DE STAKING. Uitsluiting op scheepvaartgebied. T w e e d e Kame r. Aan den heer P. G r e id an us, Hoofd der Openb. Lag. School te BURGER- BRUG, is een pensioen toegekend van t ül aan mei. S. v. d Ploeg-geb. Tanga, onder wijzeres te St. MAARTENSBRUG, een pen sioen van f 246. WINKEL. De heer W. Bronneger Onnekes heeit met gunstigen uitslag zijn theologische studiën aan de Hoogeschool te Groningen geëindigd. WINKEL. 5 De heer C. Koornen is benoemd tot boek houder der Nutsspaarbank. Te NIEUWE NIEDORP zal Zon dagavond een concert plaats vinden, dat veel moois belooft. Niedorp'a Mannenkoor met damesafdeeling, dat verleden jaar zoo schit terend met een eersten prijs uit het strijdperk trad, geeft een uitvoering, waarbij als viool solist zal optreden de heer G. Groen van Aartswoud, over wiens spel de Hoornsche bladen, telkens wanneer hij in „Sappho is opgetreden, steeds vol bewondering zijn. Gok elders trad de heer Groen met veel succes op. Melodia" zal haar succesnummer „Die Spinnerin" zingen en „last not lenst zal met genoegen vernomen worden, dat de dames M. en T. Ploor weer een paar duetten ten beste zullen geven. De Dinsdagavond in de Prins Mauiits te NIEUWE NIEDORP door den Notaris Backx publiek verkochte huismans woning met te zamen 2.61.00 H.A. en bouwland, aan den Ooijevaarsweg te Nieuwe Niedorp, behoorende aan en bewoond en gebruikt door A. Schoen, heeft opgebracht f 4341.—; kooper is de heer S. Kos, eveneens ftl daar. Vr ij stelling miliciens. Door het hoofdbestuur van de Holl. Maat schappij van Landbouw zal een verzoek wor den gericht tot de regeering, om de miliciens en hen die voor herhalings-oefeningen wor den opgeroepen, vrij te stellen gedurende de maanden Juli en Augustus, voor zooverre zij in den landbouw werkzaam zijn. Men maldt aan de N. Ct. De reserve-korporaal P. C. Kappetein te Helder is bij vonnis van den krijgsraad in het 4de militaire arrondissement, standplaats HAARLEM, veroordeeld tot een gevangenis straf van 8 maanden en degradatie, wegens het verspreiden van het bekende manifest „Aan de militairen", daarbij gebruik makende van de middelen, hem door zijn ambt ge schonken. Beklaagde is hiervan in appèl ge komen bij hel loog Militair Gerechtshof. Een op 1 enter Te HEUSDLj. vervoegde zich Zaterdag bij verschillende ing zetenen een als heer ge kleed persoon. Bij den ean vertelde hij, predi kant te zijn in Belgiëbij een tweede dat hij predikant was, doch nog geen gemeente had bij een derde, dat hij student was en weldra eind-examen zou doen. Daar zijn geldelijke toestand niet rooskleurig was, bood hij een door hemzelf opgestelde preek aan. Geld vroeg hij niet, maar wat men gaf, zou hij in dank aannemen. Hij vertelde, aanbevelingen te hebben van den kerkeraad en predikant der Ned. Herv. kerk te Heusden en noemde verscheidene be kende personen op als zijn bekenden en vrienden. Men stelde een onderzoek in en het bleek, dat alles gelogen was. De politie werd gewaarschuwd, en toen hij deze bemerkte, was hij in eens verdwenen men kon bem nergens meer vinden. Hij heeft te Heusden vele personen bij den neus gehad. - Te 's-GREVELDUIN-CAPELLE heeft zich een treurig geval van bloedver giftiging voorgedaan. De 18-jarige C. B. had vóór 8 dar en haar rechteroog uitge- wasschen met een doek, welke tevoren door haar vader was gebruikt bij de behandeling van een dier, dat aan miltvuur gestorven was. Maandagmorgen is zij overleden. Uitslag der op 6 April door Notaris Backx gehouden veiling te ANNA PAULOWNA Een huis en erf met wei- en bouwland te Anna Paulowna, a. d. Zandvaart, sectie K, nos. 627 en 935, samen groot 1.26.64 hec tare. Kooper de heer Jan van Baaren te Anna Paulowna, voor f 1332.