r ent ygzft rsSï ssrdELs3^ waas tti!» Voor Dammers. Zaterdag 9 November 1912. 56e Jaargang. No. 5214. DERDE BLAD. De Goöp. Zuivelfabriek Excelsior te Heerbu;owasrd. verloden week Donderdag, mij door 'n vriend toege zonden; heel veel waart?' En ik geloof ook wel, dat de heer H. G. v. d. V.. naar aanleiding van wiens schrijven het artikel ....Kruistocht" of Vrijheidsoor- I Evenals velen van hier cn elders, hebben we gïsler- log" geschreven werd. zich op menig punt vergist middag gebruik gemaakt van het verlof om «leze in- heeft; maar deze oorlog is tot 'n godsdienstoorlog i richting, oen .sieraad onzer gemeente, Ie bezichtigen. „GEMAAKT", en „als dit dan gebeurd- is, opdat de f );t. alpcinvcnc indruk is. ,dat we hier te doen hebben kerels nog maar verwoeden vechten zouden" ik mej tfM1 inrichting op het gebied van zuivelbereiding citeer want zoo schijnt de godsdienst, die dat vee van Christenen en dat vee van Turken er op na houdt, het best bepleit te kunnen worden dan weet ik bij God „ook geen woorden, te vinden, om zulke profanatie te brandmerken,". Is er 'n woord onwaarheid In wat II. G. v. d. N j verder schrijft? Is die sceptische Coburger iets n- ders dan 'n „diplomaat", voor de Bulgaren strijdend, maar zelf „vrij van alle Bulgaarsche smetten"? ge holpen door 'n Griekschen Koning, die 'n Deen is. voor Xoontholland. grootsch cn naar de eisehen tijds gebouwd cn ingericht. Door den voorzitter. tien heer S. Pool en den directeur, den heer Van der Meer. .„ij.-i. ifl dl l) ïr-_,ir ,j„ werden de belangstellenden rondgeleid, waarbij zoovcvi n, .,r ,,.T uv muggen, maar van «II- een verwerd ge^en. S •krijgen, wal vroeger alleen door I kon worden verkregen Er kan gllcvn flpor eigen kriclit worden gevormd, en dan-,oor i. hc beJemmeu'iujcn weggeruimd di vrije «mOviSkeling dezer I; acht zuil voor is ook noodlij, dat bij de op-o top. doch bij bel fijrdiin-.n: «I-s !-\ cn dat het Jeven zalf door eigen p maakt. Tegenwoordig v. emell id 5e»illjkc leven ii der natie iig. «ld allo uogoiijk do a Daar liet bij den imen wordt wdMo vol- n thmricwi. PBPHHHHHPR. der Öij de ontvangst der melk komt deze aan de voor- vl nr«h° «0™,-^!°"™'' °"u,:it <k' k- n der nalk» sleehls zijde in de fabriek om gewogen te worden. De bussen «wonden ,L IhOHZ !,Pvoed;r E-ven éin zijn komen na geledigd te zipi op een schijf om uit te 3J3LJJ' <,L" tb'Svn-' uilen druipen, daarna onder de noordelijke waranda op een coi. o,fln. zoodanig. D- ti;«| inrichting waar ze met heet water gereinigd cn met eder terug, gelijk <la.1rvoo kt historie do Ie- 30, „Zoo is t. licel de wereld rond: al dat ziek is. heet gezond; al dat recht is. heet men krom al dat wijs ip, heet men dom »,Kleenge«iichtjes". Guido Gezette. Neen, niet omdat de dingen rectitvaardig z|jn werd tpoleon gestraft voor zijn drie groote ongerechtig- «TJI kwi<l »W'TOr?«™a^poeida dS'lS'cm is, door Turken begaan te wreken. Is dit de laatste Xa WCfiin ^er melk wordt deze opgepompt naar ka.",cn d,c ov< heer, editie van t Christendom' Of is dit woord „Kruis- deil verkoelen, om vandaar in een aantaf roombakken ft ,2' fVL'rocnï# l"( d" '»ontanviieit tocht" verzonnen, om de zekerheid te hebben de in- te worden gevoerd. Na een half etmaal wordt de melk Mn d'* n,l,e als wvxlanig toekomt stemming van heel de „christenheid" te erlangen? afgetapt, welke door een buis uit iederai bak naar de L, ooti.