inMaiscle Briera. tam ui! Land- en Tuinbouw Zaterdag 6 Mei 1911. 55e Jaargang. No. 4911. TWEEDE BLAD. MORMONISME. Con I'Evangelo si diventa eretico. Italinansch Spreekwoord. Vertaling: Met liet Evangelie wordt men 'n ketter. Bedoeling: Ook ketter kan zich op t Evan gelie beroepen. ,,Te dien dage zullen zeven vrouwen, éenen man aangrijpen, zeggende: Ons brood zullen wij eten, en met onze kleederen zullen wij ons kleeden; alleen lijk laat ons naar uwen naam genoemd worden, en neem °nzo schande weg." Hfdst. IV 1. 1 Jezaia. If I lose mine haoonr, I lose myself; better were I not yours, Than yours so branchless. Shakespeare. Wt TT\ - 't Lijkt 'n sprookje; en als er niet met zoo groo- ten ernst over gesproken en geschreven werd, zou den we dan, ook bijna gaan gelooven, dat 't dit was. 't Betreft het Mormonisme en de uitbreiding daar van; en het Engelsche tijdschrift „The London Ma gazine" heeft in zijn nummer van deze maand Mei 1911 er 'n groot artikel over opgenomen van de hand van Frank Russell, die er met al den, harts tocht van 'n verontwaardigd man tegen te velde trekt, en zijn landgenooten vooral de vrouwen, waar schuwt tegen de' „nefarious intrigues" der Mormoon veel belangrijks en goeds van de Mormonen en hun heilstaat, dat de vrouwelijke nieuwsgierigheid, een maal opgewekt, er gaarne meer van wil weten en zulk 'n samenkomst gaan bezoeken. Geconstateerd wordt nu, dat vrouwen en meisjes geheimzinnig verdwijnen, vooral uit Liverpool, welke stad op 't oogenblik een der hoofdkwartieren der Mormoonsclie zending is, „and seething with agita- tion": en ziedend van agitatie. Elke week voeren de trans-atlantische booten En gelsche vrouwen en meisirs- naar Salt Lake City, dat de hoofdstad der Sta.' Utah is. Wie de reiskos ten betaalt, weet nieraa* ■- Wie alles beredderd en arrangeert, evenmin. In 'Liverpool worden protest-ver gaderingen belegd tegen deze gebeurtenissen. Glas- gow, Manchester, Winchester, Bournemouth zijn in volkomen opstand tegen het Mormoonsche drijven; in al die steden roept men om invoering van nieuwe wetten. Den vrouwen en, meisjes wordt door <iie agen.ten wijsgemaakt, dat wel is waar de profeet Josepli Smith openbaringen kreeg, waarbij de veelwijverij werd toegestaan en zelfs gesanctioneerd, maar dat sedert lang die openbaring 'n' doode letter is, en in het tegenwoordige Utah de veelwijverij, evengoed als door de Monnoonsche Kerk zelve verboden is. 't Is mogelijk, zegt Frank Russell, dat die zende lingen zelf niet beter weten, maar de waarheid der feiten is, dat de veelwijverij in Utah op heden bloeit en de president der Kerk zelf vele vrouwen heeft en dit in het openbaar erkent Als dit zoo is nl. dat die zendelingen niet woorden niet struikel! 'n volmaak! man is". (Ilfds. 111:2). Maar... ja. hoor eens, ik bedoel het niet spottend; er zijn nu eenmaal woorden denk eens aan Sliaw die in ernst gezegd, toch als „spot" verstaan kun nen worden. Maar.... „Wie zich eens den Hecrc gaf, Komt zoo gauw niet van Hem af. en "l is zeker te wijten of le danken aan mijn vroegen studie, dat ik bij hel waarnemen van wat er in den laatsten lijd alzoo rondom ons voorvalt, dacht aan enkele uitspraken van Jezaia „Hel volk zal gedrongen worden, de een tegen den ander; een iegelijk zal opslaan tegen zijn naaste; de jongeling tegen den oudere. <lc verachte tegen den aanzienlijke. „Zij spreken hunne zonden vrij uit, en verbergen ze niet. terwijl zij anderen aanklagen. Wee hunlie- der ziel. want ze doen ziehzelvcn kwaad. „Waarom verbrijzelt dit volk zichzelf Waarom ver malen zij als ellendelingen elkanders aangezicht?' Zoo vraagt Jezaia. en de strijdende machten mogen «c vraag