f ciiri,
Voor Dammers.
De Planeten*
m
£09
W.
H 11
0
Wè
fv8
£fto' sirs
S2SES op
Zaterdag 29 April 1911.
55e Jaargang. No. 4907.
TWEEDE BLAD.
Oplossing Probleem No. 85
van K. Veuger te Koegras.
Stand zwart 8 schijven op: 6, 8, 9, 10, 12, 14, 21,
26 en 2 dammen op ,36 en 49.
Stand wit 12 schijven op: 17, 19, 23, 24, 25, 28,
29, 32, 33, 43, 45 en 47.
Oplossing:
Ge weet immers wel wie Bernard Shaw is? Hij is
de schrijver van, „Mevrouw Warrens Bedrijf", waar-'
over ik in mijn 168sten Brief heb geschreven, en van
„Da Vlinder", naar aanleiding waarvan ik de brie
ven 185 en 186 schreef, en welke beide laatste nu
door den, uitgever in 'n boekje zijn opgenomen.
Bernard Shaw is de verkondiger van zoo niet won
derlijke, dan toch zeker nieuwe denkbeelden, en zoo
geen nieuwe, dan toch geen algemeen bekende. Zijn
woorden zijn als zonnestralen zoo klaar en duidelijk;
maar de ideeën, die zij vertolken zoo ver weg van
onze conventioneele begrippen en gewoonten, dat men
aarzelt ze te begrijpen. Ik onderging „Mavrouw War
rens Bedrijf" vier malen, en naar aanleiding van „De
Vlinder" schreef ik bijna zes kolommen. En, als ik
weer aan die beide stukken beginnen zou, zou ik
er meer over schrijven, omdat
Bernard Shaw is in de wereld der ideeën 'n op
standeling, die den platgetreden weg der gewoonhe
den verlaat, die 't afgebakend schapen wegje, door
onze brave voorouders zoo ingetogen bewandelt, ver
laat, om rond te dwalen op heiden, en weiden, om
beken te doorwaden en rivieren over te zwemmen.
11.
46.
25.
30.
30 19.
46 23.
36
49
14
Wit: 32—27. Zwart
4741.
2520.
19—13.
2924.
23 5.
5 4 en wint.
Oplossing Probleem No. 36
van, H. Aarts te Oudkarspel.
Stand zwart 13 schijven op: 7, 8, 10, 12, 13, 14,
17 tot 20, 23, 24 en 26.
Stand wit 12 schijven op: 28, 31, 32, 33, 35, 37,
58, 39, 42, 44, 48 en 50.
Oplossing:
WK: 3530. Zwart: 24 35.
4440. 35 44.
2822. 18 36.
37—31. 26 28.
33 2. 44 33.
38 9. 14 3.
2 4 en wint.
Goede oplossingen ontvingen we van:
D. A. B. te Sint Maarten, S. E. te Zijpe, J. B.
te Utrecht, C. S. te Keinsmerhrug, P. N. te Oude-
sluis, D. K. te Winkel, Jac. K. te Zuidscharwoude,
P. S. te Oudkarspel, D. O. Azn. te N. Niedorp, H.
J. G. en G. de W. te Scliagen van No. 35 en 36.
L. K. Szn. te Noordscharwoude, W. S. te Tjalte-
wal en K. V. te Koegras van No. 36.
Bij de goede oplossers van Nos. 33 en 34 vermel
den wij nog H. A. te Oudkarspel.
Probleem No. 87
van Jb. Strijbfs te Zuidscharwoude.'
Zwart.
len zien." Want de meest doortrapto onrclnen Shavr.
ervaren Hom evenzeer. De schurken, de bandieten,
do Satans, de gevallenen,de zondaars, de aankla-|
gors, die andereu eerst tot zonden brachten cn daar-1
na die anderen gingen aanklagen wat misschien
wel de grootste zonde is ervaren God evenzeer.
De bewustheid van Zijn rechtvaardigheid doorploegt
ook hünno harten, en het geraffineerdste zelfbedrog
is niet in staat den kouter te keeren, die het zwart
ste zwart in hen naar boven wentelt, trillend van
schaamte voor zichzelven in het licht der Waarheid,
als kluiten op den akker in het licht der Zon.
Misschièn is deze waarheid nog wel waarachtiger
dan die van Christus. Of is God iets anders dan
„Waarheid"? Of is er grooter zonde dan te zondi
gen tegen Deze? En zou Hij die ongemoeid baar
gang laten gaan?
