Geslaagd voor het postradi- ml sis no. 9 van de 55 is de heer A. C. Bshes, werkzaam aan het postkantoor alhier. Binnenlandsch Nieuws. WIeringerwaard. kunnon wo niot dichter en gemakkelij ker een beter vaarwater in onze ge meente met de tram bereiken. Het snijden van do Loet door de tram vindt spr. veel gevaarlijker. Yoorz. merkt don hr. Meurs op, dat het eenige bezwaar, dat hij heeft opge noemd, nog kan vervallen, doordat mon op Donderdag de tram kan verbieden over do Gedempte Gracht to rijden en dus op een punt, buiten hot verkeer val lend, kan doen stilhouden. De heer Meurs vindt, al reed de tram door op marktdagen, het toch geen be zwaar; de tram blijft midden op de Ge dempte Gracht niet staan, maar op een punt vóór of over de Gracht. De heer Boog schagen wijst op kermis, harddraverij enz. en meent, dat de markt plaats het hart der gemeente is en dat de Loet daar niet zooveel verder van verwijderd is, dan de Laan. De heer Meurs meent dat te moeten betwijfelen en vindt, dat voor een koe ook niet zoo erg, als die wat verder moet worden gedreven, maar voor een varken en andere artikelen, dio juist uit de Zijpe worden aangevoerd, is de Laan veel beter losplaats dan de Loet. Dan nog wijst spr. op het genot van een halte bij het hótel-Vader, dat is midden in de plaats, men zal langer in de gemeente kunnen blijven; dames die moeten wachten, zullen nog winkels kunnen kijken, en naar de Loet zal men, daar het uit het centrum ligt, eerder toegaan en daar wellicht 15 min. en meer wachten. De heer v. d. Maaien zegt, dat na de ingebrachte wijzigingen het plan over de Laan ook hem het meest toelacht. Het grootste voordeel van een tram oordeelt spr., dat zij snijdt het hart van een plaats en het hart van Schagen vindt spr. wel degelijk mede de Hoog- en Laagzijde met haar flinken winkelstand. Spr. oordeelt, dat men het den bezoe kers van Schagen zoo gemakkelijk mogelijk moet maken; de voor- deelen van de tram Schagen-Wognum is spr. eiken dag in de gelegenheid na te gaan. Telken dag komen er vrouwen, om hare inkoopen te doen. Er is gewezen, zegt Spr., op het drukke verkeer op de Gedempte Gracht; dat be aamt Spr., maar op de Loet is op markt dagen ook een zeer druk verkeer en ook op gewone dagen is dat het geval, en dan is de Loet een zeer smalle straat met hooge, schuine walkanten, die zeer gevaarlijk zijn bij het druk verkeer. Dan is een groot gerief van de richting over de Laan, dat daardoor gedempt zal worden een stinkend eind sloot en een dood eind zal niet het gevolg van die demping zijn, daar de sloot langs het perceel Wed. Kant naar de torentjes op de Laansloot aansluiten zal. Daarbij komt nog, zegt spr., dat men de condities voor de tram niet zoo be zwarend mag stellen, dat het een on mogelijkheid wordt voor het comité om de baan te leggen. Spr, wijst nu op het goedkoopere van de richting Noord-Laan, dan Noord-Loet-Laan. Dau noemt spr. nog een zeer groot be zwaar, dat menschen en vee op de Loet zullen worden afgezet die allen dwars door de markt heen naar de Gedempte Gracht moeten. Is dat voor mannen op drukke marktdagen al heel lastig, voor- dames is het ten eenenmale ondoenlijk door al het gedrang heen te gaan. Spr. noemt ook nog een bezwaar, dat het koffiehuis van mej. de wed. Raven te ver van het station van de tram zal afstaan en meent, dat men op de Laan met café Vader in gunstiger conditie is. Spr. wijst op Winkel; daar is het perceel Kieft ook te ver van de halte af en gaat men vijf minuten te vroeg uit het café voor de tram, die niet altoos op tijd is en staat som wijlen nog al lang te wachten. Spr. vindt het zeer verkieslijk, dat men binnenshuis een tram kan afwachten. Spr. stelt