Donderdag 19 Juli '06. 50e Jaargang. No. 4170. TWEEDE BLAD. Binnenlandsch Nieuws, Aanvaring. Gemengd Nieuws. Motor-ongeluk te Londen. - Ome marine in den vreemde beoordeeld. Men schrjjft aan de N. R Crt. Waar onie marine wel een der onderwerpen van landsverdediging is, die in het eigen land het scherpst door niet deskundigen, maar ook door deskundigen beoordeeld en veroor deeld worden, daar is bet niet van belang ontbloot aan het Nederl. volk eens te laten hooren, hoe het oordeel over onse weermacht ter see In het buitenland van seer deskundige ryde lnldt. In de deser dagen verscheDeD 5de nltgave van Les flottes de oombat en 1906. van den commandant De Ballnooart, treffen wjj over onse vloot het volgende aan „Nederland heeft koloniën 60 maal soo groot als sjjn oppervlaktealt den aard der naak is sjjn budget niet groot en dit dappere volk al heeft het niet een der eerste rangen op see sooals voor twee eeawen neemt des niettegenstaande onder de marlnet van den tweeden rang een der eervolste plaatsen in. Het dankt dit ten deele aan zjjn uitstekend officier tkorps, dat de traditie van het ver leden heeft bewaard. Waar Holland's hulp bronnen In Europa slechts een verdedigende houding gedoogen, heeft dit land geen hoog- tee-esksder, maar eenvoudig een stel kostver- dedlgers, bestemd om tegen landtroepen op te treden, vooral in de talrijke waterwegen dis het doorsneden, en eenige kruisers, ten doel hebbende soo al niet om de koloniën op rijn in verhouding tot sjjn grootte buitengewone scheepvaart te beschermen, dan toch wel om in sjjn beslttingen eene strenge politie uit te oefenen. Men Is in Amsterdam plots wakker gewor den na een periode van 10 jaar sonder aan bouw; een geheele vloot ia in opkomst, om vattende kleine pantserachepen hoogsee- kruisers, koloniale schepen en torpedobooten, alles seer bestudeerd en geschikt om tot voorbeeld in hun soort te dienen. - WIERINGEN. Alhier is uit see opgebracht een fust, ver moedelijk Inhoudende terpentjjn en waarschjjn- ljjk afkomstig van het op de Noordsee wegens aanvaring gesonken stoomschip „Menee". - WIERINGEN. Zondag na afloop der morgen-godsdienst oefening werd tot lid van 't kiescollege bjj de Herv. Gem. van Hlppolytushoef en Wes- terland gekosen de heer 8. Jb. Mostert, die dese benoeming heeft aangenomen. De vacature was ontstaan door vertrek van den heer W. de Jongh. - WIERINGEN. In de Vrijdagavond gehouden vergadering van de Commissie tot bevordering van getrouw schoolbesoek is besloten, met de kinderen der O. L. scholen van Hlppolytus- hoef en Ooaterland, welke niet aan het reisje hebben deelgenomen, alhier op 81 Augustus a.s., den verjaardag der Koningin, feeat te vieren en ter opluistering van dit feest de medewerking van de musiekver- eenlglng „Harmonie" te versoeken. - Een verduisterde sleepboot. Uit LOBITH meldt men aan de „N.R.Ct.": Aan de politie alhier werd Vrjjdag uit Rot terdam het telegraphisch versoek gerioht hare medewerking te willen verleenen tot aanhouding van de verduisterde sleepboot „Theodor Anton". Die boot was 's nacht heimeljjk van daar vertrokken, niettegenstaande se van rechts wege aan den ketting was gelegd, versegel d en onder bewaking gesteld. Inderdaad sag men haar ook tegen den namiddag In de verte den Rjjn opkomen, en het duurde niet lang of de belde alhier geatationneerde veldwachters van rjjk en gemeente voeren kaar in een gehuurd bootje tegemoet. Toen de politiemannen naderbjj waren ge komen en den kapitein sommeerden bjj te draalen, verklaarde dese hen heelemaal niet te begrjjpen, hjj heesch vervolgens de Dultsche vlag en wist, door veranelling sjjner vaart, nog juist sóó tjjdlg op het gedeelte van de ■"tav, dat tot kat Dultsche grondgebied behoort, te komen, dat vervolging niet meer mogelijk was. Men mag lntusschen hopen, dat de Dultsche regeering termen aal kunnen vinden de een- m«sl in beslag genomen boot wederom uit t« leveren. - Honderd gulden verdwenen. Zaterdagmorgen