DERDE BLAD.
Motor- en Rijwielreglement
Motor- en Rijwielregloment 1905,
St.bl. No. 294.
Groote en kleine flnancieele
krach's-
Kantongerecht Scliagen.
Binnenlandse!! Nieuws.
(iemeeuta Hchagen
BEKENDMAKINGEN.
(Motor- en Rjjwielwet 1905, StaatehUd No 69)
(In werking getreden op 1 Januari 1906
Burgemeester en Wethouders der gemeente Schagen
brengen ter algemeene kennis, dat bg Koninkljjk
besluit Tan 6 November 1905 (Staatsblad No. 294)
is vest gesteld het navolgende
O
OORSCHRIFTEN ter bevordering van de vrijheid
en veiligheid van het verkeer op de wegen in
vCib sd met het gebrn.k van motorrjj'uigen en
ijjwielen, alimede ter regeling van het verkeer
op rywielpaden.
$1. Algemeene bepalingen.
Art. 1. In dit reglement wordt verstaan;
1°. onder motorrijtuigen alle rij. of voertuigen,
bestemd om uitsluitend of mede door eene mechanische
kracht, op of aan het ry- of voertuig aelf aanwezig,
anders dan langt apoorataven te worden voortbewogen
2°. onder wegen en kunstwegen alle wegen en
knns'wrgen, welks voor het openbaar verkeer openstaan,
de bermen of zgkanten en de voetpaden daaronder
beg'epen
8°. onder Rijkswegen alle wegen onder beheer van
het Rijk;
4°. onder rijwielpaden alle paden, welke als
rijwielpaden zjjn aangeduid door een keuleekeu van
een model, vast te stellen door Onzen met de uit
voering der Motor- en Rij wiel wet 1905 (Staatsblad
No. 69) belasten Minister
i'. onder bestuurder van een motorrijtuig hij, die
het rijtnig bestuurt of onder zijn onmiddelijjk toezicht
doet besturen.
Art. 2. Bestuurders van mo'orrij uigcn en rjj-
wieien zijn op de wegen verplicht met hnnne rjjtuigen
of rijwielen behoo lijk oit te wijken;
1°. naar rechts, bij het tegenkomen van motorrij
tuigen, lijwielen, andere rij- of voertuigen, rij- of
trekdieren en ander vee;
2'. naar links, bij het inhalen van motorrijtuigen,
rijwielen, andere rij - of voertuigen> ry of trekdieren
en ander vee;
L#. naar rechts, by het ingehaald worden door
motor y'nigen, rijwielen, andere ij- cf voertuigen, iij-
of trekdieren en ander vee, voor zooveel voor hem, die
wenscht in te halen, de daartoe noodige ruimte anders
niet teecnikbaar zcu zijn, en het verlangen, dat
uitgeweken worde, behoorlijk kenbaar is gemaakt.
Art. 8. Beatnarderz van rij - of voertuigen geene
motorrijtuigen of rjjwielen zijade, bestuorders en
geleiders van ry- of trekdieren en ander vee zijn op
de wegen verplicht met hetgeen door wordt geleid
of beatunrd behoorlijk uit te wjjken
1°. naar rechts, bij het tegenkomen van motorrij
tuigen en rijwielen;
2° raar links, bij het inhaïen van mntonjj uigen
en rijwielen;
8°. naar rechts, bij het ingehaald worden door
motorrjjtnigen en rijwielen, voor zooveel voor hem, die
wenacht in te halen de daartoe noodjge ruim e anders
niet beschikbaar zon zija, en het verlangen, dat
uitgeweken worde, behoorlijk kenbaar gemaakt is.
Art. 4 Voetgangers zy'n op de wegen verplicht,
bij het tegenkomen van- i-f het ingehaald woiden
door motorrijtuigen of rijwielen, dezen behoorljjke
ruimte voor passeeren te laten.
$2. Bepalingen betreffende
motorrijtuigen.
Art. 6. Een motorrijtuig, waarmede over een
weg wordt gereden, moet voorzien ziju van een
nauwkeurig werkend stnnrtoïstel.
Art. 6. Ein motorrjjtuig op meer dan twee wielen,
van grooteren radatand dan 2 M. of zwaarder dan
350 K.G., waarmede over een weg wordt gereden,
moet voorzien zijn van een inrichting om achte waarts
te rijden.
Art. 7. Een motorrij'nig, waarmede over een
weg wordt gereden, moet vooiz'es zijn van minstens
twee onafhankelijk van elkander krachtig werkende,
onder bereik van den bestuurder zich bevindende
remmen, met eik waarvan het rijtnig ieder oogenblik
tot stilstand kan wo den gebracht.
Art. 8. Een motorrijtuig, waarmede over e-u
weg wurdt gereden, mret voorzien zijn vau minstens
één hoorn of trrmpet, waarvan het geluid op een
afstand van 100 M duideljjk hoorbaar is.
Art. 9. De beatnurder van een motorrjj uig,
waarmede over een weg wordt gereden, is verplicht
met den hoorn of de trompet een signaal te geven
telkens wanneer de veiligheid van het vet keer zulks
vordert.