óvecr achtbare ke .i «Kr nar gevormd Ik ken ze. de vagebonden, en weet waartoe zij met bakken in de kaasmakerij geleid wordt. De room. die - j21 recd,s bij herhaüug «-vormd beeft woorden-geradbraak in hun hallucinaties In staat jn <le rooinbakkcn was achtergebleven wordt door ~L, historie der naüe. Dit is de vrijheid. ,1- M.,criant •zijn! Ik weet ook wat ze met 'n Evangelie en een andere pijpen naar den room hak en vervolgens naar WaJ(,c- ®0,.®ns door Roemer Yissohcr en Pot geweer in hun handen durven bestaan. Ga maar don pasteur" geleid om ze bacterie-vrij tc maken F i 7£° ,,,,lUj,jkt 6c,tlx'kcn(l w-crtl <*n <hc ook voor eens in onze Oost kijken, waar ze de baas zijn! De Yeiwolgens komt dc acDasteuriscerde room in den room-1 J1. .Uczc,le. de krac™ oer poëzie is geweest. Als den, en zullen wy voor de onze gestraft worden Kon!ngin kunnen a!,'wijs maken en die ontva gt koScrcn minrtpr fpniehtmakpnrip. maar niet. mindor «mar. 1 dat gebéurt. dan zil levens ,!c Hollandsciie ..lmtijg. minder eeruchtmakende, maar niet minder smar- 'Jj' "",nv" c r. ko« iw en vervolgens in den roomrijper. om na toevoe- iike wijze Niet omilat er van de aarde tot aan' ,nooit PWartJJdigen of belangloozen ter audiëntie \V ij gjng VJ„ ZIUir te wordin afgevoerd naar de kam, tevens glwSïS' der hielen L IviSbare m de kranten van z«° m001 zo° chr;r boterkn. d r. Na afvoering der karnemelk, wordt zout •htichcid leeft die men onmogelijk kan omkoopèn maar de rapporten, die on-s langs niet offi- aan de boter toegevoegd, waarna ze daor de walsen - «.-«:«nu; nuw k"r,ik"ui,:r2,"kar"™c!k k,?1 r •- l.et k«r«ktw des mehsche», rfjn gai^ch ««lelijk yQoral a]8 M |ezeu staaa ,n ]<et d.,(Uec Han. ■n in éen «oord, enltel kan leven en handelen in jeisblad". dat altijd de daden en het g^doe van opper- verhevenheid slaat, zoodatJ bevlehebbers en legerhoofden tracht te bewonderen, worden afgetapt in de op de melk\vagens sbande bussen.' H. G. v. d. V. bespreekt ook nog een Parijsche De boter wordt naar den boterkdder ver\«x:rd, waar vereeniging van Christelijke dames, onder leiding van ze in vaten of wikkejpapier. alles voorzien van den Mevrouw Juliette Adam en van nog 'n Markiezin, die naam der fabriek, bencvesis het JRijksconlrolemerk, vooi i ger«x;htigh cid. i,Bedolven Tempel". 4>e Gcrcchtightad". Maetjerlinck. Öchoch, daar is al wat over t,e doen geweest! En Mchoon n,u reeds sedert 'n paar weken de vredes- vruchten, niet van do lucht zijn, blijft do oorlog, hier II li daar orutaai-dend kan 'n oorlog óolc nog „ont- w,den"?! hier en 'aar ontaardend in guerillas, jrtdnren. Het gaat lij duizenden en tienduizen- i. Ontvolkte dorpen, ontvolkte steden, zoowel ter t,er als ter anderer zijde. Wat er zich aanrthen^chen ia bevin,dt, zijn vrouwen, grijsaards, kinderen en ■airvon,den. De weerbare manschap toog heen, om te Ihten, om zich te laten afmaken, wonden, kwet- om zich ongeschiktste laten maken voor een ;r gelukkig leven. En zij gingen met bruisend f4(]ed, met vuur van geestdrift in de oogen, met Jaa^apende handen en moedige harten, omom recht te verdedigen, dai n,aar allen schijn zi; 14-Wit het hunne zullen noemen, omdat zijvijf procent van hen niet terug zullen keeren. !