vervoegde sioh op het kantoor van den rijksbetaalmeester te BREDA ukere Juffrouw C., uit Terhejjden, om het driemaandeljlksoh pensioen van haar man in ontvangst te nemen. Het geld werd haar voorgeteld, Mn bank biljet van f 00, Mn van f 40, en nog wat klein geld. Hoe t mogelijk la geweest, valt niet te begrjjpen, doch een feit is het, dat, A juffrouw 't geld wou opnemen, de belde briefjes spoorloos verdwenen waren. Ze heeft goed gesien, dat se voor haar neer werden gelegd, maar waar se gebleven sjjn, weet se niet- De mogelijkheid schjjot te be- dat een van de aanwesige personen, die P®B«oeu kwamen halen, de gelegenheid heeft «•bad, iich de beide bankbriefjes toe teeige- nw>- [D. v. N] laaT helft v,n dit j ^werden langs al de grenskantoren aan t ""dwlendsch-Belglsche grens na q aar en- »me en inspuiting van tuberculine, in België ^gelaten 10 648 Nederlandsche melk- en klan- #nkel van mond- en stallen**** dlt J"r de quarantaine- aantal vo?r w werden weder een groot taljiinderan. als verdacht van tuberculose, «Monden °°r na*r °M Jwnd terug- deÜmw®ialte funderen werden versonden in bi- 28«o ü1' 1296> de meeste in AprU, grenSL Qltvo«r langs de verschillende Useud«k^r!enW^* Veldsicht (gem. Cllnge 897 nl-®?* I®n Gent 868 Hulst 88, OssefdrSi |S,gb?k Oluneken) 1066, fieouL i 3' Roosendaal [station 1067, Valken»» Nassau 280, ®*00 HcT* CB|loc*ter,n [prov. Limburg] Hoogeruts 689 en Egsden 564 stuks. Te iSbdrÊchT*^ ,p,0°««luk. Plaste 7 8oft «en schee peongeluk W hêefT '°n« =«^heu Het stoomschip Freja, kapitein Thumell. een stoombootje plaats, dat juist van Amster- komende van de werf der heeren JacobVrie- dam was gekomen met een nieuwe lsding se~,dorp en Zoonen, werd. om de Noord in te kjjkert. en nn een oogecblik ter beschikking varen, daarbjj geholpen door het sleepbootje was. Beiden waren in gewone kleerec een Johanna Cornelia, van 18 P. K kapitein Cor- nauw sluitend, dik zwemvest om het boven- neifs Cos, Tsankade te Dordreoht. ljjf. Het meisje had de haren ineen badmuts De Freja dreef bjj het manoeuvreeren alt bijeengebonden, de goede richting naar den Papecdrechtsches Middenin bleven se liggen wal en het sleepbootje trachtte daarom hst op den kant. Piomp, daar l seeschlp bjj te trekken. Dit gelakte echter niet Iepjjn, als een aal die cjjn vrjjheld herkrjjgt, De Freja was bljjkbaar te machtig voor de te water het hoofd vooruit. Eón oogenbllk Johanna Cornelia. wier tros waarschjjnljjk te slechts bleef hjj onder. Het pantser kort was en trok dese om. In een oogecblik was het bootje met de kiel omhoog gesonken en het slt nu in den 't Werd stil schoot de heer ingang van de Noord, onder den Papen- drechtichen wal, waar het water ondiep is. Door het volloopen Is de boot weer overeind gek men. Weemoedig steken de pjjp en de toppen der masten boven water. In de laatste konden sfeh de kapitein en de machinist bergen De 16 jarige dekknecht V. Verschoor, wonen le Matena'spsd te Dordrecht, gelukte het niet zich te redden; dit jongmensch Is jammerlijk verdronken. Eerst wist hq zich nog aan den klampen, doch daar dese schoorateen vast te gloeiend heet was, moest hjj dien loslaten en gelnkt, maar se verdween in de diepte. Op het oogenbllk Is t het ljjk nog niet opgevlscht. Door de sleepboot De Wacht II, kapitein Bjjl, werden de andere schipbreukelingen van het wrak gered en aan den wal gebracht. Met behalp der sleepboot Anna Elisabetb, kapitein Leenderts, werd de Freja in de Noord „D link» van den weg tersjjde in een stll- gebracht en stoomde dese door naar Rotter-(taanden wagon, die uit de rails werd gelicht, dam Een onder. Het pantser bleek doeltreffend sjjn druipend hoofd en een flink deel van sjjn kals rezen oogenbllkkeljjk weer boven de baren. Nadat hjj onder water de bedekse'.en van sjjn wandelapparaat had losgemaakt, schoof hjj, moelljjk gaande tegen het stremmende water In, weer naar ons tos, en noodlgde hjj tjjn dochter alt het natte element met hem te deelen. Zjj