VaartYBrMnfling, Kolhorn - ScMgen - Stolpen - Lanpfl®. RAPPORT 3c BEGROOTING Globale begrooting van kosten Aan Hel Bestuur der Wcslfriesche Kanaalvereeniging te SCHAGEN. wegensa. bet maken van een vaarwater vanaf Schagen lot de Zuiderzee bij Kolhorn. fa. vanaf Schagen naar bet N. H. Kanaal bij de Stolpen, en C. bet verbeteren van het vaarwater vanaf Schagen naar Langedijk. b. de G. Holwerda, J. Roggeveen Wz„ f 100000 f 4185 f 70000 f 1800 f 25742 f 24814 f 4390C f 63714 f 78885 G. HOLWERDA, Opzichter v. d. polder Waard en Gr^ J. ROGGEVEEN Wi. Bouwkundige Schagen. f-**%&&&=— Hierbij voldoende aan onze opdracht, om een globale begrooting van kosten op te maken voor. een verbinding te water van Schagen met de Zuiderzee, van Scbagen met het N. II. Kanaal en, als aanhangsel daarvan, cene verbetering van de bestaande vaart van Scbagen naar Langedijk, hebben wij de eer IJ nevensgaande een dergelijke begrooting aan te bieden. Aangezien reeds vroeger is aangenomen dat, voor de verbinding van Scbagen met de Zuiderzee, en van Schagen met bet N. H. Kanaal een water wordt gewenscht, bevaarbaar voor schepen ter grootte van ongeveer 90 a 100 ton inhoud, zoo zal dat vaarwater een breedte van 10 tot 14 meter op den waterspiegel moeten hebben, met uitzondering van een klein gedeelte door het dorp Barsin- gerborn, alwaar verbreeding tot 14 Meter te veel moeilijkbeden oplevert, bij eene bodombreedte van 6 Meter en eene diepte van 2 Meter onder den laagsten waterstand, zooals die voorkomt in elk vak van bet vaarwater, hetwelk wordt gevolgd. De buiten- en binnenhaven van Kolborn, alsmede de schutsluis van Waard en Groet zijn voor het doel geschikt, als voldoende aan de gestelde eischen. Uitgaande van daar naar Schagen, is het eerst noodig het bouwen van een Schutsluis met overbru ging in den Westfrieschen dijk, om daardoor in den boezem der Schagerkogge, daar ter plaatse genaamd de Yoorsloot, te komen. Yoor het maken van die sluis zullen noodig zijn, een tijdelijke over brugging van het Kolhornerdiep, zooals dat op de teekening is aangegeven en bet maken van een loopbrug, ter verbinding en gemeenschap van het dorp Kolhorn. Deze sluis zoowel als die in den Westfrieschen dijk nabij Lagedijk onder Schagen, en die ter ver vanging van het Schager Sluisje bij de Lange Snevert, zullen de volgende afmetingen moeten hebben, te weten eene doorvaartwijdte van 7 Meter, bij een schutkolklengte van 28 Meter, en eene slagdrempel diepte van 2.50 M. onderden laagsten waterstand. De Schagerkogge-boezem moet vanaf de te maken sluis te Kolhorn tot het Schagersluisje over de geheele lengte worden verdiept met 0.50 Meter, en de sloot of tocht in den polder Schagen vanaf genoemd sluisje tot de spoorlijn, met 1 Meter, endaar- toe worden uitgebaggerd. Genoemd vaarwater zal ter verkrijging van de gewensche afmetingen moeten worden verbreed, waardoor, en door het maken van het jaagpad, ongeveer 10 stuks woonhuizen in het dorp Barsin- gerhorn moeten worden verplaatst. Yoor genoemde verbreeding van het vaarwater, alsmede tot het maken van een jaagpad met slootje, tot afscheiding van eigendommen, en het afsnijden van bochten, zal de noodige onteigening moeten plaats hebben. Langs het jaagpad zullen de noodige dammen met duikers moeten worden gemaakt tot toegang naar de landerijen. Tot verbetering van het vaarwater is het verleggen van de Oosterbrug en een gedeelte van den rijweg de Hemme, met afsnijding