Adres J. Schenk Pz. met aan
vrage tot benoeming Makelaar.
Vacatures Waag- en Markt
meester.
De heer Hoogschagen zou er daarom
aan willen verbinden eene formule, waar
bij de heer F User dadelijk in het ge
not der f 50 verhooging werd gesteld
en de heer Zijlstra over eenigen tijd, en
de nieuw te benoemen na nog langer
tijdsloop, b. v. na het in dienst zijn van
5 jaar.
De heer vd. Maaien is het in hoofd-
zaas met het advies van de schoolcom
missie eens, die beloonen wil die onder
wijzers, die het verdienen. Spr. gaat
evenwel niet mede waar het betreft de
verhooging, die zij den onderwijzers wil
verstrekt zien, die geen hoofdakte heb
ben. Spr. wil aan de onderwijzers met
hoofdacte verstrekt zien een verhooging
van f 50, wanneer zij 3 jaar in dienst der
gemeente zijn, met, evenals de heer Hoog-
schagen wil, eene terugwerkende kracht,
zoodat de heeren Jac. FUser en Zijlstra
er direct van kunnen profiteeren, met
dien verstande, dat wanneer de an
dere heeren onderwijzers, nog niet in
het bezit der hoofdacte, die dezer dagen
mochten krijgen en ze zijn drie jaren in
de gemeente als onderwijzer werkzaam,
ook f 100 verhooging zullen krijgen.
Spr. wijst op het gunstige geval voor
deze regeling, daar maar 2 on
derwijzers de hoofdacte bezitten. Spr.
oordeelt het noodig, dat de onderwijzers
door ijverig studeeren zich een mensch-
waardig bestaan kunnen verschaffen,
want zij kunnen het niet helpen, dat
zij niet allen geplaatst kunnen worden
als hoofd aan een school, omdat daar te
kort plaatsen voor zijn een ander ge
val noemt spr. het met hen, die geen
hoofdacte hebben en dat geweten moet
worden aan hun weinige capaciteiten of
aan hun weinigen lust tot studeeren.
Voorzitter wijst er op, dat als men de
regeling doet worden in den geest van de
heeren v. d. M. en Hoogschagen, men
voor het eigenaardige feit zal komen te
staan, dat de onderwijzers met hoofdac
te een even hooge bezoldiging zullen ont
vangen als zij, die die acte niet bezitten.
De heer v. d. Maaien noemt dit een
kwestie van vraag en aanbod. Spr.
wijst hierbij op de moeilijkheden, die de
gemeente had om onderwijzers te krij
gen en zoodoende telkens hoog6re jaar
wedden moest stellen. Spr. wijst even
eens op de gunstiger conditie, waarin
de onderwijzers verkeeren door de da
ling der prijzen der levensbehoeften.
Spr. vindt tevens vooral het laatste ar
gument van den heer Bijpost zeer waar.
De heer Roggeveen zou eveneens
gaarne hoogere salarissen uitkeeren,
maar meent ook, dat de toestand der
financiën van de gemeente dit niet gedoo-
gen. Spr. meent ook nog even zijn
aandacht te moeten schenken aan een
p verclausule uit het adres, waar een
beweren van spr. wordt aangehaald als
een motief van het goed recht dor
onderwijzers, waarin een groote fout
wordt begaan. Spr. heeft destijds ge
wezen op de salarissen der leeraren van
de landbouwschool, die door het rijk
worden betaald en grootendeels in de
gemeente worden verteerd, De heeren
hebben volgens spr., schijnt het, geen
recht begrip van rijksschatkist en de
gemeentetinanciën. Spr. wijst er ook
met nadruk op, dat wat door de heeren
der landbouwschool wordt bijgedragen
in den hoofdelijken omslag voldoende
is voor de rente van het geld, benoo-
digd voor de stichting der school. Spr.
kan meegaan met den heer Hoogschagen
en acht den bestaanden toestand zeer on
billijk voor den heer Jac. Visser. Spr.
wijst er op, dat door de uitgaven, die
noodzakelijk waren, een leening van
f 17000.noodig zal worden, en
vindt, dat van de draagkracht der inge
zetenen reeds genoeg wordt gevorderd.