—. Een perceel weiland aldaar, aan den Stoomweg, sectie K, no. 1693, groot 1.07.60 hectare. Kooper de heer Pieter Vink aldaar, voor f 739. Een perceel wei- en bouwland aldaar, aan den Zwartenweg, sectie K, no. 1325, groot 95.30 aren. Kooper de heer Arie Raven Jacobszoon aldaar, voor f 865. Samen f 2936.Zijnde de overige perceelen opge houden. MAANDAG. De staking in het transportbedrijf te water en te land is uitgebroken. Zondagnacht is te Amsterdam in het Paleis voor Volksvlijt vergaderd en is de staking geproclameerd. Ook te Rotterdam had een vergadering plaats. De staking is geproclameerd voor de dwang- wetten, den loonelsch en het terugnemen der ontslagenen. De staking voor de spoorwegen betreft het geheele land, en voor het transport te water de plaatsen waar dit te beduiden heeft, te Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht en Zaan dam. De heer Oudegeest zeide dat dit gedaan was naar aanleiding van de houding, door de Regeering aangenomen in zake de wetten, en omdat het spoorwegpersoneel de loons- verhooging wil hebben vóórdat de wetten eenige verbetering onmogelijk maken en om dat het spoorwegpersoneel niets verwacht van de Maatregelen van Bestuur, die de Re geering heeft toegezegd, en waarvan de beteekenis van weinig invloed zal wezen op de verbetering der toestanden. Deze Btaking op de spoorwegen, dus voegde de heer Oudegeest hieraan toe, treedt d a d e 1 ij k in werking, zoodat men geen en kelen ochtend-trein zou laten loopen en op de vraag, of ook andere vakken bij de sta king betrokken zouden worden, zeide hij „Dat de staking zich wel in andere richtingen zou ontwikkelen". De treinen vertrokken van Amsterdam naar verschillende plaatsen onder militair geleide. Alle overgangen waren door militai ren bezet. Binnen den tyd van anderhalf uur na het uitbreken der staking was elke militair op zijn post. De treinen vertrokken vrij geregeld, of schoon natuurlijk veel minder dan anders. Een beperkte dienstregeling is ingevoerd. Van Amsterdam naar Helder, via Zaandam vertrekken de treinen No. 107 te 9.48 uur No. 646 te 12.88 uurNo. 661 te 4.30 uur. Van Helder naar Amsterdam via Zaandam No. 104 te 7.40 uur; No 648 te 12.16 uur; No. 666 te 4.06 uur. Deze dienstregeling wordt eiken dag naar om standigheden gewyzigd. Ingekrompen zal de dienst waarschijnlijk niet worden. Voor het internationaal postverkeer is gezorgd. De perrons zijn op elk station ontruimd en de passagiers mogen de wachtkamers, die afgesloten zijn, niet veriaten. Te ongeveer half 10 kwam Maandagmor gen de eerste trein het Weesperstatiou te Amsterdam binnen. Het vertrekken der trei nen gaat vrij geregeld op de aangege ven uren. IW, In het Weesperstation zijn een 20U man militairen ondergebracht; het logies is daarvoor in het bestelbureau in orde gebracht. Om het station was het verbazend drufc Huzaren moesten gedurig met de blanke sabel de menigte uiteendrijven. 45 Man bleef er op het station Weesperpoort aan het werk. Er waren zeer weinig reizigers. Men bleek algemeen weinig vertrouwen te stellen in de treinen, men achtte de directie niet in staat den dienst loopende te houden. Aan het Centraal-station verzekerde men, dat de Directie te Amsterdam alleen zeker rekenen kan op 60 machinisten en 150 man seinwachters, rangeerders, conducteurs, die bepaald de Maatschappij trouw zullen blijven. De eerste schade, die geleden werd, was voor de paardenkoopers, die geen van allen de Utrechtsche Palmmarkt met hun die reu konden bereiken. Schepen, voor Amster dam gesignaleerd, die reeds het kanaal waren binnengevaren, zijn, op het hooren van het nieuws, allen naar Antwerpen gegaan. Op de fabriek voor spoorwegmateriëel sta ken 900 man; op de werf van de Scheeps bouwmaatschappij bijna allen. De boot- werkers en sleepers te Rotterdam Lebben eveneens den arbeid neergelegd. Zoover bekend, wordt reeds gestaakt te Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Den Haag, Nijmegen, Hilversum, Almelo, Apeldoorn, Leeuwarden, Haarlem, Zwolle, Zutphen, Utrecht, Rozendaal, Winterswijk, Helder, Hoorn, Groningen, Zaandam, Enkhuizen, Alkmaar, Gouda, Delft, Nijmegen, Deventer. Overal heeft men een beperkten dienst gaande kunnen houden. Het Internationaal Postverkeer is verzekerd. De stoomtram Haarlem Alkmaar en de Noordholl. Tram staken eveneens. De post heeft voor