Donderdag 19 Juli '06.
50e Jaargang. No. 4170.
TWEEDE BLAD.
Binnenlandsch Nieuws,
Aanvaring.
Gemengd Nieuws.
Motor-ongeluk te Londen.
- Ome marine in den vreemde
beoordeeld.
Men schrjjft aan de N. R Crt.
Waar onie marine wel een der onderwerpen
van landsverdediging is, die in het eigen
land het scherpst door niet deskundigen, maar
ook door deskundigen beoordeeld en veroor
deeld worden, daar is bet niet van belang
ontbloot aan het Nederl. volk eens te laten
hooren, hoe het oordeel over onse weermacht
ter see In het buitenland van seer deskundige
ryde lnldt.
In de deser dagen verscheDeD 5de nltgave
van Les flottes de oombat en 1906. van den
commandant De Ballnooart, treffen wjj over
onse vloot het volgende aan
„Nederland heeft koloniën 60 maal soo groot
als sjjn oppervlaktealt den aard der naak
is sjjn budget niet groot en dit dappere volk
al heeft het niet een der eerste rangen op
see sooals voor twee eeawen neemt des
niettegenstaande onder de marlnet van den
tweeden rang een der eervolste plaatsen in.
Het dankt dit ten deele aan zjjn uitstekend
officier tkorps, dat de traditie van het ver
leden heeft bewaard. Waar Holland's hulp
bronnen In Europa slechts een verdedigende
houding gedoogen, heeft dit land geen hoog-
tee-esksder, maar eenvoudig een stel kostver-
dedlgers, bestemd om tegen landtroepen op te
treden, vooral in de talrijke waterwegen dis
het doorsneden, en eenige kruisers, ten doel
hebbende soo al niet om de koloniën op rijn
in verhouding tot sjjn grootte buitengewone
scheepvaart te beschermen, dan toch wel om
in sjjn beslttingen eene strenge politie uit te
oefenen.
Men Is in Amsterdam plots wakker gewor
den na een periode van 10 jaar sonder aan
bouw; een geheele vloot ia in opkomst, om
vattende kleine pantserachepen hoogsee-
kruisers, koloniale schepen en torpedobooten,
alles seer bestudeerd en geschikt om tot
voorbeeld in hun soort te dienen.
- WIERINGEN.
Alhier is uit see opgebracht een fust, ver
moedelijk Inhoudende terpentjjn en waarschjjn-
ljjk afkomstig van het op de Noordsee wegens
aanvaring gesonken stoomschip „Menee".
- WIERINGEN.
Zondag na afloop der morgen-godsdienst
oefening werd tot lid van 't kiescollege bjj
de Herv. Gem. van Hlppolytushoef en Wes-
terland gekosen de heer 8. Jb. Mostert, die
dese benoeming heeft aangenomen. De
vacature was ontstaan door vertrek van den
heer W. de Jongh.
- WIERINGEN.
In de Vrijdagavond gehouden vergadering
van de Commissie tot bevordering van
getrouw schoolbesoek is besloten, met de
kinderen der O. L. scholen van Hlppolytus-
hoef en Ooaterland, welke niet aan het
reisje hebben deelgenomen, alhier op 81
Augustus a.s., den verjaardag der Koningin,
feeat te vieren en ter opluistering van dit
feest de medewerking van de musiekver-
eenlglng „Harmonie" te versoeken.
- Een verduisterde sleepboot.
Uit LOBITH meldt men aan de „N.R.Ct.":
Aan de politie alhier werd Vrjjdag uit Rot
terdam het telegraphisch versoek gerioht
hare medewerking te willen verleenen tot
aanhouding van de verduisterde sleepboot
„Theodor Anton".
Die boot was 's nacht heimeljjk van daar
vertrokken, niettegenstaande se van rechts
wege aan den ketting was gelegd, versegel d
en onder bewaking gesteld.
Inderdaad sag men haar ook tegen den
namiddag In de verte den Rjjn opkomen, en
het duurde niet lang of de belde alhier
geatationneerde veldwachters van rjjk en
gemeente voeren kaar in een gehuurd bootje
tegemoet.
Toen de politiemannen naderbjj waren ge
komen en den kapitein sommeerden bjj te
draalen, verklaarde dese hen heelemaal niet te
begrjjpen, hjj heesch vervolgens de Dultsche
vlag en wist, door veranelling sjjner vaart,
nog juist sóó tjjdlg op het gedeelte van de
■"tav, dat tot kat Dultsche grondgebied
behoort, te komen, dat vervolging niet meer
mogelijk was.
Men mag lntusschen hopen, dat de Dultsche
regeering termen aal kunnen vinden de een-
m«sl in beslag genomen boot wederom uit
t« leveren.
- Honderd gulden verdwenen.
