Predikbeurten. Zondag 16 ffüei 1609. Marktberichten. Tweede Kamer. Burgerlijke Stand. Gemengd Nieuws. Plaatselijk Nieuws. dorp) feest gevierd naar aanleiding van de blijde ge beurtenis in ons Vorstenhuis. De schoolkinderen genoten mede feestvreugde en een aantal leden van 't Harmoniegezelschap Excelsior van N. Niedorp verleenden muzikale hulp bij 't feest. Staatspensionncering. De agenda der dit jaar op 6 Juli tc Utrecht tc hou den alge mee ne vergadering van den Rond voor Staals- pensionneering vermeldt o.mi. een voorstel van dc afd. Utrecht om art. 1 te wijzigen in dezen geest: ,,De Bond voor Staatspensionneering beoogt het tot stand komen eener wet waarbij aan alle Nederlanders van een door de wel le bepalen leeftijd, en wier inkomsten beneden een door die wet tc bepalen bedrag blijven, recht wordt toegekend op een staatspensioen zonder premiebetaling ,de kosten te vinden uit de opbrengst van beslaande en nog te heffen belastingen." Met hoofdbestuur stelt in zijn preadvies iwec zaken vooroplo. Moet alles, wat in deze gewichtige da gen den Bond op losse schroeven kan zetten verme den worden; 2o. Men moet en kan ervan overtuigd zijn, dat allen in hoofdzaak hetzelfde willenhet ou- derdomsvraagstuk zoo goed mogelijk opgelost te zien. Daarom ontraadt het II.B. de aanneming van het voorstel, ook omdat het de deur sluit voor hen, die in „pensioen voor iedereen" hun ideaal zien. diefstal in een station. Dinsdagavond omstreeks 11 uur heeft iemand, ge bruik .makende van een korte afwezigheid van den ambtenaar van het plaatskaartenbureau van het sta tion Beurs te Rotterdam, een greep gedaan door het geopend loket van dat bureau en ongeveer f 300 aan bankpapier en specie gestolen. (N. R. Ct.) Anna Paulowna. Het recht van wiermaaian op de gronden beliooren- de tot den polder Anna Paulowna, is gegund aan den heer A. Peereboom te Wieringen tegen f 251.50. naar waarnemingen verricht in den morgen van 13 MEI, medegedeeld door het Koninklijk Nederlandsch Meteo rologisch Instituut te De Bilt. In het algemeen heeft de verwachting betrekking op een tijdperk van 24 uur, loopande van dein avond van den dag waarop deze werd uitgesproken tot den avond van den volgenden dag. Bij bewolking en temperatuur wordt echter hoofd zakelijk op den volgenden dag gedoeld. OVERZICHT. In het gebied van de waarneming is de hoogste be kende stand van den barometer 775.9 te Seydisfjord. De laagste stand van den barometer is 749.8 m.M. te Stockholm. VERWACHTING. Meest matige noordelijke wind. Gedeeltelijk bewolkt. Waarschijnlijk droog weer. Zelfde temperatuur. N.B. Formulieren ter inschrijving van veuleM in het veulenboek zijn op aanvrage steeds gratis e f bij Mej. J. Laurman, Paul-Krugerstraat 7, Watergraars meer, of bij den Secretaris. ned. onderwijzers-genootschap. j De heer J. de Groot van Barsingerhoin zal als oei sie afgevaardigde de Schager afdeeling va op de algcmeene vergadering te Delft gen. X"eer°ïLliU op Tolk...mier, M.B geprimeerd en stier verkocht aan eeniging voor den hoogen prijs van politie. Ter secretarie dezer gemeente woïden inlichtingen I verzocht omtrent een op de weekmarkt van 29 Ap jl. vermist schaap, met blauwe stip op den kop. marktoverzicht. Het koude, schrale weer, liet heden op de markt ge ducht zijnen invloed gelden. Gelde koeien en melk koeien waren zeer trekkend, wat mede lager prijzen ten gevolge had. Van vette koeien was weinig qualit-elt aan gevoerd. De goede waar gold 