zich voor, dat op de aan te leggen lijn wel geen formeele stations zullen worden ge bouwd, maar van die heerlijke abris. Ook op de lijn LeidenDen Haag en Alk maar—Haarlem, heeft men onderweg geen halten, maar zijn de lijnen gelegd van een koffiehuis aan het begin van de lijn naar een koffiehuis aan het eind van de lijn. Spr. noemt het wachten in een abri in den winter een hoogst onaan genaam ding. De heer Bijpost informeert, waar op de Laan de los- en laadplaats zou moeten worden gebouwd Na de wijzigingen van de commissie vervallen alle bezwaren tegen de Laan de losplaats v. Wagemaker behouden, boomenrij blijft behouden. Spr. wordt ingelicht, dat de los- en laadplaats hoogstwaarschijnlijk tegeno ver het postkantoor zou komen. De heer Buis verheft zijn stem tegen het rijden van de tram over de Laan. Wanneer de tram de Gedempte Gracht snijdt, snijdt ze het mooiste en drukste punt onzer gemeente; dan bederft ze onze harddraversbaan en de gelegenheid om daar eene ringrijderij of iets anders te houden. Het afsluiten door slag- boomen zou een stellage noodig maken, die alweer ruimte zou vragen op een punt, waar we die ruimte zoo goed kunnen gebruiken. Spr. zou zich bij de richting langs da Laan kunnen neerleggen, als er geen andere richting was te vinden, maar omdat dit wel het geval is, zou spr. de Gedempte Graoht niet willen ont sieren en het verkeer daar aan gevaar blootstellen. Voor do richting over do Loet vindt spr. veel te zoggen. De tram snijdt de gemeente niet op zulk een druk en gevaarlijk punt, 't is bijna evon dicht bij de markt. Spr. richt den blik op de toekomst en hoopt met het in de toekomst te leggen kanaal daardoor een aan- en afvoer in de gemeente van meerdere kanten te krijs Dat gedeelte der gemeente zou cr zeer zeker op vooruitgaan, wat pas sage en beweging betreft. Spr. vindt het gevaarlijk, allo passage naar één kant van de gemeente te brengen. De lijn SchagenWognum brengt ook reeds de passage naar de Laan en om dat met deze tram weer te doen, acht spr. onge- wonscht. Spr. wijst op het gevaarlijke van de doorsnijding der Gedempte Gracht, daar het een speelplaats Yoor do kinde ren is. De meening van verhooging van kosten, die door den hr. v.d.Maaten aan de richting over de Loet wordt toegeschreven, onder schrijft spr. niet; de onteigening van de landerijen zal wel ongeveer hetzelfde blijven en het dempen van do sloot op de Laan, de rioleering daar, enz., zal men ook niet voor niemendal hebben. Verder is er ook gezegd van een aan sluiting aan een vaarwater en heeft men de Loet wel een prutsloot genoemd, maar het veer op Alkmaar vindt daar toch ook zijn afvaart, zegt spr. De heer Meurs meent, dat het mooi ste gedeelte van de Gedempte Gracht door het doorsnijden van do tram niet zoo zal worden ontsierd. Dan, voor het ge vaarlijke van een speelplaats voor de kinderen gevoelt Spr. niets; toen in vorige vergaderingen over het gaan van de tram langs het perceel W. Rogge veen werd gesproken, is er ook reeds op die speelplaats van de jeugd gewe zen; zoo langzamerhand zou de geheele gemeente veranderen in een speelplaats voor de jeugd. De afsluiting door hoo rnen van de Ged. Gracht kan men van Spr. ook cadeau krijgen; hij gevoelt niets voor het gevaar. De stoker loopt met een bel voor de machine, dus kan er geen ongeluk gebeuren. Van de drukte zal men op de Gedempte Gracht den minsten last hebben, daar er de meeste ruimte is. Op de smalle Loet, gelooft Spr., zal men meer last van de drukte hebben en daar het verkeer gauw stremmen en opstoppen. Voor de hard draversbaan leveren die dwarse rails ook geen bezwaar; men kan ze gemakkelijk masqueeren met zand of andere dingen. De