gaf daar dadeljjk onver vaard gevolg aan en wuifde, bovengekomen, kalm met een vlaggetje naar de kjjkers, terwjjl se haar vader, schertsend, een handje water toewierp. Hand san hard zijn sa toen naar den oever teruggekeerd. De proefneming was dus wel gelukt, maar ze duurde te kort, om een definitief oordeel uit te spreken. SPOOR WE GONG EL UK. Men meldt uit GOUDA aan de N. R. Crt. Bjj het binnenkomen Maandagochtend on geveer 5 uur van goederentrein no. 1646, liep de locomotief daarvan (na 179) uit de rails drama in de duinen. Uit BEVERWIJK wordt gemeld: Op het landgoed van Jhr. Boreel onder Wjjk en Duin had Zondagmorgen een gsveoht op leven en dood plaats. De strooper J. Gerteu - bach was Zondagmorgen met sjjn volgens ds Jachtwet ongeoorloofd handwerk besig, toen hjj sioh plotseling omringd sag door een 6 tal jachtopzieners, die hem sommeerden te bljjven staan. Als antwoord loete de strooper een schot, dat den opziener Dentink de hand verbrjjseld. Toen dese van pjjn ineenkromp, trof een tweede schot sjjn zitvlak. De strooper wist te ontkomen, doch werd een paar uur later te Umuldan gearresteerd en geboeid naar Haarlem gebracht. De ge wonde opziener werd, nadat hem de eerste hulp was verleend, snel naar het gasthuis te Haarlem gebracht. Als een bewjjs welk een kinderachtigen haat sommige menschen nog in den tegen woordlgen tjjd tegen de Gssangen hebben, kan dienen, dat deser dagen een ouderling der Ned. Herv. Gem. in een der grootste dorpen van de Veluwe, waar natuurlek geen gesacgen worden gesongen, den organist gelaitte om bjj het uitgaan der kerk niet meer gesangen als naspel te spelen, sooals hjj beweerde gehoord te hebben. Zoo'n ge lang sou namelijk de gewjjde stemming der kerkgangers te seer ontheiligen 1 Niet weinig keek onse ouderling echter op sjjn neus, toen de organist verklaarde jnist een psalm, In wjjse overeenkomende met sommige gesangen, te hebben gespeeld. Tevens hoorde de man voor het eerst, dat de organist alleen aan het ooilege voor kerkvoogdjj verantwoording schuldig Is en dus niets met de ouderlingen te maken heefc. Woestelingen. Zondagavond kwam van de rlchtiDg Edam een pleisierboot door de Wehre te PUR- MEREND. Ter hoogte van de Trambrng werd even gemeerd naast een sohlp van Edses aldaar, teu einde In een daartegenover liggende vleesohhouwerjj eenige lnkoopen te doen. De schipper verkoos eohter niet, dat i "rV"""* i-l. iJ chef kok van het Amerioan-hotel, waren een doch is bljjven staan De locomotief kwam ook door dezen schok tot stilstand, daar de trein het station reel« was genaderd en dus sleohts met seer geringe snelheid reed. Door de verkeerde riahtlng, die de locomo tief nam, viel de tender geheel onderstboven en kwsm op de rslls terecht, terwjjl de daarop volgende conducteurs wagen, waarin 7 con ducteurs aanwezig waren, terecht kwam in den berm van den weg, op sjj hangende over eeu sloot. Van dese mennen wisten er twee vóór het kantelen uit den wagon te springen, terwjjl ook de anderen, toen de wagen eenmaal lag, er uit konden klimmen. Van dese laatsten kregen er enkelen lichte verwondingen. Zoo beseerde de hoofdconduoteur sioh aan da knie, een oonduoteur kreeg een kwetsuur aan hand of arm, terwjjl een remmer een gat in sjjn hoofd opliep. Verdere persoonljjke ongelukken hadden er niet plaats. Daar de goederentrein bjj dien gedwongen stilstand nog voor esn gedeelte op het hoofd spoor stond, had de treinenloop vertraging Te zeven udr In den ochtend stonden reeds een goederentrein en een sandtreln te wachten, en daarachter kwamen de passaglerstreinen uit Utrecht en Amsterdam aanrollen. De ljjnopsichter De Priester was spoedig met sjjn mannen aanwezig. Men begon dade ljjk met het in orde brengen dar selnljjcen, die ook door het déraillement teer hadden geledende omgevallen goederenwagen lag er dwars over. Voor de treinen uit Den Haag en Rotter dam naar Utrecht en Amsterdam had het ongeluk geen vertraging ten gevolge, al