Sisciiliifiii li WriWi.
tl verf assen
Weien te kiezen.
Briera Bil Engeland-
üFirmaH S.OLQECK»
Firma HS.GL0ECK,
en op maat.
Jicht.
3 KLEEDERMIKERH,
LAAT. hoek BÖTERSTRAAT,
KLEEDFRM ÏKERS,""
LAAT, hosk.BöTERSIRAAT
Magazijn van Heeren=
Jongeheeren= en Kinderkleeding,
Zondags tot 1 uur geopend.
Gemengd Nieuws.
Donderdag 28 November 1912.
56e Jaargang. No. 5223.
TWEEDE BLAD.
Londen. 23 November 1912.
't ls soms een twijfelachtig genot in een groote
stad te wonen. Voornamelijk als je van. den eenen
kanl; naar den anderen, moet. Komt het er niet op
aan, hoe vlug je 't doet dan is het nog wat, maar
moet je van het uiterste Westen in een uurtje naar
het hartje van de City of nog verder naar het Oos
ten, dan kom je voor een ernstige moeilijkheid te
staan, die alleen op te lossen is, met behulp van
een diepen greep in je portemonnaie.
We weten allen, dat tot een, van de gewone mid
delen. van verkeer hier de bus behoort. Er is een
groote maatschappij, diie ook verscheidene on,der grond
lijnen beheert, en die een zeventig a tachtig buslij
nen door Londen en, die voorsteden laat loopen. Zooals
we in Amsterdam spreken van lijn 3, of lijn 14 (er
zijn er geloof ik, niet meer dan veertien), maken we
hier gebruik van bus 3, of'bus 50.
Ze hebben iets voor en iets tegen, die bussen, of
beter, éen diing voor en verscheidene tegen. Ze gaan
vlug, veel vlugger dan de trams, maar daar is dan,
dunkt me, ook al het goede mee gezegd. Wat ze te
gen hebben, is, dat er maar vier en dertig menscheu
an en op kunnen, waarvan er zestien, warm en droog
zitten, en achttien in den regën (tenminste in dezen
tijd van het jaar). Die gelukkige zestien zitten erg
warm, want hoewel er zoogenaamd plaats is voor acht
op elke bank, kun je er met zijn zevenen net fat
soenlijk ademhalen. Nummer acht wordt dan ook
gewoonlijk met allesbehalve vriendelijke blikken ver
welkomd, als bij den bus binnenstapt.
Maar dat is h'èt ergste niet. Er gaat geen dag
voorbij, waarop de kranten hier niet steen en been
klagen over het steed6 grooter wor.dend gevaar, d«.t
de bussen opleveren- Een zekere! mate van gevaar voor
wie er in zitten, en een groote ma,te voor degenen,
die er buiten zijn. Vooral tegenwoordig, nu de stra
ten zoo glibberig z;jn. Een paar dagen geleden, toen
ik zelf van een bus gebruik maakte, passeerden we
een anderen, 't Ging hard, den heuvel af (Londen
is nogal heuvelachtig) en ineens ston.d de ons pas-
aderende bus dwars op de, gelukkig breede str
De chauffeur was verplicht geweest snel te rem
men, om niet door een auto heën te rijden, die uit
een zijstraat kwam, en heel weinig had het ge
scheeld, of de bus was gekanteld. Dit liep nu goed
af, maar het aantal keeren, dat het verkeerd af
loopt, is zeer groot. Een dame in onzen bus moest
precies weten, hoe allee was gebeurd, en onze con
ducteur was van de mededeelzaamste soort. Of het
aan den chauffeur lag, vroeg ze. Ja, maar meer aa»
de wegen. Kon het met onzein bue ook gebeuren? Ja.
de conducteur zou niet weten waarom, niet; evengoed
mogelijk van wel als niet, deelde hij haar mee, alles
behalve tot haar geruststelling.
Dat er zooveel ongelukken met de bussen gebeu
ren schijnt evenwel ni|e.t de schuld van de directie te
zijn. Kort geleden werd, na een ongeluk met doode-
lijken afloop, ook een van de directeuren voor den
rechter geroepen, en die verklaarde, dat de gemid
delde snelheid van de bussen twaalf mijl per uur
is, d.i. ongeveer achttien KM. Nu, auto's, die met
geen grootere snelheid dan achttien KM. per uur
gaan., zullen, de meeste ongelukken niet veroorzaken.
