II HENRIK GEHRTS. aster De leepe veldwachter. liöüllU Zondag 24 I)ec 05. TWEEDE BLAD. Je hewwe Piet do Bonsam, de veld wachter van zeker wel kent hei en es je 'm soms vergeten benDe, wil 'k hum je naggores rfLos voor do geist halo. Me- ekien zei d' ien of d' aar zegge: „Dat is niks mooi van je, ouwe spreeuw, om dooie menscbe nag bai de reg op te halo", maar déi zeg ik op main beurt: Wat ik vertel is gion fait, maar waarhaid en do krant moot vol. Doen ik 't niet mat wat WRars, den doet een aar 't meskien met leuges, en nou vraag ik jeis 't nou t i-ït beter, dat je de ware geskiedenis uit deuee streke boore den de onware leuges uit verre lande? Maar fffrin, ik wil der gien enkel woord mser over kisddig make, wil ja 't niet leze, slaan 'toverman, en aars iel ik je vertelie, hoe Piet opeen mooie dag in de late neizeumer dwars deur de zon en deur z'n durrep stapte. Hai liep met z'n bande op z'n achterwerk, z'n kop verover en hoe lekkertjes da zon skeen, hai voelden't niet, hoe de vougeltjes songe, hai hoorden 'tniet en hoe 't windje speuldo met de eerste gele blade, hai zag 't niet. enkel en allien omdat ie met z'n aigen grootkaid ia de weer was. „Jonge jonge", docht ie, „wat hewwe ze toch tigeljjk een barro hoep an main te dacke. As ik deres riet waar, den kon de burregameister z'n rige ok wol opktoo- pa, want wat zou 't 'n rommel worie, Nou ja, zo zouwe wol weer gauw een èvra veldwachter zien te kraige, maar 't steelt merskelveul hoe dat je dat triff-, De lui kenne me nou ionmaal hier en ze hewwe eerbied voor me. Alliendig de jonges, die saotape die miene nag welderes enkeld, dat ze ma te graze ntma kenne. Maar ja, dat .rlovesentsgoed is sigsljjk nerges bang voor, want de skoolmeister het nag genog mit ze te straike. 't Is te begraipe, want as zo gaan porbseren om bai de veldwachter zelf op z'n aige glaze glasietib te speulen, dèa wordt 't toch nag al wat hei „Ja hoor, deer gir.g 't iemes eivenda, tik- tik-tik-tik en ik dochtGaan jullie je gcff.e, je zella lang tikke kenne, asje main kwaad kraige. Tce hardertik, tik, tik, tik, en ik most er om lache in men aige, dat ze 't nou mit de gauwigheid wouwe per- beere en toe op iensstil man, heele- kendai stil, 't was der verachtig raar van, „Zie zoo", docht ik, „klaar, ze hewwe der genfg van. nou ze de Bons8m niet uit z'n nest kraige kenne, ia da mooiigheid er ot en nou moet er astors een aar an geloove, maar ik gaan der ook sebiet op uit en den zei 'k jelui die streitskendcrai deres ofleoren manne. Jonge Piet, je 'oinne toch een leepe vraier, dat je der niet op in vlogen binne want dèn wazza de poppen an 't dansen weest. Zóó ia 't toch veul beter". En net dat ik dat docht, dser was 't me potdorie weeran maar nou Bom, Bom, Bom, zoo hard, dat ik docht, dat de glaze kapoeres moate. Ze hadde der vaat 'n heel end etsen an dein. Dat gong me te bard, niet dat ik kwaad worde, nei, maar om me glaze, zien jaeb der 'n ruit stik was, kon ik m betale en voor dia santé bad ik net zoo liefnou jullie wete wel witen ik mit 'n stuif nei bnite, de heele karrevaan rkenr ik me in iens van 't raam of en ik skreeuwKom jelui deres voor de dreid as je't hart in je laii hewwe 1 Maar jawel, in de veer'e hoor ik ze graicse en roepe alderlai moois, dat begraipj e, de bure hooro me skreeuwe on komm3 ok en ien zoo'n lilljjk oud waif mit der zwarte kelot cp en in dar nachtjak komt op me ot en vraagt, „ot ik me bezeerd hew Ik zeg „Stik" en gong in huis.Wat 'n matsknddir-g! „Nei, die jonges das tuigl Maar kraige zei ik ze. Ze zeile dor onder net as de grootera. Deer hew ik vroeger ok spul genog mee had, en kom nou eres 1 Gien gemeente in de heele averons, weer 't zoo ordeljjk gaat ae bai ons. Gien vechtpertaie FEUILLETON. Roman van FRANS ROSEN. 