heer Asjes ziet er voor de hard draverij wel bezwaar in het uitglijden van een paard op een rail, enz. Voorzitter wil op harddraverij dag dan de bepaling zien gemaakt, dat de tram niet dwars over de Gracht mag rij den. Spr. wijst nogmaals op het ge- wenschte, dat een tram het centrum der plaats raakt. Spr. wijst ook op hét minimum gevaar, dat er bestaat, daar men de tram zal kunnen hooren aankomen, omdat er met een bel zal worden geluid, zooals volgens prov. regl. is aangegeven. Dan gelooft spr. verder niet, dat de Loet zooveel leven diger zal worden. Dat geldt hoogstens voor een 8- h 9-tal neringdoenden en dat zal dan zeer zeker ten koste gaan van andere neringdoenden in de plaats. Spr. meent, dat het in de eerste plaats het doel moet zijn, vreemdelingen een zoo aardig mogelijk gezicht in de plaats te geven en men ze niet achter de plaats om moet voeren. De heer Vader zegt, dat hij zou ge zwegen hebben, maar gehoord de dis- cussiën, nu toch van meening is veran derd. Spr. wil dan mededeelen, dat er eigenlijk nog iets aan het rapport der Commissie ontbreekt. Bij de lezing van dat rapport heeft het allen schijn, alsof de Commissie homogeen is in de te volgen richting in werkelijkheid was een van de leden der Commissie vóór de richting langs de Laan, maar toen hij alleen bleef staan, heeft hij zich bij de Com missieleden, die de richting Loet wilden volgen, neergelegd. Nu evenwel zooveel raadsleden voor de richting langs de Laan een lans breken, moet het Spr. van het hart, dat hij met de richting langs de Laan meegaat. Wat de meening van het gevaar over de Gedempte Gracht betreft, die acht Spr. niet bezwarend en kan Spr. niet deelener is naar zijn oordeel op de Gedempte Gracht ruimte genoeg. Wat de afvoer naar één kant betreft, oordeelt Spr., dat juist door de halte op de Loet te plaatsen, de aan- en afvoer naar één kant wordt ge leid, daar bij het volgen van de lijn langs de Laan, ook een halte zal ge maakt worden op het Noord en men dus wel degelijk een aau- en afvoer naar twee punten in de gemeente krijgt. De heer Roggeveen toont zich bevreemd over de verandering in meening van den heer Vader. Spr. doet zich verder kennen als een voorstander van de richting over de Loet, in hoofdzaak daarom, dat spr. gelooft, dat met een snijding van Gedempte Gracht niet alleen gevaar, maar groot gevaar bestaat. Courantenberichtjes melden volgens Spr. vele, onnoemlijk vele ongelukken met trams en toch zullen ze niet alle gevallen vermelden waar onge lukken met trams zijn voorgevallen al leen omdat de maatregelen voor do veiligheid niet genoegzaam in acht ge nomen zjjn geworden. Spr haalt nu aan eenige inededeelingen van een Comm., die over de lijn Helmond's-Hertogen- bosch niet minder dan 86 engel ukken mot doodelijken afloop hooft geconsta teerd. Dat zijn feiten, zegt spr., ou moe ten wij het nu zoover laten komen, dat we eerst de gevolgen van een dergc ij o richting uer tram zullen moeten zien f Spr. brengt nu onder de aandacht, dat de gemeenteraad eertijds f 2o.00ü ten koste heeft gelegd ter verbetering van den eenigen verkeersweg in de gemeente. Daarvan, zegt spr., dragen wij nu nog dou schuldenlast en tocli zal een ïeuer die genomen maatregelen goedkeuren; maar mogen we nu ten gerieve van een tram, dien verkeersweg, die met opono ring van zoovele kosten is aangelegd, prijs geven De grootere afstand naar de Loet vindt spr. geen bezwaar; een korte wan deling wordt door hem aangenaam ge acht en waar men op vele plaatsen zoo vele grootere afstanden moet afleggen om in het centrum ooner gemeente te komen, acht hij den kleinen afstand hier van geen bezwaar. Daarna geeft spr. de meening weer van een