35 cent. Ons marktfonds j boekte er 10 voor rekening van den heer B. te Am- sterdam, die gemiddeld f 275 gulden kostten. De aanvoer van schapen was vrij belangrijk. Voor de beste overkoudens werd f 26.50 betaald. Lammeren waren stug. De eerste kwaliteit ging tegen, 11 a 12 gld. goed weg, maar de 2de en 3de soort, waar uit de hoofdaanvoer bestond, moest tegen een luttel winstje worden omgezet. Vette varkens waren, vlug. Voor goede kwaliteit werd tot. 6 cent betaald. i NEDERLANDSCH HERVORMDE GEMEENTE te Kolhorn, geen dienst. Wieringerwaard, v.m. 9.30 uur, Ds. van Loon. Noord-Zype, voorm. 9.80 uur, Ds. Groeneveld, Scha- gerbrug. Zuid-Zype, voorm. 9.30 uur, Ds. Met, St, Maartensbr. Callantsoog, nam. 1.30 uur, Ds. Met. [Doop. Oude Niedorp, Ds. Kanis. Anna Paulowna, voorm. 10 uur, Dr. Toxopeüs. St. Maarten, Ds. Tinholt. Winkel, geen dienst. DOOPSGEZINDE GEMEENTE te: Barsingerborn, Ds Kooiman, v.m. 10 uur Wieringen, geen dienst. Noord- en Zuid-Zype, v m. 10 uur, Ds. Vis, Oudesluis. LOKAAL „BETHEL", HOEP, SCIIAGEN ten behoeve van de Nederlandsch Hervormde Kerk: v.m. 10 uur, de heer Wieten. Hemelvaartsdag, 's morgens 10 uur, Ds. J. Wieton, Herv. Predikant te Amsterdam. men besluit in alle stations bekend en de postwa gens Te liet Hippodrome. werc ICI1 JJLOIUIL lil hiiv geus verlaten door een groot deel der beambte». Te negen uur, toen de groote meeting begon in dromc werden er reeds telegrammen van paarden-stamboek. De Zomervergadering van de Afdeeling Noord-Hol land der Vereeniging „Het Nederlandsch Paarden-Stam- boek", zal plaats hebben op Donderdag 3 Juni 1909, bij den beer J. Vader te Schagen. De agenda bevat de navolgende onderwerpen: 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Mededeelingen. 4. Rekening en Verantwoording 1908 (ontvangsten f-2145.65%, uitgaaf f 1084.15, batig saldo f 1061.50%. De rekening begon met een saldo van f 845.24%). 5. Rekening Provinciaal subsidie, ontvangsten: Kas saldo 1907 f 3875, subsidie 1908 f 5000, tezamen f8875. Uitgaven f 4575, zoodat nu het kassaldo bedraagt f 4300, waarvan in den loop van dit jaar aan premiën betaald moet worden f 2570. Het batig saldo dezer rekening bedraagt dus f 1730. 6. Verkiezing van vier leden van het Bestuur, wegens periodieke aftreding op 1 Januari 1910 van de heeren I'. Olij, H. F. Bultman Hz. en G. C. Hulst, en we gens bedanken tegen 1 Juli e.k. van den heer J. Bree- baart Kz. De heer Hulst wenscht voor eene herbenoeming niet in aanmerking te komen. 7. Verkiezing van twee Commissarissen voor het Hoofdbestuur en wel een in plaats van den heer J. j Breebaart Kz., die met 1 Juli a.s. wenscht af te tre- den, en een naar aanleiding van art. 17 der statuten, j hetwelk de afdeeling het recht geeft een vierden Com missaris te benoemen. 8. Verkiezing van drie Afgevaardigden naar de Al- gemeene Vergadering der Vereeniging te Rotterdam. 9. Op te geven voorstellen ter opname onder de punten van beschrijving voor de Algemeene Vergade ring. Het Bestuur maakt bekend, dat de Keuringen van Merriën en van een-jarige Hengsten zullen worden ge houden, telkens des morgens 9 ure precies: j te SCHAGEN op Dinsdag 15 Juni e.k. te Beverwijk op Woensdag 16 Juni e.k. te. Hoofddorp op Donderdag 17 en Vrijdag 18 Juni. Beschikbaar zijn: voor een-jarige Merriën 20 aanhoudings-bijdragen van f 50; voor tweejarige Merriën 15 aanhoudings-bijdra gen van f 75; voor drie-jarige Merriën 9 aanhoudings- bijdragen van f 100; voor vier-jarige