4, De kleine Rik kreeg een huisonderwijzer. Maar nu werd het eerst heel erg. De knaap, die nooit gehoorzamen of zich schik ten had geleerd, beschouwde den school dwang als een aanval op zijn rechten. Dageljjks was het opstandjes, straffen, huilen en uiteenzettingen. Jesta nam de partg voor bl'k op en verklaarde den onder wijzer, dat hg er geen begrip van had, met kinderen om te gaan. De onderwijzer beriep zich op Henrik, die hem bevolen had den knaap zjjn onbeleefdheden en ver keerdheden af te leeren. Daarover maakte Jesta haar man weer oen scène. Henrik raakte zjjn geduld kwjjt „Waaneer je dien bengel van een jongen voor zjjn geheele leven wilt bederven, ga je gang, maar doe dan met hem wat je wilt." De onderwijzer kreeg zijn ontslag. Er Werd een ander genomen, met wien het geen sier beter ging. Nu wisselden de leeraars na zes maan den menigmaal bleven zjj niet eens zoo lang Mat den jongen hadden zjj het wel klaar gespeeld, wanneer men Rik maar aan hen had overgelaten. Maar met de moeder vrede te houden, was onmogeljjk. Die maakte meer, s'eives alle herreberrego op taid sloten gien geskreeuw rnc-er van jonges en m-.ide die de runnik opgaan, gien dronke lui m:er langs de streit. nei nei 't is heel wat opknapt en öéü- min, al zeg ik 't zelf. „Non, do lui bione der ok wel van over tuigd, dat ik overal goed de hand an houw, en de meists magge me den ok graag laie. Enkelde binr.e der netuurljjfc, die me tiet luohte nag zien magge, die me een gekke blnoema. omdat ik er 'n grent an bob as ze me zoo maar fameijaar „Piet" nceme. Maar dat is totdoerantoe. Van 'n eer- 1 ko wage wor je niet overrede, wel van 'a strontkar. Steek m in je diesok. „De groote lui en de boere, die hewwe veul mit me op, omdat ik meer weet as 'n gewone veldwachter en omdat zo ma ver- trouwe kenne, en dat is in deuse taid een hoop waard. Der binne temecste genog notarisse, die ze zooveul geld as ik op 't oogeblik in me zak heb, niet zouwo toever trouwt). As de boere niet wiste dat ik er mee overweg kon, den gonge ze immers zelf der poldorlaste betale Maar je be graipe wel weer 't touw vost zitde boere kenne tiet zoo mit de pon omgaan es wsi, meer ontwikkelde, ze ziene teugen een ink- flesch op as teugen een avskaat en deerem is 't veul mckkeljjker, dat ik t maar doen, Der ia aars heel wat uit mekaar te houwe, de ien betaalt heel, de aar hsllef en dat moet je vanzelf allegaar goed cpskraive of de heele boel loopt in 't honderd. Maar as je de zaskics goed voor mekaar hewwe, clè) raak ja niet zoo gauw in de wtr." „Wat nou maat, wil je der mit decente zoo maar stil van deur gaan zaide de ontvanger van de poiderlaste, die net de deur uitkwam op 't oogeblik, dat Piet mit al zen gedachten 't heele kantoor ver- bailoope wou. „Wel Gosterallemense, deer zou ik zoo maar deurlocpen hewweJa, as je wat veul an je hootd hewwe, den wil t neg wel deres beu re hei. dit je wat verstrooid bin." „Zekor, zeker 1 Maar gaan derin, Je hewwe de zake zeker wel weer goed voor mekaar en der is bepaald nag wel meer drokte, is 't niet „Non, drokte niet, maar 'k wou toch wel wat of make, want k hew nag al heel wat geld meekregen. Lang werk sel ik aars niet hewwo, want op iedere brief hew ik 't efkes skreve, hoeveul derop betaald is en den gaat 't gauw." Zoo pratend wazze ze binnenkomm8n,en