Stoom
AGEI-WOGMM.
Si
jj Corn. Kos Pz. jj
8
op MAANDAG I MEI 1899,
Tijd van GREENWICH.
1
Tijd van GREENWICH.
Het groote Kauaul.
v. R.
ADVEItTENTIEN.
Getrouwd
JACOB STAMMES Jr.
en
NEELTJE SLIKKER.
Anna Paulowna,
Oudesluis, 29 APri1 1899-
Ondertrouwd
Ondertrouwd
M. BRUIN Kd.
St. 28 Apri. 1899.
I G. Zijdewind
ft en
C. Strijker
Dk. Wit
M. Kruit,
ft en ft
ft M. de Graaf,
EXTRA TRAM,
DIENSTREGELING
11
De trammen 17 en 19 vertrekken van en tram 6 komt aan op het Station Schagen van de
Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, alle andere trammen vertrekken van, respectie
velijk komen aan, op het tramstation Schagen.
bopaalt thansIeder Oostenrijker, die
zijn 14e levensjaar volbracht heoft, zonder
onderscheid van geslacht, bezit de vrije
keuze van geloofsbckonteDis en moet in
deze vrijheid zoo noodig door de overheid
beschermd worden. Daar vele minderja
rige studeuten aan de religieuze beweging
deolnemen, meent mou dat oene wijziging
van genoemd art. hoogst noodzakelijk is.
Als 't getij verloopt, moet men de bakens
verzetten, dus deukt ook het clericale
Belgische ministerie. Het vreest, en niet
zonder reden, dat den clericalen in vele
groote steden bij de verkiezingen in 1900
een nederlaag té wachten staat. Daarom
heeft hot thans een ontwerp kieswet bij
de kamer ingediend, dat eene evenredige
vertegenwoordiging voor de kamer en
senaat in Brussel, Antwerpen, Luik, Gent,
Borgen, Charleroi en Leuven bevat.
In 't geheel zullen van do 152 kamer
leden 69 volgens dezo wet verkozen
worden. Liberalen, clericalen, radicalen
en socialen zullen daardoor naar even
redigheid van het uitgebrachte aantal
stemmen in do regeeringslicharaen ver
tegenwoordigd worden.
Wij zijn benieuwd, of doze vlieger op
zal gaan.
We hebben in ons vorig artikel 'zie
bijvoegsel Schager Courant 16 Maart'99)
getracht aan te toonen, dat het Kanaal
Stolpen-Schagen-Kolhorn een practiseh
uitvoerbare zaak is. Tot ons genoegen
kregen wij later den indruk, dat men
over 't algemeen die gedachte deelt,
hoewel wij van andere zijde eenige op
merkingen hoorden maken, waaruit bleek,
dat wij hier en daar onze bedoeling niet
duidelijk genoeg hebben weergegeven. Is
er dus veel gewonnen, we mogen verder
niet stil zitten, maar moeten met moed en
overtuiging voor de zaak blijven strijden.
We roepen dan ook allen, die van de wen-
schelijkheid en de mogelijkheid van het
Kanaal overtuigd zijn, toe: tracht de
weifelaars te winnen voor de zaak en
blijft aandringen totdat ook zij over
tuigd zijn, en wij ons doel kunnen be
reiken!
Het vereisckt wel geen betoog, dat
een behoefte, die reeds meer dan 30
jaren wordt gevoeld, geen denkbeeldige
behoefte meer kan zijn en dat zij als 't
ware een levensquaestie gaat worden. Dit
klemt te meer, wanneer mon bij ervaring
weet, dat in plaatsen, waar goede
kanalen zijn, de scheepvaart gestadig
toeneemt, vooral wat de tonnenmaat aan
gaat, zoodat d i e plaatsen allengs van
betere conditie wordeD ten koste van de
andere plaatsen, die niet aan het water
liggen. Het zal op den duur blijken,
dat het een verkeerde gedachte is, om
alleen op de vruchtbaarheid van den
bodem te vertrouwen. Dat men goede
vruchten verbouwt, is wel veel waar,
maar niet voldoende zij moeten ook vlug
en goedkoop aan de markt kunnen wor
den gebracht.