Dit is geen prediking en geen bewijs, 't Is alleen
maar 'n stelling tegenover 'n stelling. Maar wieooren
heeft, om te hooren, die hoore!
Evenwel... Shaw heeft gepredikt en predikt nóg;
i profeet in de rij der profeten, zal hij g9-
om at te dwalen over da duinen naar de *e e n daa r
In ta dompelen en ta duiken zoo dtep- hU nl vaa boo Mdoren, tor instanoe „De
hij misschien ietflte voorschijn kan brenBen, waarvan Rotterdammer", hem en zijn „Evangelie"
niemand wist, tot 't ■^"■i'l t.n dat voor to leve'lto bMordeeten Wat dlt laatste voor anderen ,.orden
mensehen waarde kan hebben. Bernard Shaw 1» als aan de komat ,-orde„ „„„gelaten. Voor
'n torenwachter, als 'n, man, die wakker is, wanneer
DEAARDE,
In de vooraf aangenomen volgorde komt thans onze
eigen planeet aan de beurt. Nu mag het den moester
lezers vreemd toeschijnen dat in verhandelingen op
het gebied der sterrenkunde ook onze aarde opge
nomen wordt, doch in werkelijkheid is op dit punt
over haar heel wat meer te vertellen dan we zoo
oppervlakkig zouden meenen.
Indien we niet beter wisten, zouden we op der
eersten, blik onze aarde houden voor een naar allo
zijden uitgebreide eindelooze vlakte, waarboven zich
de hemel met wolken en sterren bolvormig verheft
Er la echter maar een klein beetje opmerkzaamheid
_J ,JPL,_ voor noodlg om dit beter in te zien. De zon gaat eiken
voatifr nn hnnrtprrivnndie- Hii 18 eQ waar zou 't ons anders om te doen zijn? 1 morgen in 't oosten op en eiken avond in 't wester.
te doen dragen, dertig-, zestig- en honderd dg. j moeteu wJj bekennen> dat der mensehen IJdel- °nder; Waar blijft zij 's nachts? En wat gebeurt er
Hrvnrhroiron der hém ,s bot Waarheid, misschien wel „de" Waar-
da dag gaat verschijnen, om bil het doorbraken der en h|j ge,ukkis |n waardwrend hetrach-
UWW11 ten van elke levensuiitng. Zijn „Hoogste Macht", die
Hij is de wakkere d<-' ..scheppende'" is, belichaamt zichzelf onophoude-
mannen en vrouwen, l,Jk 1,1 verschillende gedaa-nten, van den maramouth
eerste zonnestralen zijn klaroen aan den mond
brengen, en zijn „Ontwaakt, gij die slaapt!" te doen
daveren over de slapende stad.
denker, die de brave menschen,
die het droomen, minnen, doet opschrikken uit hun
droomerijen, om hen zijn vragen levensvragen!
als zoovele raadsels, die 'n oplossing eischen, voor
de voeten te werpen. Hij is de zaaier, die ia uitge-
gaan om zijn denkbeelden, als levende zaadkorre len, dit scheppend erstand genomen.
uHe simoien over den akker der menschheid en Moge dit al geen Evangelie wezen, geen
af tot kevers en wormen toe, tot mannen, en vrou-
"wen toe, met telkens weer andere eigenschappen en
neigingen. De menigvuldige levensvormen waarvan de
wereld krioelt, zijn de uitkomsten der proeven door
„Blijde
AANTEEKENINGEN.
Errata. In den voor-vorJgen brief, den Paasch-,
brief, staat in kolom 2, in regel 21 van boven, bet"
woord ,,Pé«cha", dit moet zijn: „Pésach".
Het woord „afschudding". 2e kolom, 7o regel van
boven staat In het manuscript als „afschaduwing".
CORRESPONDENTIE.
P. d. M. Dat woord wordt toegeschreven aan Pi«*t
Hein. Of het zijn wapendevies was, weet lk niet. Wij
leerden het vertalen als: „Zilver is minder dan goud.
en die belde minder dan deugd."
Uw andere vraag zal lk maar niet beschouwen al-
in ernst gedaan; ik zou er ook heusch niet op weten
te antwoorden.