Merriën 9 aan houdings-bijdragen van 1' 100; voor vijf- en zes-jarige Merriën 14 aanhoudings-bijdragen van f 75; voor -zeven jarige en oudere Merriën met merrieveulens 10 aan houdings-bijdragen van 1 49. De eigenaar van het veulen, waaraan eene aanhou- dings-bijdrage wordt toegewezen, verplicht zich, voor zich en voor zijn rechtverkrijgende, die ook in deze provincie moet wonen, het veulen als eenjarige, op een der Zomerkeuringen te brengen, welke in 1910 in deze provincie zullen worden gehouden. Voor eenjarige Hengsten -drie aanhoudings-premiën van f 100. De bekroonde hengsten moeten in 1910 als tweejari gen aan de Keuringen deelnemen. De bijdragen toegekend aan tweejarige merriën, wor den in 1910 uitbetaald, na overlegging der sprongbe- w ijzen. Te Schagen en te Beverwijk zal voor de premie-keu ringen gelegenheid worden gegeven tot inschrijving van merriën in het Stamboek; te Hoofddorp op 17 Juni; dei lSden bestaat daarvoor geen gelegenheid. Aangifte tot mededinging is verplichtend en moet minstens 14 dagen voor de Keuringsdagen schriftelijk geschieden bij den Secretaris W. Teengs te Alkmaar, op kosteloos bij hem te verkrijgen formulieren. Latere aangiften kunnen niet worden aangenomen. Belanghebbenden worden herinnerd aan het bepaalde bij art. 9 van het Reglement: „De eigenaar van eene merrie, in het genot van eene aanhoudings-bijdrage gesteld, mag deze gedurende een jaar niet buiten de Provincie vorkoopen en is verplicht haar te doen dekken door een door de Rijks- Commissie in het najaar van 1908 of in 1909 goedge- keurden, Stamboekhengst. Hij moet daarvan het bewijs toonen en de merrie voorbrengen op de Keuring, in Juni van het volgende jaar te houden." De premiën of bijdragen in 1909 toegekend aan 3- jarige en oudere merriën, worden in 1910 niet uitbe taald, dan na overlegging van eene door een Rijksvee- a|)Reiuaakte en- geteekende verklaring, waaruit, btykt dat de merrie niet lijdende is aan cornage. Voor Svr «s®» «sy? Suï; wr;s\ss ïïïïïïïk Schagen, 13 Moi 1909. 7 Paarden 15 Stieren 200 Gelde Koeien 35 Vette Koeien 90 Kalf kooien 70 Pinken 125 Nuchtere Kalveren 930 Lammeren 980 O verhouders Bokken en Geiten 6 Varkens (magere) 40 Varkens(vette)p. K.G. 100 Biggen Konijnen Kippen 700 Kilgr. Boter 200 Kaas 4000 Kipeieren per 100 200 Eendeieren f 80.— a 200.- 80 - a 200.- 120.— a 220.- „160.- a 275.— 140.- a 245.- 40.— a 100.— ?•- a 20— 6- a 11— 15.— a 26— 13*— a 15— -.48 a -.52 8— a 13— -— a -— L05 a Llö —.40 a —.50 3.a 3.50 a 3 80 Nedcrlandsche Varkensverzekering Maat-ichappy. In de week van 9 Mei tot 15 Mei 1909 was de j stand der marktpryzen van de Varkens ais volgt: 7- tot 9-weeksche biggen f 9— a f 13— Varkens van 25 tot; 50 Kilogram f 0.44 per K.G. 50 75 f 0.45 75 100 f 0.49 100 125 f 0.50 125 150 f 0.51 n n 150 175 f 0.52 Zeugen v f 0.46 Nederl. Varkensverz. Maatschappij. Zitting van 12 Mei.' Er schijnt nog al wat werk aan den winkel. De voorzitter stelde daarom voor ook de volgende week nog te vergaderen om gelegenheid te hebben schoon schip te maken, vooral ten, opzichte van de ontwerpen die nog door deze Kamer zijn voorbereid. Dat viel niet in den smaak der heeren Van Vlijmen en Schaper. De laatste was van oordeel dat degenen die in een twijfelachtig district staan, gaarne naar huis willen. De Kamer trok zich daarvan niet al te veel aan en besloot overeenkomstig het voorstel van den voor zitter de loopen.de zaken af te doen en dus tot Woens dag