Zondag 14 April 1895, 39ste Jaargang No. 2931. D Onderwijs. MIS GEZIEN. Dit blad verschijnt tweemaal per weekWoensdag- en Zaterdagavond. Bij inzending tot 's morgens 9 ure, worden ADVERTENTIEN in het eerstuitkomend nummer geplaatst. INGEZONDEN STUKKEN één dag vroeger. Uitgever J WINKEL Bureau: 8CHAGKIÏ» liaan, D 4. Prijs per jaar f 3.Franco per post f 3.60. Afzonderlijke nummers 5 Cents. ADVERTENTIEN van 1 tot 5 regels f 0.25;iedere regel meer 5 ct. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Bij dit nummer behoort een Bijvoegsel. Gemeente Schagen. Bekendmakingen. Binnenlandsch Nieuws, Tegen den Alcohol. fflSËfl RAMT. Aimtïitis- M\mM Burgemeester en Wethouders van Scha gen brengen ter kennis van de ingezetenen: le. dat het toelaten van nieuwe leerlingen op de Openbare Lagere School aldaar zal geschieden op den Eersten Mei a. s., en alsdan kunnen worden toe gelaten de kinderen geboren in 1889. 2e. dat de ouders der betalende scholieren, welke deze wenschen toegelaten te zien, daarvan aan bet Hootd der School, den Heer Ressingkennis moeten ge ven vóór den 25en dezer. 3e. dat verzoeken om kosteloos onderwijs voor de nieuwe leerlingen alleen moe ten worden gedaan ter gemeentesecre tarie vóór den 23en dezer. De geboorte- en vaccinebewijzen der nieuwe leerlingen moeten bij de toelating tot de school worden medegebracht. Schagen, 11 April 1895. Burgemeester en Wethouders voornoemd, S. BERMAN. de Secretaris, DENIJS. Met groote belangstelling hebben wij gezien, dat verreweg de meeste kiesver- eenigingen, die haar oordeel over de grondslagen van een nieuw programma der Liberale Unie uitspraken, daarmede in hoofdzaak instemden. Wie onze artikelen over verschillende punten van het ontwerp heeft gevolgd, zal begrijpen, dat wij het met die kies- vereenigingen eens zijn maar tevens, dat wij daarom te minder kunnen medegaan met een motie, die in de Groninger kiesvereeniging Eendracht maakt Machtis aangenomen. Deze ver- eeniging heeft eerst verklaard, dat men de totstandkoming der nieuwe kieswet moet afwachten en nagaan, welke wij ziging daardoor in de partijformatie ko men zal, om daarna te overwegen, of men zal kunnen medegaan met de hou ding, welke de Liberale Unie alsdan zal aannemen. Met deze gedragslijn zijn wij het niet eens. Wij hebben evenwel daar over onze meening reeds gezegd en ko men daarop nu niet terug. Daarna is evenwel de volgende motie aangenomen op voorstel van den hoog leeraar Reiger s De kiesvereeniging Eendracht maukt Machtacht het wenschelijk, dat de Liberale Unie in het vervolg zich in hoofdzaak bepale tot het geven van leiding aan de ver kiezingen voor de leden derStaten- Generaal". Wij zullen ons niet ophouden bij ze kere tegenstrijdigheid, die in beide be- sluiting ligt. Hoe men toch te weten zal komen, welke houding de Liberale Unie aanneemt, als zij in hoofdzaak zich bepaalt tot het geven van leiding aan de verkiezingen, is ons niet duide lijk. Ofmoeten wij liever zeggen, dat het eerste besluit de zwakke zijde doet kennen van het laatste, omdat het Bestuur der Liberale Unie geen leiding an gtyen aan verkiezingen zoolaDg niet a8 "welke houding de Unie aan neemt P Deze vraag plaatst ons in het hart van Li;iluae8 waarbij wij eenige oogen- hof >Ci\ T stilstaan niet om tegen on f U1' Groninger kiesvereeniging bena6 u omen' maar omdat dit besluit in ren !r GU v.orm uiting geeft aan bezwa- i ie wel meer tegen de houding van lrteraU Vnie haar bestuur *°jden ingebracht. \^n}%berale Unie moet geen voorpar- Z1dn het bestuur der Liberale rin.