beschouwen als aan hen gedaan, en er dan p antwoorden„Omdat liet ons aan gezond verstand ontbreekt". Heeft ooit iemand 'h ander kwaad gedaan, waar liij ter laatster instantie zelf niet voor boette'? Is „hel vallen in eigen zwaard" niel tol 'n spreekwoord ge worden Weest wijs, 'mijn vrienden, en stapt over bcleedigingen. ei onrecht u aangedaan heen; alleen wacht er u voor beter weten dan, liegen zij onwetend; maar het :laderen onrecht aan te doen of te beleedigen. Denk aan liet woord van Rabbi Ehezer: .De eer uws naasten zij ii even dierbaar als uw eigene en vergeef 't mij, <L'it ik in deze woorden, afdwaal naar den Paaschbriet. Er zijn gedachten die in 'n mens£h telkens weer ba- ven komen. Niemand leze hierin 'n pleitrede voor het Mormo nisme; ik wil alleen maai- zeggen, dat 't van sommige menschen let wel'! ik zeg van sommige" men- schen. ook al heeten ze geen Frank Russell slecht en verstandeloos is, er veel kwaad van te zeggen. Als Judas 'n mensch gaat aanklagen en beschuldigen van verraad, dan staat 't geweten bij dien man op zijn k°p, terwijl er van karakter en nadenken heeiemaal welijken in 't geheim gesloten worden, want de Ame- Öceri sprake is. Zoo'n mensch ontmoet niet altijd 'n gevaar voor de Engelsche meisjes is er niet min der om. Sedert in 1896 het Congres der Vereer.igde Staten, het territorium Utah heeft erkend als 'n „souvereine Staat", heeft de toenmalige president, Wil ford Wood- ruff „a divine revelation": ,,'n goddelijke openbaring" ontvangen, die de veelwijverij als 't ware gebood; en sedert dien is "t een leven van sexueele gemeen schap, waar geen oog op te houden is. Daar de Yereenigde Staten echter toch geen hu welijk van 'n man met meer dan éene vrouw, er kennen, en Utah toch tot den Statenbond behoort, moeten al die bygamistische en polygamistische hu- rikaansche wetten verklaren 'n man, die meer dan éene vrouw heeft, schuldig en strafbaar. De souve- reiniteit van den Staat Utah beveiligt hem daartegen niet. Waar het gevolg van is zoo vertelt Mr. Hen- „Jezus". <lic hem in antwoord op zijn kus. alleen maar vraagt: „Zeg Judas, waarom doet ge dat?" in raag ach het goede hart van den vrager niet welke vraag zich "fiet goede hart van den vrager verloochent, en den ander misschien nog redden kan. I Indien hij 'n man had ontmoet, als hij zelf was, dan sche zendelingen, die bij honderden zijn land over- -dricifc in zijn °boek°„Huiiting cohabs" dat, zoodra hadden de honden vóór het tot kussen kwam stroomen en huis aan huis „house-to-house" er 'n vreemdeling verschijnt in de een of andere Mor- hem weggesleept, afloopen, om proselieten te maken. „Proselieten" 'monen-stad, hij verdacht wordt te komen van staats- j zlJa er- zijn „bekeerlingen". wege, om zich van een en ander op de hoogte teMormonisme verdient hesh-iidinoi omïlit daar Het Mormonisme zelf is niet nieuw meer, en al stellen, cn er dan gewoonlijk 'n aanzienlijk deel der tvaar echtelijke liefde door zoovelen aetïeeld moet wor- bijna honderd jaren oud; maar de propaganda, die manlijke bevolking plotseling en spoorloos verdwijnt, d njf>)s anriftn. ^in >n allo», er in de laatste jaren voor gemaakt wordt, bezielt om weer terug te komen als de bui is overgedreven, het als 't ware met nieuw leven. Want die mannen zijn al is Utah souverein In de Constitutie, welke in 1789 door de Vereenig- strafbaar. Maar al wordt zoo'n man aangehouden, de Staten van Noord-Amerika werd aangenomen, dan zich nog de grootste moeilijkheden voor stond bepaald, dat ieder vrij zijn godsdienstig geloof om zyn schuld te bewijzen. Want de vrouwen '/,ou mogen belijden, dat de leeraars, de predikers, met wie hij in werkelijkheid