het vervoer van brieven etc. per automobiel gezorgd. De socialistische Kamerleden zijn allen in Den Haag de heeren wisten wat hun boven het hoofd hing. Te Amsterdam is Maandag, hoe ongelukkig het ook is, reeds een schot gevallen. Te kwart over vieren Maandagmorgen I stonden voor het administratiegebouw der H. S. M., op het Droogbak, een tiental werk- I lieden, verbonden aan deze maatschappij. Zij wilden de trap op, voerende naar het stations emplacement. Hier stond echter een soldaat. Deze hoorde de mannen zeggen „Wij zullen allemaal maar in eens doorloopen". De schild wacht waarschuwde, dit niet te doen. Hij sommeerde tot 4 malen toe: „Halt of ik schiet". Toch liepen de mannen door. Het schot viel en de lampenist D. R. Huising, Marnixstraat 48, kreeg een schot in den buik. Hij werd verbonden in het stationsgebouw en per rij tuig gebracht naar het Binnen-Gasthuis. Aan het Centraal-Station zijn de volgende officiëele bekendmakingen aangeplakt Bekendmaking. Aan het stakende personeel wordt bekend gemaakt, dat allen, die niet binnen 24 uur den arbeid hervat hebben, geacht worden worden hun ontslag uit den dienst der Maatschappij genomen te hebben. DE RAAD VAN ADMINISTRATIE, 's Voormiddags 10 uur, 6 April. Ook in het Havenbedrijf wordt een alge- meene uitsluiting toegepast. De treinen rijden niet volgens seinen, maar op telegrafische berichten. Dit strekt natuur lijk ter meerdere veiligheid van de reizigers nu er minder treinen loopen is het mogelijk naar telegrafisch bericht te rijden. De militairen zijn voorzien van zes houders scherpe patronen en zes houders wachtpatro- nen, te zamen 60 stuks. Bovendien bevinden zich op het geweer nog vijf wachtpatronen. Eerst in het uiterste geval zal van de scherpe patronen gebruik gemaakt worden de uitwerking der wachtpatronen is minder hevig. Het aantal beambten, dat de Hollandsche IJzeren Maatschappij te Amsterdam getrouw is gebleven, heeft de raming met een vierde deel overtroffen. Sommige beambten, die Maandagmorgen om te posten waren uitgezet, kw men zich om elf uur voor den dienst aanmelden. Door de staking in het schuitenvoerders- bedrijf hebben een aantal werklieden van de j suikerraffinaderijen De Amstel en Spakler en i Tetterode gedaan gekregen. Men heeft geen i voldoende vervoermiddelen en de fabrieken worden tot de helft toe teruggebracht. Een Amsterdamsche reeder en cargadoor schrijft aan Fairplay, het Engelsche scheep vaartblad, het volgende „Wat betreft ladingen naar Holland, zou ik mij geenszins gelukkig achten, indien mijne booten naar Holland bevracht werden, wegens de eindelooze moeilijkheden, die wij hier met de arbeiders ondervinden, die, gehoor gevende aan de inblazingen hunner leiders, zich op de meest onverantwoordelijke wijze gedragen. Het wil mij voorkomen dat, indien de handel van Amsterdam naar elders wordt verlegd, deze volksmenners, die niet verder zien dan hunne neuzen lang zijn en hunne volgelingen op een dwaalspoor leiden, de volle verant woordelijkheid daarvan zullen tedragen hebben, want de tegenwoordige staat van zaken begint iedereen de keel uit te hangen". Het vreemdelingenverkeer in Amsterdam was de laatste weken bedroevend klein. De meeste hötelhouders klagen steen en been. Terwijl in dezen tijd des jaars vele families uit de provincies naar Amsterdam plegen te komen, sommige zelfs met haar equipages, die zij dan elders stallen, terwijl ze zei ven in hêtels intrek nemen, zijn die er ditmaal bykans niet geweest, bevreesd blootgesteld te zullen staan aan onaangename bejegening op straat. In dezen tijd, tegen Paschen, kwamen andere jaren vele Engelschen hun Paaschvacantie in Nederland doorbrengen en hadden de hotels hier het daardoor druk. Thans had zekere hotelhouder nog geen enkele kamer door een Engelschman besproken. In Amsterdam hebben Maandag de noodige relletjes plaats gehad. De nieuwsgierigen hoop ten zich in den omtrek van het Centraal Station op. Talrijke detachementen politie rukten aan. De sabel moest worden getrokken