AlfEIEEl liüIS-
Alurieitis- k LuiiiivlliL
Zondag 23 Octokr 1898.
Groote
Invoer van vee.
Tramdebatten.
42ste Jaargang Ho. 3356.
INGEZONDEN.
Verbeterde Bekendmaking.
Dit blad verschijnt tweemaal per weekWoensdag- en
dagavond. Bij inzending tot 's morgens 9 ure, worden
ADVERTENTIEN in het eerstuitkomend nummer geplaatst.
INGEZONDEN STUKKEN één dag vroeger.
Bureau: SCMAOEI, Laan, O 4.
UitgeverP. TRAPMAN.
Medewerker: J. WINKEL.
Prijs per jaar f 3.—. Franco per post f 8.60.
Afzonderlijke nummers 5 Cents.
ADVERTENTIEN van 1 tot 6 regels f 0.25;iedere regel meer 5 ct.
Groote letter» worden naar plaatsruimte berekend.
Dit nummer bestaat uit
twee bladen.
EERSTE BLAD.
Bekendmakingen.
Gemeente Schagen.
Burgemeester en Wet
houders van Schagen bren
gen ter kennis van belang
hebbenden, dat de gewone
groote Najaars-Veemarkt
aldaar zal gehouden wor
den niet op Donderdag 27
October, maar op Donder
dag 3 November a. s.
Schagen, 14 October 1898.
Burzem. en Wethouders voornoemd,
S. BERMAN.
De Secretaris,
DENIJS.
Openbare Vergadering.
Buitenlandsch Nieuws.
SGHAEER
RAAIT
Burgemeester en Wethouders van
Schageu
Brengen, naar aanleiding van art. 203
alinea 3 der Wet van 29 Juni 1851,
(Staatgblad no. 85) ter openbare kennis,
dat de begrouting der plaatselijke inkom
sten en uilgaven voor 1899 zooals zij aan
den raad der gemeente is aangeboden, op
de secretarie der gemeente voor een ieder
ter lezing is nedergelegd tot en met den
25 October a. S. en dat een ieder
daarvan, tegen betaling der kosten, een
afschritt zal kannen bekomen.
Schagen, 11 October 1898.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
S. BEKMAN.
De Secretaris,
DENIJS.
De Burgemeester van Schagen breDgt
naar aanleiding van een ontvanger» aan
schrijving van deD Heer Commissaris der
Koningin in deze provincie, ter kennis van
belanghebbenden, dat vanaf 15 October
1898, melkvee, waaronder uitsluitend wor
den verstaan Koeien, die reeds gekalfd
hebben, op den lsten en 15den van elke
maand in België mogen worden inge
voerd met een quarantaine-tijd van min
stens tien dagen.
Langs dezelfde douane-bnreaux en op
dezelfde dagen en uren mogen zoowel
schapen als paarden worden ingevoerd.
De invoer moet geschieden langs de vol
gende Tolkantoren en Hulptolkantoren
Tolkantoren en Hulptolkantoren.
Naman.
Watervliet
Selzate Station
De Klinge
Santvliet
Esschenstation
Esaehen dorp
Baarle Hertog
Achel station
Maaseik
Visé station
Uren van openstell. Namen.
Veeartsen.
v. 8 tot 10 u.v. m-
11 12 u. v. m.
10 12 u. v. m.
9 llu.v.m.
van zonsop- tot
zonsondergang,
v. 2 tot 3 u. n. m.
9 r 11 n. n. m
p spoorweg en over
land totlO D. v. m.
v. 10 tot 12 u. v.m.
tot 12 u. v. m.
van der
Heijden
Deuil
DeClerck
Bril
Y.Gerven
v.Gerven
Hnijnen
v.d.Hoij
donck
Pernot
Simon
Woonpl.
Eeclo
Selzate
Vracene
Stabroeck
Esscben
id.
Turnhout
Neerpelt
Maaseik
Visé
Schagen, den 17 October 1898.
De Burgemeester voornoemd,
S. BERMAN.
van den RAAD dei Gemeente SCHAGEN,
op D i n 8 d a g den 25 October 1898, des
voormiddags ten 10 ure.
Punten van behaadeling
Ingekomen etukkeD.
Voordracht schoolcommissie.
Wijziging verordening schoolcommissie
en verzoek nominatie vrouwelijke leden.
Adres onderwijzers om verhoogiDg van
jaarwedde.
Concessie stoomtram.
Vaststelling gemeentebegrooting.
Schagen, 21 October 1898.
