Stoom AGEI-WOGMM. Si jj Corn. Kos Pz. jj 8 op MAANDAG I MEI 1899, Tijd van GREENWICH. 1 Tijd van GREENWICH. Het groote Kauaul. v. R. ADVEItTENTIEN. Getrouwd JACOB STAMMES Jr. en NEELTJE SLIKKER. Anna Paulowna, Oudesluis, 29 APri1 1899- Ondertrouwd Ondertrouwd M. BRUIN Kd. St. 28 Apri. 1899. I G. Zijdewind ft en C. Strijker Dk. Wit M. Kruit, ft en ft ft M. de Graaf, EXTRA TRAM, DIENSTREGELING 11 De trammen 17 en 19 vertrekken van en tram 6 komt aan op het Station Schagen van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij, alle andere trammen vertrekken van, respectie velijk komen aan, op het tramstation Schagen. bopaalt thansIeder Oostenrijker, die zijn 14e levensjaar volbracht heoft, zonder onderscheid van geslacht, bezit de vrije keuze van geloofsbckonteDis en moet in deze vrijheid zoo noodig door de overheid beschermd worden. Daar vele minderja rige studeuten aan de religieuze beweging deolnemen, meent mou dat oene wijziging van genoemd art. hoogst noodzakelijk is. Als 't getij verloopt, moet men de bakens verzetten, dus deukt ook het clericale Belgische ministerie. Het vreest, en niet zonder reden, dat den clericalen in vele groote steden bij de verkiezingen in 1900 een nederlaag té wachten staat. Daarom heeft hot thans een ontwerp kieswet bij de kamer ingediend, dat eene evenredige vertegenwoordiging voor de kamer en senaat in Brussel, Antwerpen, Luik, Gent, Borgen, Charleroi en Leuven bevat. In 't geheel zullen van do 152 kamer leden 69 volgens dezo wet verkozen worden. Liberalen, clericalen, radicalen en socialen zullen daardoor naar even redigheid van het uitgebrachte aantal stemmen in do regeeringslicharaen ver tegenwoordigd worden. Wij zijn benieuwd, of doze vlieger op zal gaan. We hebben in ons vorig artikel 'zie bijvoegsel Schager Courant 16 Maart'99) getracht aan te toonen, dat het Kanaal Stolpen-Schagen-Kolhorn een practiseh uitvoerbare zaak is. Tot ons genoegen kregen wij later den indruk, dat men over 't algemeen die gedachte deelt, hoewel wij van andere zijde eenige op merkingen hoorden maken, waaruit bleek, dat wij hier en daar onze bedoeling niet duidelijk genoeg hebben weergegeven. Is er dus veel gewonnen, we mogen verder niet stil zitten, maar moeten met moed en overtuiging voor de zaak blijven strijden. We roepen dan ook allen, die van de wen- schelijkheid en de mogelijkheid van het Kanaal overtuigd zijn, toe: tracht de weifelaars te winnen voor de zaak en blijft aandringen totdat ook zij over tuigd zijn, en wij ons doel kunnen be reiken! Het vereisckt wel geen betoog, dat een behoefte, die reeds meer dan 30 jaren wordt gevoeld, geen denkbeeldige behoefte meer kan zijn en dat zij als 't ware een levensquaestie gaat worden. Dit klemt te meer, wanneer mon bij ervaring weet, dat in plaatsen, waar goede kanalen zijn, de scheepvaart gestadig toeneemt, vooral wat