Sisciiliifiii li WriWi. tl verf assen Weien te kiezen. Briera Bil Engeland- üFirmaH S.OLQECK» Firma HS.GL0ECK, en op maat. Jicht. 3 KLEEDERMIKERH, LAAT. hoek BÖTERSTRAAT, KLEEDFRM ÏKERS,"" LAAT, hosk.BöTERSIRAAT Magazijn van Heeren= Jongeheeren= en Kinderkleeding, Zondags tot 1 uur geopend. Gemengd Nieuws. Donderdag 28 November 1912. 56e Jaargang. No. 5223. TWEEDE BLAD. Londen. 23 November 1912. 't ls soms een twijfelachtig genot in een groote stad te wonen. Voornamelijk als je van. den eenen kanl; naar den anderen, moet. Komt het er niet op aan, hoe vlug je 't doet dan is het nog wat, maar moet je van het uiterste Westen in een uurtje naar het hartje van de City of nog verder naar het Oos ten, dan kom je voor een ernstige moeilijkheid te staan, die alleen op te lossen is, met behulp van een diepen greep in je portemonnaie. We weten allen, dat tot een, van de gewone mid delen. van verkeer hier de bus behoort. Er is een groote maatschappij, diie ook verscheidene on,der grond lijnen beheert, en die een zeventig a tachtig buslij nen door Londen en, die voorsteden laat loopen. Zooals we in Amsterdam spreken van lijn 3, of lijn 14 (er zijn er geloof ik, niet meer dan veertien), maken we hier gebruik van bus 3, of'bus 50. Ze hebben iets voor en iets tegen, die bussen, of beter, éen diing voor en verscheidene tegen. Ze gaan vlug, veel vlugger dan de trams, maar daar is dan, dunkt me, ook al het goede mee gezegd. Wat ze te gen hebben, is, dat er maar vier en dertig menscheu an en op kunnen, waarvan er zestien, warm en droog zitten, en achttien in den regën (tenminste in dezen tijd van het jaar). Die gelukkige zestien zitten erg warm, want hoewel er zoogenaamd plaats is voor acht op elke bank, kun je er met zijn zevenen net fat soenlijk ademhalen. Nummer acht wordt dan ook gewoonlijk met allesbehalve vriendelijke blikken ver welkomd, als bij den bus binnenstapt. Maar dat is h'èt ergste niet. Er gaat geen dag voorbij, waarop de kranten hier niet steen en been klagen over het steed6 grooter wor.dend gevaar, d«.t de bussen opleveren- Een zekere! mate van gevaar voor wie er in zitten, en een groote ma,te voor degenen, die er buiten zijn. Vooral tegenwoordig, nu de stra ten zoo glibberig z;jn. Een paar dagen geleden, toen ik zelf van een bus gebruik maakte, passeerden we een anderen, 't Ging hard, den heuvel af (Londen is nogal heuvelachtig) en ineens ston.d de ons pas- aderende bus dwars op de, gelukkig breede str De chauffeur was verplicht geweest snel te rem men, om niet door een auto heën te rijden, die uit een zijstraat kwam, en heel weinig had het ge scheeld, of de bus was gekanteld. Dit liep nu goed af, maar het aantal keeren, dat het verkeerd af loopt, is zeer groot. Een dame in onzen bus moest precies weten, hoe allee was gebeurd, en onze con ducteur was van de mededeelzaamste soort. Of het aan den chauffeur lag, vroeg ze. Ja, maar meer aa» de wegen. Kon het met onzein bue ook gebeuren? Ja. de conducteur zou niet weten waarom, niet; evengoed mogelijk van wel als niet, deelde hij haar mee, alles behalve tot haar geruststelling. Dat er zooveel ongelukken met de bussen gebeu ren schijnt evenwel ni|e.t de schuld van de directie te zijn. Kort geleden werd, na een ongeluk met doode- lijken afloop, ook een van de directeuren voor den rechter geroepen, en die verklaarde, dat de gemid delde snelheid van de bussen twaalf mijl per uur is, d.i. ongeveer achttien KM. Nu, auto's, die met geen grootere snelheid dan achttien KM. per uur gaan., zullen, de meeste ongelukken niet veroorzaken. Bovendien wordt een bepaalde tijd voor de stopplaat