Laat ons eens even nagaan, wat
Hollands Noorderkwartier blijkens een
destijds door haar uitgebracht rapport,
vaneen verbeterden waterweg verwacht.
Ie. Betere gelegenheid tot min-kost-
baar en sneller vervoer van landbouw
producten
2e. Bevordering van groentenver-
bouw, welke thans door de gebrekkige
waterwegen bijna ondoenlijk is
3e. Geschikte gelegenheid tot ver
voer van zand uit de Zijpe voor verschil
lende doeleinden en werken en daarme
de bevordering van het afgraven van te
hooge en schrale gronden in die ge
meente
4e. Wederkeerige gelegenheid om
mestspeciën uit de meer vruchtbare om
streken van Schagen te verkoopen en te
vervoeren naar de over het algemeen
meer schrale gronden van de Zijpe, Cal-
lantsoog en Koegras
5e. Bevordering van goedkooper aan
voer van meer en meer in gebruik ko
mende kunstmeststofïen
6e. Betere gelegenheid tot het in- en
uitvoeren van voederartikelen, als hooi,
stroo, lijnzaadkoeken, suikerbieten enz.,
en verder,
„dan zal een onvermijdelijk gevolg
daarvan zijnverhooging der waarde
van sommige gronden in de naaste om
geving en eveneens verhooging der
waarde van allerlei voortbrengselen."
Wij wenscbeu thans een paar opmer
kingen, die ons ter oore kwamen, met
een enkel woord te weerleggen.
Er werd o.a. gezegd: „Wanneer pol
ders, bannen en gemeenten aan het
kanaal bijdragen, dan wordt in sommige
gevallen dezelfde persoon driemaal ge
troffen."
Deze bewering is niet juist. We heb
ben in ons vorig aitikel aangetoond, dat
rente, aflossing en onderhoud van het
g e h e e 1 e werk dus ook van het
deel, dat rijk en provincie bijdragen
dubbel worden betaald met de gelden,
die aan vracht worden bespaard.
En het totale bedrag, dat noodig is
voor onderhoud en bediening, moet men
immers ook niet aanmerken als n i e u w e
kosten. Het kanaal loopt toch voor on
geveer de helft door bestaande vaarton,
die thans ook worden onderhouden.
Bovendien krijgt men alles nieuw en
sterk, do houten bruggen worden ver
vangen door ijzeren met steenen hoof
den, de kaden worden verzwaard en
versterkt, do vaart wordt verbreed,
waardoor de sfrooming en schuring
-langs de wallen veel vermindert enz.
Doze zaken mogen bij oprichting
geld kosten, bij het onder
houd leidenzij tot besparing.
Het kanaal zal dan ook geen nieuwe
offers eischen, maar sommige uitgaven
van belanghebbende lichamen en perso
nen slechts verplaatsen.
Wanneer oen polderbestuur op zijn vingers
kan natellen, dat het jaarlijks f 100.
aan vracht voor grint of andere materia
len kan besparen, dan kost het toch nog
geen cent, wanneer hij jaarlijke f 100.—
rente en aflossing van geleend kapitaal
moet betalen. Hoe zouden dan toch door
die verplaatsing van uitgaven de
lasten kunnen worden verhoogd. En
wanneer eeu polderbestuur slechts door
verplaatsing van uitgaven zijn
ingelanden kolossale voordeeleu kan be
zorgen, dan zou men meonen, dat het
in zijn plichten tekort schiet, wanneer
het in gebreke blijft dit te doen. We
willen zelfs een stap verder gaan. Als de
leden van een polderbestuur meecon, dat
de landerijen van den polder waar
over zij het bestuur voeren, in waarde
zullen toenemen, dan zijn zij volkomen
gerechtigd en verantwoord voor die meer
dere waarde een kleine vergoeding te
eischen, waardoor de uitwonende eigena
ren ook iets bijdragen en de inwonende
eigenaren, als inwoners van do gemeenten
worden ontlast.
Zoo is 't ook met de ingezetenen.