zaide Piet de Rare polderboers gemorrege, gong bai de ontvanger op een stoel zitte, nam z'n bril uit de doos, zetten 'm op z'n neus, houde mit z n rechterhand de kraag van z'n jas vast, groezeide wat mit z'n linker in de jaszak. haalde der 'n bundal pepier e uit en lag die voor 'm neer op tafel. Toe groep ia 'n buul met geld uit z'n diesek en lai die der neist. „Bin ja klaar?" vroeg ie an de ent vanger. „'t Wachten is op jou. Bagin maar. Wie eerst „Kees van Driel". „Hoevael betaald De brief worde omkeerd en „Hallef" zaide Piet. De ontvanger skreel. „Nommer twei „Swman Grootjas". „Hoeveul „Hallef-1. Je hoorde niks as 't krasse van de pen. „Nommer drie „Ares Plevier „Hcareul Gien antwoord. „Zeg den hoeveul Maar Piet bield 'm stil, begon hoe langer hoe Jilleker te kaike, zat te scharrele in zen pepiere draaide ze om en naggeres om, kook nei de lede ven de bance, draaide zen ooge nei da ontvanger en zaide net op 't allerlest, toe ze doehte dat ie 'n beroerte kregen had„Ja zien je heere, dat ken ik niet zien I" „Maar je had 't toch opskrevo zaide je?" „Ja dat hew ik ok wel, maar ik bin veul to sckuur weestwant ik hew Heol en Hallef allebai merrekt mitH. EEN WINKELER SPREEUW, —o— xxix. Kerstmis. Ligt 't aan mjj of aan de omstandigheden, dat er een gevoel v.n bevreemding over mij komt, sis ik er ren denk, dat Kerstmis op handen is Heb ik in de couranten het nieuws wel goed gelezen nit Peterburg en t Kkjlnef? Weet ik r.a wei zeker, dat de vele bestellingen van oorlogsmateriaal aan de firma Krnpp kanonnen en nog ééc* kr.cor.cec bijna niet uit te voeren zijn, en dat duizenden er. tienduizenden arbeiders j.,ien en jaren arbc-lds hebben voor het roeken van deze doodendo monsters Ea is het den ook waar, dat het Kerstfeest voor da den: staat, gereed om aan te kloppen et. binnengelaten te worden, en zich cc6r ie zetten Ban onzen kaard, »Bri onzen disch en mede gast wil wezen in onze woning Ben ik een vreemdeling geworden In mijn eigen omgeving en in mijn eigen tijd, dat ik geen verzoening wrat tussefcen de tegenspreek ven het eon en het ander Dat ik geen overeenstemming weet te brengen tnseckcn vloek en dood aan den eenen, en zegen en leven aan dea anderen kant Is deze brief, dien ik zit te schrijven tusichen wel twintig telegrammen over moord, plun dering en brandstichting, bestemd om over morgen gedrukt to worden en als Kerstbrief dienst te doen Moet dit 'n brief worden, die spreken zal over Kerstfeest, over Christus, over vrede op aarde, en over 'u welbehagen, dat God in men schen heeft Dan mogen de omstandigheden spoedig veranderen, of de lezers van mijn brieven zullen mjj honden voor 'n leugenaar. Dan msg de tijd vele maarden terugkeeren en 'n 'ojteren aanloop nemeu, of da emstigen onder ons zullen het fceefd schudden en zich ge kwetst gevoelen bij zulk een schacmtelcczen spot. Want al wat wij lezen in dagbladen en tijdschriften, el wat wij vernemen uit het verre oosten of het verre westen, nit SarsVcje Sé'o cf 'n Amsterdamsche rechtszitting, 't is aüe* in Btrijd met Christue,'vrede en welbehagen; in strijd met die stille, vrome aandoenicger, dto elk feest, dat aan Christus herinnert, wijden. Wat is 't dan toch in Godsnaam, dot or.s telkens wear dit feest doet vieren Waar halen wjj den moed vandaan, om telkens snaar weer onze dsnneboomen te planten en te verlichten, en te beladen reet rijke geschenken, als zoovele lymbolen van blijvende jeugd, p.ejstvorlichtlng, rijkdom van vel® geschonken, die wij danken aan Hem; die tot ons kwam om ons dea