Hjj is verplicht bij het gebruik van hoorn cf trompet,
zooveel doenlyk, ailes te varmijien, wat het schrikken
van ry. of trekdieren of ander vee ten gevolge zoude
kunnen hebben.
Het is hem ve. boden,"renig ander geluidsignaal dan
den hoorn oi de trompet te gebrniken.
Art. 10. Een motorrjj uig op meer dan twee
wielen, dat zich tusschen een half nur na zonsonder
gang en een half uur vóór zonsopgang op een weg
bevindt, moet voorzien zjjn van minstens twee aan
weersejjden van het rjjtnig aangebraehte lantaarna, die
voorwaarts een helder wit licht uitstralen.
Art. 11. Een motorrjj tuig op twee wielen, waar
mede over een weg wordt gereden, moet gedurende
'en in Art. 10 omschreven lijd voorzien zjjn van
minstens één lantaarn, die voorwaarts een helder wit
licht uitstraalt.
Art. 12. De bestuurder van een motorrijtuig,
waarmede over een weg wordt gereden, is verpl.cht
het tjj.uig te doen stilhouden en den motor in rost
te brengen telkens wanaeer de veiligheid van hst
verkeer het een of het andere vordert.
Art. 13. Het is den bestuurder van een motor
rijtuig verboden het rjjtuig zonder voldoend toezicht
^pp een weg to laten staan anders dan met in mat
gebrachten motor.
Art. 14. Het is verboden over een weg te ryden
met een motorrijtuig op meer dan drie wielen, door
middel waarvan een ry- of voertuig wordt voortbe
wogen, tenzij met vergunning, voor Rijkswegen vau
Onzen met de uitvoering der Motor- en Rijwielwet
1905 (Staatsblad No. 69) belasten Minister, voor de
overige wegen van Gedeputeerde Staten der provincie.
Het eerste lid ia niet van toepassing op het rjj'leii
met een motorrijtuig op meer dan drie wielen, door
middel waarvan een onklaar mo'orrijtuig wordt
voortbewogen nilsluitend met het doel om een plaats
vcor bergen of herstel te bereiken.
Art. 16. Voor overtreding van art. 5, art. o,
art. 7, art. 8, art. 10, art. 11 en art. 14 syn aan-
•prakeljjk de bestuurders van een motorrjjtuig, en
a. voor aooveel betreft art. 6, art. 6, art. 7,
*rt. 8, art. 11 en art. 14, de eigenaar of houder,
die in strjjd met een dezer bepalingen doet of laat
rijden
b. voor zooveel betreft art. 10, de eigenaar of
honder, die in atrjjd met deze bepaling bet motor-
Tytaig zich op een weg doet of laat bevinden.
i 8. Bepalingen betreffende rjjwielen.
Art. 16. Een rjjwiel, waarmede over een weg
wordt gereden, moei voorzien zjjn van een nauwkeurig
Werkend atnnrtoestel.
Art. 17. Een van eene zoogenaamde freewheel-
inrichting voorzien rjjwiel, waarmede over een weg
Wordt gereden, moet voorzien zjjn van minstens een
rem waarmede het ieder oogenblik tot stilstand kan
Worden gebracht.
Art. 18. Een rjjwiel, waatmede over een weg
Wordt gereden, moet voorzien zjjn van minstens cén
bel, waarvan het geluid op een afstand van 50 M.
du de ijk hoorbaar is.
Ar» 19. De b-s nurder vsn een ijwiel. waarmede
over oen weg wo dt gereden, is verplicht met de bel
een signaal te geven telkens wanneer de veiligheid
v-n het ve kee- snikt voedert.
Hij is verplicht bij het geb nik van de bel, zooveel
doenlijk alies te vermijden, wat het schrikken van
ty- ol trekdieren of au-ier vee ten gevolge zonde kannen
hebben.
Het ii hem verboden eenig ander gelaidsiguaal dan
de bel te gebruiken.
A t. 20. Een rijwiel, waarm de tnssehen een half
unr na zonsondergang en een hall nar ióó zonsopgang
over een weg wordt gereden, moet voorzien zjjn van
minstens éét lantaarn, die voorwaarts een helder wit
licht uiiet.aalt.
Art. 21. De bes'nurder van eeu ry wiel, waarmede
over een weg wo dt gereden, ia verplicht het rjjwiel
te doen stilhouden telkma wanneer de veiligheid van
het verkeer zulks vordert.
Art. 22. Voor overtreding van art. 16, art.
17, art. 18 en art. 20 zyu aansprakelijk de bestanrder
vau een rijwiel en de eigenaar o' bonder, die in stiijl
met eeu dezer bepalingen doet of laat rijden.
f 4. Bepalingen betreffende r jj- of
voertnigen, geen motorrijtuigen
of rjjwielen zijnde.
Art. 23. Met uitzondering van kruiwagens,
kinderwagens en das meda gelijk te stellen ry- of
voertuigjes moet elk rij- cf voertuig, geen motorrjjtuig
of rjjwiel zijnde, waarmede over een kunstweg wordt
gereden, tns chen een unr na zonsondergang en een
nnr tóó* zonsopgang voorzien zijn van minstens één
lantaarn, die vooraan geplaatst is aan de linkerzijde,
ten minste even ver naar die zjjde reikt alt de lading
van het ry- of voertuig en voorwaarts een helderwit
licht uitstraalt.
