r hl wmimmm mmmmM iiMaosÉ Brieft Hup i Lü- eu TmÉiRW. Hevig stekende pijn in den rug rk Maar de verkiezingen kwamen, voor de Tweede Kamer der Staten-Genera; ht; rd: Zaterdag 29 Juni 1912. 56e Jaargang. No. 5138. DERDE BLAD. „ALLES IST VERSCHIEPEN." ,,A bidden, life is a happy llfe." "Vertaling; ,,'n Verborgen, leven is 'n gelukkig leven." Engelscbe Spreuk. ,,V anfc dit hebben de Goden over de ellendige ster velingen besloten, dat zij een kommervol leven zul len leiden." Ilias XXIV: 525. Homeros. •'Alle smarten zijn zusters. Er heerécht een stille verstandhouding tusschen de zielen, die lijden, onder de meest verschillende smarten." Les Mémoires d'une Studente. „Hij. vergiste zich In 't wereldplan, maai' ik in 't eigen hart; En deze misgreep was noodlottig." Aurora Leigh. Mrs. 13. Browning. Er was eens 'n, menseh, die voor z ij n doen zeer gelukkig leefde. Hij stond 's morgens bijtijds op, at zijn ontbijt, ging aan 't, werk, kwam thuis, gebruikte Eijn middagmaal, ging weer naar zijn werk, at nog eens, ging slapen en, deed den anderen, dag precies hetzelfde. De man deed niemand kwaad en niemand deed 't hem, terwijl hij zich van de wereld rondom mt hem niets aantrok. Hij zei „goeien morgen" en „goei- ©Q avond", en daarmee uit. Toen kwamen er men- schen naar hem toe, die hem aan zijn verstand tracht- |5_j ten te brengen, dat dit „geen, leven," was. 'n, Menseh JIJ] moest „leven,", zeiden ze, deelnemen „aan 't groot beweeg der maatschappij" .„deelnemen aap het we- reidgebeuren" en. nog 'n heeleboel groote woorden meer. Er zijn nu eenmaal menschen, die niet praten kunnen, of ze moeten groote woorden gebruiken; kran tenschrijvers, dominees en dergelijken verstaan die kunst in 't bijzonder. Enfin, de man luisterde een t poosje, eerst met de gedachte hen hun tuil te laten Jt uit-tuilen want hij was niet, wat je noemt „dom"' en later met eenjge belangstelling, en, toen vond hij van, lieverlede, dat zij gelijk hadden. Maar toen was 't ook gedaan met zijn vrede en zijn rust. Hij abon neerde zich op verschillende kranten, hield buur praatjes, kwam nu en dan met :n paar andere ver- -a- dwaalden samen, om te praten, over politiek, theolo- gie, kunst en, wat er verder voor gekkigheid in de wereld te koop is, en ©er de man 't zelf wist, zat 12.' hij met 'n kop als vuur te beweren en met zijn vuisten op tafel te slaan, dat de ruiten rinkelden en de kippen, verschrikt uit de kozijnen vlogen. .gif En er was 'n ander man, die altijd werkte eu IjjIj altijd in eenzaamheid nadacht over wat hij anderen '"Shoorde zeggen. En als hij ook eens 'n enkele maal ;3^§ejwat rei,, zwegen de anderen en luisterden naar hem, oihdat zijn, wïJGïcL van, ernst en nadenken getuigde. L ES En toen dit eenmaal was opgemerkt ging men vaker 'flgg naar hem toe en, trachtte men hem los t,e rukken i j uit zijn, eenzaamheid' en zijn, zwijgzaamheid, die zij „inertie" noemden. En zij vertelden hem, dat 'n menseh geen recht heeft zich op te sluiten, zonder ...jdeeï te nemen aan het leven daarbuiten. En zij be- IUI wezen hem vriendschap en, belangstelling en hij liet ?;R1 zich die bewijzen, bescheiden en vriendelijk. Maar eer hij er erg in had, za,t hij rondom in de vriendjes, en de een vroeg hem ï-pad voor zijn kippen, die de j snot,, of voor zijn, paarden, die den kwaaien droes had