Binnenlandsch Nieuws.
Gemengd Nieuws.
382ste Staatsloterij.
-
BIJGELOOF BIJ LOTING
Io een artikel ia .De Tijd* over tyjge
loof bq ons ea andere volken, vermeldt de
schrjjver ook het volgende staaltje dat in
al ot niet ge wijzigden vorm nog maar al
te vaak voorkomt
Een jonge man, wien ik wel eens een
dienst bewezen had, wenschte een betrek
king ia Daitschland te zoeken en kwam
daarover mijn raad inwinnen. In dea loop
van het gesprek vroeg ik. of bij het niet
beter oordeelde te wachten tot hjj de loting
voor de militie achter dea rug bad ,0
neen, mijnheer, ik ben vrij." „Broeder-
dienst?" „Neen, dat niet." „Toch geen
lichaamsgebreken „Neen, ook niet
maar ik loot vrp Ik keek hem verbaasd
aan en hij werd eenigszins verlegen. Hij
bezat n 1. een onfeilbaar middel om te weten
te komen, of iemand vrij lootte of niet. En
daar ik dat kunstje ook wel leeren wilde,
zei bij mg, dat daarvoor noodlg was een
kerkboek, waarin het St.-Jann-evangelie
stond, een sleutel met een kruis in den
baard, en een eind touw. Ik verschatte
alles De jongeman sloeg het Evangelie
op, legde den sleutel tusschec de bladzij
den, sloot het kerkboek en bond er het
touw stevig omheen, zoodat de sleutel er
niet kon uitvallen. Nu moest ik den sleu
tel met mijn wijsvinger aan de eace zijde
onder het oog ondersteunen, terwijl hjj het
zeit aan de andere zjj deed, Het kerkboek
hing naar beneden tusschen onze beide
wijsvingers. Nu moesten de tooverwoorden
gesproken wordec. „Bernardus Bolling.
zoon van Johances Bolling, is Prins."
Daarop moest ik antwoorden„hij is Pa
triot." Mjjn jonge vriend zei weer: „hjj is
Prins," en ik„hjj is Patriot." Terwijl we
dit eenige keeren gezegd hadden, viel het
kerkboek met den sleutel naar beneden.
„Ziet u wel, mijnheer," sprak Bernardus
Bolling triomfantelijk, „dat ik vrjj loot,
Als het boek niet valt, is men sekuur vast
we hebben al vaak geprobeerdook met
onzen knecht, die moet ook lotenmaar
dan valt het boek nietdie trekt zich dan
ook zeker vast." „Nog een keer probeeren,
Bolling 1" zei ik. En nu lette ik goed op de
beweging van den sleutel. Na eenige se-'
conden viel het stelletje weer naar beneden
en de jonge man glom van genoegen. „We
doen bet nog een keer, Bolling," zei ik,
„en nu kan je er op rekenen, dat het zaakje
niet naar beneden valt." Hjj keek me met
een zeer ongeloovig gezicht aan. Maar we
namen do proef en hoe vaak we ook zei
den „bjj is Prins" en „hjj is Patriot,"
het baatte niet, het boek met den sleutel
bleef in rust. Ik keek den jongen man aan
en hjj was bleek geworden als een doek
„Och, och I" bracht hjj met moeite uit.
„wat spjjt me dat, ik had er toch zoo vast
op gerekend hoe zou dat toch komen
Ik gaf hem de verklaring. De hangende
sleutel met het boek vormde een geheel,
dat niet in standvastig evenwicht verkeerde.
Het kreeg al spoedig een draaiende bewe
ging, zoodat het weldra zjjn steunpunt
verlooren naar beneden viel. Den derden
keer werkte ik die beweging natuurlijk in
tegengestelde richting tegen, zoodat het
stelletje niet vallen kon,
Met lood in de schoenen verliet de jonge
man mjj en ik had haast spjjt, hem zjjn
illusie ontnomen te hebben. Eenige weken
later echter ontmoette ik hem weer en zag,
dat hjj zich dien tegenvaller toch niet zoo
erg had aangetrokken, als ik wel eerst
vreesde, en nu draagt hjj het soldatenpakje
ais een oprecht „Patriot".
Het kunststuk was afkomstig van een
man, die zich in een vorig jaar in de buurt
gevestigd had, en volgens mjjn jongen
vriend „al heel wat van de wereld gezien
had."
De meeste van de houten havenpieren
zijn volkomen vernield.
Het aantal menachenlevens dat verloren
ging vooral onder de inboorlingen
werden vele slachtoffers gemaakt is
nog niet bij benadering op te* geven.
Volgens de laatste berichten uit Hong
kong te Manilla ontvangen zijn er een
duizendtal menschenlevens te betreuren.
De schade bedraagt millioenen dollars.