Groetend
H. d. H.
de doorzoeker der begrippen „God" en „Mensch",
om er nieuwe begrippen, aan toe te voegen; en zijn
een.igst streven en pogen is van
held hier 'n geduchten slag krijgt: De een, niet ™et de jnaan en al die andere hemellichamen welko
kens In 't westen zien ondergaan,
oosten weer te voorschijn te komen?
_7. "~is eiaen woor- bloemen, kevers, zondaars en tollenaars, koningen zoj. om het zoo uit te drukken, onder
dat wederom eenige nieuwe en reebters niet minder dan wij; alleen maar an- de aarde ^door ^gegaan en beschrijven dus kringen
Wit
Stand zwart 10 schijven op: 6, 7, 8, 9, 13» 14, 16,
18, 19, 23 en een dam op 45.
Stand wit 11 schijven op: 21, 25, 27, 29, 30 31
33, 34, 36, 39 en 40.
Probleem No. 38
van K. Veuger te Koegras.
Zwart
delijke uitspraak
Lar heetbetoertoh oorloofd is elkander te beoordeelen, minder nog als "cbaan voor te stellen.
- „Ding an sich" te v e r oordeelen. De maatschappe- wanneer we het hebben over onze „blijvende.
lijke samenleving eischt wetten, mag afzonderen; 't °P hechte grondvesten rustende aarde", dan slaan we
a oifhanti inenschelijk denken heeft geen ander recht dan dat °°k niet weinig de plank mis. Blijvend, althans naar
- bD® n hvnnth„vïï rï hii der betrachting. In het Evangelie van Shaw heeft vorm en wezen, is er vrij zeker niets in 't heelal,
heeft zijn hypothese over God en Mensch, die hij menscnelijke Rede de Haat afgedaan. Bn verder, wat voor grondvesten zouden dat wel
beiden verklaart in wording te zijn, met eenigen hui- anderen Shaw beoordeelen weet ik niet gaat ^en al gauw In dat onze aarde niet anders kan
mij ook niet aan; ik voor mij dacht bij het zien fÖ'n dan een kogelvormig, vrij In de ruimte zwevend
„aanvaard .Hij plaatst God niet aan het begin, maar le2en 7ijn werken dle Goedheid, waar lichaam. Voorwaar een stoute gedachte voor dengene
d"" PhSst n** T„„ïel».X- ïïi- Schopenhauer van spreekt, die het hart zóo groot die het eerst hiertoe kwam, hoewel bij bij logisch
der Christenen overgebracht luiden kan. „Zoolang maakt> dal bet de wereld omvat, alle we- nadenken toch als 't ware daartoe gedwongen werd.
er geen reinen van hart zijn. zal er geen God te F/,,ns met onsae], vereenzelvigt en tot een geheel Volkomen kogelvormig is de aarde echter niet. In
zien wezen. Want die beiden zijn éeu." En als deze maakt overeenstemming met do theorie geven de metingen
onze vertaling Juist is, dan is er voor den mensch f aan, dat zij aan de polen afgeplat is. Deze afplatting
maar êen weg om zoo spoedig mogelijk alle ""dulde-Za, w zUn bebaJïe dan de „Nieuwe 's Het gevolg van de door haar snelle rotatie, d.w.z.
Ujkhedea tot duidelijkheid te doen komen, nl.: Zich- R„tt„dammer.. die Shaw zal beweren vreemd te haar omdraaiing om eigen as. veroorzaakte centri-
zelf en daardoor tevens God te leeren kennen; want klassieke Profetisme? Is hij niet mede fugaalkracht. Dat die rotatie werkelijk wol iets t
In God houdt alle raadsel op. een der wachters op de muren der beidende Mensch- heteekenen heeft, zal den lezer blijken als hU ver
In dezen geestigen tooneelscbrtjver. die zichzelf keJd, Ig h„ nie)t -n ziencr dle ziet en 2„u hij niet neemt dat aan den aequator (evenaar) elk voorwerj'
„de oneerbiedigste man van do wereld" gelooft, dien recht hebbeI1 het 1Ied'der Verloeslng te zingen daardoor per seconde een weg van 464 meter aflegt
de meeste menschen houden voor n „grappenmaker' zljüe Zou de die 2p_,t niet dingen-" Natuurlijk zou ongeveer alles wat daar loe en vast
maar dle ook van zichzelf weet. dat hij „godadien- - u ht yerbo;s(.n ble„, dje zit, van onze planeet afgesllngerd worden. Indien niet
.tig" is Is het Delphisch orakel tevens ^ocratea i Je°™;Xr Zeifktonrnerniet is IntotoiTn, die aantrekkingskracht der aarde dit verhinderde,
tevens Jezus Christus aan het woerd. Hij combineert h yan Goda Zoa Waarieden nog Jet verschil tusschen centrifugaal- en nantrekklngs-
Mozes en Darwin, en t is alleen aan zijn soms „nL-ctraan dle nog niet Bestorven is en we- Hracht is echter nog belangrijk genoeg om een ult-
luimige uitvallen te wijten of te danken? dat derom eeboren werd kan zuiver begrip hebben van ZfettfnV der aarde aan den equator en bijgevolg een
hu niet door allen als ernstig beoordeeld wordL zichzelf of anderen 'üle ziel Is blind omdat Gods afplatting aan de polen te bewerken. Volgens Bes-
De „Nieuwe Rotterdamsche Courant", die wel v«f- ^aSidvoU^ hare Ugl^^ 'nog «me. se' W«and van een der polen tot het mlddel-
Ug regels aan hem wUdde. eindigt haar opstel over I "anden hmre oogtoden nog iw^^gene- punt dcr KM terwijl de afstand van de.