de tonnenmaat aan gaat, zoodat d i e plaatsen allengs van betere conditie wordeD ten koste van de andere plaatsen, die niet aan het water liggen. Het zal op den duur blijken, dat het een verkeerde gedachte is, om alleen op de vruchtbaarheid van den bodem te vertrouwen. Dat men goede vruchten verbouwt, is wel veel waar, maar niet voldoende zij moeten ook vlug en goedkoop aan de markt kunnen wor den gebracht. Laat ons eens even nagaan, wat Hollands Noorderkwartier blijkens een destijds door haar uitgebracht rapport, vaneen verbeterden waterweg verwacht. Ie. Betere gelegenheid tot min-kost- baar en sneller vervoer van landbouw producten 2e. Bevordering van groentenver- bouw, welke thans door de gebrekkige waterwegen bijna ondoenlijk is 3e. Geschikte gelegenheid tot ver voer van zand uit de Zijpe voor verschil lende doeleinden en werken en daarme de bevordering van het afgraven van te hooge en schrale gronden in die ge meente 4e. Wederkeerige gelegenheid om mestspeciën uit de meer vruchtbare om streken van Schagen te verkoopen en te vervoeren naar de over het algemeen meer schrale gronden van de Zijpe, Cal- lantsoog en Koegras 5e. Bevordering van goedkooper aan voer van meer en meer in gebruik ko mende kunstmeststofïen 6e. Betere gelegenheid tot het in- en uitvoeren van voederartikelen, als hooi, stroo, lijnzaadkoeken, suikerbieten enz., en verder, „dan zal een onvermijdelijk gevolg daarvan zijnverhooging der waarde van sommige gronden in de naaste om geving en eveneens verhooging der waarde van allerlei voortbrengselen." Wij wenscbeu thans een paar opmer kingen, die ons ter oore kwamen, met een enkel woord te weerleggen. Er werd o.a. gezegd: „Wanneer pol ders, bannen en gemeenten aan het kanaal bijdragen, dan wordt in sommige gevallen dezelfde persoon driemaal ge troffen." Deze bewering is niet juist. We heb ben in ons vorig aitikel aangetoond, dat rente, aflossing en onderhoud van het g e h e e 1 e werk dus ook van het deel, dat rijk en provincie bijdragen dubbel worden betaald met de gelden, die aan vracht worden bespaard. En het totale bedrag, dat noodig is voor onderhoud en bediening, moet men immers ook niet aanmerken als n i e u w e kosten. Het kanaal loopt toch voor on geveer de helft door bestaande vaarton, die thans ook worden onderhouden. Bovendien krijgt men alles nieuw en sterk, do houten bruggen worden ver vangen door ijzeren met steenen hoof den, de kaden worden verzwaard en versterkt, do vaart wordt verbreed, waardoor de sfrooming en schuring -langs de wallen veel vermindert enz. Doze zaken mogen bij oprichting geld kosten, bij het onder houd leidenzij tot besparing. Het kanaal zal dan ook geen nieuwe offers eischen, maar sommige uitgaven van belanghebbende lichamen en perso nen slechts verplaatsen. Wanneer oen polderbestuur op zijn vingers kan natellen, dat het jaarlijks f 100. aan vracht voor grint of andere materia len kan besparen, dan kost het toch nog geen cent, wanneer hij jaarlijke f 100.