Geslaagd voor het postradi-
ml sis no. 9 van de 55 is de heer
A. C. Bshes, werkzaam aan het postkantoor
alhier.
Binnenlandsch Nieuws.
WIeringerwaard.
kunnon wo niot dichter en gemakkelij
ker een beter vaarwater in onze ge
meente met de tram bereiken. Het snijden
van do Loet door de tram vindt spr.
veel gevaarlijker.
Yoorz. merkt don hr. Meurs op, dat
het eenige bezwaar, dat hij heeft opge
noemd, nog kan vervallen, doordat mon
op Donderdag de tram kan verbieden
over do Gedempte Gracht to rijden en
dus op een punt, buiten hot verkeer val
lend, kan doen stilhouden.
De heer Meurs vindt, al reed de tram
door op marktdagen, het toch geen be
zwaar; de tram blijft midden op de Ge
dempte Gracht niet staan, maar op een
punt vóór of over de Gracht.
De heer Boog schagen wijst op kermis,
harddraverij enz. en meent, dat de markt
plaats het hart der gemeente is en dat
de Loet daar niet zooveel verder van
verwijderd is, dan de Laan.
De heer Meurs meent dat te moeten
betwijfelen en vindt, dat voor een koe
ook niet zoo erg, als die wat verder
moet worden gedreven, maar voor een
varken en andere artikelen, dio juist
uit de Zijpe worden aangevoerd, is de
Laan veel beter losplaats dan de Loet.
Dan nog wijst spr. op het genot van
een halte bij het hótel-Vader, dat is
midden in de plaats, men zal langer
in de gemeente kunnen blijven; dames
die moeten wachten, zullen nog winkels
kunnen kijken, en naar de Loet zal men,
daar het uit het centrum ligt, eerder
toegaan en daar wellicht 15 min. en
meer wachten.
De heer v. d. Maaien zegt, dat na de
ingebrachte wijzigingen het plan over de
Laan ook hem het meest toelacht. Het
grootste voordeel van een tram oordeelt
spr., dat zij snijdt het hart van een plaats
en het hart van Schagen vindt spr. wel
degelijk mede de Hoog- en Laagzijde
met haar flinken winkelstand.
Spr. oordeelt, dat men het den bezoe
kers van Schagen zoo gemakkelijk
mogelijk moet maken; de voor-
deelen van de tram Schagen-Wognum
is spr. eiken dag in de gelegenheid na
te gaan. Telken dag komen er vrouwen,
om hare inkoopen te doen.
Er is gewezen, zegt Spr., op het drukke
verkeer op de Gedempte Gracht; dat be
aamt Spr., maar op de Loet is op markt
dagen ook een zeer druk verkeer en ook
op gewone dagen is dat het geval, en
dan is de Loet een zeer smalle straat
met hooge, schuine walkanten, die zeer
gevaarlijk zijn bij het druk verkeer. Dan
is een groot gerief van de richting over
de Laan, dat daardoor gedempt zal
worden een stinkend eind sloot en een
dood eind zal niet het gevolg van die
demping zijn, daar de sloot langs het
perceel Wed. Kant naar de torentjes op de
Laansloot aansluiten zal.
Daarbij komt nog, zegt spr., dat men
de condities voor de tram niet zoo be
zwarend mag stellen, dat het een on
mogelijkheid wordt voor het comité om de
baan te leggen. Spr, wijst nu op het
goedkoopere van de richting Noord-Laan,
dan Noord-Loet-Laan.
Dau noemt spr. nog een zeer groot be
zwaar, dat menschen en vee op de Loet
zullen worden afgezet die allen dwars
door de markt heen naar de Gedempte
Gracht moeten. Is dat voor mannen op
drukke marktdagen al heel lastig, voor-
dames is het ten eenenmale ondoenlijk
door al het gedrang heen te gaan.
Spr. noemt ook nog een bezwaar, dat
het koffiehuis van mej. de wed. Raven te
ver van het station van de tram zal afstaan
en meent, dat men op de Laan met café
Vader in gunstiger conditie is. Spr.
wijst op Winkel; daar is het perceel
Kieft ook te ver van de halte af en
gaat men vijf minuten te vroeg
uit het café voor de tram, die
niet altoos op tijd is en staat som
wijlen nog al lang te wachten. Spr. vindt
het zeer verkieslijk, dat men binnenshuis
een tram kan afwachten. Spr. stelt zich
voor, dat op de aan te leggen lijn wel
geen formeele stations zullen worden ge
bouwd, maar van die heerlijke abris.