geeft het natuurljjk altjjd stagnatie ln den alge- meenen dienst. De oorsaak van het déraillement la nog niet te zeggen. Aan een verkeerden wissel- stand schjjnt het niet te wjjten te sjjn, daar sioh op de plaats van het ongeluk geen wissels bevinden. Een kind in brand. Zondagmiddag had ln de Kinkerstraat te AMSTERDAM het volgende ongeval plaats: Op het bordes, in den tuin van het peroeel 73, bewoond door den heer H. L'ffe'aar, eenige passagiers hun weg namen over sjju vaartuig en duwde se onzacht terug. Hier door ontstond een woordentwist, welke sóó hoog liep, da> de belde broeders Edses alles naar de boot slingerden, wat onder hun bereik was. Zelfs de keien uit de straat werden opgebroken, met 't gevolg dat een heer aan het been getroffen werd en ernstig gewond. Een juffrouw kreeg een hard voorwerp tegen 't gezicht, waardoor 't neusbeen werd var- brjjzeld. Tegen de woestelingen ls proces verbaal opgemaakt. De gewonden werden verbonden door dr. Bakels B- en W. van ALKMAAR heb ben bjj openbare inachrjjvlng aanbesteed: het bon wen van een_gemeente-a lach thuis, op een tienjarig meisje en een aohtjarlg jongetje aan het spelen De moeder stond aan de voordeur te praten met Iemand, die naar de gesondheid van haar man Informeerde. Het jongetje had op school geleerd, dat, wauneer men e9n weinig sout werpt In een bakje met spiritus, hierdoor een prachtige blauwe vlam ontstaat. Nu moeder er niet was, wilde hjj de proef op de som nemen. In een bus, oorspronkelijk bestemd voor geoonserveerde groenten, werd een weinig spiritus gedaan en daarna sout. De spiritus was ten laatste opgebrand, en daar het soo'n prachtig effect maakte, soo hjj het nog maar eens probeeren. Eerst de spiritus In de terrein aan den Rjjksweg van Alkmaar naar bus, De bus sprong uit elkander, waar Iepjjn had n-L in de bladen ge TL" dat hjj tusschen 2 en 6 uur, bjj 5, h®ï lichaampje af te trekken, 't Kalfje", met sjjn dochter^ ta Een buurman had onverwgld de brandv y aawurmhnzH Tlaze wal w« lira tar nlai Den Helder. 46 Inaohrjjverr. Laagste lnsckrjj- ver E Wienhoven te Schiedam voor f149 800 A of f 148.000 B. De gunning is aangehouden Een uitvinding. Uit AMSTERDAM sohrjjft men Aan d'Amstel was het een heale consternatie. Al wat de stad op Zater dag en met de somarvacantJe vrjjlaat, was er heen geloopen, gereden of gevaren. De „uitvinder" annonoeerd, „Halfweg water sou springen, teneinde de deugdeljjk held van sjjn reddingstoestal en water wandel- apparaat te bewjjsen. óm 2 uur was er nog niks te sten. Toch hing het hek der uitspanning al vol Jongens, die scherp naar binnen keken, en ieder beaoeker op sjjn beurt voor den uitvinder hielden. En een ander deel had slch het gebraik verzekerd van den aanlegsteiger of nam, plat op het vondertje voor de deur liggend, de temperatuur van bat water op. 't Was nog al koud I Ean half uur verstreek, en de knapen werden lastig. Ze deden alles wat een iat- soenljjk menach niet sou doen, en bezorgden den ordebewaarder, een in groen triool gekleed straatkunstenaar, die voor dese feeeteljjke gelegenheid een overjas had aangeschoten, handen vol werka. „Ga der nou afl", „Loop nou deur I", „Zal je nou achteruitgaan, tergerdl", „Vooruit, die lantaarn uit, gasser, je trapt 'n ander op se hoofd t" Tegen drie uur vreugdekreten aan den waterkant. De heer Inpjjn naderde per stoomboot, en spoedig daarna vertoonde hjj sich met sjjn dochter en sjjn vrouw aan het opdringend publiek. Binnen gaf hjj eerst uitleg, vertelde dat sjjn „pantser" een zwemvest van geheime samenstelling is, waarmee hjj vjjf uur in den IJsel boven Zutphen heeft gelegen, tot hjj zoo blauw was als 'n pier. Maar zinken deed hjj niet 1 Zjjn water wandelapparaat ls heelemaal geheim. Dat draagt hjj op den wal aleohts bedekt. Of je nat wordt als fe soo'n „preparaat" aanhebt, vroeg een der omstanders In vollen ernst. Ja, dat wordt je I Want Je wandelt wel, maar tot je hals toe in 't water. Toen gingen se slch