VaartYBrMnfling, Kolhorn - ScMgen - Stolpen - Lanpfl®.
RAPPORT 3c BEGROOTING
Globale begrooting van kosten
Aan Hel Bestuur
der Wcslfriesche Kanaalvereeniging
te SCHAGEN.
wegensa. bet maken van een vaarwater vanaf Schagen
lot de Zuiderzee bij Kolhorn. fa. vanaf Schagen naar bet
N. H. Kanaal bij de Stolpen, en C. bet verbeteren van het
vaarwater vanaf Schagen naar Langedijk.
b.
de
G. Holwerda,
J. Roggeveen Wz„
f 100000
f 4185
f 70000
f 1800
f 25742
f 24814
f 4390C
f 63714
f 78885
G. HOLWERDA, Opzichter v. d. polder Waard en Gr^
J. ROGGEVEEN Wi. Bouwkundige Schagen.
f-**%&&&=—
Hierbij voldoende aan onze opdracht, om een globale begrooting van kosten op te maken voor.
een verbinding te water van Schagen met de Zuiderzee, van Scbagen met het N. II. Kanaal en, als
aanhangsel daarvan, cene verbetering van de bestaande vaart van Scbagen naar Langedijk, hebben wij
de eer IJ nevensgaande een dergelijke begrooting aan te bieden.
Aangezien reeds vroeger is aangenomen dat, voor de verbinding van Scbagen met de Zuiderzee,
en van Schagen met bet N. H. Kanaal een water wordt gewenscht, bevaarbaar voor schepen ter grootte
van ongeveer 90 a 100 ton inhoud, zoo zal dat vaarwater een breedte van 10 tot 14 meter op den
waterspiegel moeten hebben, met uitzondering van een klein gedeelte door het dorp Barsin-
gerborn, alwaar verbreeding tot 14 Meter te veel moeilijkbeden oplevert, bij eene bodombreedte van
6 Meter en eene diepte van 2 Meter onder den laagsten waterstand, zooals die voorkomt in elk vak
van bet vaarwater, hetwelk wordt gevolgd.
De buiten- en binnenhaven van Kolborn, alsmede de schutsluis van Waard en Groet zijn voor
het doel geschikt, als voldoende aan de gestelde eischen.
Uitgaande van daar naar Schagen, is het eerst noodig het bouwen van een Schutsluis met overbru
ging in den Westfrieschen dijk, om daardoor in den boezem der Schagerkogge, daar ter plaatse genaamd
de Yoorsloot, te komen. Yoor het maken van die sluis zullen noodig zijn, een tijdelijke over
brugging van het Kolhornerdiep, zooals dat op de teekening is aangegeven en bet maken van een
loopbrug, ter verbinding en gemeenschap van het dorp Kolhorn.
Deze sluis zoowel als die in den Westfrieschen dijk nabij Lagedijk onder Schagen, en die ter ver
vanging van het Schager Sluisje bij de Lange Snevert, zullen de volgende afmetingen moeten hebben,
te weten eene doorvaartwijdte van 7 Meter, bij een schutkolklengte van 28 Meter, en eene slagdrempel
diepte van 2.50 M. onderden laagsten waterstand. De Schagerkogge-boezem moet vanaf de te maken
sluis te Kolhorn tot het Schagersluisje over de geheele lengte worden verdiept met 0.50 Meter, en
de sloot of tocht in den polder Schagen vanaf genoemd sluisje tot de spoorlijn, met 1 Meter, endaar-
toe worden uitgebaggerd.
Genoemd vaarwater zal ter verkrijging van de gewensche afmetingen moeten worden verbreed,
waardoor, en door het maken van het jaagpad, ongeveer 10 stuks woonhuizen in het dorp Barsin-
gerhorn moeten worden verplaatst. Yoor genoemde verbreeding van het vaarwater, alsmede tot het
maken van een jaagpad met slootje, tot afscheiding van eigendommen, en het afsnijden van bochten, zal
de noodige onteigening moeten plaats hebben. Langs het jaagpad zullen de noodige dammen met
duikers moeten worden gemaakt tot toegang naar de landerijen. Tot verbetering van het vaarwater is
het verleggen van de Oosterbrug en een gedeelte van den rijweg de Hemme, met afsnijding deruitboch-
ten in het vaarwater door ons opgenomen en in de begrooting gebracht. Door het maken van
een jaagpad kunnen het aantal bruggen en brugjes, welke thans bestaan, worden verminderd. Er zul
len 2 vaste bruggen in het jaagpad noodig zijn, en wel een voor den molen van den Kaagpolder en
een over de Bansloot. Het Schagersluisje zal geheel moeten worden uitgeruimd en opnieuw gebouwd,
met afmetingen als genoemd. De rijweg de Lange Snevert is gedacht als tevens kunnende dienen tot
jaagpad, om dat te vervolgen langs de noordzijde van het vaarwater tot de Spoorlijn, waartoe eenige
onteigening en een brug noodig is om van den rijweg op het jaagpad, en een brug om van het pad
op den weg te kunnen komen.