Ook op de lijn LeidenDen Haag en Alk
maar—Haarlem, heeft men onderweg
geen halten, maar zijn de lijnen gelegd
van een koffiehuis aan het begin van
de lijn naar een koffiehuis aan het eind
van de lijn. Spr. noemt het wachten in
een abri in den winter een hoogst onaan
genaam ding.
De heer Bijpost informeert, waar op
de Laan de los- en laadplaats zou moeten
worden gebouwd Na de wijzigingen
van de commissie vervallen alle bezwaren
tegen de Laan de losplaats v. Wagemaker
behouden, boomenrij blijft behouden.
Spr. wordt ingelicht, dat de los- en
laadplaats hoogstwaarschijnlijk tegeno
ver het postkantoor zou komen.
De heer Buis verheft zijn stem tegen
het rijden van de tram over de Laan.
Wanneer de tram de Gedempte Gracht
snijdt, snijdt ze het mooiste en drukste
punt onzer gemeente; dan bederft ze
onze harddraversbaan en de gelegenheid
om daar eene ringrijderij of iets anders
te houden. Het afsluiten door slag-
boomen zou een stellage noodig maken,
die alweer ruimte zou vragen op een
punt, waar we die ruimte zoo goed
kunnen gebruiken.
Spr. zou zich bij de richting langs da
Laan kunnen neerleggen, als er geen
andere richting was te vinden, maar
omdat dit wel het geval is, zou spr.
de Gedempte Graoht niet willen ont
sieren en het verkeer daar aan gevaar
blootstellen.
Voor do richting over do Loet vindt
spr. veel te zoggen. De tram snijdt de
gemeente niet op zulk een druk en
gevaarlijk punt, 't is bijna evon dicht
bij de markt. Spr. richt den blik
op de toekomst en hoopt met
het in de toekomst te leggen
kanaal daardoor een aan- en afvoer in
de gemeente van meerdere kanten te
krijs
Dat gedeelte der gemeente zou
cr zeer zeker op vooruitgaan, wat pas
sage en beweging betreft. Spr. vindt het
gevaarlijk, allo passage naar één kant
van de gemeente te brengen. De lijn
SchagenWognum brengt ook reeds de
passage naar de Laan en om dat met
deze tram weer te doen, acht spr. onge-
wonscht. Spr. wijst op het gevaarlijke
van de doorsnijding der Gedempte Gracht,
daar het een speelplaats Yoor do kinde
ren is.
De meening van verhooging van kosten,
die door den hr. v.d.Maaten aan de richting
over de Loet wordt toegeschreven, onder
schrijft spr. niet; de onteigening van de
landerijen zal wel ongeveer hetzelfde
blijven en het dempen van do sloot op
de Laan, de rioleering daar, enz., zal
men ook niet voor niemendal hebben.
Verder is er ook gezegd van een aan
sluiting aan een vaarwater en heeft men
de Loet wel een prutsloot genoemd, maar
het veer op Alkmaar vindt daar toch
ook zijn afvaart, zegt spr.
De heer Meurs meent, dat het mooi
ste gedeelte van de Gedempte Gracht
door het doorsnijden van do tram niet zoo
zal worden ontsierd. Dan, voor het ge
vaarlijke van een speelplaats voor de
kinderen gevoelt Spr. niets; toen in
vorige vergaderingen over het gaan van
de tram langs het perceel W. Rogge
veen werd gesproken, is er ook reeds
op die speelplaats van de jeugd gewe
zen; zoo langzamerhand zou de geheele
gemeente veranderen in een speelplaats
voor de jeugd. De afsluiting door hoo
rnen van de Ged. Gracht kan men van
Spr. ook cadeau krijgen; hij gevoelt niets
voor het gevaar. De stoker loopt met
een bel voor de machine, dus kan er
geen ongeluk gebeuren. Van de drukte
zal men op de Gedempte Gracht
den minsten last hebben, daar er de
meeste ruimte is. Op de smalle Loet,
gelooft Spr., zal men meer last van de
drukte hebben en daar het verkeer gauw
stremmen en opstoppen. Voor de hard
draversbaan leveren die dwarse rails ook
geen bezwaar; men kan ze gemakkelijk
masqueeren met zand of andere dingen.