door een kennis van Spr. gesproken niet openlijk te noemen autoriteit op tramgebied, die ook de bezwaren van een snijding van de Gedempte Gracht vol mondig moest erkennen. Wat het motief betreft, dat er op do Loet niet dicht genoeg bij do halte van de tram een koffiehuis is, dat acht Spr. van geen waarde, daar zeer zeker al heel gauw een liefhebber een lokaal voor wachtlokaal zal disponibel stellen. Voorzitter vindt, dat de hr. Roggeveen, door de gevaren van de lijn Helmond- 's-Hertogenbosch op te noemen, niet een oordeel kan uitspreken over alle trammen. Spr. heeft in de tram Amerongen geze ten en den toestand daar gezien en vindt het niets vreemd, dat in een dergelijke plaats een andere richting wordt ge- wenscht, daar de tram vlak langs de huizen rijdt. Maar hier, in onze gemeente, zegt Spr., is dat, dunkt me, een heel ander geval; men zal op de Gedempte Gracht één of twee perceelen onteigenen en krijgt dan een breede ruimte, die alle voordeelen aan het vorkeer biedt, en waardoor men de tram voldoende zal kunnen zien aankomen. Men mag het gevaar als in genoemde streken niet gelijk stellen bij dat in onze gemeente. De heer v. d. Maaten wijst den heer Buis er op, dat, door de richting van de Loet te gaan, de halte op het Noord zal worden gemist en dus wel degelijk, met de richting langs de Loet te volgen, men de passage meer één kant uitbrengt dan met de richting Laan. Spr. noemt het ook een bezwaar, dat met de rich ting Loet het eenige goede vaarwater, de Laan, niet zoo wordt gesneden, dat men een goede losplaats voor de scheep vaart in verbinding met de tram zal kunnen krijgen. Spr. wil voor de afslui ting op de Ged. Gracht niet zoo'n vreeselijke stellage gebruiken, maar alleen, evenals bij de Muiderpoort te Amster dam, waar het verkeer nog heel wat drukker zal zijn dan te Schagen, een ketting, die in een gleuf dwars over den weg zal komen te liggen; dat zal een oponthoud geven van minder dan geen tijd. De heer Schenk zegt, dat, hetgeen door den heer Vader gezegd is aangaande dat ééne commissielid, dat aanvankelijk niet voor de richting-Loet was, juist is. In den beginne was spr. er een voorstan der van geweest, om de tram aan den Lagedijk niet te leiden over den weg, maar ver achter de perceelen om, om zoodoende aansluiting te zoeken aan de Laan. Dit had spr. laten varen door de vele bezwaren, hieraan voor eenige landeigenaren verbonden, met de scha- desnijding hunner perceelen. Het gaan langs de Laan vindt spr. niet preferabel, daar door den velen rook, die uit de locomotief zal komen, de gevels der huizen elk jaar minstens zullen moeten worden schoongemaakt. De ramen zullen dadelijk bij de komst van de tram moeten worden gesloten dat noemt Spr. zeer groote bezwaren voor de Laanbewoners. De heer Buis zou de richting op de Laan niet verwerpen, als er geen andere was en meent, dat er voor het tram- comitié geen bezwaar voor de richting op de Loet bestaat. Spr. wijst op de tegenwerking, die de tram in Alkmaar heeft en het gerief, dat de raad het comité geeft, door toe te stemmen in een aansluiting met de Holl. Spoor, dat toch zeer zeker niet geheel en al is geschied in het belang der gemeente, maar wel in het belang van het tram-comité maar moet daar nu, zoo vraagt Spr nog aan worden opgeofferd het mooiste gedeelte onzer gemeente Spr. wijst nogmaals op de voordeelen, die de Loet aanbiedt. Daarbij drukt Spr. er op, dat door hem nog ernstig is overwogen, of de raad aan de con cessie verleening niet de verplichting moet vastmaken, op de Loet een station te bouwen met los- en laadplaats voor vee, opdat men den boeren uit de Zijpe ge legenheid zal geven, dicht bij de markt hun aanvoer te