sen gerekend. En. dit leek me een uitstekende bepa ling, een chauffeur, die binnen, den bepaalden tijd aankomt, wordt geschorst, terwijl een, die te laat aankomt, niets wordt gezegd, en zelfs niet wordt ge vraagd, naar de oorzaak daarvan* Dat je dus soms bussen als bezetenen langs de straten van de voor steden ziet slingeren (want dit is 'het beste woord er voor) schijnt aan de chauffeurs te liggen,, die misschien naar hun schaftuur verlangetn. Ik zei straks, dat op elk van de twee banken i n de bus acht personen kunpen zitten (of hooren te kunnen zitten), en dat er hoogstens plaats is voor zeven en een half. Eergisteren zat ik in een bus, waar nog éen pla,ats binnen in was. Een heer, die buiten stond, zag dit, en vergenoegde zich al bij het vooruitzicht, droog thuis te komen. Van boven van de bus kwamen verseheïdenen naar beneden, om uit te stappen, terwijl meneer geduldig stond, te wachten, zeker /van zijn plaats, want hij was deeanige, die er in wou. Eindelijk waren, de bovenpassagiers uitgestapt en kori; de wachtende instappen. Eén ding had hij evenwel /.iet gezien, en dat was, dat een der van bovenkomend en, genoeg had gekregen van den regen en naar binnen was gekropen, het eenige vrije plaatsje innemend. Ik had het heele geval gezien en, wachtte met spanning, en eenig medelijden, <gr de rest. Daar kwam hij binnen. n,iet aarzelend, zooals iemand, die kijkt, of er'plaats is, nuf ar zelfbewust. Een vriendelijk glimlachje naar twee naast elkaar zit tende dames moest heteekeuen: kom, sekil\wat op; ik kom er tusschea, en toen, overtuigd, dat ze op geschikt zouden zijn. viel hij neer. Nu is het een absolute onmogelijkheid om plaats te maken, voor negen op een bank. Gevolg: onze heer kwam te bit ten op de knieën van/beide dames. Nog eens keek hij welwillend lac.hendi omwaarom, maakt u geen plaats f dames? Maar hij zag twee gezichten, die1 het uit proestten; vlug ging zijn nu verschrikt gelaat l^ngs de banken, negen telde hij, en een, twee, drie was onze arme passagier met een rood gezicht de bus uit, om de rest van zijn reis boven in dep regen Over de oiwlergronditreinen heb ik al eens gespro- xooi>i'gttigE MIJNONGELUK IN ken, en de trammen zijn, hier al net zoowat als in FRAN- Holland, behalve dat ze reusachtig lang zijn. en ook een bovenverdieping hebben, die als- rooksalon dienst doet, zooals bij ons het voor- en achterbalkon. Maar dan blijft nog over het vervoermiddel, waarop ik in het begin zinspeelde, de overal tegenwoordige taxi. Deze week heb ik daar tweemaal van moeten ge bruik maken, andere had ik het niet gedaan. Je ziet ze overal, waar je komt, soms éen, die staat te wach ten op een vrachtje, soms tien, soms twintig. Duizen den snorren er door de straten,. Ze bicden plaats vier personen en heel wat bagage en zijn vlug, zoo lang er geen agent voor staat met opgeheven arm. Maar ik vind, dat al het, genot van Je rit bedorven wordt, door een wijzer, die er binnen, in zit, en je met onrustbarende snelheid vërtëlt, dat je rit van stuivers (want dat is het begin) vermeerdert tot tien. tot een shilling, twee, drie, vier, enz. shillijngen. 