RIJWIELEN.
li\
11.4
Nieuwe modellen 1905.
Onderdeelen en Banden
Reparaticn spoedig en billijk.
PLEGING's
S T A A Ti.
HANDEL IN
Zondag 9 April '05.
DERDE BLAD.
Binnen landsch Nieuws.
378ste Staatsloterij.
4 1.
Particulier Kapitaal op
Hypotheek, tegen boven
staande rente, beschik
baar ten kantore van den
Makelaar DE KIEVIET
te Wieringerwaard.
Li voorrabd
Mars, Pluto, XL, Een
hoorn en andere merken.
Renoveus alle
concurreer end,
A anbeveiend,
Jn. Smit,
KREIL, Barsingp rhorn
ADVERTENTIËN.
rewe üroiii- eo ülii
olie kleuren,
in bussen ver-krijgbaar.
Laugestraat 83, ALKMAaR.
De BIJTUIttEll door mij
op de verschillende tentoonstellingen
bovengenoemd ingezonden, behaalden
eerste e» tweede prijzen.
zoowel in nieuwe
als gebruikte Rijtuigen.
Degelijk werk,
sterk concurreerend, sierlijke vorm
Aanbevelend,
G. TATES,
Rijtuigmaker,
naast 't Hotel /Vader," SCHaGEN
iiv.niiiïCI'-lI'lllI'rilli'irii/tii
O. HUIBERT81
op Zondag 9 April,
hij Jb BIJVOET te Koegras, gem
Callantsoog.
Doet uw voordeel, om uwe
te vervangen door
wat overal mat succe3 voldoet.
Inlichtingen en prijsopgaaf verstrekt
de Heer
C J. DE BES,
S m e d e r ij
NIEUW VEEN lij ALFENad RIJN.
Machine-Olie,
Cylin der-Olie,
Motor-Olie,
Tuigen-Leder-Olie,
Consistent-Vet,
zoowel per origineel Fust, als per
Lieer of Kilogam. en verder alle
^aehinek^m ^-foehoejten, ver
krijgbaar bij
H. J. Vonk êt Zoon.
Kantoor en Magazijn: Paard**ll-
«r. 1*4
AGENT
der bekende merken
Victrix, Splendid, Mars.
Been- ei Bfflts-Riiiii
BUITEN- en
BINNENBANDEN
te Wieringerwaard,
Zooeven snelt mij een automobiel voorbij
van een bij zonder model en ik denk zoo bij
ma zo'f'aat 'k 't een8 over dat karretje
hebben. Niet, dat het mijn doel is, met het
gewone liedje aan te komen, dat die dingen
200 hard vliegen soms, ofschoon ze in de
hom der gemeente een „paard in matigen
draf" niet voorbij mogen gaan. Want wie
daarover klaagt, moet een zuivere berekening
weten aan te geven van de snelheid, waar
mede een paard in matigen draf zich voort
beweegt, ie's waaraan ik mij niet graag zou
wagen, nit vrees, dit ik minstens van twee
kanten klop zou krijgen. Immers, Jan rijdt
matig en Piet rijdt matigze steken geen
van belden op, en toch is da één een nar
eerder thais dan de ander, ra, ra, hoe kan
dat Als die onde wit van de tram van het
station af naar de Steaneabrng hobbelt, dan
zal toch niemand kannen ontkennen, dat 't
baest een matigen draf hondt. Maar waag
het dan eens te zeggen, dat een boer, die
over de Heilooërbrug rende zonder op te
letten of er voor de tallooze kindertjes, de
„loopers", flitsers, handwagens enz. enz. wel
tijd en plaats was om tijdig weg te komen,
onmatig is geweest. Neen, laten we maar niet
over matigheid twisten. Ik zon 't over die
vreemde anto hebben. Dat ding heeft teveel
eigenaardigheden, om er niet iets van te
zeggen.
