Bijvoegsel behoorendebij de Scliager Courant, ZONDAG 25 MAART 1894. No. 3817. Gemengd Nieuws. Ter Overdenking. Hoe beschermen we ons tegen longontstekingen De longen moeten gerangschikt worden onder de gewichtigste organen van ons lichaam en worden zij ziek, dan 9taat dit in vele gevallen gelijk met een lang durige ziekte en vroegtijdigen dood. Voor namelijk is het de longontsteking, die jaarlijks vele offers vraagtzooals uit nauwkeurige statistieke opgaven is geble ken, sterft een zevende deel der geheele menschheid aan longziekten. Alle long ziekte hebben deze eigenaardige eigenschap, dat zij gemakkei ij ktevoorkomen enmoeielijk te genezen zijn. Het moet dus ieders streven zijn, zijn ademhalingsorganen zoo goed mogelijk tegen ziekten te beschermen. In de eerste plaats moet men ze bescher men tegen alle schadelijke stoffen en in de tweede plaats moet men ze barden tegen schadelijke invloeden, zoodat het weerstands vermogen grooter wordt. Wat het eerste betreft, moet men zooveel mogelijk stof fige, rookerige lucht vermijden, daar deze voor de longen nog erger dan vergif is. Het ligt echter niet altijd in onze macht een bepaalde verblijfplaats uit te zoeken; met betrekking tot meer of minder ge zonde lucht is dit een reden te meer, onze longer sterker te maken. Dit kan alleen geschieden door een krachtige adem haling, een methodische lnchtverversching in de beide longen, een soort longengym- nastiek. Daar de gewone en onbewuste adem haling te oppervlakking is, om onze longen geheel door de buitenlucht te laten vullen, moet men nu en dan de longen tot grooter werkzaamheid dwingen, dus de long- en ademhalings-gymnastiek beoe fenen. Dagelijks moet men zich minstens een uur oefenen voor pasbeginnenden kan die tijd verdeeld worden over den gehee- len dag, volwassenen zullen geen nadeel on dervinden als zij dien tijd onverdeeld laten. Het spreekt van zelf, dat die oefeningen in de frissche buitenluoht moeten plaats vinden, desnoods gaat me voor het open venster staan. De oefeningen zijn tweeledig, daar men zoowel het onderste als het spitse boven ste gedeelte der longen moet oefenen. Om de onderste deelen der longen tot werkzaamheid te dwingen, legt men de handen in de heupen en tracht er naar de ellebogen op den rug met elkaar in aanraking te brengen. Dit noemt men de buikademhaling. De tweede oefening is gemakkelijker, men legt dan het hoofd in de handen. De bonding is bij beide oefeningen hoofd zaak de beenen moeten met het bovenlijf Het voornaamste is echter, dat men tel kens de ingeademde lucht zoolang moge lijk in de loDgen tracht te houden, terwijl men in zijn gedachten telt. De vooruitgang hierin wordt door een steeds hooger stijgend cijfer aangeduid, want terwijl men bij het begin slechts 10 tellen den adem kan inhouden, brengt men het na eenige weken oefening tot 40 a 60 en meer. Diep ademhalen is aan te bevelen, daar dit de longen het meest versterkt. Om dus alles in enkele woorden samen te vatten wordt de longengymnastiek op de volgende wijze beoefend Grondiegel is, de handen in de zijdendiep ademhalen 1 adem inhouden 1, 2, 3, 4, 5, langzaam uitademen 1, 2 pauze. Dit 20 maal en meer dan eveneens met gebogen hoofd, dat op de handen rust. In het begin is het wel wat ver moeiend en moet men soms meermalen eindigen voor den tijd verstreken is. Na tuurlijk moet de kleeding in overeenstem ming met het doel der oefening zijn dit geldt voornamelijk voor de vrouwen en meisjes. Ademhalingsgymnastiek te willen beoefenen met eer, corset aan, is paarlen voor de zwijnen geworpen. KI. Ct. t>. R. Rubenstein's godsdienti- ge opera Moses met den tekst van Mo- senthal is dezer dagen voor het eerst te Rig3 opgevoerdde muziek moet een grootschen indruk hebben gemaakt. Leest dit, Een grafschrift trok mijn aandacht, toen ik eens langs de graven wandelde. Mag ik u verzoeken het ook even te lezen Een vrouwennaam stond er op. Maar daar daar onder Zij maakte de haren geluk kig.