le Coöperatieve Zuivelorpisatie. •Weien te kiezen. b h s 3 #1 ii 3 1 b b 8 3 ar Zaterdag 2(5 October 1912. 56e Jaargang. No. 5206. DERDE BLAD. Voor Dammers. fl V—- ik. esi1 B li pi s n 9 m Hf 8 8 B •e) tatrtinsclffl BriBTen. RRCLAMES. en vtii tues en leis jen ing UIT DE PARTIJ. De volgende belangwekkende stand is voorgekomen, in een parlij. gespeeld door J. de Haas met wit legen i éen der ihoofdklassespelera van V.A.D. De afwikkeling i is leerzaam, want men kan nu eens zien, welke eigen aardige slagzetten mogelijkzijn in onregelmatige par tijen. Zwart. Wiïb wm. TM wm Wk l'Li m '"9, m '/mt m ■mz Wat. „Helpt elkander rechtvajudigheid deugd; woont, oti vanwaar uit de wereld geregeerd wordt, dan de „Faust" niet? en Nattban der WHsc" niet? en „Shylock" niet? En indien men ze wel kent. heeft men er <lan niets uit geleerd? En als men er wel wat uit geleerd heef*, schaamt men zich dan niet. zoo tegen recht en billijkheid te ageeren? Zie. ik- WJrt. S™d2r24,'284^J^n °P: 10- 13. 15, '0. °p: 23" V. 31. .32, 33 ,o> Het spel liep als volgt: Zwart: 10—14. muur ondersteunt elkander nooit In onrechtvaardig- ben 'a, vijand van de doodstraf-, om redenen die ik lieid en boosheden. Vreest God en weet, dat God heusch we! motiveer'n kun. al kou de pastoor :n<-- ♦ft streng straffer 1» van het kwaad.» wlen Ik verleden week reisde, di: moeilijk aannemen .Mohammed. en nog minder begrijpen van „zoo'r. verstandig man - Uit het Vijfde Hoordst, van de Koran. als lk wa»; maar ik geloof waarachtig, dat Ik in staat zou wezen tot het uitspreken van n doodvon- „Zlet, oen gebod geef ik u, dat, gij elkander lief- j nis over zulke domme mtiwchcn al» ras- of rods- Jezus. i dionsthaters. Ofschoon mijn haat dan toch niot zou p» i r- i i k i wZ®.n dU> men^che"- maar tegen hun domheid. Of i Aesopus was of De la Fontaine. die de fabel Want ik haat niets, zelfs mijn eigen zwakheden en van den Wolf en het Lam gedicht heeft, weet Lk 1 zonden niet, hoeveel ik daarmede ook al overbracht -niet de mcnschcn schrijven wel eens meer wat heb. en hoeveel verdriet deze me ook al veroorzaakt van elkander overmaar de waarheid ervan is klas- hebben; maar domheid* Zwijg ervan! iets erger* be- sïek. staat or niet! Het zal Tyrus en Sidon verdraaglijker wezen ln den dag des oordeels dan *n dom inensch! nrndneten aan de boeren uit te kceren „Waarlijk. Christus Jezus, de zoon van Maria, i» weten zouden, dat alle godsdk-nrtige menschen Vele hoeren kennen do geschiedenis Velen wétén God» apostel. Geloof dan ia God en Zijn* gezanten om dan maar „gododti nstlg-u- zeggen mot het er van te verhalen hoe de zaken stonden, toen /.ij in 'en zeg nooit: Er zijn drie goden. Doe dit «jet; het uiten van verschillende klanken éenen Naam be den goeden ouden tijd de melk leverden aan d zal beter voor u zijn, want, er is slecht» éen God. doelen? Kent men in die kringen, waar het Gezag spceiualieve Jabriekcn. Deze hecischten toen. bijna on- Christus ver.Nmiu.ddc, niet trotóeh Gods dienaar beperkt in hun kring. De coöperatieve fabrieken waren zijn; doe gij het ook niet. mn, er nog itiet en deden hun tfus geen concurrentie aan. «orapnmeu. Was er nog al eeno andere speculatieve fabriek ju Uit liet 4 ierde Hoofdst. van do Koran, hun omgeving, dan waren de hoeren genoeg „business man' om wel te weten wat een nril kas., en