^i- °et n*e' van boven af zekere be- JUltraL n de ledea opdringen de en Raar bestuur moeten veel van wat zij doen, niet doen. Zulke aanmerkingen roepen bij ons altijd de herinnering wakker aan Lafontaine's fa bel van den vader, die met zijn zoon een ezel naar de markt bracht. Als de vader reed en de zoon liep, werd dit evenzeer afgekeurd als wanneer de vader liep en de zoon reed. Toen zij samen op den ezel gingen zitten, werden zij als dierenbeulen uitgekreten en toen zij sa men den ezel droegen, als dwazen uit gelachen. De vader kwam daardoor tot de overtuiging, dat het kwalijk gaat „liet iedereen naar den zin te maken". Maar de zekerheid, dat men, hoe men het ook aanlegge, altijd stof tot op- en aan merkingen zal geven, ontslaat niemand van den plicht om te onderzoeken, of de door hem gevolgde gedragslijn nu wel de beste is en daarom willen wij ook, naar aanleiding,der Groninger bedenking, de vraag behandelen, of het niet beter ware, dat de Lilerale Unie alleen de verkiezingen leidde In de eeiste plaats stellen wij ons de vraagis het mogelijk En daarop geeft de ervaring een leerzaam antwoord. In de provincie Utrecht heeft nl., naar wij indertijd vernamen, een Provinciaal Comité voor verkiezingen in vrijzinnigen geest bestaan. Het werkte in alle stilte en met bescheiden middelen, maar niet zonder vrucht. En dezer dagen verna men wij, dat het niet meer bestaat. Waarom niet Het deed niets dan met raad en daad en zoo mogelijk met geldelijk st un de vrijzinnige kiesvereenigingen ter zijde staan en toch is het gestruikeld over de kieswet-Tak, omdat het, juist dewijl het zich uitsluitend bepaalde tot het verkiezingswerk, in dien strijd niet wist d quel Dieu se Vouer P Ziet, eene kiesvereeniging kan, als zij wil, zich tot het stellen en aanbevelen van candidaten bepalen. Waarom P Om dat zij in de keuze van haar candidaat op het gegeven oogenblik partij kiest, omdat zij door de keuze van den candidaat met de richting, met de denk beelden, met de beginselen van dien candidaat instemming betuigt. De Liberale Unie echter stelt geen can didaten. Moet zij dus maar de candida ten aannemen, die de onder liberale vlag varende kiesvereenigingen stellen En had zij dus, om bij het joDgste en sterkst sprekende voorbeeld te blijven, Takkianen en anti-Takkianen met even veel ijver en warmte moeten steunen De vraag beantwoordt zichzelve, zoo dra men haar stelt. En al is het niet altijd in die mate, meeningsverschil op belangrijke punten deed zich steeds voor en zal zich blijven voordoen. En hoe zal het bestuur nu leiding geven aan de ver kiezingen, indien de aangesloten vereeui- gingen zich niet hebben uitgesproken o- ver de zijde, die zij in die meeningsver- schillen kit-zen. Om leiding te kunnen geven aan de verkiezingen, moet het bestuur weten in welke richting men gaan, welk doel men bereiken wil, en dat kan bet niet weten, als de aangesloten vereenigingen hare meening daarover niet doen kennen. Maar zoo het al mogelijk ware, zou het wenschelijk zijn P Neen. De Libera le Unie heeft niet zulk een beperkt doel als men haar hier wil opdringen, en voor zulk een beperkt doel ware geen Liberale Unie noodig. Zij is geboren uit het besef, dat het individualisme in de liberale partij kwaad deeddat zij daardoor, hoewel sterk in aantal, geen kracht kan uitoefenen, dewijl in tal van gevallen de een afbrak wat de ander opbouwde. Zij is ontstaan uit den drang naar, de behoefte aan overeenstem ming, aan eene gemeenschappelijke overtuigiug op belangrijke pun ten. En hoe zal nu die overeenstemming blijken, die gemeenschappelijke overtui ging geboren worden, zoo niet door on derlinge bespreking van de belangrijkste vragen van den dag, door onderlinge voorlichting, door het op den voorgrond stellen van datgene, waarover men het eens worden kan, door het terzijde stel len van datgene, wat voor beslissing nog niet rijp blijkt Doch waartoe beschouwingen Wij kunnen immers op de heilrijke vrucht wijzen, helaas te kort van duurde krachtige meerderheid en het nog krach tiger daaruit voortgekomen ministerie, die van 1891 1894 aan de werkzaam heid der Liberale Unie te danken zijn ge weest en die waarschijnlijk nog in we zen zouden zijn, als niet ten aanzien van het kiesrecht velen de ondubbelzin nige uitspraken der Liberale Unie in een eigenaardig licht hadden beschouwd en opgevatEn wanneer wij de staatkundi ge geschiedenis van den dag met aan dacht volgen, dan is het niet twijfelach