Wanneer in het ongunstigste geval niet
alle kosten kunnen worden bestreden
door de besparing van de polders en
en gemeenten als lichamen en door
een te heffen kadegeld, zoodat een klein
deel moet worden gevonden in den
hoofdelijken omslag, dan zal een ieder
dat offer gaarne brengen als bij weet,
dat hij in dubbele mate dat offer terug
vindt in den goedkooperen prijs van vele
artikelen, die thans op veel duurdere
wijze moeten worden aangevoerd.
Het is dus wel zaak, dat de bestu
ren van de betrokken gemeenten, pol
ders en bannen alles met ernst over
wegen. In overijling moet men zich niet
vóór of tegen zoo'n zaak van gewicht
verklaren.
Men ga alles nauwkeurig na, met ernst
en bij herhaling, en late zich voorlichten
in zaken, die niet geheel helder zijn.
Zoodoende komt men tot een resultaat
en tot een goed resultaat.
Wij willen dit artikel niet besluiten
voordat wij een toevallig verzuim heb
ben goedgemaakt.
Ook de heer C. N. Vlaming te
Schagen behoorde tot de commissie die
de voorloopige opname van richting en
kosten heeft gedaan.
Daar het rapport echter niet door
genoemden heer geteekend was, ver
zuimden wij zijnen naam te noemen.
April '99.
Marktberichten.
SCHAGEN 27 APRIL
4 Paarden
Ossen
4 Stieren
1899. Aangev.:
I 70.— a 150—
a -
,100,
560 GeldeKoeien (magere) „100.
160
„120—
50.-
5.-
16—
- .50
9—
—.31
4. -
20
—.50
150—
190
220—
200—
100—
12—
25—
7—
12
—.32
8—
-.80
1—
30 Vette Koeien
150 Kalfkoeien
50 Vaarzen
100 Nuchtere Kalveren
450 Overhonders
15 Bokken en Geiten
23 Varkens (magere)
45 Idem(vette) per K.G.
110 Biggen
50 Konjjnen
40 Kippen
Eendm
Daiven
1150 Kilogr. Boter -.80 a -.90
350 K. G. Kaas —.25 a 35
10000 Kipeieren 2. a 2.50
4500 Eend-Eieren 2 90 a
ALKMAAR, 23 APRIL 1899. Aangev.:
GranenH.L als H.L. Tarwe
5.50 a 6.75. H.L. Rogge f .- a
f_._ HL. Gerst f 4 50 a f HL
id chev. I 5.75 a f 6. H L Haver
f 3.30 af 3 75. HL id.boonen Paarden
f a I Bruine- id 1 11.a f 12
H.L. Citroen-f 9 a f 11.— ;Doiven
f a Witte- f a HL.
Kanariezaad f aH.L. Mosterdzaad
rood, f 16.50 f HL. geel f
HL. Karwijzaad f 11.40 a
fHL. Blauw Maanzaad f a
HL. Erwten: Groene f 10 75 a
f 16.Grauwe f 19.a 1 Vale
f a f H. L. Koolzaad, f
ALKMAAR, 28 April. Kaas. Aangevoerd
400 partjjen, wegende 160.000 K-G. Kleine
f 27 50, Commissie f 25. middelbare 1 26. -,
Handel ving.
HOORN, 27 April 1899.
Kleine Kaas, hoogste prijs f[;27 50 Com
missie f 24—Middelbare f Hooikaas
Iaangev. 194 stapels, wegende
57781 Kilo.
ENKHÜIZEN, 26 APRIL 1899. Heden
werden aangevoerd stapels kaas, prijs
f per 50 K.G.
De prijsen der zaden waren als volgt:
Karwijzaad t 1125 a t
Mosterdzaad f21.a (21.25 Maanzaad
f 19.a f 19 50 Groene erwten f 7.a
7.50. Vaie erwten f 9.50 a 11—. Wijker
Vale f 9.a 8.Grauwe erwten f 12—
f 14.Bruine boonen f 9.50 k 11.25
Paardenboonen f5.— a 6.Platte boonen
a Gerst! 4.25 h 6.10. Haver
f3.25 a 3.75.