Art. 24. Voor overtreding van art. 23 zjjn
aansprakelijk de bes'uu der van een daaraan onderwo-pen
rij- of voertuig en de eigenaar of hooier, die in strijd
daarmede doet of laat rijien.
f5. Bepalingen betreffende
rjjwielpadcn. 1
Art. 85. Het is verboden een rijwielpad buiten
noodzaak anders te beryden dan met motorrjjïuigen
op twee wielen of met rjjwielen of daarover paarden
of ander vee te leiden of Ie dry ven.
Voor overtreding van het eerste lid is, voor zooveel
betreft rjj- cf voertuigen, aansprakelijk de bestuurder.
Art. 26. Met afwijking in zooverre met art. 2,
art. 3 en art. 4 is hjj, d.e zich op een rijwielpad
bevindt anders dan op een mo'orrijtnig op twee wielen
of een rjjwiel, verplicht op tjjiige waarschuwing van
den beatun-der van een m itorrytuig op twee wielen
of een ijwiel het rijwielpad te verlaten.
Art. 27. Voor de toepassing van art 2 en art. 3
ten opzichte van motorryinigen op twee wielen en
van rijwielen wordt een rjjwielpsd met betrekking tot
den weg, waarlangs het zich bevindt, beschouwd als
afzonderlijken weg.
Art. 28. De bestuurder van een motorrijtuig op
twee wielen of van een rijwiel is verplicht een
rywielpad te verlaten, voor zooveel dit noadig is voor
de naleving van art. 2 ten opzichte van deze voer
tuigen ouderlirg.
Hierbij wordt echter tea aanzien van met den weg
gemeen liggende rijwielpaden in zooverre van art. 2.
sub 2" en 5* afgeweken, dat de bestun-der van een
mitorrjjtuig op twee wielen of van een rijwiel,
waarmede op eea voor hem links van den weg liggend
rywielpad e-n ander zoodanig voortuig wordt ingehaald,
verplicht is rechts te pastee.en.
$6. Straf-, overgang s- en
slotbepalingen.
Overtreding van dit reglement wordt
Art. 29
gestraft
a. van art. 2, art. 3, art. 9, art. 12, art. 13,
art. 14, art. 26 en art. 28, met hechtenjs van ten
hoogste twintig dagen of geldboete vau tea hoogste
hoode d gulden
b. van art. 4, art. 19. art. 21 en art. 30,
tweede lid, met htchtenia van ten hoogste tien dagen
of een geldboete van ten hoogste vij tig galden;
c. van art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 10,
art. 11 en art. 25 met geldboete van ten hoogste
honderd gullen;
d. van art. 16, art. 17, art. 18, art 20 en
art. 23 met eea geldboete van ten hoogste vjjftig
gulden.
A't. 30. Gedurende een masnd na het in-werking-
reden van dit reglemaat (1 Januari 1906) zyu art.
18 iu verband met art. 22 eu art. 19 niet van
toepassing op den eigenaar, houder of brst uurder van
een i jj wiel, dat voorzien ia van eea hoorn f r om pet,
waarvan het geluid op een afstand van 50 Meter
duidelijk hoorbaar is.
Gedurende den in het ee-ate lid genoemien termijn,
is de bestuurder van het rjjwiel verplicht met den hoorn
of de trompet een signaal te geven telkens, wanneer
de veiligheid van het verkeer znlks vordert, en bg het
geven daarvan, zooveel doenlijk, alles te vermijden,
wat het schrikken van rij-of trekdieren of ander vee
ten gevolge zou kuouen hebben.
Art. 81. De bepalingen van dit reglement be
treffende ry- of voertuigen, geene motorrijtnigen zynde,
zijn niet van toepassing op rij - of voertuigen, welke
langs spoorstaven worden voortbewogen.
Art. 32. Dit reglement kan worden aangehaald
onder den titel «Motor- en Rjjwielreglement", doch
met bijvoeging van het jiar en het nummer van het
Slaatebtad, waarin het reglement is geplaatst.
Schsgen, dan 8 Januari 1906.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeea'e',
ROGGEVEEN. H. J POT.
XXVI.
Ore» kalms Hoilaadsche leven, dat
gewoonlijk even onbewogen voortgljjdt al»
het water in onze poldsrkanalen, i» dezer
dagen weer een» in beroering gebrrcht door
den atorm, die na het Hollacdscke Hypotheek-
bankschandaal is opgestoken. Voor politiek
of koost raken wij, in tegenstelling met de
Frmnschen, slechte zelden in vervoering, doch
betreft het een dnbbeltjes-kwestie. gaat het
om „de ziel van de negotie", zooals wij het
door onzen koopmansgeest noemen, dan zjjn
we ééa en al oor, één en al belangstelling,
één en al verontwaardiging. Noem of schrijf
slechte de namen van De Montigcy en De
Geer en ge kant zeker zijn v -n de algemeene
aandacht voor Uw woord of geschrift.