ji... den, en anderen raadpleegden hem over het steeds llny stijgend tekort in hun kassen. Enfin, de man had .vrindjes", die 't allemaal even goed met hem meen- raai den^ maar 'n, rustig uur, zooals hij er vroeger vier en i twintig in 'n etmaal lipd, had hij niet meer. En er was 'n ander man. die geen anderen, vriend of keunis had, dan het Geluk. Hij at en dronk, werkte en las, en als hij opkeek lachte hij. Maar rvei hij bemoeide zich met niemand, vrienden had hij zoo goed als niet en naar de meisjes had hij nooit tttI omgekeken. Hij had wel eens hooren praten van J Adam en. Eva en van *'n appel, waarvan "t verboden voc was te eten, maar er diep over nagedacht had hij ho! nooit. Waai" zou 'n menseh naar verlangen, die ge- iukkig'is? Overmaat van geluk is toch „overmaat",' "D en, overmaat schaadt- Zijn geluks-instinct had er hem 1 dan ook nooit naar doen vragen of verlangen. Wat zaligheid voor engelen zijn mag, dat wil 't geluk illwezen voor 'n menseh. Wie hooger grijpt, grijpt mis -» I en zijn doel voorbij. Maar de menschen rondom hem iCU noemden hem 'n „éénhoorn", 'n „zonderling", en stuur den mannen op hem af. om zijn „vrienden" te wor- f"9. den. Maar dit mislukte en zij gingen weer heen, zoo- 'als zij gekomen waren.. En terwijl zij hunne wijze iclili hoofden schudden over zijn. „vreeimd" bestaan, kwam ems Xu ^en het klassieke denkbeeld op van liefde en j verliefdheid, en zij stuurden hem meisjes op ziju dak. ByZij redeneerden als de „wijzen", die eenmaal raad ff hielden over Sakia-Moenie, die later als Buddha werd erkend, en zeiden„Wat koperen ketenen niet bin- ,n Ij den, dat bindt éen enkel vrouwenhaar." En de man, I die van den prins geen kwaad wist, gelukkig was -10 in zijn alleenheid, die, nooit geweten zou hebben wat 1 verliefdheid was, als men er hem niet telkens over gepraat had, werd verliefd en trouwde. Maar toen... aI8 Ep al de menschen zeiden, dat zijn geluk nu volko men was, en het duurde jaren en jaren eer hij het tegensprak, omdat hij wel wist, dat hij hen toch nooit Ivan, het tegendeel zou overtuigen- En hij zweeg. Maar ieens op 'n nacht stond hij op, sloop naar den stal jen riep: „Chanda, sta op, en hreng mij Kanthalca, mijn lievelingspaard!" „Wat wil mijn heer?! Rij- den in: deii npcht, wijl alles donker is?!" - „Zwijg, Chanda, ik draag 't niet langer; ik wil alleen zijn!" En dertig dagen en dertig nachten reed hij voort, ,j steeds verder van zijn huis. En toen men hem na jaren wedervond, was 't met 'n bedelnap, ofschoon, Jhij de zoon, van 'n, koning was; en toch was hij latte toen gelukkig. En er was wederom en vader, gelukkig als vriend, gelukkig ook als za- misschien wel, omdat wij voor 'n kenman. gen; want 't huwelijk eiseht 'n g lezingen j stappen en toegeven. Dan zal me: Er moes- Kamerlid maken, als wij dit zelf ten candidaten gesteld worden, 'n groslijst moest bij al die verdwaUngen zouden w worden opgemaakt, en er werd omgekeken naar man-ten, en dit is naast Waarheid nen met 'n oordeelkundig verstand en 'n goed hart, wJj behoefte aan hebben, en d; die de belangen van, den een zouden behartigen, zon- kunnen. Tegen ons Geluk weegt i der die van, den, ander te schaden; mannen, wiergoed, lk bedoel: tegen o woorden en daden in zooverre althans gelijken tred want mijn geluk is 'n and< hielden, dat zij gelijk