om de menigte te verspreiden. Hierbij werd iemand de hand bij den pols afgekapt. Hij werd ingebracht bij den heer Van Ledden Hulsebosch, waar hij werd verbonden, om vervolgens naar het gasthuis te worden ver voerd. Nog enkele personen liepen verwon dingen op. Het aantal nieuwsgierigen nam steeds toe. Gedurig moesten politie, huzaren en mare chaussees blijven chargeeren, want de menigte werd voortdurend grooter en maakte op sommige punten door luid fluiten de paarden schichtig. De naam van den aan den pols verwonde is David Kobus Bellers, dokwerker van be roep. De aan het hoofd verwonde werd ge noemd door iemand die hem vergezeld had Kooting. Vooral voor het Centraal Station waren Je charges hevig en raakte menigeen onder den voet. Er werden nog een paai' personen licht verwond, maar hunne namen konden wij niet vernemen. Bij een charge stortte een der marechaus sees met zijn paard en geraakte er onder. De man bleek echter slechts licht verwond en kon weer te paard stijgen. Het Damrak van het Victoria Hotel ai is geheel ontrnimd met de blanke sabel. Den reizigers en logeergasten van 't Vic toria Hotel, die zich op de stoep en in de entree geplaatst haddeD, werd verzocht naar binnen te gaan. Steeds werd de menigte, waaronder hinder lijk gillende groepen, her- en derwaarts verspreid. Van het Stationsplein voor het Centraal station verplaatste zich de herrie naar de Prins Hendrikkade, Martelaarsgracht en Damrak. Daar schoolden eenige duizenden nieuwsgierigen samen, mannen en. vrouwen, ouden van dagen en schoolkinderen vooral van deze laatsten veel, die met een troep op geschoten jongens er pleizier in vonden, de bereden manschappen van politie, marechaus see en cavalerie uit te jouwen en hunne paarden door fluiten te verschrikken. Van de stakende werklieden was niemand te be speuren. Zóódanig werd" de politie bemoeilijkt in haar pogingen om de volksmenigte tot door loopen te bewegen, dat meermalen charges moesten worden uitgevoerd. Met wapenstok en sabel werden vinnige slagen uitgedeeld en in woesten galop veegden de ordebewaarders te paard de trottoirs scboon. In het Prins Hendrikplantsoen werden zoo nu en dan ware „hurdle-races" te zien gegeven, wijl het volk dekking zocht binnen de hekjes op de perken. Een dronken kwajongen, die een passeerend reiziger een slag in het gezicht had gegeven, werd gearresteerd en naar den politiepost in het station gebracht. Bij zijn overbrenging drong het publiek weder zoodanig op, dat den beiden agenten, die hem bij den kraag had den, ruimte moest worden verschaft door een charge. Omstreeks vijf uur verplaatste zich een deel van de drukte naar den N. Z. Voorburg wal, waar bij het uitvoeren van een charge twee huzaren van hun paarden vielen, echter zonder zich te bezeeren. De dieren werden spoedig weer opgevangen en opnieuw door hun berijders bestegen. Waarschuwing. Volgens opdracht van den Commissaris der Koningin in de provincie Noord-Holland, over eenkomstig het verlangen der Regeering, wordt ter openbare kennis gebracht dat men op zijn hoede moet zijn bij het passeeren der overwegen in de spoorbaan, voor- zooveel betreft het gedeelte van de lijn AmsterdamRotterdam, gelegen binnen deze gemeente, daar er, in verband met de heer- schende werkstaking, geen zekerheid bestaat dat de sluitboomen der overwegen, bij het naderen van een trein, gesloten zullen zijn. Voorts wordt een iegelijk gewaarschuwd: dat het ten strengste verboden is, anders dan tot het passeeren van een overweg, zich op de spoorbaan te begeven en dat elke poging tot vernieling van die baan, alsmede van de zich daarin bevindende kunstwerken,niet alleen strafbaar is, doch met de wapenen zal worden gekeerd. De Burgemeester van Amsterdam, VAN LEEUWEN. Amsterdam, 6 April 1903. Een correspondent van het Handelsblad heeft een reis per spoor gemaakt en vond overal alles in orde. Hij zegt, dat een ieder zonder eenige vrees en met volle gerustheid in de tegenwoordige dagen gebruik kan maken van den trein. De beperkte