— rente en aflossing van geleend kapitaal moet betalen. Hoe zouden dan toch door die verplaatsing van uitgaven de lasten kunnen worden verhoogd. En wanneer eeu polderbestuur slechts door verplaatsing van uitgaven zijn ingelanden kolossale voordeeleu kan be zorgen, dan zou men meonen, dat het in zijn plichten tekort schiet, wanneer het in gebreke blijft dit te doen. We willen zelfs een stap verder gaan. Als de leden van een polderbestuur meecon, dat de landerijen van den polder waar over zij het bestuur voeren, in waarde zullen toenemen, dan zijn zij volkomen gerechtigd en verantwoord voor die meer dere waarde een kleine vergoeding te eischen, waardoor de uitwonende eigena ren ook iets bijdragen en de inwonende eigenaren, als inwoners van do gemeenten worden ontlast. Zoo is 't ook met de ingezetenen. Wanneer in het ongunstigste geval niet alle kosten kunnen worden bestreden door de besparing van de polders en en gemeenten als lichamen en door een te heffen kadegeld, zoodat een klein deel moet worden gevonden in den hoofdelijken omslag, dan zal een ieder dat offer gaarne brengen als bij weet, dat hij in dubbele mate dat offer terug vindt in den goedkooperen prijs van vele artikelen, die thans op veel duurdere wijze moeten worden aangevoerd. Het is dus wel zaak, dat de bestu ren van de betrokken gemeenten, pol ders en bannen alles met ernst over wegen. In overijling moet men zich niet vóór of tegen zoo'n zaak van gewicht verklaren. Men ga alles nauwkeurig na, met ernst en bij herhaling, en late zich voorlichten in zaken, die niet geheel helder zijn. Zoodoende komt men tot een resultaat en tot een goed resultaat. Wij willen dit artikel niet besluiten voordat wij een toevallig verzuim heb ben goedgemaakt. Ook de heer C. N. Vlaming te Schagen behoorde tot de commissie die de voorloopige opname van richting en kosten heeft gedaan. Daar het rapport echter niet door genoemden heer geteekend was, ver zuimden wij zijnen naam te noemen. April '99. Marktberichten. SCHAGEN 27 APRIL 4 Paarden Ossen 4 Stieren 1899. Aangev.: I 70.— a 150— a - ,100, 560 GeldeKoeien (magere) „100. 160 „120— 50.- 5.- 16— - .50 9— —.31 4. - 20 —.50 150— 190 220— 200— 100— 12— 25— 7— 12 —.32 8— -.80 1— 30 Vette Koeien 150 Kalfkoeien 50 Vaarzen 100 Nuchtere Kalveren 450 Overhonders 15 Bokken en Geiten 23 Varkens (magere) 45 Idem(vette) per K.G. 110 Biggen 50 Konjjnen 40 Kippen Eendm Daiven 1150 Kilogr. Boter -.80 a -.90 350 K. G. Kaas —.25 a 35 10000 Kipeieren 2. a 2.50 4500 Eend-Eieren 2 90 a ALKMAAR, 23 APRIL 1899. Aangev.: GranenH.L als H.L. Tarwe 5.50 a 6.75. H.L. Rogge f .- a f_._ HL. Gerst f 4 50 a f HL id chev. I 5.75 a f 6. H L Haver f 3.30 af 3 75. HL id.boonen Paarden f a I Bruine- id 1 11.a f 12 H.L. Citroen-f 9 a f 11.