De Burgemeester,
S. BERMAN.
't Gaat den heer Rhodes in Zuid-
Afrika nog maar niet voor den wind.
Sedert den beruchten inval, die onder
de leiding van den heer Rhodes werd
voorbereid en door zijne huurlingen
werd uitgevoerd, schijnt het wel, dat
alle machten zich verbonden hebben,
om zijne plannen te verijdelen.
Eerst werd het handels- en militie-
verbond tusschen de Zuid-Afrikaansche
Republiek en den Vrijstaat gesloten, waar
bij zij elkander tegen nieuwe roof- en
strooptochten houw en trouw hebben
gezworen.
In een bezoek aan Pretoria is presi
dent Steijn dezer dagen de gesloten
overeenkomst komen bezegelen. Dit be
zoek is in alle opzichten een groot suc
ces geweest en de woorden van den
Vrijstaatschen president zullen de Rho-
despartij wel overtuigd hebben van de
innigheid des verbonds.
Aan het gala-diner zei de Staatspre
sident van den Vrijstaat onder meer
„Men boort vaak spreken van de
nauwere vereeniging alsof deze afhangt
van de beide Staatspresidenten. Dit is
eene geheel verkeerde voorstelling. Die
nauwere vereeniging ligt in het hart
van het volk, omdat wij één volk, één
bloed zijn. Wij, noch president Kruger,
noch ik zouden die nauwere vereeni
ging kunnen verhinderen, gesteld dat
wij zulks zouden willen. Men hoort
ook vaak spreken, alsof deze nauwere
vereeniging een dreigement was tegen
over het overige Zuid-Afrika. Ook dit
is een verkeerd inzicht. Wij zijn be
sloten elkander bij te staan, waar onze
onafhankelijkheid bedreigd wordt. Wan
neer wij worden aangevallen, zullen wij
onze onafhankelijkheid helpen verdedi
gen. Als het ons waard is onafhankelijk
te zijn, dan is die onafhankelijkheid ook
waard verdedigd te worden."
Deze vingerwijzing aan het adres van
Rhodes en zijn werktuigen zal voorloopig
voldoende zijn, om de roofridders op eer
biedigen afstand van de grenzen te hou
den. Het heeft er veel van, dat met de
Transvaal en den Vrijstaat ook de Kaap
kolonie voor de imperialistische partij
verloren is. Teneinde de Engelsche partij
in het parlement van de Kaapkolonie te
versterken, heeft het ministerie Sir Gor-
don Sprigg de Kamer ontbonden. He
laas, wat men zoo vurig gewenscht had,
bleef niet alleen achterwege, de meerder
heid werd zelfs naar den kant van den
Afrikaanderbond verplaatst. In het nieu
we parlement werden door den gouverneur
der kolonie Sir Alfred Milner wetsont
werpen aangekondigd op den aanleg van
spoorwegen en op eene nieuwe indeeling
der kiesdistricten. Door de districten
naar een nieuw model te passen en te
plooien, hoopte Engeland's vertegenwoor
diger eene voor Engeland gunstiger par
tijverhouding te verkrijgen.
De leider van den Afrikaanderbond,
de heer Schreiner, deed echter terstond
dit snoode plannetje in duigen vallen
door eene motie van wantrouwen tegen
de regeering voor te stellen. Met 39 te
gen 37 stemmen werd deze motie aan
genomen.
Sir Gordon Sprigg en zijn ambtgenoo-
ten konden na dit votum niets anders
doen dan hunne portefeuilles ter beschik
king van den gouverneur te stellen. Deze
werd daardoor genoodzaakt, den heer
Schreiner met de samenstelling van een
nieuw kabinet te belasten. Natuurlijk zijn
Rhodes en zijne kornuiten over dezen
tegenslag ganschelijk ontstemd, want
daardoor is hun de kans benomen, om de
Boerenrepublieken van uit de Kaapkolo
nie aan te vallen.
Het laatste bolwerk voor Rhodes is
thans nog Natal. Het kabinet Binus,
bekend door zijn anti-Afrikaansche nei
gingen, schijnt alle gegevens voor een
bruikbaar werktuig te bezitten.
Gemakkelijk zal het echter niet gaan,
om van Natal een broeinest van kui
perijen tegen de republieken te maken.
De Afrikaanders in Natal ^ijn niet voor
nemens, zioh te leenen tot een stormram
tegen de vrijheid hunner stamverwanten.
Met de rust en eensgezindheid in het
parlement te Pieter Maritzburg is het
reeds gedaan. De Afrikaanders zijn uit
hunne politieke onverschilligheid wakker
geschud, wat zij toonen door zich
krachtig tegen het ministerie Binus te
verzetten.