diensten worden geregeld en zonder eenige stoornis volgehouden. Op ver schillende stations is de staking lang niet algemeen. Op de Zeeuwsche lijnen is de dienst volledig. In Leeuwarden wordt niet ge staakt. In Arnhem zullen 52 machinisten, de overgroote meerderheid, niet staken. In Nij megen kwamen reeds stakers weer op den arbeid. Ook te Utrecht en Tilburg was dat het geval. Bij den Centraal-Spoorweg zijn reeds stakers ontslagen. De Koningin. Volgens te 's-Gravenhage ontvangen berich ten wordt H. M. de Koningin, zoo niet reeds vanavond, morgen te 's-Gravenhage van Het Loo terug verwachtwelk vervoermiddel is niet bekend. De staking der bakkers in Amsterdam, die hangende was, is uitgesteld en zal als laatste troefkaart worden uitgespeeld. De ertswerkers te Rotterdam hebben den arbeid neergelegd. De bootwerkers te Marseille hebben besloten Hollandsche schepen te boycotten. DINSDAG. De directie der H. IJ. S. M. heeft de beste verwachtingen voor het verloop van de be weging, die thans aller aandacht bezighoudt. Het aantal der mannen, welke de maat schappij trouw bleven, wordt aanmerkelijk aangevuld door hen, die zich komen aanbie den om weder aan 't werk te gaan. Te twaalf uur Dinsdagmiddag rekent de directie den termijn van 24 uur geëindigd te zijn en haar plan staat vast, om diegenen van het personeel, welke zich dan nog niet hebben aangemeld, onherroepelijk als ontslagen te j beschouwen. Naar aanleiding van haar oproeping om j werkkrachten, ontving de directie reeds zoo- i veel aanbiedingen, zoowel van technisch ont wikkelden als van hen, die zich als niet-vak- lieden als werkkracht beschikbaar stellen, j dat waarschijnlijk het aanbod de vraag reeds overtreft. Hoeveel werklieden zich voor hervatting van den arbeid hadden aangemeld vermocht men nog niet te vernemen. Zulks zal eerst na het verstrijken van den „fatalen termijn" kunnen worden medegedeeld. Het schijnt, dat in het bijzonder de machi nisten hoog spel spelen, verkeerende in de meening, dat speciaal zij onmisbaar zijn voor het bedrijf der maatschappij en dat hun plaatsen niet zijn in te nemen. Intusschen voorziet de directie in hare behoefte aan machinisten, door stokers die voor een machi nist-aanstelling in de termen vallen, doch daarop in normale omstandigheden nog zouden moeten wachten tot opschuiving in de rangen plaats heeft, op de locomotieven te plaatsen en hen voor vast als machinisten aan te stellen. De directie verklaarde ten slotte er geen oogenblik aan te twijfelen, of de dienst zooals die gisteren was ingericht, zal ook I heden en de volgende dagen zoo plaats heb- jndien zich reeds heden niet de moge lijkheid voordoet het aantal per dag rijdende treinen uit te breiden. Het vrachtgoederen verkeer is nog gestremd passagiersgoederen worden op de gewone I wijze vervoerd. Wanneer na hedenmiddag de nieuwe krachten aan het werk zullen wor den gesteld, zal ook zoo spoedig mogelijk in het vervoer van goederen worden voor zien. Natuurlijk zal het recruteeren van het nieuwe personeel eenige krachtsinspanning vorderen en wat tijd, doch de directie heelt ook te dezen opzichte goeden moed. Bij de directie van het Holl. Spoor komen zich hoe langer hoe meer mannen aanmelden om weder in dienst te komen, zóó zelfs, dat men den Parijschen trein kon doen rijden met twee locomotieven. Dinsdagochtend kwamen zich de bestellers bij den stationschef aanmelden om weder in dienst te gaan. Zij waren niet in uniform de chef zeide. dat zij zich konden aanmelden in uniform uiterlijk tot half elf en dat dege nen, die dan niet in dienst waren, onherroepe lijk waren ontslagen. Van de 16 bestellers meldden zich vóór het genoemde uur het grootste gedeelte weder aan om in dienst te komen. Bij de directie van het Holl. Spoor hebben zich zoovelen aangemeld om in de plaats der ontslagenen in dienst te komen, dat zij heden om twaalf uur geen personeel meer koD aannemen. Door het Comité van Verweer, dat daartoe hedennacht besloot, is de werkstaking gelast voor het bakkersbedrijf