Zaterdagmorgen vervoegde sioh op het
kantoor van den rijksbetaalmeester te BREDA
ukere Juffrouw C., uit Terhejjden, om het
driemaandeljlksoh pensioen van haar man in
ontvangst te nemen.
Het geld werd haar voorgeteld, Mn bank
biljet van f 00, Mn van f 40, en nog wat
klein geld. Hoe t mogelijk la geweest, valt
niet te begrjjpen, doch een feit is het, dat,
A juffrouw 't geld wou opnemen, de
belde briefjes spoorloos verdwenen waren.
Ze heeft goed gesien, dat se voor haar neer
werden gelegd, maar waar se gebleven sjjn,
weet se niet- De mogelijkheid schjjot te be-
dat een van de aanwesige personen, die
P®B«oeu kwamen halen, de gelegenheid heeft
«•bad, iich de beide bankbriefjes toe teeige-
nw>- [D. v. N]
laaT helft v,n dit
j ^werden langs al de grenskantoren aan
t ""dwlendsch-Belglsche grens na q aar en-
»me en inspuiting van tuberculine, in België
^gelaten 10 648 Nederlandsche melk- en
klan- #nkel van mond- en
stallen**** dlt J"r de quarantaine-
aantal vo?r w werden weder een groot
taljiinderan. als verdacht van tuberculose,
«Monden °°r na*r °M Jwnd terug-
deÜmw®ialte funderen werden versonden in
bi- 28«o ü1' 1296> de meeste in AprU,
grenSL Qltvo«r langs de verschillende
Useud«k^r!enW^* Veldsicht (gem.
Cllnge 897 nl-®?* I®n Gent 868 Hulst 88,
OssefdrSi |S,gb?k Oluneken) 1066,
fieouL i 3' Roosendaal [station 1067,
Valken»» Nassau 280,
®*00 HcT* CB|loc*ter,n [prov. Limburg]
Hoogeruts 689 en Egsden 564 stuks.
Te iSbdrÊchT*^ ,p,0°««luk.
Plaste 7 8oft «en schee peongeluk
W hêefT '°n« =«^heu
Het stoomschip Freja, kapitein Thumell. een stoombootje plaats, dat juist van Amster-
komende van de werf der heeren JacobVrie- dam was gekomen met een nieuwe lsding
se~,dorp en Zoonen, werd. om de Noord in te kjjkert. en nn een oogecblik ter beschikking
varen, daarbjj geholpen door het sleepbootje was. Beiden waren in gewone kleerec een
Johanna Cornelia, van 18 P. K kapitein Cor- nauw sluitend, dik zwemvest om het boven-
neifs Cos, Tsankade te Dordreoht. ljjf. Het meisje had de haren ineen badmuts
De Freja dreef bjj het manoeuvreeren alt bijeengebonden,
de goede richting naar den Papecdrechtsches Middenin bleven se liggen
wal en het sleepbootje trachtte daarom hst op den kant. Piomp, daar l
seeschlp bjj te trekken. Dit gelakte echter niet Iepjjn, als een aal die cjjn vrjjheld herkrjjgt,
De Freja was bljjkbaar te machtig voor de te water het hoofd vooruit. Eón oogenbllk
Johanna Cornelia. wier tros waarschjjnljjk te slechts bleef hjj onder. Het pantser
kort was en trok dese om.
In een oogecblik was het bootje met de
kiel omhoog gesonken en het slt nu in den
't Werd stil
schoot de heer
ingang van de Noord, onder den Papen-
drechtichen wal, waar het water ondiep is.
Door het volloopen Is de boot weer overeind
gek men.
Weemoedig steken de pjjp en de toppen
der masten boven water. In de laatste konden
sfeh de kapitein en de machinist bergen De
16 jarige dekknecht V. Verschoor, wonen le
Matena'spsd te Dordrecht, gelukte het niet
zich te redden; dit jongmensch Is jammerlijk
verdronken. Eerst wist hq zich nog aan den
klampen, doch daar dese
schoorateen vast te
gloeiend heet was, moest hjj dien loslaten en gelnkt, maar se
verdween in de diepte. Op het oogenbllk Is t
het ljjk nog niet opgevlscht.
Door de sleepboot De Wacht II, kapitein
Bjjl, werden de andere schipbreukelingen van
het wrak gered en aan den wal gebracht.
Met behalp der sleepboot Anna Elisabetb,
kapitein Leenderts, werd de Freja in de Noord „D link» van den weg tersjjde in een stll-
gebracht en stoomde dese door naar Rotter-(taanden wagon, die uit de rails werd gelicht,
dam
Een
onder. Het pantser bleek
doeltreffend sjjn druipend hoofd en een
flink deel van sjjn kals rezen oogenbllkkeljjk
weer boven de baren.