Vertrouwen misbruiken, hoog- of liever
eohijnbaar-hooggeplaatsten te zien vallen,
daar komt het op aan, dat prikkelt ds ver
beelding, de nieuwsgierigheid, dat maakt het
dnre financieel geknoei voor velen interessant.
Er wordt tienmaal meer gewaagd door
menschen die beschikken konnen over het
geld van anderen dan men vermoedt. Met
geld kan men geld verdienen. Een beetje
geluk en men wordt ryk en vergroot zjjn
rijkdom, zonder iemand te benadeelen. Als het
eens anders nitkwam dan mee berekend bad
J» maar dat kan haast niet, alle kansen zyn
toch zoo weloverwogen.
Gewaagd met het geld van and-ren wordt
er eersten» veel door bedienden van bank
instellingen. Die zaten (zoo meenden zy
tenminste) het dichtst by het vour en konden
zich het beste warmen. Zij vernamen het
derst de koersen op de Londensche en Newyork-
sohe beurzen, *3 vonden het des noodzakelijk te
specaleeren, 't zjj met eigen geld, 't zij met
een bescheiden aandeel yan de ka. van den
troon Doch toen het te duldelyk bewezen
werd dat zelf» de berekeningen van die bij
uitstek op de hoogte zjj ede menschen nog
w«l eens konden falen, staken de patroons
een stokje voorzy verboden han bedien
entT.pecaleeren. Dat wil zeggen, zy verboden
han employé'* op eigen naam te koopen of te
verkoopen doch konden han nier verbieden
specalatieve orders voor een ander op te nemen
ai had die ander misschien slechts 1/10 aan
deel in den conp en de bediende 8/10 Het
ging er dn» prec.es mee als met den drank
ve: koop en prostitutie wat o p e n 1 jj k werd
verboden, bloeide lang* ciandestienen weg.
Doch in dat geknoei op geldkantoren
wensch ik injj, althans vcoilocpfg, niet te
verdiepen. De menschen die er zich asn wagen,
weten vooruit wat zs doen, dat ze ksD. loopen
zonder arbeid de vrnchten van den arbeid van
anderen (in cssn delers, ponden of francs)
op te strijken, doch ock hun eigen hebben
en h ven naar vreemde zakken te zien
verhuizen. Erger vind ik het, dat ook men
schen gerolleerd kannen wordea, die niet
met spsca'.ati-ven geett waren bezield, dieniet
hcopten met ééa sisg rijk te worden en toch
alles verloren.
Endaiheblk in 't byzorder het oog op de
menschen, die, zonder betrekking tynde. doch
in 'c bezit van een heel klein kapitaaltje, blij
zyn weer san den slag te komen als zet win keiier,
controleur of iets dergelijksdoor borg te
storten.
De eenvondigen van harte zyn overtu'gd,
dat die borgstelling in handen van den pa
troon zoo zeker is als by de Nedeilandsche
Bank.
Z j zien nog met een zekeren eerbied tegen
hun meester op. Dat men han soort measchen
niet vertroawt, na ja, dat Is niet kwalijk te ne
men, meheer heeft al zooveei leergeld betaald
En met vreagde en.dankbaarheid brengen zjj
daarom han spaarpsneingea op het kantoor vsn
meneer, die zoo goed is ze wel te willen aan
vaarden en er misschien juist op zat te
wachten.
Bovendien bestaat nog bjj velen het dwaal
begrip, dat ook daarom het geld er vertrouwd
is, wij! verduistering hiervan zeer streng zou
wordeD gestraft.
Doch in den laatstea tjjd is gebleken, dat
ook wie hierop vertrouwde, zich leslijk zou
kunnen vergissen. Ds „patroon", die het
handig aanpikt en zorgt dat de contracten in
orde zijn, kan zich gerazt aan de spaarpen
ningen van arme weikloozen vergrjjpen, zonder
dat een vonnis hem kan tr< ff >n.
Het voorbeeld is er. Eintgon tijd geleden
richtte „sen fijne mjjahaer" die "altijd een
hoogen hoed en gouden lorgnet droeg, een
„D'.lftscbe Roomboter Inlichting" op «en onzer
hoofdgrachten op. Hjj moest natuurlijk per
soneel hebben. Een mjj bekend persoon, die
al gernimen tijd zonder werk was, doch ven
een erfenisje nog een klein kapitaaltje bezat,
werd, na schrijven op esn annonce, als „con
troleur" aangenomen. Wat er nu eigenlijk
te controleeren was, was niet erg duldelyk,
maar „mjjnheer" (die notabene pas begonnen
was) vertelde, dat hij vroeger zoo'n last had
gehad van controleurs, wijl te met de bren
gers (die ook borg moesHn storten) knoeiden,
en onze vriend deponeerde £100
Al spoedig bleek de conti 6 e weinig om
't ijjf te hebben, hij werd met oireniaires
uitgestuurd en moest rapport geen halen.