aankwamen; mannen, die zou- j weer 'n ander dan dat va den weten te zwijgen, als er gezwegen, en zouden daartegen weegt niets op weten te spreken, als er gesproken moest worden, roemdheid, geen lintje, En de aandacht viel op den man, hierboven bedoeld. geen, monument, zelfs n! En na veel brieven schrijven en veel gepraat, na veel i heel wat waard ii„ krantenartikels, da|t ,,'t zoo'n gemeene kerel" en 'n j ders verwant, dan door aanhuwelijk! anderen keer weer, „dat 't zoo'n bovenste beste vent" J wij winnen kunnen builen onszelf on i-xsd IMj dan he het godsdienstig g< maar het Geluk toch '''DifSS' ft™?» oi/:,; V jaar ontstond. A m «-en plant vi; Het heeft' Z geen zuT hel'SLb! kwijnend Instaan on neemt bovc v;ul de Woeibare takken, liet was, kwam hij in de Tweede Kamer terecht. Eu toen hij daar zat met zijn helder verstand, zijn eerlijk hart, zijn beste bedoelingen;toen bij daar hoorde woord en weerwoord, of liever: schimp en tegenschlnip, verdachtmaking; en z/rgenver dacht ma king; toen hij Duijs en Lobman c-n Schaper eu Troel stra allerlei lieflijkheden tegen elkander hoorde uit kramen, met zóo'n snelle opvolging, dat er geen wijs v/oord was tusschen te krijgen, lieflijkheden en onbe- redeneerdhedeu, die aan 'n leeuwenhok en 'n gek kenhuis doen, denken,' toen dacht hij met heimwee aan den tijd, dat hij ajleeu nog maar in zijn huis, op zijn kaptoor, van zijn kinderen, zijn knechts en zijn I buurman Kees, de dwaasheid en 't onverstand te ver- duren had, en hij gevoelde diep en innig, dat ai die goed-bedoelende menschen, die hem het Tweede Kamerschap hadden opgedrongen, hem een slechten dienst hadden bewezen, door hem zijn mooi, stil, door ieder over het hoofd gezien geluk, te ontstelen, zooals 'n dief het rechtmatig en onbetwistbaar eigendom blijken elf. Doet hij dit, c igen vonnis. Ik bid u, denk da; Het kind en de school. XXIII. Het spel in de opvoeding. II. van het di,chtwoord, dat 'n gelukkig leven 'n verbor gen leven, is. En hij zette in, 'n gevoel vaat machte- Joim Slralchan M. D. schreef in 1877 een werkje, van 'n menseh wegsteek. En hij begreep de waarheid waarvan in 1UUJ een liollandschc vertaling het licht 2 met de titel: „\Yjat is jiet spei der hinderen*.'' in dit interessante 'hoekje, dat ik niet genoeg ter loosheid zijn ellebogen op den lessenaar voor hem en lezing kan aanbevelen,, geeft de schrijver de volgende liet nog machteloozer zijn hoofd vallen in zijn han- dëfiniüe van het spel. den, en dacht aan kluizenaars en, grafsteden, aan Spel is "iedere, door een natuurlijke jieiging ver- woestijnen, en diepe wateren, die den gouden schat oorzaakte, vrijwillige oefening van liet hiud welk genot der stilte en der eenzaamheid deelen, en die beide verschaft. voor de menschen het Geluk willen zijn. Hij zegt dus allereerst, dat het spel oefening is. rj een vrijwillige oefening van het kind. Laat hier wat ruimte, zetter! En geef mij even Oefening sJui| ontwikkeling in zich. Als ik mij oefen tijd om na te denkeu, hoe 't toch kwam, da,t ik 111 het pianospal, doe ik dit niet do bedoeling door dit hierboven schreef over Geluk eu 't verval, de verdwij- °«??hea meerdere vaardigheid in het pianospel tc ver- ning, en vernietiging daarvan, 't Wordt op die ma- £.JJpx ovcv de spieren van hand, pols en arm, die nier nog niet eens 'n