Nadat hjj onder water de bedekse'.en van
sjjn wandelapparaat had losgemaakt, schoof
hjj, moelljjk gaande tegen het stremmende
water In, weer naar ons tos, en noodlgde
hjj tjjn dochter alt het natte element met
hem te deelen. Zjj gaf daar dadeljjk onver
vaard gevolg aan en wuifde, bovengekomen,
kalm met een vlaggetje naar de kjjkers,
terwjjl se haar vader, schertsend, een handje
water toewierp.
Hand san hard zijn sa toen naar den oever
teruggekeerd. De proefneming was dus wel
gelukt, maar ze duurde te kort, om een
definitief oordeel uit te spreken.
SPOOR WE GONG EL UK.
Men meldt uit GOUDA aan de N. R. Crt.
Bjj het binnenkomen Maandagochtend on
geveer 5 uur van goederentrein no. 1646, liep
de locomotief daarvan (na 179) uit de rails
drama in de duinen.
Uit BEVERWIJK wordt gemeld:
Op het landgoed van Jhr. Boreel onder Wjjk
en Duin had Zondagmorgen een gsveoht op
leven en dood plaats. De strooper J. Gerteu -
bach was Zondagmorgen met sjjn volgens ds
Jachtwet ongeoorloofd handwerk besig, toen
hjj sioh plotseling omringd sag door een 6 tal
jachtopzieners, die hem sommeerden te
bljjven staan.
Als antwoord loete de strooper een schot,
dat den opziener Dentink de hand verbrjjseld.
Toen dese van pjjn ineenkromp, trof een
tweede schot sjjn zitvlak.
De strooper wist te ontkomen, doch werd
een paar uur later te Umuldan gearresteerd
en geboeid naar Haarlem gebracht. De ge
wonde opziener werd, nadat hem de eerste
hulp was verleend, snel naar het gasthuis te
Haarlem gebracht.
Als een bewjjs welk een kinderachtigen
haat sommige menschen nog in den tegen
woordlgen tjjd tegen de Gssangen hebben,
kan dienen, dat deser dagen een ouderling
der Ned. Herv. Gem. in een der grootste
dorpen van de Veluwe, waar natuurlek geen
gesacgen worden gesongen, den organist
gelaitte om bjj het uitgaan der kerk niet
meer gesangen als naspel te spelen, sooals
hjj beweerde gehoord te hebben. Zoo'n ge
lang sou namelijk de gewjjde stemming der
kerkgangers te seer ontheiligen 1 Niet weinig
keek onse ouderling echter op sjjn neus, toen
de organist verklaarde jnist een psalm, In
wjjse overeenkomende met sommige gesangen,
te hebben gespeeld. Tevens hoorde de man
voor het eerst, dat de organist alleen aan het
ooilege voor kerkvoogdjj verantwoording
schuldig Is en dus niets met de ouderlingen
te maken heefc.
Woestelingen.
Zondagavond kwam van de rlchtiDg Edam
een pleisierboot door de Wehre te PUR-
MEREND. Ter hoogte van de Trambrng
werd even gemeerd naast een sohlp van
Edses aldaar, teu einde In een daartegenover
liggende vleesohhouwerjj eenige lnkoopen te
doen. De schipper verkoos eohter niet, dat i "rV"""*
i-l. iJ chef kok van het Amerioan-hotel, waren een
doch is bljjven staan De locomotief kwam
ook door dezen schok tot stilstand, daar de
trein het station reel« was genaderd en dus
sleohts met seer geringe snelheid reed.
Door de verkeerde riahtlng, die de locomo
tief nam, viel de tender geheel onderstboven
en kwsm op de rslls terecht, terwjjl de daarop
volgende conducteurs wagen, waarin 7 con
ducteurs aanwezig waren, terecht kwam in
den berm van den weg, op sjj hangende over
eeu sloot.
Van dese mennen wisten er twee vóór het
kantelen uit den wagon te springen, terwjjl
ook de anderen, toen de wagen eenmaal lag,
er uit konden klimmen. Van dese laatsten
kregen er enkelen lichte verwondingen. Zoo
beseerde de hoofdconduoteur sioh aan da knie,
een oonduoteur kreeg een kwetsuur aan hand
of arm, terwjjl een remmer een gat in sjjn
hoofd opliep. Verdere persoonljjke ongelukken
hadden er niet plaats.
Daar de goederentrein bjj dien gedwongen
stilstand nog voor esn gedeelte op het hoofd
spoor stond, had de treinenloop vertraging Te
zeven udr In den ochtend stonden reeds een
goederentrein en een sandtreln te wachten,
en daarachter kwamen de passaglerstreinen
uit Utrecht en Amsterdam aanrollen.
De ljjnopsichter De Priester was spoedig
met sjjn mannen aanwezig. Men begon dade
ljjk met het in orde brengen dar selnljjcen,
die ook door het déraillement teer hadden
geledende omgevallen goederenwagen lag
er dwars over.