Deze bruggen kunnen tevens dienst doen voor toegangen naar het land.
De kosten voor het maken van bovenomschreven gedeelte vaarwater zijn volgens bijlage
door ons globaal begroot op een som van f 251970.125.
De verbinding van genoemd vaarwater met dat van Schagen naar de Stolpen aan het N. II.
Kanaal maakt een doorsnijding van de spoorlijn noodzakelijk.
Voor deze doorsnijding is, met tijdelijke omlegging van die lijn en de brug, het maken van eene
beweegbare brug in de bestaande lijn, het aanvoeren van grond, benevens het wegruimen van de tijde
lijk gemaakte werken, eene som van f 70000 noodig.
De verder op de teekening aangegeven en gevolgde richting langs de Langesloot, tot verbinding
van het vaarwater bovengenoemd, of indien de doorsnijding der Spoorlijn niet tot stand mocht komen,
van het haventje bij de spoorlijn met het gedeelte kanaalplan Schagen-Stolpen, is door ons voorge
steld op dezelfde wijze als het gedeelte Schagen-Kolhorn, met onteigening van een paar woonhuizen
op het Noord, alwaar ook een nieuwe brug moet worden gebouwd.
Yoor los- en laadplaats is door ons voorgesteld een haventje in de nabijheid van het spoorwegsta
tion. De dubbele bocht in het vaarwater ten Westen van Schagen, is gemaakt ter verkrijging van
een aanlegplaats voor Schepen aan de Loet. Met eenige demping is voor de daar ter plaatse reeds liggende sche
pen en verdere vaartuigen eene geschikte aanlegplaats voor laden en lossen verkregen. Zoowel hier
als bij de richting van het verdere vaarwater is schadesnijding zooveel mogelijk vermeden.
Yoor het gedeelte vaarwater van de Loet tot het N.-H. Kanaal, lang ongeveer 5000 Meter,
breed 18 Meter, een bodemsbreedte van 6 Meter en een diepte van 3 Meter moet, met in
begrip van het jaagpad, 12 H.A. worden onteigend. In dit gedeelte doen zich volgens gedane opne
ming geene bezwaren of moeielijkheden voor. Ten behoeve van het vaarwater zullen de volgende
werken noodig zijn. Binnen den Westfrieschen dijk moet een duiker worden gemaakt voor afvoer van
het water van den polder Burghorn. Inden Westfrieschen dijk moet een sluis met overbrugging worden
gemaakt. De Groote Sloot met tijdelijk blijvende dammen, moet later worden uitgebaggerd. In den
polder Zijpe zullen vier duikers moeten worden gemaakt, om geen belemmering in den waterstand te
veroorzaken. Over de Groote Sloot moeten 2 vaste bruggen, daar ter plaatse over het Kanaal een
beweegbare brug, en dito brug aan den Ruigeweg, en die aan het N. H. Kanaal bovendien met schot-
balken worden gelegd. Aan de Groote Sloot behoeven geen huizen te worden onteigend.
De kosten voor het maken van dit gedeelte vaarwater, n.m. vanaf de Spoorlijn te Schagen tot
het N. H. Kanaal, zijn volgens bijlage begroot op de som van f 296736.70.
Tot verbetering van het bestaande vaarwater vanaf Schagen naar Langedijk, moet dat water o-
veral 0.50 Meter worden verdiept, alzoo worden uitgebaggerd.