De algemeene meening in Zuid-Afrika is,
dat het vooral de kuiperijen en omkoo-
perijen van de Rhodespartrj waren, die de
Afrikaanders tusschen de Kaap en de
Zambesi tot elkander brengen. Dienaan
gaande schrijft de Volksstem:
Wij wenschen, dat Rhodes zijn belof
te zal houden en nog niet van het too-
neel in Zuid-Afrika zal verdwijnen. Wij
wenschen, dat hij deze woorden door
feiten zal bevestigen, en dat hij, als
hij smadelijk uit de Kaapkolonie zal
zijn verdreven, door zijn aanwezigheid
in Natal ook daar de Boeren in opstand
zal brengen, opdat ook zij zijne gevaar
lijke staatkunde zullen bestrijden. Heeft
hij dan in Natal zijn taak vervuld, dan
blijft hem nog slechts Rhodesia over
en daar zal hij ten laatste ook wel uit
verjaagd worden.
De voorteekenen zijn er, dat het volk,
hetwelk Zuid-Afrika op woeste Kaffer
stammen heeft veroverd, dat het land
ontgonnen en in cultuur heeft gebracht,
dat het daarna met zijn goed en bloed
tegen het roofziek Engeland heeft ver
dedigd, ten slotte de eenige heerscher
zal zijn. Wij wenschen het van harte.
Onder voorteekens mot dM Jrpre scha
duwen heeft Keizer Wilhelm zijne reis
naar Palestina aanvaard. Om te beginnen,
was een aanslag op den keizer door
anarchisten voorbereid.
De bommen te Alexandrië in beslag
genomen, bevatten elk twee pond slag-
sas en 26 revolverpatronen van groot
kaliber. De bommen waren vervaardigd
van gegalvaniseerd ijzer, dat met lood
omkleed was. Zij werden gevonden in
hot magazijn van een Italiaan, waar zij
in kisten verpakt waren. Met het ver
voer der bommen was een Italiaan uit
Triëst belast. Teneinde de bommen
naar de plaats harer bestemming te
kunnen brengen, had hij zich als kell-
ner aan een der begeleidende stoomsche
pen verhuurd.
Op deze wijze zouden de bommen in
Syrië worden binnengesmokkeld, om
daar dan op het geschikte oogenblik
gebruikt te kunnen worden. Het snoo
de plan werd gelukkig intijds ontdekt
en de deelnemers achter slot en grendel
gezet. Op zijn verderen tocht naar
Konstantinopel heeft de keizer weer aan
andere gevaren blootgestaan. In de Jo-
nische Zee werd de Hohenzollern door
een geweldigen storm overvallen, die den
kapitein-commandant dwong, op Zan-
té binnen te vallen.
Toen de storm uitgewoed was,
heeft men opnieuw koers naar den Gou
den Hoorn gezet, waar het keizerlijk
echtpaar Donderdag voet aan wal heeft
gezet. In Konstantinopel is de keizer
met groot vreugdebetooa ontvangen. De
geheele stad was in feestdos gestoken.
Duizenden menschen vulden de stra
ten, om van den schitterenden intocht ge
tuige te zijn, doch door het groot mili
tair vertoon konden slechts weinigen van
het schouwspel genieten. De sultan had
zich bij deze gelegenheid wel verwaar
digd, om in de uniform van maarschalk
van het Turksche leger aan de landings
plaats tegenwoordig te zijn.
Hij hielp zelf de keizerin bij het uit
stappen en drukte haar op hoffelijke
wijze de hand. De begroeting van den
keizer was bijzonder hartelijk. Op echt
Germaansche wijze verwelkomden de bei
de vorsten elkander met een krachtigen
handdruk. Daarop ging de stoet, de sul
tan met de keizerin aan den arm voor
aan, naar het ontvangpaviljoen, dat voor
deze gelegenheid prachtig was versierd.
Nadat men zich daar eenigen tijd met
elkander had onderhouden, geleidde de
sultan zijne gasten naar de galakoetsen,
die het gezelschap daarop naar het paleis
brachten. Natuurlijk heeft de hernieuw
de kennismakiDg onder een regen van
ridderorden plaats gehad. Zoo kreeg de
Duitsche minister van buitenlandsche za
ken, de heer Yon Bülow, het Grootkruis
van de Osmanië-Orde.
De officiëele Turksche pers verwel
komt het keizerlijk paar met hartelijke
bewoordingen. Zoo schrijft de Sabah:
„Keizer Wilhelm komt heden als gast
voor de tweede maal in Konstantinopel.
