DERDE BLAD. Motor- en Rijwielreglement Motor- en Rijwielregloment 1905, St.bl. No. 294. Groote en kleine flnancieele krach's- Kantongerecht Scliagen. Binnenlandse!! Nieuws. (iemeeuta Hchagen BEKENDMAKINGEN. (Motor- en Rjjwielwet 1905, StaatehUd No 69) (In werking getreden op 1 Januari 1906 Burgemeester en Wethouders der gemeente Schagen brengen ter algemeene kennis, dat bg Koninkljjk besluit Tan 6 November 1905 (Staatsblad No. 294) is vest gesteld het navolgende O OORSCHRIFTEN ter bevordering van de vrijheid en veiligheid van het verkeer op de wegen in vCib sd met het gebrn.k van motorrjj'uigen en ijjwielen, alimede ter regeling van het verkeer op rywielpaden. $1. Algemeene bepalingen. Art. 1. In dit reglement wordt verstaan; 1°. onder motorrijtuigen alle rij. of voertuigen, bestemd om uitsluitend of mede door eene mechanische kracht, op of aan het ry- of voertuig aelf aanwezig, anders dan langt apoorataven te worden voortbewogen 2°. onder wegen en kunstwegen alle wegen en knns'wrgen, welks voor het openbaar verkeer openstaan, de bermen of zgkanten en de voetpaden daaronder beg'epen 8°. onder Rijkswegen alle wegen onder beheer van het Rijk; 4°. onder rijwielpaden alle paden, welke als rijwielpaden zjjn aangeduid door een keuleekeu van een model, vast te stellen door Onzen met de uit voering der Motor- en Rij wiel wet 1905 (Staatsblad No. 69) belasten Minister i'. onder bestuurder van een motorrijtuig hij, die het rijtnig bestuurt of onder zijn onmiddelijjk toezicht doet besturen. Art. 2. Bestuurders van mo'orrij uigcn en rjj- wieien zijn op de wegen verplicht met hnnne rjjtuigen of rijwielen behoo lijk oit te wijken; 1°. naar rechts, bij het tegenkomen van motorrij tuigen, lijwielen, andere rij- of voertuigen, rij- of trekdieren en ander vee; 2'. naar links, bij het inhalen van motorrijtuigen, rijwielen, andere rij - of voertuigen> ry of trekdieren en ander vee; L#. naar rechts, by het ingehaald worden door motor y'nigen, rijwielen, andere ij- cf voertuigen, iij- of trekdieren en ander vee, voor zooveel voor hem, die wenscht in te halen, de daartoe noodige ruimte anders niet teecnikbaar zcu zijn, en het verlangen, dat uitgeweken worde, behoorlijk kenbaar is gemaakt. Art. 8. Beatnarderz van rij - of voertuigen geene motorrijtuigen of rjjwielen zijade, bestuorders en geleiders van ry- of trekdieren en ander vee zijn op de wegen verplicht met hetgeen door wordt geleid of beatunrd behoorlijk uit te wjjken 1°. naar rechts, bij het tegenkomen van motorrij tuigen en rijwielen; 2° raar links, bij het inhaïen van mntonjj uigen en rijwielen; 8°. naar rechts, bij het ingehaald worden door motorrjjtnigen en rijwielen, voor zooveel voor hem, die wenacht in te halen de daartoe noodjge ruim e anders niet beschikbaar zon zija, en het verlangen, dat uitgeweken worde, behoorlijk kenbaar gemaakt is. Art. 4 Voetgangers zy'n op de wegen verplicht, bij het tegenkomen van- i-f het ingehaald woiden door motorrijtuigen of rijwielen, dezen behoorljjke ruimte voor passeeren te laten. $2. Bepalingen betreffende motorrijtuigen. Art. 6. Een motorrijtuig, waarmede over een weg wordt gereden, moet voorzien ziju van een nauwkeurig werkend stnnrtoïstel. Art. 6. Ein motorrjjtuig op meer dan twee wielen, van grooteren radatand dan 2 M. of zwaarder dan 350 K.G., waarmede over een weg wordt gereden, moet voorzien zijn van een inrichting om achte waarts te rijden. Art. 7. Een motorrij'nig, waarmede over een weg wordt gereden, moet vooiz'es zijn van minstens twee onafhankelijk van elkander krachtig werkende, onder bereik van den bestuurder zich bevindende remmen, met eik waarvan het rijtnig ieder oogenblik tot stilstand kan wo den gebracht. Art. 8. Een motorrijtuig, waarmede over e-u weg wurdt gereden, mret voorzien zijn vau minstens één hoorn of trrmpet, waarvan het geluid op een afstand van 100 M duideljjk hoorbaar is. Art. 9. De beatnurder van een motorrjj uig, waarmede over een weg wordt gereden, is verplicht met den hoorn of de trompet een signaal te geven telkens wanneer de veiligheid van het vet keer zulks vordert. Hjj is verplicht bij het gebruik van hoorn cf trompet, zooveel doenlyk, ailes te varmijien, wat het schrikken van ry. of trekdieren of ander vee ten