deruitboch- ten in het vaarwater door ons opgenomen en in de begrooting gebracht. Door het maken van een jaagpad kunnen het aantal bruggen en brugjes, welke thans bestaan, worden verminderd. Er zul len 2 vaste bruggen in het jaagpad noodig zijn, en wel een voor den molen van den Kaagpolder en een over de Bansloot. Het Schagersluisje zal geheel moeten worden uitgeruimd en opnieuw gebouwd, met afmetingen als genoemd. De rijweg de Lange Snevert is gedacht als tevens kunnende dienen tot jaagpad, om dat te vervolgen langs de noordzijde van het vaarwater tot de Spoorlijn, waartoe eenige onteigening en een brug noodig is om van den rijweg op het jaagpad, en een brug om van het pad op den weg te kunnen komen. Deze bruggen kunnen tevens dienst doen voor toegangen naar het land. De kosten voor het maken van bovenomschreven gedeelte vaarwater zijn volgens bijlage door ons globaal begroot op een som van f 251970.125. De verbinding van genoemd vaarwater met dat van Schagen naar de Stolpen aan het N. II. Kanaal maakt een doorsnijding van de spoorlijn noodzakelijk. Voor deze doorsnijding is, met tijdelijke omlegging van die lijn en de brug, het maken van eene beweegbare brug in de bestaande lijn, het aanvoeren van grond, benevens het wegruimen van de tijde lijk gemaakte werken, eene som van f 70000 noodig. De verder op de teekening aangegeven en gevolgde richting langs de Langesloot, tot verbinding van het vaarwater bovengenoemd, of indien de doorsnijding der Spoorlijn niet tot stand mocht komen, van het haventje bij de spoorlijn met het gedeelte kanaalplan Schagen-Stolpen, is door ons voorge steld op dezelfde wijze als het gedeelte Schagen-Kolhorn, met onteigening van een paar woonhuizen op het Noord, alwaar ook een nieuwe brug moet worden gebouwd. Yoor los- en laadplaats is door ons voorgesteld een haventje in de nabijheid van het spoorwegsta tion. De dubbele bocht in het vaarwater ten Westen van Schagen, is gemaakt ter verkrijging van een aanlegplaats voor Schepen aan de Loet. Met eenige demping is voor de daar ter plaatse reeds liggende sche pen en verdere vaartuigen eene geschikte aanlegplaats voor laden en lossen verkregen. Zoowel hier als bij de richting van het verdere vaarwater is schadesnijding zooveel mogelijk vermeden. Yoor het gedeelte vaarwater van de Loet tot het N.-H. Kanaal, lang ongeveer 5000 Meter, breed 18 Meter, een bodemsbreedte van 6 Meter en een diepte van 3 Meter moet, met in begrip van het jaagpad, 12 H.A. worden onteigend. In dit gedeelte doen zich volgens gedane opne ming geene bezwaren of moeielijkheden voor. Ten behoeve van het vaarwater zullen de volgende werken noodig zijn. Binnen den Westfrieschen dijk moet een duiker worden gemaakt voor afvoer van het water van den polder Burghorn. Inden Westfrieschen dijk moet een sluis met overbrugging worden gemaakt. De Groote Sloot met tijdelijk blijvende dammen, moet later worden uitgebaggerd. In den polder Zijpe zullen vier duikers moeten worden gemaakt, om geen belemmering in den waterstand te veroorzaken. Over de Groote Sloot moeten 2 vaste bruggen, daar ter plaatse over het Kanaal een beweegbare brug, en dito brug aan den Ruigeweg, en die aan het N. H. Kanaal bovendien met schot- balken worden gelegd. Aan de Groote Sloot behoeven geen huizen te worden onteigend. De kosten voor het maken van dit gedeelte vaarwater, n.m. vanaf de Spoorlijn te Schagen tot het N. H. Kanaal, zijn volgens bijlage begroot