de veehouder trok aan 'l korlsle eind. De melkprijzen waren zoodanig gesteld, dat er nu isl een behoorlijk (vaak onbehoorlijkdividend, reus.ie.uige afschrijvingen op de bezittingen plaats konden vinden, terwijl reserve vormingen niet achterwege bleven. Naas-. I deze lage melkprijzen, werd *J>ussenhuur geheven. ter- Wijl 't melkvervoer eveneens den veehouder op rekening werd gesteld. In tijden van heersohende veeziekten, hebt." b.v. mond- en klauwzeer, wanneer er zeer weinig melk werd geleverd, werd de melkprijs verlaagd, .wegens ongeschikte melk. Hieruit kan men afleiden dat dan niet volgens vetgehalte werd uitbetaald. De vernuftige lezer zal opgemerkt hebben, dat deze schets ccne schildering is van de locstanden in fries land. ccne kleine kwart eeuw. geleden. Sommige dezer factoren zullen nog wel geldende zijn in bepaalde s',re ken ook buiten Friesland. Evenwel er kwam verandering. De coöperatie kwam. Aanvankelijk slechts langzaam opkomende, evenals do vloed langzaam maar zeker opkomt en in zijn stroom, nieuwen voorraad mede neemt, om (Ie oude lang zand of slib met eene nieuwe te bedekken. De coöperatiévé zuivelbereiding kwam, aanvankelijk met medelijden aan gestaard door den welgedanen speculant, die in haar een doodgeboren kindje waande. Zij ontwikkelde zich. werd bestreden, groeide en weinigs jaren waren noodig. haar zoover te brengen, dat zij krachtig den specuïalieven •bedrijfsvorm kon bestoken en zijn macht niet onbe- langrijk ondermijnde. 1 Het resultaat was.' Langzaineihalid niocs'cii de spe- i culatievc fabrieken een hoogeren melkprijs betalen, af- Dit tal cl Wol van Aeuopus^ezeu; «r Sff? mjkten. doch ook hiertob hSell do opkomM de. cofl- althans reeds in zijne <laEcn - hij loefde ln de **- fSSJf' !"J' dlc" Er 6tond 'n lam aan 'n beek te drinken, en terwijl het daar stond, kwam er 'n wolf, die aan den li ooge ren kant der beek ook ging drinken. Hij had plan het laan op te eten, maar fatsoenshalve durfde hij dit niet zoo in eens, zonder reden of aanleiding te doen, en daarom zei hij tot het lam, dat deze het water troebel maaktie. Het lam, dat aan de lagere zijd-a der vlietende beek stond, antwoordde daarop heel schuchter, dat dit niet kon, want dat het water toch niet naar boven stroomde; waarop de wolf weer antwoordde, dat hij geen brutaliteit verwachtte van 'n dier, dat hem verleden, jaar ook al zoo dikwijls hoor het woord van ^Konim^ v-Hai door zijd misdragingen geërgerd had .Verleden jaar, denk dan. dat de Sultan 'n e" lk ,be" •.meneer?!" zei het lam. „toen was ik nog niet eens dvaal-leeraar Mohammed" en Ifonfof geboren!" „Zoo, niet?! Nou. dan was 't je vader volgeling van Jezus (%rfcrtn« wifiïS Ferdinand n of je broer, of althans iemand, die sprekend op je dan ben ik mijzelf volkomen hUtS 6" heet' leek. En nu verdraag ik het niet langer:" En na een *n fataoenlUk mÏTp„ *2?"t fk de" dit gezegd te hebben achtte hij zijn verontwaardi- noem. ander n schoelje ging voldoende bepleit en gerechtvaardigd, om het En voor zulke ezelskoppen zie ik nu al die konin gen en regeerders, al die menschen aan, die den er-nen mensch tegen den ander opzetten, omdat hij óf uit anderen wortel ontsproot of den naam van God adders spelt en uitspreekt; zie ik al die men schen aan, dde altijd 'n reden zoeken oii natuurlijk ook altijd 'n reden