Ie eerste trekschuit weer naar Haarlem. Zutph. C~~ Uit en voor de Pers. Party-gr-oepeering1. het oog op de aanstaande ontbinding van Monsterverbond geeft de Sneeier Ct. de volgt le beschouwing'e De clericale paraplu, waaronder onze re* e' ring zich drie jaren lang zoo aardig wiste„te verschuilen, staat jammerlijk te treurenn^n rukwindje nog, en de heeren Ministers sti.in onbeschut voor elke regenbui, waaraan on!® politieke hemel tegenwoordig zoo rijk is, tt de liberalen lankmoedig zijn en uit eet - ij* voor de eensgezindheid, thans zoo hoogst wenscht, de mannen in bescherming nem% e het gezag handhaven. De geknakte balein t[ herstellen schijnt meer en meer onmogelijk t» wordende Brabantsche motie blijkt d,i katholieken in den lande veel weerklank tt vinden. Wat dr. Schaepman ook beproef he ?a i ij

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1891 | | pagina 2