\nmj Christenen niet naar Lun christelijke haardste- de Turken niet naar hun moskeeën. Vriendenhanden schreven mij lange brieven, om J hun instemming te betuigen met piijn voorlaat- Rn brief den 373sten waarin ik de fabel iet ^haalde van den wolf en. het lam en waarin ik Christenen beschuldigde van onchristelijkheid. lendenhanden ook schreven mij lange, brieven, zon- mij lange eourajiiten-uitknipsels, om mij te over als Tgen van dwaling. Tegenover de plaat van de „Groe- van voor veertien dagen, waar bazar-figuren van ^^rdinand, Nikita enz. hun ovenvin,hingen toeschreeu n aan Holland, staan artikelen van de „Daily .ws", prenten van „Punch", artikelen van de „Ma- V' en van 't „Handelsblad", 't Is hetzelfde ge- •AMïreeuw en het zijn, dezelfde leugens, die de bé- Idiging van eiken, oorlog voorafgaan. Het goed cht van de eene partij wordt bepleit door dezen dat van de andere partij doop die. Geen mensch goed, of hij heeft zijn vijanden; geen misdadiger Ujjjjip slecht, of hij heeft zijn vrienden en vindt nog ""üi 'n advocaat, om zijn booswichtigheden te beplei- Zouden dan de Turken die niet hebben? Zouden ——n de- Christenen, die niet hebben? Om al dat ge- __ologeer geeft 'n verstajidig mensch niets, 'n Be- SBegeling en een verontschuldiging weegt bij hem ^nsn zwaar. Waarheid en recht zijn nu eennlaal ik zeg: Goddank! njet afhankelijk van men- aelijk inzicht; en ik wil hier even d,e oudë spreuk herinnering brengen, dat de waarheid maar zelden begeerte of het eigendom is geweest va,n den boten hoop, doodeenvoudig omdat die niet bij mach- j is haar te beoordeelen of te waardeeren. De groote (op eet om dan maar „eet" te zeggen en 8 (kt leugens als klokspijs en ze smaken haar als jetar en ambrozijn. En wie er van walgt en de leu- D In als zoodanigerkent, gaat door voor 'n zonder- [g. Als ge grooten, aanhang wilt hebben, blijf dan kg bij den, grond en verzet u niet tegen, de a,lgë- pene opinie; en als uw. tegenstander u door zijn jLarheid en waarachtigheid och de baas zou bllj- heydt weer met üollandsche natuurlijkheid celijkce- sleld worden, die eens als kracht teil goede aan t geluk «Ier natie zelf heeft gewerkt. Tot zoo Lang echter moet uexarnauciK woro«\?dïl °nVCr ,u voIks" opgepompt naar de daarvoor bestemde kuip. welke met V 1 ""dnnks alles wat «hit bewustzijn nog twee weikuipen van reusachtige groote op «ren bewegen, als kracht, yier sterkte in slillusd 1 én wei karntanelk kanSi I?ro.u,wSl,JS* V-^r 1 wcx)rd des profeten, maar zich ten doel stelt die vereeniging wel te ver- aflevering of verzending gereed^ gemaakt wordt, staan om de Christel ij ke gewonden in dezen Yan uit de kaasmakerij wordt ae wei afgevoerd naar oorlog te verplegen. God beter 't! Hoe durven ze den weikelder om vandaar langs een leiding in de de woorden uitspreken en neers«ïhrijven?! Is 't niet centrifuge terecht te komen, waar cr do bolei" wordt erg genoeg, dat er „christelijke" scholen, „Luther - uitgehaald, terwijl de wei wórdt opgepompt naar de sche brei-inrichtingen", „Roomsche armverzorging" j reeds straks genoemde kuipen. en andere vertooningen van blameerende christelijk- i Yoorts bczidiligden we de ruime perskamer en pckel- heden saamgesteld worden? Moeten ze nu ook nog kaancr. benevens de praklisch ingerichte bewaarplaat sen voor de kaas. Boven bevinden zich vergaderzaal^ kantoor en labo ratorium, terwijl ons buiten nog werd aangewezen een reusachtige tanK van beton, waarin al het fabrieks water gezuiverd wordt, voor het in de $loot wordt af getapt. Een flinke directeurswoning en woningen voor personeel voltooien hel geheel, dat er in één woord keurig uitziet. En van en voor wien deze schoone inrichting? We hadden, dit kunnen gewaar worden, indien we ons Dinsdag eens voor een half etmaal onzichtbaar had- den kunnen maken om ongemerkt getuige te kunnen I zijn van de feestelijke bijeenkomst der leden, Direc- 1 teur en personeel met hunne vrouwen, in de met groen en bloemen versierde vergaderzaal. Een aan gename taak moet het den heer Pool, voorzitter, ge- weest zijn, daar voor den eersten, keer een haxtelijk welkom te mogen toeroepen aan al de leden met1 hunne dames op slechts 4 na, aan Directeur en ver- I der personeel, waarvan voor een goed deel mee het welslagen dezer coöperatie afhangt, aan Dr. Schejj, i 1IKW die eens in rustiger tijden lot vollen bloei zal herleven. En daer slae geluck toef J. KLOOTSEMA. PARTIJ gespeeld in den ouderlingen wedstrijd van de «Liniv. ..Constant' te Rotterdam, tusschen de heer en G. Wou denberg (wit) én N. N. (zwart). Zwart hij zoo'n in-droevig iets, als 'n oorlogsveld is, uit zondering en verschil maken? Is 't wonder, dat H. G. v. d. V. aan het einde van den zin vraagt, „of die Mohammedaansche jongens, dan maar ad majo- rem Christi gloriam crepeeren moeten" De heer V. d. V., die zijn artikel uit den vreemde schreef, en ik, wisten niets van elkander af. Toch wezen wij beiden op 't versdiil van toon in de toe spraak van den Koning en in de proclamatie van, den Sultan. Het Handelsblad, daaraan toe zijnde, schrijft: „Het feit alleen, dat zij dat is die proclamatie uitgevaardigd vjerd, bewijst wat van de Turksche soldaten verwael^SPwerd." Prachtig hè?! Dit is nu ec-ht-oh fistel ij ke tactiek, en als ge nu wilt weten, hoe prachtig de christelijke daden met deze christelijke theorieën en tactiek in denzelfden pas blijven, dan zeg ilc nog eens: „Ga maar eens in onze Oo9t kijken en vraag er de lui daar maar eens naar! 'n Bijbeltje, 'n geweer en 'n flesch jenever is 't voornaamste wat die „arme, ver blinde en verdwaasde afgodendienaars" aan. de Chris tenen te danken hebben. Het Bijbeltje werd hun ver- den zuivelconsulent voor Noordholland, die klaard door lui, die er zelf niets van begrepen, met de ultnoodiging had aanvaard voor het bijwonen de- het geweer werd hun voorgedaan hoe men 't gauwst zer feestelijke bijeenkomst. Ongetwijfeld was het 'n 'n mensch om zeep stuurt, en de jenever diende, om rwoohd uit het hart en naar het hart, waar door den gewetenswroeging over een en ander te voorkomen, voorzitter de beste wenschen voor Excelsior werden *°- 18. 