lossen. Spr. zou willen coupeeren, dat de losplaats kwam aan het station bij de tram Schagen-Wog- num. Spr. wijst er ook nog op, dat de hr. Mann volstrekt geone bezwaren heeft geopperd over de te volgen richting over de Loet. De Voorz. zegt, als Voorz. van het tramcomité ook niet tegen de richting over de Loet te zijn, maar juist als burgem. van Sobagen acht hij het voordee- lig en wenschelijk, dat de tram de Laan volgt. Eindelijk de discussies goaloton wor dende, wordt in omvraag gebracht de aanvrage concessie van de Noorderstoom- traravmeeniging langs de Laan, met dien verstande, dat de door de commissie gebrachte wijzigingen omtrent dien weg, in bet rapport neergelegd, zullen wor den in acht genomen. Vóór de eoncessieverleoning langs Laan stemden de heeren v. d Maaten Meurs, Smit en Vader, tegen do hoeren Schenk, Buis, Asjes, VlamingRoggeveen, Bijpost en lloogschagen. Het voorstel, om concessie te verlee- nen langs de Loet, wordt nu met al- gemcene stemmen verleend. Nu worden nagegaan de door de Com missie in haar rapport gestelde voor waarden. Voorz. zegt Nu de richting is vastgesteld, zal ik aan Uw oordeel onderworpen do voor waarden, waaronder do commissie voor stelt de concessie te verleenen. Deze voorwaarden zijn mijns erach- tens zóó bezwarend, dat het tramcomité wol den indruk krijgen moet, dat mon het er hier op toelegt, den aanleg van de tram onmogelijk to maken. De Comm. stelt inderdaad verbazende eischen. Men mcene toch niet, dat het bij het tramcomité niot op een duizend gul den of wat aankomt, want het tegendeel is het geval. De tram zal rijden door betrekkelijk weinig dorpen moet dus, wil zij in het leven geroepen worden, zoo goedkoop mogelijk tot stand komen. Hiermede dienen de besturen die op de tram gesteld on tevens overtuigd zijn dat zij niet dient om de zakken def leden van liet comité te stijven, doch opgericht wordt in het zuiver algemeen belang, rekening te houden. Afsluiting met bediening te Lage dijk, aan de Loet en later eventueel aan den Witten Paal, zijn voorwaarden waarop het tramcomité nimmer zal kun nen ingaan. De kosten van oprichting eens daar gelaten, zou iedere bediening op min stens f 400.per jaar komen te staan. Afsluiting van overwegen kan boven dien veilig aan de Regeering of de Pro vincie worden overgelaten. De wettelijke reglementen, welke thans bij de Kamer aanhangig zijn gemaakt, zullen daarin voldoende voorzien. Ik meen daarom den Raad te moeten adviseeren, deze bezwarende bepalingen niet aan het tram-comité op te leggen. Na breede discussiën vervalt de afsluiting met bediening aan den Lage- dijkerweg en het Halerwegje, een af sluiting met bediening, een station en laadplaats aan de Loet wordt geëischt, bij de brug over doLaansloot oordeelt men een breedte van 4 Meter voldoende en bij den Witten Paal houdt men een overweg met bediening in gedachte en zal dien kunnen eischen als er in de toekomst een noodig blijkt. Voor rekening der gemeente zal langs de geheele Loet een afsluiting van het vaarwater geplaatst worden. Tevens zal bij het gaan over eiken overweg zonder afsluiting verplichtend worden gesteld, dat, evenals in de kom der gemeente, een man met een bel voor de tram zal uitloopen. Verder wordt de bepaling gemaakt, dat de gemeente zonder vergoeding van kosten riool- of andere geleidingen onder de tramrails zal mogen doorleggen daarna houdt de raad aan zich de be voegdheid om voorwaarden te wijzigen of aan te vullen en wordt de concessie verleend aan het thans bestaande comité en zal die concessie bij eventuëele over dracht nogmaals moeten worden aange vraagd. De concessie wordt voor onbe- paalden tijd verleend, maar de lijn zal