Europeesche brief, laat staan 1 het pianospel in .werking zijn. anneer iemand zich 'n „Amsterdamsche". Zou "t dan 'n wereidbrief wezen, °?'ent m schoonschrijven is dit om door die oefening en ik onbewust schrijven al ben ik zoo vroom en ,1X f verbeteren. Ook net spel is oefening, zegt zoo knap niet als Paulus deed? Nu ja, ik bedoel: ^Ualcnait nu wel geen oefening, die het kind'doet trachten dit te doen? Ik weet 't heusch niet! de bewustheid van t ontwikkelende gevolg ervan. Ik weet alleen, dat het lezen van de Kamerverslagen f aax" i™1 ,;in r.ie"-®r S®, oefening, die ontwikkeling mij hebben doen nadenjten. over den omgang met 'JI öe -Ontwikkeling van lichaam en geest, menschen; en deze mij steeds inniger doen beseffen, deze ontwikkeling is mot alleen een gevolg van de- dat kennis van mensehen nu juist niet het drankje hiaar, -zonoer die oefemng zou zelfs alle onl- is, dat men, moet innemen, om menschen lief te krij- haast zijn buiten^sloten. Het tweejarige kind. gen. En eenmaal met mijn denken beland bij die bende dat handig een speld van de vloer kun oprapen op het Binn,enhof, waar ze elkaar uitmaken voor el. 'deme uigerljes heeft met die kleine vingertjes „kindsch" en kalm vragen wat deze of die nu weer heel vrat gnjpbeweguigcn moeten uitvoeren, alvorens „in zijn schild, voert", waar beleefdheden sedert 10 hjne bevvegmg inet juistheid kon volvoeren. Groen en Thorbecke meer en meer sporadisch voor- ^9, dieium», die daar al zoo ras tig ia de kamer rond komen, en 'n wetsontwerp wordt vergeleken bij 'n 'ii f - iarea.m? anders gewend is, heelt „kreupelen hond met 'n gebroken poot", waar het ^haalde oefening achter de bedoelde woord „leugenaar" geremplaceerd wordt luj het gebracht heeft van liggend vneg^kindje door de mededeeling, dat 't een „absolute leugen" lot ,d« rcdltopgaande jonge wereldburger, die lyj nu is, die een der aanwezigen gezegd zou hebbenbchaTljJk,e ,CU S^^if eenmaal daar beland, kwam ik vanzelf in die wereld, "hLlies de mensdx langzamerhand leert .vernchj- waaruit deze „vroede en wijze" mannen gerecruteerd worden, en stond ik in 't mol» leven. "f 1icW nrji.j,nt het spel der knrteen als vnn En ik ging ze najn mijn herinnering, de man- <"ltfJglijke beiodvC us. hi uii üdil besdio;.»d is hel nen en vrouwen, de jongelieden en meisjes, mijseii, ÏS» hoofdvoorwaarde voor alle menseht- mijn beste vrienden, mijn vroegere, toen nog jonge J onderwijzers en leeraren, vol liefde en toewijding voor \<^ut l^iin H i? ,aai,1 deze v^0i" de» kleine» gvoep, dde hen was toegewezen;ik oldpen, d w z. het te laten spelen, j cino- na en za- ze den stillen landweg verlaten Lb de ,na!uiu lupl ^elt in het kind een draag, een jici- en stadswaarts gaan, om mensehen te zien en met ^fSd ^ooals het kind van nature J mpnihpn nm «p «in tk ze onstaan door luid- Stn<aêd ls eleii, druiken en .slapen, alle voorwaar- j SSgSid0vhieu?de vorted^Teri^uR'C T eenzaamheid van. geluk ea nadenken en toewijding m ?oL^mÏ^^' Ilchameljjke en geesle- paleizen mk 'n stoet van knechten en dienaressen gg1 overgegeven aan leeghooidigheid, willeiteur eu luim. Rousseau al zoo°te velde 1rok de in-Dak-melJiod" !k zag er, die halsbrekende toeren dejen om te g ontkomen aan eigen verdwaasd bewustzijn van \er- i 1 -- r- doemenis, omdat hun haren, anders krulden dan van in luieiï van