Daar alle leveringen a contant waren, bleek
voor een verstandig mensch al spoedig, wat
achter die diverse borgstellingen stak. Toen
een paar knechts dan ook hun borgstellingen
terug vroeger, liep de boel spaak. Het geld
was verbruikt, er werd een aanklacht inge
diend de Oifirier eischic 1 jaar gevange
nisstraf, doch de rechtbank sprak hem vrij,
wjjl de verduistering niet wettig en over
tuigend was bewezen. De arme tobbers, die
vau hun laatste „hebben en ht ven" waren
beroofd, konden een civiel prcces beginnen
als zij er last in hadden.
De „Directeur" kende hst klappen van de
zweep. Jarenlang had hij ongestraft kannen
zwendelenhjj was een paar keer gefailleerd,
had toen maar geadverteerd met san fiaancieel
bureau, waarvan hij directeur, inspecteur,
controleur en trog meer was, een buieau dat
met of zonder borgen op de onmogelijkste
zaken voorsrhot gaf, hooge bedragen tegen
matige rente leende, als men meer de gelden
voor Informaties en voorloopige onkosten
kon voorschieten
Msar In 't vak van „Weldoener der
Menschheid" moet men 't eens over een
andsran boeg kannen gooienhij is na
boterhandelaar geweest, heeft verschillende
menschen eene betrekking bezorgdnu loopt
hij weer rond, waarschijnlijk peinzende op 1
welke wjja hjj zich nu weer „verdienstelijk"
zal kunnen maken-
Doch ik dwaal af van mijne borgstellingen.
Een tweede voorbeeld, dat by verduistering
zelfs de zekerheid ontbreekt dat de schuldige
zijne straf in de gevangenis zal boeten, kan
men in het onderstaande vinden.
Esn wijnhandelaar alhier bezat een tweetal
filialen. Zjn zaken stonden slechtbij maakte
kennis met een tweetal adellijke heeren, die
iu een handel in spiritualiën en likeuren
betrokken zijn. De heeren willen den wijnhan
delaar helpen. Zij moken van den wijnhandel
esn maatschappij met een vol teekend gefour
neerd kapitaal van f33 000. De wijnhandelaar
krijgt f 25 000 in aandeelen, dezs moet bij
echter bij de adelljjke heeren vei panden voor
het bedrag dat noodlg is om de crediteuren
te voldoen. Daarentegen wordt de wijnhan
delaar zelf aangesteld als directeur der wijn-
maatschappij op een vast salaris van f4000
per jaar en aandeel in de winst, voor den tjjd
van vijf jaar. De wijnmaatschappij zal 07eral
filialen (slijterjjsn) stichten, en ds becoodigde
spiritualiën en likeuren betrekken' van de
jenever maatschappij De filiaalhouders moeten
f 1000 borg storten bij de wijnmaatschappij;
de wijnmaatschappij moet op haar beurt die
geld weer storten by de jenevermaztschappij
als zekerheid voor het te leveren bedrag.
De rest laat zich raden. De wijnhandelaar
rekende iedere week met de depothouders af,
ontving flinke bedragen, leefde als „grand
seigneur". De jenevermaatschappjj werd ver
geten. Deze begon daarop geheel of gedeel
telijk haar leveranties te staken. Enkele
depothouders zagen gevaar, wilden bon betrek
king verlaten en han geld teraghebben, dcch
al spoedig bleek het, dat de contracten zoo
waren ingericht, dat alleen terugbetaling
plaats had, wanneer de wijndirectenr met het
ontslag accoord ging. Zoo werden eenige
personen de dupe, anderen werden later door
de jenevermaatschappjj nog eenlgszins schade
loos gesteld. Zoo blijft het dus altijd een
gevaarlyk spelletje, een betrekking te aan
vaarden, waarbij een geldsom in handen vsn
den patroon moet werden gesteld. Zeldzaner
dan men denkt, zyn de gevallen, waarbij dit
geld rechtstreeks naar de spaarbank wordt
gebracht en buiten de beroeps-oplichters om,
die de te teekenen contracten zoo weten in
ts richten, dat de borgsteller nooit een cent
terug ziet, zyu er cog tallooze fi-ma'a, die het
rlskeeren te specaleeren met het geld van
anderen, ja zelfs die haar zeken begonnen
zyn uitsluitend met de borgstellingen harcr
bedienden.
Een gouden of een ijzeren ketting
Dat een borg vragende patroon door een
borgstellenden employé genomen werd, is zeker
mir.der algemeen voorkomend. Maar 't geval
letje is toch eens gepasseerd, en wel in de
Willemsstraat.
In een dar dwarsstraten van dit hartje der
Jordaan had slch een zetwlnkelier van een
margarinefabrikant gevestigd. Voor dra win
kelvoorraad etc. had hij f SCO zekerheidstel
ling moeten stortendaarentegen genoot hij
f12 salaris per week, vry wonen en percen
ten van den verkoop. Wederzyds kon men
elkaar Da een maand opzeggen. De eerste
maand klopte de afrekening als een bas, doch
de tweede maand was er een tekort. De
patroon verklaarde, dat het aan den zet
wlnkelier lag ea deze omgekeerd, dat zijn
baas de ecbnld had. Maar het zetmannelje
was de zwakste en moest das betalen. Hjj zon
echter op wraak. Esrstens zegde hjj zjjn
betrekking op, zoodat hij na een maand zyn
f500 terug kon krjjgen en tweeden» ging
hjj aan 't verkoopen en verkoopen dat het
een lost was. Alles noteerde hij met een
mnnitieuBe nauwkeurigheid. Doch verbazen
moest de baas zich wel, dat er zooveel goed-
kcope en zoo weinig duurdere kwaliteiten
verkocht waren.