Spr. gevoelt voor het beweren van den
heer Bijpostwaar hij wijst op den hoo-
gen leeftijd van eenige ingezetenen, veel,
te meer, daar Schagen geen plaats is,
waar mensehen van buiten af zich zullen
komen vestigen en de omslag alleen drijft
op den neringdoenden stand, die voor een
groot deel zijn bestaan vindt in de markt
en wier toestand men goed kan vinden,
maar toch zeker niet vooruitgaand ge
noemd mag worden.
De heer Buis vindt het eveneens wel
wat ongemotiveerd, om den onderwijzer,
die nog aangesteld moet worden, nu
reeds f 50.verhooging te schenken
en zou dit ook wel uit het voorstel van
B. en W. willen doen vervallen. Maar
Spr. zou er zeer sterk voor zijn, die
verdere verhoogingen toe te staan, dqqr
het toch zeer zeker niet in het belang van
het onderwijs is, als goede onderwijzers
met hoofdacte ons gaan verlaten, b. v.
de heer van Genne, en wanneer er uit
zicht zou bestaan hebben op een betere
toekomst hier, was die wellicht niet
heengegaan.
De heer Bijpost acht het met den heer
Buis ook zeer wenschelijk, dat goede on
derwijzers aan de school verbonden wor
den en blijven, maar spr. oordeelt, dat hier
niet gevraagd behoeft te worden wat is
voor ons het wenschelijkst, of wat is het
wenschelijkst voor de onderwijzers, wij
hebben niets te vragen, de finantiëele toe
stand onzer gemeente legt ons den plicht
op, zoomin mogelijk ver te gaan. Wanneer
er geld was, zou spr. volgaarne met het
adres der heeren onderwijzers meegaan.
Het voorstel van B. en W., met dié
verandering, dat de nieuwe onderwijzer
niet de f 50 verhooging direct zal genie
ten, wordt in stemming gebracht.
Veor stemden de heeren Vader, Buis
en Hazeu. Tegen de heeren BijpostAs
jes, RoggeveenIIoog schagenSmit, r. d.)
Maaien7 laming en Meursdus werd
het verworpen.
foorstel v. d. Maaien, zijnde een ver-
hooging van f 50, wanneer de onderwij
zer 3 jaar in dienst der gemeente is en
de hoofdacte bezit of krijgt.
Voor de heerenVader, Buis, Hazen,
v. d. Maaien en Meurs. Tegen de heeren
Bijpost, Asjes, RoggeveenHoogschagen, Smit
en Vlaming-, aldus eveneens verworpen.
"V oorstel Hoogschagen, met dit verschil,
dat eerst na 5 jaar die verhooging zal
ten deel vallen.
Voor alle leden, zoodat dit is aan
genomen.
Na de mededeeling van voorzitter,
dat het wenschelijk is, dat de heer
Schenk alleen worde aangewezen
als makelaar in roerende goederen, wordt
daartoe met algemeene stemmen besloten.
B. en W. stellen dienaangaande voor,
de posten van Waag- cn Marktmeester
te scheiden. Verder den opzichter, den
heer K. de Beurs, te benoemen als
marktmeester, met een toelage van
f 100.en eene oproeping voor sol
licitanten te plaatsen voor een waag-
meester en gemeentebode op een salaris
van f 225 -f- vrije woning en f 50 voor
het schoonhouden van het raadhuis. In
de oproeping te doen plaatsen de clau
sule menschen van middelbaren leeftijd
zonder kinderen genieten de voorkeur.
De heer v. d. Maaien kan zich hier
mede heel goed vereenigen, want ook
spr. acht het ambt van gemeentebode
moeilijk vereenigbaar met dat van
marktmeester en hoopt, dat door deze
nieuwe regeling ook zal vervallen de
hulp, die de politie gewoonlijk verleende,
waar het het werk van den bode gold,
t geen hier met het oog op den hoogen
leeftijd van den heer de Vries niet an
ders kon.
De heeren Bijpost en Vlaming achten
eene bezoldiging van f 200 hoog genoeg
en oordeelen, dat daarvoor wel sollici
tanten zich zullen komen aanmelden.
Voorzitter beweert, dat het niet aan
gaat, dit geringe loon te verminderen,
en da. er dan wel heel spoedig een request
zou komen om verhooging.