Bovendien wordt een bepaalde tijd voor de stopplaat
sen gerekend. En. dit leek me een uitstekende bepa
ling, een chauffeur, die binnen, den bepaalden tijd
aankomt, wordt geschorst, terwijl een, die te laat
aankomt, niets wordt gezegd, en zelfs niet wordt ge
vraagd, naar de oorzaak daarvan* Dat je dus soms
bussen als bezetenen langs de straten van de voor
steden ziet slingeren (want dit is 'het beste woord
er voor) schijnt aan de chauffeurs te liggen,, die
misschien naar hun schaftuur verlangetn.
Ik zei straks, dat op elk van de twee banken i n
de bus acht personen kunpen zitten (of hooren te
kunnen zitten), en dat er hoogstens plaats is voor
zeven en een half. Eergisteren zat ik in een bus,
waar nog éen pla,ats binnen in was. Een heer, die
buiten stond, zag dit, en vergenoegde zich al bij
het vooruitzicht, droog thuis te komen. Van boven
van de bus kwamen verseheïdenen naar beneden, om
uit te stappen, terwijl meneer geduldig stond, te
wachten, zeker /van zijn plaats, want hij was deeanige,
die er in wou. Eindelijk waren, de bovenpassagiers
uitgestapt en kori; de wachtende instappen. Eén ding
had hij evenwel /.iet gezien, en dat was, dat een der
van bovenkomend en, genoeg had gekregen van den
regen en naar binnen was gekropen, het eenige vrije
plaatsje innemend. Ik had het heele geval gezien en,
wachtte met spanning, en eenig medelijden, <gr de
rest. Daar kwam hij binnen. n,iet aarzelend, zooals
iemand, die kijkt, of er'plaats is, nuf ar zelfbewust.
Een vriendelijk glimlachje naar twee naast elkaar zit
tende dames moest heteekeuen: kom, sekil\wat op;
ik kom er tusschea, en toen, overtuigd, dat ze op
geschikt zouden zijn. viel hij neer. Nu is het een
absolute onmogelijkheid om plaats te maken, voor
negen op een bank. Gevolg: onze heer kwam te bit
ten op de knieën van/beide dames. Nog eens keek hij
welwillend lac.hendi omwaarom, maakt u geen plaats f
dames? Maar hij zag twee gezichten, die1 het uit
proestten; vlug ging zijn nu verschrikt gelaat l^ngs
de banken, negen telde hij, en een, twee, drie
was onze arme passagier met een rood gezicht de
bus uit, om de rest van zijn reis boven in dep regen
Over de oiwlergronditreinen heb ik al eens gespro- xooi>i'gttigE MIJNONGELUK IN
ken, en de trammen zijn, hier al net zoowat als in
FRAN-
Holland, behalve dat ze reusachtig lang zijn. en ook
een bovenverdieping hebben, die als- rooksalon dienst
doet, zooals bij ons het voor- en achterbalkon. Maar
dan blijft nog over het vervoermiddel, waarop ik in
het begin zinspeelde, de overal tegenwoordige taxi.
Deze week heb ik daar tweemaal van moeten ge
bruik maken, andere had ik het niet gedaan. Je ziet
ze overal, waar je komt, soms éen, die staat te wach
ten op een vrachtje, soms tien, soms twintig. Duizen
den snorren er door de straten,. Ze bicden plaats
vier personen en heel wat bagage en zijn vlug, zoo
lang er geen agent voor staat met opgeheven arm.
Maar ik vind, dat al het, genot van Je rit bedorven
wordt, door een wijzer, die er binnen, in zit, en je
met onrustbarende snelheid vërtëlt, dat je rit van
stuivers (want dat is het begin) vermeerdert tot
tien. tot een shilling, twee, drie, vier, enz. shillijngen.
't Moet heel gezellig zijn, dunkt me, als het er niet
op aankomt, maar ik moet zeggen, dat ik een rit van
dertien shilling met zeer gemengde gevoelens maak.