De geheele Willemsstraat had die maand
„je reinste paardevet met olie" van twintig
centen een pond met cadean gegeten,
ook al vroegen ze van 7 tot 8 stuivers en
slechts een enkele kwam het roomboter sur
rogaat terugbrengen met beleefd verzoek,
„of meheer es wou proefe".
Patroon en zetbaas hadden elkaar begrepen,
en toen drie maanden later de eerste failliet
ging en de andere winkeliers geen cent van
han borgstellingen terug zagen, vertelde ons
zetbaasje zonder een zweem van wroeging,
niet alleen hoe hjj dezen krach wbs ontsnapt,
maar hoe hj uit het gevalletje zelfs nog een
„massebje" had weten te slaan-
Uitspraken 10 Jannari 1906.
A. E. en G. KOudkarspel, woningwet,
ontslagen van rechtsvervolging. P. G.,
Akersloot, te hard rjjden met een motorrjjtuig,
f 5 sub. 8 d J. de GZjjpe, in dronkenschap
orde verstoren, f 5 sub. 8 d. P. N-, Zjjpe,
zonder verg. B. en W. eeD gebouw oprichten,
ontsl. v. rechtsverv. A. KZjjpe, door middel
van lichtbak wild opsporen, f 5 sub. 8 d-
Wed. K. D., Schsgen, een ongeykte maat
voorhanden hebben, f 0 50 sub. 1 d- P. B.,
Wa-menhulien. al* voren, 2 maal f 0 60 sub.
leder 1 d. M V., Zype, ai» voren, f 1 sub. 1 d.
P. S Zype, een afgekeurde mast voorh&nden
hebben, f 3 snb. 2 d S M Schagen, ongeykte
maten voorhanden hebben, 8 maal f 0.50, snb.
voor elk 1 d A. W., Petter, een ongeijkte
maat voorhanden hebben, f 1 snb 1 d. S R.,
Wlerlngerwaerd, jagen zonder akte of ver
gunning, 2 maal f 3 sub. voor elk 2 d. D. v. D
Zype, overtrediDg Prov. Regl-, f 2 sub. 1 d.
B. H E F.. Alkmaar, ryden op een voetpad,
f 1 sub. 1 d. B. LZjjpe, ongeijkte maten
Toorhandan hebben, 8 maal f 0E0 sub. voor
elk 1 d. G J., Zjjpe. wielrjjdsn zonder licht,
f 1 sub. 1 d. G B Zype, als voren, f 2 sub.
ld. K. de GZype, lc dronkenschap de
orde verstoren, f 4 sub. 8 d. C. K., Kol-
horn, rijden op c-en voetpad, f 1 sub. 1 d.
K. W-, Zype, ongeykte maten voorhanden
hebben, 6 maal f 0 60 snb. voor elk 1 d.
J. B Zijpe, wlelrjjden zonder licht, f 2 enb.
1 d. J. KAnna Paulowna, bejagen van een
anders grend zonder verg-, f 8 sub. 4 d.
J. K., Hoogwoud, sis voreD, f 2 sub. 2 d
J. S, Twlsk, wielrijdsn zonder licht, fl sub.
1 d. J. M. Gz.. Wieringerwaard, als voren,
f 1 sub. 1 d. J. F., Etnfgtnburg, een geit op
dsn openbaren weg weiden, f 1 sub. 1 d-
J. S., Zijps, wielrijden zonder licht, f 1 eub. 1 d.
A. d. W. PzZijpo, als voren, f 1 sub. 1 d.
Th. M„ Nitnws Nledorp, als voren, f 1 sub, 1 d.
Jb. V., Nieuwe N.adorp, als voren, f 1 sub. 1 d.
NIEUW LEVEN en WAARLAND.
Da besturen van bovengenoemde vereenl-
gingen hielden een vergadering, waarin van
gedachten zou worden gewisseld over het
plan met beeicotiog en voorwaarden, inge
diend door de H S M met het cog op een spoor
verbinding naar, met een los wal aan de Noot der
ringvaart van den polder Heer Hugowaard.
De resultaten der bespreking vsn dit plan
door het bestuur van Waarland waren schrif
telijk bjj dat van Nieuw Lsven ingediend,
teiwjjl mondeling verslag werd uitgebracht
vau de bestuursvergadering van Nieuw Lsven.
Hieruit bleek, dat beide besturen allereerst
wijziging der voorwaarden noodzakelijk acht-
ten, doch waar Waarland van meacing bleek J
te zijn, dat na de uitvoering van het plan
als 't ware een Ideale toestand was geschapen,
had het bestuur van Nieuw Liven bezwaien,
die moeilijk uit den weg te rn'men zullen
zija. Eerstens bracht hst plan msê geheele
verplaetslng der markt, waardoor naar men
meende de gemengde lsdirg verloren zon
gaan, terwijl het nieuwe marktterrein veel
ongunstiger zal zyn dan 't bestaande voor hen,
die per as moeten aanvoeren. Voor de leden van
Nieuw Leven binnen den polder zou aan
merkelijk de kans verminderen op het ver
krijgen van vaarwater in den polder, waar
naar nog altijd verlangend wordt uitgezien.