a.s. bijeen te blijven. De zaak-Posno, gister door ons besproken,, was ver der het voornaamste gerecht voor heden. De minister verdedigde de legerautoriteiten die majoor Posno pas seerden, doch de heer VAN IDSINGA steunde zeer krachtig den heer Van Deventer, die het laakbare op treden dezer autoriteiten ten sterkste afkeurde. Hij verklaarde: „dat heit niet mogelijk schijnt te twijfelen aan de kwade trouw der legerautoriteiten in Indië; dat generaal Gevers zich heeft laten gebruiken als Werktuig in hun handen; dat het knoeien met een, ge heim rapport „een schandalig feit" is. De heeren maakten zich, hoewel er toch ook wel iets op majoor Posno te zeggen valt, zeer warm over de onrechtvaardige wijze waarop hij behandeld is. De uitslag der interessante discussies over deze kwestie was ten slotte, dat zonder hoofdelijke stem ming goedgekeurd werd: wegneming der geldelijke na- deelen, door adressant (Majoor Posno) geleden. Gemeente ZI.Il'11. Ingeschreven van 7—12 Mei 1909. I Ondertrouwd: Mechiel Schoen, j.m., metselaar, 28 jr., le Zijpe, ©11 Dicuwcrtje lloek. .jd.. .dienstbode, 26 jr.. .te Zupe, eerder te 's-Gravcnhgge. Getrouwd: Willem Ri,jsv jin., arbeider.. 23 jr.. en Geertje Wildeboer, jd., zonder beroep, 21 jaar, bei- j den te Zijpe. Gerrit M-eereboer, jm., verver, 22 jr.. en Elisabeth Jacoba de Moei, jd., zonder beroep, lij 1 jr., beiden te Zijpe. OverledenLevenloos aangegeven kind van het vrou welijk geslacht van Haijo Stompedisscl en Maartje Lan ge reis. Antje Koopman, 71 jr,, echtgenoote van Pie- ter Kerkhof. de poststaking in frankrijk. Sedert Dinsdagavond 7 uur is dus de. staking ecu feit. Op dat oogenblik werd ut. de delegatie, die de zittingen van do Kamer had bijgewoond gehoord door het federale comité der beambten; zij deed verslag van helgecn in de Kamer was gesproken cn naar aanleiding daarvan werd besloten onmiddellijk de sta king uit te roepen. Een halt uur later was'het geno- gelukwensching ontvingen uit St. Nazaira, Macon en nvon. tienduizend beambten waren op die vergaoeimg aanwezig. De secretaris-generaal van den Bond van lijnarbeiders Pauron nam het eerst liet woord. ,,L\\ federaal comité" zoo zeide hij „heeft het besluit ge nomen dat het verplicht was te nemen, t il z-ijn naam verzoek ik u ook lieden evenals gisteren te toonen, dat gij mannen zijl. Wie voor de staking zijn steken de handen op. Tienduizend handen schoten plotseling omhoog, i'.n toen barstte een lang aangehouden, oorverdoovend ge juich los. Er vloog een glimlach over het gelaat van Pauron. Wanneer de neer Clemenoeau 111 deze zaal1 was", vervolgde hij, „dan zou hij liet georganiseerd proleta riaat kunnen zien, naar hetwelk hij reeds zoo lang zoekt." Daarna deelde hij mede, dat de verdere behande ling der motie over de zaak der postbeambten was uitgesteld tot Donderdag en toen riep hij uit: „Dan is liet te laat. Wij hebben den strijd aangebonden en zullen dien voortzetten. Het land is mot ons. En wij zullen dien strijd niet opgeven, alvorens ons vol komen voldoening zal zijn geworden". Zooals wij hierboven reeds mededeelden verlieten een groot aantal ambulante postbeambten, onmiddel lijk nadat het bericht van de uitroeping der staking was ontvangen, de wagens. Aan het station St. La- zarc werden zelfs de kennisgevingen voor aangete kende brieven verscheurd. Onmiddellijk reeds 11a afloop van de vorige post staking hadden de Kamers van Koophandel maatre gelen genomen oin te zorgen, dat