gevolge zoude kunnen hebben. Het is hem ve. boden,"renig ander geluidsignaal dan den hoorn oi de trompet te gebrniken. Art. 10. Een motorrjj uig op meer dan twee wielen, dat zich tusschen een half nur na zonsonder gang en een half uur vóór zonsopgang op een weg bevindt, moet voorzien zjjn van minstens twee aan weersejjden van het rjjtnig aangebraehte lantaarna, die voorwaarts een helder wit licht uitstralen. Art. 11. Een motorrjj tuig op twee wielen, waar mede over een weg wordt gereden, moet gedurende 'en in Art. 10 omschreven lijd voorzien zjjn van minstens één lantaarn, die voorwaarts een helder wit licht uitstraalt. Art. 12. De bestuurder van een motorrijtuig, waarmede over een weg wordt gereden, is verpl.cht het tjj.uig te doen stilhouden en den motor in rost te brengen telkens wanaeer de veiligheid van hst verkeer het een of het andere vordert. Art. 13. Het is den bestuurder van een motor rijtuig verboden het rjjtuig zonder voldoend toezicht ^pp een weg to laten staan anders dan met in mat gebrachten motor. Art. 14. Het is verboden over een weg te ryden met een motorrijtuig op meer dan drie wielen, door middel waarvan een ry- of voertuig wordt voortbe wogen, tenzij met vergunning, voor Rijkswegen vau Onzen met de uitvoering der Motor- en Rijwielwet 1905 (Staatsblad No. 69) belasten Minister, voor de overige wegen van Gedeputeerde Staten der provincie. Het eerste lid ia niet van toepassing op het rjj'leii met een motorrijtuig op meer dan drie wielen, door middel waarvan een onklaar mo'orrijtuig wordt voortbewogen nilsluitend met het doel om een plaats vcor bergen of herstel te bereiken. Art. 16. Voor overtreding van art. 5, art. o, art. 7, art. 8, art. 10, art. 11 en art. 14 syn aan- •prakeljjk de bestuurders van een motorrjjtuig, en a. voor aooveel betreft art. 6, art. 6, art. 7, *rt. 8, art. 11 en art. 14, de eigenaar of houder, die in strjjd met een dezer bepalingen doet of laat rijden b. voor zooveel betreft art. 10, de eigenaar of honder, die in atrjjd met deze bepaling bet motor- Tytaig zich op een weg doet of laat bevinden. i 8. Bepalingen betreffende rjjwielen. Art. 16. Een rjjwiel, waarmede over een weg wordt gereden, moei voorzien zjjn van een nauwkeurig Werkend atnnrtoestel. Art. 17. Een van eene zoogenaamde freewheel- inrichting voorzien rjjwiel, waarmede over een weg Wordt gereden, moet voorzien zjjn van minstens een rem waarmede het ieder oogenblik tot stilstand kan Worden gebracht. Art. 18. Een rjjwiel, waatmede over een weg Wordt gereden, moet voorzien zjjn van minstens cén bel, waarvan het geluid op een afstand van 50 M. du de ijk hoorbaar is. Ar» 19. De b-s nurder vsn een ijwiel. waarmede over oen weg wo dt gereden, is verplicht met de bel een signaal te geven telkens wanneer de veiligheid v-n het ve kee- snikt voedert. Hij is verplicht bij het geb nik van de bel, zooveel doenlijk alies te vermijden, wat het schrikken van ty- ol trekdieren of au-ier vee ten gevolge zonde kannen hebben. Het ii hem verboden eenig ander gelaidsiguaal dan de bel te gebruiken. A t. 20. Een rijwiel, waarm de tnssehen een half unr na zonsondergang en een hall nar ióó zonsopgang over een weg wordt gereden, moet voorzien zjjn van minstens éét lantaarn, die voorwaarts een helder wit licht uiiet.aalt. Art. 21. De bes'nurder van eeu ry wiel, waarmede over een weg wo dt gereden, ia verplicht het rjjwiel te doen stilhouden telkma wanneer de veiligheid van het verkeer zulks vordert. Art. 22. Voor overtreding van art. 16, art. 17, art. 18 en art. 20 zyu aansprakelijk de bestanrder vau een rijwiel en de eigenaar o' bonder, die in stiijl met eeu dezer bepalingen doet of laat rijden. f 4. Bepalingen betreffende r jj- of voertnigen, geen motorrijtuigen of rjjwielen zijnde. Art. 23. Met uitzondering van kruiwagens, kinderwagens en das meda gelijk te stellen ry- of voertuigjes moet elk rij- cf voertuig, geen motorrjjtuig of rjjwiel zijnde, waarmede over een kunstweg wordt gereden, tns chen een unr na zonsondergang en een nnr tóó* zonsopgang voorzien zijn van minstens één lantaarn, die vooraan geplaatst is aan de linkerzijde, ten minste even ver naar die zjjde reikt alt de lading van het ry- of voertuig en voorwaarts een helderwit licht uitstraalt. Art. 24. Voor overtreding van art. 23 zjjn aansprakelijk de bes'uu der van een daaraan onderwo-pen rij- of voertuig en de eigenaar of hooier, die in strijd daarmede doet of laat rijien. f5. Bepalingen betreffende rjjwielpadcn. 