Kunstvoorwerpen, CONCERT Firma Wed. J. HEDDES, Schagen. Dames- en Kinderhoeden, uioiisarni Berging voor Fietsen. mnuiitt., UITVERKOOP tegen ZEEK l.\(.E PRIJZEN. j. H. sc ii E x HL Alle soorten Gordijnen en Matrassen enz. „DE STEENEN PIJP". SPORTCLUB Nationale Schoonrijderij OrnoÉ uit Aiiii PiIöui. mimmuÈ Aucustus. JOH. P BE CR AA UW. !1 pp vin liiied- en luktnMi Max Havelaar Nog groote voorraad. SCHAIiEiY Nieuwste Dessins onlvangen in Tapijten, Vloerzeil en Behang. n. Tl. SCHMALZ, kinderpakjes, Stoom tabaksfabriek van den Brul. ANNA PAULOWNA. Groot Bal Champêtre, ONTVANGEN Het wereldberoemde lietiraat, Schap. L J. ROfifilMlH. Ar/ Voor Feesten en Bruiloften 35 CENTS. ien Boekdeel van bijna 1 bladzijden. Zeen solide en concurreer end. „agezijde - Schagen. W. H. ROGGEVEEN, a NIEUWSTE STALEN voor ICIeeding op maat. ADVERTENTIÊN. op Zondag 18 Aug a.s. voor Paarden, Entrée 25 cents. J. BLAAUBOER, Voorzitter. J. KROUWEL, Secretaris. Gelegenheid tot het ovV V LAAGSTE PRIJZEN °<t< Beleefd aanbevelend, Schagen. Firma Wed. J. HEDDES, Des Zondags niet gesloten. KANAALWEG 123, HELDER. Goedkoopste adres. MULTATULI Men liaaste zich /^REGULATEURS. Mooie keuze BAROMETERS. A Gouden en Zilveren Werken, jfp Fijne diamantwerken, Nieuwe Tapijten en Vloerzeilen - worden kosteloos gelegd. Alle Behangselpapieren zijn volkomen arsenicum' vrij en kunnen gratis scheikundig worden onder zocht. Telephoon interc. No. 13. 9 HET adres voor Wederverkoopers. Prima Kwaliteit 1 Si Scherp concurreerend, Cis. n. Th. SCriMALZ. bij den heer J. ZWART, hotel „Vlas- en Korenbeurs", Anna Paulowna, gespannen voor twee-wielige Rijtuigen, om bestaande uit drie FRAAIE PRIJZEN. Bovendien een prijs voor het schoonste geheel. Loting 1 uur. Aanvang 2 uur. Opgeluisterd door de Des avonds van 7 tot 9 uur en daarna op een daarvoor ingerichten Balvloer in de open lucht. Alles is schitterend verlicht en versierd* VAN vrage mon de PRIJSCOURANT (welke gratis en franco wordt toegezonden) van Prachtige goedkoope sorteering CH bij J.ZWART in de „Vlas-en Koren beurs". van voor Verkrijgbaar bij de nieuwste modellen, de fijnste kasten, le kwa- Q O* liteit merkeD. Enorme keuze zilveren Lepeltjes, Roomlepeltjes, Vruchten lepels, Taartscheppen, Vleeschvorken, Suiker- en Theeschoppen. Groote voorraad in a'8®rocbe8j Knopjes, Gouden Heeren- en Dames- halskettingen, Koordjes met Goud, Armbanden enz. 9rf Broches, Knopjes, Ringen, Schuifjes, enz. Aanbevelend, STEEDS VOORRADIGeen prachtige kenze der nieuwste V- O O L O CL Aanbevelend, IIOOGZI.1DE, HOEK LAAN, SCHAGEN. I alsmede uit de bekende Magazijnen der Firma Tevens de De eerste Coupeur der Firma is eiken Donderdag aanwezig voor maatnemen en passen. Ook aan huis te ontbieden. Prima Coupe, Afwerking en Fournituren soliede. Uiterst b i 11 ij k e, maar vaste prijzen. Aanbevelend, Jij springt weer uit den band. Blijf op jouw eigen weg en houd maat. Regelmatig, middelmatig. Wie ben je ook'? Wat li eb jij gedaan'? Waar is jouw daad ivan bevrijding? Dat de kuischheid van je ziel sterker was dan je kunst waarop jij je zoo laat voorstaan is dat zoo iets grootsch? Als ge nu zelf eens moest bekennen: uwe kunst was zwakker dan uwe vreest? Je moet je zelf piet zoo in de hoogte steken! Leer eerst maar eens Inederig