De heer Asjes ziet er voor de hard
draverij wel bezwaar in het uitglijden
van een paard op een rail, enz.
Voorzitter wil op harddraverij dag dan
de bepaling zien gemaakt, dat de tram
niet dwars over de Gracht mag rij
den. Spr. wijst nogmaals op het ge-
wenschte, dat een tram het centrum
der plaats raakt. Spr. wijst ook
op hét minimum gevaar, dat er
bestaat, daar men de tram zal kunnen
hooren aankomen, omdat er met een bel
zal worden geluid, zooals volgens prov.
regl. is aangegeven. Dan gelooft spr.
verder niet, dat de Loet zooveel leven
diger zal worden. Dat geldt hoogstens
voor een 8- h 9-tal neringdoenden en
dat zal dan zeer zeker ten koste gaan
van andere neringdoenden in de plaats.
Spr. meent, dat het in de eerste plaats
het doel moet zijn, vreemdelingen een zoo
aardig mogelijk gezicht in de plaats te
geven en men ze niet achter de plaats
om moet voeren.
De heer Vader zegt, dat hij zou ge
zwegen hebben, maar gehoord de dis-
cussiën, nu toch van meening is veran
derd. Spr. wil dan mededeelen, dat er
eigenlijk nog iets aan het rapport der
Commissie ontbreekt. Bij de lezing van
dat rapport heeft het allen schijn, alsof de
Commissie homogeen is in de te volgen
richting in werkelijkheid was een van
de leden der Commissie vóór de richting
langs de Laan, maar toen hij alleen
bleef staan, heeft hij zich bij de Com
missieleden, die de richting Loet wilden
volgen, neergelegd. Nu evenwel zooveel
raadsleden voor de richting langs de
Laan een lans breken, moet het Spr.
van het hart, dat hij met de richting
langs de Laan meegaat. Wat de meening
van het gevaar over de Gedempte Gracht
betreft, die acht Spr. niet bezwarend en
kan Spr. niet deelener is naar zijn
oordeel op de Gedempte Gracht ruimte
genoeg. Wat de afvoer naar één kant
betreft, oordeelt Spr., dat juist door de
halte op de Loet te plaatsen, de aan-
en afvoer naar één kant wordt ge
leid, daar bij het volgen van de lijn
langs de Laan, ook een halte zal ge
maakt worden op het Noord en men
dus wel degelijk een aau- en afvoer
naar twee punten in de gemeente krijgt.
De heer Roggeveen toont zich bevreemd
over de verandering in meening van
den heer Vader. Spr. doet zich verder
kennen als een voorstander van de
richting over de Loet, in hoofdzaak
daarom, dat spr. gelooft, dat met
een snijding van Gedempte Gracht
niet alleen gevaar, maar groot
gevaar bestaat. Courantenberichtjes
melden volgens Spr. vele, onnoemlijk vele
ongelukken met trams en toch zullen
ze niet alle gevallen vermelden waar onge
lukken met trams zijn voorgevallen al
leen omdat de maatregelen voor do
veiligheid niet genoegzaam in acht ge
nomen zjjn geworden. Spr haalt nu aan
eenige inededeelingen van een Comm.,
die over de lijn Helmond's-Hertogen-
bosch niet minder dan 86 engel ukken
mot doodelijken afloop hooft geconsta
teerd. Dat zijn feiten, zegt spr., ou moe
ten wij het nu zoover laten komen, dat
we eerst de gevolgen van een dergc ij o
richting uer tram zullen moeten zien f
Spr. brengt nu onder de aandacht, dat
de gemeenteraad eertijds f 2o.00ü ten
koste heeft gelegd ter verbetering van
den eenigen verkeersweg in de gemeente.
Daarvan, zegt spr., dragen wij nu nog
dou schuldenlast en tocli zal een ïeuer
die genomen maatregelen goedkeuren;
maar mogen we nu ten gerieve van een
tram, dien verkeersweg, die met opono
ring van zoovele kosten is aangelegd,
prijs geven
De grootere afstand naar de Loet
vindt spr. geen bezwaar; een korte wan
deling wordt door hem aangenaam ge
acht en waar men op vele plaatsen zoo
vele grootere afstanden moet afleggen
om in het centrum ooner gemeente te
komen, acht hij den kleinen afstand hier
van geen bezwaar.