1 Art. 85. Het is verboden een rijwielpad buiten noodzaak anders te beryden dan met motorrjjïuigen op twee wielen of met rjjwielen of daarover paarden of ander vee te leiden of Ie dry ven. Voor overtreding van het eerste lid is, voor zooveel betreft rjj- cf voertuigen, aansprakelijk de bestuurder. Art. 26. Met afwijking in zooverre met art. 2, art. 3 en art. 4 is hjj, d.e zich op een rijwielpad bevindt anders dan op een mo'orrijtnig op twee wielen of een rjjwiel, verplicht op tjjiige waarschuwing van den beatun-der van een m itorrytuig op twee wielen of een ijwiel het rijwielpad te verlaten. Art. 27. Voor de toepassing van art 2 en art. 3 ten opzichte van motorryinigen op twee wielen en van rijwielen wordt een rjjwielpsd met betrekking tot den weg, waarlangs het zich bevindt, beschouwd als afzonderlijken weg. Art. 28. De bestuurder van een motorrijtuig op twee wielen of van een rijwiel is verplicht een rywielpad te verlaten, voor zooveel dit noadig is voor de naleving van art. 2 ten opzichte van deze voer tuigen ouderlirg. Hierbij wordt echter tea aanzien van met den weg gemeen liggende rijwielpaden in zooverre van art. 2. sub 2" en 5* afgeweken, dat de bestun-der van een mitorrjjtuig op twee wielen of van een rijwiel, waarmede op eea voor hem links van den weg liggend rywielpad e-n ander zoodanig voortuig wordt ingehaald, verplicht is rechts te pastee.en. $6. Straf-, overgang s- en slotbepalingen. Overtreding van dit reglement wordt Art. 29 gestraft a. van art. 2, art. 3, art. 9, art. 12, art. 13, art. 14, art. 26 en art. 28, met hechtenjs van ten hoogste twintig dagen of geldboete vau tea hoogste hoode d gulden b. van art. 4, art. 19. art. 21 en art. 30, tweede lid, met htchtenia van ten hoogste tien dagen of een geldboete van ten hoogste vij tig galden; c. van art. 5, art. 6, art. 7, art. 8, art. 10, art. 11 en art. 25 met geldboete van ten hoogste honderd gullen; d. van art. 16, art. 17, art. 18, art 20 en art. 23 met eea geldboete van ten hoogste vjjftig gulden. A't. 30. Gedurende een masnd na het in-werking- reden van dit reglemaat (1 Januari 1906) zyu art. 18 iu verband met art. 22 eu art. 19 niet van toepassing op den eigenaar, houder of brst uurder van een i jj wiel, dat voorzien ia van eea hoorn f r om pet, waarvan het geluid op een afstand van 50 Meter duidelijk hoorbaar is. Gedurende den in het ee-ate lid genoemien termijn, is de bestuurder van het rjjwiel verplicht met den hoorn of de trompet een signaal te geven telkens, wanneer de veiligheid van het verkeer znlks vordert, en bg het geven daarvan, zooveel doenlijk, alles te vermijden, wat het schrikken van rij-of trekdieren of ander vee ten gevolge zou kuouen hebben. Art. 81. De bepalingen van dit reglement be treffende ry- of voertuigen, geene motorrijtnigen zynde, zijn niet van toepassing op rij - of voertuigen, welke langs spoorstaven worden voortbewogen. Art. 32. Dit reglement kan worden aangehaald onder den titel «Motor- en Rjjwielreglement", doch met bijvoeging van het jiar en het nummer van het Slaatebtad, waarin het reglement is geplaatst. Schsgen, dan 8 Januari 1906. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeea'e', ROGGEVEEN. H. J POT. XXVI. Ore» kalms Hoilaadsche leven, dat gewoonlijk even onbewogen voortgljjdt al» het water in onze poldsrkanalen, i» dezer dagen weer een» in beroering gebrrcht door den atorm, die na het Hollacdscke Hypotheek- bankschandaal is opgestoken. Voor politiek of koost raken wij, in tegenstelling met de Frmnschen, slechte zelden in vervoering, doch betreft het een dnbbeltjes-kwestie. gaat het om „de ziel van de negotie", zooals wij het door onzen koopmansgeest noemen, dan zjjn we ééa en al oor, één en al belangstelling, één en al verontwaardiging. Noem of schrijf slechte de namen van De Montigcy en De Geer en ge kant zeker zijn v -n de algemeene aandacht voor Uw woord of geschrift. Vertrouwen misbruiken, hoog- of liever eohijnbaar-hooggeplaatsten te zien vallen, daar komt het op aan, dat prikkelt