Sedert overoude tijden staat het Ger
maansche volk in vriendschappelijke be
trekkingen met het Oosten. Het be
zoek van Wilhelm II bekrachtigt aan
het einde van deze en tevens voor de
komende eeuw de sympathieke en welwil
lende gezindheid, die sedert het voor
beeld van Karei den Grooten elke strijd
bare Duitsche Keizer onzen dapperen
stam heeft betoond, een bewijs van wer
kelijke vorstengrootheid, die zich flink
weg hoenzet over kleinzielige wangunst,
over pijnlijke bedenkingen van niet uit
verkoren zielen en enkel de ingeving van
het hart volgt.
„Elke Turk begroet heden met den
sultan, onzen verheven, geliefden Heer,
met een van vreugde zwellend hart den
keizer van het machtige Duitsche rijk
en de keizerin, het toonbeeld van vrou
welijke deugden. God, de Heer, be-
scherme hun paden, zegene hun bewust,
krachtig streven tot behoud van een
vredig nabuurschap onder de volken der
aarde". In denzelfden geest worden in
dat blad en in andere geïnspireerde
bladen de Duitsche natie en haar keizer
verheerlijkt. Trots al de lieflijke woord
jes, die er sedert eenige dagen tusschen
de Engelsche en Duitsche organen gewis
seld worden, zijn de hartelijke betrekkin
gen tussohen Duitschland en Turkije, enke
len toonorganen toch wel wat hinderlijk.
Zoo schrijft de Daily Chronicle „Een
keizer van een land, dat minder vrijheid
geniet dan eenig christelijk volk behalve
het Russische, heeft gebroken met de
Europeesche traditie en heeft een opzet-
telijken omweg- gemaakt, om eer te be
wijzen aan een barbaar, wiens gruwelen
tegen de menschheid even algemeen be
kend als afschuwelijk zijn. Op hetzelfde
oogenblik, dat de gezanten van de ove
rige mogendheden hun minachting voor
den onuitsprekelijken tiran te kennen
geven, noemt de bevelhebber van het
machtigste leger van Europa zich zijn
intiemen vriend en laat toe, dat zijn vrouw,
de keizerin, met den sultan gearmd door
Konstantinopel wandelt." Wij moeten
verklaren, het zelden met Engelsche opvat
tingen eens te zijn, maar dat het bezoek
van Duitscbland's Keizer aan den groot
sten despoot van zijn tijd, dat de har
telijke handdrukken en vleiende compli
menten in het christelijk Europa weerzin
wekken, kunnen wij ons best begrijpen.
De gruwelen in Konstantinopel, de moor
den in Armenië liggen nog te versch in
't geheugen, om in dit bezoek geen steen
des aanstoots te vinden.
(Niet geplaatste ingezonden stukken
worden nimmer teruggegeven
Mijnheer de Redacteur I
Het is voor Schagen van zeer veel belang,
welke streek het nieuwe vervoermiddel
doorsnijdt niet alleeD, maar vooral
welke stad of welk dorp het als tweede eind
punt heeft, want deze twee eindplaatsen
worden ontegenzeggelijk de concurrenten
van elkander. Zal dan deze tram (Schagen-
Wognum) voor Schagen winsten afwerpen?
Wij voor ons gelooven van ja, en wel op
grond dat deze tram eene zeer welvaren
de en dicht bevolkte streek raakt, die
tot nog toe van een dergelijk middel
van vervoer verstoken was, en wier be
woners daarom van deze gelegenheid
gretig gebruik zullen maken om in
Schagen hunne inkoopen te doen.
De omstandigheid, dat Schagen bier
in een zeer gunstige conditie komt en
als hoofdplaats optreedt, en als zoodanig
geen concurrentie heeft te duchten van
eene grootere plaats als tweede eind
punt, dat doet ons hopeD, dat wij in
onze goede verwachtingen niet teleur
gesteld zullen worden, te meer daar dit
gedeelte van Noord-Holland verstoken is
van een geschikt vervoermiddel te wa
ter, en men uit dien hoofde noodwen
dig van deze tram gebruik zal moeten
maken.