Daarna geeft spr. de meening weer van
een door een kennis van Spr. gesproken
niet openlijk te noemen autoriteit op
tramgebied, die ook de bezwaren van een
snijding van de Gedempte Gracht vol
mondig moest erkennen.
Wat het motief betreft, dat er op
do Loet niet dicht genoeg bij do halte
van de tram een koffiehuis is, dat acht Spr.
van geen waarde, daar zeer zeker al
heel gauw een liefhebber een lokaal
voor wachtlokaal zal disponibel stellen.
Voorzitter vindt, dat de hr. Roggeveen,
door de gevaren van de lijn Helmond-
's-Hertogenbosch op te noemen, niet een
oordeel kan uitspreken over alle trammen.
Spr. heeft in de tram Amerongen geze
ten en den toestand daar gezien en vindt
het niets vreemd, dat in een dergelijke
plaats een andere richting wordt ge-
wenscht, daar de tram vlak langs de
huizen rijdt. Maar hier, in onze
gemeente, zegt Spr., is dat, dunkt me,
een heel ander geval; men zal op de
Gedempte Gracht één of twee perceelen
onteigenen en krijgt dan een breede
ruimte, die alle voordeelen aan het
vorkeer biedt, en waardoor men de tram
voldoende zal kunnen zien aankomen. Men
mag het gevaar als in genoemde streken
niet gelijk stellen bij dat in onze gemeente.
De heer v. d. Maaten wijst den heer
Buis er op, dat, door de richting van de
Loet te gaan, de halte op het Noord
zal worden gemist en dus wel degelijk,
met de richting langs de Loet te volgen,
men de passage meer één kant uitbrengt
dan met de richting Laan. Spr. noemt
het ook een bezwaar, dat met de rich
ting Loet het eenige goede vaarwater,
de Laan, niet zoo wordt gesneden, dat
men een goede losplaats voor de scheep
vaart in verbinding met de tram zal
kunnen krijgen. Spr. wil voor de afslui
ting op de Ged. Gracht niet zoo'n
vreeselijke stellage gebruiken, maar alleen,
evenals bij de Muiderpoort te Amster
dam, waar het verkeer nog heel wat
drukker zal zijn dan te Schagen, een
ketting, die in een gleuf dwars over
den weg zal komen te liggen; dat zal
een oponthoud geven van minder dan
geen tijd.
De heer Schenk zegt, dat, hetgeen door
den heer Vader gezegd is aangaande dat
ééne commissielid, dat aanvankelijk niet
voor de richting-Loet was, juist is. In
den beginne was spr. er een voorstan
der van geweest, om de tram aan den
Lagedijk niet te leiden over den weg,
maar ver achter de perceelen om, om
zoodoende aansluiting te zoeken aan de
Laan. Dit had spr. laten varen door
de vele bezwaren, hieraan voor eenige
landeigenaren verbonden, met de scha-
desnijding hunner perceelen. Het gaan
langs de Laan vindt spr. niet preferabel,
daar door den velen rook, die uit de
locomotief zal komen, de gevels der
huizen elk jaar minstens zullen moeten
worden schoongemaakt. De ramen zullen
dadelijk bij de komst van de tram moeten
worden gesloten dat noemt Spr. zeer
groote bezwaren voor de Laanbewoners.
De heer Buis zou de richting op de
Laan niet verwerpen, als er geen andere
was en meent, dat er voor het tram-
comitié geen bezwaar voor de richting
op de Loet bestaat. Spr. wijst op de
tegenwerking, die de tram in Alkmaar
heeft en het gerief, dat de raad het
comité geeft, door toe te stemmen in
een aansluiting met de Holl. Spoor, dat
toch zeer zeker niet geheel en al is geschied
in het belang der gemeente, maar wel
in het belang van het tram-comité
maar moet daar nu, zoo vraagt Spr
nog aan worden opgeofferd het mooiste
gedeelte onzer gemeente
Spr. wijst nogmaals op de voordeelen,
die de Loet aanbiedt. Daarbij drukt
Spr. er op, dat door hem nog ernstig
is overwogen, of de raad aan de con
cessie verleening niet de verplichting moet
vastmaken, op de Loet een station te
bouwen met los- en laadplaats voor vee,
opdat men den boeren uit de Zijpe ge
legenheid zal geven, dicht bij de markt
hun aanvoer te lossen. Spr. zou willen
coupeeren, dat de losplaats kwam aan
het station bij de tram Schagen-Wog-
num. Spr. wijst er ook nog op, dat de
hr. Mann volstrekt geone bezwaren heeft
geopperd over de te volgen richting over
de Loet.