— ;Doiven f a Witte- f a HL. Kanariezaad f aH.L. Mosterdzaad rood, f 16.50 f HL. geel f HL. Karwijzaad f 11.40 a fHL. Blauw Maanzaad f a HL. Erwten: Groene f 10 75 a f 16.Grauwe f 19.a 1 Vale f a f H. L. Koolzaad, f ALKMAAR, 28 April. Kaas. Aangevoerd 400 partjjen, wegende 160.000 K-G. Kleine f 27 50, Commissie f 25. middelbare 1 26. -, Handel ving. HOORN, 27 April 1899. Kleine Kaas, hoogste prijs f[;27 50 Com missie f 24—Middelbare f Hooikaas Iaangev. 194 stapels, wegende 57781 Kilo. ENKHÜIZEN, 26 APRIL 1899. Heden werden aangevoerd stapels kaas, prijs f per 50 K.G. De prijsen der zaden waren als volgt: Karwijzaad t 1125 a t Mosterdzaad f21.a (21.25 Maanzaad f 19.a f 19 50 Groene erwten f 7.a 7.50. Vaie erwten f 9.50 a 11—. Wijker Vale f 9.a 8.Grauwe erwten f 12— f 14.Bruine boonen f 9.50 k 11.25 Paardenboonen f5.— a 6.Platte boonen a Gerst! 4.25 h 6.10. Haver f3.25 a 3.75. Aangev.Vette Varkens f .16 a .18 per Va ®1G. Magere Varkens f 12— a 19.p. gt. Biggen f5— a 8.— Scha pen f 14. a i 22.Lammeren f 6—a 9.— Konijnen t - 60 a f 1.10. Kippon - .80 u 1.45 per stuk. Eieren f 2.75 a f 3.- per 100 stuks. Boter f 0.50 a f 0.52' per kop Eenden f a f - Jacs. C. VISSER en J. ROGGEVEEN. Schagen, 28 April 1899. Geen receptie. Woensdag 8 Mei a. s. hopen ft u ft onze geliefde Ouders ft f Frederlks S ft en ft ft S J. Veste ring- jU| *7 hunne 25-jarige Echtvereenigiug f o te herdenken. 'xy i)ö Hunne dankbare Kinderen, S J ft Anna Paulowna, 30 April 1899. II ij XX!§X*><Ss Cs. van HERWERDEN Jz. en Voor de vele bewijzen van deelne ming, ontvangen bij het overlijden van onzen geliefden Vader, Behuwd-, Groot- en Overgrootvader, den Heer KLAAS BREEBAART, betuigen wij onzen liartelij ken dank. Uit aller naam, J. BREEBAART Kz. Winkel, 25 April 1899. W} Den 8sten Mei a.s. hopen onze geliefde Ouders hunne vijf-en-twintig jarige Echt- el vereeniging te herdenken, ft Hunne dankbare Kinderen, ft Schagen, 29 April 1899. XX 'XX 5$ <§>2 ft Den 7den Mei hopen onzege- ft ft liefde Ouders ft Cs. Si ram er ft ft en ft ft Ma. Mrook ft ft hunne 45-jange Echtvereenigiug ft ft te herdenken. ft ft Namens hun dankbare Kinderen, ft ft Behuwd- en Kleinkinderen, ft ft Cs. KRAMER Cz. ft ft Winkel, April 1899. ft Op den 8 Mei a s. hopen onze geliefde Oom en Tante en hunne 25—j arige Echtver- eeniging te herdenken. Uit aller naam, C. KRUIT. J. KRUIT. II. D. KRUIT. Winkel, 29 April '99. Den 30 April a. s. hopen onze geliefde ouders ft W. Bood ft en ft A. Hoogland ft hunne 4:0-jarige Echtvereeniging ft te herdenken. ft Hunne dankbare Kinderen, ft Behuwd- en Kleinkinderen, ft Eenigenburg, April 1899. ft XX Den 8 Mei hopen onze ge- ft ft geliefde Ouders ft hunne 40—j arige Echtver- e e n i g i n g te herdenken. ft a Namens hunne dankbare Kin- deren, Behuwd-en Kleinkinderen, jj Corn. KOS Jr. ft Damrak 18, Amsterdam. 