Na nog eenige discussio wordt het
voorstel van B. en W. wat betreft het
tractement van f 225 voor waagmeester
en gemeentebode aangenomen met 6 tegen
5 stemmen. Voor stemden de heeren
v. d Maaien, Smit, Asfes, Buis, Hazeu,
en Hoogschagen. Tegen de heerenVa
der, Bijpost, Roggeveen, Vlaming en Meurs.
Met algemeene stemmen wordt beslo
ten, het loon van den marktmeester te «tel
len op f 100 en bij acclamatie wordt de
heer K. de Beurs als zoodanig benoemd.
Noodzakelijk werd door B. enW. geacht
een geldleening van f 17000. Noodig
had men precies f 16800. Voorzitter wilde
nu in de le plaats vragen, of een leening
zou worden gesloten bij Gemeentecrediet
of bij Particulieren. Van beide werd door
voorzitter het voor en tegen opgenoemd.
De heer v. d. Maaien informeerde, te
gen welke rente Gemeentecrediet leende.
Voorzitter meende van 3'/2 °/0.
Wanneer dat zoo was, beweerde da heer
v. d. Maaten, en zij leende k 100 °/0 tegen
37a °/o> dan zouden wel bij geen particu
lier voordeeliger voorwaarden worden
verkregen.
Voorzitter deelt mede, dat door hem,
ingeval eene geldleening bij particulieren
wordt aangegaan, een plan is saamge-
steld. Spr. zou er dan voor zijn, om
f 16800 op te nemen, daar dan met
eene aflossing van f 600 in 28 jaar al
les zou zijn afgelost.
De heer v d. Maaten vindt juist in die
aflossing van f 600 het lastige met Ge
meentecrediet, daar het nog te be
zien staat, of dat wordt goedgekeurd.
Spr. zou gaarne zien, dat door B.'
en W. informaties werden ingewon
nen bij de Rijkspostspaarbank en Ge
meentecrediet, om te zien, in hoeverre
van dien kant geld was te verkrijgen.
Spr. wist, dat dit meer gebeurd was.
De zaak wordt dus tot de volgende
vergadering aangehouden en B. en W. zul
len bij beide corporatiën inlichtingen en
conditiën vragen.
De suppletoire begrooting, noodig voor
den aankoop grond landbouwschool en
Nes en den omringmuur sluit in ont
vangst en uitgaaf op f 13340.—welke met
algemeene stemmen wordt goedgekeurd
Begrooting 1898.
De commissie, belast met het nazien
der begrooting, brengt gunstig rapport
uit en brengt hulde aan de nauwgezette
wijze, waarop B. en W, de begrooting
hebben opgemaakt. De commissie wijst
alleen op de punten kosten reinigings
dienst, waarop de aangevraagde verhoo-
ging van f 52 is gebracht, en de aanvrage
van verhooging juffrouw Atema met
t 100, en meenen daarop afwijzend te
moeten beschikken.
De Voorzitter brengt zijn dank aan
de heeren der commissie Roggeveen
Hoogschagen enAsjes)voor de consciëntiëuse
wijze, waarop zij de begrooting hebben
nagegaan.
Tot bespreking geven aanleiding de
punten verhooging van jaarwedde van
den Secretaris met f 100.Voorzitter
wijst er op, dat door het Rijk vergoeding
wordt verleend voor de vele werkzaam
heden, die voor hen worden verricht en
het gaat volgens spr. niet aan, dit alles
in de gemeentekas te doen vloeien, maar
daarvan een doel te doen toekomen aan
den Secretaris, bij welk gevoelen spr.
tot zija genoegen heeft gezien, dat de
commissie zich aansluit.
De heer Hoogschagen wijst er op, dat
de commissie dit punt zeer ernstig heeft
overwogen, maar dat zij ook heeft ge
meend, dat dit alles niet in de ge
meentekas mocht vloeien.
Met algemeene stemmen wordt de
verhooging van f 100.— toegestaan.
De postkosten wegens ophalen van
haardasch, maakt vervolgens eenig debat
noodzakelijk en B. en W. adviseeren,
gunstig op de door de arbeidere der reiniging
gevraagde verhooging van f 52.te be
schikken, die zij, doordat hun het ambt
als hulpnachtwachten is ontnomen, zullen
missen.