gehuwd is, en van niet door den Staat zouden worden bezoldigd, en wie hij, om niet in de gevangenis te komen, moet dat iedere secte, hoe klein of groot deze ook wezen zeggen, dat ze hem vreemd zijndoen alles, om mocht, vrij en onbelemmerd haar eigen scholen en hem te beschermen en zeggen hoogstens, dat zij zijn academies zou mogen hebben. dienstboden zijn. Als de rechter vraagt, wie de vader Amerika is het land der Vrijheid, en als ge nu liarer kinderen is, aarzelen zij niet zichzelven schan de haven van New-York nadert, is heit beeld der de op te laden door te zeggen: „dat weet ik niet." „Liberty" het eerste, wat ge ziet. Moeders en vaders zweren kalm, dat zij de vaders Nu was er ïn de jaren 1827 of 1828 'n Engelseli- van de kinderen hunner dochters niet kennen. Oudere man, met name Joseph Smith, die naar Amerika over- kinderen verklaren en zweren voor 't gerecht niet te gestoken zijnde, beweerde bovennatuurlijke gezichten weten wie hun vader is. en openbaringen te hebben. De historie, zooals ons -- - 't Is n,iet mijn plan om he* theologisch systeem der Mormonen hier uit een to zetten.. Ik zal slechts enkele dingen noemen, waarop zij hun leer en leven die gedoceerd werd, weet van zijn leven, en levens wijze niet veel goeds te vertellen; maar naar zijn eigen, bewering was hij door 'n engel geroepen, om een verloren geraakte Hedlige Schrift te gaan opspo- baseeren. ren, en niet te rusten, voordat hij Volgens zijn i gevonden had. De mensch, die zijn oorsprong neemt in God, is vond hij die dam ook, zijnde het zinnelijk. De god der Mormonen is niet alleen recht- Heilige Boek van Mormon, In dit boek wordt verteld, dat, toen de volken bij den torenbouw van Babel verstrooid waren geworden, er 'n gedeelte dier volken naar Amerika was geto gen, Verder vermeldt het Boek, dat zij daar bestaan zouden hebben tot in de 7de eeuw voor Christus, vaardig en wraakzuchtig, maar ook „lustful"; laat ons vertalen: „zinnelijk". De onvleeschelijke ziel zoekt 'n „tabernacle of clay", om langs velerlei gra den de eeuwige glorie deelachtig te worden, totdat hij zelf 'n god wordt. Dit theologisch idee is verwant aan het Ameri- en dat zij toen „ter oorzake hunner zonden" waren kaansch-politisch idee. Elke Amerikaansche jongen uitgeroeid. heeft de kans president te worden en. elke Mormoon De laatste hunner profeten was Mormon, die in misschien 'n toekomstig god, wiens aanzien afhan- dit boek de afkomst en de geschiedenis van zijn volk kelijk is van het getal zijner vrouwen en de veelheid den. wel niets anders zijn zal dan passie, en alleen kan leiden tot verbiltering en jaloezie; omdat de meis jes bedrogen worden en haar, in plaats van 'n „.ge lukkig huwelijksleven", alleen slavernij wacht. Maar willen we bedenken, .dat in onze niel-Mor- moonsche wereld de conseqnentiën dezelfde zijn. Twee maal .twee is over de gehcele wereld vier, even goéd als in Utah. Ook de ethica heeft hare gewisse kunde en nimmer falende uitkomsten. Of zijn hier geen Mormonen? Neen?!!.... Nu, goed,... dan heb ik niets gezegd! H. d. H. CLXXI. EEN LEERZAAM VOORBEELD VAN HET NUT DER BIJEN. Het Zuiden van Limburg is een centrum van vruch tenteelt, evenals de rivierkleistreek van Gelderland. Beide hebben thans meer dan 6000 H.A. boomgaard, waarvan appelen en kersen de voornaamste ooftsoorten zijn. Teelt men in de Betuwe hoofdzakelijk de mei kersen. in Limburg kweekt men meer zwarte kersen, z.g. „krieken". Deze kersen worden algemeen geteeld voor export naar Engeland, en dragen den naam van „Eysden- sdie kersen", Basterddikken" of „Abbesse de' Mou- land". Begrensd door de Geul,- de Maas en de Roer ver heft zich in Zuid-Limburg een grint- en mergeLhoudend plateau van Löss Limburgsche klei/, waarop de dere dorpen en de omgeving van F.ysden w-.