't Moet heel gezellig zijn, dunkt me, als het er niet op aankomt, maar ik moet zeggen, dat ik een rit van dertien shilling met zeer gemengde gevoelens maak. Toevallig las ik van de week iets over de verdien sten van de chauffeurs van deze taxi's. Een groote vergadering was door hen belegd, en, om het publiek niet geheel en al in ongerief te brengen, werden den eersten avond drieduizend taxi's op stal gezet, dan konden den volgenden avond een volgende driedui zend aan de beurt komen. De chauffeurs klaagden op deze vergadering steen en been over de eigenaars der taxi's. Zij, de chauffeurs, krijgen, naar het schijnt, een vierde van de opbrengst, behalve de fooien, maar moeten zelf hun benzine betalen, en, wat erger is, ze moeten die koopen van de eigenaars, die daar heel wat schijnen op te leggen, en bovendien van plan zijn, de prijs ongeveer anderhalf maal zoo hoog te maken. Geen wonder, dat een protestmeeting werd gehouden, en het publiek, dat "Donderdagavond uit, den schouwburg kwam, moest het met drieduizend taxi's minder stellen daai gewoonlijk, wat een voor deeltje was voor de bussen en treinen natuurlijk. Nu, ik kan me voorstellen, dat een heele majssa chi que dames en heeren dat zeer ongerieflijk vonden. Maar wat mij betreft, ik heb liever een auto met zijn vier-en-dertjgen en noem het een bus, waarvoor ik enkele stuivers betaal, dan een alleen, of mot zijn vieren, die me nog meer shillingen kost. Ingezonden. Geaehie Rédacüe; Reeds maakten, enkele berichten melding van de zoo noodlottige mijngasont ploffingen in een der steenkolenmijnen van de Compagnie du Nord d'Alajs te St. Martin-de-Va!galgue6, waarbij niet minder dan 24 arbeiders om het leven kwamen, De ontploffing bad om éen uur des morgeus plaats op een diepte van 260 meter, waar een honderdtal arbeiders aan het werk was. Het grootste gedeelte dezer arbeiders was, even voordat de ontploffing plaats had, vertrokken, zooda.t nog slechts 25 man waren achtergebleven. Ora twee uur des morgens verschenen de civiele en rechterlijke autoriteiten van Mont-Pellier, gewaar schuwd door den brigadier der gendarmerie te St.- Martiu-Valgalgues op de plaats des onhcils. Voordat de autoriteiten bij de mijn waren aangekomen,, waren reeds verschillende pogipgen in het werk gesteld om de nog in de mijn zijnde arbeiders te redden. Maai men had echter slechts éen arbeider naar boven kunnen brengen, een zekeren Jules Chazal, die, na een weinig tot zich zelf te zijn, gekomen, het vol gende over de ramp verhaalde: „Het was éen uur 's morgens, toen ik plotseling aan de lucht, die mij omgar, bemerkte, dat ergens ïn de mijn zich mijngas moest ontwikkelen. Bezorgd over het lot van mijn kameraden, snelde ik vooruit, in dé hoop hen te kunnen redden. Onderweg kwam ik mijn schoonbroeder tegen, die mij toeriep: „Gauw terug! Er is niets meer aan te doen. Je blijft er zoo in!" Niettegenstaande deze waarschuwing liep ik door. Plotseling ggevoelde ik. dat mijn. ademhaling belem merd werd en stortte ik op den grond neer. Hoe lang ik daar gelegen heb, weet ik niet; ik denk een uur of drie. Op een gegeven oogenbük hoor ik iema,nd zeg gen: „Zijt gij het Chazal?" „Ja," antwoordde ik. „Hoe maakt ge het?" „Niet al te best," was mijn antwoord. Het was mijnheer Durin, de mijningenieur, verge zeld van mijnheer Védrines, den mijnopzichter. Zij hieven mij op, droegen mij naar buiten, waar ik spoe dig weder opknapte. Het is een wonder, dat ik nog leef, en ik dank het aan mijn krachtig gestel, dat ik zoo weinig nadeel ondervonden heb van mijn lang durig verblijf in de verstikkende atmosfeer." Na aankomst der autoriteiten werden de pogingen tot redding krachtig voortgezet. Men vond echter slechts lijken, een-en-twintig. Drie arbeiders bevinden zich thans nog in de mijn. Welke ontroerende tooneelen, hij den ingang der mijn plaats grepen, is met, geen pen te beschrijven. Telegraaf. EEN ZELDZAME VERZAMELING VAN PIER PONT MORGAN.. j Behalve twee verzamelingen, die zich beide in Fransche museums bevinden, is de eollectie oude hor- Vcigun mij een klein plaatsje ia uw veelgelezen blad. Bij voorbaat nn/n uank. 