De heer Asjes wijst er op, dat ze die
f 26.— hebben gekregen, om de politie
te assisteeren bij den nachtwachtdienst
en zoolang is het loon hun ook uitge
keerd, maar nu dit ophoudt, vindt spr.
het ook niet noodig, die f 26 hen te la
ten behoudén,
Voorz. zegt, dat die betrekking hun is
ontnomen, en dat zij met hun groot ge
zin dat geld meer dan noodig hebben,
en spr. oordeelt, dat dit werk goed be
taald dient te worden, daar het heel ander
werk is als gewoon.
De heer Bijpost gunt dien menschen
graag die verhooging, maar oordeelt, dat
er eens paal en perk dient te worden
gesteld aan de beweging van telkens
meer en meer. Spr. is van oordeel, dat
hier in de gemeente geen ideale toe
standen kunnen worden gevormd en dat
bij andere gemeenten vergeleken Scha
gen nog niet zoo'n ongunstig figuur maakt.
De heer Fader oordeelt dat als die f 26
bij hunne aanstelling niet in uitzicht zijn
gesteld, het ook niet noodig is
hen die nu te laten behouden.
De heer Buis stelt zich alleen voor
do vraag hebben die menschen genoeg
loon. Spr. wijst op de slijtage van laar
zen en diergelijken spr. meent, dat zulks
vooral niet mag worden vergeten.
De heer Meurs meent, dat de aard
van het werk niet van het aangenaam
ste is, maar dat er niet veel inspan
ning voor wordt vereischt, en brengt te
vens in herinnering, dat de menschen
het genieten van die f 26 gedurende een
paar jaar dienen aan te merken als een
voordeeltje, en wanneer die noodhulp
nachtwachten niet noodig geweest waren,
zij die verhooging gedurende die paar
jaar niet hadden gehad, dus dat dit voor
hen is geweest een meevaller.
De heer Buis wijst er nogmaals op,
dat hij die intrekking van den nacht
wachtdienst geheel buiten bespreking
laat, maar alleen de vraag gestold wil
zien of die menschen voldoende loon
hebben, en dit zou Spr. onmogelijk be
vestigend durven beantwoordeu f 6 50
zonder vrije woning durft en mag Spr
geen voldoend loon noemen.
Van verschillende zijden wordt op de
vele fooien gewezen, die de werklieden
ontvangen.
In stemming gebracht verklaren de
heeren Buis en Hazeu zich alleen voor
de toekenning van de f 52.—, zoodat het
voorstel van B. en W. is verworpen.
Door B. en W. werd voorgesteld, de
contibutie Kanaalvereenigine tem? te
brengen van f 25 op f 10.—
De heer Vlaminq oordeelt dit toch al
te erg, dat eene dergelijke verlaging
van Schagen moet uitgaan.
Voorzitter wijst op den goeden toe-
st&nd dor kas van dö V0r86niging.
De heer Vlaming zegt, dat de veree
niging al haar best doet, om de zaak
levendig te houden en dat de kas vol
strekt niet in een rooskleurigen toestand
verkeert, daar er toch moet zijn 11
gedeelte van de kosten van aanleg.
Dan, zegt de Voorzitter, is onze con
tributie van f 25 ook onvoldoende en
mogen we wel f 1000 geven, maar B. en
W. zijn van oordeel, dat deze f 25 al
len dient voor huishoudelijke kosten en
dan is f 10 ook genoeg.
De heer v. d. Maaten vindt de kwes
tie van die t 15 van geen belang, wat
i ij j betreft» maar vindt, dat het voor
beeld, dat Schagen hierdoor zou geven
zoo slechten indruk zal maken, en het ge
volg zal zijn, dat meerderen hun lid
maatschap zullen opzeggen of hun con
tributie zullen verminderen.
De heer Vader wijst ook op het slech
te voorbeeld en acht die f 15 voor een
heele gemeente nu niet zoo'n groot
bezwaar. Hij vindt het van een raad, die
eenmaal f 60000 heeft willen bijdragen in
de kosten, al heel eigenaardig, nu f 15
minder te willen contribueeren.
De contributie van f 25 bleef gehand
haafd. Hier tegen stemden de heeren
Buis, Asjes, Hoogschagen en Hazeu.
Subsidie Paaschtentoonstelling werd
door B. en W. voorgesteld, met f25 te
verminderen.