«s de oogst weer treurig. Slechts in gemengde boomgaarden waren kersen, want tiaar kon het stuifmeel van de eeiKi soort op de bloemen der andere soort overwaaien. De Li mb irgsche kersen telers moeten dus iwve din gen doen lo. Voldoende viocgbloeiende soorten t isncIicji d.- Basterddikken nitplanlen en van deze boonen boven dien verschillende takken net andere soorten '«sites». 2c. Algemeen moet inen bijenvolken ho iden. die bovendien zelf nog winst k innen geven. De Basterddikken dragen bloesems, welke alleen vrucht zetten door vreemd stuifmeel. Men noemt «lke bloemen zelfslcriel. .Meerdere kersen soorten verioonén deze eigenaardigheid en ook bij verschillende ppiimen- soortcn komt zelfstcrilitcit voor. Het geval is merkwaardig, omdat hier juist een an der ras kersen voor vruchtzetling Iioodig is. Dit i^ wel te begrijpen, omdat de Abbesse de .Moutend een kruisingsproduct of „basterd" is. Bij appels en peren is de bestuiving met eigen .sluif- mee! der bloemen voor vruchtzeltin» voldoend'* uu soms kan ze zelfs zonder besluiving plaats hebben men denke maar eens aan appels en psren zonder pitten. Maar toch heeft men algemeen waargenomen, dat de bijen nuttig zijn voor de bloeiende appel- en pereboomen. Ieder, die aan ooAteeil doel. dient cr daarom op bedacht le zijn. dat er voldoende bijen in de bloeiende boomgaarden komen. Wie zelf eenige volken houdt, is afdoend geholpen. Stuifmeel van andere planten derzelfde soort is voor de zaadvorming nog bij vele gewassen noodig o.u. bij klavers, rogge, koolzaad, tulpen enz. Bij de koolsoor ten moet er streng op gelet worden, dat geest ver schillende rassen te dicht in elkanders nabijheid bloeien, want dan verbastert het soort. „Rood bij rood", „wit bij wit", „laat bij laat", en „vroeg bij vroegdit rijn de hoofdregels bij de teelt van zaad der kool soorten en ook bij nog tal van andere gewassen, zoo als kropsla, uien, wortelen, bieten, sla- en snijboo- nen cn het zaad van vele bloemen. Wil men in het algemeen rijkelijk zaad telen, dan moet men voor wederkeerige bestuiving minstens twee zaaddraag-sters van dezelfde soort dient bij elkander plantcn. Zoo is het ook met vele vruchtboomen, zoo- ats we hierboven reeds meedeelden. Zet daarom min stens 2 kersen, pruimen, peren enz. en niet 66n exem plaar. Wij rijn thans in de heerlijke Meimaand, die zoo kenmerkend de „Bloeimaand" heet. Pruimen en pe ren staan reeds in bloei, appels zullen weldra volgen. Het is nu een gunstige tijd om den bouw dor bloe men eens na le gaan en het werk der bijen te be spieden. Men lette er b.v. eens op. dat de bijen altijd uit vliegen tegen den wind in. Zij komen dan met honig en stuifmeel l»eladen vóór den wind af naar hare wo ning teruggevlogen. De ervaringen in Limburg opgedaan bij de ker senteelt. zijn prachtig om het groote nut der bijen te betoogen. Deze kleine diertjes kunnen aan de ooft- teelt groote diensten bewijzen. Vanzelf denkt men dan ook aan de nuttige vogels. ZIJ hebben thans hare nesten gebouwd en leggen er eitjes in. Wij kunnen nu menig nestje beschermen tegen roofzuchtige katten of baldadige jongens. Als er genoeg spitsbekklge zangvogels zijn, is er geen laat van rupsen en kevers en bladluizen, die de hoo rnen en andere gewassen schade doen. Als iedereen helpt om het aantal nuttige vogels te beschermen, dan wordt het aantal gevederde vrienden ras aanmer kelijk vergroot en dat moet tot groot voordeel zijn van alle cultures. Door het ophangen van nestkast jes op geschikte plaatsen en door 's winters som mige vogels, als meezen en