verklesden in het onderhuis. De bedoeling was, dat het paar sou worden gebracht naar den overkant, bjj de motorjachtenfabrlek, en daar, van het dak van een schuitenhals, in den Amstel soa springen. Maar dat ging Biet, omdat er nog geen vjjf voet water stond, en 'n ongeluk in een klein hoekje ligt. Daarom namen se, na per roeischuitje de eerst gekosen plaats te hebben geïnspecteerd en afgekeurd, op schjjnlijk omdat er nog soat op den bodem lag. Het meisje kreeg den brandenden spiritus ln het aangesloht en over hare kleertjes. In een minimum van tjjd stond se In volle vlam. Een boom. waarmede se ln aanraking kwam, begon ook reeds vlam te vatten. De ontstelde moeder, die oogenbllkkeljjk kwam aangesneld, trachtte met water den brand te blusschen. doch sonder resultaat. Daarop begon se de nog brandende kleeren brandweer gewaarschuwd. Dase was weldra ter plaatse en bracht het eerste verband aan. Al de kleertjes waten verbrand, ook het haar was totaal verzengd. De kleine was over het geheele liohaam met brandwonden bedekt. Dr. H. de Wal, wiens hulp Inmiddels was Ingeroepen, beval onmlddelljjke overbrenging naar bet Wilhelmlnagaathuls. Da dienstweigeraar Kriller la weder naar den krjjgaraad te HAARLEM verwezen. Het is wel een eigenaardig maataohappeijjk verschijnsel schrjjft de Zutph. Ct. dat Vrjjdag het toelatlngs- enamen voor het gymnasium te ZUTPHEN werd afgelegd door acht meisjes en slechts drie jongens Overreden. De venter D. Djjkstra, 82 jaar ond, van Nleuwebrug, Is Maandagochtend te OUDE- HASKE door de tram overreden en dadeljjk gedood. Dr. Kuyper. Men sohrjjft uit P*rjjs aan het Vad. Dr. Kuyper is te Madrid aan het Spaaneche hof ontvangen met eerbewjjzen als aan een grande van Spanje toekomende. Het onderhoud, dat koning Alfonsus hem ver leende, duurde ruim een uur. Een doopquaestle. In eene gemeente, reeaorteerende onder de classis HAARLEM der Herv. Kerk, werden onlangs twee personen tot lidmaten bevestigd, van wie later bleek dat se niet gedoopt waren, en die dit opsetteljjk hadden verswegen. De classis Haarlem versocht,aan die personen alsnog den doop toe te dienen, doch de kerke- raad, ook toen hem dit later gelast werd, weigerde, en ging in hooger beroep bjj het Prov. Kerkbestuur van Noord-Holland. Dit nu heeft ln sjjn jongste vergadering de besluiten van ae olassls bevestigd, soodat de doop alsnog sal moeten worden toegediend, tenzjj de betrokken kerkeraad sioh tot de Synode wendt. Te 's-HEERENBROEK sloeg Vrijdag het onweer in een bergplaatsje in den Nieuwen Kraaiertpolder. In dat hokje waren CL Weetdjjk met sjjn twee dochters en een ander persoon gaan schallen voor den regen. Piotteling viel er een bliksemstraal, die het gsc che schaartje vernielde, terwjjl de personen allen meer of minder getroffen werden. De twee meisjes waren bewusteloos en de man nen kregen ernstige blessuren. - HAARLEM, 14 J u 1 L Vanochtend Is hier te sjjnen huize plotse ling overleden mr. H. Ph. de Kan ter, geboren te Brielle 19 Juli 1844, lid van de Provin ciale Staten van Noordholland, oud-lid der Staten van Zuid-Holland, voorzitter van de Kies ver eenlging „Liberale Unie", alhier en oud-lid van de T weede Kamer der Staten- Generaal voor Tletjerksteradeel. De overledene, die met mr. Th. de Haan Hugenholts een drukke praktjjk had als advocaat en procureur, nam niettemin een we,kzaam aandeel In het publieke leven. Behalve van de „Llb. Unie", was hg ook voorzitter van den Ned. Protestan tenbond, afd. Haarlem, en van de Ned. Vereeniging tot Bevordering van Zondagsrust, alhier; voorsitter vaa de wijkverpleging sn bestuurslid van de Nataspaarbank. Sinds Juli 1898 vertegenwoordigde de overledene het district Haarlem In de Provin ciale Staten. Sedert geiuimen tjjd wai de heer De Kenter Ijjdende, doch nog heden ochtend verrichtte hjj tot half negen sjjne gewone ochtendbesigheden, toen de dood hem aan sjjn schrijftafel overviel. Donderdag woonde hjj nog de sittlDg der Staten