Binnenlandsch Nieuws. Gemengd Nieuws. 382ste Staatsloterij. - BIJGELOOF BIJ LOTING Io een artikel ia .De Tijd* over tyjge loof bq ons ea andere volken, vermeldt de schrjjver ook het volgende staaltje dat in al ot niet ge wijzigden vorm nog maar al te vaak voorkomt Een jonge man, wien ik wel eens een dienst bewezen had, wenschte een betrek king ia Daitschland te zoeken en kwam daarover mijn raad inwinnen. In dea loop van het gesprek vroeg ik. of bij het niet beter oordeelde te wachten tot hjj de loting voor de militie achter dea rug bad ,0 neen, mijnheer, ik ben vrij." „Broeder- dienst?" „Neen, dat niet." „Toch geen lichaamsgebreken „Neen, ook niet maar ik loot vrp Ik keek hem verbaasd aan en hij werd eenigszins verlegen. Hij bezat n 1. een onfeilbaar middel om te weten te komen, of iemand vrij lootte of niet. En daar ik dat kunstje ook wel leeren wilde, zei bij mg, dat daarvoor noodlg was een kerkboek, waarin het St.-Jann-evangelie stond, een sleutel met een kruis in den baard, en een eind touw. Ik verschatte alles De jongeman sloeg het Evangelie op, legde den sleutel tusschec de bladzij den, sloot het kerkboek en bond er het touw stevig omheen, zoodat de sleutel er niet kon uitvallen. Nu moest ik den sleu tel met mijn wijsvinger aan de eace zijde onder het oog ondersteunen, terwijl hjj het zeit aan de andere zjj deed, Het kerkboek hing naar beneden tusschen onze beide wijsvingers. Nu moesten de tooverwoorden gesproken wordec. „Bernardus Bolling. zoon van Johances Bolling, is Prins." Daarop moest ik antwoorden„hij is Pa triot." Mjjn jonge vriend zei weer: „hjj is Prins," en ik„hjj is Patriot." Terwijl we dit eenige keeren gezegd hadden, viel het kerkboek met den sleutel naar beneden. „Ziet u wel, mijnheer," sprak Bernardus Bolling triomfantelijk, „dat ik vrjj loot, Als het boek niet valt, is men sekuur vast we hebben al vaak geprobeerdook met onzen knecht, die moet ook lotenmaar dan valt het boek nietdie trekt zich dan ook zeker vast." „Nog een keer probeeren, Bolling 1" zei ik. En nu lette ik goed op de beweging van den sleutel. Na eenige se-' conden viel het stelletje weer naar beneden en de jonge man glom van genoegen. „We doen bet nog een keer, Bolling," zei ik, „en nu kan je er op rekenen, dat het zaakje niet naar beneden valt." Hjj keek me met een zeer ongeloovig gezicht aan. Maar we namen do proef en hoe vaak we ook zei den „bjj is Prins" en „hjj is Patriot," het baatte niet, het boek met den sleutel bleef in rust. Ik keek den jongen man aan en hjj was bleek geworden als een doek „Och, och I" bracht hjj met moeite uit. „wat spjjt me dat, ik had er toch zoo vast op gerekend hoe zou dat toch komen Ik gaf hem de verklaring. De hangende sleutel met het boek vormde een geheel, dat niet in standvastig evenwicht verkeerde. Het kreeg al spoedig een draaiende bewe ging, zoodat het weldra zjjn steunpunt verlooren naar beneden viel. Den derden keer werkte ik die beweging natuurlijk in tegengestelde richting tegen, zoodat het stelletje niet vallen kon, Met lood in de schoenen verliet de jonge man mjj en ik had haast spjjt, hem zjjn illusie ontnomen te hebben. Eenige weken later echter ontmoette ik hem weer en zag, dat hjj zich dien tegenvaller toch niet zoo erg had aangetrokken, als ik wel eerst vreesde, en nu draagt hjj het soldatenpakje ais een oprecht „Patriot". Het kunststuk was afkomstig van een man, die zich in een vorig jaar in de buurt gevestigd had, en volgens mjjn jongen vriend „al heel wat van de wereld gezien had." De meeste van de houten havenpieren zijn volkomen vernield. Het aantal menachenlevens dat verloren ging vooral onder de inboorlingen werden vele slachtoffers gemaakt is nog niet bij benadering