De Voorz. zegt, als Voorz. van het
tramcomité ook niet tegen de richting
over de Loet te zijn, maar juist als
burgem. van Sobagen acht hij het voordee-
lig en wenschelijk, dat de tram de Laan
volgt.
Eindelijk de discussies goaloton wor
dende, wordt in omvraag gebracht de
aanvrage concessie van de Noorderstoom-
traravmeeniging langs de Laan, met dien
verstande, dat de door de commissie
gebrachte wijzigingen omtrent dien weg,
in bet rapport neergelegd, zullen wor
den in acht genomen.
Vóór de eoncessieverleoning langs
Laan stemden de heeren v. d Maaten
Meurs, Smit en Vader, tegen do hoeren
Schenk, Buis, Asjes, VlamingRoggeveen,
Bijpost en lloogschagen.
Het voorstel, om concessie te verlee-
nen langs de Loet, wordt nu met al-
gemcene stemmen verleend.
Nu worden nagegaan de door de Com
missie in haar rapport gestelde voor
waarden.
Voorz. zegt
Nu de richting is vastgesteld, zal ik
aan Uw oordeel onderworpen do voor
waarden, waaronder do commissie voor
stelt de concessie te verleenen.
Deze voorwaarden zijn mijns erach-
tens zóó bezwarend, dat het tramcomité
wol den indruk krijgen moet, dat mon
het er hier op toelegt, den aanleg van
de tram onmogelijk to maken. De Comm.
stelt inderdaad verbazende eischen.
Men mcene toch niet, dat het bij
het tramcomité niot op een duizend gul
den of wat aankomt, want het tegendeel
is het geval.
De tram zal rijden door betrekkelijk
weinig dorpen moet dus, wil zij in het
leven geroepen worden, zoo goedkoop
mogelijk tot stand komen. Hiermede
dienen de besturen die op de tram gesteld
on tevens overtuigd zijn dat zij niet dient
om de zakken def leden van liet comité
te stijven, doch opgericht wordt in het
zuiver algemeen belang, rekening te
houden.
Afsluiting met bediening te Lage
dijk, aan de Loet en later eventueel
aan den Witten Paal, zijn voorwaarden
waarop het tramcomité nimmer zal kun
nen ingaan.
De kosten van oprichting eens daar
gelaten, zou iedere bediening op min
stens f 400.per jaar komen te staan.
Afsluiting van overwegen kan boven
dien veilig aan de Regeering of de Pro
vincie worden overgelaten. De wettelijke
reglementen, welke thans bij de Kamer
aanhangig zijn gemaakt, zullen daarin
voldoende voorzien.
Ik meen daarom den Raad te moeten
adviseeren, deze bezwarende bepalingen
niet aan het tram-comité op te leggen.
Na breede discussiën vervalt de
afsluiting met bediening aan den Lage-
dijkerweg en het Halerwegje, een af
sluiting met bediening, een station en
laadplaats aan de Loet wordt geëischt, bij
de brug over doLaansloot oordeelt men een
breedte van 4 Meter voldoende en bij
den Witten Paal houdt men een overweg
met bediening in gedachte en zal dien
kunnen eischen als er in de toekomst
een noodig blijkt.
Voor rekening der gemeente zal langs
de geheele Loet een afsluiting van het
vaarwater geplaatst worden.
Tevens zal bij het gaan over eiken
overweg zonder afsluiting verplichtend
worden gesteld, dat, evenals in de kom
der gemeente, een man met een bel
voor de tram zal uitloopen.
Verder wordt de bepaling gemaakt,
dat de gemeente zonder vergoeding van
kosten riool- of andere geleidingen onder
de tramrails zal mogen doorleggen
daarna houdt de raad aan zich de be
voegdheid om voorwaarden te wijzigen
of aan te vullen en wordt de concessie
verleend aan het thans bestaande comité
en zal die concessie bij eventuëele over
dracht nogmaals moeten worden aange
vraagd. De concessie wordt voor onbe-
paalden tijd verleend, maar de lijn zal
voor 1 Januari 1904 in exploitatie moe
ten worden gebracht.