Voor de treinen uit Den Haag en Rotter
dam naar Utrecht en Amsterdam had het
ongeluk geen vertraging ten gevolge, al geeft
het natuurljjk altjjd stagnatie ln den alge-
meenen dienst.
De oorsaak van het déraillement la nog
niet te zeggen. Aan een verkeerden wissel-
stand schjjnt het niet te wjjten te sjjn, daar
sioh op de plaats van het ongeluk geen
wissels bevinden.
Een kind in brand.
Zondagmiddag had ln de Kinkerstraat te
AMSTERDAM het volgende ongeval plaats:
Op het bordes, in den tuin van het peroeel
73, bewoond door den heer H. L'ffe'aar,
eenige passagiers hun weg namen over sjju
vaartuig en duwde se onzacht terug. Hier
door ontstond een woordentwist, welke sóó
hoog liep, da> de belde broeders Edses alles
naar de boot slingerden, wat onder hun bereik
was. Zelfs de keien uit de straat werden
opgebroken, met 't gevolg dat een heer aan
het been getroffen werd en ernstig gewond.
Een juffrouw kreeg een hard voorwerp tegen
't gezicht, waardoor 't neusbeen werd var-
brjjzeld. Tegen de woestelingen ls proces
verbaal opgemaakt. De gewonden werden
verbonden door dr. Bakels
B- en W. van ALKMAAR heb
ben bjj openbare inachrjjvlng aanbesteed: het
bon wen van een_gemeente-a lach thuis, op een
tienjarig meisje en een aohtjarlg jongetje aan
het spelen
De moeder stond aan de voordeur te praten
met Iemand, die naar de gesondheid van haar
man Informeerde.
Het jongetje had op school geleerd, dat,
wauneer men e9n weinig sout werpt In een
bakje met spiritus, hierdoor een prachtige
blauwe vlam ontstaat. Nu moeder er niet
was, wilde hjj de proef op de som nemen.
In een bus, oorspronkelijk bestemd voor
geoonserveerde groenten, werd een weinig
spiritus gedaan en daarna sout. De spiritus
was ten laatste opgebrand, en daar het soo'n
prachtig effect maakte, soo hjj het nog
maar eens probeeren. Eerst de spiritus In de
terrein aan den Rjjksweg van Alkmaar naar bus, De bus sprong uit elkander, waar
Iepjjn had n-L in de bladen ge TL"
dat hjj tusschen 2 en 6 uur, bjj 5, h®ï lichaampje af te trekken,
't Kalfje", met sjjn dochter^ ta Een buurman had onverwgld de brandv
y aawurmhnzH Tlaze wal w« lira tar nlai
Den Helder. 46 Inaohrjjverr. Laagste lnsckrjj-
ver E Wienhoven te Schiedam voor f149 800
A of f 148.000 B. De gunning is aangehouden
Een uitvinding.
Uit AMSTERDAM sohrjjft men
Aan d'Amstel was het een heale
consternatie. Al wat de stad op Zater
dag en met de somarvacantJe vrjjlaat, was er
heen geloopen, gereden of gevaren. De
„uitvinder"
annonoeerd,
„Halfweg
water sou springen, teneinde de deugdeljjk
held van sjjn reddingstoestal en water wandel-
apparaat te bewjjsen.
óm 2 uur was er nog niks te sten. Toch
hing het hek der uitspanning al vol Jongens,
die scherp naar binnen keken, en ieder
beaoeker op sjjn beurt voor den uitvinder
hielden. En een ander deel had slch het
gebraik verzekerd van den aanlegsteiger of
nam, plat op het vondertje voor de deur
liggend, de temperatuur van bat water op.
't Was nog al koud I
Ean half uur verstreek, en de knapen
werden lastig. Ze deden alles wat een iat-
soenljjk menach niet sou doen, en bezorgden
den ordebewaarder, een in groen triool gekleed
straatkunstenaar, die voor dese feeeteljjke
gelegenheid een overjas had aangeschoten,
handen vol werka. „Ga der nou afl", „Loop
nou deur I", „Zal je nou achteruitgaan,
tergerdl", „Vooruit, die lantaarn uit, gasser,
je trapt 'n ander op se hoofd t"
Tegen drie uur vreugdekreten aan den
waterkant. De heer Inpjjn naderde per
stoomboot, en spoedig daarna vertoonde hjj
sich met sjjn dochter en sjjn vrouw aan het
opdringend publiek.
Binnen gaf hjj eerst uitleg, vertelde dat
sjjn „pantser" een zwemvest van geheime
samenstelling is, waarmee hjj vjjf uur in den
IJsel boven Zutphen heeft gelegen, tot hjj
zoo blauw was als 'n pier. Maar zinken
deed hjj niet 1 Zjjn water wandelapparaat ls
heelemaal geheim. Dat draagt hjj op den
wal aleohts bedekt.