In de eerste plaats is net, zoover mij al
thans bekend is, de eenige automobiel, die
we met ons twintigduizenden In Alkmaar
hebben. In dat opzicht kan dus zeker niemand
Alkmaar onmatig noemen. We zijn hier niet
slecht bedeeld met groote lui. Maar auto-
karretjes, ho maar! Die luxe schijnt zelfs
den grootste boven de begrooting te gaan
We ik niet hoor; ik heb 't nu over de
groote lui we rijden hier in den zomer
een ordentelijke fi )ts en 's winters metVan Dam.
Van Dam
JalkentgeVan Dam niet die manke Van
Dam, met dien blauwen kiel aan en fantasie-
hoed op Ga weet toch 't spreekwoord wel
,,'t oog van den meester maakt de paarden
vet" Welnu, dat is van hem afkomstig.
Van Dam is j e stalhouder in Alkmaar Et
zijn wel andere goeiea ookmaar Van Dam
is toch veruit nommer ééa. Dat zoo betrek
kelijk weinig menschea Van Dam kennen,
komt, omdat de Krebbesteeg de Lingestraat
niet is.
Ia en bij de Krlbbesteeg vindt ge de eta
blissementen van Van Dam en daar i6 hij zelf
ook Ik mag wel zeggen dag en nachtzoo
vroeg of zoo laat kunt ge daar niet passeeren.of
Van Dam staat om een hoek of een kant, ieder
die voorbijkomt beleef! groetend, als waren
'tallen zijn klanten. Eu het nauwlettend oog
van den eenvondigen man ziet toe, dat geen
rijtuig van stal gaat, dat niet van buiten en
van binnen onberispelijk net en zindelijk is.
Paard en tuigen, alles glanst u tegengeen
gespje, dat verkeerd is vastgemaakt. Niets,
dat ook maar een spoor van minder zorg
vuldig onderhoud vertoont. E1 nochtans legt
hij zijn grootste kracht niet in de afvaart,
maar bij de thuiskomst. Geen paard gaat
dorstig op stalgeen vindt een vullen stal of
gebrek aan hap-hap; hoe zou 't nu komen,
dat die paarden er altijd zoo florissant uit
zien en zoo lang meê doen? Zooals 't met
de paarden gaat, zoo gaat 't met de rijtuigen.
Zelf bij de zaak, altijdziedaar 'c geheim
van Van Dam. Daardoor alleen kan 't komen,
dat zijn zaak van een kleine de grootste werd
en dat het hem niet deert, al komt er elk
ja«r een nieuwe tram- of spoorlijn.
Maar, om op de anto terug te komen. Niet
alleen is het de eenige hier, maar het is ook
een nieuwigheid, een teeken van „Alkmaar
vooruit", dat en daarom is hst een unl-
cum aan de stad geen C3nten kost. Raden
te over voo: de Alkcnaarsche krantjas, om te
juichen. Wat ze niet doen. Za huilen maar
liever- Omdat de stad zoo vooruit gaat. Schier
overal elders moeten de menschen en de
kranten altijd maar duwen en stuwen, om er
bij 't gemeentebestuur den gang er in te houden.
Hier is een slak het meest vereerde dier.
Aan de kranten te oordeelen, de [oude]
„Alkmaarsche" buiten beschouwing gelaten
daar zit trouwens ook geen Alkmaarder aan 't
roer houden de menschen hier bij elke raads
zitting hun hart vast, als ging de Raad er
als een hollend paard met de heele gemeente
van door. Nu zon die vooruitgang misschien
nog wel te dragen zijn, als za maar geen geld
kostte. Maar sedert Alkmaar In dezelfde con
ditie verkeert als leder, die niets voor niets
heeft, hebben we op ons orgel alleen klaag
liederen staan. Vandaag klagen we, omdat
dit of dat anders moest wezen dan het is, en
is het morgen naar onze wenschen in orde
gemaakt, dan klagen we, omdat de verande
ring betaald moet worden. En mogelijk
hnilen we overmorgon, omdat er hcelemaal
niets is, waar we om huilen kunnen.