vinden, om 'n ander mensch of 'n andere menpchengroep te haten. En als ik dan de proclamatie lees, die de Sultan verleden week aan zijn leger Het voorlezen, en ik Vi/w J iWit: 2722. Zwart: 1014. j waren <le veehouders van de eene malaise in de an- derc overgegaan. De inrichting van hun bedrijf deed Op 1218 volgt wit met 3934 met 'winst. Op hun naar de zuivelfabrieken overgaan, een volgend 21—27 speelt wit 32:21. zwart 16:18,dan wit 3732. geslacht, onbekend met boter- en kaasbereiding, moest zwart 26 28. wit 3933,gewonnen f riïn melk door anderen laten verwerken: dan juist Op 7—11 volgt 22—17. zwart 11 22, wit 32 vart 21:41, wit 36:47. zwart 27:37, wit -18 H zwart a zwart 37 48. wit "aardige damslag 9—34. zwart 1830. wit 253. 2. Wit: 22—17. Zwart: 21—27. r6D Ln antwoord op 1218 of 13IS, zou wit spelen 5 1711 en 3833,. Op 711,. dan wit 2520 en 13934 met dam) op 3. Zwart zag al deze gevaren en speelde 2127, den kende hiermede alles te ontloopen. j zijn melk door anderen laten verwerkendan juist 1 waren zij overgeleverd aan de ongenade van den specu lant. De opkomst van de coöperatieve zuivelbereiding heeft dus voor den boer tot resultaat gehadle. hoogera melkprijzen. 2e. hetere voorwaarden, 3e. mindere af hankelijkheid. .Maar do heleekenis van do 'coöperatieve zuivelbe reiding is voor den hoer hooger dan de hier genoemde voordeelen. lij nel Wit 31 22. 22—18. 37—31. 25—20. 39—33. 43 1. Zwart 12 21. 22. 28. 25. 39. dat wij zooveel waarachtigs ii\ zijn fabelen vinden s'aat ze tot den laatsten, man toe. Laat er niet en da,t zij 'n klassieke waarde hebben, geldend in alle tijden en onder alle volken. Italië, in zijn oorlog met Turkije, is er slecht afge komen,. De menschen, die er buiten stonden, wij Ne derlanders bijvoorbeeld, hoorden den naam „Tripolis", keken er de kaart eens op na, lazen de telegram men, telden zoo nu en dan de dooden eens, hoorden van fusillaties, levend begraven, koppen afmaaien en aödere vriendelijkheden; en als een onzer de vraag deeid de malle vraag, de nuchtere vraag, de domme vraag waarom dit alles geschiedde, dan schoof Deze hoogere betcckenis is vooral gelegen in het meu ous 'n artikel onder de oogen van drie, vier beginsel dor coöperatie. Een veehouder js niet alleen. kolom» dat °hs niet wijzer maakte of we kregen 'n geholpen met hooge melkprijzen, mei beste Jeverings- relaas van duizend en meer woord/en, waarbij we voorwaarden en groote onafhankelijkheid. Wat baten gevoelden, dat we met 'n kluitje in 't riet werden hoojifl melknriizen. wanneer dat alles toch weer moei gestuurd. We voelden telkens, dat, de reden, van al hooge melkprijzen, wanneer dat rülês toch weer moei worden uitgegeven aan pachten. Wat haten, hoog.' melk prijzen, ui (stekende voorwaarden en groote onafhanke lijkheid. wanneer hel bedrijf niet is gesteund- door een zekere male van bestaanszekerheid r 'Dit is vooral „des Pudels Kern' van dc coöperatieve zuivel organisatie. dat booswichtig gedoe 'n heel andere was, dan men ons vertelde. En dan zwegen we maar, nu eens den leven. De Turk is onze erfvijand en wij zullen niet rusten voor wij hem verdelgd hebben." Eit is niet woordelijk. Ik ben mijn, aanteekeningen op reis kwijt geraakt; maar dit is de geestelijke inhoud van beider bedoelen. Menschen, die ln staat zijn dit te vergelijken met den