22. 23. en 26 'n Mensch, die halt' sikker is, is gauw overmanden uitgesproken. Stand wit, 17 schijven op; 24 >1 31 omver gepraat. De Bijbel en de flesch zijn dan ook Meegejubeld hebben daarna stellig alle harten toen 41, 42, 43, 4G tot 49. 7 in sommige krlngèh- van llejveylede bij elkandergaan door een aantal jonge dames een welkomstlied werd lot dusver is de partij zonder bermlde f()),i waarvan we de tekst niet machtig hebben, a} if dan ook de stand van Wit verreweg belor 1' Wit !SïrW s„cJ'jvon op: 2. 3. 3. 7 tot 13, .34 tot 39. 15 behiooren. evenals kerksch en onbetrouwbaarhedwat gezongen, aan zwart. die ook „kerksch" zijn. Eu «lie zijn. er, Goddank, nog na geici0nken, toen een rondgang door de fabriek daarbij behoorende dekJun/'vórmt i i velen. Zij zun het „zout der aarde zij zijn „de werd gemaakt en het wil ons toeschijnen, dat on- van zwart aan den zwakken vlcin^l si ukken steden op den berg' niet zoozeer door hun kerlcsch- der de aanwezigeu wel enkeien nog geweest zullen 'l'XWxlat zwart de fout K?,, T f?P?,U1U^* heid maar door hun betrouwbaarheid. zijn, die het zich niet konden voorstellen, dat ze X™ 7—11. 6—11 te spelen wK L "'P.'aaU. „Er is haast geen zin in het schrijven van deij zich bevónden in h u n eigendom, immers toch voor 11 U "U aan arnd" [•neer V. d. V., kermt het I-Iandelsblad, „die niet een deel, daar allen gemeenschappelijke ei gen,aars zijn. om tegenspraak roept." Maar het heele arUkel Tan. We kunw ons voonrteifea, dat men zicll na het Handelsblad kan weersproken worden door de roadgang iopgewekte stemming aan tafel heeft ge* vraag. wa,t Turken of andere onbeschaafde geslachten en Let heeft by ons verwondering gewekt, toch wel ooit van de Christenen, hebben kunnen, da|t cerst v0r m midtoaaekt w scheiden werd ge leeren Wat leereni bijvoorbeeld de Joden van hen daollt. Dat bij gMeil% samenaiin de tongen los- en wat hebben de Christenen de JckIot nu >U eeuwen kw meni harUg. woord werd gesproken, ook en eeuwen voor- en aangedaan? Men>henhaat, ntets dat yoor de hand d0 anders: In Rusland pogroms: In Du tachland vergn^- yaa 0]M y(jr y,e ons b kdn doch mee. zing en miskenning van de knapste koppen! Zooveel nen het kort 0r te m06 laax geleden in Frankrijk de miidaad tegen Dreijfns dat' d«r"den Di^tew. 7iteen"'wërd 'het omdat hij n „Jood was, om niets ander Heef grootfc, be]ang van coöperatie, goed ingerichte coöpe- het ontwakerfd mensch-bewustójn daar lande de raU(. landbouwgehied. speciaal ooï voor de zui- m a W «fedR^d. toen yolbereIdin NoordhoUan4. Fries!ai& is in dit op rij de kloosters teeg ruimde? Wat staat do Kerk 7jcb provin<Je verre vooruit. Vöor 26 jaar wi bit ^De^eugen steunt teu^iT'en waAkt 'voor haar j en de keele christelijke afgoderij dan nog meer te daar s]echts éen coöperatieve fabriek, thans zijn bij ^lt. De leugen steunt de teugen en ^a^KLjooi naai j wacitón alg w„ voortKaan onze hersenen tegelijk ,lo„ RnnH un),MlAtAn sft faHr.teken. verwerkend dé! de eene gauwdief voor den ander, blieke opinie is de grootste leugenaarster, die er totdat De I wachten.. a,ls wij voortgaan onze hersenen tegelijk den Bond ^„gesloten SO fabrieken, met onze harten te zuiveren van dwaling en zonde. ]k loJuiOO koeien. Getracht w .er, me er 1 met onze harten te zuiveren van dwaling en zonde? - omdat zij weet, dat zij liegt en niet opzet 0£ bonken de Christenen, dat God het werk Zijner .Q a 8 koeien. Getracht werd duidelijk te £k om toch in godsnaam miar niet aaSen' te 1 kanden laat varen?! dat Christus het niet bij het J^Slete zutï^SlJ^ kien voor 'n „Mevrouw Warren", die haar ,be-elnln '«1 cooneratleve zuivelfabriek, leze verhouding legt Sa de twee zonen, waarvan de een tot zijn vader zei, .- dat hij in den, wijngaard zou gaan arbeiden en het piet deed., en de ander, dat hij niet wüde gaan op bevordering van eigen belangen; im en ging?! Denken zij dat?! Nu dan vergissen zij zich! l f eze fabriek is uw fabriek, de bereide zuivel God is geen grapje en godsdErnst geen gezelschaps- TnVn/®!'Zaak is dö uwe- spelletje, waarbij het sojns oogluikend^ wordt toege- k door Dr' ScheiJ werd met warmte gesproken maar opent daardoor de gelegenheid "aa opbrengen van 9—14, met 13—19 J acht het dus beier 31-3Ïmc spelen a' Zwart: 23—28. Wil; 34- 38- V -30. ■33. gelZ^JISde„1^£mcde dc Wit: 45- De beste. 14- 40. Zwart914 14—19. Wit 3Q_91 *„V a7°' ce" ,sluk verJics geven door 3i.enz- A,s ^varl uit de opsluiting wü geraken komt een bedreigde gcliijf door 13—19 en 18:9 enz op veld 28. 4. Wit; 30—25 5- 25 34. 0. 34—29. Zwart 19 30. 10—14. 3— 9. lijf" verbergen, moet, om niet uitgeworpen te wor- In door lui, die nog veel gemeener zijn dan zij is. lo is het! Zoo doen Turken en, Christenen, zoo doen Jcialisten en anti-revolutionnajren. zoo doen allen, i in groepen samenkomen, om de slechtheden, te- pken. Waar men begint 'n catechismus op te stel- ■p, daar wordt de'i i oorzit/terszetel ingenomen door ^inschenhaat, door Eigengerechtigheid, door UifsluT- verpletterd -worden. ig, door Zoobraafzijnwij, Zeogemeenenverdwaaldzijn- Balkan, zoowei ono dieanderen. Maar ik zeg u, dat ze 't liegen! Zij zijn noemande Christenen. Wat denken d -- moord-.naais ,oade weM voorgesteld, et braver en die anderen zijn niet gemeener. Wat Y k braver zijn, zijn zü braver als individu, en wat derer zode? Wat denken zi, wel? Welen zU n« nog e anderen gëmeener zijn, zijn deze gemeener als D'et- daf ïan 'f^611 en "ngerechlighe,,! Cftividu. Nooit als groep. Elke groep is in eigen for- voorlgez^te lengen en ongerechtigheid iile veroordeeld, als zunde niet in staat tot waar- m kaa ""«"i E" *at verwachten z„ daar dan ering van ander mogelök heter inzicht. yan? De Turken weten, dat z.j lillen als zij men- schen gaan slacditen onder den strijdkreet „Voor -Waarom ik dit alles schrijf?! Adah «"t4 J iCiris«,,g Omdat ik boos geworden ben. Omdat ik wenschte, veten, dat moord en doodslag in strud is met het ,t die opgenoemde brief niet zoozeer gelezen, iv vaa un Cod-Va4er. Jt wel begrepen was geworden. Omdat 't mij.!, Maaf ?'e *">n kea b,?lden n ™aI,t<!l °m nduit gezegd, niet schelen kan, wie er in dezen1fSÏÏL hedoelln^n te verbergen, temag «riog gelijk heeft, de misdadige Turk of de mis- kdige Christen- Ik weet maar éen ding en dat is, ,t men niet ha,d moeten vechten en dat men niet coöperatieve zuivelfabriek, deze verhouding legt sïan j ad, toen hij de gelijkenis dichtte van alIe de„ pijcht op tot volledige! samenwerking, mogelijke. Op 510 of 1520 of 14— 20 waarvan de een tot ^üjn^ vader zeb bevordering der belangen van de fabriek, wat 7fl„ d me' 6011 ,o£ nieer schijven winst. 