Toevallig las ik van de week iets over de verdien
sten van de chauffeurs van deze taxi's. Een groote
vergadering was door hen belegd, en, om het publiek
niet geheel en al in ongerief te brengen, werden den
eersten avond drieduizend taxi's op stal gezet, dan
konden den volgenden avond een volgende driedui
zend aan de beurt komen. De chauffeurs klaagden op
deze vergadering steen en been over de eigenaars
der taxi's. Zij, de chauffeurs, krijgen, naar het schijnt,
een vierde van de opbrengst, behalve de fooien,
maar moeten zelf hun benzine betalen, en, wat erger
is, ze moeten die koopen van de eigenaars, die daar
heel wat schijnen op te leggen, en bovendien van
plan zijn, de prijs ongeveer anderhalf maal zoo hoog
te maken. Geen wonder, dat een protestmeeting werd
gehouden, en het publiek, dat "Donderdagavond uit,
den schouwburg kwam, moest het met drieduizend
taxi's minder stellen daai gewoonlijk, wat een voor
deeltje was voor de bussen en treinen natuurlijk.
Nu, ik kan me voorstellen, dat een heele majssa chi
que dames en heeren dat zeer ongerieflijk vonden.
Maar wat mij betreft, ik heb liever een auto met zijn
vier-en-dertjgen en noem het een bus, waarvoor ik
enkele stuivers betaal, dan een alleen, of mot zijn
vieren, die me nog meer shillingen kost.
Ingezonden.
Geaehie Rédacüe;
Reeds maakten, enkele berichten melding van de
zoo noodlottige mijngasont ploffingen in een der
steenkolenmijnen van de Compagnie du Nord d'Alajs
te St. Martin-de-Va!galgue6, waarbij niet minder dan
24 arbeiders om het leven kwamen,
De ontploffing bad om éen uur des morgeus plaats
op een diepte van 260 meter, waar een honderdtal
arbeiders aan het werk was. Het grootste gedeelte
dezer arbeiders was, even voordat de ontploffing
plaats had, vertrokken, zooda.t nog slechts 25 man
waren achtergebleven.
Ora twee uur des morgens verschenen de civiele en
rechterlijke autoriteiten van Mont-Pellier, gewaar
schuwd door den brigadier der gendarmerie te St.-
Martiu-Valgalgues op de plaats des onhcils. Voordat de
autoriteiten bij de mijn waren aangekomen,, waren
reeds verschillende pogipgen in het werk gesteld om
de nog in de mijn zijnde arbeiders te redden. Maai
men had echter slechts éen arbeider naar boven
kunnen brengen, een zekeren Jules Chazal, die, na
een weinig tot zich zelf te zijn, gekomen, het vol
gende over de ramp verhaalde:
„Het was éen uur 's morgens, toen ik plotseling
aan de lucht, die mij omgar, bemerkte, dat ergens ïn
de mijn zich mijngas moest ontwikkelen. Bezorgd over
het lot van mijn kameraden, snelde ik vooruit, in dé
hoop hen te kunnen redden. Onderweg kwam ik mijn
schoonbroeder tegen, die mij toeriep:
„Gauw terug! Er is niets meer aan te doen. Je
blijft er zoo in!"
Niettegenstaande deze waarschuwing liep ik door.
Plotseling ggevoelde ik. dat mijn. ademhaling belem
merd werd en stortte ik op den grond neer. Hoe lang
ik daar gelegen heb, weet ik niet; ik denk een uur
of drie.
Op een gegeven oogenbük hoor ik iema,nd zeg
gen:
„Zijt gij het Chazal?"
„Ja," antwoordde ik.
„Hoe maakt ge het?"
„Niet al te best," was mijn antwoord.
Het was mijnheer Durin, de mijningenieur, verge
zeld van mijnheer Védrines, den mijnopzichter. Zij
hieven mij op, droegen mij naar buiten, waar ik spoe
dig weder opknapte. Het is een wonder, dat ik nog
leef, en ik dank het aan mijn krachtig gestel, dat ik
zoo weinig nadeel ondervonden heb van mijn lang
durig verblijf in de verstikkende atmosfeer."
Na aankomst der autoriteiten werden de pogingen
tot redding krachtig voortgezet. Men vond echter
slechts lijken, een-en-twintig. Drie arbeiders bevinden
zich thans nog in de mijn.
Welke ontroerende tooneelen, hij den ingang der
mijn plaats grepen, is met, geen pen te beschrijven.
Telegraaf.
EEN ZELDZAME VERZAMELING VAN PIER
PONT MORGAN..
j Behalve twee verzamelingen, die zich beide in
Fransche museums bevinden, is de eollectie oude hor-
Vcigun mij een klein plaatsje ia uw veelgelezen
blad. Bij voorbaat nn/n uank.