Hoe het ook zij, niemand kan nu pruttelen,
dat hij de nieuwe tuf tuf op zijn belasting
biljet terug zal vinden.
Als ge onze auto ontmoet, is nw eerste
Indruk, dat Alkmaar nog veel moderner is
en veel haastiger voortstapt, dan Inderdaad
^aar ls. Want het Is precies een stoombrand-
spultje. Die indruk wordt nog versterkt, als
ge bij een of ander huis halt ziet honden en
kerels er af ziet springen, die vlug een
slang uitrollen, welke door een raam of een deur
V1 "ala geleld wordt, terwijl een oogenblik
,.a®rn® de machine begint te puffen, dat 't
elhebbeiij '8- Wat ge hier aldus ziet werken
'8 een|stofzniginrichting. Ja, de tijd gaat
vooruit. Moesten we tot heden minstens een-
niaal in 't jaar de kleeden door den stoffeer
der laten opnemen, die altijd beloofde, dat hij
ze morgen terug zou brengen, terwijl hij niet-
emin nooit verzuimde ons een week op den
l en vloer te laten huizen en wat nog erger
kl' s 6 6r bovendien belang bij had, dat het
«leed zoo ganw mogelijk af was, want nienwe
dad hij altijd in de uitgebreidste kenze van
de nieuwste dessins voor de laagste prijzen.
*j° al hebt ge nit huis vrouwelijke voorzich-
igheld voor het „doen" van uwe tapijten
een solied werkman, dan kan die man toch
niet voorkomen, dat een belegen kleed al
Una even weinig geschikt ls om lang te
angen.alseen menscb, en vooral niet, als er,
at toch noodlg Ie, een druk gebrnlk wordt
rLTifi j vsn ro*de- Ge weet dan wel, hce
In komt 6rul' Baat> maar niet, hoe 't er weer
znri."* a"e* maakt nu bjj ons geen pnnt vsn
bellenmeer Qlt' achter ons. We
£aiirinr|t>L even c*en ondernemer van de stof-
K chting °P 611 eenige minuten later
staat de machinie voor onze deur. De slangen
worden uitgelegd en onder 't aanhoudend
pompen van dan motor wrijft een werkman
het nikkalmondatuk van da slang over bet
kleed, net zoo lang totdat hij alle plaatfjes
gehad heeft, waarna ge doodbedaard uw
maabekjes weer op haa plaats zet en de
heele Bchoonmsk is afgeloopen.
Geen stofje meer nit het kieed te kloppen,
met geen^ mogelijkheid. Zittingen van stoelen
en canape's worden eveneens langs gewreven
en tot h6t laatste korrelt ja uitgezogen. Denk
er om, dat ge er nw hoed en wandelstok niet
op laat liggen, want als de man niet oplet,
zonden ook die in het vnllniskastje terecht
komen. Een groot voordeel is ook nog, dat
bij dit alles geen stoija wordt opgejaagd en
de hygiëne wordt dus ook hierbij niet weinig
bevorderd. Nou aanstonds het abattoir nog
met gesterellseerde knakworstjes en bij een
jaar één of anderhalf een gemeentelijke melk
inrichting en dan kunnen de lijfrente-maat
schappijen hier haar matten wel rollen.
Hebban we met ons al en maar één auto
mobiel en nog wel 6sn werk-antomobiel, dan
wil dat nog niet zeggen, dat we hier heele-
maal niet 'rs vandaan kunnen komen of, als
we er alt zijn, tegen de thuisreis hoeven op
te zien. Of liever, het groote aantal diverse
roisgelegenheden naar en van Alkmaar is
waarschijnlijk de grootste oorzaak van het
klein getal private stoomrij'nigen. Ik was
zooevcn nog aan 't station van de Holl.