ds ver beelding, de nieuwsgierigheid, dat maakt het dnre financieel geknoei voor velen interessant. Er wordt tienmaal meer gewaagd door menschen die beschikken konnen over het geld van anderen dan men vermoedt. Met geld kan men geld verdienen. Een beetje geluk en men wordt ryk en vergroot zjjn rijkdom, zonder iemand te benadeelen. Als het eens anders nitkwam dan mee berekend bad J» maar dat kan haast niet, alle kansen zyn toch zoo weloverwogen. Gewaagd met het geld van and-ren wordt er eersten» veel door bedienden van bank instellingen. Die zaten (zoo meenden zy tenminste) het dichtst by het vour en konden zich het beste warmen. Zij vernamen het derst de koersen op de Londensche en Newyork- sohe beurzen, *3 vonden het des noodzakelijk te specaleeren, 't zjj met eigen geld, 't zij met een bescheiden aandeel yan de ka. van den troon Doch toen het te duldelyk bewezen werd dat zelf» de berekeningen van die bij uitstek op de hoogte zjj ede menschen nog w«l eens konden falen, staken de patroons een stokje voorzy verboden han bedien entT.pecaleeren. Dat wil zeggen, zy verboden han employé'* op eigen naam te koopen of te verkoopen doch konden han nier verbieden specalatieve orders voor een ander op te nemen ai had die ander misschien slechts 1/10 aan deel in den conp en de bediende 8/10 Het ging er dn» prec.es mee als met den drank ve: koop en prostitutie wat o p e n 1 jj k werd verboden, bloeide lang* ciandestienen weg. Doch in dat geknoei op geldkantoren wensch ik injj, althans vcoilocpfg, niet te verdiepen. De menschen die er zich asn wagen, weten vooruit wat zs doen, dat ze ksD. loopen zonder arbeid de vrnchten van den arbeid van anderen (in cssn delers, ponden of francs) op te strijken, doch ock hun eigen hebben en h ven naar vreemde zakken te zien verhuizen. Erger vind ik het, dat ook men schen gerolleerd kannen wordea, die niet met spsca'.ati-ven geett waren bezield, dieniet hcopten met ééa sisg rijk te worden en toch alles verloren. Endaiheblk in 't byzorder het oog op de menschen, die, zonder betrekking tynde. doch in 'c bezit van een heel klein kapitaaltje, blij zyn weer san den slag te komen als zet win keiier, controleur of iets dergelijksdoor borg te storten. De eenvondigen van harte zyn overtu'gd, dat die borgstelling in handen van den pa troon zoo zeker is als by de Nedeilandsche Bank. Z j zien nog met een zekeren eerbied tegen hun meester op. Dat men han soort measchen niet vertroawt, na ja, dat Is niet kwalijk te ne men, meheer heeft al zooveei leergeld betaald En met vreagde en.dankbaarheid brengen zjj daarom han spaarpsneingea op het kantoor vsn meneer, die zoo goed is ze wel te willen aan vaarden en er misschien juist op zat te wachten. Bovendien bestaat nog bjj velen het dwaal begrip, dat ook daarom het geld er vertrouwd is, wij! verduistering hiervan zeer streng zou wordeD gestraft. Doch in den laatstea tjjd is gebleken, dat ook wie hierop vertrouwde, zich leslijk zou kunnen vergissen. Ds „patroon", die het handig aanpikt en zorgt dat de contracten in orde zijn, kan zich gerazt aan de spaarpen ningen van arme weikloozen vergrjjpen, zonder dat een vonnis hem kan tr< ff >n. Het voorbeeld is er. Eintgon tijd geleden richtte „sen fijne mjjahaer" die "altijd een hoogen hoed en gouden lorgnet droeg, een „D'.lftscbe Roomboter Inlichting" op «en onzer hoofdgrachten op. Hjj moest natuurlijk per soneel hebben. Een mjj bekend persoon, die al gernimen tijd zonder werk was, doch ven een erfenisje nog een klein kapitaaltje bezat, werd, na schrijven op esn annonce, als „con troleur" aangenomen. Wat er nu eigenlijk te controleeren was, was niet erg duldelyk, maar „mjjnheer" (die notabene pas begonnen was) vertelde, dat hij vroeger zoo'n last had gehad van controleurs, wijl te met de bren gers (die ook borg moesHn storten) knoeiden, en onze vriend deponeerde £100 Al spoedig bleek de conti 6 e weinig om 't ijjf te hebben, hij werd met oireniaires uitgestuurd en moest rapport geen halen. Daar alle leveringen a contant waren, bleek voor een verstandig mensch al spoedig, wat achter die diverse borgstellingen stak. Toen een paar knechts dan ook hun borgstellingen terug vroeger, liep de boel spaak. Het geld was verbruikt, er werd een aanklacht