'I Was Zonoaguvonu, de maaai scheesi helder en
vol en licl haar heerlijken g.aus gaan over \clduit
en wegen. Twee meosuaua u-pen wande.end lo ge
nieten van haar hoeriijK liuftl bi üe nachieujKO sliue
lluistereiKl, lieidewoorüjes sprekend, gingen zij. verder, loges van, Pierpont Morgan misschien wel de uitge
dij en zij. Heerlijk pratend over dc mooie vreugdevolle breiidste en zeldzaamste die zich in particuliere han-
loekonisi, waren zij verrukkelijk blij ia het samenzijn, bevindt. Van deze collectie is een catalogus ga
alleen. zonacr dal iemand hen zag, alleen tltó maan. drukt, waarvan de oplage slechts 80 exemplaren be-
h/e maan, die hun blijde gezichten koïi gadeslaan, draagt. Vijftien exemplaren zijn gedrukt op echt
lachtle /.achtte over hei zoo gelukkig zijn van twee perkament, 20 op Japanseh perkament en -J5 op kost-
menschenkinderon. baar papier. De illustraties zijn nauwkeurige facsi-
Zoo, lot elf uur in den nacht. Deun...f miles van de kostbaarheden en gedrukt in de kleu-
Hij had zijn meisje naar huls gebracht, maar ging ren van, het metaal, goud en zilver. Ook de imitatie
zelf nog niet, ging zelf nog niet naar huis, om ui.con van het emaille is buitengewoon effectvol. De auteur
te genieten van de gedachte aam een paai uurijes samen- van deze catalogus, dr. Williamson.. heeft er zich toe
zijn met zijn aijei liefste. Hij was toch eau jomgen en gezet de Engelsche, Fransche en Duitsehe fabrikan-
aan at om elf uur naar bed. op Zondagavond, dat kon ten van deze zeldzaamheden na te sporen en aldus
niet en hij" dacht na waar Inj heem zou gaan. Plots den catalogus gemaakt tot een eneyclopaedie van
kwam hem in de gedachte. dat er nog „pnjsbilju. ten' Europeesche horlogemakers, vol nauwkeurige en uit
was. Zoo'n hartstochtelijk liethebber als hij was van gebreide bijzonderheden, als nimmer te".aren gepu-
biljarten, zou ie dat dan voorbij laten gaam, geen den- bliceerd.
ken- aan. Het oudste exemplaar van deze horloges in, Enge-
'iien minuten later stond (lij met ^ïjn kameraden land is een van circa 1571 geteekend W. A.. waar
om het biljart, hij had deelgenomen aan den slnjd. schijnlijk het werk van William Anthony, van wïen
.Met een ijver en liefhebberij, alsof zijn leven erv-an ai- men geloofde, dat hij de maker is van het uurwerk
bing, ging hij aan 't stootem. Hij maakte punten, dal dat door Henri VIII aan, Anna Boleyn op den dag
hel een lust was om aan te zien. Eu 'l slot van den van'haar huwelijk werd ten geschenke gegeven. Een
strijd wasdat hij een prijs had gewonnen. ander horloge wordt toegeschreven aan Bartholo -
Een mooie eend kwam hem toe. meus Nusano, bekend als de klokkenmaker der Ko-
Daar moest op gedronken worden, port werd |re- nïngin in 1582 en van James I van 1590 tot '93; dt
sleld. en hij dronk en de vrienden dronken op liet wel- lederen, kast van dit horloge doet vermoeden dat he
zijn van dei: prijswinner. Maar zoo was het niet genoeg, diende voor de reis. Een dergelijk uurwerk, doch i;
nog een glas port wqjxI besteld en dat was voor.... oè -metalen kast is geteekend „Michiel Nouwen, Lond n".
eend. een Antwerpenaar, die zich te Londen had gevestigd.
Zoo gebeurde liet ie Nieuwe Nicdorp, geachte lezers Het eenige exemplaar van de hand van David Ram-
dat op Zondag 21 Nov. 1912, ecu jongen man, in do say Ls een ovaal horloge in metalen kast, rijkelijk ver-
kiachi van. zijn leven, een arme wee.iooze eend een sierd met Limoges emaille voor een van de Reymonds.
glas porl in den bok heef (gegoten. Het beest kromp van Bijna al de vroegere horlogemakers zijn vertegenwoor
pijn en vloog van wanhoop zijn beul in 't geiau! tol di«d met. prachtige ..exemplaren, een is er van onge-
g:oole vreugde van de omstanders j veer 1633, door N. Vallïn, dat ten geschenke werd
Zoo, na eif uui in den nacht, door een cn dcnzelfden gegeven aan den hertog van Beieren bij gelegenheid
mensch. van zijn investituur als ridider van den kouseb\nd, het
gewonnen. Het belang van deze stemming ligt fa do
omstandigheid, dat Lansbury. die als socialist in het
Lagerhuis zitting had en van zjjn zetel afstand hart
gedaan als candidaat voor vrouwenkiesrecht fun
geerde. Dit is de eerst© maal dat de keuze van eet»
candidaat geheel afhing van de vraag vóór of tegen
vrou wenk iesrecht.