tig, dat de zwakheid van het uit zeer bekwame mannen bestaande, tegenwoor dige ministerie te wijten is daaraan, dat het niet, als het vorige, rust op eene krachtige, aaneengesloten meerderheid van geestverwanten. Zulk eene meer derheid kan slechts gevormd worden door onderling overleg van de vrijzinnige kies vereenigingen, en tot dat overleg is de Liberale Unie het aangewezen middel punt. Doch, zoo heet het hier: de Liberale Unie wordt alsdan een voorparlement, daar: het bestuur dringt op deze wijze zijne meening op aan de kiesvereenigingen. Over ieder dier beide bezwaren nog een kort woord: kort, want zij zijn in derdaad de moeite niet waard er lang bij stil te staan. Een voorparlement! Maar nu willen wij toch gevraagd hebben: welke staats rechterlijke bevoegdheid, macht, invloed heeft eene vergadering der Liberale Unie? Welk gezag, welke bindende kracht hebben hare besluiten, voor het parlement ot zijne leden? Welk een ander karakter heeft eene Liberale Uniedan dat van elke verga dering van belangstellenden in eene al- gemeene zaak? Hier heerscht klaarblij kelijk misverstand. Men denkt, dat de leden van het parlement zich door kie zersvrees zullen laten verleiden aan de besluiten en de uitspraken van de Libe rale Unie een overdreven gewicht te hech ten; maar parlementsleden, die door kie zersvrees bezield zijn, vreezen hun kie zers, en die hebben een overwe genden invloed in hun district, maar een zeer beseheiden invloed in de Liberale Unie. En het bestuur zou zijn gevoelen op dringen aan de vereenigingen! Hoe zou het dit kannen? Hoe zou eene vergade ring van zelfstandige mannen zich eene meening laten opdringen, waarmede zij het niet eens is? Neen, men verwart hier oorzaak en gevolg. Zeker: het bestuur heeft invloed, maar een zeer gewettigden invloed op de be sluiten der vergadering, omdat het be stuur is de uitdrukking van de vergade ring, door welke het gekozen wordt om hare besluiten voor het bereiden en uit te vueren. Hier gaat de schijn voor het wezen. De schijn is, dat de besluiten der vergadering den stempel dragen van het bestuur; maar in het wezen der zaak draagt het bestuur den stempel der ver gadering, wier geest ook die van het be stuur is, en daarom zich openbaart in de voorstellen, die het bestuur doet en in de besluiten, die de vergadering dien tengevolge neemt. Die eenheid van geest, die gelijkheid van stempel is het, die door de Liberale Unie verkregen moet worden en waartoe zij niet slechts verkiezingen leiden, maar ook vragen van den dag bespreken moet. Donderdag, den 4 den April, bevond zich des avonds een groot getal belangstellenden in het Kerkgebouw der Ned. Herv. Gemeen te te NIEUWE NIEDORP, tot bijwoning eener vergadering, uitgeschreveu door de heereoSchermerhora vaoNieuweNiedorp en Van der Heijden van Leeuwarden. Beide heeren hadden tot onderwerp geko zen geheel onthouding. De heer Schermerhorn} die als eerste spreker optrad, deelde mede, dat geheel onthouding is een practische toepassing van de beginselen des Christendoms en waarom hij het zijn plicht achtte, geheel ont houder te zijn. De menschen zijn voor elkanders lot aansprakelijk, de samenleving legt ons plichten op en waar wij toestan den ontdekken, die tot ondergang onzer medemenschen leiden, daar zijn wij ver plicht mede te werken tot verbetering. Het is eene gewoonte alcoholische dranken te gebruiken. Geen feest wordt er bijna gevierd zonder de flesch, geen vergadering gehouden zonder bet gebruik van alcohol. Alcohol ondermijnt de krachten, doodt het zedelijk gevoel in den mensch, onder den invloed van den alcohol doet hij din gen waarover hij zich, nuchter zijnde, schaamt. ProeveD, met soldaten io het EGgelsch-Indische leger genomen, hebben bewezen, dat onthouders beter tegen ver moeienissen kunnen dan zij, die het vocht gebruiken. Deelnemers aan wedstrijden ontzeggen zich het gebruik, omdat het verlammend werkt op hunne taaiheid en hun volhardingsvermogen; geneesheeren verklaren als één man den alcohol