boomkruipers, wat te voederen, kan men doelmatig meehelpen aan de noo- dige uitbreiding van het vogelenhelr. Het zijn onze trouwste helpers bü de fruit- en groententeelt. Gelukkig is er eene nieuwe wet in wording, waar van het doel is de nuttige vogels krachtiger te be schermen dan thans het geval is. D. E. LANDMAN. -- veelheid gemeenten Cadier en Keer. Margraten, St. Geertruid, Hollandschen beschreef. Zij waren, zoo zegt hij daarin, afstamme- zijner kinderen. Het^ heele Mormoonsche Evangelie Eysden. Gronsveld cn Gulpen liggen. Dit is het ker- gingen van d lingen van Israël, en achtten het zich ten plicht het zegt Mr. Hendrick kan in 'n notedop: „Hoe rijk der tien stammen denk aan de scheuring grooter familie, hoe grooter glorie." onder Rehabeam te hersteilen. Zij erkenden Gods almacht wordt bijna niet genoemd, want de meer kroonmiddelIijn krijgen. J.H.V.H. (Jehova) als hun god, hadden liederen en oigenlijko geloofsbelijdenis is polytheïstisch. De heme- Nu doet zich sinds een vijftiental jaren een vreemd laatste bestond uit ten, vol van 'n machtig hemelsch heir van Mor- verschijnsel bij de Limburgschc kersen voor. Zij bloeien JAPANNERS MET HOLLANDSCHE NAMEN. In de Indische Kroniek schrijft de heer H. Doeff. hoofdredacteur van de Java-Bode. in een opstel over Japansch-H^llandschen omgang onder meer over de rage, die omstreeks 1822 te Jedo bestond om een naam te bezitten. De Hollandsche nei- - i gingen van den vorst van Nakatsoe (Nakatsoe is een sentend bij uitnemendheid en de kersenboonion ont- landschap op het eilend Kioesjioe), een niet onver- wikkelen cr zich tot ware reuzen, die 15 Meter en j dienstelijk taalgeleerde, die zelfs een Hollandseh-Ja ook geloofsbelijdenis, welke laatste bestond uit 15 of 16 artikels. Zij noemden zichzelf der laatste dagen". Tc mi Joseph Smith, bijgenaamd „de profeet", ofschoon hij niet hoog, zelfs niet hij zijn volgelin gen, sS.nd aangeschreven gestorven was, werd hij opgevolgd door Brigham Young, en begon de secte pansch woordenboek heeft vervaardigd, waarvan exemplaar in het erschijnscl bij de Limburgsdie kersen voor. Zij bloeien den, dateerden trouwens al van, vóór 1822. Er is de Heiligen moonsche goden, welke goden vroeger menschen eik voorjaar in weelderig:-n overvloed en dragen toch een der geschriften, nagelaten door het opperhoofd waren. Onze Aarde, de Planeten, Venus, Mars, Satur- maar weinig' of geen vruchten. Men heeft jaren lang (den Neder!, vertegenwoordiger) Doeff, sprake van nus enz. hebben alle daar in de hemelen hun be- gezocht naar die onvruchtbaarheid der Limburgschc 's vorsten herhaald verzoek om hem een Holland- schermende godheden, natuurlijk overleden M-rmo- kersen en sinds 1998 is het gjelukt de oorzaak er van schen naam te eeven. Doeff noemde !iem t«v-n Frij nen. zwervend leven. MenVerhuisde, als 'n dwalende Mormoonsch aphorisme is: „What man is, God once kolonie van 3en eenen Staat naar den anderen, tot- was; what God is, man may become". De god van dat men i ch eindelijk in den Staat Utah voor goed onze Aarde is vroeger ook 'n mensch geweest, wij nederzette. zijn zijn afstammelingen. Die god heet Adam en ver- Young, die nu al eenige jaren dood is zijn por- tegenwoordig! ons in da hemelen, tret als zestigjarig man staat in „The Londen Maga- Toen onze vader Adam in den Hof van Eden kwam, zine* had 26 vrouwen, en hij beweerde er wel kwam hij daar met 'n hemelsch lichaam, „with uizend te mogen hebben, daarbij zich beroepende celeetial body" zegt Brigham Young, in „Journal c op het voorbeeld van Jezus, die er let wel: altijd Discourses", deel I. bladzijde 50, en bracht Eva, een volgens Young en diens volgelingen drie