bij een herhaling dc handel zoo weinig mogelijk ongerief zou onder vinden. De Kamers van Koophandel belasten zich met de verzending en bezorging van drie soorten brieven: lo. die van den eenen koopman aan den anderen; 2o. van een koopman aan een afnemer; 3o. van een afnemer aan een koopman. Deze brieven worden gezonden naar de Kamer van Koophandel der plaats van bestemming cn door be middeling van deze 'aan de adressanten bezorgd. Tevens zijn er reeds maatregelen genomen voor het geval dat ook aan de spoorwegen een staking mocht uitbreken. Dan zal in den dienst worden voorzien door automobielen en van overheidswege zal op het vervoer toezicht worden gehouden. In de vergadering, gehouden in het Hippodrome, werd de volgende motie aangenomen De agenten, onder-agenten en werklieden bij de pos terijen, telcgraphie en telephonie, ten getale van 10.000 vereenigd in dezelfde gevoelens van verontwaardiging over het gebrek aan goede trouw van de regeering, die de haar op eerewoord gegeven belofte schond door de strijdende kameraden te treffen, wijl zij op vrijmoedige wijze uiting gaven aan hunne denkbeel den. verbinden ziclj om den arbeid neder te leggen en een strijd te voeren tot het uiterste, tol hun alge- heel© voldoening zal zijn verleend; eischen openlijk het recht op tot het vormen van een vakbond, een recht, dat zij zullen trachten te verwerven tot eiken prijs." Onder toejuichingen voor de Postvereeniging ging de vergadering uiteen met dten kreet: „Leve de Sta king!". Parijs, 11 Mei. Toen hedenavond de conducteurs der brievenmalen zouden vertrekken, bleven op alle lijnen een groot aantal beambten in gebreke. Bordeaux, 11 Mei. Dc beambten van posterijen enz. te Bordeaux, ten getale van 800 vergaderd, hebben de staking geproclameerd. De arbeiders van de lichtfabrieken hebben een mo tie aangenomen, waarin zij zich solidair verklaren met de beambten van posterijen, telegraphie en telephonie. PARIJS, 12 Mei. Volgens- mededeelingen van den president van den ministerraad waren de diensten van posterijen, telegraaf en telephoon hedenmorgen op nor male wijze verzekerd, zonder dat tot de besloten bui tengewone maatregelen behoefde te worden overgegaan. Slechts een tiende gedeelte, van het personeel neemt aan de staking deel. De ministers en onderstaatssecretarissen vergader den onder voorzitterschap van president Fallieres. De minister van openbare werken deed daar mede- üeeling van den stand der stakiing bij de posterijen te Parijs en in de provincie. De ministerraad besloot op zijn voorstel onmiddellijk ontslag te verleenen aan 221 ambtenaren en beambten. De dienst gaat tot dusverre geregeld, zoodat de regeering hare toevlucht nog niet heeft behoeven te nemen tot de maatregelen, die zij heeft beraamd voor het geval, dat het personeel in gebreke blijft. Een flinke houding nemen de post- .en telegraafbe- ambten in, Duitschland aan. Zij veroordeelen het optre den hunner Fransche collega's onomwonden! De voor zitter hunner vereeniging verklaarde aan een redacteur van het Berl. Tageblatt, dat de Fransche beambten zich door hun haat aan den vice-minister Simyan hebben laten verleiden, een persoonlijk geschil in den strijd te mengen en daardoor de laatste sympathieën, niet slecht: van het Fransche publiek, maar ook in het buitenland hebben verbeurd. De heer Zollitsch zeide: „Wij zien niet tegen strijd op, waar het geldt onze belangen te verdedigen, maar wij, Duitsehe postambtenaren