Daarna zegt Voorzitter
Dewijl in Januari a. s. onze nieuwe,
op voorstel van den heer Van der Maa
ten in het leven geroepen verordening
op de heffing en invordering van hon
denbelasting in werking treedt, ben ik
eens gaan informeeren, hoe het penning
stelsel in Purmerend werkt.
De daar verkregen inlichtingen zijn
mij echter niet meegevallen.
De hondenpenningen heeft men er van
lieverlede laten slippen.
Men stuitte op de moeilijkheid, om
ieder jaar een nieuw model te bedenken.
Zij moeten toch telkens vernieuwd
worden, want men is er niet mee af, er
een stuk af te slaan of er een gat in te
boren, dewijl de belastingschuldige dit
ook kan doen.
Hoe zal men voorts de penningen
dadelijk op een afstand kunnen zien
kunnen ontdekken of het geen verou-
derdo penning is als de hond eenigszins
verwijderd loopt. Zijn de penningen
niet door dorden na te bootsen Niet on
aardig merkte mijn ambtgenoot van Pur
merend hierbij op, dat iedere hond zich
bovendien niet zoo gemakkelijk bij zijn
kraag laat pakken om het nummer van
zijn halsbandje te constateoren, terwijl
bovendien in kleine gemeenten, waar
men alles van elkander weet do
hondjes daaronder begrepen pennin
gen overbodig zijn en aanleiding geven
tot tal van hatelijkheden en tot het opma
ken van een legio processen-verbaal.
Om deze redenen, die ik volkomen
deel, stel ik, mede namens H. H. Wet
houders dezer gemeente, voor, de nieuwe
verordening in te trekken en de oude te
doen herleven.
Alle leden verklaren zich vóór
intrekking dezer verordening.
Op voorstel van den voorz. wordt ee ra
commissie benoemd, die over de in»-
komen aanvrage om subsidie door
No o rde rstoom tram Terceniging rapp0tt
zal uitbrengen.
Tot commi8sieledon worden benoomd
do heerenRoggeveenüoogschagen 0
Smit.
Bij do rondvraag informeert do heot
v. d. Maaten, of het schrobben van do
straten van gemeentewege reeds onder
do aanbesteding is begrepen. Spr. meent
dat zulks is beslot n.
Vorder, zegt do heer v. d. M., j8
eenig.n tijd geleden door voorz. beloofd
mot een regeling van de pensioneering
van gemeenteambtenaren bij den raad
to komen. Spr. zou in overwoging Wil.
len govon aan Voorzitter, ook zijn ge.
dachten te laten gaan over de wijze, waar-
op Geestmer-Ambacht dat doet. l)a(
legt eiken nieuwen ambtenaar do verplich-
ting op, een levensverzekering te sluiton.
Spr. zou ook zoo iets dergelijks willen
en een gedeelte der premie door de ge.
meento doen dragen. Pit plan zou na.
tuurhjk nador moeten worden uitge-
werkt, maar spr. brengt het alleen on.
der de aandacht,
Voorz. belooft, er ernstig zijn gedacL
ten over te zullen laten gaan.
De heer Meurs wijst op de ongeluk
kige verlichting, wanneer men 's avonda
van do tram komt. Spr. zou daar gaar-
ne verbetering in zien gebracht.
Voorz. belooft, aan het tramcomité der
tram Sohagen-Wognum te zullen ver
zoeken, aan het wachthuis een lan-
taarn te bevestigen.
Hierna gaat de raad in comité.
Van de 65 personeo, die
te Amsterdam toelatingsexamen voor i
het reservekader hebben gedaan, lijn er
23 geslaagd. Tot dezen behoort ook obm
plaatsgenoot G. J. van der Maaten.
Door stemgerechtigde In-
gelanden van den Slikvenpoldtr is tot
Molenmeester herkozen de heer B,
Wit At., te Tolk8.
Volgens de N. R. C. h eefl
de Hollandsche Spoor het voornemen eene
lijn te leggen van het zuiden van AM
STERDAM door den Haarlemmermeerpol-
der direct naar Leiden.
Evenals vorige jaren zal de Gymnastiek-
rereeniging ffOljrmpia" te Wiermgerwaatd
hare gewone jasrlijkache nitvoaring geven
op 25 December (lsten Kerstdag).
Ter afwisseling zullen een paar kleine
tooneelslukjes a;>n het programma worden
toegevoegd.
De Vereeniging «Onder Ons" te
W ieringerwaard
gaf Zondag 27 November eene openbare uitvoering.