hem met de vraag: „Zouden er In het vaderland SS aequator tot genoemd punt 6.177)4 KM. bedraagt
'^nv^^tgen^g.'Hler k^Ter Twtoto- 1 »Iet rlik te makci' omdat ^maie"de "aa da"
gelijk 'n veeg uit de pan: Bolland en. Shaw; en 't
was misschien,---.het eenige wat de N, R. io antwoord
op wat hooger liggende denkbeelden doen kon. Elk
vogeltje zingt zoo 't gebekt Is, en "t is niet wel
mogelijk om wijn te schenken uit 'n flesch, die enkel
water bevat.
Stand zwart 13 schijven op: 1, 4, 7, 9, 14, 18,
,8, 19, 20, 22, 23, 24 en 28.
Stand wit 12 schijven op: 12, 25, 26, 30, 31, 32,
i, 37, 38, 42, 48 en 50.
Oplossingen van bovenst
lm uiterlijk Maandag 8 Mei aanstaande.
CORRESPONDENTIE.
Of Shaw zijn wereldbeschouwing, zijn denkbeelden
over God en Menschen voor de juiste en ware
houdt? Natuurlijk! Zoudt ge van 'n profeet ver
dachten, dat hij dit niet deed? Misschien zóu hij,
als 't er toe kwam, er niet den dood voor Ingaan,
omdat het martelaarschap uit de mode geraakt is
en zijn tijd gehad heeft; maar „heilig" zijn ze hem
zeker. Is zijn prediking in „Mevrouw Warrens Re-
•drijf", waarin hij tegenover het goed recht der con
ventie het goed recht der Natuur en der Rede plaatst,
niet duidelijk en hartstochtelijk genoeg? Ik vraag
niet, of wij het met hem óens zijn. Het beste hor
loge kan de zon niet bijhouden, en het „ware" Noor
den ligt altijd eenige streken buiten de richting van
het beste kompas. De „overdrevenheid" van hetEvan-
„C4K. 21 KM
sTtoTzlet zU eenmaal, la voor haar het glorierijke I Den W- wl«"'in de: aarde luist eenmaal om haar
uur der wedergeboorte aangebroken, dan mag zij j^en.as (al"aa"< noemen we een dag. Doch behalv--
leven en liefhebben, dan mag zij geven uit den rij- beweging voert zij nog een andere uit: zij be
ken schat, dien zij vroeger niet kende en die haar 21 m®t een snelheid van 29 4/5 KM. in d«>
nu geheel toebehoort. Dan vallen de uitzonderingen 8e®®nde in een kring om de zon, hetwelk zij zooals
weg en deelt zij liefde en geluk uit aan al wat '8 f®,keDS 365 dagen of nauwkeuriger
feij ontmoet; üan geeft zij leven aan dingen, die k'aarsPeeJ*- afstand van de aarde tot
dood waren, blinden het gezicht, dooven het gehoor, de zon bedraagt zooiets van, 149 mtllioen kilometer;
lammen sterkte en kracht. Dan doopt en zegent zij stand je waar een sneltrein, die 100 KM. per uur
allen in den naam des Vaders, wiens kinderen alten Mle8d® en zonder stoppen doorging, nog 170 jaar over
zijn, en noemt ze met namen, die in het Boek des E°.11 neen- Deze afstand ia de zoogenaamde astrono-
Levens staan. mische eenheid, waarin binnen ons zonnestelsel alle
Want „zien" wil zeggen: leven en liefhebben; „want a^9^aQden uitgedrukt worden. Wanneer we het gaan
wat 'n mensch ziet, dat mint hij." wagen uitstapjes in de wereld der vaste sterren te
O arme, gierige zielen, die niet ziet, dat al wat .maken. dan krijgen we met een andere afstandseer
leeft, u de handen toesteekt, om van u te ontvan
gen zegen van eerbied en liefde
beid te doen, nl. het lichtjaar, dat ls de afstam:
dien het licht in een jaar tjjds aflegt (9*4 billioen