Of je nat wordt als fe soo'n „preparaat"
aanhebt, vroeg een der omstanders In vollen
ernst. Ja, dat wordt je I Want Je wandelt
wel, maar tot je hals toe in 't water.
Toen gingen se slch verklesden in het
onderhuis. De bedoeling was, dat het paar
sou worden gebracht naar den overkant, bjj
de motorjachtenfabrlek, en daar, van het dak
van een schuitenhals, in den Amstel soa
springen. Maar dat ging Biet, omdat er nog
geen vjjf voet water stond, en 'n ongeluk
in een klein hoekje ligt. Daarom namen se,
na per roeischuitje de eerst gekosen plaats
te hebben geïnspecteerd en afgekeurd, op
schjjnlijk omdat er nog soat op den bodem
lag. Het meisje kreeg den brandenden spiritus
ln het aangesloht en over hare kleertjes. In
een minimum van tjjd stond se In volle vlam.
Een boom. waarmede se ln aanraking kwam,
begon ook reeds vlam te vatten.
De ontstelde moeder, die oogenbllkkeljjk
kwam aangesneld, trachtte met water den
brand te blusschen. doch sonder resultaat.
Daarop begon se de nog brandende kleeren
brandweer
gewaarschuwd. Dase was weldra ter plaatse
en bracht het eerste verband aan.
Al de kleertjes waten verbrand, ook het
haar was totaal verzengd. De kleine was
over het geheele liohaam met brandwonden
bedekt.
Dr. H. de Wal, wiens hulp Inmiddels was
Ingeroepen, beval onmlddelljjke overbrenging
naar bet Wilhelmlnagaathuls.
Da dienstweigeraar Kriller
la weder naar den krjjgaraad te HAARLEM
verwezen.
Het is wel een eigenaardig
maataohappeijjk verschijnsel schrjjft de
Zutph. Ct. dat Vrjjdag het toelatlngs-
enamen voor het gymnasium te ZUTPHEN
werd afgelegd door acht meisjes en slechts
drie jongens
Overreden.
De venter D. Djjkstra, 82 jaar ond, van
Nleuwebrug, Is Maandagochtend te OUDE-
HASKE door de tram overreden en dadeljjk
gedood.
Dr. Kuyper.
Men sohrjjft uit P*rjjs aan het Vad.
Dr. Kuyper is te Madrid aan het Spaaneche
hof ontvangen met eerbewjjzen als aan
een grande van Spanje toekomende. Het
onderhoud, dat koning Alfonsus hem ver
leende, duurde ruim een uur.
Een doopquaestle.
In eene gemeente, reeaorteerende onder de
classis HAARLEM der Herv. Kerk, werden
onlangs twee personen tot lidmaten bevestigd,
van wie later bleek dat se niet gedoopt waren,
en die dit opsetteljjk hadden verswegen.
De classis Haarlem versocht,aan die personen
alsnog den doop toe te dienen, doch de kerke-
raad, ook toen hem dit later gelast werd,
weigerde, en ging in hooger beroep bjj het
Prov. Kerkbestuur van Noord-Holland.
Dit nu heeft ln sjjn jongste vergadering de
besluiten van ae olassls bevestigd, soodat de
doop alsnog sal moeten worden toegediend,
tenzjj de betrokken kerkeraad sioh tot de
Synode wendt.
Te 's-HEERENBROEK sloeg
Vrijdag het onweer in een bergplaatsje in den
Nieuwen Kraaiertpolder. In dat hokje waren
CL Weetdjjk met sjjn twee dochters en een
ander persoon gaan schallen voor den regen.
Piotteling viel er een bliksemstraal, die het
gsc che schaartje vernielde, terwjjl de personen
allen meer of minder getroffen werden. De
twee meisjes waren bewusteloos en de man
nen kregen ernstige blessuren.
- HAARLEM, 14 J u 1 L
Vanochtend Is hier te sjjnen huize plotse
ling overleden mr. H. Ph. de Kan ter, geboren
te Brielle 19 Juli 1844, lid van de Provin
ciale Staten van Noordholland, oud-lid der
Staten van Zuid-Holland, voorzitter van de
Kies ver eenlging „Liberale Unie", alhier en
oud-lid van de T weede Kamer der Staten-
Generaal voor Tletjerksteradeel. De overledene,
die met mr. Th. de Haan Hugenholts een
drukke praktjjk had als advocaat en procureur,
nam niettemin een we,kzaam aandeel In het
publieke leven. Behalve van de „Llb. Unie",
was hg ook voorzitter van den Ned. Protestan
tenbond, afd. Haarlem, en van de Ned.
Vereeniging tot Bevordering van Zondagsrust,
alhier; voorsitter vaa de wijkverpleging sn
bestuurslid van de Nataspaarbank.