oorspronkelijken tekst, zullen dit erkennen. En nu vraag ik, wie hier „Chris ten" en wie hier „Turk" mag genoemd worden, al thans zooals wij Christenkinderen, de woorden „Chris- tou" en „Turk" hebben leeren verstaan. In de proclamatie van den Sultan is iets, dat aan d-» Bergrede doet denken,; in het woord van den Christen-koning Ferdinand niets daarvan, integendeel: enkel bitterheid, boosheid, wraak. Zoo'r. soort „Christen" was Philips II en Alva en Vargas en al die andere schurken, die meenden, dat gedoopt te zijn en wat wonderverhalen voor historie aan te nemen, voldoende vrijbrieven waren voor het plvg-n van aRerlei misdadigheden. Zoo doen die chris- we maar, iiu eeno een, dan, weer den ander in ons hart gelijk geven,d. beesten in Rusland tegen T»den Maar hij, die niets zei en maar afwachtte, wat en zb Joceu zijn, zoo doet de „christelijke" Nedpri:>p/t verder zou gebeuren, was het verstandigst. sche regeering in Nederlandseh Indië wkir «.u .rl - - - Welue Heuüa •n*Jr»teniDg vao de Inlander»^ 'eèh wonder, L jjoor. .Wei hacl liijl onmiddellijk verlies kunnen voor- c'oöperalieve zuivelorganisalie die v.uagpimten "naar vo lkomen, door als tweeden zet een schijf te offeren; ren, die de bestaanszekerheid van den veehouder verhoo- icn dus 2933 ie spelen en daarna te trachten de gen. Als zoodanig wil ik hier noemen de vorming van Witte schijf op 17 te winnen. Lcdenkapilaal. Voor den oningewijden lezer, moet ik dit eenigszins hreedvoeiiger omschrijven. AVat is Ledenkapitaal.-' Deze vraag mag allereerst gesteld worden. Gew oonlijk hoort men deze voor stelling. Ledenkapitaal is dat bedrag, dat jaarlijks meer wordt afgelost, dan afgeschreven, liet kapiiaal, benoodigd voor de stichting en 'oprichting eèner coöperatieve fabriek wordt afgelost over een zeker aantal 'jaren. Voor deze aflossing is dus geld noodig. dat een onderdeel vormt van de exploitatiekosten. Dit gold wordt nu gevonden op de volgende manier. De bezittingen gaan jaarlijks in waarde verminderen. Voor «eze waardevermindering i wordt do onkostenrekening belast, waas-door geld vrij komt. Dit bedrag is gewoonlijk ontoereikend voos- de j aflossing. Hel resteelende gedeelte vindt men doos- da5 la «ntmivwi Dozft wo; der llUVMlllg. 11V' *W.w. I dc J^den voor nvte goed te schrijven. Deze vvps den pp deze manier langzamerhand geldschieter in hun ciaen" zaak. Stellen _wc een voorbeeld. Het kapitaal eener fabriek is J?.v. f 80.000. Dit kapitaal moet nu dertig jaren zijn afgelost. De fabriek heeft dus na i dertig jaar geen schulden meer aan dealen. Voor wuar- j devermindering is in dien tijcl afgeschreven 50 pet, De bezittingen der vereeniging staan alzoo na 30 jaa i Wanneer ik hier telkens spreek van coöperatieve zui- i - - -J' n^n r mooi stukje partij, vooral om de verschillende velbereiding en coöperatieve zuivelorganisalie clan moet v«ertien dagen geleden, beëindigd met de veroordee- mendis niet in staat de geestelijke meerd< r- m- <he alle aandacht verdienen. Hot _is waaldijk men dit beschouwen als oorzaak en gqvolg. De laatste lm° van ltahë- om gedurende vijftig jaren, jaarlijks -*J dat zwai't door deze 'combinatie vei*- is uit de eerste voortgekomen). Krachtdadig brengt de zóóveel geld. aan Turkije te betalen. -----vn- I Of Europa dit, goed vindt,? Ik weet 't niet; maar soms denk ik, da,t de