wol of flanel, maar in luiers van stil i zijn en zoet zijn cn neljcs loopen en wat dies meer de menschen rondom hen, en bij het doen van een 2|j vool Udnmiclijke en geestelijke heweging laatste salto mortale den nek Weke», gelijk met hnn hcm )nociUjk va|l m R„usseailJ oo]; ai eenvoudig, natuurlijk, van, God hun, toegezonden Ge- {e vej^e üoj- luk. Ik zag de tintelingen en de koortsaandoenin- He[ J)et talulir d, ij[, hem of- gen van het jonge hloed en, verstoken van alie zelf- loe eu omda, zij„ mi;ar hem 1Qe Wf| d(, besef, verstoken van aUe wusheid envertroosting, voldosning er van hem genot eil daarom,Vil hij het die genezing had kunnen zpn, m jeugd sterven aan m05t Jtn omdat hel voldoen aan die drang niet ziekten van afgeleefdheid en erger dan ouderdom. Ik angers hct Jalld tot kan zijn daarom hel -zag de natuur verloochend, de vaaineid tot leua®n' zoo'n -gunslig teek en van dezen lijd, dal men, oudere de leugen tot waavhen-d verhaspeld. Ik zag- den i opvoeders al meer en meer <3è beteekmis van liet geheven op het voetstuk der waarheid en YOOr opvoeding gaat inzien, kn daarom luis'.e- de waarheid beschimpt en overladen met reI1 VV8 (e gei-edei. aaar opvoedcre uit het verleden, smaad, bedelend langs den weg. Ik zag vriendschap 1 naar niannen ais Fröbel en Jean Paai. die toen die sluiten, die geen vriendschap was en huwelijken, die j^leekenLs ai duidelijk gevoeld hebben, en van di; geen huwelijken waren. Ik hoorde vloeken, die voor gebeden, moesten doorgaan, en gebeden die pure godslastering waren. Ik zag- er rijk worden van ge stolen goederen, en anderen, die 'tzell'de deden, arm. Maar de eersten werden gevierd, de tweeden ge smaad. Ik hoorde waarachtige liefde ..overspel" en erger noemen, en merkte op, dat menig huwelijk 'n hek was, om zich achter te verschuilen, en vaak 'n podium van vele „vertooningen", erger dan genoemd „overspel". Ik zag verstandige mannen, plaats nemen gevoelen hebben getuigd jn 'daden en woorden. COR BRUIN: kui. koojx: in hel najaar zijn p'.anten van een i>. l ouw- Vóór het planten snijde men von de wortels der jonge frambozen alle beschadigde deelen glad weg en geve zoo noodig het dikke gedeelte, dal aan de 1110e- -derpiant zat. een nieuwe gladde wond. JDit bevordert de wcrtelvorming zeer Bij het planten der jonge frambozen lette men cr op de mogelijk zichtbare knoppen aan Iden voel van dcu stengel jnet te lieschadigen. Uil deze knoppen tod» moeten zich de jonge scheuten ontwikkelen, die den tweeden zomer ïia do planting vrucht zullen' geven. Planten in het voorjaar blijft af te keuren juist <joor de groote Jeans de uüloopendc jonge scheuten te zullen beschadigen. De lange twijgen op de fonge plant snoeie men terug tot op pLm. 40 c..\f. lengte. Wel^® men hierdoor de vi uchten missen, die deze twijgen in gunstig© omstan- digheden reeds den eersten zomer zouden geven, doelt men bevordert den groei der jonge scheuten voor het daaraanvolgende jaar. Het verlies van het eerste jaar wordt dan ruimschoots vergood. Korter dan ,40 c.M. snijde men de twijgen op de jonge plant niet in. I r moet nJ. nog voldoende gelegenheid mij wen voor blad- voiming. #oni het jonge wortelgestel aan den gang te helpen!" Als gedurende den zomer iele jonge uitloo pei's zelf voldoende bebladerd zijn. snoeie men de oude twijgen geheel