'I Was Zonoaguvonu, de maaai scheesi helder en vol en licl haar heerlijken g.aus gaan over \clduit en wegen. Twee meosuaua u-pen wande.end lo ge nieten van haar hoeriijK liuftl bi üe nachieujKO sliue lluistereiKl, lieidewoorüjes sprekend, gingen zij. verder, loges van, Pierpont Morgan misschien wel de uitge dij en zij. Heerlijk pratend over dc mooie vreugdevolle breiidste en zeldzaamste die zich in particuliere han- loekonisi, waren zij verrukkelijk blij ia het samenzijn, bevindt. Van deze collectie is een catalogus ga alleen. zonacr dal iemand hen zag, alleen tltó maan. drukt, waarvan de oplage slechts 80 exemplaren be- h/e maan, die hun blijde gezichten koïi gadeslaan, draagt. Vijftien exemplaren zijn gedrukt op echt lachtle /.achtte over hei zoo gelukkig zijn van twee perkament, 20 op Japanseh perkament en -J5 op kost- menschenkinderon. baar papier. De illustraties zijn nauwkeurige facsi- Zoo, lot elf uur in den nacht. Deun...f miles van de kostbaarheden en gedrukt in de kleu- Hij had zijn meisje naar huls gebracht, maar ging ren van, het metaal, goud en zilver. Ook de imitatie zelf nog niet, ging zelf nog niet naar huis, om ui.con van het emaille is buitengewoon effectvol. De auteur te genieten van de gedachte aam een paai uurijes samen- van deze catalogus, dr. Williamson.. heeft er zich toe zijn met zijn aijei liefste. Hij was toch eau jomgen en gezet de Engelsche, Fransche en Duitsehe fabrikan- aan at om elf uur naar bed. op Zondagavond, dat kon ten van deze zeldzaamheden na te sporen en aldus niet en hij" dacht na waar Inj heem zou gaan. Plots den catalogus gemaakt tot een eneyclopaedie van kwam hem in de gedachte. dat er nog „pnjsbilju. ten' Europeesche horlogemakers, vol nauwkeurige en uit was. Zoo'n hartstochtelijk liethebber als hij was van gebreide bijzonderheden, als nimmer te".aren gepu- biljarten, zou ie dat dan voorbij laten gaam, geen den- bliceerd. ken- aan. Het oudste exemplaar van deze horloges in, Enge- 'iien minuten later stond (lij met ^ïjn kameraden land is een van circa 1571 geteekend W. A.. waar om het biljart, hij had deelgenomen aan den slnjd. schijnlijk het werk van William Anthony, van wïen .Met een ijver en liefhebberij, alsof zijn leven erv-an ai- men geloofde, dat hij de maker is van het uurwerk bing, ging hij aan 't stootem. Hij maakte punten, dal dat door Henri VIII aan, Anna Boleyn op den dag hel een lust was om aan te zien. Eu 'l slot van den van'haar huwelijk werd ten geschenke gegeven. Een strijd wasdat hij een prijs had gewonnen. ander horloge wordt toegeschreven aan Bartholo - Een mooie eend kwam hem toe. meus Nusano, bekend als de klokkenmaker der Ko- Daar moest op gedronken worden, port werd |re- nïngin in 1582 en van James I van 1590 tot '93; dt sleld. en hij dronk en de vrienden dronken op liet wel- lederen, kast van dit horloge doet vermoeden dat he zijn van dei: prijswinner. Maar zoo was het niet genoeg, diende voor de reis. Een dergelijk uurwerk, doch i; nog een glas port wqjxI besteld en dat was voor.... oè -metalen kast is geteekend „Michiel Nouwen, Lond n". eend. een Antwerpenaar, die zich te Londen had gevestigd. Zoo gebeurde liet ie Nieuwe Nicdorp, geachte lezers Het eenige exemplaar van de hand van David Ram- dat op Zondag 21 Nov. 1912, ecu jongen man, in do say Ls een ovaal horloge in metalen kast, rijkelijk ver- kiachi van. zijn leven, een arme wee.iooze eend een sierd met Limoges emaille voor een van de Reymonds. glas porl in den bok heef (gegoten. Het beest kromp van Bijna al de vroegere horlogemakers zijn vertegenwoor pijn en vloog van