STORM IN ENGELAND.
Dinsdag woedde over geheel Engeland en Schot
land een geweldige orkann uit het Zuid-Westen, di»
groote schade heeft aangericht, en zelfs menschepv
levens heeft geëischt.
In Noord- en Zuld-Wales zijn alle stroomen buiten
hun oevers getreden. Menschen en vee zijn daar ver
dronken.
De telegrafische verbinding met Ierland. Schotland,
en het Noorden van Engeland is verbroken.
Men vreest dat verscheiden schipbreuken hebben,
plaats gehad. N. R. Ct.
Binnenlandsch Nieuws.
BREEZAND.
Het buitengewoon ongunstige weer In aanmerking
genomen, was de gezellige vergadering van de Nuts-
vereeniging „Vriendenkring", welke Dinsdagavond in.
de groote zaal van den heer Borst gehouden werd»
goed bezocht.
De vice-voorzitter, de heer Broers opende met een
hartelijk welkom de bijeenkomst en deelde mede, dat
de voorzitter, die de „bijdrage" op zich genomen bad.
en de heer Müller, die de lezing zou houden, tot
zijn spijt afwezig waren. Gelukkig waren de lieer en.
mej. Crevelid uit Alkmaar we! aanwezig. Dat deze 'iv
vorigen keer goed bevallen waren bewees wel de op
komst. Ze hadden nu echter de lang niet gemakke
lijke taak, bijna een geheelen avond ie moeten vul
len. Ze hebben dit echter op uitstekende wijze ge-
da,au. De aanwezigen hebben volop genoten en wa
ren steeds geheel aandacht. Den geheelen avond
hoorde men geen hinderlijk gebabbel of andere druk
te De voorzitter was dan ook wel de tolk der verga
dering, toenhij^den heer en mej. Crevelid een harte
lijk tot weerziens toeriep. De heer Zon zorgde oj>
uitstekende wijze voor begeleiding en voor muziek in,
de pauzen. Ook hij had een zwaren avond en eet*
dankbaar publiek.
OüDKARSPEL.
Onze vroegere plaatsgenoot.! de heer C.
thans ambtenaar ter secretarie te Muiden, ia
noemd tot gemeente-ontvanger dier gemeente
VAKSCHOOL VOOR KAASMAK ERS.
Maandag 25 November had het eindexamen van dea
tweeden cursus van, de te Hoorn gevestigde Vakschool
voor Kaasmakers plaats, in tegenwoordigheid van de
Regelingscommissie, den Inspecteur van het Land -
bouwonderwijs dr. Van der Zande, en afgevaardigden
van het Hoofdbestuur der Hoil. Mij. van Landbouw,
den Bond van Zuivelfabrieken, den Provincialen Boe
renbond en den Bond van Kaasmakers.
Alle leerlingen verkregen het kaasmakersdiploma,
te weten: H. Belie. Dirkshom; P. den Bezemer, Mid-
den-Beemster; K. Haan, Grosthuizen; Jb. Haker Dz
Schellinkhout; K. Kalf, Jisp; P. Keetbaas. Hem; N.
Koning, Zuiderwoude (gem. Broek in Waterland);
Th. Kwantes, Assendelft; K.: Mienes, Akersloot; .Tob
G. Potgiesser, Hensbroek; Jb. Wijn, Beemster.
bet-
RECLAMES.
eten te kiezen is een uilneniende zaakhet
pub:iek heest een goede keuze gedaan, docr haar voor
keur te hechten aan het Hunyadi Jünos-Ri terwaler.
boven de talrijke andere purgeerwateren. Het natuur
lijk Ilunyadi Janos veroorzaakt geen verzwakki:
doch reinigt uitsluitend.