Van deze zyde meende men, dat het voor
gestelde doel eveneens te bereiken was op een
minder kostbare wijze en met dit groote voor
deel, dat de geheele aanvoer aan het station
zon kernen. Naast bet spoorplan, of liever
daartegenover, stelt Nieuw Laven voorhet
bouwen eener sluis in den Noorder ringdijk
tegenover den Middenweg; verbetering van het
vaarwater van daar tot het station; bemaling
van Amerswiel door een motordit laatste
om de bezwaren van het Poldeibestnnr te
ondervangen.
Aanvankelijk werd dit plan vsn Wearlandr.
zyde met leedwezen vernomen, aangezien men
niet inzag, dat er watergemeenschep tnsschen
het station en de ringvaart te scheppen zal
zijn tenzjj door era kanaal.
Uit den aard der zaak volgde bterep een
langdurige discussie, waarbij de voordeelen
van en de bezwaren tegen beide plannen
Eau een ernztige beschouwing werden onder
worpen. Duidelijk bleek het al spoedig, dat
h.t in de vergadering niet zon komen tot
de beslissing der vraag, of men voor het
eene of wel voor het andere plan zon gaan
werken.
Het eindresnltaet der bespreking was, dat
door Nieuw Liven een ontwerp mat be
grooting enz zal worden ingediend voor
watergemeenechap, teiwjjl dan in de leden
vergadering van iedere vereerlging eerst de
beide plannen in behandeling rallen weiden
genomen. Begin Maart zuilen daarna de
beatnren weer een gemeenschappelijke ver
gadering honden en naar aanleiding van de
genomen besluiten in de ledenvergaderingen
bepalen, hoe er verder zal worden gehandeld.
Het aoreekt wel vanzelf, dat Nieuw Leven
en Waarland nóch op het eene. rözh op het
andere plan zullen ingaan, zonder zich op de
hoogte te hebben gesteld van de meening
der meest belanghebbenden, dat zijn zjj, die
op Nienw Lsven's markt hunne producten
aanvoeren of zouden willen aanvoeren en
buiten den polder Heer-Hngowaard wonen.
In de gei&eecschappelyke bestuursvergadering
ln Maart te houden zal dan ook worden
bepaald, op welks wijze dit oordeel het best
zal zjjn te verkrijgen, hetzjj door een ver
gadering van gedelegeerden van verschillende
corporaties, hetzij door het nttschrjjven van
vergaderingen van direct belanghebbenden in
verschillende plaatsen.
ALKMAAR, 10 Jannari 1906.
„Ik stel U voor, dat stak voor kennisgeving
aan te nemen", zoo hoorden wjj bjjna zonder
uitzondering het voorstel van den Voorzitter
luiden, toen hrden in den Raad de lange ljjst
van ingekomen stukkeu den hamer passeerde,
Toch waren er een paar onder, die meer de
aandacht werden waardig gekeurd. Daaronder
was er een van het lid, den heer C. Bosman,
die de vergadering bericht deed, dat hij de
op hem nitgebrachte herbenoeming tot lid der
commissie van bijstand voor de gasfabriek
niet verlangde aan te nemen. De heer Bos
man was ter vergadering tegenwoordig en
motiveerde zijne nlet-sannemiDg niet, omdat hij
dit reeds in zyn schrijven had gedaan. Daarin
n.1. was door hem medegedeeld, dat hij zich
niet meer kon vereenigen met de Inzichten
van ejjae medeleden der commissie en waar
nu voor een zoo belangrijke onderneming,
als het gasbedrijf is, eenheid van inzicht bij
eene commissie van bijstand een noodzakelijk
vereischte is, daar meende hij de belangen
van dat bedrijf het best te dienen, door dan
hem toegekenden zetel ter beschikking
van den Raad te stallen. Was het
wonder dat, waar de heer Bosman velejaren
met 's Raads volle vertrouwen het lidmaat
schap der commissie had vervuld en zeker
ook tot bevrediging van dit lichaam en van
zich zelf, er dadelyk stemmen opgingen die
van leedwezen met het genomen besluit ge-
tnlgden
De Voorz. gaf te kennen, dat hij, Voorz.
dier commissie, en zyn medelid alle moeite
hadden gedaan, den hesr Bosman te bewe
gen het ingezonden bericht terug te houder),
doch de heer Bosman, die zich nu eenmaal
niet vereenigen kan met den nlenwen weg,
die voor het gasbedrijf wordt ingeslagen,
(we bedoelen de oprichting van een water
gasfabriek bij de bestaande voor steenkolen-
gas,) bleek onverzettelijk. Dies werd zyu
schrijven voor kennisgeving aangenomen.