in het geheele land. Getracht zal worden daaraan hedenavond uitvoering te geven. De Amsterdamsche patroons, die reeds vroeger de mogelijkheid van eene dergelijke staking overwogen, hebben maatregelen ge nomen, waardoor de staking niet werkelijk algemeen zal worden. Het rondbrengen van brood zal beperkt moeten worden. De handel in meel, steenkool en petroleum ondervindt wezenlijk nadeel van de staking in de transportbedrijven. Een enquête, bij de voornaamste vertegenwoordigers gehouden, toonde weliswaar, dat de voorraden in Am sterdam zeer voldoende geacht kunnen wor den, maar over het algemeen is de toestand deze, dat men er niet aan kan komen. Meel ligt bij enkele groote bakkerijen, die over eigen ruime zolders beschikking hebben, in voldoende hoeveelheid opgeslagen om i geen vrees te koesteren, dat zij eerstdaags j aan hun klanten niet zullen kunnen leveren i maar daartegenover staat, dat andere bakke rijen, die afhankelijk zijn van de veemen, door de staking der schuitenvoerders, die het meel van de opslagplaatsen naar de broodbakkerijen moeten vervoeren, spoedig door hun meel heen zullen zijn. Naar men hier en daar beweerde, zouden aldus enkele kleinere bakkerijen haar bedrijf wellicht in de eerstvolgende dagen moeten staken, door stagnatie in den meelaanvoer. In den steenkoolhandel is de toestand feite lijk dezelfdeAmsterdam is voldoende van steenkool voorzien, maar door de staking in de transportvakken kan men deze voor raden als een dood bezit beschouwen. Een 200tal werklieden aan de Droogdok maatschappij Kóningin Wilhelmina hebben Dinsdagmiddag den arbeid neergelegd. Op een sein legden de mannen, die vanwege de maatschappij aan de booten van den West- Indischen maildienst werkzaam waren, even eens den arbeid neder. Te Rotterdam hebben de erts werkers zon der vergadering besloten, weer aan den arbeid te gaan. De geproclameerde staking in het transport bedrijf is dus hier eene reusachtige misluk king, en ook voor de spoorwegen schijnt het die richting uit te gaan, althans aan het station D. P. waren van de 51 vaste machi nisten heden reeds 36 in dienst. De Koningin vertrok Dins dag naar de residentie. Het Hbld. verneemt met zekerheid, dat hedenmiddag om vijf uur door de werkgevers op het ge bied van scheepvaart, veemen en schuitenvervoer, de alge- meene uitsluiting zal worden geproclameerd. Er werden nog verschillende treinen door de H. S. M. ingelegd. In het geheel vertrekken thans van het Centraal Station te Amsterdam naar de Hol landsche zijde 26 treinen, naar het Oosten 16; er komen aan van de Hollandsche zijde 26 treinen en van de Oosterzijde 17. Volgens berichten hebben zich 50 °/o der machinisten en 80 der andere arbeiders weder bij de directie der H. S. M. aangemeld. De lock-out op het gebied van scheepvaart, veemen en schuitenvervoer is geproclameerd. De lock-out omvat de werklieden aan alle stoomboot-en scheepvaartmaatschappijen, alle expeditie-zaken, alle schuitenvoerders en alle veemen, naar ruwe, doch ruime schatting 4 èi 6000 man. De voerlieden te Amsterdam hebben beslo ten niet te staken. De staking der bakkers was Dinsdagavond lang niet algemeen. Op verschillende bakke- i rijen mankeerde geen enkel gezel. Uit vrees dat men geen brood zou kunnen krijgen, liep het bij verschillende bakkers storm. In menige bakkerijen was de voorraad ge heel uitverkochtaan sommige winkels werd bepaald queue gemaakt, om toch maar een broodje te krijgenhier en daar leek het wel een inval. Het leelijke is evenwel, dat de voorraad meel spoedig opgebruikt zal zijn. De fabriek voor spoorwegmateriëel zal door de directie worden gesloten. Uit Haarlem wordt gemeld, dat alles rustig is, maar dat geen brood meer is te krygen. De bakkerswinkels zijn leeg verkocht. In de grutterijen zijn geen handen genoeg om het publiek te bedienen. Een aantal bakkergen werken met half personeel. Te 's-Gravenhage is tot dusverre op geen enkele bakkerij staking uitgebroken. Te Rotterdam is een algemeene staking geproclameerd in