Aangev.Vette Varkens f .16 a .18
per Va ®1G. Magere Varkens f 12— a
19.p. gt. Biggen f5— a 8.— Scha
pen f 14. a i 22.Lammeren f 6—a 9.—
Konijnen t - 60 a f 1.10. Kippon
- .80 u 1.45 per stuk. Eieren f 2.75 a f 3.-
per 100 stuks. Boter f 0.50 a f 0.52' per kop
Eenden f a f -
Jacs. C. VISSER
en
J. ROGGEVEEN.
Schagen, 28 April 1899.
Geen receptie.
Woensdag 8 Mei a. s. hopen ft u
ft onze geliefde Ouders ft
f Frederlks S ft
en ft ft
S J. Veste ring- jU|
*7 hunne 25-jarige Echtvereenigiug f
o te herdenken.
'xy i)ö
Hunne dankbare Kinderen, S J
ft Anna Paulowna, 30 April 1899. II ij
XX!§X*><Ss
Cs. van HERWERDEN Jz.
en
Voor de vele bewijzen van deelne
ming, ontvangen bij het overlijden
van onzen geliefden Vader, Behuwd-,
Groot- en Overgrootvader, den Heer
KLAAS BREEBAART,
betuigen wij onzen liartelij ken dank.
Uit aller naam,
J. BREEBAART Kz.
Winkel, 25 April 1899.
W} Den 8sten Mei a.s. hopen onze
geliefde Ouders
hunne vijf-en-twintig jarige Echt-
el vereeniging te herdenken,
ft Hunne dankbare Kinderen,
ft Schagen, 29 April 1899.
XX
'XX
5$ <§>2
ft Den 7den Mei hopen onzege- ft
ft liefde Ouders ft
Cs. Si ram er ft
ft en ft
ft Ma. Mrook ft
ft hunne 45-jange Echtvereenigiug ft
ft te herdenken. ft
ft Namens hun dankbare Kinderen, ft
ft Behuwd- en Kleinkinderen, ft
ft Cs. KRAMER Cz. ft
ft Winkel, April 1899. ft
Op den 8 Mei a s. hopen
onze geliefde Oom en Tante
en
hunne 25—j arige Echtver-
eeniging te herdenken.
Uit aller naam,
C. KRUIT.
J. KRUIT.
II. D. KRUIT.
Winkel, 29 April '99.
Den 30 April a. s. hopen onze
geliefde ouders ft
W. Bood
ft
en ft
A. Hoogland ft
hunne 4:0-jarige Echtvereeniging ft
te herdenken. ft
Hunne dankbare Kinderen, ft
Behuwd- en Kleinkinderen, ft
Eenigenburg, April 1899. ft
XX
Den 8 Mei hopen onze ge- ft
ft geliefde Ouders ft
hunne 40—j arige Echtver-
e e n i g i n g te herdenken. ft
a Namens hunne dankbare Kin-
deren, Behuwd-en Kleinkinderen,
jj Corn. KOS Jr.
ft Damrak 18, Amsterdam.
3<§X§3<S5!Si<S3qeXS}tS!)0C
ter gelegenheid van de
Voorjaarsmarkt tfi
v.m.
Vertrek van Schagen 3.25
Hariugh.-Barsingerh. 3.30
Barsingerhorn 3.37
u Weere 3.41
,i Lutjewinkel 3 45
Winkel .3.50
Nieuwe Niedorp 3 54
v Aartswoud 4.
n Hoogwoud 4.06
ii Opmeer-Spanbroek 4 13
ii Sijbek.^Benningbroek 4 25
,i Benningbroek 4.31
Aankomst te Wognum 4 35
v.m.
Vertrek van Wognum 5.03
ii Benningbroek 5.07
,i Sijbek.-Benningbr. 5.13
ii Opmeer-Spanbroek 5.25
,i Hoogwoud. 5.32
,i Aartswoud 5.38
Nieuwe Niedorp 5.44
i, Winkel 5-48
ii Lutjewinkel 5.53
Weere .5.57
ii Barsingerhorn 6.01
n ii Haringh.-Barsingerh. 6.08
Aankomst te Schagen
6.13
Vertr. Lokaalspoor n. Purmerend 4,59
a a n vangende I M e i 1899.