weg des h»-ila te wijzen. Gaan wij dien weg Vers aaa wij Zijn lessen Hebben wij bewustheid van Zijn beteekeuis aL M a n 8 o h, als wegwijzer, als padvinder naar het huis des VednrB? Veeleer rchijot 'c mij toe, dat wjj wat klon ken geleerd hebben, om elksndor ta doon geloovan, dat wij Hem begrepen hebben en ook volgen willen, maar dat. ons hart verre van Hem blijft. Alle Majesteiten de aller- christaïijkste niet het minst dfo heeten te regeeren onder den zegen van Zijn vreedzsam Evangelie, gaan zóó al» duivels te keer tegen elkander of togen zoogenaamde onbeschaafde stammen, die zij dan „kerstenen" willen, dat 't mij toeschijnt, dat zij hun opvoeding hebben ontvangen van booswichten. Veeleer, dan dat zij kun levens - en regeerderswijs- heid zouden hebben geput uit de Bergrede Alle woorden en beloften, die ons 'n cogen- biife hebben deen geloovan, dat da dag des heils eindelijk zou aanbreken, werden op het- yalfde oogenblik door daden van vloek tot leugens gemaakt, Nauwelijks had Nlcolss» II het woord van den „W ereldvrsdo" ge sproken, of in Za'.ö-Afrika eii in het Verre Oosten kon men gesn hand voor oogsu zien van den kruitdamp. Duizecd-.a en tiecdnlzacden jonge mannen giDgsn op bovel van een bij uitaemscdheid zich Christelijk noemend Vorst, acdsra dat zenden en tiersda>enden jonge mannen die dan afgodendienaars kootten om hot leven brengen, of linten het zlohzelven doen. Men schaamde zich niet, in kerken, waar het „zalig", „zalig" h: d behooren te weerklinken, te bidden voor den triomf der wapenen, om menschen »f te maken. Eo zulks gebe den heetten op te 6tij^en tot dea God der L'efde .n des Vrtd?s Ea dit geschiedt olies met 't onnoozelste gezicht en 't metst geruste hart. De gedachte san ze'fbedvog scbynt zelfa niet l ij hen op te komen. Zjj gaan near d3 kerk, die zjj 'u „tempel Gods" noemen, en dienen er den Duivel. Er worden psalmen gezongen van verslagen harten on verbrijzelde geesten, en intusschen overweegt men de gelegenheden cm zyn broeder om te brengen. Maar K-.-Ï1 was eerljjker en Judas nist schijnheiliger, toea hij al kussende een moord beging De satirieke toespraak van Theodoor Parker, toen da slavernij opgeheven werd, zou ook in onze dagen nog dienst kunnen doen. Misschien zou menig vroom hart ook nu het vlijm- scharpe woord varstaaa van „Verlos ons van het goede en verlos eng van den vrede", en zijn gebed besluiten met een ..Heilige Judas, bid voor ons 1" En dat alles ^s hieraan te wijten, dat waan en niets dan waan da menschen bezielt. Duizend woorden over deugd en godsvrucht, over manschenlicfde en g8nade, maar geon enkele daad- De stillen in den lande, die minder woorden gebruiken, maar hunne daden voor zich laten spreken, wo:dan over 't hoofd gszien en niet geteld. Woorden alleen worden geacht waarde te bezitten, en daden van geen bateekonis geacht. Men heeft de waarheden van het Evangelie omgekeerd. Daarin heet het„Niet een iegelijk, die zegt: Heere, Heere! zal In gaan in het Koninkrijk der He melen, maar die den wil des Vaders dóét!" Tegenwoordig tracht men er op een minder omslsohttge wijzo te komen. Men leert wat vrome woorden prevelen, wat plechtige gebaren maken, wat schelden op anders denkenden en dan i s men er. Het woord „Christelijk" en „Christendom" is in zware verdenking gekomen. De Génestet blijkt waarheid te hebben gesproken, toen hjj overwoog: „Wat zloh als g'icht'ijjk ana kr.mt melden, Dat sticht maar zelden." En telkens ab mij van dien kant een rapport bereikt, deuk ik aan die vertelling uitBaryiu'a