zullen nooit tot een staking onze toevlucht nemen als agita tiemiddel en zelfs niet als ultima ratio." Hdbld. op vleugels. De correspondent van de N. R. Crt. te Rome schrijft: Al is het zoo ver nog niet als Wells in zijn „Lucht oorlog" verhaalt, toch wordt er ook hier in Italië heel wat aan vliegen gedaan in den laatsten tijd. On langs op een zonnigen dag in mijn tuin wandelend, hoor de ik opeens een hinderlijk gezoem en geratel als van duizend scharensliepen, komend uit een richting, die zich niet bepalen liet. Een oogenblik later werd de zaak duidelijk: een glimmende luchtbol met een groo» ten schroef als een stel molenwieken aan het schuitje-, koerste zeer beslist tegen den wind In, over me heen, in een rechte lijn door den wolkenloozen hemel zijn weg nemend, 't Was het bestuurbare luchtschip van bet Italiaansche leger, dat naar men zegt erg goedkoop is en toch zeer goed voldoen moet. Na het schip lichter-dan-de-lucht, het vliegtuig zwaar- der-dan-delucht: Wright's aeroplaan. Daarover iets na der. Het Genootschap van Vliegers, hier te Rome, ja zoover is heit al zelfs in de eeuwige stad, had met Wright oen contract gemaakt: voor 50.000 lire. (25.000 gld.) zou Wright een aeroplaan afstaan, twee loden van het Vlieggenootschap tot vliegtuigbestuurders af richten, en een aanbal andere leden een toertje door de lucht laten maken. De vox populi beweert, dat van die 50.000 lire het genootschap der Vliegers eigenlijk maar drieduizend heeft uitgetrokken en de rest Is bijgepast door het ministerie van oorlog, dat zich onderhands een aeroplaan wou aanschaffen, In elk geval waren de twee vliegers, die het besturen, van Wright geleerd hebben, heel toevallig twe© officieren. Enfin, wie be taald heeft, kon Wright wel niets schelen en ons even min: wat er op aan komt is maar hoe het met de vliegerij gegaan is. Reuter zal u wel gemeld hebben, dat kort na W'rights 'vertrek een der bestuurders, luitenant Calde- rara, van een hoogte van 15 meter Is neergekwakt, waarbij hij zelf werd gekneusd, en het vliegtuig als een knoedel verwarde vellen en ijzerdraden en krom gebogen fraimwerk op den grond gekomen is. Hier over dus kan ik kort zijn. Alleen een woord over de vermoedelijke oorzaak: een oogenblik van duizeligheid of flauwte, van den bestuurder, die voorover gevallen ta tegen den hefboom, welke de nederwaartsstreven<le stelling der stuurvlakken beheerscht. Hierdoor is het vliegtuig, terwijl de motor doorwerkte, met flinke snel- beid in een scherp schuinschen val naair den grond SUl£.Tta «ooafnlg du. een >ut»> IM# I. cident, waar geen argumenten voor toe- komst der vliegkunst uit te distil eerm ya k i, 0ok een op vilten pantoffels wandelend voorzichtig voet- ganger kan, uit slechte spijsvertering, duizelig worden en vallend zich leelijk bezeeren. Toch lijkt mij een nadere bespreking \an hot vlieg, vraagstuk en wat daarmee samenhangt niet misplaatst, hier vooral, omdat ik over Wright en zyn aeroplaan «enige niet onaardige bijzonderheden gehoord heb van een wapenbroeder van den uit de lucht gevallen luito- mant. Allereerst de financieels zijde. Mijn zegsman was niet uitgepraat over de eenvoudigheid van het toestel. Een motor, volstrekt geen bijzonder model, en niets bijzonder licht: een ding van een acht, negenhonderd lire (f 400—f 450) en de rest, wat zeildoek en bamboe met touwtjes aan elkaar geflanst: een ding waarvoor geen twaalfhonderd lire (f 600) aan materiaal aan zit; een