opsteller van, den, Heidel berg- :,v v' '«"-enjK is, m Kerkgt i „„„c vati h«hhen. als hii 13 ^Jschuwelijk! Meer dan! UIT DE PARTIJ. De volgende slagzet kwam voor in een partij .tus- schen de hoeren V. S. E. met wit en K. Stolp met zwart, beiden uit Wormerveer. Leerzaam is de wijze, waarop zwart op den slagzet Ipcclt. K. STOLP. Zwart. hine m m m V- 33 m PjSjS m m '/zm. km En de Italiaansch-Turksche oorlog is, der zich verzettende Javanen te waaxdeeren het geforceerde kerkgaan der onverschill-ge ofieUren en ambtenaars, die, sedert het Ministerie C br-Kttlijk" is, in kerkgaan 'n voordeeltje zien. Dit zoo v,:il- wie er oauei nmr n slaatje uit te slaan was. verkochten ze hun 6r En,aan,auwelijks is de vrede tussehen Italië en Z13,« hen geweten, hun innigste overtuiging als Turkije geteekend, of Turkije „ordt aansevaileu door °0lt bCKte" hadden al de BaUcau-Staxen tdgel«k. Koninkrijkjes, vorsten- het met deed, heette 'n ..ketter „paga- dojnnietjes die er gisteren nog niet waren en mis- J"st ««..godloochenaar en ai dat moois meer, braeh sr-hien morgen weer van de aarde zullen zijn weg- °P dei1 brandstapel, stieten hem uit zija gevaagd, hebben in onderling overleg, tegelijker 'n ïl?,uld van dlon Man- dle tijd de wapenen, opgenomen, om Turkije de les te lezen, recht te zetten, ten, onder te brengen. Waarom gezegd heeft: „Zalig zijt ge. indien gij weet wat gij doet; maar wee u, indien gij diit niet weet"; die de gelijkenis dichtte van, den verloren zoon en daar mede protest aanteekende tegen alle priesterdwang of priesterïnvloed. en gezegd hee'ft. dat alleen de rci- nen van, hart God zullen zien. Z6o onchristelijk Wit. Lees de- fabel nog maar eens, waarmee ik dezen brief ben aangevangen en dan zult ge "t misschien beter begrijpen, dan ik u met duizend woorden zou kunnen zeggen; want eerlijk gesproken, weet ik er geen Jood en geen Turk, en wie de boeken r'L.r if-rT ook niets van, evenmin als... eentg mensch, even- voIken leest en hun doen tradeRHit 7. ?e min als de „wolf" of zooals hier: de wolven ls tussehen. „Christenen" te leven en hirn^UK^, zelf. Na de losmaking van Bulgarije van het Turk- gezwets aan te hooren. weet wel dat de ChH - sche Rijk, nadat Ferdinand zich als Czaar als nen'* alleen met den naam tevreden riin „kleine Czaar" wel te verstaan had laten uitroe- betrachten ran Jezus' lessen overiaron riaar l zich onafhankelijk had verklaard, Oost-Rumelië deren, die er *n hart en *n geweten on n-ih^ is hij gaan droomen van ook dat Des Sultans en des „Ch rietelij ken" Konings^ tiog op dé balans gedebiteerd! voor f 40.000.- Dit ~be- had ingerekend, drag is dan het z.g. Ledenkapitaal, dal de lejden zich gedeelte van Turkije tn te palmen, waar zoovele Bul- langzamerhand, boven hunnen melkprijs hebben ver- garen wonen, worven. Een ieder, die uittreedt door vertrek, opheffing der boerderij of anderszins, krijgt zijn aandeel hiervan uitbetaald. -Ter voorkoming van misveis!and wil ik hier even opmerken, dat bisschen Aflossing. Afschrij ving en Ledenkupïtaalvorming g?en<?Wei verband bestaat. maaI onwau. 't Js hier echter niet de plaats "dit verder uil ta'werken, troebel, maar is 'n lekker hapje voor den wolf, J— ->is de heele Stand z^'art, 14 schijven op:.3. 4, 8, 12, 13, lo, «ai .6. 18, 19, 21, 23, 25, 26 en 29. Stand wit. li sohijven op: 27, 30. 