machtig mocie boek :„Eena Christen s reis naar de Eenwighol d". Daarin ia Christen op reis met Geloof naar de eeuwige stad. Zij wandelen «enigen tjjd met Mondchristen; en Christen is over diens woorden zoozeer opgetogen, dat hij tot G e 1 o o f zegtDien moet ge hooren. Wat 'n vroom mensch is dat I Geloof gaat eenigen tijd met Mond- christen, en als hij weer bij Christen terugkeert en deze hem vraagt, wat hij ervan zegt, dan antwoordt Geloof dit Zeg, Christen, hebt ge wel eens het boek Deufceronominm gelezen Ja. Hsbt ge daar dsn ook niet in gelezen van reins en onreine dieren Ja. West ge cok nog, wat reine en onreine dieren zijn Neen. Dan zal ik 't u zeggen. Reine dieren zij3 die dieren, die hnn eten herkauwen, en gespleten hoeven hebben. Misseu zij een van die beide eigenschappen, dan zija zij onrein Begrepen Ja. Welnu. Mondchristen kauwt het Woerd van God wel, en hij herkauwt 't ook welmaar zijn pooteo deugen niet, d w z zijn wandel is verkeerd. En daarom is 't het beste niet naar bem te iuigi eren en hem op'n afstand te benden." Zoo onderwijst oce Bunyan. en rijn les is tot op heden niet verouderd, en kan menig een nog van dienst wezen. Argeloozen, weest op nw hoede en waakt Maar, in weerwil v&n allee, wat ons met ontzetting vervult; in weerwil van alles wat ernstige harten verontrust, is 2B Decem ber aangebroken, en de d:-g daar, waarop wq de geboorte van onzen Heiland vieren. Wanneer ChrLtna geboren ie, weten wij niet er zjjn door pseudc-gcschledschrijvers wel tien verschillende d&ta genoemd, die alle even weinig waarde hsbben. EarSjjker is 't, vsn iet* waarvan wij niets weten, te zeggen ik weet het niet. Maar de Kerk kan zulk een nederigo bekentecis niet doen zjj meent a les te moeien weten, en geeft daarom vaak zulka dronken antwoorden. Toen men Socratrs eens vroeg, wat toch eigenlijk da Dood was, antwoordde hij Waar wjj zoo weinig weten van het Lsven, dat wf] bennen, wat zonden we daar'weten van den Dood, dien wij niet kennen Msar en dit zij ter verklaring gezegd Socrates was zeer wjjs, iets wat niemand zal durven beweren van do Kerk. Want als er in de Kerk cea prediker opstaat, die als Christus zou durven ssggea, dat al die dogmata en el dat wondergeloof voor 'n mensoh waardeloos is en hem niets nut voor zijn hart of zitsieloven, dan Blaat hij in minder dan geen tijd cp straat. Evenwel. de Kerk d«ed een gosdsn greep, toen Zij Jezns' geboorte veststeiöo cp 25 December, wanneer d® Zon weer begint de eards te verlichteni ijk en veel-zeggetd zinnebeeld, geheel ven toepassing op Hem, die kwem in een duistere wereld, om do hor ten der menschen ta verlichten mee het licht vsn Zijner! geest. Hoeveel de wereld verschuldigd ia asn Christus, kan moeilfjk met een enkel wootd gezegd worden. Hij heeft ons in Zijn prediking ea in Zijn leven de hoogste opsnberfng ge geven van mec*choljjke wijsheid en meniche- ijks deugd. Hij was de voltooier der Wet. Had Ltrmech gesprck?d vsn zeventig maal zevenvoudige wraak, door Mozes verzacht tot „oog om oog ea tand om tand," Christus wist van een zeventigmaal zevenvoudige ver geving, van een Vader, die in de h; melen is, die Zijn zon doet opgaan over boozen en gorden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvasrcügen. Hjj wist een ijjken jongellpg hen tegenover bet kind lot volmaakte dwazen. Rik scheen de meeniug toegedaan, dat het 't beste was, die kwelgeesten, hem door zjjn vader opgedrongen, zooveel mogelijk te ergerenwant fcjj had het reeds uitnemend begrepen hoe meer zjj werden gesard, hoe