TRAM NUMMER 8.
Aankomst van Amsterdam
Vertrek van Schagen
Haringhuizen-Barsingerkorn
Barsingerhorn
Weere
Lutjewinkel
Winkel
Nieuwe Niedorp
Aartswoud
Hoogwoud
Opmeer-Spanbroek
Sijbekarspel-Benningbroek
Benningbroek
Aankomst te Wognum
V
p
p
u
7)
P
P
13
ii
3 25
3 30
3.37
3.41
3.45
3.50
3.54
4
4 06
4 13
4 25
431
4.35
Vertrek Locaalspoor naar Hoorn
4.59
4
4.05
4.12
4.16
4.20
4 25
4 29
4.35
4.41
4.48
5.—
5 06
5.10
5 15
5 20
5.27
5.31
5 35
5 40
5.44
5 50
5 56
6.03
6.15
6 21
6 25
8 11
15
17
2 01
7 31
7.36
7 43
7.47
7 51
7.56
8.—
8.06
8.12
8.19
8.31
8.37
8.41
9 15
9 20
9.27
9.31
9 35
9 40
9.44
9 50
9.56
10 03
10.15
1021
10 25
11 02
11.07
11.14
11 18
11.22
11 27
11.31
11.37
11.43
11 50
12.02
12 08
12 12
cl
12.20
12.25
12 32
12 36
12 40
12 45
12.49
12 55
1 01
1.08
1 20
1 26
1 30
12.40
12 45
12 52
12 56
1
1 05
1.09
1.15
1 21
1 28
1.40
1 46
1.50
2.10
2.16
2.23
2.28
2 33
2 39
2 43
2 55
3
3.06
19
5.09
5 10
5 15
5 22
5 26
5 30
5.35
5.39
5.45
5.50
5 56
6 06
6 11
6.16
6.36 8.51
TRAMNUMMERS
Aankomst Locaalspoor van Hoorn
Vertrek van Wognum
Benningbroek
Sijbekarspel-Benningbroek
Opmeer—Spanbroek
Hoogwoud
Aartswoud
Nieuwe Niedorp
Winkel
Lutjewinkel
Weere
Barsingerhorn
HaringhuizenBarsingerhorn
Aankomst te Schagen
n
5.03
5.07
5.13
5.25
5.32
5.38
5.44
5.48
5.53
5.57
601
6.08
6.13
Vertrek naar Amsterdam
5 27
5.31
5.37
5.49
5.56
6.02
6.08
6.12
6.17
6.21
6.25
6.32
6.37
10.40
6.45
6 49
6 55
7.07
7.14
7.20
7 26
7.30
7.35
7.39
7.43
7.50
7 55
10.50
10 54
11
11 12
11.19
11 25
11.31
11.35
11.40
11.44
11.48
11.55
12.—
10 38
2—
10
12
1 06
1.10
1 16
1.28
1.35
1.41
1 47
1.51
1 56
2.—
2 04
2.11
2 16
1.26
14
2.02
16
18
6 21
20
1.35
1.39
1.45
1.57
2.04
2.10
2.16
2.20
2 25
2 29
2.33
2.40
2.45
2 10
2 14
2 20
2.32
2.39
2 45
251
2.55
3—
3 04
3 08
3.15
3 20
3.10
3.17
3 23
3.29
3.33
3.38
3.42
3.46
3.53
3.58
7.08
7.15
7.19
7.25
7 37
7.44
7.50
7.56
8
8.05
8.09
8 13
8.20
8.25
8.12
12.57
2.29
4.14
4.14 4.14
a. Alléén des Dinsdags, b. Alléén des Donderdags c. Alléén des Zaterdags, cl Alléén des Maandags en
Dinsda-s. e Alle dagen behalve des Maandags en Dinsdags, f Alléén des Vrijdags.