Menschen, die den typhoon meemaakten
van November 1900 en dien van Dinsdag
verklaren, dat die van 1900 lang zoo
hevig niet huis hield. Toen was er uit
voorteekenen op te maken, dat er een wer
velstorm zou komen, zoodat vele schepen
in veiligheid konden gebracht worden*
Thans voorzagen zeer ingewijde inboor
lingen kort voor de ramp dat er iets
op handen was, doch men hechtte zoo
weinig geloof aan hun waarschuwing,
dat er in bet geheel geen acht op ge
slagen werd.
SPOORWEG-ONGELUKKEN.
In den nacht van Woensdag op Don
derdag derailleerde bij Grantham de
expresstrein.
Nader wordt gemeld
De sneltrein naar Schotland is ontspoord
op omtrent 200 meter voorbij het station
Grantham* De oorzaak der ramp is on
bekend. De trein had niet gestopt bij
het station, zooals hij had moeten doen.
Locomotief en tender hebben zich van
den trein gescheiden en zijn van de
hoogte gerold. De schok deed verschei
den wagons ontsporen, deze wagons wer
den op de brug geworpen, die instortte.
De wagons gingen toen denzelfden weg
at als de locomotief en den tender en
geraakten in brand.
Men is er in geslaagd den brand te
blusschen. De lijken van den machinist,
van den stoker, van een postambtenaar
en van twee reizigers zijn al te voor
schijn gehaald,
In het geheel telt men bjj dit spoor
wegongeluk 11 dooden en 17 gewonden*
Er waren in den trein slechts 38 perso
nen, reizigers en beambten tezamen.
Een tweede spoorwegongeluk wordt
uit New-York gemeld
Een naar het Noorden vertrokken
trein van de Chicago Rock Island Pacific
Railway stortte dicht bij de stad Oklahoma
in de Eimaruon-rivier. Slechts enkele
wagons bleven op de rails, het grootste
gedeelte van den trein viel in het water.
Over dit spoorwegongeluk komen de
meest tegenstrijdige berichten, waaruit
blijkt dat over het aantal slachtoffers nog
verstrekte onzekerheid heerscht. Het
eene bericht spreekt van 250, het andere
van 100 verongelukten, zeker is alleen,
dat tot dusver 47 dooden in het ge
ïmproviseerd lijkenhuis te Dover zijn
geborgen. Yan een geredde, den heer
Clyde Guest, ontving Reuter bet volgende
verhaalDe trein ging zeer langzaam,
toen ik plotseling bemerkte, dat de weg
verzakte. Ik hoorde op eens den machi
nist het sein tot remmen geven. Onmid
dellijk vloog ik naar het portier van den
wagon, tegelijk met mij de kellner, en
juist toen ik uitstapte, brak de brug en
stortte ik in de rivier.
Het gelukte ons op een rookwagen te
klauteren en daarmede dreven we ennlge
honderden meters af. Toen werden we
door den golfslag en de ronddrijvende
stukken daar afgeworpen en kwamen we
in den stroom terecht.
EEN TYPHOON IN HONGKONG. We hadden intusschen onze kleederen
Een van die buitengewoon hevige &f«eworpen en daardoor was het mij
wervelstormen, welke zoo dikwijls Hong- gemakkelijker den oever te bereiken. De
u 1/ 'iI n£»f xxroa nnrnrnn Icon nnmoA aamaa
kong teisteren, heeft deze week zeer veel
schade toegebracht aan die havenplaats
en veel menschenlevens geëischt.
Iemand die zoo'n wervelstorm nooit
bijwoonde, kan onmogelijk zich een voor
stelling maken van de ontzettende kracht
van den wind. Stoombooten, hoe onge
looflijk hot ook moge klinken, worden
uit de haven geslingerd in de straten
van de stad. Menschen zeilen als para
chutes de lucht in.
De storm van Dinsdag kwam zeer
onverwacht in den morgen, en duurde
twee uren. De haven lag daarna bezaaid
met wrakstukken, en de straten waren
letterlijk gebarricadeerd. Oceaan-stoomers,
jonken, sampans, veerbooten, alle hadden
geleden. De Paarl-rivier was bedekt met
het wrakhout van de booten der inboor
lingen.
Zoover als nu nagegaan kan worden,
zijn de volgende schepen gezonken
BritschePatchan, 2260 tonKwong-
Chow, 924 ton; Wing-Chai, 883 ton;
San-Cheung, 600 ton; en een kleiner
schip de SunleeDuitscheEmma
Luijken, 1776 tonvan Hamburg;
Petrarch, 1668 ton en Apenrade, 973
ton. Zwaar beschadigd of op de kust
geworpen zijn Britsche schepen Mount-
eagle, van de Canadeesche Pacific
Railway Company, 6000 tonStrath-
more, 3583 ton Hop Sang, 2149 ton
Tahu, een torpedoboot-vernieler van 305
tonde rivier-kaconneerbooten Moorhen
en Robin van 180 en 85 tonen de
stoomsloep Phoenix van 1050 ton;
Duitsche schepen Prinz Waldemar van
de Norddeutsche Lloyd 3227 ton
Signal 1449 ton; Johaana, 1531 ton;
Fransche schepenPolynesien van de
Messageries Maritime 6360 ton Charles
Hardouin 1671 ton; Francisqne, 305
tonAmerikaansche schepen8. P.