Spoor, waar de grond opgebroken Is voor het
leggen van de rails van de tram Egmond
AikmaarBergen. Het maken van deze nienwe
reisgelegenheid, die ons ten opzichte van
Egmond in dazelfde conditie moet brengen,
ais waarin Den Haag tot Scheveningen staat,
bracht mij tot een opsomming van onze
„toevoerlijnen,"en dan kan niemand ontkennen,
dat 't er nog al enkele zijn. Zoo gaan we met
de spoor heel gemakkelijk naar Amsterdam,
Haarlem, Den Helder, Hoorn, Friesland enz.
Staat ons de spoor niet aan, dan laten we
ons door de bloemenvelden naar Haarlem
trammen, of wel we stoomen met de tram
de Schermer en de Baemster door naar
Pnrmerend, om verder voor een boet je in
Amsterdam te zijn.
Willen we daar nog goedkooper komen,
dan nemen we de slaapmuts onder den arm
en gaan op ons gemak op de boot plaats
namen, die Idam zooveel keer per dag de reis
over de Zaan of over Parmarend maakt.
Naar Den Halder kannon we al even ple
zierig mat de boot. Toch maken we onze
plezierritjes eigenlijk met de stoomtram
maar dat begint met Juli pas naar Eg
mond of naar Bei gen. Met de Noorder
stoomtram hopen we spoedig in de Zjjpo te
zijn en we twijfelen geen oogenblik, of te
avond of te morgen wordt da primitieve
Langedijkar diligence door een meer modern
voertuig vervangen. Zoo doen we maar altijd
ons b;6t, de menschen steeds langer en steeds
plezieriger te laten leven. We zijn nog veel
te vroeg op de wereld. Help maar kijken.
W v. 't R.
2 93 40 H. A.,
Jorgejan Sr., is
Heddes voor de
- WINKEL
Nu da heer J. Bijhouwer zoo actief is ge
weest, om naar aanleiding van ons bericht
over het besproeien van vrnchtboomen, per
advertentie bekend te maken, dat hij
een sproeimachlne met de noodlge stoffen
heeft aangeschaft en beschikbaar stelt, meecen
we een nuttig werk te verrichten met nog
eens de aandacht op deze zaak te vestigen,
omdat iedereen nu, mat behulp van den heer
Bijhouwer, in staat ls, een proef te nemen.
We ontvingen deze wesk van da afdeellng
Landbouw van het departement van Waterstaat.
Handel en Nijverheid, de verslagen der tnin-
bouwproefvelden in ons land over 1903 en 1901
Daarin vonden nn we o. a. het veislagvtn de
bestrijding van het zoogenaamde schurft in
appel en pareboomen in 1904 Wij achten dit
voor onze plaats van zoo groot belang, dat
wij er het voornaamste van mededeelen.
De bouiliie bordelaise werd gedurende het
jaar 1904 bij da boomen, die voor de proef
dienden, 2 maal gebrnikt, n 1. één keer in
het voorjaar, voordat de bloeman zich openden,
dus in de maand April en bsgin Mei, en een
keer in de maand Juni, toen de vruchten
gezet waren. Voor de eerste besproeiïag
diende eene 3 procentage- voor de tweede
eane 2 procentage-oplossing.