* Deze woorden troffen mij door hun een voud, waarin zooveel lag opgesloten. Wie die vrouw was, wist ik niet. Was zij f echtgenoote geweest Of een moeder Misschien wel een dochter] of zuster 't Kon ook zijn, dat zij niets anders ge weest was dan een dienstbare, die haar taak goed had verricht, en een zegen was ge> weest in het gezin waarin ze werkte. Doch hoe dit zij, schoener lofspraak kon haar nooit gegeven worden. Deze doode had zeker niet tevergeefs geleefd. Nituw Leven. A. W. S. een rechten hoek vormen. Men haalt tel kens, zoowel in de eerste als tweede houding regelmatig adem, waarvan men den duur door tellen aangeeft. Bijvoorbeeld: bij één, langzaam en diep inademen, bij twee, langzaam uitademen; bij drie en vier rusten. Ih houd mij er maar buiten! Wie heeft dat woord niet dikwijls ge hoord en er zich niet dikwijls boos om ge maakt P We hadden zoo gerekend op* den steun, den raad, de voorlichting, den invloed, het gezag, van dezen en genen, wiens steun, raad, voorlichting, invloed of gezag zoo hoog noodig was bij de een of andere ern stige zaak èn .al onze hoop was ter stond vervlogen door dat koude en onver biddelijke „Ik houdt mij er maar bui ten En waarom deed men 't Gewoonlijk uit onverschilligheid, of uit gemakzucht, of uit menschenrrees of uit angst voor het verlies van het een of ander deel en genot. Als ze er zich niet buiten hielden, of mee gingen bemoeien, dan moest er heel wat liefde in hnn hart wonen en eigenlijk hadden ze toch zich zeiven het meest lief. Of ze zouden er zich veel moeite vcor moeten getroosten en daarvoor waren ze veel te veel gesteld op hun gemak. Of ze zou den moeten getuigen tegen den een of ander, die hen kon benadeelen, of van dit of dat genot kon berooven. En dat was immers wel wat al te veel van hen gevorderd Wat behoefden zij zich zoo warm te maken voor zaken, die hen toch niet rechtstreeks aangingen De we reld zou toch wel blijven beslaan, ook zonder hun toedoen De wereld zou toch niet volmaakt worden, of tij al luide hun stem verhieven Is 't niet belachelijk te willen oproeien tegen den stroom, die al les meesleept in zijn vaart Is 't niet een bespottelijke ijdelheid zich te verbeelden, dat men de wereld zeu kunnen hervor men en alle booze geesten zou kunnen uitdrijven En toch is dat woord niet onvoorwaardelijk uit den booze te achten. Neen 't kan soms wel deugdelijk het woord zijn der voorzichtige, heilige 1 i e f- d e. Want daar z ij n menschen, die met alles zich bemoeien en beter deden eerst zich wat meer met hun. eigen zaken te bemoeien. Daar z ij n menschen, die stad en land doortrekken over alles sprekend, in alle dagbladen schrijvend, bij iedere gelegenheid predikend, vermanend, bestraf fend en die vergeten allereerst eens orde en tucht te brengen in eigen hart en huis en leven, waar 't ir soms allesbehalve voorbeeldig uitziet en toegaat. En daar z ij n menschen, die buiten veel zich hou den uit voorzichtige, heilige liefde, omdat ze bij ervaring weten, hoe gemakkelijk 't iemand valt,iemand te bestraffen en te veroor- deelen, hoe moeielijk, billfjk en rechtvaar dig te zijn, waar men niet alle dingen kent en weetdaar z ij n menschen, die dikwijls uit ervaring konden spieken, indien ze niet liever uit ervaring z w e- g e n. Welken stelregel hebben zij dan te volgen Natuurlijk allereerst te onderzoeken, wat er in eigen hart en leven moet wor den uitgeroeid, want als wij de wereld beter wenschen, moeten we beginnen met ons zeiven te verbeteren. Maar dan ook en tegelijk alles te doen, waartoe bet g e- w e t e n e,n het hart ons drijven en ons te bemoeien met alles, wat dringend vraagt om onze medewerking, onze liefde. Deel te nemen aan den grooten strijd tegen alle kwaad, omdat we 't voelen, dat we in dien strijd niet gemist kunnen worden. Deel te nemen aan dien strijd met eerlijke wapen, met geheel onze ziel en overtuigd, dat de maatschappij geen ding is, dat in de lacht hangt, maar dat w ij er leden van zijn en ieder in z ij n kring verantwoordelijk is voor hetgeen er in die maatschappij gebeurt. Deel te ne men aan dien strijd in het onuitroeibaar geloof, dat de overwinning is niet aan de leugen, san de duisternis, aan den haat, maar aan de waarheid, aan het licht, aan de liefde. J. W. B. R. N. bid. Rabarberstelen. Deze smakelijke en gezonde purée is in het voorjaar bijzonder aan te bevelen. Er zijn twee soortende groene en de roode stelen, evenwel zijn de eerste preferent. Ze worden voorzichtig geschild, zonder het sappige mee te nemen, luchtig afge- wasschen, stuk gesneden en onder k o- k e n d water toegedekt, vlug gaar gekookt en met éeD en meer eidooiers, suiker en kaneel, een weinig meel met melk aange maakt, voorzichtig gedikt op het vuur en door een zeef in een bord opge daan. sproken geworden. I disrimren voor aneriei leesieu »»r«u auiitfo' i ITI

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1894 | | pagina 5