4.0&47U T UU C474 U1I7U CU UCIUC- -
O beklaaglijke zielen, die loopt te bedelen en geen:
weet hebt van uw eigen koninkrijken, waar de schat- M
ten opgestapeld en voor 't grijpen liggen! j v" za' heilig menig lezer zich wel eens vragen
O gij gekroonde zielen, die durfden sterven om we- üebben gesteld, waarvan de beantwoording hier vrij
derom geboren te worden! wier blindheid werd tot i3i Vragen als: Wat is er bin
Cl vlu. J
Qri - op üw rijkdom! Het licht waarin wij rondtasten, dat vra€®n voorwaar, die niet maar met een paar woor-
^5 DOOi\^vraagd heeft, van 'n nachtpiqe, bij üw zon! Onze zielen weten te beantwoorden zijn. P
T7iöo7^.n sen ons n conve- n&g niet, dat de verstoring moet komen om haar Is bet binnenste van onze planeet nog gloeiend
r»o+ v*aarrt tn valschen vrede te breken, en dat die verstoring aan- f^6Z° vraag is stellig een der belangrijkste betref
üdeh^eif nit l t vaard moet worden. Dé storm, het gevaar, de angst, ?.nde onze kennis van de aarde. Alles wijst erop dat
ÏSSÏhK.dt,he,t fente gfn bet berouw, gevoel van eigen nietigheid moeten ^n- evQ^\3 bet meerendeel der andere hemellirhamen
Menschheid of de mensche- yaard en gewaardeerd worden, voordat de Vrede zijn aanvankelijk in een geheel gloelenden toestand heeft
bewust of onbewust haren gang, latx>cht doen kan. voordat hU heerschen kan als 'n verk®®rd, een toestand als waarin zich blijkbïL
vloeit als water naar de laagste nlaatsen. om de j xrthans n<ur nn» x/m ü,yK!)aa'
vloeK a!s water naar <Ie laagste plaatsen, om de wijs.«n zegenend'Vorst. ^ans nog onze zon bevfndt. ViJ kunnen
Woudt ge zonder berouw tot zelfkennis komen? fr3ar' v
Zonder schaamte. God ontmoeten? Zonder gestorven
zÜn, leven? Woudt ge dat?! Nu, dan zal uw zelf- en dus no^ sJ«chts van de zon warmt,.
vwiMtaofunuaniuï, en T6'er^eb zooals die vragen vele kennis wel niet veel te beteekenen hebben, evenmin ^vangt, of wel dat zij in haar binnenste n <vo-
D. K. to_ WinJet. Aan xxrzoek tol ik knnrna die aln indlvidnün non Jets G°d' W "W "et Dk?t WaMd „""I slf?" f1?,? °vcreehouden hoeft'
37, 38, 42, 48 en 50. wys en zegenenü vorst. oermat, wij kunnen ons de vraat
Oplossingen van bovenstaande probleems in ta zen- ^n naar boog- Woudt go zander berouw tot zelfkennis komen? f3?" 'tellen, hoe ver bet met de afkoeiini- <l-r aard.
m ulterlbk Maand,s M.i hemelli"' om ,an antwoorden te ZoKie, scbaamte. God ontmoeten? Zonder geetorveu P'0.?""!. Is' 'U reeds het eindpunt der afkMIn^
hooren op de vragen der Menschen. En die ant- te ziin, leven? Woudt ge dat?: Nu. dan zal uw zelf- heeft en dus nog slechts van de mn wïïüto
woorden zijn
•volg geven Maar de menscheD, die als Indlviduën nog iets Zjjn.
k v te» v-^r.r\ i anders zijn dan de Menschheid al vormen zij
Wm °°k, T, laatSl eezonten pro- Haar verstaan die antwoorden niet altijd, minder
„L. u«. TIv"!".!.81;?:' De nog als zU soms de vragen verstaan, die zUzelve
deden. De groote vrager en antwoord-gever Johannes
de Dooper, ontving op zijn twijfelvraag, aan Jezus
heel mooi. Mijn dank voor het gezondene.