Yerdere verbeteringen, als afsnijding van bochten zoo hier en daar, zijn op de teekening aan
gegeven, en is ook de noodzakelijke verbouwing van bruggen in de begrooting opgenomen. Ook heb
ben wij n de begrooting gebracht het maken van een jaagpad met de daarvoor vereischte bruggen
en landposten. Het Schager Sluisje zal geheel moeten worden uitgeruimd, en vervangen door een
sluis van meerder schutvermogen en diepte. Het jaagpad maakt noodig een brug over de Ringsloot
en een brug over de vaart, en zal een pont moeten worden gesteld, om het jaagpad te doen aansluiten
met het bestaande in den Heer Hugowaard.
Voor het verbeteren van bovengenoemd vaarwater ter bekoming van de gestelde eischen zal
noodig zijn volgens bijlage, eene som van f 78885.95.
In geen der drie ontwerpen tot het maken of verbeteren van een gedeelte vaarwater is een post
in de begrooting opgenomen, voor de bediening van sluizen, bruggen en de pont; evenmin is een som
gesteld voor jaarlijksch onderhoud der gemaakte werken, omdat dat naar onze meening eerst bij het
maken van bepaaldo plannen voor uitvoering noodig is.
Schagen, Mei 1896.
a.
Een schutsluis iu den Westfrieschen dijk te Kolhorn met beweegbare rijbrug
Het verdiepen van den Schagerkogge-boezem, vanaf Kolhorn tot de
Bansloot, lang ongeveer 4650 M., breed 6 M., diep gemiddeld 0.50 M.,
is 13950 M3. grond t\ f 0.30.
Idem vanaf de Bansloot tot de spoorlijn te Schagen, ongeveer lang
1875 M., breed 6 M., gemiddeld diep 1 M., is 11250 M3., grond a f 0.30.
Onteigening vanaf de Krommegouw tot de Oosterbrug, lang ongeveer
1000 M., breed gemiddeld 2 M., is 2000 H2. a f 3000.— per H.A.
De 2000 M2. ontgraven diep 2]/2 AI. is 5000 M3. grond, met inbegrip
van vletten a f 0.40
Onteigening vanaf de Oosterbrug tot de brug van G. Smit, ongeveer
lang 2275 M., breed gemiddeld 3 M., is 6825 M2. k f 3000.— per II A.
De 6825 M2., diep 2*/j M. ontgraven is 17062,5 M3. grond k f 0.30.
Vervolgens onteigenen "langs de Westergraft en Snevert tot de spoor
lijn, ongeveer lang 1250 M., breed 3 M., is 3750M-. f 3000.per H.A.
De 1250 Meter lengte breed 3 M. en diep 2'/j M., ontgraven, is
9375 M3. k f 0.30
Een jaagpad maken vanaf de Oosterbrug tot de brug op de Nes, on
geveer lang 3350 M. a f 2.per Meter.
Als: voor onteigening f 1.50, ontgraving f 0.25, voor hekken, dammen
en duikers f 0.25, alles per strekkende Meter.
Idem een gedeelte jaagpad vanaf J. Schenk (Hoep) tot de spoorlijn,
ongeveer lang 500 M., a f 2.
Een vaste brug over de Molensloot in Barsingerhorn
Een brug over de Bansloot (beiden in het jaagpad.)
Een ophaalbrug bij J. Kistemaker (met remmingen, enz.)
Een beweegbare steenenbrug, met omleggen van een gedeelte van
den Hcmmeweg
Een beweegbare loopbrug bij den meelmolen
Yoor de bruggen bij de H. Kerk, Grutterij en Schippershuis, een
ophaalbrug
Idem voor de bruggen, bij Rijkes, Kossen, Schoorl, een beweegbare brug.
Een dito voor de bruggen bij Beek, Weeshuis en Spaans
Bronder, een voetbrugje bij de Blauwebrug.
Verbouwen van de Blauwe brug, met walmuren
Voor de bruggen, Marees, Kaasfabriek en G. Smit
Verbouwen van de Nesbrug
v op de Lange Snevert
Een beweegbare brug bij J. Schenk
Voor drie loopposten een beweegbare brug
Een beweegbare brug voor overgang van het jaagpad, en als toegang
naar het land
Een loopbrugje voor het landpad
Het verbouwen van het Schager sluisje (Snevert)
Vergoeding voor het verplaatsen van 10 woonhuizen in het dorp
Barsingerhorn
Voor kunstwerken als schoeiïngen, puinbestorting enz.