31, .32, 34, 35, 17 38. -40. 41, 42, 43, 45 en -48. iWit's si>el had het volgende verloop, wit is aan zet achj 1. Wit: 43—39. Zwart: 12—17. Om wit te verlokken op de winst tit te gaan. schijf 2. Wit39—33. Wit loopt in de val. Zwart Wit: 33 32 34 12 18 2-4. 14A' 12. 21. 39. 4— 9. 23—28. 9 29. Dit is de eigenlijke reden van dezen oorlog. De wolf heeft trek in het lam, en omdat *t nu wel 'n beetje bruut is, om dit maar zoo ronduit te zeggen, worden er meer „billijke" redenen gezocht, die alle maal onwaar zijn. Het lam maakt 't water u.et - -1 —air nat 'Ledenkapitaal kan gevormd wbiden door jaarlijks hiervoor een bedrag le rese'weeren. Dit word! geluk kig meer en meer in toepassing gebracht en wel pp aandringen van do organisatie. Melkprijzen en land pachten zijn nauw aan elkaar verwanI. De laatste stij gen regelmatig mei do eerstgenoemde. Dit is voor d'en veehouder een ernstig kwaad. Eenigszins kan men dit tegengaan en daarmede tegelijkertijd een ander doel hereiken. Zijn b.v. de prijzen der producten hocg, dan is h.et een gezonde zaak, een bedrag te reserves- ren voor Ledenkapitaal. Daardoor drukt men eenigs zins de melkpriizen en voor de leden der fabriek vormt men als 't ware een soort van ouderdomsver- la,at aan duidelijkheid niets te wenschen, over. Moet ik hier nog meer aau toevoegen? Ik durf niet. Laat 't genpeg zijn! Ik heb genoeg gezegd. Mis schien te veel! Misschien zijn er menschen. die zich aap den toon van dit schrijven ergeren. Goed! Laat hep zich ergeren,!... en zich belceeren, terug keer n van dien weg van christelijke vertooning. die nie's christelijks meer in zich heeft Ik weet van Een. van wien de overlevering zegt. dat Hij predikende en goed-doende het land doorging en die zulke v<r- toonere van vroomheid voor de voeten, wierp, dat :'.ij waren als „slangen, en addergebroedsel, wit gepleis terde graven, van buit.en wel schoon, maar van bin nen, vol doodsbeenderen en onreinheid"; die v.-aard waren, „dat er 'n steen om hun nek gebonden werd, om verzopen te worden in de zee." Wilt ge u ook hieraan ergeren? Goed, erger En omdat de Bulgaarsche wolf om zooveel mo gelijk bij de gelijkenis te blijven dit Turksche lam niet alleen aandurft, heeft bij Servië en Grie kenland bepraait, om hem bij te staan. En dit gebeurt n,u ook. Maar 't gaat njet van harte. Griekenland bleef liever thuis, net zoo goed als Servië, dat graag terug zou keeren van den in geslagen weg. In Belgrado is men niet wel te spre ken over Montenegro, dat als klein praatsmakertje I en uit zucht; naar populariteit de vijandelijkheden Maar laat die woorden ons "low.,- Vri! - - - ei inkeer breien! t iri, WP_T v,eike reden Ferdi- ea inkeer brengen! Heeft Jezus daan-oor alles gele- 21 16 25 43. 38. 43. (J Slaat wit bij den lden act. mplaats 32 4 onmiddellijk 14 12. dan 'is het verloop 'als volgt S' 4A' Wit32 5. 48 6. 12 12. 39. 21. Zwart 21 43. 19 23. 