inge diend de Oifirier eischic 1 jaar gevange nisstraf, doch de rechtbank sprak hem vrij, wjjl de verduistering niet wettig en over tuigend was bewezen. De arme tobbers, die vau hun laatste „hebben en ht ven" waren beroofd, konden een civiel prcces beginnen als zij er last in hadden. De „Directeur" kende hst klappen van de zweep. Jarenlang had hij ongestraft kannen zwendelenhjj was een paar keer gefailleerd, had toen maar geadverteerd met san fiaancieel bureau, waarvan hij directeur, inspecteur, controleur en trog meer was, een buieau dat met of zonder borgen op de onmogelijkste zaken voorsrhot gaf, hooge bedragen tegen matige rente leende, als men meer de gelden voor Informaties en voorloopige onkosten kon voorschieten Msar In 't vak van „Weldoener der Menschheid" moet men 't eens over een andsran boeg kannen gooienhij is na boterhandelaar geweest, heeft verschillende menschen eene betrekking bezorgdnu loopt hij weer rond, waarschijnlijk peinzende op 1 welke wjja hjj zich nu weer „verdienstelijk" zal kunnen maken- Doch ik dwaal af van mijne borgstellingen. Een tweede voorbeeld, dat by verduistering zelfs de zekerheid ontbreekt dat de schuldige zijne straf in de gevangenis zal boeten, kan men in het onderstaande vinden. Esn wijnhandelaar alhier bezat een tweetal filialen. Zjn zaken stonden slechtbij maakte kennis met een tweetal adellijke heeren, die iu een handel in spiritualiën en likeuren betrokken zijn. De heeren willen den wijnhan delaar helpen. Zij moken van den wijnhandel esn maatschappij met een vol teekend gefour neerd kapitaal van f33 000. De wijnhandelaar krijgt f 25 000 in aandeelen, dezs moet bij echter bij de adelljjke heeren vei panden voor het bedrag dat noodlg is om de crediteuren te voldoen. Daarentegen wordt de wijnhan delaar zelf aangesteld als directeur der wijn- maatschappij op een vast salaris van f4000 per jaar en aandeel in de winst, voor den tjjd van vijf jaar. De wijnmaatschappij zal 07eral filialen (slijterjjsn) stichten, en ds becoodigde spiritualiën en likeuren betrekken' van de jenever maatschappij De filiaalhouders moeten f 1000 borg storten bij de wijnmaatschappij; de wijnmaatschappij moet op haar beurt die geld weer storten by de jenevermaztschappij als zekerheid voor het te leveren bedrag. De rest laat zich raden. De wijnhandelaar rekende iedere week met de depothouders af, ontving flinke bedragen, leefde als „grand seigneur". De jenevermaatschappjj werd ver geten. Deze begon daarop geheel of gedeel telijk haar leveranties te staken. Enkele depothouders zagen gevaar, wilden bon betrek king verlaten en han geld teraghebben, dcch al spoedig bleek het, dat de contracten zoo waren ingericht, dat alleen terugbetaling plaats had, wanneer de wijndirectenr met het ontslag accoord ging. Zoo werden eenige personen de dupe, anderen werden later door de jenevermaatschappjj nog eenlgszins schade loos gesteld. Zoo blijft het dus altijd een gevaarlyk spelletje, een betrekking te aan vaarden, waarbij een geldsom in handen vsn den patroon moet werden gesteld. Zeldzaner dan men denkt, zyn de gevallen, waarbij dit geld rechtstreeks naar de spaarbank wordt gebracht en buiten de beroeps-oplichters om, die de te teekenen contracten zoo weten in ts richten, dat de borgsteller nooit een cent terug ziet, zyu er cog tallooze fi-ma'a, die het rlskeeren te specaleeren met het geld van anderen, ja zelfs die haar zeken begonnen zyn uitsluitend met de borgstellingen harcr bedienden. Een gouden of een ijzeren ketting Dat een borg vragende patroon door een borgstellenden employé genomen werd, is zeker mir.der algemeen voorkomend. Maar 't geval letje is toch eens gepasseerd, en wel in de Willemsstraat. In een dar dwarsstraten van dit hartje der Jordaan had slch een zetwlnkelier van een margarinefabrikant gevestigd. Voor dra win kelvoorraad etc. had hij f SCO zekerheidstel ling moeten stortendaarentegen genoot hij f12 salaris per week, vry wonen en percen ten van den verkoop. Wederzyds kon men elkaar Da een maand opzeggen. De eerste maand klopte de afrekening als een bas, doch de tweede maand was er een tekort. De patroon verklaarde, dat het aan den zet wlnkelier lag ea deze omgekeerd, dat zijn baas de ecbnld had. Maar het