Sinds Juli 1898 vertegenwoordigde de
overledene het district Haarlem In de Provin
ciale Staten. Sedert geiuimen tjjd wai de
heer De Kenter Ijjdende, doch nog heden
ochtend verrichtte hjj tot half negen sjjne
gewone ochtendbesigheden, toen de dood hem
aan sjjn schrijftafel overviel. Donderdag
woonde hjj nog de sittlDg der Staten bjj.
Het stoomschip Konlog Willem II der
Maatschappij Nederland, dat Zaterdag van
Amsterdam naar Batavia vertrok, U Zondag
avond ta IJ mui den uit see teruggekeerd.
Het schip was ter hoogte van East Good-
win In aanvaring geweest met een Engelsch
stoomschip „Isle of Caldy", dat naar Amster
dam voer en na de aanvaring bjjna onmiddellijk
is gesonken.
Van de opvarenden werden 17 man, die
slch met de scheepsboot wisten te redden,
door de „Koning Willem II" opgepikt en
te IJmulden geland. Twee machinisten van
de „Isle of Caldy" sjjn verdronken.
De „Koning Willem II", die sware schade
aan den boeg beliep en de voorplek vol
water heeft, Is Maandag van IJmuiden naar
Amsterdam opgestoomd en heeft aan de
Handelskade vastgemaakt.
E®„ll„d"r pMsaglers van de „Koning Wil
lem II" schrjjft aan het Hbld
„In den nacht van Zaterdag op Zondag
omstreeks half drie werden we wakker
gesohrlkt door een vrjj hevigen stoot, 't Ge
roep van „aanvaring weerklonk, waarop
leder naar het dek vloog, swemgordels mee-
Op omstreeks 100 M. vertoonde sioh voor
waarts aan stuurboordzijde een schip ln
sinkenden toestand met een wit en rood
licht. Dit was de „Isle of Caldy" van
Llverpool, een boot geladen met erts, komende
van Spanje, met bestemming voor Amsterdam,
welk schip In het midden, ter hoogte van de
machinekamer, was aangevaren door de
„Koning Willem II". Een hevige, plotseling
opkomende mist, die even spoedig weer
optrok, was de oorsaak van de ramp. Twee
der opvarenden van de Engelsche stoomboot
waren op de „Koning Willem II" overge
sprongen en vertelden, dat de ertaboot bjjna
was doormidden gesneden. Even daarna
kwamen twee sloepen aan bakboordsjjde met
18 man der tqalpage, den Hollandtohen loods
en de vrouw van den kapitein de 2e en 8e
stoker mankeerden. Nadat de bemanning van
de ertsboot nog eens getracht had, hun ont
brekende makkers te redden, sprong plotseling
de ketel met hevigen slag en verdwenen de
lichten. Geen spoor was meer te vinden van
het schip, dat een kwartier te voren rustig
door het Kanaal voer. Van de vermisten
werd niets meer gevonden, soodat de kapitein
van de „Koning Willem H", na eenige uren
soekens besloot eenHollandsche haven binnen te
loopen, om de geleden schade te laten her
stellen. In de boeg aan stuurboordsjjde was
een groot gat ges 1»gen, waardoor het water
binnenstroomde in het voorschip; gelukkig
hield het waterdlohte schot slch goed.
Omstreeks 8 uur kwam de Hullandaohe
kust weer in slcht, die den vorlgen dag, naar
wjj meenden voor zoovele Jaren, aan ons oog
verdwenen was.
Door het dochtertje van prof. Korteweg uit
Leiden, dat de reis tot Genua meemaakte,
werd een collecte gehouden voor het personeel
der Engelsche boot.
„'t Was 'n schrik meneer", vertelden eenige
ooggetuigen, die de aanvaring van het eerste
oogenbllk af hebben gadegeslagen. Het sal
ongeveer 22 mjjl van LJmalden geweest sjjn,
te kwart over twee In den nacht van Zaterdag
op Zondag, toen we door het gillen van de
stoomilult werden gewaarsohuwd, dat er iets
ongewoons gaande was Het mistte s waar en
veel te tien was er niet. Ean oogenbllk na
dit sein van ons sohlp voelden we een swaren 1
schok, en wjj dachten, dat wjj self naar den
kelder tonden gaan. 8poedlg sagen we, wat
er van aan was. We hadden een Engelsch
schip aangevaren, waren er recht op inge-
stoomd en hadden den Eugelschman jnist In
de machinekamer geraakt. Onmlddelijjk alle
man bjj de booten, en een oogenbllk later
roeiden onse mannen naar het Engelsche
schip, de „Isle of Caldy", met koperarta
geladen, voor Amsterdam bestemd. De Eu
gelschman sonk snel, had selfs geen tjjd om
nset eigen sloepen de bemanning In veiligheid
te brengenen twintig minuten later was
van het stoomschip niets meer te zien
„De bemanning, een 17 tal personen, werd
ln deernis wekken den toestand bjj ons aan
boord gebracht Daar waren de Eugelsche
kapitein met echtgenoote, die eveneens gered
konden worden. Het sonderlingst was wel
WH*8> waarop eeo van hun matrozen ons
schip bereikte Op het oogenbllk van de
aanvaring sprong hjj van het dek af op het
bakboordsanker van de „Willem II", en
wonder boven wonder kon hjj sich daarop
vasthouden, ofschoon dese levensgevaarlijke
onderneming hem ernstige kneusingen Tan
armen en beenen besorgde. We hoorden hem
eerst niet, en toen heeft hjj het kuuststukie
volbracht, sonder hulp naar boven te klaute-
r®n. U kunt aan de bloedsporen nog slen,
iI"hÜt^L?CH.J15* opg"werkt- Onbegrjjpeljjk
Is het dat dit den man met al sjjn verwon
dingen toch gelukt ls.