eerder zpj weer ver dwenen. En dat steeds verschenen v&n een nieuw voorwerp voor zgn kwellingen, vond de kwajongen heel aardig. Jesta leed onder dat alles. Zjj smeekte, bezwoer haar lieveling, aardig en gehoor zaam to zijn, maar zjj kon maar niet besluiten, hem eens energiek aan te pakken en geducht te straffen, Rik stoorde zich niet bet minst atn het bidden en smeeken van zjjn moeder, dat hjj ook voor een deel niet begreep. „Ik houd niet van onderwjjzers, ik houd niet van leeren." J.sta zag met schrik, dat zjj geen macht meer over baar zoon bezat Wat zij van den eersten levensdag af verzuimd bad, bogon zich nu to wreken. Masr voor geen geld ter wereld had zjj dit aan Henrik bekend. Die was, zocais zjj meende, hard en wreed in zjjn beoor deeling over het kind. Zjj ging voort met Rik te verontschuldigen en zjjn gebreken en tekortkomingen te vergoelijken. Het web e)'genlj(k nauwelijks mser noodig om dat te doen, want Henrik bekommerde zich schjjnbsr.r niet meer om ai d;e dingen, Schjjnbaar want in werkelijkheid vi6t hjj beel goed alles, wet er in huis gercLiedde. Hij wilde zich er evenwel niet mede bemoeien, omdat hjj hoopte, dat Jesta tot inkeer zou komen, wanueer hjj heer geheel ran zich zelf overliet. Zoo kwamen zjj innerijjk hoe langer hoe verder van elkaar afiestaan.En Henrik beschouwde den knaap hoe Jonger hoe meer als den roover van zjjn geluk. Rik zelt had hot meeste nadeel van dezen toestand, want in zijn hoofd kwamen allerlei waabeelden en in zjjn karakter groeiden allerlei doornen en distels, die niemand daar uitroeide. Hjj wist niet anders, dan dat zjjn vader een strerig en stug man w®s, die stesds ontevreden over hem was, zjjn moeder berispte en bovendien de persoon was geweest, die hem met die verschrikkelijke ondorwjjzers had ge plaagd. Hjj zag in zjjn moeder een schepsel, dat hem afgodisch liefhad, nooit boes c.p hem was, hom niets kóa weigeren. Hjj wist dat vader en moeder het nooit eens waren, wanrieer er sprake was van hem, ea hij leerde al heel vroeg zjjn voordeel dsat- uit te trekken. Hjj ontwikkelde zich daardoor tot een zeer zelfstandig, maar tevens zeer heerschzachtig persoontje, dat op de over tuiging pschteik mag alles, wat ik wil Ia Henrik's binnenste verzamelde zich een groote dosis boosheid over de opvoeding van Jesta en over de toenemende onop gevoedheid vau den knaapzijn veront waardiging werd steeds grooter, al naar mate hjj duideljjker inzsg, dst hjj tegenover deze verkeerdheden machteloos stond, De teleurstelling, die hjj hoe langer boe meer over Jesta gevoelde, knaagde hem un het harte Hjjhadnocit willen gelooven, dat zjj op deze wereld ooit iets meer zou liefhebben dan hom. En zjj bad den jongen meer lief dan hom. Dat werd hem steeds duideijker en hjj kou h-?t hoe langer hoe mirder begfjjpen en vorontschu'digcn, fcee meer hjj er over nudacht. Met haar cm den jongen streden, dat was strjjd voeren om haarzelf. Den jongen bemachtigen, was haar ver liezen. Hjj onttrok zich aan het buieeljjke leven zooveel als mogeljjk was en hjj zocht ver- pooziog in zjjn erbeid, in zjjn boscb, te voet mat het geweer over den schouder, of te paard als razend voortjagend. Die ücham^ijke ontspanning verloste zjjn hart van die centenaarsballast, die op zjjn ziel werd gestapeld. Alles, wat hem binnen de enge muren van zjjn huia drukte en mot zorgvolle toe- komstgc dachten bezwaarde, wat hem bjj sjjn vrouw ontbrak en waarvoor bij bjj haar geen hulp en steun vond, dat droeg hjj met zich mede in het bosch. Het woud is wjjd en ernstig