de bouwvakken, maar men gelooft aan geen deelneming. Te Dordrecht is de spoorwegstaking vrij wel geëindigd; bijna allen hebben zich weer aangemeld. Ook te Almelo is de staking geëindigd. Te Leeuwarden is niet één staker. In Groningen zijn wel stakers, maar alles gaat geregeld zijn gang, In Utrecht is ie staking vrij algemeen. Het algemeen debat werd Zaterdag voortgezet door den afgevaardigde van Leiden, Prof. v. d. Vlugt. Deze verdedigde de ontwerpen voorai tegen de aanvallen der uiterste linkerzijde. Het gezag dor overheid moet hooggehouden^ de arbeidsvrijheid beschermd tegen coalitie- dwang, maar tevens moeten aan het perso neel plichten worden ingescherpt door straf bepalingen. Vooral de tegemoetkomende hou ding der Regeering bepaalde zijn sympathie voor de wetsontwerpen; geen volgzaamheid van de Regeering, want zij zal hem beslist tegenover zich vinden b.v. bij haar voorstel tot tariefheffing in beschermenden zin, terwijl hy ook geen vijand is van de vakvereenigln- gen. met welker edel doel hy sympathiseert, vooral als zy toelagen geven aan werkloozen, maar het straffen van onverhoeds staken doodt geenszins het vereenigingsleven. Tegen dat gedeelte der rede van tnr Troelsrra was hoofdzakelijk dit betoog richt, waarbij spreker hem vooral v00r oogen hield de regeling der werkstaking^ bij de trade-unions in Engeland, waarbij een lichaam met de werkgevers onderhandelt over de eischen der werklieden, alvorens dezen gaan staken, een beginsel dat niets dan zegeningen met zich brengt. Z. i. is ;let vereenigingswezen van Nederlandsche arbei. ders nog levensvatbaar genoeg om dit voor. beeld te volgen, in Engeland gegrond 0p den afkeer van onverhoedsche staking. |je Duitsche strafbepalingen zullen de socigjjg. ten zeker niet wenschen. Spreker verdedigde de enquete naar tt. beiderstoestanden, in weerwil van de b®. kendheid met de arbeidersgrieven, ten eind6 ook beide kanten te hooren, en ontwikkelde op rechtsgeleerde gronden de stelling, dat verbreking van het arbeidscontract de rech ten aanrandt der mede-arbeiders en het bin dend gezag van de rechtsorde wegwerpt. Het solidariteitsgevoel van het laatst van Januari als misdadig veroordeelende, kwam hij op tegen de vooropstelling van het klas- senbelang en de dwanguitoefening, bij de spoorwegstaking aan het licht gekomen. Een Regeering, die dergelijk revolutionnair, ultra- particularistisch bedrijf met gepaste midde len poogt tegen te gaan, zal mèt zich vin. den allen, die krachtens de hoogere roeping van den Staat, alle egoïsme in het volksleven willen verbannen. De heer Van der Zwaag meende, dat na de ordelijke houding der stakers't niet noodig was, de miliciens op te roepen, veel minder in dienst te houden, en gaf daarvan de schuld aan de opruiende artikelen der pers. Een nieuwe staking was uitgesloten en er bestonden geen andere redenen voor dat samentrekken van leger en vloot te Amsterdam. Hij protesteerde tegen de z. i. onzedelijke bewering, dat de socialisten de oorzaak zijn van de oproeping der soldaten, ja het in dienst houden der lichtingen op hun gewe ten hebben, omdat die bewering verband houdt met de ook door spr. afgekeurde over haaste behandeling der dwangwetten. Meer uadeelig en schadelijk voor het spoor wegverkeer dan de staking, is de belem mering van het spoorwegvervoer des winters, tevens een gevaar voor de persoonlijke veiligheid. En dat is veel erger zelfs dan een tweedaagsche algemeene staking. De Reg. neme spoedig maatregelen en bevoor- deele niet de spoorwegdirectiën. Vandaar zijn weinig vertrouwen in de toegezegde enquête. Voorafgaande dienstopzegging is onmoge lijk en 't zou er mooi naar toegaan, indien staking verboden werd, zelfs na verbreking van het dienstcontract. Zijn bezwaar ligt vooral hierin, dat de Staat staking onder personeel van particuliere maatschappijen gaat straffen. Spr. achtte de tegemoetkomingen der Regeering en de toegezegde arbeidsvoor waarden niet zóó gewichtig, dat zij den draai der liberalen rechtvaardigen, die