„Twee man sjjn met het Engelsche vaar-
tuig naar den kelder gegaan. Twee m»chl-
nlsten.de oudste 80Jaar,de jongste 28.Natuurljjk
konden «fl niet tfldlg genoeg aan dek komen,
.n£fT*Sn4|k °f* °mdat de -!•»• of Caldy"
luist ln de maohinekamer getroffen werd.
„De anderen sjjn veilig overgebracht, al
sgn de meeaten er niet sonder min of meer
ernstige verwondingen afgekomen. De arme
menschen waren natuurljjk van allea beroofd,
toen se bjj ons aan boord kwamen. Wjj
hebben se kleeren moeten geven en hebben
een colleote voor hen gehouden, die f94
ongeveer heeft opgebracht.
„Te IJmulden hebben we se aan land ge-
se" waar se in het Tehuis voor Zeeliedeu
onder dak sjjn.
„En Ja, wat de schade betreft, daar kunnen
wl] natuurlijk niet over oordeelen. De uit
wendige schade slet u. Er sjjn twee groote
gaten in den boeg aan stuurboordsjjde en
de wand U niet onbelangrijk verbogen Er
moeten nog meer gaten sjjn, en we hebben
vier meter water binnengekregen.
„Deu geheelen Zondag hebben we gewerkt
om de lading naar het achterschip te vet-
plaatsen. En nu sjjn we maar bljj, dat de
„Willem II" aan den steiger ligt, want we
hebben oogenblikken van grooten angst
doorgemaakt.
De directie der Stoomvaartmaatschappij
„Nederland" segt, dat eenige boegplaten van
de Koning Willem II waren beschadigd,
wat ten gevolge had dat de voorplek vol
water liep, overigens deed het voorste water
dichte schot uitnemend sjjn dienst en was
het schip volkomen veiilg.
De namen der slachtoffers zjjn Berrow,
gehuwd, doch kinderloos, en Jones, onge
huwd. De „Isle of Caldy" sonk In onge
veer tien minuten. De bemanning van het
Engelsche schip ls seer slecht te spreken
over de behandeling aan boord van de mail
boot ondervondensjj moesten letterljjk om
alles vragen, kleeding en voedingalleen ds
linnenjuffrouw maakte een guostlge uitson
dering. Voor de passagiers hadden sjj niets
dan woorden vanlof.
Te Londen is weer een motor-ongeluk voor
gevallen, dat seer taglsch is geweest
In sjjn afloop. De correspondent van het
Handelsblad weet daarvan het volgende mee
te deelen
De Vanguard Motor Bus Company stelt,
evenals de met haar ooncurreerende maat
schappijen, haar wagens disponibel voor plei-
slertochten van groote en kleine altgestrekt
heid, en dit gedeelte van haar bedrjjf Is krach
tiger dan bjj een der andere ondernemingen
ontwikkeld. Een Vanguard maakte selfs een
tocht door Frankijjk naar de Rlviera en ook
naar Schotland sjjn door gonoemde oompagnle
motorbustochtea georganiseerd.
De leden der Vrjjwilllige Brandweer van
Orpington en St. Mary Cray, die gewoon sjjn
eens per jaar siohself op een uitstapje te trak-
leeren, hadden voor dit jaar ook een Vanguard
afgehuurd, om hen naar Brlghton over te
brengen, waar sjj in vrooljjkheld den dag
hoopten door te brengen. Dese nieuwigheid
vond geenszins bjj alle leden van het oorps
ingang en velen hnnner, o a. de commandant,
weigerden, slch voor den motortocht te doen
lnsohrjjven. Toch namen er nog vler-en-dertig
personen aan het uitstapje deel, die des mor
gens te halfacht bjj prachtig weer vrooljjk
en wel van Orpington vertrokken. De omnibus
die, oonducteur en chauffeur meegerekend,
86 personen bevatte, welke slch voor 't mee-
rendeel bovenop bevonden, hield slch den
ganschen morgen uitstekend en toen omstreeks
halfelf Handoross Hill werd bereikt, die 84
mjjten van Londen en 17 mijlen van Brlghton
af gelegen is, vermoedde waarschjjnljjk geen
der vrooljjke passagier», welk een ramp hun
het volgende oogenbllk te wachten stond.