op de som van f 296736.70. Tot verbetering van het bestaande vaarwater vanaf Schagen naar Langedijk, moet dat water o- veral 0.50 Meter worden verdiept, alzoo worden uitgebaggerd. Yerdere verbeteringen, als afsnijding van bochten zoo hier en daar, zijn op de teekening aan gegeven, en is ook de noodzakelijke verbouwing van bruggen in de begrooting opgenomen. Ook heb ben wij n de begrooting gebracht het maken van een jaagpad met de daarvoor vereischte bruggen en landposten. Het Schager Sluisje zal geheel moeten worden uitgeruimd, en vervangen door een sluis van meerder schutvermogen en diepte. Het jaagpad maakt noodig een brug over de Ringsloot en een brug over de vaart, en zal een pont moeten worden gesteld, om het jaagpad te doen aansluiten met het bestaande in den Heer Hugowaard. Voor het verbeteren van bovengenoemd vaarwater ter bekoming van de gestelde eischen zal noodig zijn volgens bijlage, eene som van f 78885.95. In geen der drie ontwerpen tot het maken of verbeteren van een gedeelte vaarwater is een post in de begrooting opgenomen, voor de bediening van sluizen, bruggen en de pont; evenmin is een som gesteld voor jaarlijksch onderhoud der gemaakte werken, omdat dat naar onze meening eerst bij het maken van bepaaldo plannen voor uitvoering noodig is. Schagen, Mei 1896. a. Een schutsluis iu den Westfrieschen dijk te Kolhorn met beweegbare rijbrug Het verdiepen van den Schagerkogge-boezem, vanaf Kolhorn tot de Bansloot, lang ongeveer 4650 M., breed 6 M., diep gemiddeld 0.50 M., is 13950 M3. grond t\ f 0.30. Idem vanaf de Bansloot tot de spoorlijn te Schagen, ongeveer lang 1875 M., breed 6 M., gemiddeld diep 1 M., is 11250 M3., grond a f 0.30. Onteigening vanaf de Krommegouw tot de Oosterbrug, lang ongeveer 1000 M., breed gemiddeld 2 M., is 2000 H2. a f 3000.— per H.A. De 2000 M2. ontgraven diep 2]/2 AI. is 5000 M3. grond, met inbegrip van vletten a f 0.40 Onteigening vanaf de Oosterbrug tot de brug van G. Smit, ongeveer lang 2275 M., breed gemiddeld 3 M., is 6825 M2. k f 3000.— per II A. De 6825 M2., diep 2*/j M. ontgraven is 17062,5 M3. grond k f 0.30. Vervolgens onteigenen "langs de Westergraft en Snevert tot de spoor lijn, ongeveer lang 1250 M., breed 3 M., is 3750M-. f 3000.per H.A. De 1250 Meter lengte breed 3 M. en diep 2'/j M., ontgraven, is 9375 M3. k f 0.30 Een jaagpad maken vanaf de Oosterbrug tot de brug op de Nes, on geveer lang 3350 M. a f 2.per Meter. Als: voor onteigening f 1.50, ontgraving f 0.25, voor hekken, dammen en duikers f 0.25, alles per strekkende Meter. Idem een gedeelte jaagpad vanaf J. Schenk (Hoep) tot de spoorlijn, ongeveer lang 500 M., a f 2. Een vaste brug over de Molensloot in Barsingerhorn Een brug over de Bansloot (beiden in het jaagpad.) Een ophaalbrug bij J. Kistemaker (met remmingen, enz.) Een beweegbare steenenbrug, met omleggen van een gedeelte van den Hcmmeweg Een beweegbare loopbrug bij den meelmolen Yoor de bruggen bij de H. Kerk, Grutterij en Schippershuis, een ophaalbrug Idem voor de bruggen, bij Rijkes, Kossen, Schoorl, een beweegbare brug. Een dito voor de bruggen bij Beek, Weeshuis en Spaans Bronder, een voetbrugje bij de Blauwebrug. Verbouwen van de Blauwe brug, met walmuren Voor de bruggen, Marees, Kaasfabriek en G. Smit Verbouwen van de Nesbrug v op de Lange Snevert Een beweegbare brug bij J. Schenk Voor drie loopposten een beweegbare brug Een beweegbare brug voor overgang van het jaagpad, en als