toestel dus, dat wat den prijs aangaat, binnen het bereik van zeer velen zou kunnen liggen en uiterst gepiaikkelijk te herstellen zou zijn behoudens natuur, lijk alge'neele vernieling tengevolge van een al te ruwen val uit den hooge! En verder wat de bestuurbaarheid aangaat, daar had mijn zegsman allereerst niets dan bewondering voor Wright. „Een man, als geboren voor de luchtschip- perij, iemand met een overfijn gestemd evenwichtszin- tuig, die zijn stand in de ruimte oneindig veel scher per weet en voelt en kan afmeten dan wij. Een toclit naast hem op het vliegtoestel is een uiterst leerzaam genot. Elke ruimteverplaatsiiig van het evenwichtsmid- ctenpunt, elke ruimteverandering van het evenwlchts- vlak van het vliegtuig, wijziging zoo gering, dat een gewoon mensch ze nauwelijks merkt, wordt door Wrigh nieit alleen dadelijk gevoeld, maar juist geschat en door een minimale verstelling der hefboomen gecorrigeerd. Hij is een, man met veel meer zintuigen dan een ge woon mensch: elke trilling, die door zijn vleugels gaat, elk zuohtje, dat uit het instrument komt, hij raadt ze, hij ruikt ze haast voor ze nog daar zijn... hij is een stuurman in de wolken bij Gods Genade Maar de vraag, wat er van de lnchtschipperij met vliegtuigen zwaarder dan lucht zou komen, zag mijn zegsman donker in. „Hebt ge wel opgemerkt," vroeg hij mij, „dat al die vliegers, Delagrouze en anderen, en nu ook Wright weer, steeds maar zoo korten tijd in de lucht blijven, terwijl zij toch brandstof en ge legenheid te over hebben, ja er eigenlijk niets tegea schijnt, dat ze niet dan een paar uren in stede van enkele minuten tusschen liun wieken zouden blijven? De reden hiervan is doodeenvoudig, en ik zal ze u zeggen. Ge kunt u niet voorstellen, welk een energie en tegenwoordigheid van geest en voortdurende, nooit een oogenblik stakende spanning van zintuigen er noo- dig is om zoo'n drommelschen aeroplaan meester te blijven. Een oogenblik van doezeligheid, een oogenblik van onoplettendheid, en gij loont de kans te gaan tollen als een mal geworden vlieger-zonder-staart es tegen den grond te keilen. Die spanning en inspanning is meer dan. aardsohe menschenzenuwstellen lang vol houden kunnen. Wat dus het lang-in-de-lucht-blijven aangaat, daar is een afdoend beletsel tegen: de uitput ting van den luchtschipper. En dit zal, lijkt mij, altijd een beletsel zijn, waardoor deze technisch keurige over winning van de mechanische moeilijkheden, deze ele gante oplossing van het vliegvraagstuk wat het toestel aangaat, mijns inziens nooit tot een duurzame verovering van het luchtruim zal voeren, tenzij de meuschheid er een apart stel zenuwen voor bekome om het te balieer- scben." Tot zoover de genieluitenant. Wat mij betreft, ik geloof, dat men niet zoo pessimistisch behoeft te zijn. Toen de eerste fietsen verschenen, wie zou toen ge droomd hebben, dat het zoo licht verstoorbaar even wicht van tw.ee achter elkaar geplaatste -wielen van een paar centimeter doorsnee, eenmaal de halve menscti heid tot een dagelijksch vervoermiddel zou dienen? En toch, niet meer dan de ervaring van een genera tie is al voldoende geweest om ons zenuwstelsel daar voor geschikt te maken: heden ten dage fietst jong en oud, dik en duri; ik zou haast zeggen cbuiten z'n her senen om, dat is te zeggen zonder bewust te zijn, hoe hij het evenwicht houdt, en toch keurig in even wicht blijvend op de hobbeligste, drukste verkeerswegei tusschen