weg. Het snoeien hij frambozen kan heel goed met b.v. een rozensehaar geschieden. De beste methode jiu oin met jonge planten een frambozenbed aan te leggen is de volgende: Men zette de jonge planten op ecu lij op ongeveer 50 c.M. afstand. Nu spant men een stevigen cegalvani- seei'den draad naast het bed en wel pl.m. 7:> c.M. er %-an verwijderd. De draad zeJf komt 75 c.M. boven den grond en wordt met behulp van twee sterke eindpalen en dunnere palen op afslandcn van 4 M. stevig bcves,- tigd. Na het verwijderen der oude twijgen .schieten de jonge scheuten flink op, mei tot lèl.öM. hoogte. Ge woonlijk zullen ei- najaars na de planting 2 lot 4 van dergelijke scheulen zich op een jonge plant bevinden. Deze worden gedurende den winter omgebogen naar den draad en met den top er aan vastgebonden met raffia, zoodat elke twijg van den grond af met een hooge bocht op den draad komt. cn het geheel een geixigen haag vormt. Deze wijze van aanbinden heeft de volgende voor doelen: Ten eerste zullen door dc betere lichtvoorziening de vr uchtknoppen zich lieter en over oen groolcre Jemle aan de twijg ontwikkelen en ten tweede worden de nieuwe' opschietende uitloopsi's in hun groei lang ni zoo door de oudere twijgen gehinderd. Tegenover het gewoon rechtop aanbinden aan bijv. twee boven elkander gespannen draden, waarvan do bovenste minstens 1.50 M. hoog moet ziin. slaat schijn baar het nadeel, dat door de eerste methode veel meer grond in beslag wordt genomen. Vergelijkende proe ven over ecnige jaren leerden evenwel, dat van gebogen aangebonden frambozen op gel ijk e oppervlakte grond» beduidend meer vruchten" werden geoogst dan van'recht op aangebonden planten. Waar men in kleir.D tuintjes heel weinig ruimto heeft, kan men door plaatsgebrek de beste methode soms niet toepassen en moet men recht aanbinden, zelfs misschien de f:-ambozen op pollen kweeken, waarbij men door 'l plaatsen van een ho. pjl binnen in do struik het licht zooveel mogelijk toelaat. Hef op eerstbesch reven wijze aangelegde bed is zoor gemakkelijk in onderhoud. Uilloopers, die te ver uit hel midden opsdhic'.cn schoffele men dadelijk weg. Var» de -andere worden die. welke men oordeelt wel te kunnen missen voor het volgend jaar. eveneens tijdig verwijderd (eventueel voor jonge planten geliezigd. Zoodra dc oude twijgen uitgebloeid zijn, knippe m-.:i ze omstreeks Augustus weg. Al deze handelwijzen be vorderen .sierk den groei van het aanstaande vracht boot. 's Winters hinde men van de jonge schcutcM. die tot een lengte van pl.m. J.50 M. worden ingeko.!, flv> oot> over man, rijk a;a.n geld en, goed, jrijk aan, vrienden en met veel inzicht van, vele zaken. ',En ook hij was gelukkig, zooals 'n menseh, die een gezond verstand en 'n goed humeur heeft, tusschen 's jmorgens en 's avonds en soms 's nachts ook nog Wel, gelukkig kan wezen. Als zijn buurman zei. dat Iets wit was, terwijl h ij voor zijn ziel wist, dat 't Jswart was, da,n zei hij vriendelijk, maar overtuigend; I £|"Je vergis je, Kees; 't is zwart!" En als Kees dan glboos werd en zei: „Ik zal je verdorie bewijzen. I l|dat 't wit, is!" en in dit bewijs faalde, 'dan werd h ij SÊjöiet boos, maar lachte welwillend, omdat hij wist, dat 'dwalen menschelijk is. Dan liet hij er zich niet op voorstaan, dat hij 't toch wel bij 't rechte eind