had; van zijn vrouwen, met zich... „He is our Father and d.w.z. „geestelijke", zijnde: Maria, Martha en Maria our God, and the only God, with whom we have to Magdalena. Verder beriep hij zich op de aartsvaders do. This god Adam is simply a perfected, celestia- in hel Oude Testament en ook op den brief aan Thi- lised man. If we met him face to face we should mottus. see merely a reflection of ourselves; true, he would Toen ongeveer 'n twintig jaren geleden, dit deel be more dazzlingly beautiful than we are, his flesh Alle goden waren vroeger menschen en een geliefd in overvloed te telen. De eer hiervan komt toe aan den heer A. M. Spren op te sporen en middelen te vinden om weer kersen derki Hendrik, een naam dien <ie vorst gaarne ze- bruikte. Hij maakte van de aanwezigheid van Doeff's ---- -r-7- .opvolger Cöck Blomhoff, te Jedo gebruik om dezci: eer, Bijkstuinbouwieeraar voor Limburg en Oostelijk te vragen ook een zijner zoons een Hollandschen Noord rabant. naa Eto- \bbesse de Moutend of Basterddikke, waarbij zich hoofdzakelijk de onvruchtbaarheid voordoet is e,eii zwarte, harde kers (knapkers), welke in Juli rijpt. Uit Engeland is er altijd veel vraag naar. Als de oogst duizend te mogen hebben, daarbij zich beroepende celeetial body" zegt Brigham Young, in „Journal oL' goed is, kan Zuid-Limburg 1 5 li/» millioen K.G. de- '-1, ~w'-* ilÉ T CA vzer kei-sen verzenden ter waarde van"omstreeks f 100.000. Dit is helaas sinds jaren geheel anders en velen denken 1 er over de prachtige hoornen, welke toch niets op leveren, maar om te hakken. Vóór 1895 kende men die onvruchtbaarheid niet. Men teelde toen heel veel naast de Basterddikken een andere kersenscort, „Blan- quette" geheeten, voor export naar België. Beide soor- der historie ons gedoceerd werd, scheen er in don would be of a finer texture, his movements far swif- i ten en ook nog enkele andere stonden, door elkaar Staat Utah overvloed van vrouwen te zijn; nu ech- ter, his mental eomprehension immeasurably greater, I gemengd in de Limburgsche kersen boomgaarden en allen ter, „The London Magazine" lezende, bekomen we but.;.... nevertheless a man. We could shake him dmiwn hitna elk laar de overtuiging, dat er gebrek aan is. by the hand, walk and talk with him, laugh and Frank Russell vertelt, hoe heele zwermen Mormoon- teil jokes, sit at table and enjoy with him a good sche zendelingen in Engeland propaganda maken round meal." voor hun leer- en levenswijze, en menig meisje er Wil ik dit laatste nu eens vertalen? Luister dan! toe brengen haar ouderlijk huis in Engeland te ver- Ik zal 't woordelijk doen: laten, om in den Staat U13 'n zoogenaamd „rijk „Hij Adam wordt bedoeld is onze Vader en, huwelijk" te sluiten. j onze God, en de eenige God, met wien we iets te Frank Russell, die zijn artikel in „The London Ma- doen hebben. Als we hem ontmoetten van aangezicht gazine": „De bedreiging van het Mormonisme" noemt, tot aangezicht zouden we louter 'n weerspiegeling heeft er nog 'n heele tekst boven geplaatst, die in weinig woorden den inhoud en den geest van zijn stuk weergeeft. Vertaald luidt die tekst aldus: „Men heeft langen tijd gedacht, dat de Mormonen hnnne practijken van polygamie d. i. „veelwijverij" hadden opgegeven; maar het hieronder volgend artikel toont aan, dat zij dit alleen maar geveinsd hebben te doen, om des te gemakkelijker „Statehood", dat is „home rule", dat is „zelfregcering", „zelfstan dige regeering" to verkrijgen in de Vereenigde Sta ten. Dit gelukte hen ten laatste, en toen zij die nu is hij „Zelfregeering" eenmaal haddon, namen zij 'n uit- god. dagende houding aan tegenover „Unclo Sam". Nu In het zien