voor gevaarlijk. Als de wijn is in den maD, is de wijs heid in de kan, zegt het spreekwoord en zoo is het; de alcohol benevelt het ver stand en maakt, dat de mensch niet ge regeld meer kan denken. Het gebruik van alcohol maakt welsprekend, van daar de naam spraakwater, maar dat is zelfbedrog, waut naarmate de hersenwerking er door verlamt, stijgt het zeltbenagen en wordt hij openhartiger en mededeelzaam, die door levensbezwaren terneergedrukt was. Wis spraakwater noodig heeft, verraad ge mis aan zelfvertrouwen en toont zijn zwak heid en lamheid. Men moet het gebruik van alcohol na laten, want men heeft geen recht zijn le ven te verkorten. Eu dat doet men, als men dat verdoovingsmiddel gebruikt. VeleD zijn dronkaards geworden, doordat zij het leven niet aandurfden. De zedelijke veer kracht van het volk wordt door den alco hol gedood en daarom moeten wij ons als één man aangorden om de maatschappij van dien demon te verlossen. Geheel ont houding is daartoe voor ieder plicht. Men laakt gewoonlijk hen, die zich schuldig maken aan misbruik van sterken drank. Maar wie zijn dronkaards O o k z ij, die geregeld alcohol gebruiken, zoogoed als zoo anderen. De drinkvrijheid stvat gelijk met drink- dwang, want er zal gedronken worden, zoolang er drank is. Hebben wij recht een dronkaard te verooideelen P Moeten wij hem toeroepenwees matig Hij kan niet matig zijn, hij kan het drinken niet laten, zoolang hij gelegenheid heeft drank te bekomen. De maatschappij zelve is de oorzaak,dat zij vol gealcoholiseerde menschen is, zij zelve geeft gelegenheid tot drinken, zij werkt de zonde in de band. De staat straft het misbruik, bouwt gevangenissen voor de misbruikers en kr&nkziunigen-ge- stichten voor alcohollijders. Waarom weert zij den alcohol niet, die oorzaak van ellen de en ongeluk Zeker niet om de belas ting, want daaraan kleeft het hArtebloed des volks, tranen van ouders en kinderen. De Staat heeft het recht te wakeD, dat er niet gestraft behoeft te worden en het is toch beter misdaden te voorkomen dan ze te straffen. Treurig zijn de gevolgen der dronken schap. Wie kent niet de tooneelen, die er in het huisgezin plaats hebbeo, als de man dronken te huis komt. Wie heeft nooit de lage taal geboord, het liederlijk gedrag van den dronkaard aanschouwd p De demon van den alcohol doet het dier in den mensch ontwakeD, scheidt harten vaneen, brengt honger in de huisgezinnen, duet duizenden te gronde gaan en is de oorzaak van ongeluk, ziekte en ellende. De kinderen van den drinker worden met de zonde vertrouwd. Moeten wij dat aan zien, moeten wij erin berusten, dat voor ieder de gelegenheid tot drinken open staat Wij mogen ons geweten niet paai en met te z-ggenik heb gewaarschuwd. Altijd is er gewaarschuwd tegen misbruik van alcohol en toch is het steeds toege nomen. Trauen van medelijden wellen op, w ar we mannen van aanleg en talent door het gebruik van alcohol zien verongeluk ken; maar de waarde van den mensch eischt meei van ons dan tranen, zij eischt zelfverloochening en zelfopoffering. Ver sterkt daarom de partij der geheel onthou ders, opdat eenmaal de wetgevende macht ez toe overga, verbodswetten tegen den verkoop in te voeren. Geen ziekte maakt zooveel slachtoffers als de alcohol. De Re geering doet wat zij kan om ziekten te voorkomen, dat zij dan ook met kracht tegen den alcohol optrede. Moet alcohol in sommige gevallen als geneesmiddel die nen, dat hij dan naar de apotheek en wel naar de vergiflkast verbannen worde. Als hij uil de samenleving verdwijnt, zullen de misdaden verminderen en zal het zede lijk peil van het volk verhoogd worden. Dat het drinken eene gewnonte is, mag geen reden zijn om die gewoonte te doen blijveD. Wie zijn volk lief heeft, vraagt niet naarj gewoonte, maar naar wat goed is, dit eischt de naasteu-liefde. De kracht van een volk bestaat niet in nieuwe geweien, maar in zijn zedelijk ge halte, in zijn zedelijk weerstandsvermogen. Geen toorn is het, waardoor ik voor u optreed, maar omdat