3<§X§3<S5!Si<S3qeXS}tS!)0C ter gelegenheid van de Voorjaarsmarkt tfi v.m. Vertrek van Schagen 3.25 Hariugh.-Barsingerh. 3.30 Barsingerhorn 3.37 u Weere 3.41 ,i Lutjewinkel 3 45 Winkel .3.50 Nieuwe Niedorp 3 54 v Aartswoud 4. n Hoogwoud 4.06 ii Opmeer-Spanbroek 4 13 ii Sijbek.^Benningbroek 4 25 ,i Benningbroek 4.31 Aankomst te Wognum 4 35 v.m. Vertrek van Wognum 5.03 ii Benningbroek 5.07 ,i Sijbek.-Benningbr. 5.13 ii Opmeer-Spanbroek 5.25 ,i Hoogwoud. 5.32 ,i Aartswoud 5.38 Nieuwe Niedorp 5.44 i, Winkel 5-48 ii Lutjewinkel 5.53 Weere .5.57 ii Barsingerhorn 6.01 n ii Haringh.-Barsingerh. 6.08 Aankomst te Schagen 6.13 Vertr. Lokaalspoor n. Purmerend 4,59 a a n vangende I M e i 1899. TRAM NUMMER 8. Aankomst van Amsterdam Vertrek van Schagen Haringhuizen-Barsingerkorn Barsingerhorn Weere Lutjewinkel Winkel Nieuwe Niedorp Aartswoud Hoogwoud Opmeer-Spanbroek Sijbekarspel-Benningbroek Benningbroek Aankomst te Wognum V p p u 7) P P 13 ii 3 25 3 30 3.37 3.41 3.45 3.50 3.54 4 4 06 4 13 4 25 431 4.35 Vertrek Locaalspoor naar Hoorn 4.59 4 4.05 4.12 4.16 4.20 4 25 4 29 4.35 4.41 4.48 5.— 5 06 5.10 5 15 5 20 5.27 5.31 5 35 5 40 5.44 5 50 5 56 6.03 6.15 6 21 6 25 8 11 15 17 2 01 7 31 7.36 7 43 7.47 7 51 7.56 8.— 8.06 8.12 8.19 8.31 8.37 8.41 9 15 9 20 9.27 9.31 9 35 9 40 9.44 9 50 9.56 10 03 10.15 1021 10 25 11 02 11.07 11.14 11 18 11.22 11 27 11.31 11.37 11.43 11 50 12.02 12 08 12 12 cl 12.20 12.25 12 32 12 36 12 40 12 45 12.49 12 55 1 01 1.08 1 20 1 26 1 30 12.40 12 45 12 52 12 56 1 1 05 1.09 1.15 1 21 1 28 1.40 1 46 1.50 2.10 2.16 2.23 2.28 2 33 2 39 2 43 2 55 3 3.06 19 5.09 5 10 5 15 5 22 5 26 5 30 5.35 5.39 5.45 5.50 5 56 6 06 6 11 6.16 6.36 8.51 TRAMNUMMERS Aankomst Locaalspoor van Hoorn Vertrek van Wognum Benningbroek Sijbekarspel-Benningbroek Opmeer—Spanbroek Hoogwoud Aartswoud Nieuwe Niedorp Winkel Lutjewinkel Weere Barsingerhorn HaringhuizenBarsingerhorn Aankomst te Schagen n 5.03 5.07 5.13 5.25 5.32 5.38 5.44 5.48 5.53 5.57 601 6.08 6.13 Vertrek naar Amsterdam 5 27 5.31 5.37 5.49 5.56 6.02 6.08 6.12 6.17 6.21 6.25 6.32 6.37 10.40 6.45 6 49 6 55 7.07 7.14 7.20 7 26 7.30 7.35 7.39 7.43 7.50 7 55 10.50 10 54 11 11 12 11.19 11 25 11.31 11.35 11.40 11.44 11.48 11.55 12.— 10 38 2— 10 12 1 06 1.10 1 16 1.28 1.35 1.41 1 47 1.51 1 56 2.— 2 04 2.11 2 16 1.26 14 2.02 16 18 6 21 20 1.35 1.39 1.45 1.57 2.04 2.10 2.16 2.20 2 25 2 29 2.33 2.40 2.45 2 10 2 14 2 20 2.32 2.39 2 45 251 2.55 3— 3 04 3 08 3.15 3 20 3.10 3.17 3 23 3.29 3.33 3.38 3.42 3.46 3.53 3.58 7.08 7.15 7.19 7.25 7 37 7.44 7.50 7.56 8 8.05 8.09 8 13 8.20 8.25 8.12 12.57 2.29 4.14 4.14 4.14 a. Alléén des Dinsdags, b. Alléén des Donderdags c. Alléén des Zaterdags, cl Alléén des Maandags en Dinsda-s. e Alle dagen behalve des Maandags en Dinsdags, f Alléén des Vrijdags.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1899 | | pagina 3