De heer Meurs kon zich hiermede
eveneens niet vereenigen. Een van de
allerbeste dingen, die in den laatsten tijd
in de gemeente is opgericht en zoo
uitstekend van stapel loopt, wil spr
krachtig blijven steunen en juist die
vereeniging in staat stellen, kas te
der aan contributie wordt ontvangen. Spr.
oordeelt, dat de subsidiën voor instellingen,
waarvan men het voordeel zoo direct met
de hand kan grijpen, noodig gehandhaafd
moeten blijven.
Voorzitter wijst er op, dat er telken,
in den raad stemmen zijn opgegaan sub
sidies moeten zooveel mogelijk worden
verminderd en B. enW. hebben er lang over
vepraat en gedacht, en ten slotte gemeend,
wat te moeten korten op die subsidies
van vereenigingen, die een goede kas be-
j J „u
De heer Buis wijst er op, dat de sub
sidie het eerste jaar f 75 was en uu
eveneens zoo wordt voorgesteld, en zegt,
dat dan niet altijd zoo moet worden ge
roepen, dat B. en W. de subsidies moeten
verlagen.
De heer Vlaming oordeelt, dat er dan
wel andere vereenigingen zijn, waarvan de
subsidie kan worden verlaagd, met name
de Harmonie.
De heer Hazeu beweert dat dit zou
gelijk staan met den ondergang van die
vereeniging.
Met 4 tegen 5 stemmen wordt de suosiaie
gehandhaafd op f 100. Daaitegen stemden
de heerenBuis, Asjes, Hoogschagen, en
Hazeu.
Wordt door B. en W. voorgesteldom
de opcenten op het personeel te laten op
30 en de,.f 500, die minder wordt ont
vangen door de nieuwe regeling der per-
soneele belasting, te vinden uit een ver
hooging van den Hoofdelijken Omslag.
Voorzitter noemt dit ven veel billijkei
belasting, daar bij veihooging der opcenten
op het personeel iemand met weinig mid
delen, in een groot huis wonende, meer be
lasting zou moeten betaleD, dan iemand
met veel geld in een klein hnis wonende.
Spr. acht het rechtvaardiger, hen te tref
fen met veel middelen, dan anderen.
De heer Vader is het volkomen met
den Voorzitter eens, wat betreft de meer
nobele werking der belasting, maar spr.
weet, dat b. v. te Alkmaar door velen
niet geklaagd wordt over hoogen hoofdelij
ken omslag, omdat daar hooge opcenten (60)
worden geheven en dit door velen schijnt te
worden vergeten, en zou wellicht in een la-
geren hoofdelijken omslag een oorzaak zien,
dat meer luidjes zich in Schagen kwamen
vestigen, aangelokt door den niet hoogen
hoofdelijken omslag.
Voorzitter beweert, dat de raad zich moet
stellen op het standpunt, hoe de billijk-
ste belasting wordt verkregen.
De heer v. d. Maaten oordeelt het het
beste, dergelijke dwalende menschen zoo
spoedig mogelijk op de hoogte te helpen.
Met algemeene stemmen worden de 80
opeenten gehandhaafd en de verordeningen
op de heffing goedgekeurd.
Met betrekking op de hondenbelasting
wordt door voorzitter het geuite verlan
gen van den heer van der Maaten ter sprake
gebracht, betreffende het penningstelsel.
Hoewel voorzitter er een groot voorstander
van is, deinst hij wel eenigszins voor de
kosten terug, die volgens ontvangen in
lichtingen te Alkmaar ongeveer gemid
deld i 90 hebben bedragen.
De heer v. d. Maaten is dat niet met
voorzitter eens en gelooft, dat de kosten niet
hooger zullen komen dan nu de poat be
draagt vau oninbare belasting op de hon
den en dan is er volgens Spr. maar een
eind gemaakt aan dien onduldbaren toastand,
dat lui die het wel kunnen betalen,
doodleuk weigeren, hunne hondenbelasting
te voldoen.
Na nog eenig gepraat, waaruit duidelijk
blijkt, dat alle heeren den bestaanden toe
stand onhoudbaar vinden, wordt met alge
meene stemmen besloten, een penningstalsel
in te voeren.
De begrooting wordt daarna in zijn ge
heel vastgesteld als volgt:
UITGAVEN.
Hoofdstuk I.