ik niet verdragen kan, dat het volk zich te gronde richt. Het volk wordt overheerscht door de booze macht van den alcohol; du» wie zijn volk lief heeft, schare zich bij de geheel-ont houders, want liefde voor het volk en het glas kannen niet samengaan. Hierme de eindigde de heer Schermerhorn zijn boeiende rede. Na eene korte pauze betrad de heer Van der Heijden het spreekgestoelte. Hij begon met de woorden aan te halen van den Engelschen kardinaal Mauning, die aan den rand des grafs staande, over één ding spijt gevoelde, namelijk, toen hij het kwaad door den drank in de wereld ge bracht inzag, dat hij dien vijand niet vroe ger den oorlog had verklaard. En wat doen wij? Wij handelen als de struisvogels, die hun kop in het zand of achter een struik steken, omdat die domme vogels meenen dat geen gevaar hen kan treffen als zij het niet zien. Zoo ook vreezen wij het ge vaar van den alcohol niet als wij het niet zien. Toen de alcohol uitgevonden was, heeft de duivel de vlag uilgestoken en dat was goed gezien van den duivel, want door alcohol te gebruiken doen de men schen dingen, die des duivels zijn. De Staat geeft verguning tot het verkoopen van alcohol, door welks gebruik zoovelem ten onder gaan. Jaarlijks wordt door het volk in ons land 80 millioen gulden ge offerd aan den drank, dat is meer dan een rijksdaalder per seconde en dat vergUBt men. Het volk lijdt honger en zoekt dien te verdooven door jenever. Als wij niet opkomen tegen het kroegloopen, dan ge ven wij vergunning, laten we daarom ous acburen aan de zijde van de bestrijders en de maatschappij verlossen van de ellende, door den drank veroorzaakt. Van de 100 gevangenen zitten er 70 tengevolge vaD den drank, de krankzinnigengestichten zijn voor de helft erdoor gevuld. Er wordt alge meen geklaagd over slechte toestanden en men drinkt en laat toe, dat het voedzame koom wordt verstookt tot jenever. Geef het volk goed onderwijs, zeide men en ge krijgt leege gevangenissen. Welnn, de scho len sijn vol, de gevangenissen zijn vol ende kroegen zijn vol. In Duitsch- land werd in 1886 voor 300 millioen gul den aan jenever gebruikt. Hoeveel wonin gen had men daarvoor niet kunnen bou wen? In Zwitserland besteden de arbeiders 7, van hun weekloon aan alcohol. In Bel gië is in 30 jaar 500 millioen aan onder wijs besteed, toch zijn de gevangenissen vermeerderd. Het onderwijs kost per jaar 20 millioen; de drank eischt 120 millioen. Meer dan 73 óer ziekten komen voort uit gebruik vau alcohol, zeggen de Engelsche doctoren. Hospitalen, krankzinnigen—gestichten, bordeelen, zij zijn gevuld voor een groot gedeelte door drankzuchtigen. Het geluk gaat de deur uit, als de drank erin komt, de zelfmoorden nemen toe, naarmate het drankgebruik toeneemt. De drankzucht is eene ziekte, erfelijk als de tering. De zon den der vaderen gaan over op de kinderen tot in het derde en vierde geslacht. Dar- win heeft gezegd, dat geen oorzaak zoo veel lijden en ellende veroorzaakt als de drauk. Duurt het drinken voort, de fami lie sterft uit en de kinderen moeten boe ten voor de zonden der ouders. Hierna las de spreker een stukje voor uit het Sociaal Weekblad: getiteld ^Dronkenschap en echt scheiding," waarin een huisgezin geschetst wordt, waarvan de man en vader verslaafd is aan den drank, de zuur verdiende pen- niugen dei vrouw verteert en er voor deze laatste geen termen te vinden zija waarop zij eene echtscheiding kan aanvragen. [In een onzer vorige nummers hebben wij dit stukje reeds geheel opgenomen, (Red.)] Voor de weduwen en weezen der op Lombok gevallenen, ging spreker vooit, zijn gelden bijeen gebracht en is een fonds gesticht en daarbij dulden wij het( dat er hier jaarlijks veel meer sterven door den alcohol. In ons land woedt de vijand, ja ook hier te Nieutoe Niedorp. "Wat kunnen wij daartegen doen Het drinken laten en anderen overhalen ons voorbeeld te volgen» Geen eervolle vermelding zal ons dan ten

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1895 | | pagina 3