wanhoop zijn beul in 't geiau! tol di«d met. prachtige ..exemplaren, een is er van onge- g:oole vreugde van de omstanders j veer 1633, door N. Vallïn, dat ten geschenke werd Zoo, na eif uui in den nacht, door een cn dcnzelfden gegeven aan den hertog van Beieren bij gelegenheid mensch. van zijn investituur als ridider van den kouseb\nd, het gewonnen. Het belang van deze stemming ligt fa do omstandigheid, dat Lansbury. die als socialist in het Lagerhuis zitting had en van zjjn zetel afstand hart gedaan als candidaat voor vrouwenkiesrecht fun geerde. Dit is de eerst© maal dat de keuze van eet» candidaat geheel afhing van de vraag vóór of tegen vrou wenk iesrecht. STORM IN ENGELAND. Dinsdag woedde over geheel Engeland en Schot land een geweldige orkann uit het Zuid-Westen, di» groote schade heeft aangericht, en zelfs menschepv levens heeft geëischt. In Noord- en Zuld-Wales zijn alle stroomen buiten hun oevers getreden. Menschen en vee zijn daar ver dronken. De telegrafische verbinding met Ierland. Schotland, en het Noorden van Engeland is verbroken. Men vreest dat verscheiden schipbreuken hebben, plaats gehad. N. R. Ct. Binnenlandsch Nieuws. BREEZAND. Het buitengewoon ongunstige weer In aanmerking genomen, was de gezellige vergadering van de Nuts- vereeniging „Vriendenkring", welke Dinsdagavond in. de groote zaal van den heer Borst gehouden werd» goed bezocht. De vice-voorzitter, de heer Broers opende met een hartelijk welkom de bijeenkomst en deelde mede, dat de voorzitter, die de „bijdrage" op zich genomen bad. en de heer Müller, die de lezing zou houden, tot zijn spijt afwezig waren. Gelukkig waren de lieer en. mej. Crevelid uit Alkmaar we! aanwezig. Dat deze 'iv vorigen keer goed bevallen waren bewees wel de op komst. Ze hadden nu echter de lang niet gemakke lijke taak, bijna een geheelen avond ie moeten vul len. Ze hebben dit echter op uitstekende wijze ge- da,au. De aanwezigen hebben volop genoten en wa ren steeds geheel aandacht. Den geheelen avond hoorde men geen hinderlijk gebabbel of andere druk te De voorzitter was dan ook wel de tolk der verga dering, toenhij^den heer en mej. Crevelid een harte lijk tot weerziens toeriep. De heer Zon zorgde oj> uitstekende wijze voor begeleiding en voor muziek in, de pauzen. Ook hij had een zwaren avond en eet* dankbaar publiek. OüDKARSPEL. Onze vroegere plaatsgenoot.! de heer C. thans ambtenaar ter secretarie te Muiden, ia noemd tot gemeente-ontvanger dier gemeente VAKSCHOOL VOOR KAASMAK ERS. Maandag 25 November had het eindexamen van dea tweeden cursus van, de te Hoorn gevestigde Vakschool voor Kaasmakers plaats, in tegenwoordigheid van de Regelingscommissie, den Inspecteur van het Land - bouwonderwijs dr. Van der Zande, en afgevaardigden van het Hoofdbestuur der Hoil. Mij. van Landbouw, den Bond van Zuivelfabrieken, den Provincialen Boe renbond en den Bond van Kaasmakers. Alle leerlingen verkregen het kaasmakersdiploma, te weten: H. Belie. Dirkshom; P. den Bezemer, Mid- den-Beemster; K. Haan, Grosthuizen; Jb. Haker Dz Schellinkhout; K. Kalf, Jisp; P. Keetbaas. Hem; N. Koning, Zuiderwoude (gem. Broek in Waterland); Th. Kwantes, Assendelft; K.: Mienes, Akersloot; .Tob G. Potgiesser, Hensbroek; Jb. Wijn, Beemster. bet- RECLAMES. eten te kiezen is een uilneniende zaakhet pub:iek heest een goede keuze gedaan, docr haar voor keur te hechten aan het Hunyadi Jünos-Ri terwaler. boven de talrijke andere purgeerwateren. Het natuur lijk Ilunyadi Janos veroorzaakt geen verzwakki: doch reinigt uitsluitend. Toen heb dk mij zelf afgevraagd: Jüugtl! JeugjcV waai gaat gij heen.