toegang naar het land Een loopbrugje voor het landpad Het verbouwen van het Schager sluisje (Snevert) Vergoeding voor het verplaatsen van 10 woonhuizen in het dorp Barsingerhorn Voor kunstwerken als schoeiïngen, puinbestorting enz. Onvoorziene uitgaven 10°/0 voor het maken van plannen, uitvoering enz. TOTAAL Omlegging der Spoorweglijn Een beweegbare Spoorwegbrug maken tijdelijke brug maken (overgang verplaatsen enz.) Wegruimen der gemaakte tijdelijke werken Verschillende zaken, spoorwegbrug opruimen en verbreeding van k f 3000.— per H.A. breed 16 M. Onteigening voor een te maken haventje, Langesloot tot het Noord, te zamen 6000 M3. Grondwerk en uitdiepen Onteigening voor een jaagpad met slootje Dammen, duikers en hekken bij het scheidingslootje Een beweegbare brug in den rijweg op het Noord Onteigening vanaf het Noord tot de Loet 400 M, 6400 M2. k f 3000.- per H.A Ontgraving daarvan, diep 3 M., 13200 M3. grond k f 0.30. Onteigening jaagpad 400 M., breed 5 M. a t 4000. Voor dammen en duikers een jaagpadbrug op het Noord beweegbare brug op de Loet Ontgraving van het kanaal vanaf de Loet tot aan het N. H. Kanaal aan de Stolpen, lang ongeveer 5000 M., met een bodemsbreedte van 6 M., diep 3 M., alzoo 1800 M3. k f 0.30. Onteigening met inbegrip van jaagpad en slootje Het graven van een slootje tot afscheiding Het maken van een duiker voor den polder Burghorn Een schutsluis in den Westfrieschen dijk met beweegbare brug. Vier duikers in den polder Zijpe 2 vaste bruggen over de Groote sloot, en een beweegbare brug het kanaal aldaar Een beweegbare brug over het kanaal aan den Ruigenweg n n jj bet N.H. kanaal met i balken, remmingwerken enz Beschoeiingen en puinbestorting enz. (langs de boorden) 2 bruggetjes op de Loet Uitdiepen van de Groote Sloot, wegruimen der dammen Een sluiswaehterswoning bij Lagedijk Brugwachterswoning bij het N. H. Kanaal Voor het maken van plannen, voor uitvoering 10°/0 Onvoorziene uitgaven over Opzichter v/d polder Waard Groet. Bouwkundige. c. TOTAAL O uwtvj. iu,Liai UbUdgOÜ tUb oi het zoogenaamde Waardje Onteigening voor een jaagpad enz., ter lengte van ongeveer ter breedte van 5 M. 4 H. 38 A. 75 C. k f 3000.—, Het maken van 8775 Meter slootje k f 0.20. Het uitdiepen der vaart lang 8775, diep 0.50, breed 6 Meter M3. grond a f 0.30. Voor aanplemping bij den molen (in den polder Slootgaard) Voor dammen, duikers enz. Verleggen der bruggen bij D. Koning en op Tjallewal Voor 14 stuks landposten Het verbouwen van de Sluis in de Schagerwaard Een brug over de Ringsloot aldaar (jaagpadbrug) jj bij den Molen in den polder Slootgaard n jj over de Ringsloot voor het jaagpad jj j, maken en een gat dempem bij den Schaapkuil Onvoorziene uitgaven Voor het maken van plannen, voor uitvoering enz. Een pont, met rolpalen op de hoeken enz. 3375 7560 jj 600 2000 jj 2047 50 5118 75 JJ H25 2812 50 13703 75 6700 1000 600 1000 9300 2000 5000 500 2000 2000 2000 2000 4000 2000 4500 2000 2000 1000 2000 500 33500 30000 10000 15000 10000 22906 Va 251970 12 Va „30000 „20000 „10000 3000 7000 5400 1162 50 3000 4500 1920 3960 800 jj 200 1000 2000 50 „54000 „30000 84000 1000 1000 1500 „90000 6000 „17000 5000 „10000 „13500 143000 1000 1000 2000 2000 5000 26994 20 10000 296736 70 „13165 1755 7891 50 1°0C 100C 50 r 160C 210C „3000C 1 120C 1 200C 1 150C I 150C I 40(X 50 7171 40 300C 300C -- 90^. SCHAGEN, Mei 1896.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1896 | | pagina 8