zijn. Stel je zelf dat nu maar voor al- lereerste to.8.k 1 En ia Is men dan nog zoo piepjong is als Ewald misschien breekt het later wei des te sterker en fier der door. Hm maar wanneer men nog zoo jong is, hebben dan die achttien jaren niet hun grootste eerzuchtig streven? Stil ouwe brompot eerlijk blijven! Pieter dwong zich zeiven tot zachtmoedigheid. Mis schien, als men den jongen eens hielp met zachte hand. Dominee Willers was juist zoo ver afgedaald, pat hij Ewald zijn schilderen als geoorloofde bezigheid in zijn Jedige uren genadiglijk toestond toen Pieter, zoo zacht als hem maar mogelijk was, er aan toe voegde: „Dat zou toch ook eigenlijk een gemeene moord zijn, wanneer de jongen zoo maar zijn schil derkunst prijs gaf." En toen zong hij den lof der schilderkunst. „Ik geloof, wanneer mij die gave was geschonken, dat ik ze toch in nood en ellende getrouw zou zijn gebleven." „Hoe zoo?" vroeg mevrouw Brigitte, die Pieter gaarne bij zulke beschouwingen vergezelde. „Is ze dan wezen lijk anders dan de andere kunsten?" ,Zij heeft in haar temperament iets bijzonders. Al is "koeler idan de anderen. Zij is objectiever. Zij is kuischer. Zij verlangt van ons niet ons innigste zic- leleven en verovert toch hare levenskracht.' „Is |de plastiek nog niet koeler?" vroeg mevrouw Brigitte. „O neen. Al is ze ook van steen. Zij is inniger, omda! zij' de dingen omvat met beide handen. Een beeldhouw werki p er aan verwant. En heeft een rug om tc streelen. De schilderkunst heeft de vlakken zonder ronding, is niet tastbaar. Het breedc, vlakke veld. Brigitte knikte hem toe. Zij alleen begreep iets, van wat Pieter wilde zeggen. De dominee was met zijne gedachten niet bij de zaak, welk ehem niet aanging. Ewald echter, die zijne hersens spaarzaam bewaarde voor zijn schoolstudie, vergenoegde zich er mede, aan dachtig toe te luisteren. figuur. De ongewone geurende versiering omzoomde Wat beteekenl al zijne luid klinkende wereldwijs- hunne schedels, die anders slechts Indiaansche krijgs- heid, wat zijne oordeelvellende verhevenheid, die liet versierselen gekend hadden; en zij waren zoo onder bezit vernietigt, het zoeken looft en het vinden hoont den indruk van het ongewone, dat de lust, om die wat is liet eigenlijk anders dan ontbering van den' meisjesachtige prullen elkaar van het hoofd le ruk- ouderdom, die zich met trots en gewichtigheid om- ken en er elkaar mede om de ooren te slaan, nu kleedt? De Meiheid der armoede van den «eest! het filet verder bracht dan tot een tinteling in de IJdelheid! Ja, ijdelheid! Niets anders! vingers. En is de ijdelheid van een ouden ezel niet veel Zij stonden daar nu als twee gehoorzame, gewillige lakenswaardiger, dan die van een jongen bloed'? broekjes, met onrustige blikken. Hoe vermeet hij zich dan zoo te keer te gaan tegen Eerst toen Pieter hen om hen uit hunne pijn- den jongen Ewald en dien zoo te critiseeren? lijke positie te bevrijden de verzekering gaf, dat Zóó trok oom Piet zich zeiven bij de ooren en he in de middeleeuwen de sterkste mannen bij de Mei- strafte zijn farizeesche neigingen. Dikwijls gebeurde het feesten (dergelijke kransen droegen, kwam in hunne dat ma zulk een krachtige boetpredikatie, de wede houding de oude fierheid en kordaatheid terug. in zijn