voor 1 Januari 1904 in exploitatie moe ten worden gebracht. Daarna zegt Voorzitter Dewijl in Januari a. s. onze nieuwe, op voorstel van den heer Van der Maa ten in het leven geroepen verordening op de heffing en invordering van hon denbelasting in werking treedt, ben ik eens gaan informeeren, hoe het penning stelsel in Purmerend werkt. De daar verkregen inlichtingen zijn mij echter niet meegevallen. De hondenpenningen heeft men er van lieverlede laten slippen. Men stuitte op de moeilijkheid, om ieder jaar een nieuw model te bedenken. Zij moeten toch telkens vernieuwd worden, want men is er niet mee af, er een stuk af te slaan of er een gat in te boren, dewijl de belastingschuldige dit ook kan doen. Hoe zal men voorts de penningen dadelijk op een afstand kunnen zien kunnen ontdekken of het geen verou- derdo penning is als de hond eenigszins verwijderd loopt. Zijn de penningen niet door dorden na te bootsen Niet on aardig merkte mijn ambtgenoot van Pur merend hierbij op, dat iedere hond zich bovendien niet zoo gemakkelijk bij zijn kraag laat pakken om het nummer van zijn halsbandje te constateoren, terwijl bovendien in kleine gemeenten, waar men alles van elkander weet do hondjes daaronder begrepen pennin gen overbodig zijn en aanleiding geven tot tal van hatelijkheden en tot het opma ken van een legio processen-verbaal. Om deze redenen, die ik volkomen deel, stel ik, mede namens H. H. Wet houders dezer gemeente, voor, de nieuwe verordening in te trekken en de oude te doen herleven. Alle leden verklaren zich vóór intrekking dezer verordening. Op voorstel van den voorz. wordt ee ra commissie benoemd, die over de in»- komen aanvrage om subsidie door No o rde rstoom tram Terceniging rapp0tt zal uitbrengen. Tot commi8sieledon worden benoomd do heerenRoggeveenüoogschagen 0 Smit. Bij do rondvraag informeert do heot v. d. Maaten, of het schrobben van do straten van gemeentewege reeds onder do aanbesteding is begrepen. Spr. meent dat zulks is beslot n. Vorder, zegt do heer v. d. M., j8 eenig.n tijd geleden door voorz. beloofd mot een regeling van de pensioneering van gemeenteambtenaren bij den raad to komen. Spr. zou in overwoging Wil. len govon aan Voorzitter, ook zijn ge. dachten te laten gaan over de wijze, waar- op Geestmer-Ambacht dat doet. l)a( legt eiken nieuwen ambtenaar do verplich- ting op, een levensverzekering te sluiton. Spr. zou ook zoo iets dergelijks willen en een gedeelte der premie door de ge. meento doen dragen. Pit plan zou na. tuurhjk nador moeten worden uitge- werkt, maar spr. brengt het alleen on. der de aandacht, Voorz. belooft, er ernstig zijn gedacL ten over te zullen laten gaan. De heer Meurs wijst op de ongeluk kige verlichting, wanneer men 's avonda van do tram komt. Spr. zou daar gaar- ne verbetering in zien gebracht. Voorz. belooft, aan het tramcomité der tram Sohagen-Wognum te zullen ver zoeken, aan het wachthuis een lan- taarn te bevestigen. Hierna gaat de raad in comité. Van de 65 personeo, die te Amsterdam toelatingsexamen voor i het reservekader hebben gedaan, lijn er 23 geslaagd. Tot dezen behoort ook obm plaatsgenoot G. J. van der Maaten. Door stemgerechtigde In- gelanden van den Slikvenpoldtr is tot Molenmeester herkozen de heer B, Wit At., te Tolk8. Volgens de N. R. C. h eefl de Hollandsche Spoor het voornemen eene lijn te leggen van het zuiden van AM STERDAM door den Haarlemmermeerpol- der direct naar Leiden. Evenals vorige jaren zal de Gymnastiek- rereeniging ffOljrmpia" te Wiermgerwaatd hare gewone jasrlijkache nitvoaring geven op 25 December (lsten Kerstdag). Ter afwisseling zullen een paar kleine tooneelslukjes a;>n het programma worden toegevoegd. De