van ons eigen wezen; natuurlijk zou hij veel meer verblindend schoon zijn dan wij, zijn vleesch van 'n fijner weefsel, zijn bewegingen veel vaardiger, zijn verstandelijk begrijpen onmetelijk grooter, maar niettemin 'n mensch. We zouden hem de hand kunnen schudden, wandelen en praten met hem, lachen en grapjes vertellen, zitten aan tafel en 'n goeden maaltijd met hem genieten." Het spreekt van zelf, dat Christus ook polygamist i. Dit heb ik, meen ik, boven reeds gezegd, en dit spreekt eveneens vanzelf - - ook „Kort Begrip der Mormoonsche Evangeli- wordt met het feit der veelwijverij openlijk geparo- sche leerstellingen", die 1S98 zijn uitgeeven, komt doerd doo,r hun eigen leiders. En Mormoonsclie agen- het volgende voor: ten zijn in Engeland werkzaam, om voor hun leer i „If plural marriage be unlawful, than is the whole roeraten te wei-ven; en om nu ons volk te doen plan of salvation through the house of Israël a fai- weten, wat Mormonisme eigenlijk zeggen wil, publi- lure, and the entire fabrlc of Christianity without ceeren wij het onderstaande artikel, dat de ware foundation": „Indien het meervoudige huwelijk on- I wettig is, dan Is het heele reddingsplan door het j huis van Israël bedoeld wordt: „het heele Israë- lische reddingsplan: de Verlossing 'n mislukking, en het geheele stelsel des Chrislendoms zonder eeni- gen grond." meeningen kenbaar maakt der tegenwoordige Mor monen." Nu..., en dat doet hij dan; en eerlijk gezegd schiet er niet alleen van het Mormonisme in dat stuk wei nig over, maar er blijft zelfs geen draad aan heel. Russell begint met te vertellen, dat de agenten hun veldtocht openen met het afgeven van tractaatjes aan de huizen, waarin zij alleen de lezers en niet het minst de „lieve" lezeressen uitnoodigen hun samenkomsten bij te wonen, om daar gezamenlijk te bidden en te zingen, wat op zichzelf nog al onschul dig'is. Als het hen mogelijk is, trachten die trac- Nn 1 ik maar eindigen. Ik heb het opstel van Russell gelezen, omdat ik gaarne het voornaamste, van wat er z/xxil op de wereld gebeurt, weet. En ik heb dit geschreven, omdat ik graag vertel van 't geen ik weet. Niet alles'! Natuurlijk niet! Iemand, die alles - - - - vertelt wat hij weet, is niet goed wijs, praal ridh- taatjesrondbrengers de moeders of de dochters per- zeiven vast, vergeet hei woord van Jaeobus, dal „wij soonlijk te spreken te krijgen, en vertellen dan zoo- allen struikelen in vele", en dat „iemand, die in rijn dro?,en bijna elk jaar overvloedig kersen, '.i 1895 ging België een hoog invoerrecht op ker sen heffen, waardoor Limburgs handel in dit ooft op België onmogelijk werd. Men hakte de meeste hoo rnen der Bteuquette om en teelde er Basterddikke voor in de plaats. Toen liep het mis! De hoornen bloeiden ieder jaar wel rijk, maar de opbrengsten wa ren bij de meesten gering. Onder de kersentelers heette het maar steeds, dat ongunstig weer tijdens den bloei, vooral nachtvorsten, de kersenoogsien deden mislukken, maar nauwkeurige waarnemingen leerden, dat dit vele jaren de oorzaak niet kon rijn, omdat het tijdens het bloeien der kersen in het geheel niet gevroren had. Proeven om- door ruime bemesting <le kersen op hieuw tot vracht dragen le dwingen, mislukten even eens. De oorzaak bleek van geheel anderen aard te rijn. Als men tijdens den bloei der Basterdikkcn op de bloemen er van, stuifmeel overbracht van Blonquet- tes of andere kersensoorten, kreeg men takken, die*rijk met kersen beladen waren. Het s'uifmeel van andere hoornen van dezelfde soort Basterddikke gaf geen vruch ten. Hot raadsel is nu opgelost. Men moet naast de Basterd- dikke andere kersensoorten telen, die