Het bestrijdingsmiddel werd aangewend op
verschillende plaatsen van de provincie Noord
Holland, n 1. in de Beemsrer, in de Pnrmer,
op een drietal plaatsen te Wijdenes en op
eene plaats te Schellinkhout. Hoewel velerlei
variëteiten werden behandeld, had de be-
sproeiïig toch voornamelijk plaats bij de
Westlandsche Belhflurs en da Zaete Kandij,
omdat deze twee variëteiten het meest door
de ziekte worden aangetast. De schurft treedt
bij deze zoo sterk op, dat vele boomen er
midden in den zomer reeds bladerloos door
worden. Het hont sterft grootendeels in en
dikwijls gaan er boomen aan ten gronde. De
meeste boomen van deze twee variëteiten
brachten volstrekt geen vruchten meer voort
en bloeiden zelfs niet meer, zoodat de eige
naars er sterk over hebben gedacht ze op te
mimen en door anderen te vervangen. Som
mige boomen zijn dan ook reeds, ofschoon
ze nog jong waren, met andere variëteiten
afgeënt. Het spreekt vanzelf, dat zulke door
de ziekte sterk aangetaste exemplaren, ten
gevolge van de besproe ïug in 1904 voor het
eerst toegepast, datzelfde jaar nog niet door
een grootere vrnchtenopbrengst van de gevolgen
der bespuitlcg konden doen blijken. Echter
waren de gevolgen aan andere verschijnselen
wel degelijk merkbaar. In de eerste plaats
was het blad gezonder en werd het veel
minder erg door de ziekte aangetast. In de
tweede plaats groeide het hout sterker en
bleef dit volkomen gezond, terwijl ten derde
het oudere hont alle schilvers van het hont en
het mos verloor. Ook de kankerplekken,
voor zoover die op niet te oude takken aan
wezig waren, gaven teekenen van genezing,
doordat ze begonnen wondhont te vormen,
üe uitkomsten van deze proef waren dag
overal zonder uitzondering zeer gnnstig, maar
nit de vruchtenopbrengst zal dat natuurlijk
niet vóór 1906 kunnen blijken. Thans kan
dus het resultaat nog niet In cijfers weer
gegeven worden, althans niet van alle proeven.
Toch is dit reeds nn van ééne proef, nl.
die, welke In de Beemster genomen werd,
mogelijk. Daar werden nl. van eene rij van
17 boomen zoete kandij en eene van 16
boomen Westlandsche belif fl ur, resp 8 zoete
kandij's on 8 Westlandsche belhfleurs be
sproeid. Doordat deze boomen nog vrij goed
waren, brachten za in het voorjaar nog bloe
sems en later vruchten voort. Bij de onbe-
sproelde boomen kwtm van deze echter niet
veel terecht, terwijl ze bij de besproeide
boomen goed tot ontwikkeling kwamen.
De 9 onbesprocide zoete Kandij's
brachten 4 halve H L vruchten voort, die
f 4 86 opbrachten of per boom f 0 48
De8 besproeide zoete Kandij's brachten
7'/i halve H L vruchten voort, die f 10.62Vj
opbrachten of per boom f 1 81s.
De 8 onbeeproelde boomen der West
landsche bellefleur brachten IQ mand vruchtan
voort, die f 12.60 opbrachten of f 1.66 per
boom.
De 8 besproeide boomen der West
landsche belli fleur brachten 18 mand vruchten
voort, die f 26opbrachten, of f 3.26 per
boom.
Verder lezen we In het verslag, dat te
Aalsmeer op morellenboomen hetzelfde middel
ls toegepast. Ook hierbij waren de resultaten
gunstig. We lezen daaromtrent, dat de be
spoten boomen stevige, gezonde scheuten
voortbrachten van pl va. 60 c.M. lang, terwijl
de niet bespoten boomen zwakke scheutjes
gaven van 10—16 cM. lengte. Opvallend was
het, dat alle bespoten boomen langer het
blad behielden.
De uitslag van den op 6
April ten overstaan van den heer Baclx ge-
honden verkoop te ANNA PAULOWNA is
als volgt
Ongeveer 6 H. A. land, eigendom van den
heer P. Jongejan JrIs opgehouden op
f 8660-,
Hals en land, groot
eigendom van den hoer P
gekocht door den heer C.
som van f 2876.
Huls en land, groot 1.06.16 H. A-, eigen
dom van den heer A M. van Mullem, is op
gehouden voor de som van f 1830.
Herberg met ongeveer 0 85.00 H A. land,
eigendom van den heer P. Kreijger, ls gekocht
door den heer W. G. van der Slnijs voor de i
som van f 3400.