Op den top van deu heuvel, waarvan de
helling als „gevaarljjk" gesignaleerd staat,
gebruikte de ohanff,ur tjjn voetrem, welke op
de transmissie werkt. Wat daarna gebeurd Is,
schjjnt niet met zekerheid verklaard te knn-
nen worden. Of de as scheurde, dan wel de
rem brak, staat niet vast. Zeker is echter, dat
plotseling de geheele machinerie onklaar werd.
Stukken er van vielen op den grond, de hand
rem die op de wielnaaf werkt, weigerde, het
tegeosetten van de maohine baatte niet, en
met een vaart van veertig tot vjjftig mijlen
ln 't uur schoot de bus als een onbestuurbaar
gevaarte deu heuvel af. Binnen enkele minu
ten kwam het einde. De ohauffeur, die man
haftig op sjjn post bleef, traohtte tevergeefs
het voertuig reoht te houden, doch het slin
gerde steeds heviger van de eene sjjde van den
weg naar den andere en liep eindeljjk te
pletter tegen een boom.
Het geheele bovenstuk van den wagen
werd van de chassis afgerukt en daarna als
een lucifersdoosje in elkaar geschoven. De
passagiers bovenop werden naar rechts en links
weggeslingerd, die binnan-in bedolven onder
glas en splinters. Twee der eerstgenoemden
kwamen met verpletterde hoofden in de naaet-
bjjsjjnde boomen te hangen, de andere vielen
hevig verwond of gedood ln de naast den weg
en aanmerkeljjk dieper gelegen velden.
Zeven personen, meest allen winkeliers uit
St. Maiy Cray, werden onmlddelijjk gedood
drie anderen, onder wie de oonducteur, stierven
later. Twee personen sjjn verder levensge-
vaarljjk ga wond, zeven seer ernstig en vjjftlen
minder ernstig. De chauffeur ontkwam met
enkele liohte verwondingen.
Geen wonder, dat na zulk een ongeval het
vertrouwen van het publiek In de motorbus
als vervoermiddel aanmerkelj|k geschokt wordt.
Dezen middag was het al dadeljjk te bemerken
op l|joen, waar men anders tegen sessen of
se venen, wanneer de City-menschen huis
waarts keeren, sleohts met moeite een plaats
vindt, reden tal van motorwagens met sleohts
driekwart of de helft hunner passagiers.
Bljjkt het ongeval alleen te moeten toege
schreven worden aan het breken van de voor
naamste rem, dan aal men daaruit oonclu-
deeren, dat op de vaak seer aanmerkeljjk
hellende landwegen de sware motorbusseu niet
te vertrouwen sjjn. Voor de Londansche bus
sen, die in de straten natnurljjk met zulke
terreirmoelljjkheden niet te kampen hebben,
behoeft dan de publieke begunstiging niet
te verminderen.
Komt het eohter uit hetgeen de omstan
digheden wel eenigssins doen vermoeden
dat in gebrekkige, missohlen slecht gemon
teerde, wellicht ook slecht onderhouden ma
chinerie de oorsaak van de ramp moet worden
getocht, dan ligt het wel seer voor de hand,
dat het publiek, vóór het slch verder aan
motorbussen toevertrouwt, garantie elsoht dat
dese voertuigen aan hooge eischen van be
trouwbaarheid voldoen. Ges wegen nog van de
noodzakelijkheid, dat de bestuurders slch aan
strenge proeven van bekwaamheid zouden
moeten onderwerpen want ook dót schoon
in 't geval van Handcrosa Hill den ohaffeur
geen blaam schjjnt te kunnen treffen laat
bljjkens gevallen die sich hebben voorgedaan,
te wenschen over.
GUteren gingen reeds voor voorbehoed»-
maatregelen ln dien sin stemmen op in het
LagerhuU en mr. John Burns, president van
den „Looal Governement Board', erkende dat
het toeslcht vaa overheidswege op voor publiek
▼erkeer bestemde automobielen verscherpt
dient te worden. Weliswaar bestaan er bepa-
lingen betreffende de constructie van dese
vervoersmiddelen, waarbjj o.a de twee hier
boven genoemde remmen worden voorgeschre
ven, doch de bevoegdheid tot het geregeld
Inspecteer en der motoromnibnseen berust bB
drie verschillende overheidslichamen, aoodat
geenszins Ia uitgesloten, dat dit tnspecteeren
door hat aan aan het ander wordt overgelaten
sn aldus gahsel achterwege bljj ft.