gemoed terugkeerde. Maar heden' reikte het Ellens teederheid behield evenwel haar macht over succes niet verder dan tot een soort berusting, hen. Zij zochten bij al wat zij deden, naar pllen's De dominee en zijn vrouw wisten dat Pieter dikwijls in goedkeuring. diep gepeins verzonk en zij stoorden hem dan piet. Toen de avondtafel gedekt werd, verzochten de beide Maar Ellen, die oom Piet nog nooit zoo woordkarig wildzangen nadrukkelijk dat zij hunne tafeldame zou had gezien, sloeg hem meermalen aandachtig gade. zijn zoodat zij tusschen de twee beertjes in kwam Toen nu de tafel opgeheven werd, kwam zij naar te 'zitten. hem toe, en wilde hem met hare opgewektheid zijne En het avondeten onder den appelboom, mei een zorgen verdrijven en hare kinderlijke vroolijkheid her- meibowl voor de kinderen en een voor de ouderen, faf hem zijn weerstandsvermogen. Hij pakte haar bij verliep gezellig en prettig. me schouders en schudde haar heen en weder. Maar oom Piet kon heden met het jonge goedje „Het doet mij genoegen, dat ge zoo vroolijk zijt! niet zoo flink zich vermaken als vroeger. Het zijn toch een paar aardige kerels, die Joem en Waarom zat hij hier? Wat moest hij hier eigenlijk Jimt" doen? Wat waren voor hem deze vroolijke menschen? „Ja! En iiu geloof ik ook, dat ik ze kan onder- F.n .hpt rmrlp opvoa! van vprlnfpnhpirl nvorvipl Jip.ni sr,heiden. Wanneer zii maar zeer stil zitten." En Jiet oude gevoel van verlatenheid overviel hem weer, wat hij alleen door zijne eenzaamheid kon over meesteren. Ellen is hier, zijn pleegkind, waarvoor hij te zorgen heeft. Plichten ja maar plichten verschaffen hem nooit genot, plichten passen niet in zijn leven. Die zijn voor de menschen die „zeker" gaan, die met de wereld en de ordonnantiën in vrede, in evenwicht le ven voor menschen met een vast gemoed, zooals de lieden uit de pastorie en dergelijke gelukkige zielen. Maar hij is een dolende. En Ellen, zou zij met hem gaan, ver weg in de on begrensde ruimte, in den vaderlandloozen vreemde? „Zoekt en gij zult vinden," zeiden de bedachtza- men, de gezalfden, en zij slaan zich op de borst van hun zelfgenoegzaamheid en op den buik van hunne vol daanheid. Wie zoekt, die heeft wie vindt, die verliest. Dat is zijn door smart en onbevredigd verlangen ver scherpt (devies. En Ellen behoort die uit den aard der omstan- Nu kwamen de XXVII. kinderen nu n.vamt.. «umcigude jongens werden door Ellen aan de hand meegenomen. En zij volgden als lammetjes hunne hoofden getooid met kransen van Veldbloemen. Oom Piet schudde het hoofd. „Joem en .Jim pis suizende lente-geesten! O Ellen, wonderdadigste de- {666111" Ellen straalde van genot, de.jteidejongens^ gevoel scheiden. Wanneer zij maar zeer stil zitten „Maar dat doen zij nooit!" „Op de weide, dat was zoo leuk, moest ik Jiun met 'alle geweld zeggen, wicn ik van hen het liefste mocht. Hoe kan men dat als men niet weet, wie deze 'en wie die is?" „En wien mag je nu wel het liefste?" „Ja, Weet u, zoo goed, tot liever hebben, kan (ik ze nog niet uit elkaar houden." „Wanneer dat dan maar geen catastrophe geeft"." Toen de avondschemering viel, toen 't geheimzinnig maanlicht en de zoele geur der appelbloesems (aan het geheel iets toovcrachtigs gaven, toen sprak het van zelf, dat in het