Een huis met ongeveer 0.30 00 H A. land,
mede eigendom van den heer P Kreijger, is
gekocht den heer Maarten Klok voor de
som van f 750.—.
Het vervoar van ongeveer 2600 M3. grint
van het kanaal naar de verschillende opslag
plaatsen in den ANNA PAULOWNAPOL-
DER is gegund aan den heer J MuntjawerL
schipper aldaar. Naar het Westelijk deel is de
prijs 48, naar het Oostelijk deel 49 cent
per M.3
Aan het hulpkantoor te
DIRKSHORN werd in de maand Maart op
de Rijkspostspaarbank ingelegdIn 172 in
lagen f2430.30 aan 12 Inleggers f411.10
terugbetaald. 7 Nienwe boekjss werden uitge
geven. Gedurende het eerste kwartaal 1905
werd in 602 inlagen f 13269.83 Ingelegd, In
47 terugbetalingen f 3335.51 terngbataald en
werden 27 nieuwe boekjes uitgegeven.
Aan de Rijkskweekschool
voor Onderwijzeressen te Apeldoorn is als
kweekellnge o a. toegelaten A. de Laeuw te
St. MAARTENSBRUG.
Verkiezingen Tweede Kamer.
De liberale kieevereenigicg „Helder" heeft
den heer C. S Jaring, lid der Prov. Staten
on van den Gemeenteraad te HELDER,
voorloopig candidaat gesteld voor deTweeda
Kamer.
Reislustig.
Een jongen van 13 jaar nit Dusseldorf is
te AMSTERDAM aangehouden. Hij was
de ouderlijke woning oatloopen, ten einde
Amsterdam en Rotterdam eens te bezichtigen.
Men schrijft uit VOLENDAM:
Wanneer 2 botters van hier in span
vieschen, is het gewoonte, dat al het geld, op
de vaartuigen verdiend, voor gezamenlijke
rekeniDg is.
Zilk een span vormden voor enkele
dagen de visschers Toijp en Keijzer alhier,
toen de vader van Keijter, die als knecht bij
ziju zoon voer, overboord sloeg in de Zuider
zee.
Tuijp redde hem met veel moeite, en kreeg
een som gelde van de Maatschappij tot red
ding van drenkelingen, als belooning voor
zijn moedig pogen.
Keijzer zou nu (volgens Volendammer
gewoonte) aanspraak kunnen maken op de
helft. Maar aan zijn vader (de geredde), die
zooals gezegd ls knecht is bij zijn zoon,
ea bij hein ,,op portie" vaart, zon weer een
gedeelte van die halve som toekomen.
De geredde krijgt dan geld voor zijn eigen
redding
Trekking van Dinsdag 4 April 1905,
klusse. 2e lijst.
No. 12017 f 20.000.
No. 17173:12000.
No. 1593 10142: f 1000.
N). 3238: f400
No. 779 5761 18351 f 200.
No. 1068 7105 11219 17181f 100.