Onvoorziene uitgaven
10°/0 voor het maken van plannen, uitvoering enz.
TOTAAL
Omlegging der Spoorweglijn
Een beweegbare Spoorwegbrug maken
tijdelijke brug maken (overgang verplaatsen enz.)
Wegruimen der gemaakte tijdelijke werken
Verschillende zaken, spoorwegbrug opruimen
en verbreeding van
k f 3000.— per H.A.
breed 16 M.
Onteigening voor een te maken haventje,
Langesloot tot het Noord, te zamen 6000 M3.
Grondwerk en uitdiepen
Onteigening voor een jaagpad met slootje
Dammen, duikers en hekken bij het scheidingslootje
Een beweegbare brug in den rijweg op het Noord
Onteigening vanaf het Noord tot de Loet 400 M,
6400 M2. k f 3000.- per H.A
Ontgraving daarvan, diep 3 M., 13200 M3. grond k f 0.30.
Onteigening jaagpad 400 M., breed 5 M. a t 4000.
Voor dammen en duikers
een jaagpadbrug op het Noord
beweegbare brug op de Loet
Ontgraving van het kanaal vanaf de Loet tot aan het N. H. Kanaal
aan de Stolpen, lang ongeveer 5000 M., met een bodemsbreedte van 6
M., diep 3 M., alzoo 1800 M3. k f 0.30.
Onteigening met inbegrip van jaagpad en slootje
Het graven van een slootje tot afscheiding
Het maken van een duiker voor den polder Burghorn
Een schutsluis in den Westfrieschen dijk met beweegbare brug.
Vier duikers in den polder Zijpe
2 vaste bruggen over de Groote sloot, en een beweegbare brug
het kanaal aldaar
Een beweegbare brug over het kanaal aan den Ruigenweg
n n jj bet N.H. kanaal met i
balken, remmingwerken enz
Beschoeiingen en puinbestorting enz. (langs de boorden)
2 bruggetjes op de Loet
Uitdiepen van de Groote Sloot, wegruimen der dammen
Een sluiswaehterswoning bij Lagedijk
Brugwachterswoning bij het N. H. Kanaal
Voor het maken van plannen, voor uitvoering 10°/0
Onvoorziene uitgaven
over
Opzichter v/d polder Waard Groet.
Bouwkundige.
c.
TOTAAL
O uwtvj. iu,Liai UbUdgOÜ tUb
oi het zoogenaamde Waardje
Onteigening voor een jaagpad enz., ter lengte van ongeveer
ter breedte van 5 M. 4 H. 38 A. 75 C. k f 3000.—,
Het maken van 8775 Meter slootje k f 0.20.
Het uitdiepen der vaart lang 8775, diep 0.50, breed 6 Meter
M3. grond a f 0.30.
Voor aanplemping bij den molen (in den polder Slootgaard)
Voor dammen, duikers enz.
Verleggen der bruggen bij D. Koning en op Tjallewal
Voor 14 stuks landposten
Het verbouwen van de Sluis in de Schagerwaard
Een brug over de Ringsloot aldaar (jaagpadbrug)
jj bij den Molen in den polder Slootgaard
n jj over de Ringsloot voor het jaagpad
jj j, maken en een gat dempem bij den Schaapkuil
Onvoorziene uitgaven
Voor het maken van plannen, voor uitvoering enz.
Een pont, met rolpalen op de hoeken enz.
3375
7560
jj 600
2000
jj 2047
50
5118
75
JJ H25
2812
50
13703
75
6700
1000
600
1000
9300
2000
5000
500
2000
2000
2000
2000
4000
2000
4500
2000
2000
1000
2000
500
33500
30000
10000
15000
10000
22906
Va
251970
12 Va
„30000
„20000
„10000
3000
7000
5400
1162
50
3000
4500
1920
3960
800
jj 200
1000
2000
50
„54000
„30000
84000
1000
1000
1500
„90000
6000
„17000
5000
„10000
„13500
143000
1000
1000
2000
2000
5000
26994
20
10000
296736
70
„13165
1755
7891
50
1°0C
100C
50
r 160C
210C
„3000C
1
120C
1
200C
1
150C
I
150C
I
40(X
50
7171
40
300C
300C
--
90^.
SCHAGEN, Mei 1896.