Jac. K. te Zuidscharwoude. Mijn dank voor uwe
ïreidwilllgheid.
Denn solang Du das nicht hast:
Dieses: „Stirb und werde",
Bist Du nur ein trüber Gast
Auf der dunklen Erde.
hebben er een di^cl xcS^daVSu l£SS.
Gemiddeld bedraagt deze
40 meter, zoodat
1 graad F. voor elke 30
zeer diepe mijnen de tempera-
rst als zwakke kiem zich kon voorstellen.
„Vorstengunst". Wallis.
CCXCV.
BERNARD SHAW.
aan mij ergert.'
Met genie laat zich niet beleedigend ondervragen,
zoomin als de wiskunde zich weerleggen laat. Een
ziener is iets anders dan 'n Professor,o en de blind
heid van den eerste voor getallen e» historische be-
j wijzen, „helderziendheid" in de eeuwen die komen
zullen. Zijn eenige tekortkoming kan zijn en wij
o-"«es™ ucniaag ua<u urt.lt UU1 urcjitcu UI et mogelijk -f)II -/iin
haar onwüshcid en haar onhckeerlijkheld; en zoo wannoer deze toename geregeld voort entn
rij blijft volharden in hare blindheid, begraaf haar! °5„e<!n dJel"e '«n 10 KM. de temperatuur 'altoj?,
En zet op haar graf 'n bordje met de woorden: en op een diepte van 1110 KM zejeer re...i
„Hier rust een ziel, die het Leven en het Licht 25°? meeten zijn. WU zien dus dat lu elk m"
haatte.- op hetrekkelUk geringe diepten reeds zulk ein hTr
„frees niets zoozeer ala dit eene, tot uw ziel ster- ï10" heerschen. dat daar alle stoffen onder eèwë,,,.',,
VCn ZOU Uit t'rdoh tfivir Kocelioxnlnw nlaVfo of AnoAll* UTUK Slcchtq in PflctrArvw J
Kr...Titan uw "t ";Ll UIt rees voor beschaming, ziekte of dood!" druk slechts in gasvorm zouden kunnen w
.Weet gij waaróm UIHch van Hutten arm, geban- op dat hi! de ««lachten die in Want wie niet weet' wat beschaming is, kent de staan echte*' de stoffen »n het binnenste der^lï
*n en als vervolgd vluchteling te Ufiian stierf? Weet g?riiDt ziin zich ntet kaïf vfÜtiü«n 1 ®9re en wie niet Seaton-en. is, kan niet weder- de wegens, de op hen rustende aardlagen onder zhM
j waaróm h(j zoo süerf? Omdat hij de gedichten, ktem in ander n voorstellen als zwakke om geboren worden. een geweldieen gg.t ruiagen onder zulk
S ,n hen,Zel-f- rCe<,S ge, iJpt Waren' in «"deren niet is^e^fout geweest der meeste denkers.
was de fout van Mozes, Socrates,
een geweldigen druk. tot dtordoor huToxê^ang"
den gasvorm en zelfs to. l?a?.K 1
„En begeer geen ding, dan dat nw ziele ringt van ae° L'Mvorm en zelfs tot den' g toetand-vl^Th,™
Dit genezing!" vorm verhinderd wordt. Toch ziin de
I SS& a^r".tee; ,JeZUS' Averoës' I Zou zU de zoetheid van het leven beter proeven, Wrekendate getuigen van dat 1° fet bM
j 8p noza. Dit zal ook blijken de fout te zijn van Ber- dan wanneer zii smsabt ao. v.(t-tat-v,a!c7 ajaarde vuur. e-lo4üoriH_Ttivw.;ienste der
Jezus, Averoës, I.