Toch wilde de Raad alsnog eene poging
wagen, dit verdienstelijke lid te behouden Im
mers toen werd overgegaan tot de vervulling
der vacature, werd de heer Bosman daarvoor
opnieuw aangewezen met 12 van de 16 stem
men, [8 waren blanco en de heer Mr. Cohen
Staart kreeg de andere]. De Raad, het
bljjkt uit dezs stemming, was niet voltallig.
Mr. Dorbeek, die als Secretaris van den
Voogdijraad vandaag zitting moest honden, kon
niet present zyn.
Ook kwam vandaag nog het veelbesproken
eilandje in de Singelgracht by de Bergerpooit
op het groene laken. De heer Springer, onze
deskundige, tainarchitect te Haarlem, had n.l.
een brief gezonden, waarin hjj er op aandrong
toch vooral dat eilandje op te rnlmen. Wjj
weten, dat B. en W. daarover den raad nog
een toezegging van advies hebben gedaan en
du» werd het schryven voorloopig bij h6t
daarover bestaande dossier opgeborgen. Tot
later dus.
Aan „Aves", vereeniging van plu'mvee-
liefhebbers, werd de gemeentekas, zondsr
eenige dlscutsie, geopend en aan haar, over
eenkomstig hst voorstel van B. on W eene
subsidie van f 50 toegekend voor de eerste
door haar te honden nationale tentoonstel
ling van pluimvee en konijnen.
Toen was aan de orde het voorstel van B.
en W. om goedkeuring te schenken san de
opgemaakte abattoir-plannen, met de nit-
vosrlng waarvan rnim twee tonnen gonds
gemoeid zullen zyn. We waren zeer belang
stellend te hooren, of de Rsad na eens zou
weten van doortasten, want immers, het
onderwerp houdt deze vergadering sinds j*ren
reeds bezig. Wsrnser alles, wat daarover
gedacht, geschreven en gesproken is, eens
wee bijaengezemeld, het zou een ijjvig boek
deel vullen. De Voorz. opende de discussie
met eene aanbeveling om de zaak zoo
mogelijk nu af te doen, omdat voor de uit
voering vau groote werken het nu voer de
gemeente de meeat vootdzelige «jjd wordt
geacht. Waar toch niet veel groote werken
in uitvoering zijn !s de concurrentie grooter.
De heeren leerden hieraan eeD gewillig oor.
De heer Van den Bosch, die echter een paar
dagen ziek en een dag nitstedig was geweest,
had de drie dagen, waarin vóór deze zitting
de plannen en begrootingen ter vlsio had
den gelegen tiet kannen benutten. Onvoor
bereid vroeg hij dns om uitstel tot een
volgende verg&dsricg. Uitsteldat woord
Is iu onze vergaderingen van het gemeenebest
zóó iDheemscb, dat het toch immers ook
wel eens wonder zon geweest zyn, Indien het
nu bij dit onderwerp, zoo hoogst belangrijk,
msar ook reeds zoo leng aanhangig, niet
zon zijn voorgss'eld. Echter, de heer Van
Bcysen, die ais jongste lid niet alles heeft
medegemaakt, viel den vooisteller by, de heer
Cohen Staart, secretaris dor Gezondheids
commissie, die nog gaarne, hoezeer de urgentie
dar zaak erkennende, eenige technische
inlichtingen wenschte, was er niet tegen en
zoo besloot de Raad, hoezeer de heer De
Groot zich beslist tegen nitstel had ver
klaard, met 13 tegen 8 stemmen, die van de
beide Wethouders en den heer De Groot,
de behande-iDg asn ts houden, niet tot eene,
maar tot d e volgende vergadering. De reeds
benoemde Directeur, Dr. Stuurman te Leiden,
zal gevraegd worden om over te komen om
de verlengde inlichtingen te geven, vóór de
nieuwe behandeliog in een or.der-onsje, en de
zaak zal daarna dadeiyk heet van den rooster
gaan.
Het laatste punt stond nu nog te wachten,
n.l. de ver- en behandeling van het weik-
Hedenreglement. Daaraan mcê te doen de
heer Bosmra, die reeds hsd te kennen ge
geven, dat de werkman wel plichten, geen
rechten hsd, msar aanspraak op een goede
behandeling, dacht er niet aan. Hjj ging dus
dadelyk naar huis, na ern wjjle gevolgd door
den heer De Groot, die al evenzeer voor deze
zaak niet warm is.
Maar degenen d'e bleven, zetten den zwaren
arbeid voort, inderdaad zwaar, omdat het
niet enkel den raadsleden, maar ook den
Voorz. dikwerf moeite kost, om den juisten
weg te vinden en te houden door de vele
ingediende amendementen. Veel willen we er
dan ook niet van zeggen, we willen er van
zwjjger, dat de Raad by een stemming, die
ongedaan moest worden gemaakt, geheel de
k;uts kwijtraakte. Men werd de zaak einde
lijk mee De inspanning en aandacht raakten
zoek, de vergadering begon te verloopen en
den Voorz. restte ten slotte nfets, dan met
het elDd in het gezicht [men was tot het
voorlaatste artikel genaderd] den hamer tot
sluiting der zitting te laten vallen, om het
kleine restanlja dsn maar in de volgende
zitting af te doen. Dan zal meteen
tweede lezing
geschieden.
van het geheele reglement