zetmannelje was de zwakste en moest das betalen. Hjj zon echter op wraak. Esrstens zegde hjj zjjn betrekking op, zoodat hij na een maand zyn f500 terug kon krjjgen en tweeden» ging hjj aan 't verkoopen en verkoopen dat het een lost was. Alles noteerde hij met een mnnitieuBe nauwkeurigheid. Doch verbazen moest de baas zich wel, dat er zooveel goed- kcope en zoo weinig duurdere kwaliteiten verkocht waren. De geheele Willemsstraat had die maand „je reinste paardevet met olie" van twintig centen een pond met cadean gegeten, ook al vroegen ze van 7 tot 8 stuivers en slechts een enkele kwam het roomboter sur rogaat terugbrengen met beleefd verzoek, „of meheer es wou proefe". Patroon en zetbaas hadden elkaar begrepen, en toen drie maanden later de eerste failliet ging en de andere winkeliers geen cent van han borgstellingen terug zagen, vertelde ons zetbaasje zonder een zweem van wroeging, niet alleen hoe hjj dezen krach wbs ontsnapt, maar hoe hj uit het gevalletje zelfs nog een „massebje" had weten te slaan- Uitspraken 10 Jannari 1906. A. E. en G. KOudkarspel, woningwet, ontslagen van rechtsvervolging. P. G., Akersloot, te hard rjjden met een motorrjjtuig, f 5 sub. 8 d J. de GZjjpe, in dronkenschap orde verstoren, f 5 sub. 8 d. P. N-, Zjjpe, zonder verg. B. en W. eeD gebouw oprichten, ontsl. v. rechtsverv. A. KZjjpe, door middel van lichtbak wild opsporen, f 5 sub. 8 d- Wed. K. D., Schsgen, een ongeykte maat voorhanden hebben, f 0 50 sub. 1 d- P. B., Wa-menhulien. al* voren, 2 maal f 0 60 sub. leder 1 d. M V., Zype, ai» voren, f 1 sub. 1 d. P. S Zype, een afgekeurde mast voorh&nden hebben, f 3 snb. 2 d S M Schagen, ongeykte maten voorhanden hebben, 8 maal f 0.50, snb. voor elk 1 d A. W., Petter, een ongeijkte maat voorhanden hebben, f 1 snb 1 d. S R., Wlerlngerwaerd, jagen zonder akte of ver gunning, 2 maal f 3 sub. voor elk 2 d. D. v. D Zype, overtrediDg Prov. Regl-, f 2 sub. 1 d. B. H E F.. Alkmaar, ryden op een voetpad, f 1 sub. 1 d. B. LZjjpe, ongeijkte maten Toorhandan hebben, 8 maal f 0E0 sub. voor elk 1 d. G J., Zjjpe. wielrjjdsn zonder licht, f 1 sub. 1 d. G B Zype, als voren, f 2 sub. ld. K. de GZype, lc dronkenschap de orde verstoren, f 4 sub. 8 d. C. K., Kol- horn, rijden op c-en voetpad, f 1 sub. 1 d. K. W-, Zype, ongeykte maten voorhanden hebben, 6 maal f 0 60 snb. voor elk 1 d. J. B Zijpe, wlelrjjden zonder licht, f 2 enb. 1 d. J. KAnna Paulowna, bejagen van een anders grend zonder verg-, f 8 sub. 4 d. J. K., Hoogwoud, sis voreD, f 2 sub. 2 d J. S, Twlsk, wielrijdsn zonder licht, fl sub. 1 d. J. M. Gz.. Wieringerwaard, als voren, f 1 sub. 1 d. J. F., Etnfgtnburg, een geit op dsn openbaren weg weiden, f 1 sub. 1 d- J. S., Zijps, wielrijden zonder licht, f 1 eub. 1 d. A. d. W. PzZijpo, als voren, f 1 sub. 1 d. Th. M„ Nitnws Nledorp, als voren, f 1 sub, 1 d. Jb. V., Nieuwe N.adorp, als voren, f 1 sub. 1 d. NIEUW LEVEN en WAARLAND. Da besturen van bovengenoemde vereenl- gingen hielden een vergadering, waarin van gedachten zou worden gewisseld over het plan met beeicotiog en voorwaarden, inge diend door de H S M met het cog op een spoor verbinding naar, met een los wal aan de Noot der ringvaart van den polder Heer Hugowaard. De resultaten der bespreking vsn dit plan door het bestuur van Waarland waren schrif telijk bjj dat van Nieuw Lsven ingediend, teiwjjl mondeling verslag werd uitgebracht vau de bestuursvergadering van Nieuw Lsven. Hieruit bleek, dat beide besturen allereerst wijziging der voorwaarden noodzakelijk acht- ten, doch waar Waarland van meacing bleek J te zijn, dat na de uitvoering van het plan als 't ware een Ideale toestand was geschapen, had het bestuur van Nieuw Liven bezwaien, die moeilijk uit den weg te rn'men zullen zija. Eerstens bracht hst plan msê geheele verplaetslng der markt, waardoor naar men meende de gemengde lsdirg verloren zon gaan, terwijl het nieuwe marktterrein veel ongunstiger zal zyn dan 't bestaande voor hen, die per as moeten aanvoeren. Voor de leden van Nieuw Leven binnen den polder zou aan merkelijk de kans verminderen op het ver krijgen van vaarwater in den polder, waar naar nog altijd verlangend wordt uitgezien. Van deze zyde meende men, dat het voor gestelde doel eveneens te bereiken was