Door de opvoering van „de Kevue" had dit geselschap
groote verwachtingen opgewekt en het heeft dezen
avond opnieuw getoond, veel te durven, maar ook te
kunnen. Een niet gering deel van dit succes moet
worden toegeschreven aan de meesterlijke hand van den
heer Hovenier van Schagen die weer mooie „koppen' i
had gemaakt. Eer. uitvoering ronder grimeur is voor
het Wieringerwaarder publiek niet wel meer denkbaar
en we kunnen er gerust bijvoegen, de heer Hove
nier zal ons gauw gaan verwennen. Daarbij kwam
eene verrassing. Het tooneel, zoo povertjes in
laatste jaren, was met een tooverslag veranderd. Dj
heer Boon heeft daarmee velen verplicht en wj
maken den heer G i e 1 e n een welgemeend compliment
de coulissen zien er thane frisch en welbehagelp
nit. Voeg bij dit alles nog de muziek van de
Heldersche marine en ge hebt reeds drie gegevens
voor een waarschijnlijk succes.
„Onder Ons" trad op met „Do drie Hoeden" en
„Een uurtje hij een Photograal*. Over het eerete
werd zeer verschillend geoordeeld. De meeBten znD®
er niet veel van navertellen, want de intrige a
wonderbaarlijk. Een verwisseling van hoeden, v>'
namen, van briefjes, wie kan uit zoo'n warww'9
iets wijs worden J
Moraal zoekt men tevergeefs. Het stuk is weinig
meer dan een vaudeville, berekend op knaleffect. 2
in weerwil van het stuk het publiek o"
genoten, is de beste recensie voor het gcze.scbap.
Een enkel woord over de vertolking. En Janec
wien eere toekomt beginnen we met den heer
E. V o 8, die in waarheid heeft getypeerdhon wgi
gang, gebaren, spraak alles deed t
Proester, niet aan Vos, en hij hield
Alleen in het derde bedrijf zagen we hem een0^"g
blik zakken, maar hij herstelde zich. De Deer
heeft dezen avond een schoone belofte afgelega-
de heer J. A. V o s, als Adolf Harting, Devie
zeer goed. De minder dankbare rol van
werd verdienstelijk gespeeld door den
R e z e 1 m a n. De heer V a n d e r E i P efl gat
zeer moeilijke rol van Mandelman, we'*j® "7 Het
is vrjj natuurljjk hoven zijn kracht g ej^aar
weergeven van zoo vele en zoo ,SDe t het werk
volgende gemoedstoestanden is nu juist n ja.if
voor een rederijker, die nog maar een dfl
de edele kunst heeft beoefend.
heer Van der Lippe on8 ech-
delman gemaakt. fln veroor.lovc j »et
ter ééneb opmerking: bet. verkeerd
van den klemtoon en het ja 1 gehoon
voor kleine volzinnen is hinderlijk vo v.,[cm zijn
De heer C. Blaauboer stond ais laCyn>i
meester trouw ter zijde en wist af en to jnreW-
op te wekken. Hjj hoede zich voor te ,janjelnif
Mej. Koster kwam ons als n)eTr.0,lWffa9 o.
niet ond genoeg voor; hare typeer"1? go-
minst gelukkige, eene opvatting, wc' *L p.
ven ier wellicht niet met ons deelt. Mq-
ker gaf vooral in het eerste bedrijf de m>.f
goed weer. Mooi was het toonoeltje tns- ^jer SB1'1
en Eucie, waarin zij keuvelen over den gjrti'f
flink speelden beide dame», toen zg A
zijn congé trachtten te geven. cade('
Mej. Heemskerk gaf ons een aaru'in po
gend dienstmeisje te zien ze had wat tra"-1
gend kunnen zijn, toen ze Klaasje Zeven
flink vol.
machtig te worden.
Het nastukje was een lachsucces. A
den om er van te maken wat e' van e
In dit genre gevoelt „Onder Ons zie i yajtolk*
kwaadwillende vitters zouden iets op
hebben aangemerkt.
Of wij dan niets dan lof hebben voor „Ond V
uTo in zooverre de vereen* t(1
O9'
Ja en neen. Ja
in zooverre
o a cu neen. «j» - c.j\
zoo'n kort beslaan reeds zooveel vermag
ernstig heeft gerepeteerd. Neen j™" )en „iet,
veel te verbetereu over, maar wy J
„Onder Ons" komt dit met den tjjd te