ge- •g2$ad had, maar zweeg verder over 't verschil van in- !2'cht, en verhoogde, schijnbaar zonder dit zelf te l()tWeten' ZJï11- eigen geluk en dat van anderen. Zoo sprong liij om met zijn vrouw en zijn kinderen,, met gart<2Ön vrienden en, zijn knechts, en bewees in ieder op- hebt te zijn 'n man, wiens ziele-evenwieht niet ver gert, stoor d wej.d 0f gemakkelijk verstoord kon worden, hij was 'n, gelukkig man, gelukkig alsechtgenoot frambozen. Er zijn maar weinig vruchten, waarvan de rationeele - - teelt zoo gemakkelijk cn dankbaar is ais van dc f.am- iu groote samenkomsten, en toen ik ze hoorde spre- boos. In veie burger.uin-jes neeïnt deze heerlijke vrucht i keu, wist ik, dat zij hun verstand verloren hadden. Ik een bescheiden, vaak wei wat a! Ie besehcidên plaatsje I hoorde zwijgen na aangeda.au l©ed, na miskenning in. Zoo gaat hel met planten, waarvan de ervarin» <>$- j na ondervonden bitterheid en onrecht, en zag den Joerd heeli. dat het taaie gewassen zijn. die met°\\ei- grooten hoop samenscholen om kruishouten en brand- rug of geen zorgen toch nog wat lekkere vruchten op stapels op te richten- Maar dat zwijgen was mij 'n -leveren. gouden prediking van onaantastbaar Geluk, die over De framboos is niet kieskeurig op zijn grond. Wan- de hoofden der menschen heenging, omdat de menigte neer deze maai- voldoende los is l-ji gedurende den j de prediking van het zwijgen niet kan verstaan. zomer, met name in Juni tegen hel zetten der vruch- En, nu weet ik, dat ©r 'n groot gevaar bestaat in ten, nog behoorlijk van water voorzien blijft, dan wii den omgang van menschen; 'n groot gevaar, om zich- de framboos er wel groeien. Men vindt haar dan ook zelf te verliezen, eigen ziel kwijt te raken en te rui- zoowel op gecultiveerden heidegrond als in de zware len voor iets,wat dien ruil niet waard is. Nu weet ik, klei. 't Spreekt evenwel Vanzelf, dal "de voorbereiding dat eigen Waarheid meer waard is, dan de leugen van den grond voor de teelt van frambozen noga! wat van tien anderen; dat éen vriend meer waard is, dan verschilt, naarmate de bodem bestaat uil zand, dan i de vriendschap van de halve wereld en "n huwelijk wel uit zwaarderen grond. iets heeü vies, als het niet geheiligd is door alles Op zandgrond, die vaak van nature los gmoeg is, zal begrijpende, alles vergevende, ailes toewijdende liefde; zeer diep bewerken van den grond alleen daarom ge- j iets heel vies en, ongehoord schandelijks, al waren, schieden, wijl het de gelegenheid opent het bed te er tien burgemeesters en vijf en twintig pastoors, vermengen met stalmest, waardoor het waterhoudend' dominees of rabbi's aan te pas gekomen. En 'het is vermogen zeer wordt bevorderd. Bovendien brengt men alleen door den leugen van den waan en der c-on- door deze handelwijze veel plan ten voedsel aa'i:, waar-! ventie, dat deze Waarheid het doordringen belet. Maar voor de framboos zeer dankbaar is. Aan varkens mest de Waarheid niettemin, is er. Nu weet ik, dat 't wordt voor dit doel gewoonlijk de voorkeur gegeven.! de besfe aan. zoodal de twijgen ouderlingen afstand van J2 a 1 snijdt de andere wee. Men bemeste jaarlijks hc! bed. mest. aangezien bij 't inspi'ten va wortels zeer beschadigd worden en met per are 10 K.G. sirp K G zwavelzuren ammoniak en 2 K.G. i Ri'omlen kan het super doo- ren 12 