P ys van f 30
10
27U
5582
8583 11235 13536 16591 18782
67
64
16
92
248
634
607
754
100
2836
5983
8366
261
680
608
755
841
60
90
78
408
639
616
774
416
84
6086
8753
4-21
708
617
789
455
2916
6124
63
443
733
630
810
539
80
82
8-87
464
783
719
892
648
34
39
8917
490
796
727
963
563
3029
91
23
624
801
915 19039
634
32
6232
73
634
879
965
061
657
52
37
82
599
910
992
100
700
64
6343
9035
621
915 17024
163
731
3136
68
9162
664
997
025
242
741
96
74
92
769 14H4
061
252
748
3366
6460
97
778
016
076
387
791
3404
72
9283
782
092
098
440
826
3502
6538
49
737
096
118
489
840
10
49
69
842
122
142
496
905
23
58
93:6
843
233
143
527
961
72
70
re
8.9
242
161
655
938
3626
83
84
853
26-2
233
592
1060
49
97
94-20
915
273
275
645
80
3707
6603
22
959
305
293
679
81
44
6711
25
96 4
345
306
732
1172
74
48
40
980
354
310
741
88
3832
6812
67
937
861
343
745
1200
8921
72
86 12013
389
358
768
85
4105
«900
88
023
426
369
827
69
4206
95
9608
035
431
454
832
79
11
7026
42
061
512
474
839
1327
4381
7203
46
082
526
486
866
64
87
84
48
164
537
6(7
874
1407
4404
7305
70
209
649
647
882
15i'6
81
06
9677
210
589
618
931
60
82
07
98
256
614
687
989
73
88
56
9708
809
642
C94
999
85
88
7435
35
403
729
836
20047
96
4502
78
58
600
886
897
093
1620
4667
81
9944
501
896
942
380
65
81
7519
68
510 16017 18014
441
1716
4769
78
10115
521
050
049
635
44
4897
7641
209
528
268
117
566
1808
4901
84
259
662
268
146
587
27
5015
95
279
760
417
159
612
33
70
7721
868
763
429
179
«18
1937
5309
24
6 >3
794
604
186
630
47
21
36
644
856
666
201
650
66
25
8038
699
894
661
240
661
2003
62
93
651
9" 9
798
274
770
33
67
8129
662
935
939
827
771
2145
83
38
878
940
16009
350
775
76
6451
8235
939
948
079
861
926
2248
63
54
969 13099
179
373
930
96
94
8320
989
177
192
439
944
2354
5625
£6 11006
188
197
443
996
80
6620
45
017
200
262
447
2414
80
8451
018
264
308
474
79
34
53
071
261
809
161
2672
68
68
078
8«8
485
690
78
6738
86
090
870
667
699
2662
6816
8522
162
393
677
625
42
64
16»
417
688
678
Trekking ven Woeimjlag S Aprij 1905.
2e klasse. 3e Ijjst.
No. 2924- f 1500.
No. 8809 9371 f 1000.
No. 7473: f 400.
No. 10082 16522 f 100.
Prjjïen van f 80
13 2793 5084 7338 10630 131G9 15806 18419
15 2816 87 7415 647 134 842 438
31 59 5180 22 666 153 856 453
48 3004 81 62 690 179 863 474
106 07 82 7558 723 180 892 486
186 45 87 81 744 183 938 600
211 3266 88 7745 867 217 948 «07
259 87 5265 83 918 227 967 874
315 3302 87 92 946 242 16037 945
316 6i 94 7869 950 249 086 954
317 65 99 7929 964 296 108 19009
342 99 5813 69 975 805 127 063
348 3400 50 8083 985 829 167 066
345 26 56 8157 11053 403 182 080
454 3555 5418 85 066 561 201 090
535 67 23 8209 120 584 254 141
682 86 65
608 86 87
706 3606 5634
790 50 57
801 3731 5638 8301 281 697 393 435
852 61 93 8407 465 748 897 485
869 8821 95 62 469 773 437 518
984 3902 5736 8600 510 785 455 622
997 41 46 29 635 970 520 608
1020 95 5854 8768 604 996 546 638
25 4029 72 77 656 998 583 686
39 43 92 8861 723 14062 689 688
1104
15
1218
19 93
55 4126
68 46 6102
89 165 689 824 166
40 187 638 350 246
70 238 640 863 254
91 241 656 891 312
80 6010
46 94 64 734 180 724 694
60 5917 8985 739 261 764 714
86 754 808 806 830
52 9054 811 375 833 933
55 72 850 451 914 952
83 938 617 17073 976
64 96 96 9105 12040 550 189 987
1812 4213 6287 32 074 668 305 20014
95 17 88 90 099 707 825 025
1475 4326 98 9241 191 724 377 096
1516 34 6304 9392 359 770 383 117
53 39 09 9512 433 779 388 143
1614 46 35 9606 453 802 408 213
1707 68 65 9756 491 807 422 264
12 79 67 9801 498 855 438 288
35 92 98 07 635 913 453 300
47 4448 6434 18 663 934 574 339
55 76 46 30 697 16014 667 340
75 4513 76 95 601 118 818 375
1807 18 96 9919 609 135 869 436
1900 19 6606 80 673 229 878 497
2007 39 68 10077 675 288 907 564
69 57 65 172 694 295 919 592
Prijzen i»cri»«rp
2151 4618 6721
737 333 935 603
2241 70 6850 254 779 411 939 633
79 4781 63 255 845 439 18118 702
2109 92 6905 268 903 487 126 703
68 4802 77 365 943 476 129 795
2523 25 7146 370 964 494 148 903
54 88 80 408 970 615 154 929
75 4921 7201 420 983 557 173 969
2625 38 02 435 13C03 580 265 980
34 47 17 531 041 623 315
2758 5026 68 538 054 672 862
Trekking van Donderdag 6 April 1905.