op te* geven. Volgens de laatste berichten uit Hong kong te Manilla ontvangen zijn er een duizendtal menschenlevens te betreuren. De schade bedraagt millioenen dollars. Menschen, die den typhoon meemaakten van November 1900 en dien van Dinsdag verklaren, dat die van 1900 lang zoo hevig niet huis hield. Toen was er uit voorteekenen op te maken, dat er een wer velstorm zou komen, zoodat vele schepen in veiligheid konden gebracht worden* Thans voorzagen zeer ingewijde inboor lingen kort voor de ramp dat er iets op handen was, doch men hechtte zoo weinig geloof aan hun waarschuwing, dat er in bet geheel geen acht op ge slagen werd. SPOORWEG-ONGELUKKEN. In den nacht van Woensdag op Don derdag derailleerde bij Grantham de expresstrein. Nader wordt gemeld De sneltrein naar Schotland is ontspoord op omtrent 200 meter voorbij het station Grantham* De oorzaak der ramp is on bekend. De trein had niet gestopt bij het station, zooals hij had moeten doen. Locomotief en tender hebben zich van den trein gescheiden en zijn van de hoogte gerold. De schok deed verschei den wagons ontsporen, deze wagons wer den op de brug geworpen, die instortte. De wagons gingen toen denzelfden weg at als de locomotief en den tender en geraakten in brand. Men is er in geslaagd den brand te blusschen. De lijken van den machinist, van den stoker, van een postambtenaar en van twee reizigers zijn al te voor schijn gehaald, In het geheel telt men bjj dit spoor wegongeluk 11 dooden en 17 gewonden* Er waren in den trein slechts 38 perso nen, reizigers en beambten tezamen. Een tweede spoorwegongeluk wordt uit New-York gemeld Een naar het Noorden vertrokken trein van de Chicago Rock Island Pacific Railway stortte dicht bij de stad Oklahoma in de Eimaruon-rivier. Slechts enkele wagons bleven op de rails, het grootste gedeelte van den trein viel in het water. Over dit spoorwegongeluk komen de meest tegenstrijdige berichten, waaruit blijkt dat over het aantal slachtoffers nog verstrekte onzekerheid heerscht. Het eene bericht spreekt van 250, het andere van 100 verongelukten, zeker is alleen, dat tot dusver 47 dooden in het ge ïmproviseerd lijkenhuis te Dover zijn geborgen. Yan een geredde, den heer Clyde Guest, ontving Reuter bet volgende verhaalDe trein ging zeer langzaam, toen ik plotseling bemerkte, dat de weg verzakte. Ik hoorde op eens den machi nist het sein tot remmen geven. Onmid dellijk vloog ik naar het portier van den wagon, tegelijk met mij de kellner, en juist toen ik uitstapte, brak de brug en stortte ik in de rivier. Het gelukte ons op een rookwagen te klauteren en daarmede dreven we ennlge honderden meters af. Toen werden we door den golfslag en de ronddrijvende stukken daar afgeworpen en kwamen we in den stroom terecht. EEN TYPHOON IN HONGKONG. We hadden intusschen onze kleederen Een van die buitengewoon hevige &f«eworpen en daardoor was het mij wervelstormen, welke zoo dikwijls Hong- gemakkelijker den oever te bereiken. De u 1/ 'iI n£»f xxroa nnrnrnn Icon nnmoA aamaa kong teisteren, heeft deze week zeer veel schade toegebracht aan die havenplaats en veel menschenlevens geëischt. Iemand die zoo'n wervelstorm nooit bijwoonde, kan onmogelijk zich een voor stelling maken van de ontzettende kracht van den wind. Stoombooten, hoe onge looflijk hot ook moge klinken, worden uit de haven geslingerd in de straten van de stad. Menschen zeilen als para chutes de lucht in. De storm van Dinsdag kwam zeer onverwacht in den morgen, en duurde twee uren. De haven lag daarna bezaaid met wrakstukken, en de straten waren letterlijk gebarricadeerd. Oceaan-stoomers, jonken, sampans, veerbooten, alle hadden geleden. De Paarl-rivier was bedekt met het wrakhout