op een minder kostbare wijze en met dit groote voor deel, dat de geheele aanvoer aan het station zon kernen. Naast bet spoorplan, of liever daartegenover, stelt Nieuw Laven voorhet bouwen eener sluis in den Noorder ringdijk tegenover den Middenweg; verbetering van het vaarwater van daar tot het station; bemaling van Amerswiel door een motordit laatste om de bezwaren van het Poldeibestnnr te ondervangen. Aanvankelijk werd dit plan vsn Wearlandr. zyde met leedwezen vernomen, aangezien men niet inzag, dat er watergemeenschep tnsschen het station en de ringvaart te scheppen zal zijn tenzjj door era kanaal. Uit den aard der zaak volgde bterep een langdurige discussie, waarbij de voordeelen van en de bezwaren tegen beide plannen Eau een ernztige beschouwing werden onder worpen. Duidelijk bleek het al spoedig, dat h.t in de vergadering niet zon komen tot de beslissing der vraag, of men voor het eene of wel voor het andere plan zon gaan werken. Het eindresnltaet der bespreking was, dat door Nieuw Liven een ontwerp mat be grooting enz zal worden ingediend voor watergemeenechap, teiwjjl dan in de leden vergadering van iedere vereerlging eerst de beide plannen in behandeling rallen weiden genomen. Begin Maart zuilen daarna de beatnren weer een gemeenschappelijke ver gadering honden en naar aanleiding van de genomen besluiten in de ledenvergaderingen bepalen, hoe er verder zal worden gehandeld. Het aoreekt wel vanzelf, dat Nieuw Leven en Waarland nóch op het eene. rözh op het andere plan zullen ingaan, zonder zich op de hoogte te hebben gesteld van de meening der meest belanghebbenden, dat zijn zjj, die op Nienw Lsven's markt hunne producten aanvoeren of zouden willen aanvoeren en buiten den polder Heer-Hngowaard wonen. In de gei&eecschappelyke bestuursvergadering ln Maart te houden zal dan ook worden bepaald, op welks wijze dit oordeel het best zal zjjn te verkrijgen, hetzjj door een ver gadering van gedelegeerden van verschillende corporaties, hetzij door het nttschrjjven van vergaderingen van direct belanghebbenden in verschillende plaatsen. ALKMAAR, 10 Jannari 1906. „Ik stel U voor, dat stak voor kennisgeving aan te nemen", zoo hoorden wjj bjjna zonder uitzondering het voorstel van den Voorzitter luiden, toen hrden in den Raad de lange ljjst van ingekomen stukkeu den hamer passeerde, Toch waren er een paar onder, die meer de aandacht werden waardig gekeurd. Daaronder was er een van het lid, den heer C. Bosman, die de vergadering bericht deed, dat hij de op hem nitgebrachte herbenoeming tot lid der commissie van bijstand voor de gasfabriek niet verlangde aan te nemen. De heer Bos man was ter vergadering tegenwoordig en motiveerde zijne nlet-sannemiDg niet, omdat hij dit reeds in zyn schrijven had gedaan. Daarin n.1. was door hem medegedeeld, dat hij zich niet meer kon vereenigen met de Inzichten van ejjae medeleden der commissie en waar nu voor een zoo belangrijke onderneming, als het gasbedrijf is, eenheid van inzicht bij eene commissie van bijstand een noodzakelijk vereischte is, daar meende hij de belangen van dat bedrijf het best te dienen, door dan hem toegekenden zetel ter beschikking van den Raad te stallen. Was het wonder dat, waar de heer Bosman velejaren met 's Raads volle vertrouwen het lidmaat schap der commissie had vervuld en zeker ook tot bevrediging van dit lichaam en van zich zelf, er dadelyk stemmen opgingen die van leedwezen met het genomen besluit ge- tnlgden De Voorz. gaf te kennen, dat hij, Voorz. dier commissie, en zyn medelid alle moeite hadden gedaan, den hesr Bosman te bewe gen het ingezonden bericht terug te houder), doch de heer Bosman, die zich nu eenmaal niet vereenigen kan met den nlenwen weg, die voor het gasbedrijf wordt ingeslagen, (we bedoelen de oprichting van een water gasfabriek bij de bestaande voor steenkolen- gas,) bleek onverzettelijk. Dies werd zyu schrijven voor kennisgeving aangenomen. Toch wilde de Raad alsnog eene poging wagen, dit verdienstelijke lid te behouden Im mers toen werd overgegaan tot de vervulling der vacature, werd de heer Bosman daarvoor opnieuw aangewezen met 12 van de 16 stem men, [8 waren blanco en de heer Mr. Cohen Staart kreeg de andere]. De Raad, het bljjkt uit dezs