gelijktijdig bloeien. waarvoor de Blanquet'.e. de Spaans "he Zwarte, de Lui ker Loenen en de Rusiet «eschikt bevonden rijn. Bo vendien is het noodig in de kersenboomgaarden veel bijen te houden, want deze moeten bij het inzamelen van den honing "het stuifmeel van de eene soort op dc andere overdragen. Dit is door opzettelijk genomen proeven bevestigd, waarvan de laatste, op groote schaal genomen, zeer merkwaardig Ls, Het geluk le uit andere plaatsen 500 korven en kasten met bijen in April 1910 naar Eysden over te brengen en hier en daar in de kersenboomgaarden neer to zetten. Gedurende den bloei hebben de bijen een dag of zes goed gevlogen. Het resultaat was mooi. Eysden had overal kersen cn in de boomgaarden, waar Basterd dikken en andere vro^gblori2nde kersensoorlcn afwis selend voorkwamen, hingen zelfs veel kersen. 'In an- naam te schenken. Maurits noemde Blomhoff dezen, terwijl hij daarna uog twee der vrouwen en drie- der dienaren van den vorst herdoopte. Aan de vrou wen gaf hij de namen: Carolina Vrolijk en Charlotte Blom; een der dienaren, een «lokter, kwam Jaeobus Paraselsus te heeten, de beide anderen ontvingen de sprekende namen: Garrit Pasop en Pieter Hart. De heer II. Doeff, de schrijver van het opstek meent tot besluit met zekerheid te mogen zeggen, dat de sympathie voor de wetenschap en kennis, welko enkele opperhoofden en hun geneesheeren bij som mige hoofden en hun geneesheeren, bij sommige in- vl«>edryke Japanners hadden weten te wekken bene vens de studie van het Xederlandsch, welke voor di«* afgeslotenen, zulk een wijde poort opende, er in be langrijke mate toe bijgedragen, heeft, de ontsluiting van het land te bevorderen, doordien er neigingen en behoeften binnenslands door waren ontstaan, die gunstig met den van, buiten geoefenden druk samen werkten. DE GESCHIEDENIS VAN EEN RING. Over enkele weken komt in de beroemde verkoop zaal van de firma Chrfstie te Londen een kleinood onder den hamer, waaraan een deel der geschiedenis van Engeland verbonden is. Toen Queen Bc-ssy. koningin Ellsabeth, das gefahr- liche Alter had bereikt, schonk zij haar gunsteling graaf Essex öen, ring met de toezegging, dat zij hem elk verzoek zou inwilligen wanneer hij dezen <x>it terug zou zenden. Toen nu Essex ter dood was ver oordeeld gaf hij den ring aan de echtgenooto van admiraal Howard om hem aan de koningin te bren gen en genade voor hem te vragen. Maar de admiraal, een van Essex meest verbit terde vijanden belette of verbood het haar en ko ningin Elisabeth, ten zeerste gebelgd over Essex hals starrigheid, daar zij meende dat hij aan den dood de voorkeur gaf boven een verzoek om gratie liet haar gunsteling ter dood brengen. Sir Dudley Carleston schreef later aan prins Mau- rice, die toen Eugelsch gezant in Nederland was, dat Howards vrouw op haar sterfbed de waarheid aan de koningin had bekend en haar den ring teruggaf. Queen Bessy was zoo woedend dat zij de stervende ruw bij den arm schudde en haar toeriep dat God haar dit mocht vergeven, doch dat zij zelf dit zeker nooit zou doen. De ring is van goud met arabesken in blauw email en versierd met een sardonyx-camee, die de naar rechts ziende beeltenis van koningin Elisabeth, met hoogen halskraag en hoofdsieraad, vertoont. De kunstenaar die deze beeltenis heeft gesneden is vermoedelijk dezelfde onbekende Italiaan, die het beroemde portret van Hendrik VII1I heeft gesneden dat thans in de koninklijke verzameling te Windsor ls. Oorspronkelijk het eigendom van Essexs dochter. Lady Frances Devereux, kwam de ring door orfenis in het bezit van Lord John Thynne.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1911 | | pagina 5