-' Hebt gij niets mooiers, niets schoo- ners, niels edelers te doen r ls het niet genoeg dat gij zelf veralkoholisecrt r Is hot niet genoeg dat uw ka meraden en vrienden verpest worden r ls hel niet ge noeg dat uw vader en moeder verdriet hebben! werd onlangs opeen veiling te Parijs verkocht voor 10.000 gulden. Alle vroegere groote Fransche uurwerkmakers zijn vertegenwoordigd: Angouleine, Agen, Blois, Lyons Rouen, enz. Buitengewoon kostbaar is het kruisvor mig horloge, vervaardigd door Charles Cusin (circa angslig zijn als zo u uil zien gaan r Is het niet genoeg I 1580—1000.). r*n wien wordt gezegd, dat hij de hor- -1 -- t r„ ,W ,1.»I loge-industrie in Zwitserland invoerde. Een mooi achthoekig horloge, gezet in een kast van bergkris- tlat duizenden flintermannen ton onder gaan, dat millioc nen vrouwen cm kinderen honger en gebrek lijden en jong sterven r Is dat alles niet genoeg? Moet er nog meer leed komen door dien alles verpestenden alcohol r Moet gij ook nog wecrlooze dieren beinvloeden, martelen en pijnigen met dat vocht, enkel en alleen om uw vuile hartstocht bot te laten vieren r Bahl Schaam u voor zoo iets. v D. SMIT Az. Nieuwe Nicdorp. Nov. 1912. tal bevindt zich in deze verzameling van Nicolaas Bernard (circa 156090), terwijl een ander van den- zelfden maker een is van de zes bestaande horloges, die versierd zijn met Limoges emaille waarvan er zich drie in de collectie van Pierpont Morgan bevin den. Tel. OM HET VROUWENK IESREHT. Bij de tusschentijdsehe verkiezing in het district Bow te Londen heeft de unionist Blair 4042 en Lans bury 3291 stemmen gekregen. De unionist heeft dus Jicht, gewoonlijk beschouwd als hei uitvloeisel van ren zwaar leven, vindt dikwijls haar onmiddellijke» oorzaak in hot urinezuur, hetwelk door de verzwakte nieren en blaas niet uit het lichaam wordt afgevoerd, riet kan zich als een onoplosbare stof in di gewiieh- ten nestelen en wel dikwijls in die van den groo'ej* teen. Ongelukkigerwijze gaan aan deze kwaal niet al tijd waai-schuwende verschijnselen vooraf, zooals rug pijn, slechte spijs verte i ing, roodgekleurde urine met een bezinksel gelijkend op slof van baksteen, genemd- hcid tot buikloop of verstopping, hoofdpijn. Gewoonlijk komt de crisis des nachts, de patiënt on dervindt dan een onhoudbare pijn in den grooten teen, pijn als van oen lievigen beet, .gloeiend. Deze crisis kan overslaan op het hart enz, en zeer gevaarlijk worden. Het is daarom noodzakelijk bij opl.redcn van ver schijnselen als dc bovengenoemde om onmiddellijk iit te grijpen teneinde gevaarlijke gevo'gm te vermijden. Foster's Rugpijn Nieren Pillen herstellen de gezond heid en kracht der nieren en blaas, zoodal het urine zuur geregeld wordt verwijderd en verhinderd wordE dat het kristalliseert en onoplosbaar wordt. Te Schagan verkrijgbaar bij J. Rotgans, Molesstraat C U. Toe- zendiag geschiedt franco ra ont- vaugst van poatwiaeel a f 1.75 voor één, of f 10-voor doozen- Ifrscht de echte Foster's Rug- rijn Nieren Pillen, weigert 0Jke doos, die niet voorzien is van nevenstaand handelamerk. (3?; Alkmaar, Tel. 212. Eigen werkplaat» een a.h. magazijn. Alkmaar, Tel.212. Éigen werkplaat sen a.h. magazijn. Ingericht op Hollandschen grondslag. Degelijke Stoffen. Soliede bewerking. Verkoopsprijs in juiste verhouding tot de qualiteit. Enorme sorteering gemaakte - KI Voor onze afdeelino Kleedisig 9 Onnninlifnit in T/inr]onlr]nn<Rn^ J, voorrnditi. in dc iaaiEts cn meest elegante modellen g| VOO« fadig, Onze Jongensjassen munfen uit door goed passen en smaakvolle bewerking.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1912 | | pagina 5