13 19 tc-nde Waarheid en Gerechtigheid, en. wie Hem be spot en Zijn dienst ontheiligt, die zal door die beide Zoowel in Turkije als in den zoowel onder de Turken als onder de zich over het groote belang der coöperatieve zuivelfabrie ken, en spr. wees er op, dat een hoofdvoorwaarde voor welslagen is, te zorgen voor degelijke producten. Ten slotte zij nog meegedeeld, dat door éen der leden in een A. B. C.-liedje op humoristische wijze, den loop der zaken, de wording der fabriek betref- Het kind en de school. XXVII. Yorming van de kern der natie. (Vervolg). Hoe de kern der natie gevormd wordt De raag is. of ze eigenlijk wel gevormd kan worden. Want de kern der nalie beslaat van huis uit en hoeft een eigen structuur, die van af Maerlant tot Guido Gezclie steeds dezelfde gebleven is en waaraan van buiten af niels werd veranderd. Haar bloed is dikker dan water. Moet jciyjcu zou de besle voortzetting geweest zijn voor, zwart. 7. Wit35—30. l'Uslckend! Zwart lieefl nu geen enkelen goeden zet. Zwart: 14—20. 39. 7. 8. 9. 10. Wil -34. -25. 3. 28 39 30. Vo^Ls<xd spel "mI dc parlij mj* STAM} EEXJiR PARTIJ. Zwart heid behoort zulk Mohammedanisme en zulk Chris tendom van zich af te schudden, als zijnde het groote beletsel om „Mensch" te wezen. Er is bij al dat ©veel jongens en mannen had moeten laten af- i °stentatisch kerkelijk en geloofsgedoe maar heel wei- er dus veel over do kern der naüe gesproken worden: aken en verminken. Had het veel eeDrezcn Christen- i ni« te bespeuren van geest en waarheid, wat Chris- Zeker, soms moet er aan de kern der natie worden ,m neen ander voorbeeld van ehrieteliikheid aan de tus °nlo3malielijk aaa vroomheid verbond. Maar in herinnerd, (lodl overigens heell Alaelcrjinck geen on- *g UtoterSTS bèw^inl kan 4® menschhefd niet b 1 Ij e j. leven, -gelijk, als hij zegt. dat er ook dingen rfjn waarover t aan de tanden toe' Doen de Turken iets anders omdat zij in strijd ia met het diepste van zijn wezen, moei worden gezwegen. Behoort dan de kern der na- mltot lïortSeM d^hntaSuïï^voiïS? e?'-"». dat 't commando om te echie- 'ie mogelijk lot deze dingen In ieder geval behoort bben dlThristtnen eSTte TurSi l^a^deS^ÏÏ d«ode>h didt «erwtaan en niet nitg^ d» kern der nalie lot het wezenlijke leven, dal ook zwachten ot «^sche^VanriTzÏÏf voerd zaJ worden- En dit zal niet gebeuren, omdat door onlliouding kan worden bevoi-derd en dal nog trw achten ot te eisdien.den tgeeow zeU doen^ verren hemel woont, dit nooit van bovenaf gegroeid is. lerw. 1 het nimmer langs m kcïS^n tet iXÏ dta niet langer zal gedoogen! 