thans als een reactionnaire massa tegenover de arbei ders staan, gelijk steeds. Zijns inziens ken nen geestelijke adviseurs de arbeidersbelangen niet, om hun bemoeiing met hen te motiveeren. Spreker protesteerde tegen de uittartende houding, Vrijdag door den heer Passtoors aangenomen, toen hij weinig blijk gaf van politieke bezadigdheid, door tartend te vragen: waar blijft nu de staking? Een man als Passtoors moest begrijpen, hoe schromelijke gevolgen zulk eene houding kan hebben. (Geroep: zeer juistdoor de socialisten). Ten slotte wees spreker op de teekenende nieuwigheid in het parlement nl. bravoge roep, hetgeen, werd ze doorgevoerd, ook zou leiden tot teekenen van afkeuring [geroep zeer juistSpreker wenscht de heeren Talma en Passtoors geluk met de hun ten deel ge vallen bravo-aria's, die uitgingen van mannen, welke niet staan in de rijen van hen, die op komen voor de arbeidersbelangen [bravo's van partijgenooten]. De Voorzitter grijpt de gelegenheid aan, om de Kamer te verzoeken zich van teekenen van goed- of afkeuring te onthouden, waar dit ook voor de tribunes streng is verboden. De heer Melchers verwachtte van de regeling der rechtspositie geen wegneming der grieven van het spoorwegpersoneel en zette uiteen dat, hoe grooter hun organisarie is, hoe beter de vrijheid der arbeiders is gewaarborgd. De heer De Savornin Lohman dankte de Regeering voor de genomen maatregelen tegen de desorganisatie van het verkeer en ter bescherming der rechten van tal van arbeiders. De wetsverscherping beoogt niet het doo- den der vakbeweging, maar een betere be scherming van het individu. De heer Nolens achtte de maatregelen gewenscht in het belang der rechtsorde. Minister Kuyper dankte voor den steun van rechter- en linkerzijde, verklarende, dat de Regeering nog overtuigd is, dat een ernstige, dreigende toestand wordt doorleefd en 't haar plicht is zoo spoedig mogelijk ze kerheid in de rechtsorde te brengen, om een einde aan de spanning te maken Hij beantwoordt de bezwaren, door ver schillende sprekers geopperd, en meent, dat, als alles meeloopt, de bestuursmaatregel 1 >ins„ dagavond in het Staatsblad zal staan. De minister haalt verschillende staaltjes aan van terrorisme, door de arbeiders bedreven en meent, dat daartegen moet worden gewaakt. De minister hecht veel aan de vakorganisatie en zou gaarne willen, dat er eenheid bestond daarin. Maar dat kan niet, omdat met sociaal democraten en anarchisten onmogelijk valt samen te werken, omdat zij allo recht en zedelijkheid over boord gooien. Staken bn den spoorweg noemt de minister een misdrijf, dat moet worden gestraft, en het is plicht der Regeering, daartegen op te komen. Was men na de eerste staking bedaard gebleven, de Regeering zou geen reden hebben gevon den tot haar actie. Maar de leiders verhoo- vaardigden zich daarna op het machtsmiddel, dat gelukt was, dat voortaan in het kantoor van de heeren Oudegeest en Petter zou wor den aangewend en niet langer in het paleis en in de ministeriëele bureaux te 's-Gravenhage, Waarom was de staking ook op zich zelve misdudig Omdat men het geheele maatschap pelijk verkeer liet stilstaan voor het kleine doel om solidair te wezen met de werklieden van het Blaauwhoedenveem. Waar zoo iets gebeuren kan en dit voldoende is om de hoofdaderen van ons verkeer af te snijden, is er wel reden voor hen, die belang hebben bij handel en nijverheid, om te vloeken degenen die dezen slechten raad hebben gegeven 1 Daarbij kwamen de eischen van de hoogheid van den Staat, waar de gemeenschapsmiddelen werden afgesneden tusschen de Koningin en Hare raadslieden, met de militaire macht, enz. Daarbij kwam dat de macht zich concen treerde in een geheim comité, zonder consti- tutioneele waarborgen van openbaarheid, zonder gemeen overleg, zonder verantwoor delijkheid een comité, dat blinde gehoorzaam heid eischt. Géén gehoorzaamheid aan de wet wèl als slaven blinde volgzaamheid voor de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1903 | | pagina 2