ea stil. Het woud is groot en zwjjgt. Wat de mensch daar binnendraagt aan onrust en twjjfel en oplaaiende begeerte, dat neemt het in zich op, in zjjn groote stilte. Wisselend en verat derljjk is het voelen en wer.8chen van den mensch en donker en onzeker is zjjn toekomst. Maar sterk en steungevend is de boom in het boscb en al mog hjj ook in do aarde wortelen met zjjn gebreken cn onvolkomenheden vjjn top gaat omhoog naar dsn hemel, vanwaar ieder jaar een nieuwe lente op hem wordt j neergelaten, die onverwinlijke kracht en nieuw bloeien uH zjjn sterken stam lokt. En fcet mer8ohonh".rt wordt stil en sterk i door dio hoop en bracht, welke vanuit het I heilig ruischec van het woud hem toe stro;: mon. Nu was reeds de negende huisonder- wjjzer heengegaan. Jesta's zenuwen waren als gebroken, te vermanen en e8n gevallen Magdalena woorden van vertroosting toe te spreken. Hij sloeg niet als meD Hem sloeg, en sohold niet weder als Hjj gescholden werd. Hjj vermaande, het zwaard weer in de schede te steken en voegde er een les aan toe, die te eenvoudig is gebleken, rrn ooit dcor een Minister van Oorlog te worden begrepen. Hjj bad voor Zjjn moordenaars en legde, toen 't niet hooger of lager kon, Zlchzelven het leven af. Want Hjj hed terng kannen treden, maar deed 't niet, clt vrees Zjjn zending niet vólkernen en trouw to volbrengen. Daarom kon Hjj in het oogenblik van sterven getuigen Het is vol bracht En dat leven is ons ter navolging gegeven. „Die achter mjj wil komen, neme zjjn kruis op en volge mjj na." Och, geen kruis met rozen. Een kruis, een lomp, zwaar kruis, dat de sohouders schrijnt en ons bloed en tranen kost, dat is 't wat Christus ons op wil laden, cm wat wjj zonder tegenspraak te aanvaarden hebben. En willen wij dat niet, willen wjj er bloemen om, dan kannen wij ons wel Chiistenen n o e m e d, maar geen volgelingen van Christus zijn, Hij aanvaardde Zijns Vaders bevel, hoe zwaar dat bevel cck wezen mocht. En kwam in het parexyame van het lijden d8 zieleklacht al over Zjjn lippen „Vader, indien het mogelijk is, laat dezen drinkbeker vanmijvoorbjj gaan," aanstonds boog Hjj zich mat bewnste onderworpenheid, en juichte Zijn zelfoverwin ning in tranen en bloed„Niet m ij c, maar Uw Wil geschiede 1" Dat is het ebmé van inenseheljjke deugd en men- schelijke wijsheid. Want veel zeg danken wij aan de Bergrede; veel zegen is er uitge gaan van Zjjn heerljjke gelijkenissen in een glane van eeuwige glorie staat Jezus voor ons, als Hij cp de heuvelen van Galliléa het woord richt tot de duizenden, die Hem om ringen en met het weinige, dat Hg geleerd had in de parabeltaal van het Oosten niet meer dan twee visschen 6n vjjf brcoden duizenden voedt en onderwjjst; maar, en dit mag door ons ccoit vergeten worden van Zijn gaan naar Jeruzalem, van Zijn rei nigen van den tempel, van Zijn staan tegen over Kajafas en Herodss, van Zijn strijd in Gethsémané en van Zjjn wreeden dood op Golgotha, is de wereldoverwinnende kracht Zijns Evangelies uitgegaan. Dat waren de daden, die Zijn woorden kracht hebben ge geven. Dis vormen alle tezamen de kroon van Zijn Evangelie, dat overwinnen zal. Want in weerwil van veel boosheid cn geweid, dat da rrgeeringen zich tot task schijaen gesteld te hebben in weerwil vsn veel godslastering waaraan de Kerken zich niet het minst bezondigen blijft het Evangelie voortgaan te kiemen en vruchten voort te brengenen komen hier cn dazr eenvoudiger) rn onbedorven en tot 't Inzicht, dat een enkels regel uit de Bergrede meer waarde heeft, dan 