'n God, die zdo ver van kjinzlmeligen weg kan ontslaan Overal, waar een ken, Ageert uitx vw^aS Chriï "na woont en zdo tot vertwijfeling toe op zich laat der mte jeorgamsmrt wordt door.Treemda» mvloed. n Antonlomaar al de zich rondom hem verdrin- ftnetië", inl i Turk la dn deze de Sbylock uit „de koopman van 1^er ëëëtoëgaër ''n Öëd, "dle";isë w w kurstmaligen weg kaS ontstaanOvémjwaar een kern pond vleesch begeert uit t lichaam van den, Chris- ^^m^kan G^d Set gètenJS! <';n>r WOTdf deviatie zelf gedesorganiseerd, en de vraag H Antonlo; maar al de zich rondom hem verdrrn,- -*••- -1 Êde en schelden,de Christenen hadden hem dat moois st geleerd, en toen, hij al hun gemeenheden inde en ze ook in praktijk bracht, toen zeiden ze: "at 'n fielt!" Schurken, die zij Overspe l-s. dieven,, valsehe vrienden, die, ofschoon ze rijk aren, met hun, allen geen kans zagen hun ongeluk— igen vriend te redden, uit de handen van 'n moor- ïnaar. Daar ziet 'n Christen nooit kans toe! En s er onder tien duizend gedoopten éen voorkomt, e het doet, dan kan hij van de rest der gedoopten duidelijk HoJlandsch heit „raka" hooren, al heeft ristus dan ook gezegd, dat hij, die het uitspreekt, omdaz cm cp 'n gex-iea daE«oadër pTaaVg^pt.' 40^ 6 SCtijvai °P8' 10 33 en God is groot, dan dat Hij znika laaoden zou Sï ttZ STS Sland wji, 6 schip-, behoeven. Eu met omdat God 'n vrwselljk God I» i~J §eykc'm dcr nalid bevordert «oden Joor - - en „uiet omdat do dingen rechtvaardig zijn, werd 0pv0edii«, die levens debat toelaten Napoleon gestraft voor znn drio groote ongerechtig- „.formklceding en v^cschvoedinc en over gioote heden en zullen wij voor de onze gestraft worden op fiezinncn r ^al ze groeien vanaf den katheder? ^il de mmder geruchtmakende, maar njot minder smartelijke wrezmU® sterker worden door methodisch wuze. Niet omdat er van de aarde tot aan de gewei- slöid.ondcr«ijsDo„; Fransch en Nuttige Handwer- veu der hemelen 'n onweerstaanbare gerechtigheid k Q[ m0Lm door Padvinders Ik bedoel hier Abel leeft, die men onmogelijk kan omkoopèn of van haren .rocnior) fe mJQQr st bn<lvmfi>re t or, i s Devoroertt worden door De heer 6. ^"'fiotteSin^Vnid^15, i8' -i9 cn 50- die tevens debat toelaten op de volgende aardige wiize- won «fhvtvdino pn rtvpr otnnlp Zwart: weg afbrengen. Maar omdat de geest en het karakter des mensch en, zijn gans«4ie zedelijk wezen in éen vz.o.a yvzn. 6X"6", uem uij, uie net. ututiJieeu-L, -w-oor(j) eilkei kan leven en handelen in de Ger ch- jhuldig zal zijn aan het helsche vuur, want daar zijn tjgheid." minder bang voor dan voor hun portemonnaie. Daaraan ontbloeit de mondigheid der volken? daar- Er staat veel waars in het; Handelsblad-artikel van iQ verzinkt de willekeur der vorsten. H. d. H. Tasman niet, maar ik bedoel Padvinders van 't mo derne 1,'vpe. jnet korte broeken en chocolade-Iable:- ten en «lie <^n sergeant tot spelleider hebben. Wit; 42—38. 37—32. 32—28. 49—44. 45—40. 40 16. Bij het beschouwen 10—11. 8—12. 14—19. 40 49. 49 23. Zal de spontaneïteit des volks bevorderd worden vai. j... door organisaties van allerlei aatdf Of door hoogopgc- ?p' Wl( inplaats van 42 voerde techniek: Door stelsels, theorieën en imitaties? 44spelen^^door 50-14, E"n zullen we voortaan door methodiek kunnen >er- zwart 34 43 van /boven aangegeven slcliinis s van 42-38 ve3 zwart 1014. v.it wit 15 34 en later

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1912 | | pagina 9