Toen heb dk mij zelf afgevraagd: Jüugtl! JeugjcV
waai gaat gij heen.-' Hebt gij niets mooiers, niets schoo-
ners, niels edelers te doen r ls het niet genoeg dat gij
zelf veralkoholisecrt r Is hot niet genoeg dat uw ka
meraden en vrienden verpest worden r ls hel niet ge
noeg dat uw vader en moeder verdriet hebben!
werd onlangs opeen veiling te Parijs verkocht voor
10.000 gulden.
Alle vroegere groote Fransche uurwerkmakers zijn
vertegenwoordigd: Angouleine, Agen, Blois, Lyons
Rouen, enz. Buitengewoon kostbaar is het kruisvor
mig horloge, vervaardigd door Charles Cusin (circa
angslig zijn als zo u uil zien gaan r Is het niet genoeg I 1580—1000.). r*n wien wordt gezegd, dat hij de hor-
-1 -- t r„ ,W ,1.»I loge-industrie in Zwitserland invoerde. Een mooi
achthoekig horloge, gezet in een kast van bergkris-
tlat duizenden flintermannen ton onder gaan, dat millioc
nen vrouwen cm kinderen honger en gebrek lijden en
jong sterven r Is dat alles niet genoeg? Moet er nog meer
leed komen door dien alles verpestenden alcohol r Moet
gij ook nog wecrlooze dieren beinvloeden, martelen
en pijnigen met dat vocht, enkel en alleen om uw
vuile hartstocht bot te laten vieren r Bahl Schaam
u voor zoo iets. v
D. SMIT Az.
Nieuwe Nicdorp. Nov. 1912.
tal bevindt zich in deze verzameling van Nicolaas
Bernard (circa 156090), terwijl een ander van den-
zelfden maker een is van de zes bestaande horloges,
die versierd zijn met Limoges emaille waarvan er
zich drie in de collectie van Pierpont Morgan bevin
den. Tel.
OM HET VROUWENK IESREHT.
Bij de tusschentijdsehe verkiezing in het district
Bow te Londen heeft de unionist Blair 4042 en Lans
bury 3291 stemmen gekregen. De unionist heeft dus
Jicht, gewoonlijk beschouwd als hei uitvloeisel van
ren zwaar leven, vindt dikwijls haar onmiddellijke»
oorzaak in hot urinezuur, hetwelk door de verzwakte
nieren en blaas niet uit het lichaam wordt afgevoerd,
riet kan zich als een onoplosbare stof in di gewiieh-
ten nestelen en wel dikwijls in die van den groo'ej*
teen. Ongelukkigerwijze gaan aan deze kwaal niet al
tijd waai-schuwende verschijnselen vooraf, zooals rug
pijn, slechte spijs verte i ing, roodgekleurde urine met
een bezinksel gelijkend op slof van baksteen, genemd-
hcid tot buikloop of verstopping, hoofdpijn.
Gewoonlijk komt de crisis des nachts, de patiënt on
dervindt dan een onhoudbare pijn in den grooten teen,
pijn als van oen lievigen beet, .gloeiend. Deze crisis
kan overslaan op het hart enz, en zeer gevaarlijk
worden.
Het is daarom noodzakelijk bij opl.redcn van ver
schijnselen als dc bovengenoemde om onmiddellijk iit
te grijpen teneinde gevaarlijke gevo'gm te vermijden.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen herstellen de gezond
heid en kracht der nieren en blaas, zoodal het urine
zuur geregeld wordt verwijderd en verhinderd wordE
dat het kristalliseert en onoplosbaar wordt.
Te Schagan verkrijgbaar bij J.
Rotgans, Molesstraat C U. Toe-
zendiag geschiedt franco ra ont-
vaugst van poatwiaeel a f 1.75 voor
één, of f 10-voor doozen-
Ifrscht de echte Foster's Rug-
rijn Nieren Pillen, weigert 0Jke
doos, die niet voorzien is van
nevenstaand handelamerk. (3?;
Alkmaar, Tel. 212.
Eigen werkplaat»
een a.h. magazijn.
Alkmaar, Tel.212.
Éigen werkplaat
sen a.h. magazijn.
Ingericht op Hollandschen grondslag. Degelijke Stoffen. Soliede bewerking. Verkoopsprijs in juiste verhouding tot de qualiteit.
Enorme sorteering gemaakte - KI Voor onze afdeelino Kleedisig 9 Onnninlifnit in T/inr]onlr]nn<Rn^
J, voorrnditi.
in dc iaaiEts cn meest elegante modellen g| VOO« fadig,
Onze Jongensjassen munfen uit door
goed passen en smaakvolle bewerking.