van de booten der inboor lingen. Zoover als nu nagegaan kan worden, zijn de volgende schepen gezonken BritschePatchan, 2260 tonKwong- Chow, 924 ton; Wing-Chai, 883 ton; San-Cheung, 600 ton; en een kleiner schip de SunleeDuitscheEmma Luijken, 1776 tonvan Hamburg; Petrarch, 1668 ton en Apenrade, 973 ton. Zwaar beschadigd of op de kust geworpen zijn Britsche schepen Mount- eagle, van de Canadeesche Pacific Railway Company, 6000 tonStrath- more, 3583 ton Hop Sang, 2149 ton Tahu, een torpedoboot-vernieler van 305 tonde rivier-kaconneerbooten Moorhen en Robin van 180 en 85 tonen de stoomsloep Phoenix van 1050 ton; Duitsche schepen Prinz Waldemar van de Norddeutsche Lloyd 3227 ton Signal 1449 ton; Johaana, 1531 ton; Fransche schepenPolynesien van de Messageries Maritime 6360 ton Charles Hardouin 1671 ton; Francisqne, 305 tonAmerikaansche schepen8. P. Hitchcock, 2305. kellner was verdronken eenige oogen- blikken nadat we van den wagon waren afgeslagen. Zoodra ik den oever had bereikt, be gaf ik mij naar het station, om kennis te geven van de ramp. De stationschef ging onmiddellijk met mij daarheen. Maar het eenige, wat hij kon zien, was een enkele wagon, die boven het water uitstak. Vier personen zaten boven op dien wagon, maar er was geen middel om hen uit hun neteligen toestand te redden. Plotseling werden ze door een groot stuk hout van den wagen afgesla gen en verdwenen ze in de diepte. 5de kUatte, 2de lijst T.ekking v»n Woomdag 19 Sept. f 1000: 19288, -20661, 20671. 400: 8189, 11086, 12223, 18884. 200 8296, 9769, 11660, 13869, 16481. 100; 2 1664, 4249, 5241, 9461, 14767, 17862, 19287. 20218. Prezen van f 70. „Mttl aniuioX tl O Li i fcï» w.i 'i u.-i - -Bil •C-'iC'l shnoiubsy - I j •G v 3 .7 1 V* t.5 v< ".beo. i*»7us «i-.-eU f»!- >1 \V»VmV ''öb'v WH,' c ii >1r Oï i>$ltS£ .1 >1'. .10 i'.i, lil -nstlot.j-iQ f. ho y :lr .''ii P .f- io >*rr P I.J'I Of - 7 'f'. i U r I I H ■•'p l ft. istpti i i» 1 H -i "lif.tl i 4» u<)/ .Sc-, .ol .- 1 io id m .hï. '>')g 4:0*11 tt*7 Igll I i flsli li k 1»1I1:I t9ll (f< 1f.l i Ut lil* 'I SSHl'lSli 'II of t"X IfL - i .7 '110 lilt .i 1 •'.sii-'ifc v>' *un *,p.; lij lJLu [3 Ouil i.. ;ii >tfw f nimov J ;>'l .blo ia.: g- i;4*: i'iiTKi'ii o n.'K v i 9 .v no i.-'-i -j\ 1.is-io 41 f,> i iif '/V ,.i qf tfnv v4lohou-: ,11970g« v u to I-i l qejóqqsLm'ï aü i*ij<r "inh 3i a» üuh i'i i..; f f l-YOT .'I j 1 (üji I J (uaU t :s7| PI Ui 831 fi, 'l-djiso iBiHÜ ifi? rf. btMji 'f. i* ■>/o I'.-'i'x; t u. ifcin I 1' oy if 7 fly" 'L 2mCi i ill/.t tl V '7 lifö f; 1 V1 olïtK» f:iqqr-Ir-; oh ijjóf 0*1 •T'VH "gil* qcq„ 95 «*f I' K iijtvgji Uii.O iól -t i ii. ib .t't.t loi U 11 fflü'-jfl ■4ü. Tsd v'1ai M Bbiü* öi. aa v iaitt ►tt'iooiq nu se :'0 :b F.(li '«nq» hu l' i-x. io:n qfpohMtt? X.' IllO - .i' b'icif i-- iceoa 0sn «nhejj 1 j- :i .'1-. :,1 253 3584 6223 -9145 10888 13605 16871 18788 436 627 g260 204 903 696 483 787 642 929 „269 250 989 702 603 881 696 965 i.324 886 11326 716 684 19076 860 4335 652 441 401 766 566 108 896 547 782 491 621 768 617 554 u- i" -i 1061 665 880 614 624 801 914 866 814 671 ï.948 718 718 856 17119 20096 402 870 7182 854 800 902 648 148 .v -sd i l i i «3' fa 'i 7(0 997 §164 942 987 14068 56(1 192 807 5052 170 10004 12100 199 761 228 816 228 193 118 422 882 782 275 857 236 247 180 687 682 18119 874 .V.m> jjü'PsS 2081 816 470 486 813 816 189 722 67 388 811 ^617 887 16147 272 804 414 581 8131 640 4862 216 898 817 510 586 236 643 13045 871 446 862 897 680 346 641 78 462 581 879 f I Itfi h- 3147 676 487 ^,684 888 483 618 960 860 866 -495, 694 400 660 647 406 970 682, i ,801 407 [889 446 781 712 488 985 90421 986 722 ÓC u.o

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1906 | | pagina 14