stemming, was niet voltallig. Mr. Dorbeek, die als Secretaris van den Voogdijraad vandaag zitting moest honden, kon niet present zyn. Ook kwam vandaag nog het veelbesproken eilandje in de Singelgracht by de Bergerpooit op het groene laken. De heer Springer, onze deskundige, tainarchitect te Haarlem, had n.l. een brief gezonden, waarin hjj er op aandrong toch vooral dat eilandje op te rnlmen. Wjj weten, dat B. en W. daarover den raad nog een toezegging van advies hebben gedaan en du» werd het schryven voorloopig bij h6t daarover bestaande dossier opgeborgen. Tot later dus. Aan „Aves", vereeniging van plu'mvee- liefhebbers, werd de gemeentekas, zondsr eenige dlscutsie, geopend en aan haar, over eenkomstig hst voorstel van B. on W eene subsidie van f 50 toegekend voor de eerste door haar te honden nationale tentoonstel ling van pluimvee en konijnen. Toen was aan de orde het voorstel van B. en W. om goedkeuring te schenken san de opgemaakte abattoir-plannen, met de nit- vosrlng waarvan rnim twee tonnen gonds gemoeid zullen zyn. We waren zeer belang stellend te hooren, of de Rsad na eens zou weten van doortasten, want immers, het onderwerp houdt deze vergadering sinds j*ren reeds bezig. Wsrnser alles, wat daarover gedacht, geschreven en gesproken is, eens wee bijaengezemeld, het zou een ijjvig boek deel vullen. De Voorz. opende de discussie met eene aanbeveling om de zaak zoo mogelijk nu af te doen, omdat voor de uit voering vau groote werken het nu voer de gemeente de meeat vootdzelige «jjd wordt geacht. Waar toch niet veel groote werken in uitvoering zijn !s de concurrentie grooter. De heeren leerden hieraan eeD gewillig oor. De heer Van den Bosch, die echter een paar dagen ziek en een dag nitstedig was geweest, had de drie dagen, waarin vóór deze zitting de plannen en begrootingen ter vlsio had den gelegen tiet kannen benutten. Onvoor bereid vroeg hij dns om uitstel tot een volgende verg&dsricg. Uitsteldat woord Is iu onze vergaderingen van het gemeenebest zóó iDheemscb, dat het toch immers ook wel eens wonder zon geweest zyn, Indien het nu bij dit onderwerp, zoo hoogst belangrijk, msar ook reeds zoo leng aanhangig, niet zon zijn voorgss'eld. Echter, de heer Van Bcysen, die ais jongste lid niet alles heeft medegemaakt, viel den vooisteller by, de heer Cohen Staart, secretaris dor Gezondheids commissie, die nog gaarne, hoezeer de urgentie dar zaak erkennende, eenige technische inlichtingen wenschte, was er niet tegen en zoo besloot de Raad, hoezeer de heer De Groot zich beslist tegen nitstel had ver klaard, met 13 tegen 8 stemmen, die van de beide Wethouders en den heer De Groot, de behande-iDg asn ts houden, niet tot eene, maar tot d e volgende vergadering. De reeds benoemde Directeur, Dr. Stuurman te Leiden, zal gevraegd worden om over te komen om de verlengde inlichtingen te geven, vóór de nieuwe behandeliog in een or.der-onsje, en de zaak zal daarna dadeiyk heet van den rooster gaan. Het laatste punt stond nu nog te wachten, n.l. de ver- en behandeling van het weik- Hedenreglement. Daaraan mcê te doen de heer Bosmra, die reeds hsd te kennen ge geven, dat de werkman wel plichten, geen rechten hsd, msar aanspraak op een goede behandeling, dacht er niet aan. Hjj ging dus dadelyk naar huis, na ern wjjle gevolgd door den heer De Groot, die al evenzeer voor deze zaak niet warm is. Maar degenen d'e bleven, zetten den zwaren arbeid voort, inderdaad zwaar, omdat het niet enkel den raadsleden, maar ook den Voorz. dikwerf moeite kost, om den juisten weg te vinden en te houden door de vele ingediende amendementen. Veel willen we er dan ook niet van zeggen, we willen er van zwjjger, dat de Raad by een stemming, die ongedaan moest worden gemaakt, geheel de k;uts kwijtraakte. Men werd de zaak einde lijk mee De inspanning en aandacht raakten zoek, de vergadering begon te verloopen en den Voorz. restte ten slotte nfets, dan met het elDd in het gezicht [men was tot het voorlaatste artikel genaderd] den hamer tot sluiting der zitting te laten vallen, om het kleine restanlja dsn maar in de volgende zitting af te doen. Dan zal meteen tweede lezing geschieden. van het geheele reglement

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1906 | | pagina 9