2e klasse. 4e ljjst.
Na. 15492: f 1000.
No. 12447: f 400.
No. 4591; f 200.
No. 8401 f 100
Prijien van i 30
413 3689 6178 7094 9122 12782 16672
422 4086 6535 7179 45 13049 942
525 6068 6536 84 9664 204 996
837 5108 47 7-251 9396 14441 17060
1204 6421 6601 7510 10059 654 112
92 5608 30 7625 625 561 140
2-257 47 67 7719 810 667 177
2334 5631 6723 63 857 919 317
2721 5886 41 8327 11439 15583 426
3384 6048 6826 8405 677 734 604
3487 6205 6950 8730 822 884 600
c656 84 96 8963 927 16281 18119
18340
622
956
19729
869
977
20073
295
428
635
682
812
Vraagt gratis S'afenkaart
en Prijscourant
onder o k. e. van het P S
te Wagsningen
Kneesweg, Anna Paulowna
Vertegenwoordiger van D. J. v. d HAVE.
met 1 Lar schriftelijke garantie.
tesen zeer concurreerende prijzen.
Verder verkrijgbaar
Prima CARBID f 35 per bus,
Prima FIETSOLIE f —.20,
Prima KETTENGS MEER f —.15.
belast zich met het opmaken van alle
onderhandsche acten, w. o. Koopacten
tegen teD hoogste 3% der koopsom
(onverschillig welk bedrag), Inventarissen
Scheidingen, Successiememoriën, Vennoot
schappen, Huurcont-acten etc,, en verder
met het regelen van benoeming van
voogden en toeziende voogden, alles tegen
een uiterst billijk salaris
en beveelt zich beleefd aan
voor het koopen, verkoopen en waar-
deeren van roerende en onroerende
goederen, het bezorgen en plaatsen van
kapitalen tot elk bedrag, onder verband
van le en 2e hypotheek, op zeer billijke
voorwaarden, van losgeld en obligatie,
onder borgstelling en inpandgeving van
levensverzekeringspolis, het sluiten van
verzekering tegen brandschade, (benrs-
polis, vaste premie f 3.ft f 4 per
f 1000 voor boerderijen, en f 1 per
f 1000.voor burgerwoonhuizen) e op
het leven, het koopen en verkoopen van
effecten, het inw isselen van coupon» en
het opzenden van renten naar ecbu'd-
eischers en hypotheekbanken, bet laatste
tegen vergoeding van slechtB de kostende
porto's.
Gaarne worden alJe mogelijke inlich
tingen omtrent de kosten, verschotten,
enz., vóór het in behandeling nemen
der zaken, verstrakt.
Degelijk", uitgezonderd des Zondags
ten zijnen ks- ie te spreken, zoomede
des londc-dacs e h g e n van tO-11
nu» in ren er benedenlokalen der
Sociëteit „Cérës