Hebben wij in het vorige artikeltje
en in bovenstaande gewezen op het feit,
dat Schagen als plaats in de rij der
dorpen, die de tram Schagen-Wognum
doorsnijdt, bovenaan staat en hoofdplaats
is, hebben wij gewezen op de dichte bevol
king en zeer welvarende streek en dat wij
als zoodanig voordeel voor Schagen in die
verbinding zien het spijt ons, dat wij dat
niet kunnen getuigen van dat gedeelte in
West-Friesland, dat deNoordertram zoude
raken. Wij zulle» natuurlijk ook deze tram
moeten beoordeelen naar het traject, dat
ze doorsnijdt, en wat ze voor Schagen
kan geven, en tot welke gevolgtrekkin
gen komen we daneerstens, dat deze
tram een zeer schraal gedeelte van
Hollands Noorderkwartier raakt met
een kleine bevolking, en ten tweede,
dat Schagen door deze tram, door dat
gedeelte, verbonden wordt met den altijd
.machtigen concurrent voor Schagen,
namelijk Alkmaar. Laat ons nu eerst
eens nagaan, welk publiek er uit de
Zuid-Zijpe in Schagen zijne inkoopen
komt doen, dus op 't oogenblik zonder
tramverbindingen dan mogen wij niet
verder gaan dan de St. Maartensbrug
met wellicht nog een klein gedeelte van
de bewoners aan de Groote Sloot,
richting Burgerbrug. Het verder wonende
gedeelte van de Zuid-Zijpe gaat ook nu
reeds naar Alkmaar met de boot en
schuit en straks met de tram. Al het
marktvee uit die streken komt in Schagen
ook nu, dus zonder tram. Zal er nu, als
de tram tot stand komt, een ommekeer
ten gunste van Schagen plaats hebben f
Zal het publiek van Burgerbrug en
verder de Zuid-Zijpe in, naar Schagen
komen Geloove het,wie het wil, neen, het
is zeer waarschijnlijk, dat het publiek
van deze goedkoope en gemakkelijke
verbinding gebruik maakt en Schagen
den rug toekeert, ook zij, die dichter
bij Schagen wonen dan bij Alkmaar,
en deze verbinding voor Schagen eer
nadeelig dan voordeelig zon kunnen
worden.
Getuige de subsidie, die St. Maarten
geeft aan deze tram, doet ons in die
gedachte versterken blijkbaar ziet men
daar wat in die tramverbinding voor
St. Maarten ook deze plaats kan voor
een gedeelte voor Schagen als verloren
beschouwd worden. Om ten slotte nog
niet te spreken van de mogelijkheid,
dat ook het vee uit die streken naar
Alkmaar aan de markt gebracht kan
worden.
Bewijzen te veel om te mogen beweren,
dat de zwakste plaats het bij tram
verbindingen als eindpunt altijd tegen
over de sterkere moet verliezen. Laat ons
wijzen op Hoorn tegenover Purmerend,wat
zijn markt betreft, en dat op zijne beurt
Purmerend, wat zijne dagelijksche nering
van huishoudelijke artikelen betreft, het
moet afleggen tegenover Amsterdam. Wat
of wij dan zouden willen in het belang
van Schagen, zullen we in het on
derstaande mededeelen.
Niettegenstaande de motieven in
bovenstaande voldoende kunnen ge
acht worden, om den raad van Schagen
tot voorzichtigheid aan te sporen, en
men niet zoo erg ingenomen behoeft te
zijn met deze verbinding „Alkmaar
Schagen," willen wij toch aannemen, dat
Schagen's raad niet alleen met ons belang,
maar ook met het algemeen belang re
kening houdende, op dien grond
de concessie destijds heeft verleend
hiermede, door dit besluit, voldoet hij aan
den eisch van 't algemeen belangalzoo
hij heft daardoor dat gedeelte van de
Zijpe op uit zijn isolement. Verder be
hoeft Schagen's raad niet te gaan. On
middellijk echter rijst voor hem op
„Schagen's belang" en aangezien
nu de voordeelen voor Schagen's burgerij
door deze tramverbinding nog zeer twij
felachtig zijn, dient er dubbel op gelet
te worden, om voordeelen voor Schagen
te bedingen; en welke kunnen deze zijn?
Allereerst,dat men de tram tot op 't Noord
laat komen, en niet verder. Het pu
bliek, dat van den trein gebruik moet
maken te voet door Schagen te voeren,
dat hierdoor in de gelegenheid gesteld
wordt, zijn inkoopen, die men op reis
niet gaarne medeneemt, in Schagen te
kunnen doen. Dit is voor Schagen's
burgerij over de wie weet hoe lange ja
ren een zeer groot belang. Ten tweede,
dat men gelegenheid in het leven roe-
pe, om ook het gedeelte van
Schagen, het Noord, zich te doen
ontwikkelen. Ten derde, het tramcomité,
de eerste vijf jaren gratis gebruik laten
maken van onzen publieken weg, doch na