Hitchcock, 2305.
kellner was verdronken eenige oogen-
blikken nadat we van den wagon waren
afgeslagen.
Zoodra ik den oever had bereikt, be
gaf ik mij naar het station, om kennis
te geven van de ramp. De stationschef
ging onmiddellijk met mij daarheen.
Maar het eenige, wat hij kon zien, was
een enkele wagon, die boven het water
uitstak. Vier personen zaten boven op
dien wagon, maar er was geen middel
om hen uit hun neteligen toestand te
redden. Plotseling werden ze door een
groot stuk hout van den wagen afgesla
gen en verdwenen ze in de diepte.
5de kUatte, 2de lijst T.ekking v»n Woomdag 19 Sept.
f 1000: 19288, -20661, 20671.
400: 8189, 11086, 12223, 18884.
200 8296, 9769, 11660, 13869, 16481.
100; 2 1664, 4249, 5241, 9461, 14767, 17862,
19287. 20218.
Prezen van f 70.
„Mttl aniuioX
tl
O Li i
fcï» w.i
'i u.-i
-
-Bil
•C-'iC'l shnoiubsy - I j
•G v 3 .7
1 V* t.5 v< ".beo. i*»7us «i-.-eU
f»!- >1 \V»VmV ''öb'v WH,' c
ii >1r Oï i>$ltS£ .1 >1'. .10 i'.i, lil
-nstlot.j-iQ
f. ho y :lr .''ii P .f- io >*rr P
I.J'I Of - 7 'f'. i U r
I I H ■•'p
l
ft. istpti
i i» 1 H
-i "lif.tl i 4» u<)/ .Sc-,
.ol .- 1 io id m
.hï. '>')g 4:0*11 tt*7 Igll I i flsli li k 1»1I1:I t9ll
(f< 1f.l i Ut lil* 'I SSHl'lSli 'II of t"X
IfL - i .7 '110 lilt .i 1
•'.sii-'ifc v>' *un *,p.;
lij lJLu [3 Ouil
i.. ;ii >tfw f
nimov J ;>'l .blo ia.:
g- i;4*: i'iiTKi'ii o n.'K v
i 9 .v no i.-'-i -j\ 1.is-io 41
f,> i iif '/V ,.i qf tfnv v4lohou-:
,11970g«
v u to I-i l qejóqqsLm'ï aü
i*ij<r "inh 3i a» üuh i'i
i..;
f
f l-YOT .'I j
1 (üji I J (uaU t :s7|
PI Ui 831 fi, 'l-djiso iBiHÜ
ifi? rf. btMji
'f.
i*
■>/o I'.-'i'x;
t u. ifcin I 1'
oy if
7 fly"
'L 2mCi
i ill/.t tl V '7
lifö f;
1 V1
olïtK»
f:iqqr-Ir-; oh
ijjóf 0*1
•T'VH "gil*
qcq„ 95 «*f I'
K iijtvgji
Uii.O
iól -t i ii.
ib
.t't.t loi
U 11 fflü'-jfl
■4ü.
Tsd v'1ai M
Bbiü* öi.
aa v iaitt
►tt'iooiq nu se
:'0 :b F.(li
'«nq»
hu l' i-x. io:n qfpohMtt?
X.' IllO
-
.i' b'icif i-- iceoa 0sn «nhejj 1
j- :i .'1-. :,1
253
3584
6223
-9145 10888 13605 16871 18788
436
627
g260
204 903
696
483
787
642
929
„269
250 989
702
603
881
696
965
i.324
886 11326
716
684 19076
860
4335
652
441 401
766
566
108
896
547
782
491 621
768
617
554
u- i" -i
1061
665
880
614 624
801
914
866
814
671
ï.948
718 718
856 17119 20096
402
870
7182
854 800
902
648
148
.v -sd i l i i «3' fa 'i
7(0
997
§164
942 987 14068
56(1
192
807
5052
170 10004 12100
199
761
228
816
228
193
118 422
882
782
275
857
236
247
180 687
682 18119
874
.V.m> jjü'PsS
2081
816
470
486 813
816
189
722
67
388
811 ^617 887 16147
272
804
414
581
8131
640 4862
216
898
817
510
586
236
643 13045
871
446
862
897
680
346
641 78
462
581
879
f I Itfi h-
3147
676
487 ^,684 888
483
618
960
860
866
-495,
694 400
660
647
406
970
682,
i ,801 407
[889 446
781
712
488
985
90421
986
722
ÓC
u.o