I nard°^hnwS! !f ^H-ken 00 f°at te. van Ber" dan. wanneer zij smaakt de bitterheid vaiTden' dood? aarde vuur- SloeTend-vFoeib^a "maS's' pn
„Goedheid is 'n schoonheid van hooger orde. Waar dat het nl'at dri? hoïdJS^a Belukkig achten. Zou zq veiliger en meer onbevreesd wandelen kun- TO°rkomenn. Aardkundigen en astronomen lShhtn
in ruime mate afwezig Is. daar "maakt zij to en worden ïen* da,n aIa bereikt h«ft M "eelt leeren kennen ket oog op deze en andere o^CdT^eden ïi"
noren worden. haar elsen klclabcld? Hoe „anKt ,n baaj. de gemankt dat de eigenluke kern onz^niTntet
ftcuwico hiHHcfhorx aio »k ka>a..o. vaste massa vnrr - ifunecc een
rt zóo groot, dat het de gansche wereld omvat
d alle wezens met onszelf vereenzelvigt en tot éen
heel maakt."
Schopenhaaer.
ijZingt niet de ziele, die ziet?"
G. F. Haspels.
De wereld der ideeën waartoe zeker in de eer
plaats die der theologie behoort is ontroerd
morden door de godsdienstige denkbeelden van Ber-
Shaw. De „Christian Commonwealth", het or-
,JW v 1 ^uwige blijdschap, ais zij In berouw en tranen ko-l ïïüJ?"8?* vonLt' gedegen metalen beïtaandl"
Of Shawa wereldbeschouwing „de ware" ls? Of meQ mocht tot klacht en aanklacht van ziohzelve! j minder diep onder de oppervlakte waa? d
zön denkbeelden over God en Menschen „de Juiste"
zijn? Er kan over getwist worden; wat men dan ookl Komt dan nachten, en maakt onze dagen donker
doet; maar zij die dit doen, begrijpen niet, dat nieuwe Komt dan angsten en vervaardbeden, en ontstelt
Ideeën niet zoozeer verkondigt worden om er over
te twisten, ze te bestrijden of aan te nemen; dan
*CikWI m ue wel er over na te denken, en te tasten,
plaats die der theologie behoort ia ontroerd ^aar ZD* 111 bare afwijkingen van reeds bestaande
„„-Ij lllLhQD Hun cIuÏai. .„av. k.4 ..nn„
ideeën, den sluier van het voor ons verborgene iets
meer trachten op te lichten. Weet ge éen Waarheid,
van de vooruitstrevende beweging on godsdien- ï!le geheel ..waar" is? Weet ge éen leugen, die vol
li en ethisch-sociaal gebied in Engeland, welk or- ko.men »,eusen" is? Denk consequent door en gt
im elke week 'n preek bevat van dominee Camp-
r heeft een en ander van die denkbeelden
.kolommen opgenomen en den volke doen weten.
in
consequent door en ge
zult te weten komen, dat het zuiver tegenoverge
stelde van elke Waarheid óok Waarheid
ge de meest
onze zelfvoldaanheid! Komt dan zelfbeschuldigingen,
en slaat onze tongen met lamheid, als wij kwaad
de druk ook vJ*F °- de 0PPerv'akte, waar dus
„L.r™.k S??.„Teel Shringer is. «erkeluk gloeiend-
vltoiharo lagen en g^nde ^TZkoSS
ï?;1 het nauwelijks missen dat de denkende Ie-
daareven bog een anderö ga^
voegen. Als de aarde werk-emir ta
Als de aarde werkelSk to tonigêr Uid In
anderen zeggen zonden! Slaat onze zielen met be- 5e»eel gloelenden toestand heeft verkeerd
schaming en opent onze oogen, opdat wfl zien mogenkan ,da" ,dafr»P naderhand het leven ontstaan 2u"
de lamp Gods, die brandt in allen! 8 btglUe een Hor mnniini.... z,Jn*
En de ziele, loutering en genezing waardig bevon
den zijnde, zal instemmen met het lied van den re-
gen en van den zonneschijn, instemmen met den zang
gezag-hehbende waarheid van Chririus I dj 2^ Wekke° "6 2'e,eD
nomen. nl. dat „alleen de rejnen van hart God zni- eZ,et. verstold"' ik de prediking van Bevaart,
Dit is stellig een der moeilijkste vraëën dio
riel"'b>erge0ronheikehMedd<ler "etenschai1Pe"JI"' theo.
voigende maai' ook omrent Sfp^tt iïdendeTd^
en uiteen te zetten.
(Wordt vervolgd.)