bjj. Het stoomschip Konlog Willem II der Maatschappij Nederland, dat Zaterdag van Amsterdam naar Batavia vertrok, U Zondag avond ta IJ mui den uit see teruggekeerd. Het schip was ter hoogte van East Good- win In aanvaring geweest met een Engelsch stoomschip „Isle of Caldy", dat naar Amster dam voer en na de aanvaring bjjna onmiddellijk is gesonken. Van de opvarenden werden 17 man, die slch met de scheepsboot wisten te redden, door de „Koning Willem II" opgepikt en te IJmulden geland. Twee machinisten van de „Isle of Caldy" sjjn verdronken. De „Koning Willem II", die sware schade aan den boeg beliep en de voorplek vol water heeft, Is Maandag van IJmuiden naar Amsterdam opgestoomd en heeft aan de Handelskade vastgemaakt. E®„ll„d"r pMsaglers van de „Koning Wil lem II" schrjjft aan het Hbld „In den nacht van Zaterdag op Zondag omstreeks half drie werden we wakker gesohrlkt door een vrjj hevigen stoot, 't Ge roep van „aanvaring weerklonk, waarop leder naar het dek vloog, swemgordels mee- Op omstreeks 100 M. vertoonde sioh voor waarts aan stuurboordzijde een schip ln sinkenden toestand met een wit en rood licht. Dit was de „Isle of Caldy" van Llverpool, een boot geladen met erts, komende van Spanje, met bestemming voor Amsterdam, welk schip In het midden, ter hoogte van de machinekamer, was aangevaren door de „Koning Willem II". Een hevige, plotseling opkomende mist, die even spoedig weer optrok, was de oorsaak van de ramp. Twee der opvarenden van de Engelsche stoomboot waren op de „Koning Willem II" overge sprongen en vertelden, dat de ertaboot bjjna was doormidden gesneden. Even daarna kwamen twee sloepen aan bakboordsjjde met 18 man der tqalpage, den Hollandtohen loods en de vrouw van den kapitein de 2e en 8e stoker mankeerden. Nadat de bemanning van de ertsboot nog eens getracht had, hun ont brekende makkers te redden, sprong plotseling de ketel met hevigen slag en verdwenen de lichten. Geen spoor was meer te vinden van het schip, dat een kwartier te voren rustig door het Kanaal voer. Van de vermisten werd niets meer gevonden, soodat de kapitein van de „Koning Willem H", na eenige uren soekens besloot eenHollandsche haven binnen te loopen, om de geleden schade te laten her stellen. In de boeg aan stuurboordsjjde was een groot gat ges 1»gen, waardoor het water binnenstroomde in het voorschip; gelukkig hield het waterdlohte schot slch goed. Omstreeks 8 uur kwam de Hullandaohe kust weer in slcht, die den vorlgen dag, naar wjj meenden voor zoovele Jaren, aan ons oog verdwenen was. Door het dochtertje van prof. Korteweg uit Leiden, dat de reis tot Genua meemaakte, werd een collecte gehouden voor het personeel der Engelsche boot. „'t Was 'n schrik meneer", vertelden eenige ooggetuigen, die de aanvaring van het eerste oogenbllk af hebben gadegeslagen. Het sal ongeveer 22 mjjl van LJmalden geweest sjjn, te kwart over twee In den nacht van Zaterdag op Zondag, toen we door het gillen van de stoomilult werden gewaarsohuwd, dat er iets ongewoons gaande was Het mistte s waar en veel te tien was er niet. Ean oogenbllk na dit sein van ons sohlp voelden we een swaren 1 schok, en wjj dachten, dat wjj self naar den kelder tonden gaan. 8poedlg sagen we, wat er van aan was. We hadden een Engelsch schip aangevaren, waren er recht op inge- stoomd en hadden den Eugelschman jnist In de machinekamer geraakt. Onmlddelijjk alle man bjj de booten, en een oogenbllk later roeiden onse mannen naar het Engelsche schip, de „Isle of Caldy", met koperarta geladen, voor Amsterdam bestemd. De Eu gelschman sonk snel, had selfs geen tjjd om nset eigen sloepen de bemanning In veiligheid te brengenen twintig minuten later was van het stoomschip niets meer te zien „De bemanning, een 17 tal personen, werd ln deernis wekken den toestand bjj ons aan boord gebracht Daar waren de Eugelsche kapitein met echtgenoote, die eveneens gered konden worden. Het sonderlingst was wel WH*8> waarop eeo van