Vereeniging «Onder Ons" te W ieringerwaard gaf Zondag 27 November eene openbare uitvoering. Door de opvoering van „de Kevue" had dit geselschap groote verwachtingen opgewekt en het heeft dezen avond opnieuw getoond, veel te durven, maar ook te kunnen. Een niet gering deel van dit succes moet worden toegeschreven aan de meesterlijke hand van den heer Hovenier van Schagen die weer mooie „koppen' i had gemaakt. Eer. uitvoering ronder grimeur is voor het Wieringerwaarder publiek niet wel meer denkbaar en we kunnen er gerust bijvoegen, de heer Hove nier zal ons gauw gaan verwennen. Daarbij kwam eene verrassing. Het tooneel, zoo povertjes in laatste jaren, was met een tooverslag veranderd. Dj heer Boon heeft daarmee velen verplicht en wj maken den heer G i e 1 e n een welgemeend compliment de coulissen zien er thane frisch en welbehagelp nit. Voeg bij dit alles nog de muziek van de Heldersche marine en ge hebt reeds drie gegevens voor een waarschijnlijk succes. „Onder Ons" trad op met „Do drie Hoeden" en „Een uurtje hij een Photograal*. Over het eerete werd zeer verschillend geoordeeld. De meeBten znD® er niet veel van navertellen, want de intrige a wonderbaarlijk. Een verwisseling van hoeden, v>' namen, van briefjes, wie kan uit zoo'n warww'9 iets wijs worden J Moraal zoekt men tevergeefs. Het stuk is weinig meer dan een vaudeville, berekend op knaleffect. 2 in weerwil van het stuk het publiek o" genoten, is de beste recensie voor het gcze.scbap. Een enkel woord over de vertolking. En Janec wien eere toekomt beginnen we met den heer E. V o 8, die in waarheid heeft getypeerdhon wgi gang, gebaren, spraak alles deed t Proester, niet aan Vos, en hij hield Alleen in het derde bedrijf zagen we hem een0^"g blik zakken, maar hij herstelde zich. De Deer heeft dezen avond een schoone belofte afgelega- de heer J. A. V o s, als Adolf Harting, Devie zeer goed. De minder dankbare rol van werd verdienstelijk gespeeld door den R e z e 1 m a n. De heer V a n d e r E i P efl gat zeer moeilijke rol van Mandelman, we'*j® "7 Het is vrjj natuurljjk hoven zijn kracht g ej^aar weergeven van zoo vele en zoo ,SDe t het werk volgende gemoedstoestanden is nu juist n ja.if voor een rederijker, die nog maar een dfl de edele kunst heeft beoefend. heer Van der Lippe on8 ech- delman gemaakt. fln veroor.lovc j »et ter ééneb opmerking: bet. verkeerd van den klemtoon en het ja 1 gehoon voor kleine volzinnen is hinderlijk vo v.,[cm zijn De heer C. Blaauboer stond ais laCyn>i meester trouw ter zijde en wist af en to jnreW- op te wekken. Hjj hoede zich voor te ,janjelnif Mej. Koster kwam ons als n)eTr.0,lWffa9 o. niet ond genoeg voor; hare typeer"1? go- minst gelukkige, eene opvatting, wc' *L p. ven ier wellicht niet met ons deelt. Mq- ker gaf vooral in het eerste bedrijf de m>.f goed weer. Mooi was het toonoeltje tns- ^jer SB1'1 en Eucie, waarin zij keuvelen over den gjrti'f flink speelden beide dame», toen zg A zijn congé trachtten te geven. cade(' Mej. Heemskerk gaf ons een aaru'in po gend dienstmeisje te zien ze had wat tra"-1 gend kunnen zijn, toen ze Klaasje Zeven flink vol. machtig te worden. Het nastukje was een lachsucces. A den om er van te maken wat e' van e In dit genre gevoelt „Onder Ons zie i yajtolk* kwaadwillende vitters zouden iets op hebben aangemerkt. Of wij dan niets dan lof hebben voor „Ond V uTo in zooverre de vereen* t(1 O9' Ja en neen. Ja in zooverre o a cu neen. «j» - c.j\ zoo'n kort beslaan reeds zooveel vermag ernstig heeft gerepeteerd. Neen j™" )en „iet, veel te verbetereu over, maar wy J „Onder Ons" komt dit met den tjjd te

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1898 | | pagina 2