16 38. Een mooie slagzet (Vervolg van het No. van 30 December 1911 I In het laals'e artikel schreven we. dit do coöpe- bïie dc macht \ran den speculatieven bedrijfsvorm heeft getemperd, en de beslaande fabrieken (speculatieve) ïwingt. een rechtmatiger aandeel van de opbrengst d Éen gedeelte van het inelkgeld passeert hun "beurs ziiQ elkanders vrienden niet! Weet dit wel! En 'n In de middel-ecuwen kon wordt voor hen gereserveerd, en hun'ter hand bondgenootschap van menschen, die elkander bijstaan den. dat daar. waar 'n Turk znn ww JI i— I om een derde te vernietigen, is 'n „complot" en n,eer g'öeide, welk gezegde zou e- In lean niet anders dan ellende en schande brengen over |aiJn over de Christenen on's'jrm -r1! hen, die er aan, deelnemen. kringen? Vele christelijke schrijven wnT1c We zullen elkaar over 'n maand of wat als er ')CT1 neer geschreven, dat hehzurhi tn'"s weer zooveel duizend ma,n vermoord zijn.np; v«„„rar..„„i. .- ^n-. onlrouvv. eens nader spreken. En welke de gevolgen van misdadngen oorlog wezen kunnen, is niet te bereke- i. Hebt ge de plaat van de „Groene" van verleden ■v- o-ovion? Terwiil de Balkan daar aan 't vechten steld bij: een eventueel uittreden uit de coöperatieve vereeniging. Een soort spaarbankboekje, dat ieder lid heeft, wondt telken jane bijgevuld:, mei hun gevorinid aan- deel. zoodat een ieder zijn eigen aandeel 'kan nagaan, 1 waarvoor hifi dan eene zekére rente kriigt uitgekeerd. I H. TII. DE "BRUIN. St. Maartensbrug. Oct. 1912. CCCLXXIII. DE BALKAN-STATEN TEGEN TURKIJE. „Den boozen, is het, gelijk, of gij hun (le waarheid verkondigt, of niet. God heeft lui mie harten en ooren verzegeld, hunne oogen geblinddoekt. Zij zeggen: Wij gelooven aan God en aan het jongste Gericht, maar niettemin trachten zij God en de menschen to mis leiden. Helaas, zij mjsleideri slechts zich zeiven en begrijpen het, niet. Een ziekte zetelt in hunne har ten, en God zal die slechts doen toenemen." Mohammed. Uit het, Tweede Hoofdst.. van de Koran. P-S woordbreuk ondeugden zijn. die speciaal bij de Chrisle- nen voorkomen. Zandt ge ineenen, dat 'men dit in Turkije niet zou weten? Daar heeft'mee '1 aan dcci ire lijve ondervonden en ondervind' meu 'l nog. Als ik 'n Turk was. dan zou ik 't spreekwoord in omloop bren gen,.'n M^isch moet zuinig op zijn kwitanties wezen, vooral wanneer hij zaken doet met Christenen.'" Doe 't hier voorloopig maar mee en wees waakzaam genoeg, dal t op u niet van toepassing zij. II. d. II. nen. week gezien? Terwijl de BaJkan daar aan 1 is, zitten de Europeesche goden: Keizer .Wijhelm. Keizer Frans Jozef, en van uit den hemel dit gade te slaan, den tijd afwachtend, waarop zij er zich mee bemoeien zullen. En indien dit gebeurt...! Arm Europa, dajt zoo overgeleverd zal zijn aan dwaas heid en, willekeur! Men heeft het willen doen voorkomen, alsof deze oorlog 'h. oorlog zou zijn van rassenhaat of gods- j dienstverschil. En menschen, die niets aannemen of ze moeten er aflhans iets van begrijpen, hebben j elkaar bij 't hooren van die verklaring eens aan- gekeken. Rassenhaat?: Is t menschelijk versaand; dan zóo beperkt, dat 't in verschil van ras en af- komst 'n reden vinden kan tot haat? Moeten dan 1 Welen beuken en eiken elkaar óok haten? Godsdienstvcr- publiek heeft een schil'? Hebben we dan zóo weinig begrepen var. wat keur te lu. Men «r.nV kt *7 <Ioör v°° Plato, Christus. Puit». Shakespeure. Voltairc. S.hll-b-nm Jü...,s-I!,;Kn«ale, Ier, Goethe en nog zoovele andere vertegenwoordi- lük ilnnvuiii -^'^eC!V,|tePeiL »a!uur- gers der mengchheid bedeelden, dat we' nog niet doe!:" reini"' uisiui'end %eroo:zaak:»Seen verzwakking, kiezen een uitnemende makhel

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1912 | | pagina 9