hun matrozen ons schip bereikte Op het oogenbllk van de aanvaring sprong hjj van het dek af op het bakboordsanker van de „Willem II", en wonder boven wonder kon hjj sich daarop vasthouden, ofschoon dese levensgevaarlijke onderneming hem ernstige kneusingen Tan armen en beenen besorgde. We hoorden hem eerst niet, en toen heeft hjj het kuuststukie volbracht, sonder hulp naar boven te klaute- r®n. U kunt aan de bloedsporen nog slen, iI"hÜt^L?CH.J15* opg"werkt- Onbegrjjpeljjk Is het dat dit den man met al sjjn verwon dingen toch gelukt ls. „Twee man sjjn met het Engelsche vaar- tuig naar den kelder gegaan. Twee m»chl- nlsten.de oudste 80Jaar,de jongste 28.Natuurljjk konden «fl niet tfldlg genoeg aan dek komen, .n£fT*Sn4|k °f* °mdat de -!•»• of Caldy" luist ln de maohinekamer getroffen werd. „De anderen sjjn veilig overgebracht, al sgn de meeaten er niet sonder min of meer ernstige verwondingen afgekomen. De arme menschen waren natuurljjk van allea beroofd, toen se bjj ons aan boord kwamen. Wjj hebben se kleeren moeten geven en hebben een colleote voor hen gehouden, die f94 ongeveer heeft opgebracht. „Te IJmulden hebben we se aan land ge- se" waar se in het Tehuis voor Zeeliedeu onder dak sjjn. „En Ja, wat de schade betreft, daar kunnen wl] natuurlijk niet over oordeelen. De uit wendige schade slet u. Er sjjn twee groote gaten in den boeg aan stuurboordsjjde en de wand U niet onbelangrijk verbogen Er moeten nog meer gaten sjjn, en we hebben vier meter water binnengekregen. „Deu geheelen Zondag hebben we gewerkt om de lading naar het achterschip te vet- plaatsen. En nu sjjn we maar bljj, dat de „Willem II" aan den steiger ligt, want we hebben oogenblikken van grooten angst doorgemaakt. De directie der Stoomvaartmaatschappij „Nederland" segt, dat eenige boegplaten van de Koning Willem II waren beschadigd, wat ten gevolge had dat de voorplek vol water liep, overigens deed het voorste water dichte schot uitnemend sjjn dienst en was het schip volkomen veiilg. De namen der slachtoffers zjjn Berrow, gehuwd, doch kinderloos, en Jones, onge huwd. De „Isle of Caldy" sonk In onge veer tien minuten. De bemanning van het Engelsche schip ls seer slecht te spreken over de behandeling aan boord van de mail boot ondervondensjj moesten letterljjk om alles vragen, kleeding en voedingalleen ds linnenjuffrouw maakte een guostlge uitson dering. Voor de passagiers hadden sjj niets dan woorden vanlof. Te Londen is weer een motor-ongeluk voor gevallen, dat seer taglsch is geweest In sjjn afloop. De correspondent van het Handelsblad weet daarvan het volgende mee te deelen De Vanguard Motor Bus Company stelt, evenals de met haar ooncurreerende maat schappijen, haar wagens disponibel voor plei- slertochten van groote en kleine altgestrekt heid, en dit gedeelte van haar bedrjjf Is krach tiger dan bjj een der andere ondernemingen ontwikkeld. Een Vanguard maakte selfs een tocht door Frankijjk naar de Rlviera en ook naar Schotland sjjn door gonoemde oompagnle motorbustochtea georganiseerd. De leden der Vrjjwilllige Brandweer van Orpington en St. Mary Cray, die gewoon sjjn eens per jaar siohself op een uitstapje te trak- leeren, hadden voor dit jaar ook een Vanguard afgehuurd, om hen naar Brlghton over te brengen, waar sjj in vrooljjkheld den dag hoopten door te brengen. Dese nieuwigheid vond geenszins bjj alle leden van het oorps ingang en velen hnnner, o a. de commandant, weigerden, slch voor den motortocht te doen lnsohrjjven. Toch namen er nog vler-en-dertig personen aan het uitstapje deel, die des mor gens te halfacht bjj prachtig weer vrooljjk en wel van Orpington vertrokken. De omnibus die, oonducteur en chauffeur meegerekend, 86 personen bevatte, welke slch voor 't mee- rendeel bovenop bevonden, hield slch den ganschen morgen uitstekend en toen omstreeks halfelf Handoross Hill werd bereikt, die 84 mjjten van Londen en 17 mijlen van Brlghton af gelegen is, vermoedde waarschjjnljjk