K.G. slakkenmccl worden ve.w., an den Chili. gevaarlijk is zich door menschen te laten voortdu wen op wegen, die eigen voeten weigerachtig zijn te gaan, zooals ik weet, da;t 'n visch in 't water en 'n vogel in de lucht thuis behoort. „Alles ist versc-hie- den", maar elke verscheidenheid heeft hare natuurlijke rechten. Laat ons gaan waarheen het lot ons brengt, naar China, naar Engeland, naar vriendschap of huwelijk, naar de wei of naar den stal, laat ons kinderen Gods of kinderen van den Duivel wezen, gaande naar den Hemel of naar de Hel, ma^r laat ons ZELF gaan; niet gedrongen, geduwd, gestompt door anderen. En laat ons onze eigen Waarheid meenemen; eigen waarachtigheid en eigen overtuiging is meer waard, dan het geloof of de twijfel van tien ande ren, Dan sluiten wij geen vriendschap, die leugen is, en zuilen wij geen huwelijk sluiten, dat teleurstelt. Ook goede paard en mest en koemest zijn geschild. Op vele zandgronden zal het toedienen van wat kalk den groei en vooral liet aroma der vruchten zeer bevorderen. .Men geeft dan ongeveer 20 K.G. per are, waarbij men er voor wake, dat de kalk een igen lijd voor of na dc bemeshng met stalmest wordt aangewend. Teneinde het verlies van s;ikstof te 'voorkomen, mag kalk nooit boven den grond in 'aanraking kernen met stalmest. L Ook beer zou men bij den .aanleg van een frambo zenbed kunnen gebruiken, doch. alleen ter .voorziening in plantenvoedsel. met toevoeging van per are onge veer S K.G. Slakkenmeel of supe.phosplraat en -1 K.G. patentkaii. en dan nog alleen op gronden, welke reeds veel humus bevatten. Voor een flinke hu.nusvorming binnen korten lijd is de boer niet geschikt. Daarom blijft mor aangewezen op den gewonen, stalm.es* KECLAKIES. is éen der verschijnselen van nierziekte. Doch er zijn ook andere verschijnselen die op nierziekte wij zen, zooals: waterzuchtige zwellingen, doffe pijn in de lendenen, lendenjicht, blaasaandoeningen, bran dende- of zanderige urine, graveel of steen, rheuma- tische pijnen, zenuwhoofdpijn, duizeligheid, blazen on der de oogen, onzuiver bloed, onophoudelijk dorst, hartaandoeningen, zwakke en voortdurende vermoeid heid, ontsteking der blaas. Deze verschijnselen vertconen zich gewoonlijk niest alle tegelijk, doch bij eiken nierlijder treden er ecni ge op. Wanneer zich kenteekenen als dc bovenge noemde voordoen, kan het zijn dat uw- ziekte zich roede verder uitgebreid heeft dan gij vermoedt de nieren kunnen cel na cel vernietigd worden en do blaas verliest misschien plotseling de macht oia do urine op geregelde tijden af te scheiden. Foster's Rugpijn Nieren Pillen genezen deze kwa len. doordat zij de urinewegen zuiveren, zij versterken en heelen de nieren en blaas, en helpen de nieren om het urinezuur en de verdere schadelijke stoffen die de bovenstaande verschijnselen en ziekten veroor zaken, uit het lichaam te verwijderen. ZIJ bereiken de oorzaak der ziekte, daardoor zijn de genezingen duurzaam. Let er op dat gij de echte Foster's Rugpijn Nie ren. Pillen krijgt. Iedere echte doos is voorzien van de handtoekening James Foster. Zij zijn te Schragen verkrijgbaar bij den heer J. Rotgans. Toezending ge schiedt franco na ontvangst van postwissel f 1.75 voor éen, of f 10 voor zes doozen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1912 | | pagina 9