't geloof at.n tien wonderen, die Jezus nooit gedaan heeftmasr die ?:jj Hem toedichten, omdat rij niet leten kunnen en bang rjjn van logica en gezond verstand. Voor hen 1« wijsheid niet de witk waarop men tot God kan opstijgenvoor ban is domheid niet Gods vloek, Zjj kieren de bedeeiing om vloeken de wijsheid, omhelzen den waan en kruisigen Christus lederen dag. Gisteren hsbbcn wij Matthcus X gelezsn, en mg trof weer, zooals 't mij telkens treft, dat woord van Christus „Ik kom dan vreê ni&t brengen, maar het zwaard." Wonderlijk, woi derljjkIs dat de Meester, die armen van geest zalig sprak die kir deren in zijn armen nam die een woord *p>r»k tot vermoeidan en belasten, soo aar doenlijk en tesdsr a's sjj nadien nimmer meer vernomen hebben „Ik kom dan vr<ê niet brengen, masr het [zwaard. Oaiwaakt, gij slapers; droomers, hef: u op Uit sluimerings zoete omarming. Dweept, [u!et voort Gjj vroms vrouwen, die het dwepen mint, En waant niet langer, dat de vrsugd«b!oes;m Zal blogleu lang» het pad. van wie gelooft In mij, den Christus. Wee u Scasrt oa tranen, Tan oogst vau die mij volger., zaai ik uit. Twee in éèa huls ga ik keereu tegen drie; Hot volk bezweer ik: schud do boeien af Hat kiud durf 't oudetljjk gezag weerstreven. Mgu leus Js strjjd en strjjd en nogmasls strijd 'c I? misverstand van trag® geesten, schaduw Bjj m ij te zoeken voor de felle zon, Of stille heven voor den g^orm vsn 't leven, Dat arbeid elscht ta middsg en te nacht. Ik breng geen mijm'rend stilstaan, maar [beweging, Geen ks!mfc, rt» er grjnRtdheid ii: de harten, Dia vol van God zija en Zjn Koninkrijk. Zoo gordt n aan, wilt gij mijn volgers heeten, Eu trekt het zwaard om eigen vrrê te [dooden Die boog is, en des n aagten rnst te storen Die week is en onwaardig. Werpt den [fakkel Io woningen van kranken, zwakker, leuwen, En doe ze blaken van 't geregend vuur Weecerd kwam zij bjj Henrik, terwjjl de jongen fluitend ea scbreeuwerd met de honden om het huis rerde. Hjj had niet het mir ste gevoel voer dc smart en zorgen, die hij vader en moeder aandeed. Henrik nsm het klagen van zjjn vrouw op als iemand, die zich over niets en niemand meer verwondert. Toen Jesta jummerde over die ellendige onderwjjzers, die om het minste of geringste masr weg liepen, toen werd Hecrik boos. ,,lk kan het dien menschen geen oogenblik kwa!jjk nemen, als zjj zoo spoedig mogeljjk heengaan. Ik vervorder er mjj alleen over, dat er teikars rog iemand komt Ec cu brak het les. Zijn gar.ache toorn, I zjjn garsche verontwaardiging uitten zich ia ver wjj ten en aanklachten. Hjj was rechtvaardig Zjjn aanklachten richtten ?ich niet tegen zjjn zoon, maar tegen de moeder, Hij verzweeg haar niets van zjjn geheimste gevoelets Zjjn woorden waren scherp, zonder eenige verschoocing, zjjn oogen keken harden do: ker. Jssta zat stom en ontsteld. Hjj had zoolang gezwegen, dit deze uitbarsting baar overweldigde. Maar legeljjk deed het haar goad. Want duideljjk erkende zjj daaruit, hoe Henrik alles ter harte girg, wat hasr b'trot hoo innig hjj haar lief— hed Roeds to lang had zjj niet naar zjjn liefde govrargd. Nu ontdekte zjj. wat rjj ontbeerd bsd, wat zjj gemist bad. Ja, zjj geloofde te brraerkee, dat ook hjj de ont- I baring bad gevoeld. Maar dat dit alles slechts lèir schu'd zou zjjn, dat wilde zjj niot toogovon. Wanneer zjj den jongen verkeerd en te veel Heihad. dan hield Henrik toch te wein'g van hem. Daaruit kwam al 't verkeerde voort. En dat zeid®

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1905 | | pagina 5