geen der vrooljjke passagier», welk een ramp hun het volgende oogenbllk te wachten stond. Op den top van deu heuvel, waarvan de helling als „gevaarljjk" gesignaleerd staat, gebruikte de ohanff,ur tjjn voetrem, welke op de transmissie werkt. Wat daarna gebeurd Is, schjjnt niet met zekerheid verklaard te knn- nen worden. Of de as scheurde, dan wel de rem brak, staat niet vast. Zeker is echter, dat plotseling de geheele machinerie onklaar werd. Stukken er van vielen op den grond, de hand rem die op de wielnaaf werkt, weigerde, het tegeosetten van de maohine baatte niet, en met een vaart van veertig tot vjjftig mijlen ln 't uur schoot de bus als een onbestuurbaar gevaarte deu heuvel af. Binnen enkele minu ten kwam het einde. De ohauffeur, die man haftig op sjjn post bleef, traohtte tevergeefs het voertuig reoht te houden, doch het slin gerde steeds heviger van de eene sjjde van den weg naar den andere en liep eindeljjk te pletter tegen een boom. Het geheele bovenstuk van den wagen werd van de chassis afgerukt en daarna als een lucifersdoosje in elkaar geschoven. De passagiers bovenop werden naar rechts en links weggeslingerd, die binnan-in bedolven onder glas en splinters. Twee der eerstgenoemden kwamen met verpletterde hoofden in de naaet- bjjsjjnde boomen te hangen, de andere vielen hevig verwond of gedood ln de naast den weg en aanmerkeljjk dieper gelegen velden. Zeven personen, meest allen winkeliers uit St. Maiy Cray, werden onmlddelijjk gedood drie anderen, onder wie de oonducteur, stierven later. Twee personen sjjn verder levensge- vaarljjk ga wond, zeven seer ernstig en vjjftlen minder ernstig. De chauffeur ontkwam met enkele liohte verwondingen. Geen wonder, dat na zulk een ongeval het vertrouwen van het publiek In de motorbus als vervoermiddel aanmerkelj|k geschokt wordt. Dezen middag was het al dadeljjk te bemerken op l|joen, waar men anders tegen sessen of se venen, wanneer de City-menschen huis waarts keeren, sleohts met moeite een plaats vindt, reden tal van motorwagens met sleohts driekwart of de helft hunner passagiers. Bljjkt het ongeval alleen te moeten toege schreven worden aan het breken van de voor naamste rem, dan aal men daaruit oonclu- deeren, dat op de vaak seer aanmerkeljjk hellende landwegen de sware motorbusseu niet te vertrouwen sjjn. Voor de Londansche bus sen, die in de straten natnurljjk met zulke terreirmoelljjkheden niet te kampen hebben, behoeft dan de publieke begunstiging niet te verminderen. Komt het eohter uit hetgeen de omstan digheden wel eenigssins doen vermoeden dat in gebrekkige, missohlen slecht gemon teerde, wellicht ook slecht onderhouden ma chinerie de oorsaak van de ramp moet worden getocht, dan ligt het wel seer voor de hand, dat het publiek, vóór het slch verder aan motorbussen toevertrouwt, garantie elsoht dat dese voertuigen aan hooge eischen van be trouwbaarheid voldoen. Ges wegen nog van de noodzakelijkheid, dat de bestuurders slch aan strenge proeven van bekwaamheid zouden moeten onderwerpen want ook dót schoon in 't geval van Handcrosa Hill den ohaffeur geen blaam schjjnt te kunnen treffen laat bljjkens gevallen die sich hebben voorgedaan, te wenschen over. GUteren gingen reeds voor voorbehoed»- maatregelen ln dien sin stemmen op in het LagerhuU en mr. John Burns, president van den „Looal Governement Board', erkende dat het toeslcht vaa overheidswege op voor publiek ▼erkeer bestemde automobielen verscherpt dient te worden. Weliswaar bestaan er bepa- lingen betreffende de constructie van dese vervoersmiddelen, waarbjj o.a de twee hier boven genoemde remmen worden voorgeschre ven, doch de bevoegdheid tot het geregeld Inspecteer en der motoromnibnseen berust bB drie verschillende overheidslichamen, aoodat geenszins Ia uitgesloten, dat dit tnspecteeren door hat aan aan het ander wordt overgelaten sn aldus gahsel achterwege bljj ft.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1906 | | pagina 1