Kosten van het Huishoudelijk Bestuur.
vormen, daar het niet zeker is,
in
of de
andere
Jaarwedde van den Burgemeester
de Wethouders
den Secretaris
s Ontvanger
Presentiegeld der Raadsleden
Jaarwedden en toelagen voor Ambtenaren
en bedienden ter Secretarie, den conciërge
en de bodea
Schrijfloonen
Reiskosten enz.
Kosten van licht en brandstoffen
Schryf- en bureaubehoeften, druk- en
bindwerk, briefporten, vrachtloonen en
andere kleine uitgaven
Kosten van het onderbonden en schoon
houden van het gebouw of vertrek
bestemd voor de vergaderingen van
den Raad en van den Burgemeester en
Wethouders, mitsgaders de secretarie
der gemeente
Onderhond en aankoop van menbelen
voor die gebouwen of vertrekken
Kosten van bet aanleggen en bijhouden
der Registers van den Burgerlijken Stand
Kosten van de Kiezerslijsten en bet
uitoefenen der kiesverriebtingen
Kosten van aanplakken en omroepen enz.
Kosten van staats- en prov.-blad en
andere bladen
Kosten van zegels van registers, reke
ningen enz.
Kosten vergaderingen van bet College
van Dageljjksch Bestuur
f 1000.
100.
900.
500.
120.
700.-
1.-
50.-
150.-
400.—
50.-
25.-
175.-
200.
125.-
34.-
20.-
40.-
inkomsten dier vereeniging
jaren niet minder zullen zijn.
De heer v. d. Maaten oordeelt weder
om, dat Schagen zelf van dit standpunt
niet mag uitgaan en dat het doel juist ia,
de kas meer draagkracht te geveD, daar
andere jaren Diet zoo gunstig voor de
vereeniging kunnen zijn en nu reeds min- j
Totaal f 4690.—
Hoofdstuk II.
Kosten van invordering der Plaatselijke
Belastingen en teruggave deswegens.
Kosten op de invordering vallende der
belastingen f 6.
Teruggave van belasting t 1.
üitkeering aan bet Rijk van bet aandeel
in de kwade posten, wegens de directe
belastingen, (wet van 29 Juli 1848,
Staatsblad No. 32 en 18 September
1852, Staatsblad No. 177) 106.—
Vergoeding van bet Rijk van £l/i pCt
van het onzuiver bedrag der grond
en personeele belasting, ten behoeve der
gemeente geheven, voor zoover de opeen
ten betreft 140.
Kosten schatting en herschatting, in
gevolge de drankwet #0.
Jaarwedde Waagmeester 125.—
Totaal f 436
Hoofdstuk III.
Kosten van onderhoud van Gemeen
te-eigendommen en deswegens
verschuldigde lasten.
Afdeeling I.
Jaarwedden.
Jaarwedden van de opzichters over ge
in eentewerken, klokkenluiders, klokke
nisten, uurwerkmakers 1 480,
Afdeeling IL
Onderhoud van gehouwen en:.
Onderhoud van huizen, torens, poorten
en dergelijken 476
Dag- en weekgelden der werklieden en
dergelijke bedienden, in dienst der ge
meente, mitgaders verdere kosten der
fabricage 150.—
Afdeeling III.
Wegen, pleinen, vaarten, bruggen, plantsoenen
en andere werken.
Onderbond van straten en pleinen 1000
Onderhond van wegen en voetpaden 332.
Onderhond van wandelplaatsen en
plantsoenen 168
Onderhoud van bruggen en overzetveeren 74,
Onderhond van pompen en riolen 88.—
Onderhond van havens, vaarten, kaaimu
ren, sluizen en andere waterwerken 195,
Diep- en schoonhouden van havens,
grachten, slooten, pntten 126.
Onderhoud van klokken, horlogiën,
speelwerken en dergelijken 25.
Onderhond van begraafplaatsen en
kosten van begraving 79.
Onderhond van rietbosch 500.—
Afdeeling IV.
Lasten.
Grondlasten wagens rietbosch, enz. 90.—
Dijk- en polderlasten 170.
Erfpacht van den grond d. School en
der onderwyzerswoning 6.50
Afd. 1 4. Totaal f 3958.50
Hoofdstuk IV.
Kosten der openbare veiligheid
en van de brandweer.
Afdeeling I.
Jaarwedden.
Jaarwedden van de veldwachters 1100.
Jaarwedden van hooistekers 100.