allerlei gewoel van voetgangers en rijtuigen in. Daarom denk ik zoo, dat het met het verkrijgen van vliegen evenwicht ook wel gauw genoeg gaan zal, al6 er maar eenmaal gelegenheid is ervaring op te doen, opdat eindelijk het Horatiaansche „Coelum ipsum petl- mus stultitia": „zelfs den hemel vragen wij in onze dojheid voor ons," tot een voldongen feit worden: niets immer3 is den sterfelijke eer, onmogelijkheid? hevige brand. Zelfontbranding van petroleum heeft een hevigen brand veroorzaakt in het zuiderdok te Swansea. Ver moedelijk onder den invloed van den heeten zonne schijn geraakten een paar blikken met petroleum op- de Glasgow-werf in brand. Dc vlammen verspreidden zich mét razende snelheid en vonden rijkelijk voed sel in groote stapels timmerhout. Voordat de brand weer er bij was, had het vuur reeds een tweede werf aangetast en weldra begonnen ook pakhuizen met hooi. stroo en levensmiddelen te branden. De eerste werf brandde geheel uit; van de goederen op de tweede opgeslagen kon nog nog een deel gered worden, het hooipakhuis werd ook een prooi der vlammen, cn van het douanekantoor brandde liet achterste gedeelte uil. Dc schade wordt nnv op 30.000 geraamd. alles zeppelin. Graaf Zeppelin, de bekende luchtschipper, leert ook al de minder aangename zijde van vermaardheid ken nen. Hij gaat nu zelf de hulp van het gerecht inroe pen legen het al te veelvuldig gebruiken van zijn naam. Honderden fabrikanten en winkeliers noemen hun waren naar Zeppelin, en er werden geen bezwa ren gemaakt tegen het wettelijk inschrijven van die fabrieks- en handelsmerken. Zoolang het bleef bij Zeppelin-schoensmeer, Zeppcl i n-broeks trek kers, Zeppe lin-medicijnen, enz., maakt© ook de graaf geen lie- zwaar. Maar zelfs luchtschipuitvinders gingen zijn naam ge; bruiken, en een ondernemend speculant liet allerlei artikelen inschrijven met den naam „Zeppelin" cn ver kocht dan de certificaten daarvoor hetgeen in Duitsehlawl bij de wet geoorloofd is voor prij zen tusschen f 300 en f bOO. Dat ging den graaf te ver, en hij gaf de zaak in handen van een advocaat. Nu zal het gerecht moeien beslissen, pf dé. giaaf het uitsluitend rooht heeft 0111 over liet woord ,,ACP' pelin" te beschikken. Zoo niet, dan zal hij zich mis schien genoopt zien, ter zelfverdediging, een anderen naam aan te nemen p geheimzinnige moord. Te Miinchcn wordt druk gesproken over een ge- heimzinnigen imoord door vergiftiging. Verleden weck Woensdag huurde een man van on geveer 35 jaar een kamer in de Theresienslraat at-1 daar. Den volgenden dag werd hij onwel', hij ging melk drinken cn liet een dokter halen, die bem'wai- mc omslagen voorschreef. Vrijdags was de vreemden g weer gezond. Hij zei te zijn Paul Löster uit Amenk Dien dag is hij hem eerst een dienstman geweest, om een brief te halen, en 's avonds kwam er cea jonge robuste hian die op barschen toon den Am rikaan vroeg te spreken. Toen hij m <liens ham was gelaten, sloot hij de deur. Een uur latei gjijf hij haastig lieen. Op de gang liet hi.| een bundeltje papieren vallen, en toen hij dit opnam, rolde I hem een tweede pakje papieren uit den zak. De merverhuurster heeft hem dit ter hand gesteld, sya:1 na de man in allerijl het huis verliet cn op een trai sprong. Toen de kamerverhuurster evep later in de kaïno van den Amerikaan kwam ,lag deze met hevig" kramp te bed. Een dokter stelde vergiftiging vasi,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1909 | | pagina 2