gemoed aer menschen liederen opste gen. Mevrouw Brigitte zong met hare zwevende stem een paar volksliedjes, eerst alleen, toen begeleid door Ewald, en ook dominee Willers neuriede mee; deze beiden zoo zacht mogelijk om de solostem niet te overstem men. Zoo onstond er een meerstemmig gezang, en |die toen het geredeneer £en zïch nu tQch wef weinig verlegen met hun Wat blijft hem over? Waaruit bestaat zijne have? erwaardige kunst-uiting is?" „Zeker, dat kan ik en dat doe ik ook.' „Och, laat hem met rust, Christiaan," vermaande Brigitte. „Hij is nu eenmaal een ketter!'" Maar dominee Willers, die de geheclc «esthetische, cleiesij achter zich wist, wilde niet toegeven. „En dat zegt iemand, die zelf gecomponeerd heeft!" „Zwijg daarover,' zeide Pieter en een groote rimpel kwam er in zijn voorhoofd. „Dat heeft hiermede niets te maken. Al had ik vroeger zelfs liederen ge componeerd wat echter, gelijk ge kondet weten, nooit gebeurd is dan nog deed da! hier <niels ter zake. Omdat er alleen sprake is van het lied en niet van mijn verleden.." „Nu wordt hij hatelijk!" bracht Brigitte in het mid den. „Ik ken overigens zijne beschouwingen zeer wel. Natuuilijk zijn ze, als alles hij onzen lieven Pieter Brand uiterst radicaal. Maar zoolang de kunst het even bezit met al zijne overgangen en niet iets sterfe lijks is „Dat is zij wel, mevrouw Brigitte, zoodra ze maar iets |van hare reinheid verliest!" verklaarde Pieter die nu warm begon te worden. „Wil je dan zeggen, dat het lied iets onreins is?" „Ja." „Hoe durft men zoo iets beweren!" riep Karei Chris tiaan uit, en hij dronk vair schrik een glas bowl. „Onrein omdat woord en klank samengaan vroec Brigitte. I „Twee kunsten tezamen gebracht zijn nu eenmaal geen zuivere kunst. En kunst die niet rein is, is dan I ook geen zuivere kunst meer." De dominee leunde gewichtig achterover in zijn stoel „Gij brengt het dus zoover, te beweren, dat al onze groote liedereneomponisten, derhalve geen kunst aan de wereld gebracht hebben!" Kaïel Chiistiaan. In hunne licdercn-compositiën wel. (tij moet mij niet van achteren aanvallen. Houd u maai goed vast aan de autoriteiten van alle eeuwen en wolkeren. Die pleiten voor u. Wat mij evenwel niet zal beletten, mijn eigen weg te gaan!" .»Ja..~ maar wil' 11 mij nat dan niet nader verklaren? of drijft ge den spot met ons?" „Hoe zou ik dat bestaan? Maar <lc zaak wordt lang." „Dal hindert niets." Dominee Willers hield vast. „Ik weet, dat ge niets zoo maar onverschillig wee zegt, wanneer gij iets ernstigs meent!" Oom Piet boog bij dit compliment. Van de kinde ren luisterde alleen Ellen, en zij gaf zich de uiterste moeite, alles te begrijpen. Ewald's gedachten dwaalden van het overgangsexamen naar Ellen en omgekeerd. Joem en Jim lonkten met meewarige blikken (naar den ledigen bowl. „Ik redeneer aldus," begon oom Piet, het woord moet ,op zich zelf blijven! Wij hebben oen gedicht goed. Het is goed in. met eii door hel woord. Het woord is zijne kracht, zijn levende ziel. Wie mag deze ziel haar reinheid ontnemen, door er iets over tepen- seelen wat er vreemd aan 'is! Ik vraag daarop antwoord." „Ja muziek iets bijzonders of niet?" „Bijzonders „Iets pnders ja of neen?" (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1907 | | pagina 6