Gratificatiln aan de brandspuitlieden 200.
Jaarwedde marktmeester 100.
Toelage Rjjksveldwachters 60.
Afdeeling II.
Andere kosten wegens de openbare veiligheid,
als onderhoud, enz.
Kleeding en uitrusting van de agenten
van politie en veldwachters 150.
Onderhoud van wachthuizen, mitgaders
licht en brandstoffen voor dezelven 5.
Onderhond der hooistekersgereedschap-
pen 10.
Onderhoud van brandspuiten, brand
ladders enz. 171.
Onderhoud der lantaarns en verdere
kosten van verlichting 1300.
Afd. 1—2. Totaal f 3196.—
Hoofdstuk V.
Kosten der Plaatselijke Gezondheids-
politie.
Toelage aan de plaatselijke genees
kundige commissie 1.
Kosten wegens het ophalen van haard
asch en vuilnis 800.
Jaarwedde Veekeurder 100.
Jaarwedde van den Keurmeester van
vleesch enz. 100.
Totaal f 1001.—
Hoofdstuk VI.
Kosten van het Onderwijs.
Afdeeling I.
Lager Onderwijs.
Jaarwedden der onderwijzers v 6950.
Kosten voor het herhalings-onderwijs 100.
oiderhoud van scholen en
onderwijzerswoningen 234.20
Kosten van het aanschaffen en onder
honden van schoolmeubelen 203.
Kosten van het aanschaffen en onder
honden van schoolboeken, leermiddelen
en schoolbehoeften 450.—
Kosten van verlichting en verwarming
en van het schoonhouden der sehoollo-
calen 650.—
Kosten van het plaatselijk schooltoezicht 10.
Kosten van vergelijkende examens 1.
Schoolbibliotheek 25.
Kosten van belooning en eereblyken 250.
Kosten f 8778.20
Hoofdstuk VIL
Kosten van het Armwezen, mitsgaders
subsidiën en bijdragen aan verschillende
en daarmede in verband staande
instellingen.
Belooniug van doctoren, heelmeesters,
vroedmeester, vroedvrouw, enz. 776.
Geneesmiddelen voor behoeftigen 500.
Kosten van vervoer en van verpleging
van, mitgaders van geneeskundige hulp
aan arme en zieke doortrekkende rei
zigers 40.
Kosten van verpleging van arme krank
zinnigen 740.
Kosten van verpleging in godshuizen en
elders 1.
Onderstand aan behoeftigen 750.
Totaal f 2806.—
Hoofdstuk VIII.
Renten en aflossingen.
Renten van geldleeningen f 1803.60
Aflossing van geldleeningen 2600.—
Pensioen
Totaal f 4403.50
Hoofdstuk IX.
Pensioen en wachtgelden.
f 850.—
Hoofdstuk X.
u V w 1 u o UA A.
Andere uitgaven, niet onder
hoofdstukken behoorende.
Kosten vallende op het houden der loting
der Nationale Militie en Schutterij
Kosten en begeleiding van militieplich-
tigen en verlofgangers
Kosten van den ijk en heryk der maten
en gewichten, mitsgaders voor het lokaal
-• -O"
Kosten voor openbare vermakelijkheden
en feesten en voor het uitsteken van
vlaggen, vuurwerk enz.
Kosten van brandverzekering van gebou
wen
Kosten van inkwartiering
Kosten van onderhond w&agmaterieel
Kosten vernieuwing en aanbesteding
marktmaterieel
Subsidie Bewaarschool
Harmoniekapel
Hnisvlijtschool
Vereen, tot bev. der Bouwkunst
Hnur aan het Rijk voor terrein langs
den stationsweg
Jaarlijksche contributie der gemeente
als lid der Westfriesche Kanaal—
Vereeniging
Subsidie aan de afdeeling Schagen
der Holl. Maatsch. van Landbouw
Subsidie Cérès
o Paaschtentoonstelling
Verz. tegen ongelukken ryksveldwach
ters enz.
Contributie Ned. Paardenstamboek
de vorige
f 10.—
5.-
11-
200.—
125.-
10.—
15.-
50.—
760.—
125.—
60.—
100.—
25.—
50.—
50.—
100.—
25.74
2.—
Totaal f 1719.74
•1* VAV Otoui ZiCiUC, UttlöUC tl üaunu piUl-